Hee Ho!

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Krautsurfer
Meganerd

Re: Hee Ho!

Bericht door Krautsurfer » 17 dec 2018, 13:55

gung ho schreef:
17 dec 2018, 10:35
Krautsurfer schreef:
14 dec 2018, 13:26
gung ho schreef:
13 dec 2018, 22:11
13.

Ha, we zijn terug op vertrouwd terrein. Esoterische klanken zonder de zweverigheid. Rook je nog Kraut?

Een gewaagd nummer voor een swap. Langzaam, zacht, (doet me eraan denken: ken je Nightcrawlers? Scalle en ik zijn fan) aanzwellend tot een prachtig middenstuk om af te kalven tot de embryonale fase. Heel filmisch. Duurt met gemak langer dan 10 minuten en dat is perfect. Dit nummer staat los van de swap ook overeind. Er gebeurt heel weinig en toch heel veel.

We hadden het eerder over 17-jarigen. De perfecte leeftijd om deze muziek te leren kennen. 42 jaar is ook prima. :up:
Nee, ik rook niet meer. Af en toe een sigaret, als het lekker weer is, of als ik een paar biertjes op heb. Zelden tot nooit, dus.
Van wiet word ik tegenwoordig paranoide. Veel plezier van gehad, maar het zit er niet meer in.
Nightcrawlers ken ik niet.

Plaats 's een goeie Youtube?

Evengoed:
Sehr Kosmisch van Harmonia. Uit '73. Duits.
Harmonia, hetgeen de samenwerking was van Cluster en Michael Rother van Neu! Een soort Super-Krautrock band.
Beide met hun poten stevig in experimentele electronica, en met de driftige exploratiedrift van alle Duitsche bands van de beginjaren '70. En hoewel dit nummer minstens zo diep gaat als alles van Tangerine Dream en Ash Ra Tempel, houd dit nummer toch een soort slagje om de arm met de tongue-in-cheeck titel 'Sehr Kosmisch'. Ze namen zichzelf net niet te serieus.
Maar wat gaat dit nummer diep. Perfecte trance-muziek.
Had ook goed het laatste nummer van de swap kunnen zijn, maar ik wilde net wat meer upbeat eindigen.
Later daarover meer.
Ik zou je willen aanraden het album waar dit nummer vanaf komt domweg aan te schaffen.
Harmonia heb ik meerdere keren beluisterd. De hele plaat vond ik teveel van hetzelfde. Eigenlijk vind ik vooral Faust, Neu! en Can goed. Andere krautrockbands worden me al snel te kosmisch. Daarom wil het maar niet lukken tussen mij en Tangerine Dream, Popol Vuh en Amon Düül. Zo een los nummer werkt dan wel weer fantastisch.

Hier wat werk van Nightcrawlers.

https://www.youtube.com/playlist?list=O ... u9_b0h9BSE
Dat zijn wel gelijk heel veel nummers van Nightcrawlers.
Okee, staat nu op.
Ik vond die Harmonia-plaat juist wel afwisselend, dik spacy aangezette nummers en wat lossere tracks met bonzende en ruisende ritmes.
Maar kan me goed voorstellen dat het je ding niet is. Als los nummer doet deze het inderdaad uitstekend, en mocht d'r een vervolgswap komen, dan heb ik nog wel wat ideetjes uit die hoek.
:up:
"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write 'fuck' on their aeroplanes because it's obscene!"

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 17 dec 2018, 18:23

gung ho schreef:
13 dec 2018, 22:11
doet me eraan denken: ken je Nightcrawlers?
Nu wel.
Was een goede tip, bedankt!
"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write 'fuck' on their aeroplanes because it's obscene!"

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 02 jan 2021, 16:21

Hee Ho!

Bedankt voor de swap!
Erg cool!
Zat vandaag tussen de post.
Ik ga 'm zo spoedig mogelijk beluisteren. Zal van de week worden, als ik thuiswerk en iedereen behalve ik uit de woonkamer vertrokken is.
Ik houd je op de hoogte!

Jouw swap is zich inmiddels ook aan het ontwikkelen.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 03 jan 2021, 17:39

Ha surfertje!

Helaas niet meer in 2020 bezorgd. Dat is jammer.

Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft :yes: en ben zeer nieuwsgierig naar je mening!

Je hoeft je verder niet te haasten met jouw swap. Ik vond deze klaar en heb hem daarom verstuurd.
We can learn from history, but we cannot apply it.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 07 jan 2021, 16:27

Overigens staat je swap (weer) op, Ho.
Tot nu toe bevalt-ie erg.
Ik zal er binnenkort eens werk van maken 'm per nummer te bespreken, want ik ben erg benieuwd naar de tracklist.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 jan 2021, 17:14

Ik hoop vooral dat je er niet al teveel van kent.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 07 jan 2021, 17:45

gung ho schreef:
07 jan 2021, 17:14
Ik hoop vooral dat je er niet al teveel van kent.
:no:
Helemaal niks.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 jan 2021, 18:01

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 20 jan 2021, 13:17

Okee, het is alweer een tijdje geleden dat ik Ho's swap gekregen heb.
:oops:
Maar ik heb het echt enorm druk gehad, en daarnaast was er vanalles aan de hand.
Inmiddels is het wat rustiger hier, en kan ik eindelijk de swap (die ik al een paar keer beluisterd heb) een beetje fatsoenlijk bespreken.
Welnu, daar gaat-ie:

Nummer 1:
Begint met een uiterst droge fluit. Alsof-ie in de kamer staat. Een beetje onthutsend effect, en dus een goede binnenkomer.
Langzaam bouwt het nummer uit, basje d'r bij, wat kalm gitaarwerk, half gesproken zangpartijen/ half gezongen spraakpartijen.
Goed begin is het halve werk.

Nummer 2:
gaat op dezelfde voet verder. Goede keuze! Dit nummer is wat percusiever. Murmelende achtergrondelectronica. Erg contemplatief. Zou een wat ingetogener To Rocococo Rot track kunnen zijn. Maar dan!
Er doemen blazers op aan de horizon, maar dan is het ineens voorbij.

Nummer 3:
En de blazers zetten hier nummer drie in. Erg goede flow tot nu toe, Ho! Je hebt er tijd aan besteed. :up:
Saxofoon dus. Een instrument, en dat moet ik eerlijkheidshalve bekennen, dat me niet erg ligt. Met dank aan de oeverloze zeiksolo's die er in de jaren '70 en '80 mee uitgescheten zijn onder het mom van 'jazzzzzz' in een kloterig popdeuntje. Op zich kan dat instrument daar verder weinig aan doen, want het is me al lang gebleken dat het niet uitmaakt wat je in je handen hebt, maar wat je er mee doet.
En hier wordt er een leuke harmonie en melodie mee opgebouwd, dus ook dit nummer valt in goede aarde.

De drie eerste nummers zitten er op, en alle drie goed. Er is een eigenzinnige sfeer opgebouwd, er is een duidelijke flow, de nummers sluiten zeer goed aan, en er zit een duidelijke richting in.
Dit bevalt me prima.
Mes compliments.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 20 jan 2021, 14:55

Krautsurfer schreef:
20 jan 2021, 13:17
Okee, het is alweer een tijdje geleden dat ik Ho's swap gekregen heb.
:oops:
Maar ik heb het echt enorm druk gehad, en daarnaast was er vanalles aan de hand.
Inmiddels is het wat rustiger hier, en kan ik eindelijk de swap (die ik al een paar keer beluisterd heb) een beetje fatsoenlijk bespreken.
Hoi Kraut,

Geen probleem hoor. Deze bespreking en de tracklist zorgen ervoor dat ik wat langer op Forumnerds blijf en dat is best gezellig.
Krautsurfer schreef:

Nummer 1:
Begint met een uiterst droge fluit. Alsof-ie in de kamer staat. Een beetje onthutsend effect, en dus een goede binnenkomer.
Langzaam bouwt het nummer uit, basje d'r bij, wat kalm gitaarwerk, half gesproken zangpartijen/ half gezongen spraakpartijen.
Goed begin is het halve werk.
Ja, fijn hè? Onbegrijpelijk dat Guido Möbius dit zelf op nr. 3 heeft gezet op zijn plaat uit 2016 (Batagur Baska)? Hoewel: het nummer waar die plaat mee begint, past daar veel beter. Dat bouwt ook langzaam op, met een basje en een half gesproken zangpartij. Maar goed: over dat nummer hebben we het niet.

Als je, zoals ik, een swap wilt maken met als thema muzikale excellentie en daarbij veel niet-versterkte instrumenten wilt laten horen, moet je beginnen bij de basis. En de basis is: de (blok)fluit. Nu weten jij en ik dat muzikale excellentie niet perse iets zegt over beheersing van het instrument dus kan een vals moppie muziek leiden tot een intrigerend nummer en een aardige introductie.

Link

Guido Möbius is overigens een Duister en dat is een tweede thema op deze swap. De arme man heeft sinds deze plaat niets nieuws meer uitgebracht, maar treedt wel op. Voor zijn volgende optreden in Berlijn (zijn hometown) houd ik me aanbevolen. Gaan we samen even kijken.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 20 jan 2021, 15:14

Krautsurfer schreef:

Nummer 2:
gaat op dezelfde voet verder. Goede keuze! Dit nummer is wat percusiever. Murmelende achtergrondelectronica. Erg contemplatief. Zou een wat ingetogener To Rocococo Rot track kunnen zijn. Maar dan!
Prettig dat je dat zegt. Bedankt! :up:

Sommige nummers zijn twijfelgevallen en over dit nummer heb ik lang nagedacht. Over positionering en of het op de swap paste. Als nummer 2 klopte het ineens, vooral omdat er een zelfde soort geluidsfragment in zit als nummer 1 (na 1:20 ongeveer). In mijn oren dan... De overgang van percussie naar electronische vormen van muziek is een derde thema van de swap en dat was een extra reden het nummer (Casa Fiesta) te laten staan.

Dit is Daniel Brandt. De tweede Duitser op de swap. Hij is jou wellicht bekend van zijn werk samen met Brauer en Frick. Brandt is de drummer van dit gezelschap en zijn liefde voor percussie en ritme komt goed tot uiting op zijn album uit 2017 (Eternal Something). De muziek van Brandt is vrij simpel. Hij neemt een uitgangspunt (een basloop, een ritme) en bouwt dat uit naar langere nummers. In het beste geval heeft dat een hypnotiserende werking, maar bij Brandt Bauer Frick en op zijn volgende album klinkt het mij te clean en zelfs een beetje saai. Op dit album gaat echter alles goed.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 20 jan 2021, 15:37

Krautsurfer schreef:

Nummer 3:
En de blazers zetten hier nummer drie in. Erg goede flow tot nu toe, Ho! Je hebt er tijd aan besteed. :up:
Saxofoon dus. Een instrument, en dat moet ik eerlijkheidshalve bekennen, dat me niet erg ligt. Met dank aan de oeverloze zeiksolo's die er in de jaren '70 en '80 mee uitgescheten zijn onder het mom van 'jazzzzzz' in een kloterig popdeuntje. Op zich kan dat instrument daar verder weinig aan doen, want het is me al lang gebleken dat het niet uitmaakt wat je in je handen hebt, maar wat je er mee doet.
En hier wordt er een leuke harmonie en melodie mee opgebouwd, dus ook dit nummer valt in goede aarde.
Ha ja, dan is het nummer voorbij. Het is natuurlijk de vraag waar je dan op voortborduurt. Op de blazers en het wat snellere tempo of op het anticlimactische einde? Antwoord: op geen van beide.

Rashaan Roland Kirk - Breath-A-Ton past na werkelijk ieder nummer op deze swap. Dat weet ik, want dat heb ik geprobeerd. Grappig dat je juist bij hem begint over jazzzzzz. Rashaan Roland Kirk is namelijk heel lang niet erg serieus genomen door zijn jazzzzcollega's. Hij trad vaak op met meerdere saxofoons om zijn nek en bespeelde deze tegelijkertijd (circulaire ademhaling, ook handig tijdens het beffen), daarnaast maakte hij niet alleen typische jazzmuziekjes, maar ook pop, volkdeuntjes etc. Dat maakt zijn platen onevenwichtig, maar uitermate amusant. Op het podium was hij cynisch en maatschappijkritisch en dat maakte hem in de ogen van sommigen een clown. Miskend tijdens zijn leven dus.

Wat mij zo enorm aanspreekt aan dit nummer is de klankkleur. Zo heerlijk tegen het valse aan, wat wordt versterkt door de opname waarvan alle seinen in het rood lijken te gaan. Dat, samengevoegd met het simpele melodietje, maakt dit nummer perfect. Perfect, omdat het zo heerlijk irritant is.

Dit komt van zijn album Natural Black Inventions: Root Strata uit 1971.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 20 jan 2021, 15:41

Krautsurfer schreef:
Zou een wat ingetogener To Rocococo Rot track kunnen zijn.
Ga ik luisteren!

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 20 jan 2021, 16:07

gung ho schreef:
20 jan 2021, 15:14
Krautsurfer schreef:

Nummer 2:

Sommige nummers zijn twijfelgevallen en over dit nummer heb ik lang nagedacht. Over positionering en of het op de swap paste. Als nummer 2 klopte het ineens, vooral omdat er een zelfde soort geluidsfragment in zit als nummer 1 (na 1:20 ongeveer). In mijn oren dan... De overgang van percussie naar electronische vormen van muziek is een derde thema van de swap en dat was een extra reden het nummer (Casa Fiesta) te laten staan.

Dit is Daniel Brandt. De tweede Duitser op de swap. Hij is jou wellicht bekend van zijn werk samen met Brauer en Frick. Brandt is de drummer van dit gezelschap en zijn liefde voor percussie en ritme komt goed tot uiting op zijn album uit 2017 (Eternal Something). De muziek van Brandt is vrij simpel. Hij neemt een uitgangspunt (een basloop, een ritme) en bouwt dat uit naar langere nummers. In het beste geval heeft dat een hypnotiserende werking, maar bij Brandt Bauer Frick en op zijn volgende album klinkt het mij te clean en zelfs een beetje saai. Op dit album gaat echter alles goed.

Link
Dit maakt me nieuwsgierig. Hier ga ik evena achteraan. :music:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 20 jan 2021, 17:09

Krautsurfer schreef:
[...]
Nummer 1:
Begint met een uiterst droge fluit. Alsof-ie in de kamer staat.

[...]
:drink: :naughty:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.
˙uǝpɐɹƃ 08Ɩ ɯɹǝɥɔsplǝǝq ʍn ǝoʇɹǝᴉɥ ᴉɐɐɹp ˙ʇɟᴉɹɥɔsuǝʌoq uǝǝ ɹooʌ ƃǝouǝƃ looƆ

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 20 jan 2021, 17:20

gung ho schreef:
20 jan 2021, 15:41
Krautsurfer schreef:
Zou een wat ingetogener To Rocococo Rot track kunnen zijn.
Ga ik luisteren!
Luister dan Veicolo, da's toch wel hun prettigste album (van de paar albums die ik ken)

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 21 jan 2021, 16:11

Okee, we gaan verder met het vierde nummer.

Zeer stemmig met doffe bas en stijkers, ijl gezang in de verte. Doet erg filmisch aan allemaal.
Aha! Break binnen het nummer! het wordt jazzy. De blazer is weer terug, dit keer met een trompet. De bas komt goed los.
En na duchtig soleren komen we nog even terecht in de sfeer van het begin.
Eerlijk gezegd bevallen de opening en het einde me het best. Maar zeker een goede opmaat naar het vijfde nummer.

Het vijfde nummer begint, zoals Krautsurfette het krachtig duidde, met het geluid van Een Stervende Kip.
Ik moet haar toch eens het woord voor Saxofoon bijbrengen. Want dat is het natuurlijk, en hij gaat goed los ook. Lekker!
En dat op de tonen van dezelfde bassist (althans qua klankkleur) als het vorige nummer. Ik moet zeggen: Deze solo bevalt me beter. Minder uitgedacht en smaakvol, maar wat rauwer. Langzaam komt de solo tot rust, maar de ritmesectie gaat fijn door.

Dan nummer zes! Een schepje d'r bovenop! BoemTsjak drums met een paar lagen neurotische blazers en een snelle gitarist. De melodie doet Oost-Europees aan. Zangeres d'r bij, en klaar.

En nummer zeven kondigt het zwaardere werk aan. Electrische bas nu, we gaan richting rock met een gitaarsolo d'r overheen, maar ook weer een saxofonist die de gitaar naar achteren drukt. Het geluid is zwaarder, maar minder hectisch dan het vorige nummer. Toch nog steeds jazzy. Er wordt duidelijk naar een apotheose gesoleerd, want de gitarist laat het er niet bij zitten.
Dan is de discussie afgelopen, en komt de ritmesectie aan het woord. De sax komt nog even terug. Ook de gitarist komt weer tevoorschijn, en ze gaan er nog een keer met z'n allen dissonant tegenaan tot het einde, dik acht minuten verder dan het begin.

Dit was een duidelijk jazzsectie, waarvan nummer vijf me het beste beviel. Maar wat me het meeste bevalt is dat de swap klinkt als meer dan de som der delen. De stemming zit er dan ook goed in.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 21 jan 2021, 17:39

(klaz*) schreef:
20 jan 2021, 16:07
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:

Nummer 2:

Link
Dit maakt me nieuwsgierig. Hier ga ik evena achteraan. :music:
Ik niet.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 21 jan 2021, 17:41

gung ho schreef:
klinkt het mij te clean en zelfs een beetje saai.

Link

Dit brengt ons echter wel de vraag; hoe saai moet iets zijn voordat Ho het saai vindt? Dodelijk saai? Saaier dan saai? Ben Cramer met zijn hit;Saai saai saai?

Vertel?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 20:50

Krautsurfer schreef:
21 jan 2021, 16:11
Okee, we gaan verder met het vierde nummer.

Zeer stemmig met doffe bas en stijkers, ijl gezang in de verte. Doet erg filmisch aan allemaal.
Aha! Break binnen het nummer! het wordt jazzy. De blazer is weer terug, dit keer met een trompet. De bas komt goed los.
En na duchtig soleren komen we nog even terecht in de sfeer van het begin.
Eerlijk gezegd bevallen de opening en het einde me het best. Maar zeker een goede opmaat naar het vijfde nummer.
Potverdorie. Laat ik dit nu net als één van de twee prijsnummers op deze swap hebben beschouwd. Ik was er echt van overtuigd dat dit een schot in de roos zou zijn (als je het niet kende). Voor mij had het prima gepast op de Hee Ho, Gung ho! swap die je voor mij hebt gemaakt. Mis dus. Wat jij het minste van het nummer vindt, spreekt mij het meest aan. Ik vind het middenstuk zelfs funky.

Het is Eberhard Weber met het nummer An evening with Vincent Van Ritz. Het komt van zijn plaat The colours of Chloë uit 1973. Zijn eerste. Er staan slechts vier nummers op die plaat en al die nummers hebben een eigenaardige twist. Eberhard is overigens bassist en Duitser, maar niet perse in die volgorde.

Ik ken deze plaat van de site https://www.jazzwise.com/features/artic ... the-world en daar staat best wat leuks tussen. Bij deze een lijstjestip voor Scalle dus. :yes:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RGAVaTqVQfI[/youtube]

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 21:12

Krautsurfer schreef:

Het vijfde nummer begint, zoals Krautsurfette het krachtig duidde, met het geluid van Een Stervende Kip.
Ik moet haar toch eens het woord voor Saxofoon bijbrengen. Want dat is het natuurlijk, en hij gaat goed los ook. Lekker!
En dat op de tonen van dezelfde bassist (althans qua klankkleur) als het vorige nummer. Ik moet zeggen: Deze solo bevalt me beter. Minder uitgedacht en smaakvol, maar wat rauwer. Langzaam komt de solo tot rust, maar de ritmesectie gaat fijn door.
Na de bas van Eberhard gaan we door met de bas van Fire! Dit komt van hun album The Hands uit 2018 en heet Washing your heart in filth. De stervende kip noem ik een skronk en dat kan onze Mats Gustafsson als geen ander. Hier werkt Fire! als een trio maar ze brengt ook muziek uit onder de naam Fire! Orchestra en neemt dan een heel gevolg mee (bijvoorbeeld Mariam Wallentin, de vrouw van de drummer en helft van het duo Wildbirds and peacedrums). Ik heb de band in beide gedaantes gezien en moet zeggen dat ik zeer onder de indruk was van de intenstiteit van het trio Fire! Gustafsson vroeg toentertijd gepassioneerd de aandacht voor de vluchtelingenproblematiek en kwam net zo intens over als zijn spel.

Fire! is op z'n minst goed en op z'n best geweldig.

O ja. Uit Zweden. Dat je niet denkt dat ze daar alleen maar gras, meren en en nog meer gras en meren hebben.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 21:22

Krautsurfer schreef:

Dan nummer zes! Een schepje d'r bovenop! BoemTsjak drums met een paar lagen neurotische blazers en een snelle gitarist. De melodie doet Oost-Europees aan. Zangeres d'r bij, en klaar.
Ja, we werken toe naar een soort van apotheose en dat had net een extra bruggetje nodig. In tijden van nood vertrouw ik op Agaskodo Teliverek uit Hongarije. Hun enige plaat heet Psycho goulash (2009) en dat is ook de wijze waarop ze hun muziek beschrijven. Ik ben een groot fan van hysterisch zingende wijven en daaraan geen gebrek op de plaat, maar wel in dit nummer. Die gok durfde ik niet meer aan na de vorige swap. O ja, dit 1.30 minuut durende heerlijkheidje heet Szazhalombatta Disco. Het is maar dat u het weet.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 21:32

Krautsurfer schreef:

En nummer zeven kondigt het zwaardere werk aan. Electrische bas nu, we gaan richting rock met een gitaarsolo d'r overheen, maar ook weer een saxofonist die de gitaar naar achteren drukt. Het geluid is zwaarder, maar minder hectisch dan het vorige nummer. Toch nog steeds jazzy. Er wordt duidelijk naar een apotheose gesoleerd, want de gitarist laat het er niet bij zitten.
Dan is de discussie afgelopen, en komt de ritmesectie aan het woord. De sax komt nog even terug. Ook de gitarist komt weer tevoorschijn, en ze gaan er nog een keer met z'n allen dissonant tegenaan tot het einde, dik acht minuten verder dan het begin.
Een nummer van 8 minuten is altijd een risico. Ik durfde dat in dit geval wel aan, want er moest een Duitser bij! In dit geval is dat Peter Brötzmann. De man heeft heel veel onluisterbare teringjazz op z'n conto staan, maar als hij in check gehouden wordt door een groepje krautrockende Portugezen is het prima te doen.

Black Bombaim & Peter Brötzmann uit 2016. De plaat heeft geen titel en heeft die ook helemaal niet nodig, fuck you very much. 47 minuten gáán, de aarde verschroeien zonder gevangen te nemen en nooit meer terugkijken. Had ik al verteld dat Brötzmann in 75 jaar was tijdens deze opname?

Ik hield er overigens rekening mee dat dit nummer too much zou zijn. Dat blijkt gelukkig mee te vallen. :clap:

O ja. Black Bombaim maakt veel te weinig platen! :protest:

Link

De titel doet er verder niet toe, maar voor de completisten onder ons: Pt. 2

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 21:34

.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 jan 2021, 21:37

Tijd voor een rustmomentje.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 27 jan 2021, 16:54

Het rustmomentje is voorbij;
Verder met de bespreking.

Nummer acht:
Dit lijkt een rustmomentje na het vorige nummer, de swap gooit het over een andere, electronische, hoek.
Zoemende bas. doffe pingels. Droge tikken, af en toe een blazer d'r bij.
Er wordt opgebouwd...
Komt er weer een apotheose aan?
Even gas terug..
Weer wat meer druk..
En klaar.
Lekker nummertje wel.

Nummer negen:
Meer droge electronica. Stotterende synth, percussieve drums. Rommelige basgeluiden.
Dit nummer heeft wat moeite zichzelf te ordenen. Maar, dan is het ineens voorbij. Jammer, had langer mogen duren.

Maar niet getreurd, want nummer tien komt er aan!
:bounce:
Dat lijkt erg op nummer negen, maar dan wel georganiseerd. Derhalve: Goede flow.
Waar gaat dit heen? Er valt zowaar op te dansen. Althans, ik zou een poging gewaagd hebben als ik dit in mijn jongere jaren op de dansvloer had gehoord.
Maar ook dit is niet van lange duur.

We gaan verder met meer electronica in nummer elf.
Dit klinkt wat ouderwetser, richting al die stoffige Belgische doe-het-zelf-tapecompilaties uit de jaren '80 waar ik er een zwikje van op Gung Ho's swap had gezet.
Klinkt goed! Zou ik meer van willen horen.

Maar dit hele electronische blok was erg de moeite waard.
Ben erg benieuwd waar dit allemaal vandaan komt.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 12:17

Krautsurfer schreef:
27 jan 2021, 16:54
Het rustmomentje is voorbij;
Verder met de bespreking.

Nummer acht:
Dit lijkt een rustmomentje na het vorige nummer, de swap gooit het over een andere, electronische, hoek.
Zoemende bas. doffe pingels. Droge tikken, af en toe een blazer d'r bij.
Er wordt opgebouwd...
Komt er weer een apotheose aan?
Even gas terug..
Weer wat meer druk..
En klaar.
Lekker nummertje wel.

Grischa Lichtenberger met een nummer van RE: PHGRP een plaat uit 2019. Het is een bewerking van een plaat van Philip Gropper/PHILM (Consequences). De originele plaat is niet zoveel aan, maar deze herbewerking is spannend. Lichtenberger heeft het zelf over gebroken ritmes en dat klopt naar mijn idee. Dit is een iets rustiger nummer, maar de intensiteit wordt knap vastgehouden.

De nummers op deze plaat hebben allemaal belachelijke titels en dit heet: 0319 06 re 0219 16 08 sieben c2 (consequences) Lichtenberger woont ergens bij jou om de hoek (want hé, hoe groot is Berlijn nou werkelijk).

Het nummer neemt jazz als uitgangspunt en komt uit bij electronica en dat is inderdaad de richting die ik op wilde met de swap.

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 13:54

Krautsurfer schreef:

Nummer negen:
Meer droge electronica. Stotterende synth, percussieve drums. Rommelige basgeluiden.
Dit nummer heeft wat moeite zichzelf te ordenen. Maar, dan is het ineens voorbij. Jammer, had langer mogen duren.

Dit is de reden dat ik een uitermate slechte dj zou zijn. Uiteindelijk heb ik genoeg van die vriendelijke muziek en wil ik verontrusten. De mensen van de dansvloer jagen of nog erger: opvoeden door ze goede muziek te laten ervaren. Blij dat je dit kunt waarderen!

Dit is Powell. Ik denk dat hij zichzelf meer als (conceptueel) kunstenaar ziet dan als muzikant, maar hij heeft een plaatje afgeleverd in 2016 en zette daar een mediacampagne voor in waarbij hij Steve Albini voor lul zette. Op Sport samplet hij Mark E. Smith en het lijkt me sterk dat hij daar goedkeuring voor heeft gevraagd. Daar houd ik nou van. Ontregelend, electronisch, punky en irritant. Dit nummer is die hele plaat gecondenseerd in 56 seconden. En het staat daar omdat de swap niet bedoeld is om bij achterover te leunen.

Geen Youtube.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 14:49

Krautsurfer schreef:

Dat lijkt erg op nummer negen, maar dan wel georganiseerd. Derhalve: Goede flow.
Waar gaat dit heen? Er valt zowaar op te dansen. Althans, ik zou een poging gewaagd hebben als ik dit in mijn jongere jaren op de dansvloer had gehoord.
Het nummer dat ik als laatste heb toegevoegd op de swap. Ik wist niet zeker of je van het dansen bent, maar het nodigt zeker uit tot bewegen. Daarnaast is het, net als al het andere werk van Actress, uitmuntend geproduceerd. Ik wil niet weer over klankkleur beginnen (en ga dus 100% zeker over klankkleur beginnen), maar wat mij zo bevalt is de klankkleur. Actress maakt moderne muziek, maar laat die tijdloos klinken door allerlei verschillende technieken te gebruiken. Dit nummer hint naar '70's disco zonder dat het een pastiche en/of imitatie wordt. Ik had een link tussen nieuw en oud, vandaar. Dit is van Ghettoville uit 2014.

Link

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 jan 2021, 14:57

gung ho schreef:
28 jan 2021, 14:49
Krautsurfer schreef:

Het nummer dat ik als laatste heb toegevoegd op de swap. Ik wist niet zeker of je van het dansen bent, maar het nodigt zeker uit tot bewegen. Daarnaast is het, net als al het andere werk van Actress, uitmuntend geproduceerd. Ik wil niet weer over klankkleur beginnen (en ga dus 100% zeker over klankkleur beginnen), maar de wat mij zo bevalt is de klankkleur. Actress maakt moderne muziek, maar laat die tijdloos klinken door allerlei verschillende technieken te gebruiken. Dit nummer hint naar '70's disco zonder dat het een pastiche en/of imitatie wordt. Ik had een link tussen nieuw en oud, vandaar. Dit is van Ghettoville uit 2014.

Link
Ik hoor echo's van de gothic danszalen uit de 90's.
In die tijd was ik daar zeker wel te vinden.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 15:02

Krautsurfer schreef:

We gaan verder met meer electronica in nummer elf.
Dit klinkt wat ouderwetser, richting al die stoffige Belgische doe-het-zelf-tapecompilaties uit de jaren '80 waar ik er een zwikje van op Gung Ho's swap had gezet.
Klinkt goed! Zou ik meer van willen horen.
:lol: Ja! Een overeenkomst!

Ware het niet dat dit geen Belg, maar een Duitser is. Pyrolator. Echte naam: Kurt Dahlke. Geen doe-het-zelver, ook al klinkt het af en toe zeker zo. Oorspronkelijk lid van D.A.F. en daarna overgestapt naar Der Plan. Eigenaar van het label Ata Tak dat nog steeds platen uit schijnt te brengen. Wellicht ken je hem verder van Hometaping is killing music, één van de eerste sampleplaten.

Dit komt van zijn debuutalbum Inland. Prachtige hoes, prachtig album. Het nummer heet It always rains in Wuppertal. Een vriend van mij heeft een tijdje in Wuppertal gewoond. Leuk stadje, met de Schwebebahn, Pina Bausch en een theater waar ik een opvoering van Mutter Courage heb gezien. Ik kan u vertellen: het regent niet alleen maar in Wuppertal. De zon schijnt daar best vaak. :)

Link

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 15:07

Krautsurfer schreef:
28 jan 2021, 14:57
gung ho schreef:
28 jan 2021, 14:49
Krautsurfer schreef:

Het nummer dat ik als laatste heb toegevoegd op de swap. Ik wist niet zeker of je van het dansen bent, maar het nodigt zeker uit tot bewegen. Daarnaast is het, net als al het andere werk van Actress, uitmuntend geproduceerd. Ik wil niet weer over klankkleur beginnen (en ga dus 100% zeker over klankkleur beginnen), maar de wat mij zo bevalt is de klankkleur. Actress maakt moderne muziek, maar laat die tijdloos klinken door allerlei verschillende technieken te gebruiken. Dit nummer hint naar '70's disco zonder dat het een pastiche en/of imitatie wordt. Ik had een link tussen nieuw en oud, vandaar. Dit is van Ghettoville uit 2014.

Link
Ik hoor echo's van de gothic danszalen uit de 90's.
In die tijd was ik daar zeker wel te vinden.

Ik was daar ook!

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 28 jan 2021, 15:22

Gung ho, je schittert door afwezigheid in het fototopic.
She don't use jelly.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 jan 2021, 15:25

Nummer twaalf!
Een nieuwe richting dient zich aan, maar het sluit toch goed aan bij het vorige blok.
We gaan de natuur in, met een akoestische gitaar. Dat had ik niet verwacht.
Een zwoele Duitse damesstem die tegen me praatzingt.
We zitten ergens tussen de bomen aan Werbellinsee, denk ik. Fijne plek.
Val ik nog in slaap ook.
Binnen het nummer dan he. er wordt gesnurkt..
Ik zit hier thuis namelijk nog steeds aandachtig te luisteren.
Het eindigt in dikke lagen ruis.

Klinkt als een intrigerend zondagnamiddagplaatje.

Nummer dertien! Het laatste nummer!
Grijpt terug naar het jazzy intro van de swap.
Blazers.
Driekwartsmaatje. Saxofoonsolo, electrisch gitaartje dat er wat zacht glijdende accoorden onderschuift.
Dan veranderd de maatsoort en de klankkleur. De fluit van nummer één neemt de rol van de sax over, de gitaar blijft.
Dan: zang!
Dit zou een Krautplaatje uit de '70's kunnen zijn, met op de één of andere manier een wat Franse inslag. Goede zanglijn wel.
Walsje weer terug, wah-pedaal wordt zachtjes ingetrapt.
Lekker hoor.
En we hebben nog zes minuten te gaan!
Dit grooved lekker ontspannen weg. Percussie krijgt z'n moment. Gitaarsolo die 'm makkelijk afgaat, want niks te moeilijk, en dat moet ook niet.
Klassiek uitstervend outrootje, de zang komt nog even terug om de boel netjes af te ronden.
Helemaal goed.
:worship:

Ik heb genoten van je Swap, Gung Ho.
Heerlijk plaatje. Stond geen zwak nummer op. Dankjewel.
ik houd er van als de samenstelling van de nummers een eigen gezicht krijgt, en de som meer is dan het geheel der afzonderlijke delen.

Als ik de trackinfo compleet heb, ga ik 'm rippen, alle nummers netjes labelen, nog een paar keer goed luisteren, en verder graven.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 15:26

Rainy Day Woman schreef:
28 jan 2021, 15:22
Klopt. En dat blijft zo. Met mensen als David (Koekblik) die het niet zo nauw namen (?) met de privacy en dat gezeik om het plaatsen van foto's van andere nerds doe ik daar niet aan mee.

Maar ik wil je wel een fotootje PM'en hoor.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 15:46

Krautsurfer schreef:
28 jan 2021, 15:25
Nummer twaalf!
Een nieuwe richting dient zich aan, maar het sluit toch goed aan bij het vorige blok.
Val ik nog in slaap ook.

De laatste Duitser op de swap. En wat voor één! Günter Schickert. Een roadie (en technicus) voor Klaus Schulze, maar stiekem een geweldig muzikant. Hij nam zijn muziek alleen op in zijn eigen studio en was er trots op zonder synthesizers te werken. Dit komt van zijn album Überfällig, wat deze titel kreeg omdat het vijf jaar duurde voor dit album uitkwam (1979).

Bij mij was het instantverliefdheid voor dit album. Dit nummer is kort vergeleken bij de drie andere nummers (ruim 14, 11 en 9 minuten), maar wat een heerlijk album om je in te verliezen. Het knappe van het album is dat het Kosmisch klinkt en tegelijkertijd aards. Hier door de gitaar en de warme geluiden, op het derde nummer wordt het alleen al aards door de titel: Apricot Brandy II. Schickert zelf is echter een stadsman en komt uit, dromgeroffel, Berlijn.

Mocht je je afvragen waar ik Pyrolator en Schickert vandaan heb: het platenlabel Bureau B. Ik heb zo'n beetje de hele catalogus doorgeploegd en ben daar dit soort verrassingen tegengekomen. Überfällig behoort nu tot de beste platen die ik ken. In der Zeit heet het nummer.

Link

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 jan 2021, 15:54

gung ho schreef:
28 jan 2021, 15:46
Krautsurfer schreef:
Nummer twaalf!
Val ik nog in slaap ook.

De laatste Duitser op de swap. En wat voor één! Günter Schickert. Een roadie (en technicus) voor Klaus Schulze, maar stiekem een geweldig muzikant. Hij nam zijn muziek alleen op in zijn eigen studio en was er trots op zonder synthesizers te werken. Dit komt van zijn album Überfällig, wat deze titel kreeg omdat het vijf jaar duurde voor dit album uitkwam (1979).

Bij mij was het instantverliefdheid voor dit album. Dit nummer is kort vergeleken bij de drie andere nummers (ruim 14, 11 en 9 minuten), maar wat een heerlijk album om je in te verliezen. Het knappe van het album is dat het Kosmisch klinkt en tegelijkertijd aards. Hier door de gitaar en de warme geluiden, op het derde nummer wordt het alleen al aards door de titel: Apricot Brandy II. Schickert zelf is echter een stadsman en komt uit, dromgeroffel, Berlijn.

Mocht je je afvragen waar ik Pyrolator en Schickert vandaan heb: het platenlabel Bureau B. Ik heb zo'n beetje de hele catalogus doorgeploegd en ben daar dit soort verrassingen tegengekomen. Überfällig behoort nu tot de beste platen die ik ken. In der Zeit heet het nummer.

Link
Mooi zo.
Dan ga ik die eens fijn nader bestuderen.

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 28 jan 2021, 16:01

gung ho schreef:
28 jan 2021, 15:26
Rainy Day Woman schreef:
28 jan 2021, 15:22
Klopt. En dat blijft zo. Met mensen als David (Koekblik) die het niet zo nauw namen (?) met de privacy en dat gezeik om het plaatsen van foto's van andere nerds doe ik daar niet aan mee.

Maar ik wil je wel een fotootje PM'en hoor.
Ik begrijp het. :yes:

En ik google je wel even. ;)
She don't use jelly.

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 28 jan 2021, 16:04

Huh? Hoe dan :?
Broeva! Haro! Dinges heeft gelijk!

David
Forumnerd

Bericht door David » 28 jan 2021, 16:05

gung ho schreef:

Klopt. En dat blijft zo. Met mensen als David (Koekblik) die het niet zo nauw namen (?) met de privacy
Huh? Waar schend ik de privacy? :crazy:

Of word ik weer eens voor de zoveelste keer bevooroordeeld bekeken?

Het slaat in elk geval weer als Kut op Dirk.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 16:08

Krautsurfer schreef:

Nummer dertien! Het laatste nummer!
Grijpt terug naar het jazzy intro van de swap.
Blazers.
Driekwartsmaatje. Saxofoonsolo, electrisch gitaartje dat er wat zacht glijdende accoorden onderschuift.
Dan veranderd de maatsoort en de klankkleur. De fluit van nummer één neemt de rol van de sax over, de gitaar blijft.
Dan: zang!
Dit zou een Krautplaatje uit de '70's kunnen zijn, met op de één of andere manier een wat Franse inslag. Goede zanglijn wel.
Walsje weer terug, wah-pedaal wordt zachtjes ingetrapt.
Lekker hoor.
En we hebben nog zes minuten te gaan!
Dit grooved lekker ontspannen weg. Percussie krijgt z'n moment. Gitaarsolo die 'm makkelijk afgaat, want niks te moeilijk, en dat moet ook niet.
Klassiek uitstervend outrootje, de zang komt nog even terug om de boel netjes af te ronden.
Helemaal goed.
:worship:

Ik heb genoten van je Swap, Gung Ho.
Heerlijk plaatje. Stond geen zwak nummer op. Dankjewel.
ik houd er van als de samenstelling van de nummers een eigen gezicht krijgt, en de som meer is dan het geheel der afzonderlijke delen.

Als ik de trackinfo compleet heb, ga ik 'm rippen, alle nummers netjes labelen, nog een paar keer goed luisteren, en verder graven.
Wat leuk dat je hoort dat het laatste nummer teruggrijpt naar het begin! :bounce:

Ik werd ook instant verliefd op dit album, maar het komt niet uit Duitsland of Frankrijk. Zelfs niet uit Europa. En het is ook nét geen jaren '70. Het zijn rockers uit Argentinië en dit album komt uit 1969. Ik heb de indruk dat dit alleen is uitgebracht in Argentinië zelf. Geen Os Mutantes status voor Arco Iris dus. Hun latere albums hebben een groot bereik gehad in Argentinië en ze zijn nog lang doorgegaan, maar zoals vroeger werd het nooit meer.

Het is een afwisselend album, met kortere sentimentele nummers (Hoy te miré ), akoestische gitaar, zonnige samenzang, fluitjes en langere rocknummers, dat is een uitdaging in één zitting, maar het hele album zit ook in dit geniale nummer. Iedere keer als ik denk, nee, nu wordt het te cheesy (de zanglijn zit voor mij op het randje, maar is zooooo lekker als je eraan toegeeft), gaat het tóch weer de goede kant op.

Link

Ik weet niet, ik kende Kryptozoid niet, maar ik wilde iets moois voor je maken. Je echt iets geven. Voor veel mensen was vorig jaar een kutjaar en met het verlies van een (oude) vriend wordt het niet beter. Mocht je meelezen Faces, deze is ook voor jou.

Heel graag gedaan dus. :flowers:

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 28 jan 2021, 16:08

MarkS schreef:
28 jan 2021, 16:04
Gewoon, "Gung ho forumnerds" ;)
She don't use jelly.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 16:09

David schreef:
28 jan 2021, 16:05
gung ho schreef:

Klopt. En dat blijft zo. Met mensen als David (Koekblik) die het niet zo nauw namen (?) met de privacy
Huh? Waar schend ik de privacy? :crazy:

Of word ik weer eens voor de zoveelste keer bevooroordeeld bekeken?

Het slaat in elk geval weer als Kut op Dirk.
Ik kan me een discussie herinneren van toen je nog Koekblik heette en het niet zo nauw nam met echte namen van anderen.

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 28 jan 2021, 16:10

Rainy Day Woman schreef:
28 jan 2021, 16:08
MarkS schreef:
Dit levert DuckDuckGo op...
https://duckduckgo.com/?q=gung+ho+forum ... &ia=images

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 28 jan 2021, 16:12

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 16:12

MarkS schreef:
28 jan 2021, 16:10
Rainy Day Woman schreef:
MarkS schreef:
Dit levert DuckDuckGo op...
https://duckduckgo.com/?q=gung+ho+forum ... &ia=images
:lol:

Dat boek Easy riders, raging bulls. Dat is lang geleden. :eek:

David
Forumnerd

Bericht door David » 28 jan 2021, 16:15

gung ho schreef:
28 jan 2021, 16:09

Ik kan me een discussie herinneren van toen je nog Koekblik heette en het niet zo nauw nam met echte namen van anderen.

O, je denkt nog steeds dat ik koekblik ben.
Volgens mij viel het wel mee met die koekblik. Ik kan me geen schokkende privacyschendingen herinneren van deze nerd in elk geval.
Maar hoe dan ook. Ik kan je verzekeren annex plechtig beloven dat ondergetekende nimmer de privacy zal schenden.
Of dat voor sommige andere nerds ook opgaat waag ik te betwijfelen en mede daarom vind ik het gekkenwerk dat zovelen hun tronie hebben getoond. Maar ook wel weer dapper.

Ik ben in elk geval nieuwsgierig dus kom op met je groenlinksbekkie! ;)

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 28 jan 2021, 16:20

David schreef:
28 jan 2021, 16:15
gung ho schreef:

Volgens mij viel het wel mee met die koekblik. Ik kan me geen schokkende privacyschendingen herinneren van deze nerd in elk geval.
Maar hoe dan ook. Ik kan je verzekeren annex plechtig beloven dat ondergetekende nimmer de privacy zal schenden.
Of dat voor sommige andere nerds ook opgaat waag ik te betwijfelen en mede daarom vind ik het gekkenwerk dat zovelen hun tronie hebben getoond. Maar ook wel weer dapper.

:wave:

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 28 jan 2021, 16:27

David schreef:
28 jan 2021, 16:15
gung ho schreef:

Ach, ik ben drie keer bij de GGD getest, dus ik ben mijn privacy/identiteit toch definitief kwijt...

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 jan 2021, 22:20

gung ho schreef:
Ik weet niet, ik kende Kryptozoid niet, maar ik wilde iets moois voor je maken. Je echt iets geven. Voor veel mensen was vorig jaar een kutjaar en met het verlies van een (oude) vriend wordt het niet beter. Mocht je meelezen Faces, deze is ook voor jou.

Heel graag gedaan dus. :flowers:
:*)
Dit is echt enorm cool van je, Gung Ho.
Dit raakt me wel.

Dank.

Plaats reactie