Frobbert vs. Krautsurfer en vice versa

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Frobbert vs. Krautsurfer en vice versa

Bericht door frobbert » 04 jul 2014, 20:43

Yo Kraut,

Zullen we het geheel hier maar voortzetten dan? :music:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Krautsurfer
Forum Diva

Re: Frobbert vs. Krautsurfer en vice versa

Bericht door Krautsurfer » 04 jul 2014, 21:25

'S goed hoor. Mij om het even. :up:
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 04 jul 2014, 21:27

Keej dan. Mijn excuses voor het eventuele ongemak (ik zag 'm echt niet aankomen :crazy: ). Wordt hopelijk dit weekend vervolgd...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 04 jul 2014, 22:12

Geen ongemak hier hoor.
Beetje rare actie was het wel, ja.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 10 jul 2014, 13:10

*kuch*
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 10 jul 2014, 14:49

Da's een verontrustend kuchje Kraut, maar als die avatar je longfoto is niet helemaal onbegrijpelijk ;)

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 10 jul 2014, 14:56

:nono:
Je weet waar ik op doel, Frob...

:belly:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 10 jul 2014, 14:58

Daarbij zijn mijn longen niet meer zo mooi roze, vrees ik...
25 jaar roken (matigjes) eist zo z'n tol..
Hoewel ik tegenwoordig 'n pakje per anderhalve maand rook of zo. Dus 't zou inmiddels iets beter moeten zijn.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 jul 2014, 13:29

Hee Froberwt!
:protest:
Dalijk ga ik nog denken dat je m'n swap niet cool vond of zo.
Bespreken, bitte!
:hitler:
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 22 jul 2014, 06:16

Wacht nou effe, ik heb bijna vakantie :cry:

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 22 jul 2014, 06:17

Trouwens:
Krautsurfer schreef:Hee Froberwt!
Je gaat me toch niet vertellen dat jij eigenlijk hensup bent hè :nono:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 22 jul 2014, 13:59

Krautsurfer schreef:Daarbij zijn mijn longen niet meer zo mooi roze, vrees ik...
Hoewel ik tegenwoordig 'n pakje per anderhalve maand rook of zo. Dus 't zou inmiddels iets beter moeten zijn.
Vreemde redenering. :lol:

Afbeelding
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 jul 2014, 16:25

frobbert schreef:Wacht nou effe, ik heb bijna vakantie :cry:
Okee, zeg dat dan. Zat ik me al helemaal zorgen te maken...
frobbert schreef:Trouwens:
Krautsurfer schreef:Hee Froberwt!
Je gaat me toch niet vertellen dat jij eigenlijk hensup bent hè :nono:
Nee, volgens mij is Gung Ho dat.
Goed gedaan, Ho!
:up:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 jul 2014, 16:27

Ysfoxy schreef:
Krautsurfer schreef:Daarbij zijn mijn longen niet meer zo mooi roze, vrees ik...
Vreemde redenering. :lol:
:?
Hoezo?
Veel roken = Vieze longen
Weinig roken = Een beetje vieze longen
Niet roken = Schone longen.

Leek mij.
Too Freud to live
Too Jung to die

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 22 jul 2014, 16:38

Wordt door minder roken de schade die al is aangebracht, verminderd?

Disclaimer: Ysfoxy is geen arts.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 jul 2014, 16:59

Ysfoxy schreef:Wordt door minder roken de schade die al is aangebracht, verminderd?

Ik had altijd begrepen dat je longweefsel zichzelf langzaam hersteld.

Disclaimer: Ik ben ook geen arts.
Too Freud to live
Too Jung to die

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 22 jul 2014, 17:29

Ah, goed, mogelijk leef je dan nog lang genoeg om Frobberts bespreking te kunnen lezen. :up:

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 22 jul 2014, 17:53

Krautsurfer schreef:
Ysfoxy schreef:Wordt door minder roken de schade die al is aangebracht, verminderd?

Ik had altijd begrepen dat je longweefsel zichzelf langzaam herstelT.

Nee, en ook bepaald geen spellingswonder :nono:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 jul 2014, 20:27

frobbert schreef:
Krautsurfer schreef:

Ik had altijd begrepen dat je longweefsel zichzelf langzaam herstelT.

Nee, en ook bepaald geen spellingswonder :nono:
Nee.
Maar ik kan wel lekker tekenen en swaps bespreken.
:clown:
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 27 jul 2014, 14:22

Zit vanaf morgen t/m vrijdag in het buitenland. Als ik terug kom zal ik 'm z.s.m. bespreken. Echt! :yes:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 27 jul 2014, 14:26

:lol:
Prima.
Ik wacht met smart...
:music:

Veel plezier in het buitenland!
:wave:
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 12:19

....eens even zien, waar waren we gebleven?

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 08 aug 2014, 12:22

Ergens bij de oude koeien?

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 12:27

Misschien leuk als jij even de inhoud van dat andere draadje hier copy-paste, Kraut? Leuk voor de eventuele meelezenden dacht ik zo. Als je dat ziet zitten hoor. Ik krijg mezelf daar met geen mogelijkheid ingelogd...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:37

frobbert schreef:Lovecraftiaanse titel, dus de buit is al half binnen :lach:
:bluebounce: Ka-ching. :cthulhu:
frobbert schreef:1. Begint met een hi-hatje dus zou zo maar eens jazz kunnen worden. Niet dus. Lekker basje, veel stoffig aandoende synthesizerklanken, zou iets Krautrockerigs (duh!) kunnen zijn maar klinkt melodieuzer dan ik in dit genre gewend ben (mind you, ik ben geen kenner). Ook een stuk lawaaieriger dan wat ik bvb van Neu! ken maar daar doet het me wel het meeste aan denken. Ik hou hier wel van :)
Krautrock it is. :kewl:
En wel van Faust, de meest bizarre band uit het genre. (Geef toe, da's een prestatie). Dit is een track van het reunie-album You know faUSt uit '97, Liebeswehen 2 getiteld. Natuurlijk al lang de houdbaarheidsdatum voorbij, zelfs toen al, maar er staan een paar tracks op dat album die echt heel erg goed zijn, en niet onder doen voor het beste werk uit hun carriere. Leek mij een prima opener voor dit swapje. Als je nog nooit eerder iets van Faust hebt gehoord*, dan is dit misschien niet het meest representatieve nummer. Begin dan met hun tweede album, So Far.
Afbeelding
frobbert schreef:2. Krautsurfer houdt duidelijk wel van een lekker basgeluid (mooi, ik ook). Fijne repeterende groove en dito orgeltje, alleen de lijzige zang (wat voor taal is dit? Duits of toch...?) kan me nog niet helemaal bekoren maar wellicht komt dat nog, zou zomaar eens een groeiplaatje kunnen zijn (de groove is redelijk onweerstaanbaar).
Krautsurfer heeft jaaaren bas gespeeld, dus ja. Ik kan een goede bas waarderen. :glim:
Dit komt van een sampler van het Recommended Records label. Geen idee meer hoe ik daar ooit aan kwam, maar volgens de credits heet dit nummer Flaschenzug van de band Vogel. Uit Zwitserland. Vandaar dat rare Duits of waarschijnlijk Retroromaans. Ik vind de combinatie van lijzige zang en niet terzake doende achtergrondgeluiden met die vreselijk denderende basriff onweerstaanbaar. Alsof je platenkast op een lollige manier in elkaar wordt geheid. Ik dacht uit '82.
:bounce: :bounce: :bounce: :coolbounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Afbeelding

* :protest:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:38

frobbert schreef: 3. Ha leuk, iets progrockerigs! :glim: Ik heb het gevoel dat ik dit ergens van ken, of zou moeten kennen. Totdat het middenstuk aanbreekt. Die weirde jodelvocalen (de zanger heeft duidelijk naar Pharoah Sanders - Prince Of Peace geluisterd) waren me wel bijgebleven. Gaaf hoor! Wie is/zijn dit? :glim:
Pharoah Sanders strikes again! Ik moet de beste man echt 'ns uitchecken. Ondertussen is dit Cometa Rossa van de Italiaanse band Area, en wel de opener van het album Caution Radiation Area. Uit '74.
Afbeelding
ik heb me laten vertellen dat de zanger in het Grieks zingt. Of jodelt. Ik had iets dergelijks eigenlijk alleen op Starsailor van Tim Buckley (aan allen: luisteren die plaat. Nu.) uit '70 gehoord. Daar heeft Pharoah waarschijnlijk zíjn inspiratie opgedaan. Maar goed. Area was een soort links/anarchistisch internationaal collectief dat een paar intrigerende platen heeft gemaakt. Helemaal des Billy's als-ie eens een keer buiten z'n eigen gelijk zou kunnen luisteren.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:38

frobbert schreef: 4. Bliepjes, piepjes, lawaai, mijn eerste associatie is Brian Eno. Ik heb hier geen hekel aan maar vind het moeilijk om hier na één keer luisteren al iets van te vinden. Eigenlijk moeten dit soort stukken ook langer duren. Is het toevallig onderdeel van een groter iets?
Mjaa.. Niet echt. Het is een los nummer van een plaat, waarvan dit stuk het meest extreem is. Eigenlijk een percussie-stuk, maar dan op synthesizer. Ik vind het zelf ook wel wat weghebben van Steve Reich.
Het is:
Wayne Horvitz, met het nummer 3 questions van het album this New Generation. Uit '87.
Afbeelding
Wayne komt uit de New Yorkse experimentele / improv scene, en heeft met John Zorn gespeeld in Naked City. Het had allemaal wat langer mogen duren inderdaad. Ik zou willen dat ik meer van zulke muziek had.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:39

frobbert schreef: 5. Een gigantische bak teringherrie culmineert in iets wat heel erg als Wire klinkt. En toch ook weer niet. Nu heb ik lang niet alles van Wire dus ze zouden het best kunnen zijn maar volgens mij had je al laten doorschemeren dat ik het maar half goed had. Soort zijprojectje dan zeker? Anyway, dit is echt wel mooi hoor :glim:
Vind ik ook! Één van mijn persoonlijke favorieten, dit nummer. Al heel lang.
Toen Wire d'r mee ophield na hun beste plaat '154', gingen Lewis en Gilbert verder als Dome. (En onder een hele hoop andere namen). Dit stuk komt van hun eerste plaat, Dome 1 uit '80. Een uiterst intrigerende mengeling van stilte, noise, electronica en vreemde flardes van wat ooit wel eens grote hits hadden kunnen wezen in een parallel universum. Dit alles vind je terug in dit nummer: Rolling Upon My Day.
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:39

frobbert schreef:6. Kiek es an, we gaan folky doen. Wat voor taal is dit? Welsh? Op het eerste gehoor zou ik zeggen dat het Brits klinkt (doet me hier en daar aan Comus denken) maar kan er best naast zitten natuurlijk. Het bezwerende karakter van dit soort muziek spreekt me wel aan. Moet me toch eens in het folk-gebeuren verdiepen. Creepy trouwens, dat zangstukje op het laatst.

7. Gehijg, gekrijs, wat is dit nu weer? Vervreemdende bliep-, knars- en piep-muziek. The Residents? Is mijn eerste associatie al ken ik daar verder niet veel van en klinkt dit venijniger dan wat ik wel van ze ken. Intrigerend stukje herrie. Ik kan nog niet direct zeggen wat ik er van vind maar ik wil er wel meer van horen.

8. Dub denk ik even als het begint maar dan slaat het al direct om naar een soort galmende classic rock-groove, saxofoontje erbij, klinkt als iets wat ik eigenlijk zou moeten kennen maar het kwartje valt niet.

9. Yesssss!! The Flower Travellin' Band, van hun meesterlijke Satori-plaat. Dit is Part 2 volgens mij maar pin me d'r niet op vast. Dit is eigenlijk zo'n plaat die je in z'n geheel moet draaien. Top! :up:

10. Silver Apples toch? Dit is zo'n band waarvan ik nog steeds eens wat meer moet uitchecken. Ik vind dit vooral gaaf omdat het z'n tijd zo ver vooruit is.

11. Zijn wel korte stukjes steeds hè, Kraut? Jammer eigenlijk, steeds als ik er in begin te komen is het alweer voorbij, zo ook bij dit eigenaardige stukje tribale trommelmuziek dat klinkt als iets uit een of andere satanische horrorfilm. Ik wil meer van dit! En langer! :protest:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:40

frobbert schreef:6. Kiek es an, we gaan folky doen. Wat voor taal is dit? Welsh? Op het eerste gehoor zou ik zeggen dat het Brits klinkt (doet me hier en daar aan Comus denken) maar kan er best naast zitten natuurlijk. Het bezwerende karakter van dit soort muziek spreekt me wel aan. Moet me toch eens in het folk-gebeuren verdiepen. Creepy trouwens, dat zangstukje op het laatst.
Dit, dit is Japans.
En wel de band genaamd Zoffy!!!. Dit nummer komt van het album Zo Zo Zo Zo Zoffy.
Afbeelding
Het nummer is een nogal vrije bewerking van Bésamé La Mucho. 'T is een projectje van de gitarist en bassist van The Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O:
ZOFFY schreef: Psychedelic trad duo infused with B-grade humor, formed in 1997. The group consists of Acid Mothers Temple guitarist Kawabata Makoto who is obsessed with troubadours and the music of their birthplace Occitan, and Acid Mothers Temple bassist Tsuyama Atsushi who is frighteningly knowledgeable about European trad and the good old rock of the 60′s and 70′s.

Tsuyama, on the one hand, played in a duo with Yoshida Fumio (Si-Folk), Japan’s most respected player of Irish traditional music, while on the other developing his own unique fake European trad world through his solo performances and the AYA trio (with Aki from Koenji Hyakkei and Katsui Yuji from Rovo). His cover of his solo album, “Henry the Human Horse!”, took his concept of fake European trad to its highest completion.

Kawabata Makoto showcased his multi-instrumental skills in Toho Sara and Inui, and has also performed solo on various ethnic instruments.

Kawabata and Tsuyama’s fateful meeting finally occurred, and the two first began to improvise covers of classic rock tracks on traditional instruments. In their own words this “revitalized the original power of the songs by returning them to their original versions”. The concept of the group has since altered, and they now aim to improvise fake versions of troubadour and traditional music from various regions. Again in their own words, “giving birth to troubadour and trad music that could not have been born at the time. Just like the troubadours in the Middle Ages, our performances are entirely improvised, our communication, sympathetic, vibration and resonance are based on inspiration. We are contemporary troubadours.”
Er staan nog wat meer uiterst vreemde covers op de plaat.
Aanrader voor als het net even anders moet.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:40

frobbert schreef: 7. Gehijg, gekrijs, wat is dit nu weer? Vervreemdende bliep-, knars- en piep-muziek. The Residents? Is mijn eerste associatie al ken ik daar verder niet veel van en klinkt dit venijniger dan wat ik wel van ze ken. Intrigerend stukje herrie. Ik kan nog niet direct zeggen wat ik er van vind maar ik wil er wel meer van horen.
Dat kan.
Dit is The Skeleton Crew, en die hebben twee platen gemaakt. Dit nummer is 'The Country of Blinds' van hun tweede album, genaamd: 'The Country of Blinds'. Uit '86.
Een van de vele, vele projectjes van Fred Frith. Een man die ondanks mijn nimmer aflatende promotie op dit forum en het andere nog steeds maar zelden wordt genoemd. En da's jammer.
de wiki's schreef:The Country of Blinds is a studio album by United States experimental rock and jazz band Skeleton Crew, recorded at Sunrise Studio, Kirchberg, Switzerland, December 1985 and January 1986. It was their second and final album and was released in 1986.

Skeleton Crew had become the trio of Fred Frith, Tom Cora and Zeena Parkins when this album was made. The music here is richer, more rhythmical and the songs more developed than on their first album, and this ultimately led to the band's break-up. Frith explained that "we actually started to sound like a normal rock and roll band so it seemed kind of pointless to go on at that point."
Afbeelding
Normale rock and roll my ass. Ik heb dit nummer lange tijd beschouwd als het vreemdste stuk muziek dat ik ooit heb gehoord. En inderdaad, het heeft wel wat weg van The Residents hier en daar.
De twee albums waren ooit te krijgen op 1 cd. Ik ben er nog steeds erg blij mee. :glim:

Hier overigens een documentaire over de beste man. Geweldig kijkvoer, en een geweldige soundtrack. Aanrader voor elke zichzelf serieus nemende muziekliefhebber.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:41

frobbert schreef:8. Dub denk ik even als het begint maar dan slaat het al direct om naar een soort galmende classic rock-groove, saxofoontje erbij, klinkt als iets wat ik eigenlijk zou moeten kennen maar het kwartje valt niet.
Alcatraz met 'Where the Wild Things Are' van het album Vampire State Building.
Tip uit de Nurse With Wound lijst.
Afbeelding
UIt '71.
This is what happens when Krautrock meets Jazz in a little studio in Hamberg where Deep Purple and Queen are soaked into the walls. Apparently, that’s not half untrue, as originally this band were doing covers of Black Sabbath and Uriah Heep. the moved toward a feel of Soft Machine like jazz avant-garde and then decided to compose their own music combining the jazz with the rock elements. On the album itself, they say the band mixed music fragments of Cannonball Adderley with influences of Deep Purple. I think you can hear this in the way they combine the jazz with the raw guitar.
Leek me wel wat voor jou.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Frobbert schreef:9. Yesssss!! The Flower Travellin' Band, van hun meesterlijke Satori-plaat. Dit is Part 2 volgens mij maar pin me d'r niet op vast. Dit is eigenlijk zo'n plaat die je in z'n geheel moet draaien. Top! :up:
Jammer dat je 'm al kende..
Maar inderdaad, dit is Satori II van het album Satori van de Flower Travellin' band. (Verder op deze plaat: Satori I, Satori III, Satori IV en Satori V. Allemaal goed.)
Tegngekomen via de Japrocksampler van Julian Cope.
Geweldig boek, ook als je niet zooo geinteresseerd zou zijn in alternatieve Japanse rock.
Afbeelding
Flower Travelling Band was Japan's answer to Led Zeppelin meeting Blue Cheer and Black Sabbath at the Ash Ra Temple. Simply put, they played grand, spacey, tripped-out hard rock with a riffy base that was only two steps removed from the blues, but their manner of interpreting those steps came from an acid trip. Flower Travelling Band was an entity unto itself. There are five tracks on this set, originally released in 1971 as the band's second album proper. It has been reissued on CD by WEA International in Japan, with the cover depicting a silhouette drawing of the Buddha in meditative equipoise filled in with sketches of an inner universe mandala of the sacred Mount Meru, stupas, and the hash smoking caterpillar from Alice in Wonderland, Japanese sci-fi robot cartoons, and more. And the music is reflected in this inner universal realm on five different sections of Satori. From power chords to Eastern-tinged, North African, six-string freakouts, to crashing tom toms, to basses blasting into the red zone, Satori is a journey to the center of someplace that seems familiar but has never before been visited. It is a new sonic universe constructed from cast-off elements of the popular culture of the LSD generation. Forget everything you know about hard rock from the 1970s until you've put this one through your headphones. It's monolithic, expansive, flipped to wig city, and full of a beach blanket bong-out muscularity. In other words, this is a "real" classic and worth any price you happen to pay for it.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

frobbert schreef:10. Silver Apples toch? Dit is zo'n band waarvan ik nog steeds eens wat meer moet uitchecken. Ik vind dit vooral gaaf omdat het z'n tijd zo ver vooruit is.
Zeg dat wel...
Ik was compleet van m'n bureaustoeltje geblazen toen ik het net had gedownload en voor het eerst hoorde.
Ongelooflijk! En dat voor '67...
Op een zelfgebouwd setje oscillatoren uit een legerdump samen met een drummer. Veel vervreemdender wordt het niet...

Maar goed!
Silver Apples met Oscillations van het gelijknamige debuut, uit '67.
Afbeelding
[u][url=http://www.redbullmusicacademy.com/magazine/silver-apples-simeon-cable-guy]Bron[/url][/u] schreef:On a steamy night in 1967 at Cafe Wha? in New York City, one of the world’s strangest electronic instruments was conceived. The inventor, Simeon Coxe III, states, “One night, on a lark, I decided to plug in an oscillator and jam along with the cover band I was in at the time, the Overland Stage Electric Band. Besides the drummer Danny [Taylor] who later joined me, no one in the band was amused.”

And so begins the epic story of Silver Apples, the short lived, wildly influential oscillator-and-drum psych duo from the late 1960s. And so also begins the story of ‘The Simeon’ – the mythic, and aptly named, shape-shifting electronic beast of a rig that Coxe played in the band.
Upon discovering that he could somewhat keep a tune on an oscillator after his experiment at Cafe Wha?, Simeon began collecting the World War II-era devices from Army and Navy surplus stores around the New York area, gradually building up his namesake instrument.

“People didn’t think of [oscillators] as instruments, so there was practically no interest in them,” he explains. “They were quite cheap. Now, on eBay, they can be incredibly expensive!”
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 12:42

frobbert schreef:11. Zijn wel korte stukjes steeds hè, Kraut? Jammer eigenlijk, steeds als ik er in begin te komen is het alweer voorbij, zo ook bij dit eigenaardige stukje tribale trommelmuziek dat klinkt als iets uit een of andere satanische horrorfilm. Ik wil meer van dit! En langer! :protest:
En dat kan! :protest:
Moet je het album Sov Gott Rose-Marie van International Harvester maar 'ns luisteren! :protest:
Doom! Folk! Scandinaviers! :protest:
Sov gott Rose-Marie (Sleep tight, Rose-Marie) is the 1968 debut album of International Harvester, the second incarnation of the Stockholm based band Pärson Sound. Pärson Sound's drone-based experimental rock sound, inspired by The Velvet Underground, Terry Riley and the Rolling Stones, was filtered through a more folky, nationalist inspired sound, in hopes to "create a more temporary kind of rhythmic music that could play the same role as traditional folk music."

The push towards a nationalistic sound came with the pseudo-dystopian mindset that prevailed in the Sweden of the 1960s, something that stood in dire contrast to the 'peace and love' ethos of hippy idealism. In the mid-60s, large parts of the inner city of Stockholm, the site of many houses and homes, were bulldozed to pave way for the new architectural wave of the future: towering skyscrapers, "glass and concrete". The album, with its telling opening track of Dies Irae played on horns, aims to reflect the loss of nature in the name of human advancement. Another track, "The Runcorn Report on Western Progress", was written by the group's leader, Bo Persson, and reflects a visit to Runcorn (a suburb of Liverpool), in the summer of 1951: it hadn't rained for three months, and the pollution had turned the sky yellow, blotting out the sun. To follow this theme, the group changed its name from Pärson Sound to "International Harvester", taken from the American company that manufactured agricultural machines. To quote Swedish freelance journalist Magnus Haglund, "It meant death. Death to western culture. Death to all kinds of borders."

The first eleven pieces on the album are juxtaposition of bizarre pieces, ranging from "There Is No Other Place", which seems to take its cue from Syd Barret-era Pink Floyd, to the slow dirges of "Sommarlåten (The Summer Song)" and "Sov Gott Rose-Marie", with tracks in between such as "Ho Chi Minh", a percussive track featuring woman chanting "Ho, Ho, Ho Chi Minh!", and the flute-based folk of "Ut Till Vänster (Out To The Left)". The remaining three tracks are live recordings of jams. "I Mourn You" once again reflects the loss of the environment in the name of western progression. The track is an ode to one of Persson's main influences, ecology philosopher and food industry researcher Georg Borgstrom. Following the more rock overtones of "I Mourn You" is the folkier, drone based "How to Survive." The final epic closing track, clocking at nearly twenty-five minutes, "Skördetider (Harvest Times), points in the direction of the band's following release, Hemåt, under the shortened name Harvester.
Afbeelding

Overigens was dit het nummer 'Ho Chi Minh'.
B-)
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 12:46

...en daar waren we gebleven toch? Ongeveer? Inmiddels al actief naar gezocht, die plaat van International Harvester. Tevergeefs vooralsnog...

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 12:59

Enfin, 12 dus. En wat is dit nou weer voor raar voodoogetrommel? Sfeervolle bedoening wel, alleen (weer) te kort en eigenlijk zou ik nu m'n gordijnen dicht moeten doen. Deze klanken verdragen het daglicht niet echt. Hmm, ik weet nog niet wat ik hiervan vind maar het maakt me wel nieuwsgierig...

13. Dit pingel-intermezzootje is te kort om er iets van te vinden. Of hoort het wellicht bij...

14. ...want die duurt wel lekker lang. Sfeervol ambient-achtig dingetje, mooi van opbouw, repeterend baslijntje en climax met trommels mogen er zijn :)

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 13:05

frobbert schreef:...en daar waren we gebleven toch? Ongeveer? Inmiddels al actief naar gezocht, die plaat van International Harvester. Tevergeefs vooralsnog...
Hij is makkelijk te downloaden, dacht ik... Heb 'm zelf van een cd van een vriend van me geript.
Vinyl kon wel 'ns lastig wezen inderdaad.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 13:10

frobbert schreef:Enfin, 12 dus. En wat is dit nou weer voor raar voodoogetrommel? Sfeervolle bedoening wel, alleen (weer) te kort en eigenlijk zou ik nu m'n gordijnen dicht moeten doen. Deze klanken verdragen het daglicht niet echt. Hmm, ik weet nog niet wat ik hiervan vind maar het maakt me wel nieuwsgierig...
Voodoo, zeg dat wel.
Dit is een track van de verzamelaar "Extreme Music From Africa".
Afbeelding
Niet makkelijk om te luisteren, ook moeilijk om een representatieve track van te vinden. Harde noise, onregelmatig, en pijnlijk.
Toch meer dan intrigerend genoeg om op de swap te zetten. Ik vind het nogal onverwachte muziek.

Okee, artiest: Electricty feat. Fire Eater
Nummer: Dunia Wanja wa Fujo
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 13:19

frobbert schreef:13. Dit pingel-intermezzootje is te kort om er iets van te vinden. Of hoort het wellicht bij...
Het was dan ook een bruggetje...
:D
Zo'n swap moet wel een beetje blijven lopen.
Maar goed.
Dit is een nummer van de plaat 'Endless Music' van Albrecht D.
Het klinkt als een intro / intermezzo / outro van Sonic Youth ca. 1982 of zo, en aangezien de plaat uit '74 komt, vond ik dat nogal bijzonder. Bovendien houd ik wel van het meditatieve sfeertje dat het oproept. Heb zelf ook uuuuren zo gespeeld toen ik eindelijk een electrische gitaar plus versterker had, en ik nog niet kon spelen. :music:
De hele plaat klinkt ongeveer zo.
Ik vind het eigenlijk erg mooi.

Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 13:22

15. Nog meer sferische klanken. Kijk, ik ga overdag m'n ramen en gordijnen niet dichtdoen maar zou nu bijna wensen dat dat beloofde noodweer zich eens aandient. Zou best wel sfeerverhogend werken in dit geval. Krautje heeft mijn suggestie dat ik een beetje 'liedjesmoe' ben ter harte genomen. Zeg Kraut, wat vind je eigenlijk van Sunn O)))? :)

16. ...en we dronen en zweven 'vrolijk' verder. Dit klinkt in zijn combinatie van zweefgeluiden met bliepjes en piepjes een beetje als anachronistisch aandoende SF-filmmuziek. Ik krijg acuut zin om Blake's 7 of La Planète Sauvage te gaan kijken :)

17. Hey, krijg nou wat, een heus melodietje!? O, dit is serieus mooi. Ik hou wel van dit soort ritmes en klanken op z'n tijd :)

18. Krautje dacht vast bekijk 't maar met je liedjesmoe, ik ga er nu mooie melodieuze dingetjes opzetten :p Mooi hoor. Filmmuziek?

19. En ter afsluiting wat ondermaats geproduceerde ouwelullenhardrock Kijk, ik hou erg van dit soort muziek, maar vraag me in een geval als dit af hoe het zou klinken met een fatsoenlijke productie :D

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 13:27

Krautsurfer schreef:Dit is een track van de verzamelaar "Extreme Music From Africa".
Afbeelding
Niet makkelijk om te luisteren, ook moeilijk om een representatieve track van te vinden. Harde noise, onregelmatig, en pijnlijk.
Toch meer dan intrigerend genoeg om op de swap te zetten. Ik vind het nogal onverwachte muziek.

Okee, artiest: Electricty feat. Fire Eater
Nummer: Dunia Wanja wa Fujo
Die ga ik zeker uitchecken :)

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 13:28

frobbert schreef:14. ...want die duurt wel lekker lang. Sfeervol ambient-achtig dingetje, mooi van opbouw, repeterend baslijntje en climax met trommels mogen er zijn :)
Maar dat is dan ook een geweldig nummer.
Voor het eerst gehoord toen ik in de trein op weg naar huis was, na een dag werk. Het was winter en donker.
Nog nooit zulke sinistere muziek gehoord. Althans, zo kwam het toen over. Alsof de trein langzaam onder het besneeuwde landschap zonk, op weg naar een vloeibare duisternis. Geen weg terug..
De band: Älgarnas Trädgård.
Het nummer: The Mirrors of Gabriel
Het album: Framtiden Är Ett Svävande Skepp, Förankrat I Forntiden (De toekomst is een zwevend schip, verankerd in het verleden.)
Het jaar: 1972
Duistere folk. Uit Zweden. Weer.
Afbeelding
De rest van de plaat is ook ongewoon goed, maar dit (bonus!)nummer stijgt er bovenuit. Of drijft er onder, met het gezicht omlaag. Net waar je gevoeliger voor bent. Overigens ook weer aangekomen via de 'Nurse With Wound' list.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 14:02

frobbert schreef:15. Nog meer sferische klanken. Kijk, ik ga overdag m'n ramen en gordijnen niet dichtdoen maar zou nu bijna wensen dat dat beloofde noodweer zich eens aandient. Zou best wel sfeerverhogend werken in dit geval. Krautje heeft mijn suggestie dat ik een beetje 'liedjesmoe' ben ter harte genomen. Zeg Kraut, wat vind je eigenlijk van Sunn O)))? :)
Sunn... Moet er nog steeds eens voor gaan zitten, ik weet nog niet wat ik daar van vind. Ik heb wel gehoord dat ze samen met Julian Cope een toer hebben gedaan, met alleen maar Moogs. Dat moet geweldig zijn geweest. Maar voor de rest kan ik er weinig van zeggen.. (Ik heb wel weer een paar ouwe platen van Earth die ik wel erg goed vind.)

Maar dit is Duits. Pure Krautrock. Of Motorik, zoals dit subgenre genoemd werd. Het is Cluster, en wel het openingsnummer van hun tweede plaat, Cluster II, ook uit '72.
En Cluster was eerst Kluster, die samen met Conrad Schnitzler wat vreemde industriele noise heeft opgenomen. (Conrad, die ook verantwoordelijk was voor de wat vreemdere geluiden op de allereerste tangerine Dream. Conrad was eigenlijk beeldhouwer, die besloot dat geluid zijn medium zou worden)
Enfin, Cluster dus. Een duo dat electronische muziek maakte voordat er uberhaupt zoiets was als electronica, behalve de tonnen kostende Moogs uit die tijd. (Okee, en nog wat andere interessante eigenaardigheden uit de vroege '70's)
Cluster was een van die 'bands' die een volstrekt eigen manier heeft gevonden om muziek te maken. En het heeft wonderschone dingen opgeleverd. Check vooral ook de band 'Harmonia'. Cluster plus de helft van Neu!. Tering wat is die plaat goed.
Maar dit nummer heeft bijna precies hetzelfde soort griezeligheid dat je ook in de twee vorige nummers kan vinden. Sloot dus mooi aan.
Afbeelding
Band: Cluster
Album: Cluster II
Nummer: Plas
Jaar: '72
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 14:08

frobbert schreef:16. ...en we dronen en zweven 'vrolijk' verder. Dit klinkt in zijn combinatie van zweefgeluiden met bliepjes en piepjes een beetje als anachronistisch aandoende SF-filmmuziek. Ik krijg acuut zin om Blake's 7 of La Planète Sauvage te gaan kijken :)
Aaah...
Blake's 7... :')
Wat vond ik dat een geweldige serie... Brugklas-tijd... Godzijdank heb ik nu de DVD's. Elke vijf jaar wel een aanval van nostalgie waar ik dan grenzeloos aan kan toegeven.. De tand des tijds is overigens wel erg hard aangekomen... Maar toch..

Okee.
Dit zijn:
Màte Victor + Péter Winkler, met het nummer: Viscositas, uit '75. Van de cd: Hungarian Electronic Music.
Is een download van me, dus ik heb geen verdere info. Maar je zit wat mij betreft spot-on met je beleving, en da's mooi. Daar was het me om te doen.
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 14:46

frobbert schreef:17. Hey, krijg nou wat, een heus melodietje!? O, dit is serieus mooi. Ik hou wel van dit soort ritmes en klanken op z'n tijd :)
Sorry, kon het toch niet laten... :oops:
Blij dat je het desondanks waardeert.
Dit komt van de onvolprezen 'Love, peace & Poetry' serie. Inmiddels een stuk of 14 cd's, met oude psychedelica van over de hele aardbol. Een soort internationale Nuggets. Er gaat geen deel voorbij of er komen minstens drie klassiekers voorbij.
Zo ook deze.
Foto de Primera Comunión, van Los Jaivas. UIt Chili dus.
Afbeelding
Volgens mij heb ik 'm d'r op gezet in de week dat Eli Wallach overleed.. Zat nogal met spaghetti-western geluid-en-beeld in m'n hoofd. Sluit dit goed bij aan. Om maar te zwijgen van het hakkebord-intro, dat me weer een beetje aan Blitzje deed denken.
Enfin.
Een liedje vol melodie en nostalgie.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 14:50

frobbert schreef:18. Krautje dacht vast bekijk 't maar met je liedjesmoe, ik ga er nu mooie melodieuze dingetjes opzetten :p Mooi hoor. Filmmuziek?
Inderdaad.
Melodie.
Liedje.
Maar: Instrumentaal.
ook weer Duits, wat conventioneler allemaal, maar omdat het Nederlandse muzikale besef meestal op de Angelsaksische / Amerikaanse wereld is gericht vallen dit soort pareltjes nogal eens buiten de boot.
Komt van het debuut-album van Kraan. ('Kraan' vonden ze cool klinken. Betekent verder niks) En dit is eigenlijk een demo-versie. Is net wat mooier dan de uiteindelijke gepolijste variant.
Ik vind de melodie en het arrangement echt helemaal geweldig. Blij dat je 'm ook kan waarderen.
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 14:57

frobbert schreef: 19. En ter afsluiting wat ondermaats geproduceerde ouwelullenhardrock Kijk, ik hou erg van dit soort muziek, maar vraag me in een geval als dit af hoe het zou klinken met een fatsoenlijke productie :D
Ouwelullenhardrock..
:upup:
True dat.
Dat vraag ik me al jaaaaren af.
Dit is een nummer van de (nooit goed uitgegeven) Zabriskie-Point sessies van Pink Floyd.
Het komt van een bootleg, en ik hoop dat ze ooit nog eens de kluizen opengooien en een fatsoenlijke release doen. Ik ken alles inmiddels wel van die opname-sessies, en er zit veel fraais bij. Juist dit nummer ken ik alleen maar in deze krakerige kwaliteit. Maar daar ben ik inmiddels ook eigenlijk wel aan gehecht geraakt. De riff is geweldig, en ik vind de dooreengevlochten gitaren prima werken.
Beschouw 't maar als een bonus-track van deze swap, en het vorige nummer als een mooie afsluiter. Deze komt je nog net effe wakker trappen voordat je in slaap valt.
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 08 aug 2014, 15:01

Nou, da's alles bij elkaar een mooie mix geworden, Kraut. Veel nuttige tips opgedaan (ga zeker Faust, Dome, Zoffy, Alcatraz, International Harvester, Älgarnas Trädgård, Cluster en Kraan uitchecken) en zal hem vast nog eens vaker opzetten, heel erg bedankt hiervoor :up:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 aug 2014, 15:04

frobbert schreef:Nou, da's alles bij elkaar een mooie mix geworden, Kraut. Veel nuttige tips opgedaan (ga zeker Faust, Dome, Zoffy, Alcatraz, International Harvester, Älgarnas Trädgård, Cluster en Kraan uitchecken) en zal hem vast nog eens vaker opzetten, heel erg bedankt hiervoor :up:
Als curator van deze swap ben ik erg blij te vernemen dat je 'm waardeert. B-)
En jij nogmaals bedankt voor jouw swap.
Die zit ook regelmatig in de herhaling.
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie