Hee Ho!

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Krautsurfer
Forum Diva

Re: Hee Ho!

Bericht door Krautsurfer » 23 nov 2018, 15:23

Dan nu:
Nummer7!
Wederom een break in mood, na de vorige twee nummers.
Erg Krautig, dit werkje, Had zomaar iets van Conrad Schnitzler kunnen zijn.
Is het toevallig Beak>?
Wat het ook is, het mag er zijn. Hier houd ik wel van.

Nummer 8 begint als een lekker kazig exotica-intro.
En het blijft ook zo. is dit iets van Onra? Prettig luchtig tussendoortje,
dat, goed aansluit op het volgende nummer:

Nummer 9, dus.
Een lange! Bijna 10 minuten. Dreigend orgeltje, zachte wah-gitaar, Fijn klanktapijtje. Zang, hier en daar met achtergrondzang. Klinkt als een experimenteel uitstapje van een funkband ergens in '71 of zo. Jah, deze is fijn.
Zo op de helft wordt het wat meer heavy. Ritmesectie valt in, gitaar wordt wat nadrukkelijker, licht vervormde bas. Echt een puik nummer. Zou zo van een swap van 1ofthemFaces afkomstig kunnen zijn. Ja man. Goeie shit. Zou ik met plezier een hele swap van wegluisteren.

Nummer 10
Even een drastische mix na het voorafgaande uiterst relaxte stonede nummer.
Dit is een harde hoekin je muil. Saxofoon. wat knorrige electronica op de achtergrond. Maar daarna gaat het los met flink wat gedraai aan filters en knoppen. De zang is helaas niet te harden. Sorry Ho. Evengoed duurt het maar even, en de middensectie was prima.

Nummer 11
Sluit goed aan bij vorige nummer.
Helaas rap. Oei. Evengoed zal ik hier met open oren en geest naar luisteren.
Okee dan. De ritmetrack is prima, valt niks op af te dingen. Kan me echter niet aan de indruk ontrekken dat dit zooooveel beter zou zijn zonder iemand die de hele tijd de neiging heeft door het nummer heen te praten, maar goed. Da's rap.
Too Freud to live
Too Jung to die

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 nov 2018, 16:23

Krautsurfer schreef:
23 nov 2018, 15:23
Dreigend orgeltje,

Zo? Waar dreigt ie mee? Zo van ; pas op he...dadelijk ga ik muziek maken!. Maar dat doet hij dan niet?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 nov 2018, 16:24

Krautsurfer schreef:
. De zang is helaas niet te harden.

:clap: :upup:
Johnny Lydon 1983

Rainy Day Woman
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 24 nov 2018, 11:01

Siegfried Stahl schreef:
23 nov 2018, 16:23
Krautsurfer schreef:
Dreigend orgeltje,

Zo? Waar dreigt ie mee? Zo van ; pas op he...dadelijk ga ik muziek maken!. Maar dat doet hij dan niet?
Hij dreigt 'm omver te blazen als ie niet naar zijn pijpen danst.
.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 24 nov 2018, 22:25

Van pijpen heeft Siegfried geen verstand, RDW. Laat gewoon maar.
If your government isn’t protecting you and the future of your kids, you have a duty to rebel and a right to rebel. (Gail Bradbrook, Extinction Rebellion co-founder)

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 26 nov 2018, 10:47

Krautsurfer schreef:
Dan nu:
Nummer7!
Is het toevallig Beak>?
Er is een aantal nummers waarvan ik heel blij ben dat je ze nog niet kende. Dit is er één van. Het is van Bernard Szajner en het komt van zijn album Visions of Dune. Een werk dat hij schreef naar aanleiding van de boeken van Frank Herbert. De hele plaat is geweldig en bij deze dus een ouderwetse aanrader.

Het doet inderdaad sterk denken aan Conrad Schnitzler en aanverwanten, maar 'Z' onderscheid zich daarvan door niet al te ver weg te zweven.

Het nummer heet overigens Shaï Hulud.

Hier een linkje naar de bandcamp pagina waarop eenieder de plaat kan luisteren en bestellen.

https://bernardszajner.bandcamp.com/alb ... ns-of-dune

Uit '79 overigens.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 26 nov 2018, 10:55

Krautsurfer schreef:

Nummer 8 begint als een lekker kazig exotica-intro.
En het blijft ook zo. is dit iets van Onra? Prettig luchtig tussendoortje,
dat, goed aansluit op het volgende nummer:
Het leek mij dat je een pauze wel verdiend had.

Dit komt van:

Afbeelding

Een geinig plaatje.

De artiest heet R.F.D. Rangoon en het nummer The Forbidden Five.

Meer heb ik er niet over te melden.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 26 nov 2018, 11:41

Krautsurfer schreef:

Nummer 9, dus.
Een lange! Bijna 10 minuten. Dreigend orgeltje, zachte wah-gitaar, Fijn klanktapijtje. Zang, hier en daar met achtergrondzang. Klinkt als een experimenteel uitstapje van een funkband ergens in '71 of zo. Jah, deze is fijn.
Zo op de helft wordt het wat meer heavy. Ritmesectie valt in, gitaar wordt wat nadrukkelijker, licht vervormde bas. Echt een puik nummer. Zou zo van een swap van 1ofthemFaces afkomstig kunnen zijn. Ja man. Goeie shit. Zou ik met plezier een hele swap van wegluisteren.
Opnieuw een nummer van een top 10-plaat. Je merkt dat ik het echte werk niet heb geschuwd op deze swap. :up:

Sun Araw - Heavy deeds, het nummer heet Get low

Dit is uit de periode dat Sun Araw gitaarmuziek maakte, hij kan namelijk een behoorlijk moppie spelen op dat apparaat. Heavy Deeds, On Patrol en Night Gallery zijn fantastische albums met nummers die lang duren en waarin ogenschijnlijk weinig gebeurt. Mijn soort muziek dus.

Enige bekendheid kreeg hij door zijn samenwerking met de Congo's (overbodige plaat) en nu pingelt hij iets op een synthesizer. Ook niet onaardig overigens.

Edit: uit 2009

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 26 nov 2018, 13:14

Krautsurfer schreef:
Nummer 10
Even een drastische mix na het voorafgaande uiterst relaxte stonede nummer.
Dit is een harde hoekin je muil. Saxofoon. wat knorrige electronica op de achtergrond. Maar daarna gaat het los met flink wat gedraai aan filters en knoppen. De zang is helaas niet te harden. Sorry Ho. Evengoed duurt het maar even, en de middensectie was prima.

Nummer 11
Helaas rap. Oei. Evengoed zal ik hier met open oren en geest naar luisteren.
Okee dan. De ritmetrack is prima, valt niks op af te dingen. Kan me echter niet aan de indruk ontrekken dat dit zooooveel beter zou zijn zonder iemand die de hele tijd de neiging heeft door het nummer heen te praten, maar goed. Da's rap.
Jazz en hiphop. :D

Ik ben een heel slechte dj omdat ik té graag mijn eigen liedjes wil draaien en dan te weinig rekening houd met de mensen.

Vals zingende dames dus. En dit is er één! Heerlijk nummer van een verder iets minder heftige plaat. Fijne contemporaine jazz, waarop deze zangeres overigens maar twee liedjes meedoet. ;)

Fullborn Teversham - Count Herbert II en het nummer heet Beachtune. Uit 2007.

Link

Ik vind het jammer dat je bij nummer 11 niet door de hiphop heen kunt luisteren. Ik vind dit een parel, maar begrijp wat je bedoelt.

De rapper heet Jonwayne en dit komt van zijn Rap album one uitgegeven op Stones Throw in 2014. Eigenzinnige hiphop door een getroebleerd mannetje. De hele plaat heeft een licht psychedelische sfeer, maar dat komt niet vanwege de high van positieve drugs, maar vanwege de low van alcohol. Dit nummer hoorde ik los van de plaat en ik was meteen verkocht. Te weird om te negeren.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 26 nov 2018, 14:45

.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 27 nov 2018, 13:16

gung ho schreef:
26 nov 2018, 10:47
Krautsurfer schreef:
Dan nu:
Nummer7!
Is het toevallig Beak>?
Er is een aantal nummers waarvan ik heel blij ben dat je ze nog niet kende. Dit is er één van. Het is van Bernard Szajner en het komt van zijn album Visions of Dune. Een werk dat hij schreef naar aanleiding van de boeken van Frank Herbert. De hele plaat is geweldig en bij deze dus een ouderwetse aanrader.

Het doet inderdaad sterk denken aan Conrad Schnitzler en aanverwanten, maar 'Z' onderscheid zich daarvan door niet al te ver weg te zweven.

Hier een linkje naar de bandcamp pagina waarop eenieder de plaat kan luisteren en bestellen.

Uit '79 overigens.
Cool, die gaat op de lijst met Aan Te Schaffen Albums.
:up:
Ken je, over Frank Herbert gesproken, het album 'Dune' van Klaus Schulze?
Niet zo goed als z'n eerdere werk, maar mag er zijn:

Link
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 27 nov 2018, 13:18

gung ho schreef:
26 nov 2018, 11:41
Krautsurfer schreef:

Nummer 9, dus.
Opnieuw een nummer van een top 10-plaat. Je merkt dat ik het echte werk niet heb geschuwd op deze swap. :up:

Sun Araw - Heavy deeds, het nummer heet Get low

Dit is uit de periode dat Sun Araw gitaarmuziek maakte, hij kan namelijk een behoorlijk moppie spelen op dat apparaat. Heavy Deeds, On Patrol en Night Gallery zijn fantastische albums met nummers die lang duren en waarin ogenschijnlijk weinig gebeurt. Mijn soort muziek dus.

Enige bekendheid kreeg hij door zijn samenwerking met de Congo's (overbodige plaat) en nu pingelt hij iets op een synthesizer. Ook niet onaardig overigens.

Edit: uit 2009
Zo recent nog?
Tsk.
Okee. Gaat ook op de lijst.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 27 nov 2018, 13:32

gung ho schreef:
26 nov 2018, 13:14

Jazz en hiphop. :D

Ik ben een heel slechte dj omdat ik té graag mijn eigen liedjes wil draaien en dan te weinig rekening houd met de mensen.

Vals zingende dames dus. En dit is er één! Heerlijk nummer van een verder iets minder heftige plaat. Fijne contemporaine jazz, waarop deze zangeres overigens maar twee liedjes meedoet. ;)

Fullborn Teversham - Count Herbert II en het nummer heet Beachtune. Uit 2007.

Link

Ik vind het jammer dat je bij nummer 11 niet door de hiphop heen kunt luisteren. Ik vind dit een parel, maar begrijp wat je bedoelt.

De rapper heet Jonwayne en dit komt van zijn Rap album one uitgegeven op Stones Throw in 2014. Eigenzinnige hiphop door een getroebleerd mannetje. De hele plaat heeft een licht psychedelische sfeer, maar dat komt niet vanwege de high van positieve drugs, maar vanwege de low van alcohol. Dit nummer hoorde ik los van de plaat en ik was meteen verkocht. Te weird om te negeren.

Link
Ach, ik houd niet zo van crowdpleasende DJ's, dus af en toe een misser is prima.
Beachtune is op zich een goed nummer, maar zang is iets dat nogal heftige reacties bij me op kan roepen. Deze zangeres is niet vol te houden, voor me. Mea culpa.
Idem met rap.
Ik kan er best doorheen luisteren, en dit nummer bevalt me op zich best wel. Het geluid is goed. Maar die rapper.. :erm:
Enfin, ik geef geheel toe dat het waarschijnlijk een tekortkoming van mijn kant is. Ik heb in al die decennia sinds er rap is er een ENORME hekel aan gehad. Maar een goed staaltje instrumentale hiphop.. :up: niks mis mee.
Ik zie dit als een prima pizza waar iemand om de een of andere reden drop op heeft gedaan.
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 27 nov 2018, 15:04

Krautsurfer schreef:
27 nov 2018, 13:16
gung ho schreef:
26 nov 2018, 10:47
Krautsurfer schreef:
Dan nu:
Nummer7!
Is het toevallig Beak>?

Uit '79 overigens.
Cool, die gaat op de lijst met Aan Te Schaffen Albums.
:up:
Ken je, over Frank Herbert gesproken, het album 'Dune' van Klaus Schulze?
Niet zo goed als z'n eerdere werk, maar mag er zijn:

Link
Ga ik luisteren. :up:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 27 nov 2018, 15:04

Krautsurfer schreef:
27 nov 2018, 13:32
Ik zie dit als een prima pizza waar iemand om de een of andere reden drop op heeft gedaan.
:lol:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 nov 2018, 11:41

Dan nu de boeiende finale van Gung Ho's swap!

Nummer twaalf.
Sluit goed aan bij vorige nummer, maar dan zonder drop. Wat wel?
Zwoel gefluister over een knarsend klanktapijt. Wat probeert Ho me hier te vertellen? Klinkt goed, in ieder geval.
Het klanktapijt borduurt voort, en ontrafelt langzaam zijn geheimen.
Intrigerend nummer. Gaat ook lekker lang door. Als ik 'm op een swap zou zetten, zou ik Other Side of the Sky van Gong d'r achteraan doen, want dat zou per-fect aansluiten.

Gung Ho doet dat echter niet, maar kiest voor:
Nummer dertien.
Dat er een klein tandje bijdoet, met wat jazzy viool en electrische gitaar. Hetgeen zeer aangenaam klinkt. Klinkt als iets uit Duitsland uit de '70's. Productiewaarden die me prima bevallen. Geen idee wat dit is, maar ongetwijfeld ga ik dat binnenkort vernemen, en dan ga ik checken of er een album of twee van te vinden is, want dit klinkt puik. Die viool is een prima toevoeging die het boven de standaard drums-bas-gitaar jam tilt. Allemaal niet zo virtuoos, maar who cares? De balans en het geluid zitten goed.

Nummer veertien
begint met een industriële beat, hetgeen weer aansluit bij het begin van de swap. De circel is bijna rond..
Het gaat ook gewoon door met diezelfde industriële beat.
Dan een harde stop, en iets dat klinkt als een zeer nadrukkelijke modulaire synth. Beat pikt weer aan. Lichte verschuivingen en lagen worden hoorbaar. iets dat klinkt als een overgestuurde gitaar op een nieuwe laag. Tamelijk Krautig, wordt het zo. Iets recents, denk ik. Zou ook beak> kunnen zijn, moet die twee laatsten nog steeds van ze checken. Ik meen NEU! invloeden te bespeuren. :drink:
De beat verdwijnt ten faveure van de gitaar, en in een waaier van gruizige accoorden wordt het volgende en laatste nummer aangekondigd:

Nummer vijftien.
Dat zich op subtiel sinistere wijze aandient. Ruis en geknars in de verte. Stemmen. Weer een aantal lagen die zich langzaam ontvouwen. Flink wat textuur in dit nummer, en dat heb ik vaker op deze swap gehoord. Is dat het leitmotif? Dat is het leitmotif. Mooi outro voor een mooie swap.
Applaus!
:clap:

Samenvattend:
Een erg onderhoudende swap, met een mooie flow, flink wat afwisseling, maar met een duidelijke regie. Ben er zeer blij mee. Zitten een paar goede aanknopingspunten tussen om verder uit te diepen. Wat meer kun je je wensen van een swap. Jammer dat we er tien jaar mee gewacht hebben, Ho. Hadden we vaker kunnen doen. Volgend jaar nog een keer?
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 20:43

Krautsurfer schreef:
29 nov 2018, 11:41

Nummer twaalf.
Zwoel gefluister over een knarsend klanktapijt. Wat probeert Ho me hier te vertellen? Klinkt goed, in ieder geval.
Intrigerend nummer. Gaat ook lekker lang door. Als ik 'm op een swap zou zetten, zou ik Other Side of the Sky van Gong d'r achteraan doen, want dat zou per-fect aansluiten.
Other side of the sky ken ik niet, maar staat nu op.

Ik probeer je niet echt iets te vertellen met deze plaat, of het moet een uitnodiging zijn om mij beter te leren kennen.

Je luistert naar Strict Nurse (uit Den Haag). Ik hoorde dit nummer en was compleet verkocht. Bij mijn weten heeft ze slechts één album uitgebracht op cassettebandje en ik heb daarom een sympathiek verzamelalbum op cd gekocht met vrouwelijk talent uit de hofstad en waarvan dit nummer het prijsnummer is.

Afbeelding

Ik hoop dat Strict Nurse doorgaat met muziek maken. Ik ben fan!

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 20:44

Dat nummer van Gong is inderdaad een goede opvolger. Dat nummer zit nu in zijn tiende minuut en kan leiden tot een compleet andere richting in een swap. :up:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 20:59

Krautsurfer schreef:
Nummer dertien.
Dat er een klein tandje bijdoet, met wat jazzy viool en electrische gitaar. Hetgeen zeer aangenaam klinkt. Klinkt als iets uit Duitsland uit de '70's. Productiewaarden die me prima bevallen. Geen idee wat dit is, maar ongetwijfeld ga ik dat binnenkort vernemen, en dan ga ik checken of er een album of twee van te vinden is, want dit klinkt puik. Die viool is een prima toevoeging die het boven de standaard drums-bas-gitaar jam tilt. Allemaal niet zo virtuoos, maar who cares? De balans en het geluid zitten goed.
Een nummer speciaal voor jou. :flowers: Past verder qua sfeer niet écht op de swap en daarom ben ik blij dat je het niet kent.

Je zit er zeer dichtbij met je Duitsland 1970. Het is een Franse band en de plaat is van '71. Hier is een citaat uit de Franse Wiki:
Le groupe est formé au début des années 1970 à Paris par l'artiste Henri-Jean Enu, composé de Daniel Hoffmann, Dominique et Jean-Pierre Lentin, Léo Sab et François Guildon. Davantage collectif musical politiquement engagé qu'un véritable groupe au sens habituel du terme, Fille qui mousse a fréquemment été rapproché du Krautrock et de groupes allemands comme Faust.

De band heet dus Fille qui mousse (haal dat voor de gein maar eens door een vertaalmachine) en dit komt van het album Se Taire Pour Une Femme Trop Belle . Een eveneens redelijk bizarre albumtitel. De muziek op de plaat lijkt me 100% geschikt voor jou (en voor mij), kent maar één wat minder nummer en dat duurt maar een minuut. De muziek op de plaat is afwisselend psychedelisch, poppy, flauw en rockerig. Dit nummer is wat dat betreft niet echt representatief alhoewel het er wel in twee verschillende versies op voor komt.

Ik heb dit album trouwens leren kennen dankzij Cate Le Bon. Zij noemde hem in haar Baker's dozen op het onvolprezen The Quietus.

http://thequietus.com/articles/16163-ca ... iew?page=6

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 21:10

Krautsurfer schreef:
Nummer veertien
begint met een industriële beat, hetgeen weer aansluit bij het begin van de swap. De circel is bijna rond..
Het gaat ook gewoon door met diezelfde industriële beat.
Dan een harde stop, en iets dat klinkt als een zeer nadrukkelijke modulaire synth. Beat pikt weer aan. Lichte verschuivingen en lagen worden hoorbaar. iets dat klinkt als een overgestuurde gitaar op een nieuwe laag. Tamelijk Krautig, wordt het zo. Iets recents, denk ik. Zou ook beak> kunnen zijn, moet die twee laatsten nog steeds van ze checken. Ik meen NEU! invloeden te bespeuren. :drink:
De beat verdwijnt ten faveure van de gitaar, en in een waaier van gruizige accoorden wordt het volgende en laatste nummer aangekondigd:
Ha ja, De industriële beat. Net als dat nummer van Emptyset kan ik dit dagenlang in mijn hoofd horen. Op de één of andere manier werkt het als een drug. Het haalt de scherpe randen van de wereld als ik dit in mijn hoofd aan zet en ik krijg er instant een goed humeur van.

Link

Demdike Stare dus. Hun laatste album heette Wonderland en dat album vond ik redelijk goed. Ik kocht echter de editie waar hun Test Pressings bij zitten. Dat zijn nummers die ze uitbrachten als 12 inch en daarin schuilt hun beste werk. Dit komt van #005 en heet Past Majesty. Het drumwerk in het tweede deel doet zeker denken aan het werk van Geoff Barrow dus de vergelijking met Beak> is helemaal zo gek nog niet. Als ik zou moeten zeggen waar ik op dit moment sta in het muzikale landschap zou ik mezelf midden in dit nummer plaatsen.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 21:36

Krautsurfer schreef:
Nummer vijftien.
Dat zich op subtiel sinistere wijze aandient. Ruis en geknars in de verte. Stemmen. Weer een aantal lagen die zich langzaam ontvouwen. Flink wat textuur in dit nummer, en dat heb ik vaker op deze swap gehoord. Is dat het leitmotif? Dat is het leitmotif. Mooi outro voor een mooie swap.
Applaus!
Maakt voor mij de cirkel rond. Opnieuw een politiek nummer. Dit is de beste band van dit moment (Gnod) en het nummer heet Europe van hun laatste album Chapel Perilous.

Als er dan toch een leitmotif moet zijn dan zit hem dat in de tijden waarin we leven. De onrust en ontevredenheid over de politiek, de vervlechting van geld, macht en vermaak, het gevoel dat austerity met zich meebrengt,. Wellicht zou dat de titel moeten zijn van de swap. Austerity.

Met zo nu en dan een schittering.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 29 nov 2018, 21:39

Krautsurfer schreef:

Samenvattend:
Een erg onderhoudende swap, met een mooie flow, flink wat afwisseling, maar met een duidelijke regie. Ben er zeer blij mee. Zitten een paar goede aanknopingspunten tussen om verder uit te diepen. Wat meer kun je je wensen van een swap. Jammer dat we er tien jaar mee gewacht hebben, Ho. Hadden we vaker kunnen doen. Volgend jaar nog een keer?
Dank je voor de aardige woorden. Het was leuk om iets voor jou te maken, ook al hield ik het dicht bij mezelf.

Jij noemde ergens in een vorige post virtuositeit. Het zal je duidelijk zijn dat ik dat niet echt belangrijk vind bij de muziek waar ik graag naar luister en wellicht schuilt daarin een verschil tussen jou en mij. Het gaat hier echter vooral om de overeenkomsten en ik ben blij dat we die hebben weten te vinden.

Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar. Al is een jaar wel wat kort tijd. ;)

Na het weekend volgt de bespreking van jouw swap. :mean:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 08:32

gung ho schreef:
29 nov 2018, 20:43
Krautsurfer schreef:

Nummer twaalf.
Other side of the sky ken ik niet, maar staat nu op.

Ik probeer je niet echt iets te vertellen met deze plaat, of het moet een uitnodiging zijn om mij beter te leren kennen.

Je luistert naar Strict Nurse (uit Den Haag). Ik hoorde dit nummer en was compleet verkocht. Bij mijn weten heeft ze slechts één album uitgebracht op cassettebandje en ik heb daarom een sympathiek verzamelalbum op cd gekocht met vrouwelijk talent uit de hofstad en waarvan dit nummer het prijsnummer is.

Afbeelding

Ik hoop dat Strict Nurse doorgaat met muziek maken. Ik ben fan!
Aha, was dat de cd waarop je moest wachten zodat je de swap kon afmaken?
Het wachten wel waard.
Niks mis mee.
Had nooit gedacht dat het uit Den Haag zou komen, maar dit soort muziek kun je overal maken, dus wat maakt het eigenlijk nog uit.

(Die hele plaat van Gong, Angel's Egg, is erg de moeite waard. De voorganger, Flying Teapot, trouwens ook. Melige trippy & jazzy muziek, met momenten van oprechte schoonheid.)
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 08:41

gung ho schreef:
29 nov 2018, 20:59
Krautsurfer schreef:
Nummer dertien.
Een nummer speciaal voor jou. :flowers: Past verder qua sfeer niet écht op de swap en daarom ben ik blij dat je het niet kent.

Je zit er zeer dichtbij met je Duitsland 1970. Het is een Franse band en de plaat is van '71. Hier is een citaat uit de Franse Wiki:
Le groupe est formé au début des années 1970 à Paris par l'artiste Henri-Jean Enu, composé de Daniel Hoffmann, Dominique et Jean-Pierre Lentin, Léo Sab et François Guildon. Davantage collectif musical politiquement engagé qu'un véritable groupe au sens habituel du terme, Fille qui mousse a fréquemment été rapproché du Krautrock et de groupes allemands comme Faust.

De band heet dus Fille qui mousse (haal dat voor de gein maar eens door een vertaalmachine) en dit komt van het album Se Taire Pour Une Femme Trop Belle . Een eveneens redelijk bizarre albumtitel. De muziek op de plaat lijkt me 100% geschikt voor jou (en voor mij), kent maar één wat minder nummer en dat duurt maar een minuut. De muziek op de plaat is afwisselend psychedelisch, poppy, flauw en rockerig. Dit nummer is wat dat betreft niet echt representatief alhoewel het er wel in twee verschillende versies op voor komt.

Ik heb dit album trouwens leren kennen dankzij Cate Le Bon. Zij noemde hem in haar Baker's dozen op het onvolprezen The Quietus.

http://thequietus.com/articles/16163-ca ... iew?page=6
Het meisje dat schuimt, dus. :up:
Dat album lijkt mij inderdaad nu al een dikke hit in huize Krautsurfer.

Overigens heb ik in principe helemaal niks met virtuositeit (of tegen, wat dat betreft. Is gewoon een van de vele gereedschappen om muziek te maken, niks meer, niks minder), het viel me in dit nummer op dat er met vrij minimale techniek een maximaal resultaat werd behaald. Hetgeen me altijd wel bevalt.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 08:50

gung ho schreef:
29 nov 2018, 21:10
Ha ja, De industriële beat. Net als dat nummer van Emptyset kan ik dit dagenlang in mijn hoofd horen. Op de één of andere manier werkt het als een drug. Het haalt de scherpe randen van de wereld als ik dit in mijn hoofd aan zet en ik krijg er instant een goed humeur van.

Link

Demdike Stare dus. Hun laatste album heette Wonderland en dat album vond ik redelijk goed. Ik kocht echter de editie waar hun Test Pressings bij zitten. Dat zijn nummers die ze uitbrachten als 12 inch en daarin schuilt hun beste werk. Dit komt van #005 en heet Past Majesty. Het drumwerk in het tweede deel doet zeker denken aan het werk van Geoff Barrow dus de vergelijking met Beak> is helemaal zo gek nog niet. Als ik zou moeten zeggen waar ik op dit moment sta in het muzikale landschap zou ik mezelf midden in dit nummer plaatsen.
Demdike Stare.
Echt nog nooit van gehoord. Toch iets te lang met m'n oren in het verleden gehangen. Dan is het af en toe fijn om eens iets nieuws te horen via iemand die ongeveer weet wat ik zoek.
Swappen is wat dat betreft één van de geniaalste dingen ooit op dit forum.
Overigens snap ik je plek in het muzikale landschap goed.
Had ik dit eerder geweten, dan had ik mijn swap toch weer net iets anders gemaakt. Ik wacht nog even je bespreking van mijn swap af, maar ik denk dat ik daarna zonder al teveel moeite meteen een nieuwe d'r uit zou kunnen draaien. Maar die zou dan wellicht wat minder verrassend zijn. Toch maar even wachten. We hebben de tijd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 09:00

gung ho schreef:
29 nov 2018, 21:36
Krautsurfer schreef:
Nummer vijftien.
Applaus!
Maakt voor mij de cirkel rond. Opnieuw een politiek nummer. Dit is de beste band van dit moment (Gnod) en het nummer heet Europe van hun laatste album Chapel Perilous.

Als er dan toch een leitmotif moet zijn dan zit hem dat in de tijden waarin we leven. De onrust en ontevredenheid over de politiek, de vervlechting van geld, macht en vermaak, het gevoel dat austerity met zich meebrengt,. Wellicht zou dat de titel moeten zijn van de swap. Austerity.

Met zo nu en dan een schittering.
Was dit Gnod? Had wel eens wat vaker muziek van ze gehoord, maar ze hebben nu al een indrukwekkende hoeveelheid albums op hun naam staan, en da's iets waar ik een beetje tegenaan hik. Toch maar 's een keertje doorbijten, dan. Wat is volgens jou het beste instap-album?

Austerity. Prima titel voor een prima swap. Ik zal 'm in de metatags verwerken. Want nu is het tijd om al die mp3's (ik heb de cd geript) van de juiste info te voorzien. Toch aardig van mij dat ik je die moeite bespaard heb. :D
Too Freud to live
Too Jung to die

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 nov 2018, 09:18

Krautsurfer schreef:

. Wat probeert Ho me hier te vertellen?

Dat hij van kutmuziek houdt?
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 09:20

Siegfried Stahl schreef:
30 nov 2018, 09:18
Krautsurfer schreef:

Dat zou hij nooit doen middels zwoel gefluister over een knarsend klanktapijt uit Den Haag.
:nono:
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:09

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 08:32
Het wachten wel waard.
Niks mis mee.
Had nooit gedacht dat het uit Den Haag zou komen, maar dit soort muziek kun je overal maken, dus wat maakt het eigenlijk nog uit.

(Die hele plaat van Gong, Angel's Egg, is erg de moeite waard. De voorganger, Flying Teapot, trouwens ook. Melige trippy & jazzy muziek, met momenten van oprechte schoonheid.)
Nee, dat was de cd van Maarja Nuut.

Gong zal ik checken. Ik heb het geprobeerd toen ik een jaar of 17 was, maar ben nu op de leeftijd dat ik wellicht meer kan waarderen.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:13

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 08:41

Overigens heb ik in principe helemaal niks met virtuositeit (of tegen, wat dat betreft. Is gewoon een van de vele gereedschappen om muziek te maken, niks meer, niks minder), het viel me in dit nummer op dat er met vrij minimale techniek een maximaal resultaat werd behaald. Hetgeen me altijd wel bevalt.
Ach so. Ik heb denk ik niet zoveel met virtuositeit. Er staan verdacht weinig topmusici in mijn kast. De jazz uitgezonderd dan.

Oe, bedenk ik me ineens een richting voor de volgende swap. :up:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:19

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 08:50
Echt nog nooit van gehoord. Toch iets te lang met m'n oren in het verleden gehangen. Dan is het af en toe fijn om eens iets nieuws te horen via iemand die ongeveer weet wat ik zoek.
Had ik dit eerder geweten, dan had ik mijn swap toch weer net iets anders gemaakt. Ik wacht nog even je bespreking van mijn swap af, maar ik denk dat ik daarna zonder al teveel moeite meteen een nieuwe d'r uit zou kunnen draaien. Maar die zou dan wellicht wat minder verrassend zijn. Toch maar even wachten. We hebben de tijd.
Je swap is helemaal goed. Maar de afspraak voor een deel II is bij deze gemaakt. :yes:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:28

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 09:00
Was dit Gnod? Had wel eens wat vaker muziek van ze gehoord, maar ze hebben nu al een indrukwekkende hoeveelheid albums op hun naam staan, en da's iets waar ik een beetje tegenaan hik. Toch maar 's een keertje doorbijten, dan. Wat is volgens jou het beste instap-album?

Austerity. Prima titel voor een prima swap. Ik zal 'm in de metatags verwerken. Want nu is het tijd om al die mp3's (ik heb de cd geript) van de juiste info te voorzien. Toch aardig van mij dat ik je die moeite bespaard heb. :D
Gnod werkt als een wisselend collectief (al lijkt Paddy Shine me een vast bandlid), maar dat terzijde en dat hoor je terug in de muziek. Lang niet alle albums spreken mij in dezelfde mate aan. Infinity machines is een dubbelalbum dat in de lijn ligt van het nummer Europe, maar miste voor mij de energie van hun andere albums (en live-optredens). Ik zou beginnen bij Ingnodwetrust, Chaudelande of Just say no to the psycho right-wing capitalist fascist Industrial death machine. Maar eigenlijk zou ik ze ergens live gaan bekijken.

Austerity it is dan.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:29

Krautsurfer schreef:
Want nu is het tijd om al die mp3's (ik heb de cd geript) van de juiste info te voorzien. Toch aardig van mij dat ik je die moeite bespaard heb. :D
Zeker aardig. Maar achteraf onnodig omdat ik de swap intact laat en niet de neiging voel nummers er tussenuit te halen. :up:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:36

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:09
Krautsurfer schreef:
Het wachten wel waard.
Niks mis mee.

Gong zal ik checken. Ik heb het geprobeerd toen ik een jaar of 17 was, maar ben nu op de leeftijd dat ik wellicht meer kan waarderen.
17 lijkt mij een prima leeftijd. Ik kan me voorstellen dat het juist op wat oudere leeftijd allemaal wat, nu ja, lullig aandoet.
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 11:38

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 11:36
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
Het wachten wel waard.
Niks mis mee.

17 lijkt mij een prima leeftijd. Ik kan me voorstellen dat het juist op wat oudere leeftijd allemaal wat, nu ja, lullig aandoet.
Ik luister nu naar Angel's egg. Best goed eigenlijk. Goede afwisseling.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:40

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:13

Ach so. Ik heb denk ik niet zoveel met virtuositeit. Er staan verdacht weinig topmusici in mijn kast. De jazz uitgezonderd dan.
Ik ook niet. Sommige muziek die ik leuk vind zou je virtuoos kunnen noemen, maar ik vind interactie al een stuk interessanter. En spelen met geluid, structuur en klankkleur in plaats van spelen met noten. Iets dat me nog altijd een beetje van Jazz weghoud, maar waar ik wel steeds meer voor open sta.
gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:13
Oe, bedenk ik me ineens een richting voor de volgende swap. :up:
:bounce:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:41

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:38
Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 11:36
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
Het wachten wel waard.
Niks mis mee.

Ik luister nu naar Angel's egg. Best goed eigenlijk. Goede afwisseling.
Prostitute Poem is echt prachtig.
:love:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:41

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:19
Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 08:50
Je swap is helemaal goed. Maar de afspraak voor een deel II is bij deze gemaakt. :yes:
Mooi, ik kijk uit naar de bespreking.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:43

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:29
Krautsurfer schreef:
Want nu is het tijd om al die mp3's (ik heb de cd geript) van de juiste info te voorzien. Toch aardig van mij dat ik je die moeite bespaard heb. :D
Zeker aardig. Maar achteraf onnodig omdat ik de swap intact laat en niet de neiging voel nummers er tussenuit te halen. :up:
Nog mooier.
Met als bijkomend voordeel dat je alle beschikbare info nu al hebt in een retehandig opberghoesje. :up:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 nov 2018, 11:46

gung ho schreef:
30 nov 2018, 11:28
Krautsurfer schreef:

Gnod werkt als een wisselend collectief (al lijkt Paddy Shine me een vast bandlid), maar dat terzijde en dat hoor je terug in de muziek. Lang niet alle albums spreken mij in dezelfde mate aan. Infinity machines is een dubbelalbum dat in de lijn ligt van het nummer Europe, maar miste voor mij de energie van hun andere albums (en live-optredens). Ik zou beginnen bij Ingnodwetrust, Chaudelande of Just say no to the psycho right-wing capitalist fascist Industrial death machine. Maar eigenlijk zou ik ze ergens live gaan bekijken.

Austerity it is dan.
Ik zal 's kijken of ik tijd heb als ze Berlijn aandoen. Te lang geleden dat ik een goed concert heb gezien.
En bedankt voor de titels, ik zal ze rustig gaan beluisteren de komende maanden. Samen met de andere highlights van je swap.
Nogmaals dank daarvoor!
Too Freud to live
Too Jung to die

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 nov 2018, 11:52

Krautsurfer schreef:
30 nov 2018, 11:46
Samen met de andere highlights van je swap.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Siegfried Stahl op 30 nov 2018, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnny Lydon 1983

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 30 nov 2018, 12:32

Siegfried Stahl schreef:
30 nov 2018, 09:18
Krautsurfer schreef:

:lol:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 22:56

Mijn goede vriend Krautsurfer begint zijn swap met een begroeting.

Hij trapt af met een stukje Hi Ho uit Snow White and the seven dwarfs uit 1937. In dit stukje zit gehamer op een aambeeld (een geluid dat ik hier kan waarderen, maar verafschuw in Maxwell's silver hammer) maar hier ruw wordt weggeduwd om plaats te maken voor Mamie is blue van Faust. Een nummer dat staat op So Far en dat album staat hier in de kast. Er is een directe link met mijn swap omdat het overstuurde geluid vrijwel 1 op 1 terug te horen valt op maar liefst twee (!) nummers. Een uitstekende keus en een goede opwarmer.

Er is ook een directe link met Forumnerds omdat op So Far ook het volgende nummer staat

Link

en zo doet ook het derde lid van de Krautsurferachtige types alhier mee.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 23:02

Liedje 3 sluit aan op Mamie is blue als het gaat om lage tonen.

We horen synthesizertonen die weigeren zich om te willen zetten naar zoiets als een liedje. Er zit weinig variatie in de ruim drie minuten die dit werk duurt en dat valt zeer te prijzen. Het is een nummer om mee weg te drijven. Het is lastig om aan te geven in welke tijd ik dit moet plaatsen. Voor Low van David Bowie schat ik zo in. Maar na het drieste experimenteerwerk van eind jaren '60. Goed nummer. Ik zou wel willen weten hoe dit zijn plaats krijgt op de originele plaat.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 23:08

Nummer vier begint met wat slagen op een akoestische gitaar die al snel plaatsmaken voor, opnieuw, synthesizergeluiden. Al gaan dit meer richting het orgel, dit maakt plaats voor strijker -en klavecimbelgeluiden. Mijn vermoeden is dat we hier meer met muzikanten (een muzikant?) te maken hebben dan met liedje drie. Hier is iemand aan het werk die wil laten horen dat hij weet hoe het instrument werkt. Dit is overigens niet storend.

Ergens doet me dit denken aan dat lid van Fuck Buttons die muziek maakte met zijn Gameboy. Lekker pielen om dan met iets goed op de proppen te komen.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 23:13

Met liedje 5 slaat Krautsurfer, subtiel, een andere weg in.

Echte instrumenten! Houtblazers in een korte interlude (ruim twee minuten), met een terugkerend themaatje. Beschaafd, smaakvol en, gek genoeg, niet al te verwijderd van de muziek uit Snow White...

Rainy Day Woman
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 04 dec 2018, 23:14

gung ho schreef:
04 dec 2018, 22:56
Er is ook een directe link met Forumnerds omdat op So Far ook het volgende nummer staat

Link

:love:
.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 23:18

Nummer 6 vind ik heel erg fijn. Een ouderwetse opbouw, waarbij klein wordt begonnen en wordt toegewerkt naar een groots slotakkoord.

Het klein beginnen is een baslijntje dat aangevuld wordt met een houtblazer, een strijker, een koperblazer, meer strijkers, meer blazers in een steeds herhaald melodietje. Als een vijver waar je een steentje ingooit en de kringen groter en groter worden. Terwijl ik luister, beweegt mijn lichaam mee. Het swingt, maar dan op een blanke manier. Dit nummer duurt niet gek veel langer dan het vorige nummer, maar voelt niet als interlude. Dit voelt als een hoofdwerk.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 04 dec 2018, 23:29

Nummer 7. Ik denk: vóór 1963. Jazz en de Spaanse hype. Gil Evans, Miles Davis, Maid of Cadiz, Sketches of Spain, dat werk.

Als dit nummer geen Spaanse titel (of Spaanse referentie) heeft, eet ik mijn hoed op. Het klinkt als Miles , maar het is hem niet. Toch klopt het helemaal. Na ruim twee minuten, blijkbaar is dat de tijd waarop Krautsurfer beoordeelt of een nummer door mag blijven duren of afgelopen moet zijn, verandert het nummer van tempo en toon. Het wordt gejaagder. Alsof er een mini-epos uitgespeeld wordt. Filmisch. Zeker met dat dramatische einde.

Vanwege de koperblazers een logisch vervolg op nummer 6. Ook dit nummer laat zich niet makkelijk vangen. Zo tussen jazz en klassiek in.

En hiermee eindigt het eerste blok van de swap.

Met nummer 8 verlaten we de stoffige vlakten van Spanje om richting de stratosfeer te verkassen. Waarover later meer...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2018, 08:28

gung ho schreef:
04 dec 2018, 22:56
Mijn goede vriend Krautsurfer begint zijn swap met een begroeting.

Hij trapt af met een stukje Hi Ho uit Snow White and the seven dwarfs uit 1937. In dit stukje zit gehamer op een aambeeld (een geluid dat ik hier kan waarderen, maar verafschuw in Maxwell's silver hammer) maar hier ruw wordt weggeduwd om plaats te maken voor Mamie is blue van Faust. Een nummer dat staat op So Far en dat album staat hier in de kast. Er is een directe link met mijn swap omdat het overstuurde geluid vrijwel 1 op 1 terug te horen valt op maar liefst twee (!) nummers. Een uitstekende keus en een goede opwarmer.

Link

:eek:
Ik zie deze besprekingen NU pas!
Ik ga er gelijk aan beginnen.

Tsjah, dat eerste nummer..
:D
Hee Ho, zullen we maar zeggen.

En dan, Faust.
Geweldige band met een vreemde ontstaansgeschiedenis: Ze zijn met behulp van een muziekjournalist en een bom duiten op poten gezet, om eens flink te experimenteren.
Dat is gelukt.

Het tweede album is voor Faust begrippen eigenlijk een liedjesplaat. (Als je 'm afzet tegen de eerste en de derde) en dit nummer mocht van mij wel weer 'ns in het zonnetje gezet worden. Het klinkt geweldig. Alles knarst, schuurt en dreigt, zonder dat het zichzelf al te serieus neemt. Een balans die Faust altijd meesterlijk wist te hanteren, en waar heel erg veel bands mee de mist ingaan. Faust heeft eigenlijk een hoop potentieel door mij te waarderen modernere bands verpest wegens domweg een aantal klasses beter, gedurfder en interessanter.
Luister dan!

Link

Dat Rainy Day nummer was trouwens ook een kanshebber voor de opener. :up:
Maar ik had het de afgelopen jaren hier al een paar keer gepost, en ik heb het al vaker gebruikt op verzamelaars en swaps...

Ik heb nog zeer lang getwijfeld om 'X' van het album Soldier Talk van Pere Ubu & Red Crayola als opener te gebruiken, maar wegens wel erg radicaal geluid toch maar niet gedaan. Schel en hard. Maar wat een riff.. Helaas is er geen youtube van...

Maxwell's Silver Hammer is een affront.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 05 dec 2018, 10:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie