Krautsurfer vs. Number9 pt. 2

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Krautsurfer
Forum Diva

Re: Krautsurfer vs. Number9 pt. 2

Bericht door Krautsurfer » 09 feb 2015, 20:32

Ysfoxy heeft z'n muzikale zaakjes inderdaad redelijk op orde. hulde daarvoor. Maare...
Ik zie N9 nu niet bepaald als de typische muzieksnob. Dus die hoeft ook niet ontmaskerd te worden wat mij betreft. En ik heb zelf ook meer dan zat hiaten in mijn muziekkennis zitten. Doe ik ook niet moeilijk over.
Daarbij zou ik met het grootste gemak een swap kunnen maken waarvan niemand ook maar één nummer kent, maar dat kan iedere nerd hier met evenveel gemak voor mij doen. Is jou ook gelukt, ik kende er niets van.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 10 feb 2015, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 09 feb 2015, 20:41

Krautsurfer schreef:Paradise of Replica, van de Japanse band After Dinner. uit '89.
Afbeelding
Een beetje een wisselvallig plaat, en die wisselvalligheid vind je zelfs terug in dit nummer. Maar dit biedt juist ruimte voor momenten van onaardse schoonheid. De instrumentatie is zeer divers, het arrangement net effe anders, en al met al is dit een nummer dat ik al zeer lang koester, en waar ik al veel mensen mee heb lastig gevallen.
Hee, ja, After Dinner, inderdaad, wisselvallig maar boeiend. :yes:

Link

Klinken soms als een Japanse Young Marble Giants.
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2015, 21:06

Krautsurfer schreef:Ysfoxy heeft z'n muzikale zaakjes inderdaad redelijk op orde. hulde daarvoor. Maare...
Ik zie N9 nu niet bepaald als de typische muzieksnob. Dus die hoeft ook niet ontmaskerd te worden wat mij betreft. Daarbij heb ik zelf ook meer dan zat hiaten in mijn muziekkennis zitten. Doe ik ook niet moeilijk over.
Daarbij zou ik met het grootste gemak een swap kunnen maken waarvan niemand ook maar één nummer kent, maar dat kan iedere nerd hier met evenveel gemak voor mij doen. Is jou ook gelukt, ik kende er niets van.
Freddy Quinn toch wel hoop ik?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 09 feb 2015, 21:13

Afbeelding
:*)

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2015, 21:52

Freddy quinn ooit op het spoor gekomen door een Fasbinder film...zat in de soundtrack. Het enige leuke van de film voor zover ik mij herinner.
Wel oppassen met aanschaffen van Freddy Quinn plaatjes...alleen de originele opnamen zijn om aan te horen....Freddy schaamt zich er niet voor de oude liedjes steeds weer opnieuw op te nemen met steeds goedkoper klinkende muziekband (midi GM module....brrrrr)
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2015, 21:53

Dit liedje zat trouwens in die Fassbinder film:

Link
Johnny Lydon 1983

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 09 feb 2015, 21:53

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2015, 22:15

Aha, het ultieme heimwee liedje!
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 10 feb 2015, 09:48

Nummerrrrrr....

Twee!

Broadcast, met Bit 35, van het album Tender Buttons.
Ziehier:
Afbeelding
Een band uw allen wel bekend, mag ik hopen. Ik heb het genoegen gehad ze twee keer live te zien.
Het is een tragedie dat Trish Keenan gestorven is aan de varkensgriep...
Bij de opnames van Tender Buttons was Broadcast nog maar een duo, en op dit nummer kun je Trish niet eens horen.
Evengoed blijft de esthetiek overeind, en ik heb altijd al een zwak gehad voor nummers die gebouwd zijn rondom een goede basriff.

Zoals ook zal blijken uit het volgende nummer.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 10 feb 2015, 21:34

Krautsurfer schreef:Okee, ik ben overeengekomen met Number9 dat ik toch maar vast de namen ga onthullen, aangezien het zo'n gedoe is om te raden en recensies te schrijven etc.
Ik ben inmiddels wel een voorstander geworden van swaps met alle noodzakelijke info open en bloot d'r bij. Is wel zo makkelijk, want dan hoef je de hele mikmak niet meer in te vullen daarna.
Het verrassingselement is dan misschien wel weg, maar de meeste bands die ik de afgelopen jaren heb toegestuurd gekregen kende ik toch niet. Ik was hoe dan ook wel verrast. Ik verwacht geen momentjes a la 'goh, dus de Stones maakten ook Reggae met gamelans en een buitenboordmotor. Tsjee wat een verrassing'. Mochten de Stones dat evntueel wel doen, dan zal de verrassing plaatsvinden op het moment dat ik dat nummer daadwerkelijk hoor, wetende dat het de Stones zijn.

Goed.

om een lang verhaal kort te houden:

Hier nummer 1 van de swap die ik maakte voor Number9:

Paradise of Replica, van de Japanse band After Dinner. uit '89.
Afbeelding
Een beetje een wisselvallig plaat, en die wisselvalligheid vind je zelfs terug in dit nummer. Maar dit biedt juist ruimte voor momenten van onaardse schoonheid. De instrumentatie is zeer divers, het arrangement net effe anders, en al met al is dit een nummer dat ik al zeer lang koester, en waar ik al veel mensen mee heb lastig gevallen.
After Dinner? Qua naam doet het een belletje rinkelen, maar had het niet hiermee geassocieerd. Maar een heel fraaie opener van de swap! 'Momenten van' (niet per se uitsluitend) onaardse schoonheid' is een adequate beschrijving. Met daarbij bepaald de nadruk op 'onaardse schoonheid' en niet op 'niet per se uitsluitend'.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 10 feb 2015, 21:38

Krautsurfer schreef:Nummerrrrrr....

Twee!

Broadcast, met Bit 35, van het album Tender Buttons.
Ziehier:
Afbeelding
Een band uw allen wel bekend, mag ik hopen. Ik heb het genoegen gehad ze twee keer live te zien.
Het is een tragedie dat Trish Keenan gestorven is aan de varkensgriep...
Bij de opnames van Tender Buttons was Broadcast nog maar een duo, en op dit nummer kun je Trish niet eens horen.
Evengoed blijft de esthetiek overeind, en ik heb altijd al een zwak gehad voor nummers die gebouwd zijn rondom een goede basriff.

Zoals ook zal blijken uit het volgende nummer.
Deze was qua data niet weggefilterd, dus ik kende titel en plaatje al. Een fijn juweeltje van een kleine twee minuten. Het zou als 'coldwave-intermezzo' beschreven kunnen worden. En daar hou ik wel van.
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2015, 10:41

Crap...
Dat blijft toch een gedoe, die meta-data d'r uitgooien.
Kut-Itunes...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2015, 10:43

Goed, niet getreurd,
we gaan verder met nummer drie!
Zoals gezegd, ook hier weer een nummer dat zwaar leunt op een baslijn.
Traag, donker en diep, en volledig uitgekleed. Een van mijn favoriete momenten in het The Cure-oeuvre:
Descent. Uit '81.
B-kantje van Primary, een single van hun beste album 'Faith'.
Afbeelding
Als aansluiter kan ik 'Carnage Visors' aanraden, dat hier wel wat op lijkt, maar dan een half uur duurt.* :up:

Link

*Het schijnt dat Robert Smith 'm in een keer heeft ingespeeld, terwijl een roadie hem voorzag van een gestage stroom alcohol.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 feb 2015, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2015, 13:47

Dan door naar nummer vier!
Afbeelding
UIt '97, en een van mijn eerste kennismakingen met contemporaire electronica dan wel postrock.
Deze Berlijners zaten wat dat betreft op een interessant snijvlak.
Dit Nummer heet 'He Loves Me' en komt van het album 'Veiculo'.
Ik ben ze na een paar albums uit het oog verloren, maar zag net op Wikipedia dat ze rustig hebben doorgebouwd aan een leuk repertoire, en dat moest ik maar 'ns gaan checken binnenkort.
Wat me vooral bevalt aan dit nummer is wederom de sterke baslijn, ditmaal opgesierd met vreemd tikkende samples en stukjes ruis. Nogal tekenend voor die tijd, maar het heeft wel wat. De hele plaat luistert prima weg, en is een aanrader.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2015, 14:04

Nummer vijf.
De MP3's die ik heb van deze plaat zijn geript van vinyl, en dat is te horen. Sluit leuk aan bij de ruis en tikken van het vorige nummer.
ook hier is een dominante riff aanwezig, maar ditmaal afkomstig van wat ik me voorstel als een monsterlijke zwetende analoge synthesiser met maar drie bakelieten knoppen ergens in een vochtige kelder in Manchester in 1980.
Dit is The Durutti Column, met een track van het debuut: "The return of The Durutti Column". De plaat was oorspronkelijk gestoken in een hoes van schuurpapier, zodat-ie letterlijk de andere platen in je collectie aanviel. Briljant, hoewel ik vermoed dat veel eigenaars 'm in een daartoe bestemde plastic beschermhoes hebben opgeborgen. Toch een van de betere ideetjes van het factory-label.
Afbeelding
Volgens mij is dit specifieke nummer een exercitie van de producer, de legendarische Martin Hannett. "Hannett's trademark sound, most apparent on Joy Division's debut album Unknown Pleasures (1979) and its follow-up, Closer (1980), is sparse, eerie and spacious." Sparse, eerie and spacious indeed. Overigens is dit een nogal afwijkende track op het album, daar de rest bestaat uit het weelderige gitaarspel van Vini Reilly.
Het nummer heet 'First aspect of the same thing'. Er is ook een second aspect, en dat bestaat dus uit weelderig gitaarspel. Met veel effecten. Ook zeer de moeite waard.
Had ik hier bijna opgezet in plaats van deze, maar deze is , nu ja, compromislozer, en sloot goed aan bij het vorige nummer.
Althans in mijn beleving.
Ik kan slechts hopen dat Number9 het ook zo ervaren heeft.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2015, 14:50

Nummer zes!
P'tite Sab van Richard Pinhas, van het album Event and Repetitions. UIt 2002. En voor liefhebbers van Fripp & Eno.
Deze track ervaar ik als een warm bad van oneindig rustig doorzingende gitaren en ruisende analoge synths. Mocht het je bevallen; dan is de hele plaat een absolute aanrader.
Dit nummer markeert een overgang van de baslijn georienteerde nummers naar een meer ambient en open geluid.
Afbeelding
Born in 1951, Pinhas earned a Ph.D. in philosophy at the Sorbonne and taught at that school. In 1972 he became a part of Schizo, a group whose music contained a great deal of electronics. After Schizo's demise, Pinhas formed Heldon, whose only constant was himself. Pinhas' solo work covered a lot of ground.
Voila.
Ik ken slechts enkele albums van 'm, maar hij heeft er flink wat uitgebracht. Mocht ik er ergens eentje tegenkomen, dan zal ik niet aarzelen en 'm aanschaffen.

Overigens is dit wel een afschuwelijke hoes.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 13 feb 2015, 10:17

Nummer 7.

Dan nu een kort intermezzo, met piano.
Epic's Trip. Van het album: Jane from occupied Europe, van Swell Maps uit '79.
Afbeelding
Influenced* by the disparate likes of T.Rex and the German krautrock outfit, Can, they created a new soundscape that would be heavily mined by others in the post-punk era. Despite existing in various forms since 1972, Swell Maps only really came together as a musical entity after the birth of British punk rock.

Consisting of brothers Epic Soundtracks (real name Kevin Paul Godfrey) and Nikki Sudden (real name Adrian Nicholas Godfrey) two Solihull based teenagers, plus Biggles Books (Richard Earl), Phones Sportsman (David Barrington), John "Golden" Cockrill and Jowe Head (Stephen Bird), the band cut the single "Read About Seymour" as their debut in 1977, soon after the brothers left Solihull School (also home of Spizzenergi). It is widely considered one of the classic punk era singles, and is name-checked in the song "Part Time Punks" by Television Personalities.[1] Epic's drumming mixed with Nikki's unique melodies crafted over the assorted threads cast by the six musicians set the band apart from the others. After recording their first John Peel session Swell Maps went into WMRS studio to record their first album A Trip to Marineville, which was released in 1979. With hard rocking punk numbers like "H.S. Art" interspersed by ambient instrumentals and other experimental interludes like "Gunboats", the album marked the band out as innovative musicians. The album went No. 1 on the new Independent chart.

The band cut one more album, The Swell Maps in 'Jane From Occupied Europe', in 1980, which pushed further into post-punk territory. They displayed their ingenuity for creating everything from industrial surf instrumentals like the opener "Robot Factory" to perverse ballads like "Cake Shop Girl". Even while they were falling apart during these sessions they were pushing the musical boundaries beyond what punk originally had to offer. They sought to release much of their early forays in lo-fi experimenation in the compilation, Whatever Happens Next..., before splitting up.

Individual members of the band (especially Nikki Sudden, Epic Soundtracks and Jowe Head) went on to solo careers. The band's catalogue has recently been remastered and reissued and further dips into their archives can be expected. An EP of especially zany tracks was released under the name of the Phones Sportsman Band in 1980. This was played on radio by John Peel and Anne Nightingale, although "Get down & get with it" was later considered by ShitFi as one of the worst covers of all time.[2]

Epic Soundtracks died of unknown causes at the age of 37 in 1997 and Nikki Sudden died at the age of 49 in March 2006.
*Let je even op, Sieg. Weer een stelletje punkers met Krautrock-invloeden. Het kan verkeren.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 13 feb 2015, 11:43

Nummer acht is van de Poolse rock-in-opposition / Avant-Garde / Postpunk band Reportaz.
Ik kwam dit tegen op een verzameling mp3's, geript van een serie cassette's genaamd Insane Music for Insane People.
Ik heb dat min of meer kunnen terugvoeren op een Belgisch label, waar erg veel andere interessante muziek te vinden was uit de late '70's en de vroege '80's. Ziehier. Een ware goudmijn aan obscuur en relevant spul, dat ik nog nergens anders ben tegengekomen.
Dit specifieke nummer kwam van deel 8...
Afbeelding
bron schreef:Reportaz biography
Reportaz was founded in 1982 in one Poznan's College by vocalist and percussionist Andrzej Karpiński on the ashes of amateurish punk-rock band Sten. Other co-founders were Andrzej's class-mate bassist Piotr Łakomy and keyboardist Marzena Kaczmarek, playing Russian-produced mini electronic-keyboards. After few months they found fourth member - pianist Jacek Hałas, and soon quartet prepared and played their first program Piedestał on 2 Festiwal Muzyki Nowofalowej in Poznan. Very soon Marzena left band, they continued as trio. At that time their music was strongly influenced by British New Wave - Devo, B-52`s, Public Image Ltd.

For the concert in Poznan's Art Academy they prepared new program "Losos" ("Salmon"), where their musical style was changed radically (and influenced by The Residents, Zamla Mamas Mamma, Cabaret Voltaire). At that time they found their own way in music - every concert became specially prepared and never repeated theatrical-musical show under own name. They played long compositions, scene decorations and members painted pictures illustrated concert's themes.
During 1983 they prepared and presented three different programs: Witraż 1 , Witraż 2 and Domator. With every next concert they used more complex decorations, paintings, some video techniques; their music became more complex as well (incl. elements of jazz, classic and folklore).
Ik kom er, na het zoeken naar het juiste plaatje dus ook achter dat het nummer "Superfluous Man's Epitaphium" heet, en dat de titel waaronder ik 'm had (Te weten: "Stained Glass") waarschijnlijk de titel van het album van de desbetreffende band is.. Uit '83.
Nu ja, dat krijg je van dat illegale downloaden..
Evengoed is dit nummer een prima brug tussen Swell Maps en het volgende nummer.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 16 feb 2015, 11:28

Nummer negen!
Kreühn Köhrmahn Iss de Hündïn van de Franse band Magma. Ik denk eigenlijk niet dat er betere Franse bands zijn dan Magma. Ik kan me vergissen, Air gooit ook hoge ogen, en ik gooi waarschijnlijk in de haast nog wel een paar Elvisjes met het badwater weg, maar veel heftiger dan Magma wordt het gewoon niet.
Afbeelding
Deze track komt van hun Magnum Opus Mëkanïk Destruktïw Kommandöh uit het jaar 1973.
Afbeelding
Voor diegenen die het nog niet wisten: Christian Vander (de drummer en leadzanger van Magma) zingt in het Kobaïaans. "In the course of their first album, the band tells the story of a group of people fleeing a doomed Earth to settle on the planet Kobaïa. Later, conflict arises when the Kobaïans—descendants of the original colonists—encounter other Earth refugees." MDK was het derde album in deze serie, en de bedoeling was om deze saga te bezingen in een stuk of 10 (ik kan er naast zitten, effe geen tijd voor grondige research) albums. Het idee. Geweldig. :worship: Het is er natuurlijk nooit helemaal van gekomen, maar hij is nog aardig ver gekomen.

"Vander has said that, when he writes for Magma, it is as if the songs are being dictated to him. He shed light on how he composed M.D.K. when he told George Allen, “The music and the lyrics come up at the same time. If I am singing, and if it has to be in Kobaïan, they come up in Kobaïan. Sometimes there is a word that is maybe French or English and I leave it in because it is there, and it's natural. The lyrics come at the same time, parallel to the music. For pieces like Mekanïk, they were not written in one shot or one session. I had to run a tape recorder to be able to capture it instantly—it goes very fast. I sing with new words that I don't know, and when I am improvising further, the same words come back, even though I don't know them. But I didn't learn them, they impose themselves on me.”"

Dan had je verder nog Jannik Top in de line-up: "Jannik Top! I’m shaking in me booties just thinking ‘bout him. Jannik Top was a Gene Simmons for people with their own IQ. He played the bass like a Tyrannosaurus Rex skinning a Stegosaurus. He was at least eight feet tall and had claws instead of hands. His bass sound made the night fall early, and kept the moon from rising at all. He didn’t have amplifiers, he just plugged straight into the National Grid and drained the neighbourhood."

Magma wil nog wel 'ns wisselen qua kwaliteit, zeker op de latere albums, (maar voor welke band geldt dat niet..) maar op MDK is alles zoals het zijn moet. Heftig, dreigend, over de top, en volstrekt uniek.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 16 feb 2015, 16:49

En omdat Magma's Kreühn Köhrmahn Iss de Hündïn zo mooi eindigde in een oorpijnveroorzakende sinusgolf, besloot ik dit nummer van Toshi Ichiyanagi erachteraan te gooien.
Toshi Ichiyanagi is een japanse avant-garde componist, die nog bij John Cage heeft gestudeerd. En hij was getrouwd met Yoko Ono.
Uit deze twee feiten valt af te leiden dat Toshi Ichiyanag het ons niet makkelijk zal maken.
En dat klopt.
Muziek gaat niet altijd over het neerzetten van de meest oorstrelende melodie, of het schrijven van het mooiste liedje. Nee, soms moet je met grof geweld dwars door de deur heen, om nieuwe ruimte te creeeren where stuff is happening. Man.
En dat gebeurt op deze dubbelaar uit '69, getiteld: Opera From The Works of Tadanori Yoko'o. (Tadanori was een illustrator, verantwoordelijk voor oa het prachtige artwork van deze psych/avant-garde klassieker). Niet zo verwonderlijk, aangezien het hier een samenwerking met de band The Flowers betreft.
En als er een psyched-out band in japan heeft rondgelopen in de late jaren '60, dan waren het The Flowers wel. Maar ik dwaal af.

"an unique amalgamated mixture of lysergicdemented psychedelic assault-like stunt rock, a aural whirlwind filled with acid folk ramblings, tape collages, field recording excerpts, radiocommercial snippets, roaring jet engines, electronic music excursions into the vast unexcavated canyons and dungeons of your mind, squealing sound fragments of frogs mating in a nearby pond, drowned out enka escapades,kayokyoku excursions into no mans land, Takakura Ken nasal singing, spokenword fragmentation bombs by Kara Juro amongst others, traffic noises, sonic sound clusters of blistering fuzzed out psychedelic mayhem, stratosphericstatic electronic hissing, radio news broadcast flashes, vintage electronic tape music escapades, chirping cricket orchestras in a distant background and so much more non-adaptive and deranged sonic activity. This disc leaves no stone unturned and is probably one of the best records ever made. Upon listening to this, you hardly need anything else anymore. Highest Recommendation. Rare as hell does not even come close to describing the scarceness of this 2 LP picture disc set and then I am not even mentioning the visual splendor of the overall packaging music and museum piece qualities all folded up into one single item, the dream artifact of everyself-respecting lover of outward sounds and collective deranged discs highest rank of collectibility and musical demented splendor a killer onall fronts that no other disc can match"

Ik bedoel maar.
Dit ene luizige nummertje is uiteraard niet representatief voor dit meesterwerk, en ik raad dan ook sterk aan om deze plaat in zijn geheel uit te checken.

Afbeelding

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 feb 2015, 15:21

en, na een ziekbed van een dag of twee dan nu tijd voor het volgende nummer:
Hey Sparrow van Peaking Lights, zoals verschenen op het album 936. Uit 2011, en daarmee het modernste nummer op deze swap.
Afbeelding
Een fijne plaat met een dromerige atmosfeer, rustige zang en nostalgisch aandoende electronische bliepjes. (zoals zal blijken uit het volgende nummer)
Ik vermoed dat Number9 dit nummer al kende. Ik heb deze plaat opgedaan via dit forum, en zal misschien niet de enige zijn geweest.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 feb 2015, 17:26

Dan nu het zojuist genoemde volgende nummer.
Nummer 12.
If Not This Time van Fifty Foot Hose. Een track van het album Cauldron, uit '67.
Afbeelding
"Fifty Foot Hose is an American psychedelic rock band that formed in San Francisco in the late 1960s, and reformed in the 1990s. They were one of the first bands to fuse rock and experimental music. Like a few other acts of the time (most notably the United States of America), they consciously tried to combine the contemporary sounds of rock with electronic instruments and avant-garde compositional ideas."
Wat wel aardig klopt.
Het leuke is dat dit nummer en het vorige zo verschrikkelijk veel van elkaar weg hebben, ondanks de 44 jaar verschil.
"The original group comprised three core members: founder and bassist Louis "Cork" Marcheschi, guitarist David Blossom, and his wife, vocalist Nancy Blossom, augmented by Kim Kimsey (drums) and Larry Evans (guitar).

Cork Marcheschi (born 1945) grew up in Burlingame, California. In his teens, he performed with the Ethix, who played R&B music in clubs around San Francisco and in Las Vegas, and released one experimental and wildly atonal single, "Bad Trip", in 1967, with the intention that the record could be played at any speed. Interested in the ideas of experimental composers like Edgard Varèse, John Cage, Terry Riley, and George Antheil, he constructed his own custom-made electronic instrument from a combination of elements like theremins, fuzzboxes, a cardboard tube, and a speaker from a World War II bomber."
En dit doet me weer heel erg aan Silver Apples denken, die in dezelfde tijd met electronica bezig waren. Met een bijelkaar gesprokkeld ding, bestaande uit militaire WOII onderdelen. Geweldig, als je een beetje kunt solderen.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 23 feb 2015, 12:00

En nummer 13:
Stone Circle van The Third Ear Band.
Afbeelding
Het album Alchemy, uit het Gouden Jaar 1969.
Effe geen zin in een lange persoonlijke bespreking, het is verdomme maandag. Rustig aan.
Daarom hier:
Started in 1968 by percussionist Glen Sweeney and reedist Paul Minns, Third Ear Band was formed from the ashes of a previous Sweeney project, the psych band Hydrogen Juke Box. While generally overlooked in the history of British and improvised music, Third Ear Band developed a distinctive and aesthetically important sound -- equal parts Indian, psychedelic, and minimalist -- dubbed "electric-acid-raga" by Sweeney. Alchemy, their first release, is a wonderful record. With shorter tracks than found on later albums, Third Ear Band here makes excursions into improvised chamber music. In the opener, "Mosaic," which is at seven minutes one of the longest cuts, guitar meets recorder and violin in a disharmonic free jazz summit that fades away before building into a trancy mini-crescendo. On "Stone Circle," recorder lines interweave over an unadorned drum's repetitive rhythm. At times the recorder lines are so fluid and unnatural they sound like they're being played backwards -- which indeed they just might be. Generally the remainder of the tracks run the course between half-structured improv and droning chaos. Comparisons could be drawn to Soft Machine or the Dream Syndicate, but neither quite has the sense of "collective first" nor the repetitive insistence of Third Ear Band. The songs, to quote Sweeney again, are "alike or unlike as trees." For those even vaguely interested in the history of innovative music, Alchemy is worth hunting down.
Prachtige plaat, een beetje in wat rustiger vaarwater maar in dezelfde richting als Incredible String Band's 'The Hangmans Beautiful Daughter', hetgeen een top tien plaat voor me is.
Verder tapt dit plaatje een beetje dieper richting het onderbewuste, en bereidt het ons voor op dat wat komen gaat:
Te weten het volgende nummer.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 23 feb 2015, 14:04

Nummer 14!
Dit is iets waar ik het graag met jullie over wil hebben.
Dit is Surprieze. Met de track 'Lazarus' van het album Zeer Oude Klanken En Heel Nieuwe Geluiden. Uit '73.
Afbeelding
Het verhaal gaat dat deze plaat in eigen beheer is uitgebracht, dat er zo'n 500 exemplaren geperst waren, dat er een vernietigende recensie in Aloha volgde (“Eddy van der Meer’s ego trip is a direct insult to every listener.”), waarop Eddie van der Meer (de gitarist in kwestie) besloot alle exemplaren die hij nog had de Noordzee in te flikkeren.
Slecht een paar exemplaren bleven bewaard.
“I prefer to make music with the least distraction, or even in the dark. In your ultimate freedom you can achieve a heightened state of awareness and become a receptor of natural influences. You are then a chunk of nature, and therefore your music also becomes a part of nature. The ‘All’...” - Eddy van der Meer, 3-string guitarist (translated from the original liner notes)
Ik raad u allen sterk aan het hele verhaal hier te lezen, aangezien het een wonderbaarlijk album betreft, en een wonderbaarlijke track.
This is the absolute centerpiece of the album that highlights van der Meer’s improvisational 3-string guitar with accompaniment of occasional parping from longhair Périg Mahet on bladder flute, flute and wordless vocal vibings. “Lazarus” means ‘drunk’ but the track is a far more hypnotic and brutal an assault than any mere alcohol-based bender and approaches Dutch O-Mind. Shifting between eastern modalities,’66 Velvet Underground “Loop” drone-scaping assault and the skittering qualities of Danelectro-era Syd Barrett of the same year, it breaks off into sudden forays into expressionistic sheets of noise and continually builds walls of echoed drones -- accompanied here and there by the trills of freak bladder reedsmanship, van der Meer burns onward and unleashes itself over and over against near-incomprehensible vocals that although drowned out by the ceaseless barrage, do state their emotion (if not literal meaning) clearly.
Een ego-trip, misschien. Dit zijn de pretenties die ik graag mag horen. Ik vermoed dat dit zo'n beetje alles is waar Siegfried meer dan een beetje een hekel aan heeft, maar dit is De Shit.
En ik vond het de negentien minuten die het van deze swap in beslag nam meer dan waard.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 24 feb 2015, 14:50

Hoe volg je zo'n nummer op?
Ik vond dat dat een mooie taak was voor P'O.
En wel met het nummer Vanite, het enige goede nummer van het album Whilst Climbing Thieves Vie For Attention. De rest is crap.
Maar dit nummer is geweldig.
P'O is een voortzetting van Dome (hetgeen de wat creatievere helft van Wire was) plus wat extra bandleden. Uit '83.
Afbeelding
Bron schreef:After three experimental albums as Dome, former Wire members Bruce Gilbert and Graham Lewis found themselves contemplating the empty space of the Waterloo Gallery. The Gallery had been used for their exhibition with Russell Mills, but now stood vacant and beckoning.

Together with drummer Peter Price, they began to entertain the idea of a band to fill the space, one that might bring together the spoken word and sound collage techniques they had grown increasingly interested in. Among the group of artists with whom they shared this beckoning space was David Tidball, who contributed words and ideas, and Alison Conway, better known as A.C. Marias, joining in on bass, guitar, and additional vocals.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 24 feb 2015, 15:04

En, dan het laatste nummer:
Come On Over To Our Side, Softly Softly van Death in Vegas. Van het album Satan's Circus. Ooit nog gekregen van 1ofthemFaces, waarvoor nog steeds dank. Uit 2004.
Afbeelding
Het hele album is een hommage aan de motorik-sound van Neu!
bron schreef:Put on the sources that were heavily borrowed from -- if you want that totally engaging headphone journey -- but this slick homage to electronic hippie music sounds like two smart guys having genuine fun playing something they love. Let them jam and meander in the background as you go about your business, and this guilty pleasure for the avant-garde lover will raise a satisfying smirk.
Zo ook dit rustige nummer. Een waardige afsluiter, na deze kun je met een gerust hart naar bed.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 24 feb 2015, 15:10

waar is number 9 eigenlijk? :?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 24 feb 2015, 15:35

Die is non-stop deze swap aan het luisteren en de meta-tags aan het aanvullen.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 24 feb 2015, 22:09

Ben even offline geweest vanwege dingesen enzo. Maar nu weer terug, en wat heerlijk! De hele swap beschreven! :up: :up: :up: Met zowaar Death in Vegas als afsluiter! :bounce:

Komende dagen reactie, want nu, eh, dinges.
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 24 feb 2015, 22:11

Oh, wow. Wat een geweldige beschrijvingen! Kan niet wachten. Maar moet. Tot snel!
Number9, lid nummer 25.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 24 feb 2015, 22:11

Number9 schreef:want nu, eh, dinges.
Alweer? :?

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 24 feb 2015, 22:14

Ysfoxy schreef:
Number9 schreef:want nu, eh, dinges.
Alweer? :?
Tijd van de maand. Of niet natuurlijk. Nee hoor, gewoon paar daagjes (weekje) weg, zonder internet (dat kan!), en nu beddewaarts vanwege morgen moeten pieken. Waarover morgen meer. Misschien. :drink:
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 25 feb 2015, 10:24

Maarre....
Number9...
welke nummers kende je al? Afgezien van de nummers die zichzelf middels meta-tags onthuld hebben?

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 feb 2015, 11:10

Zo, eindelijk tijd voor een recensie van de nog steeds te recenseren swap Krautsurfer vs. Number9 pt. 2. Het heeft even geduurd, maar hier is ‘ie dan!

03. The Cure – Descent. Ja! The Cure natuurlijk. Ik herkende het wel, maar moet eerlijk toegeven dat ik Robert Smith en kompanen niet aan deze heerlijke donkere bassloop had gekoppeld. De extra tip Carnage Visitors is gelijk ook gedownload!

04. To rococo rot – He loves me. ‘Contemporaine elektronica’ is een passende beschrijving, maar het had wellicht net zo goed als ‘klassieke krautrock met een eigentijdse twist’ beschreven kunnen worden. Het verbaast me enigszins dat het nog maar uit 1997 stamt (al is dat ook al weer bijna 20 jaar geleden… :eek: ). Zou een Neu! dit ook hebben kunnen maken? Een andere referentie die bij me naar binnenschiet is Kammerflimmer Kollektief. In het bijzonder het nummer Jinx (https://www.youtube.com/watch?v=7oKGLM0MASI).

05. The Duretti Column - First aspect of the same thing. Hé. Nummer vijf stond niet in de zipfile die je van de swap gemaakt had, en had ik dus nog niet. Beluisterde ‘m nu via het onvolprezen youtube (https://www.youtube.com/watch?v=fWo3SRkau24), en het klinkt bijzonder goed. Een bassloop gemorphed in een sinewave, en herkenbaar Factory. Sluit inderdaad goed aan op de vorige nummers, beter dan het tweede aspect – dat ook de moeite zeer waard is, maar je keuze voor aspect 1 was bepaald de juiste. Jammer dat ik ‘m nog niet eerder in de hele swap gehoord had, maar daar gaat bij de volgende luisterbeurten verandering in komen.

06. Richard Pinhas – P’tite Sab. Eno en Fripp is inderdaad dé zich opdringende referentie, en dat is een goed teken. Een warm bad, loom trippen zonder dat je er wat voor behoeft in te nemen. Trouwens, wat de hoes betreft: ik vind ‘m juist wel fascinerend. Dat is toch een optische illusie waarvoor je een cilindervormige spiegel in het middel van de cirkel moet zetten, waarop de afbeeldingen zich op de rand van de spiegel zetten en dan wél goed zichtbaar zijn? Gekantelde perceptie, je weet tog, mozeskriebeljemigdepemig! :mrgreen:

07. Swell maps – Epic’s trip. Mooi dromerig intermezzo. Als je dit als loop 5 keer, of 25 keer, achter elkaar zet, blijft het nog steeds goed beluisterbaar. Doet me denken aan een artiest op het Type-label, maar kom er maar niet achter welk. Richard Skelton, Sylvain Chauveau of Rene Hell misschien? Of nee, Zelienople.

08. Reportaz - Superfluous Man’s Epitaphium en 09. Magma - Kreühn Köhrmahn Iss de Hündïn. Drama. Zaten ook niet in de meegeleverde swap-zipfile. Dus had ik al die tijd nog niet gehoord (dat is het nadeel van via mp3-speler luisteren, je kijkt vaak niet wát je nu precies luistert, zeker als de titels toch nog niet bekend zijn gemaakt). De beschrijving die je van Reportaz geeft, klinkt bijzonder interessant, maar hier biedt zelfs youtube geen soelaas, dus moet ik het zonder audio doen… (Re-upje wellicht?). Magma ken ik uiteraard van naam (al was het maar vanwege de befaamde Nurse with Wound-list), maar ik blijk het muzikaal (en conceptueel – wat een geniaal album(s)concept…) eigenlijk helemaal niet te kennen. Hoe onterecht, blijkt nu! Daar ga ik meer van horen. Door de piep aan het eind van het nummer snap ik in elk geval waarom hierna nummer 10 komt…

10. Toshi Ichiyanag. Dit is een typisch voorbeeld van muziek die je beter leert waarderen met de beschrijving erbij. Op de mp3-speler zapte ik deze eerlijk gezegd toch veelal maar door, want de oorpijnigende sinusgolf komt niet echt lekker binnen via die kleine oortjes. Maar je beschrijving prikkelde de interesse, waardoor ik via https://www.youtube.com/watch?v=lNhsJu7 ... Z03IoaiivD de hele plaat heb gevonden, en dat is een ontdekking – ook al zal de plaat niet vaak in gezelschap beluisterd worden… De marsmuziek op dit nummer doet me overigens veeleer aan Noord Korea dan aan Japan denken.

11. Peaking Lights – Hey Sparrow. Yep, dat Peaking Lights nummer was bekend. Fijn lichtvoetig op het eerste gehoor, maar tegelijkertijd melancholisch en ontroerend, zeker in combinatie met de fraaie videoclip (https://www.youtube.com/watch?v=aRJO5lVYEPU). Op de rand van ‘childhood’s end’: nog net kind, maar dat is bijna voorbij… (En helaas, deze stond er ook niet op.)

12. Fifty Foot Hose - If Not This Time. Lekkere Friscoïsche psychedelica!

13. The third ear band – Stone circle. Wel verdorie. Ook hier weer aangewezen op youtube. Die gelukkig thuis geeft. Ja, dit is het soort psychedelica waar ik van houd! “Equal parts Indian, psychedelic, and minimalist -- dubbed ‘electric-acid-raga’” – ik kan me wel in die beschrijving vinden. Enige jammere is dat dit nummer maar 3,5 minuten duurt: hier kan ik veel langer naar luisteren om in een aangename trance te geraken. Daarvoor het hele album maar eens opzetten!

14. Surprieze – Lazarus. Absoluut de 19 minuten swaptijd de moeite waard! Van de hele hippie-/provo-scene waar op een anarchistisch-sjamanistische wijze muziek werd geperformed zou ik helemaal gek zijn geworden, maar waarschijnlijk was het nodig om een dergelijk briljant stuk muziek te maken. Blij dat ik alleen de muziek maar heb… ’t Is lekker ‘moeilijke’ muziek, die fascineert, verrast, soms irriteert (vooral als er soort van gezongen wordt), maar nooit verveelt. Het intrigerende verhaal (van Julian Cope! Ook al zo’n held) over de totstandkoming en verdwijning van de plaat rondt het mooi af.

15. P’O – Vanity. Mooie overgang van de gekte van Surprieze naar min of meer vastere grond. De landing is ingezet.

16. Death in Vegas - Come On Over To Our Side, Softly Softly. Hier had ik geen Death in Vegas achter verwacht. Nummers als Soul Auctioneer, Dirge en Aicha (met Iggy Pop) ademen een heel andere sfeer dan dit nummer, wat inderdaad een fraaie hommage is aan de motorik-sound. En een passende afsluiter voor een bijzonder fraaie en interessante swap. Veel dank!
:up: :flowers:
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 26 feb 2015, 11:35

Dank voor je bespreking!
:up:
En mijn excuses voor de digitale puinhoop die deze swap blijkbaar is...
:oops:
Dat was niet de bedoeling, en ik vraag me echt af wat er mis gegaan kan zijn.
Waarschijnlijk klote-Itunes.
Als je (of andere nerds met belangstelling) de swap nogmaals wil downloaden zoals-ie bedoeld is, dan ga ik er van het weekend even achteraan.

Kammerflimmer Kollektief is trouwens bekend in huize Krautsurfer. :up:

Dan die hoes van Richard Pinhas... Ik had het nog niet zo bekeken. :) Evengoed is het een lor van een ding, als je 'm an sich bekijkt. Maar okee. Misschien moet ik een gekromde spiegel op de kop zien te tikken. Kan even duren...

En jammer dat je reportaz niet kon vinden. Op zich al reden genoeg om de swap opnieuw te maken, aangezien het behoorlijk wat bloed, zweet en tranen was om die nummers in de juiste volgorde te zetten. Maar Reportaz is echt zo'n band die je bijna nergens kunt vinden. Ben er ook maar per toeval tegenaan gelopen. Ik heb indertijd flink wat delen van die Insane Music for Insane People gedownload via SoulSeek. Maar veel delen incompleet, of niet meer te downloaden. Een drama was het. Ik heb toen dat label een keer gemailed, maar die wilden dan weer 40 euro per gebrande kopie hebben, en dat vond ik het nu ook weer niet waard. Het ging om zo'n 24 delen....

Blij dat ik je aan Magma heb kunnen helpen, trouwens! :up: Daar ga je nog lol aan beleven.

Idem qua Toshi Ichiyanag. Goed van je dat je dat album al hebt. Ik geef toe dat het niet het meest toegankelijke nummer was, maar het maakte wel de swap-als-swap tot een beter geheel. Blij dat je je niet door wat potentiele tinnitus hebt laten tegenhouden.

Nogmaals dank voor je reactie, en excuses voor de rotzooi.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 feb 2015, 14:30

Krautsurfer schreef: [...]
Als je (of andere nerds met belangstelling) de swap nogmaals wil downloaden zoals-ie bedoeld is, dan ga ik er van het weekend even achteraan.
[...]
Als dat niet te veel moeite is: heel graag! Want zoals je zelf ook aangeeft: je doet veel moeite om de nummers in de juiste volgorde te zetten, zodat het ene nummer min of meer volgt uit het vorige, en dan is het jammer dat dat effect door technische toestanderijen minder is dan gepland.

Enneh, excuses zijn echt niet op z'n plaats hoor; het was een voorrecht deze swap van je te hebben mogen ontvangen. En hij wordt alleen maar beter als 'ie straks helemaal compleet is!
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 26 feb 2015, 14:54

Number9 schreef:
Krautsurfer schreef: [...]
[...]
Als dat niet te veel moeite is: heel graag! Want zoals je zelf ook aangeeft: je doet veel moeite om de nummers in de juiste volgorde te zetten, zodat het ene nummer min of meer volgt uit het vorige, en dan is het jammer dat dat effect door technische toestanderijen minder is dan gepland.

Enneh, excuses zijn echt niet op z'n plaats hoor; het was een voorrecht deze swap van je te hebben mogen ontvangen. En hij wordt alleen maar beter als 'ie straks helemaal compleet is!
Komt in orde.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 mar 2015, 21:20

OKee.
De swap staat opnieuw up te loaden...
Ik heb persoonlijk alle nummers in de zip-file zien staan...
Met naam en alles, dus godzijdank geen blinde swap...
Ik hoop dat je er alsnog plezier aan beleefd, Number9!

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 mar 2015, 21:20

20%

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 mar 2015, 21:29

75%

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 mar 2015, 21:35

The return of the point of known return
Hopelijk ditmaal in goede orde te ontvangen.
Laat aub weten, ik ben benieuwd.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 01 mar 2015, 22:09

Krautsurfer schreef:The return of the point of known return
Hopelijk ditmaal in goede orde te ontvangen.
Laat aub weten, ik ben benieuwd.
Baas! Held! Vriend!
Helemaal compleet, zelfs inclusief de tags. :upup: :flowers:
Mercibeacoup.
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 01 mar 2015, 22:10

Krautsurfer schreef:OKee.
De swap staat opnieuw up te loaden...
Ik heb persoonlijk alle nummers in de zip-file zien staan...
Met naam en alles, dus godzijdank geen blinde swap...
Ik hoop dat je er alsnog plezier aan beleefd, Number9!
Reken maar :up: . En dank u beleeft. :p
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 mar 2015, 22:21

:oops:

Plaats reactie