@Number9

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Krautsurfer
Forum Diva

@Number9

Bericht door Krautsurfer » 07 dec 2011, 20:54

'ns een keer swappen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar onze muzikale overeenkomsten en verschillen.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Number9
Knuffelnerd

Re: @Number9

Bericht door Number9 » 07 dec 2011, 20:57

Deze uitnodiging neem ik graag aan!
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 dec 2011, 21:03

Cool!
Ik ben erg benieuwd.
Sturen we 'm echt op, of wordt het uploaden?
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 dec 2011, 22:40

Ik heb nu al teveel nummers..
:mumble:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 07 dec 2011, 22:53

U ook al?

Dat worden twee CD's ben ik bang. Maar ja, dan ook twee CD's bespreken... Dat wordt Kerst 2012 voordat dat gedaan is...
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 dec 2011, 22:57

Zullen we heel erg streng zijn, en het gewoon beperken tot eentje?

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 07 dec 2011, 22:59

Krautsurfer schreef:Zullen we heel erg streng zijn, en het gewoon beperken tot eentje?

Hmmmum. Kuch. [Herpakt].

U heeft gelijk. Eentje.

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister ...

En zo is het.
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 14 dec 2011, 14:11

Number9's swap staat voor het eerst op.
Ik moet zeggen:
Die luistert prima weg. Min of meer wat ik had verwacht, veel electronica, ruis en klikjes, en atmosferische ambient, benevens wat ruiger werk.
Ik ken er bijna helemaal niets van.
De enige tot nu toe is de Krautrock van Brainticket, met het nummer Bainticket (Part One conclusion) van het album cottonwoodhill.
Een geweldige plaat overigens.
Ik denk dat deze swap een goed voorbeeld is van de overlapping tussen onze voorkeuren.
Number9, bedankt!
:up:
Nadere bespreking zal later volgen, eerst ff een paar keer goed luisteren.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 dec 2011, 18:31

Mijn bijdrage is op de post!
Met een beetje mazzel heb je 'm morgen.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 16 dec 2011, 17:52

@Number9:
Bespreking Coloured music.
Leuke cover, een afbeelding van een schedel met een stuk broccoli er in. :up: Especially broccoli.

Nummer1:
Smaakvol subtiel intro met klok. Duurt halve minuut, zet gelijk de stemming.

Nummer2:
Atmosferische geluiden, veel galm, akoestische gitaar op 3 minuten. Klinkt mooi, beetje te kitscherig door de hoeveelheid galm. Vreemd drumgeluid met reverb. Geen idee welke band / artiest dit is. En dat zal niet de laatste keer zijn.

Nummer3:
Meer zware trage geluiden. Ook weer veel galm. Iets uit de jaren '0? De hele swap (die in zijn geheel echt prima wegluisterd) heeft een sterke dark ambient feel. Een genre dat me wel trekt, maar waar ik niet echt in thuis ben.

Nummer 4:
Meer donkere geluiden, ineens een vrij droog geproduceerde stem eroverheen. Subtiele ritmische geluiden in de achtergrond. Een lang nummer, duurt een minuutje of 10. De zang doet het niet echt voor mij. mooie modulatie tegen het einde, high-frequentie toon er door. Geeft het nummer een interessante wending.

Nummer 5:
ritmisch kloppende geluiden, gelardeerd met dissonanten. Klinkt okee, duurt wat lang.

Nummer 6:
Halve minuut spoken word. En het rijmt. Niet echt mijn ding, maar binnen de context van deze swap werkt het eigenlijk prima. Mooi intro voor het volgende nummer.

Nummer 7:
Gaat meer richting electro/gothic. Late jaren '80? Zangeres.. There must be more than this..
Fraaie analoge synthesizer, traag meanderende melodie. Hier was ik twintig jaar terug hard voor gegaan. Is nog steeds zeer te genieten.

Nummer 8:
Meer duistere ritmes.. Jaren '90? Met nog twee minuten te gaan wordt het ineens een stuk steviger.

Number9:
Weer een wat steviger nummer. Denk Klaus Schulze meets Nine Inch Nails. Op zich wel okee.

Nummer10:
Zoals ik al aangaf, het enige nummer dat ik ken:Brainticket met Brainticket part 1 conclusion van het album Cottonwoodhill. :up: Uitstekende plaat.

Nummer 11:
Zware machinale vervormde ritmes, vervormde stemmen. Meer laat jaren '80 of vroeg '90 werk. Volgens mij zou ik moeten weten wie dit zijn, maar dat idee heb ik wel vaker gehad tijdens het luisteren van deze swap.

Nummer 12:
Een stuk rustiger. Number9, ik begin te vermoeden dat mijn swap in goede aarde zou kunnen vallen bij je. Ik hoop het.. Ik vrees echter wel dat je meer nummers van mijn swap kent dan ik van die van jou. Dit doet me erg aan Dome denken.

Nummer 13:
Weer een prima nummer. Vervormde zang, vervormde geluiden, alles flink door de mangel gehaald. Langzaam wordt het opgebouwd.

Nummer 14:
Spoken word-achtig nummer, met fraai ingetogen begeleiding. Tweede stem erbij. Ook jaren '80?

Nummer 15:
Zwaar outro met achteruitgedraaide zang. prima outro.

Al met al: Ik heb erg genoten van deze swap. Had ik 'm twintig jaar geleden gehoord, dan was ik volkomen overtuigd geweest, ik was toen erg met dergelijke muziek bezig. Maar blijkbaar niet genoeg, want ik ken er praktisch niets van. In die zin is deze swap een welkome aanvulling, en een aanleiding om me weer 'ns te verdiepen in de wat donkerdere muzikale regionen.
Ik heb geen idee welke artiesten het zijn, maar ik zou het zoeken in de hoek van artiesten die in de jaren '80 met elektro / dark wave bezig waren, en verder gegaan zijn. Namen die me te binnen schieten: Coil ( :D ) cassandra complex, Nine inch nails, Bene Gesserit, Dome, et cetera. Verder vermoed ik Biosphere hier en daar, of een wat donkerdere versie van Stars of the lid. Autechre? Ah kama sotz? Tarwater?

Mocht ik m'n swap overdoen, dan zou ik toch op basis van hoe je mij inschat sommige nummers vervangen hebben. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat je er van vindt. Maar nog benieuwder ben ik naar de tracklist.
Mijn dank!
:worship:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 16 dec 2011, 20:28

Mooie beschrijvingen, Krautsurfer!

Vanmiddag belandde uw swap op mijn deurmat. Intussen ruim twee maal beluisterd, en het is me toch een fraaie swap! :up:

Bespreking volgt een dezer dagen, maar het overall-gevoel is alvast top.
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 dec 2011, 17:03

Dankjewel!
Ik ben erg benieuwd wat je er al van kende.
Hier alvast de hoes:
Afbeelding

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 21 dec 2011, 21:54

De hoes is prachtig en de compilatie is inderdaad rather tastful. Beste Krautsurfer, ik complimenteer en dank je van harte met respectievelijk voor deze uiterst luisterbare en leerzame swap!

1. Meteen al een erg fraai begin van de swap, die je de muziek inzuigt. Mongoolse keelklanken met na enige tijd Dead Can Dance-achtige hemelse dameszang. Deze combinatie doet me wat denken aan een project van Bill Laswell. Volledig a-capella, totdat na vijf minuten verstilde instrumentatie het nummer afmaakt.
2. Begint ook al ‘etnisch’, zo’n mooi en vast niet adequaat bijvoeglijk naamwoord waarmee ik in deze context oosters aandoende muziek aanduid. Nicely-out-of-tone strijkers of toeters met een lome bas erbij. Hypnotiserend, trancerend in de dóórgaande reel… en dan blijkt het nummer maar drie minuten te duren. Had ook zo tot 10 minuten kunnen aanklokken.
3. Horen wij hier de mondharp? Plongplongplong! Eenvoudig doch effectief.
4. Kijk eens aan, we belanden in iets vertrouwdere gebieden, met de voor de populaire (rock)muziek meer vertrouwde instrumentatie en met vocalen. Een snuf psychedelica, een dosis rock, krautinvloeden niet uit te sluiten: zijn het de Electric Prunes? Fijn!
5. We voegen blazers toe en (Ierse?) violen. Vocaal sluit het fraai aan bij nummer vier (of het tekstueel ook het geval is, weet ik niet…). Leuk, maar misschien iets (iets maar hoor) te blijmoedig naar mijn smaak.
6. Kom! Dit moet ik toch kennen! Midjaren-80, schoenstaarderige wave met prettig mono klinkende stem en net iets valse instrumenten, wat natuurlijk ook zou kunnen komen doordat het van een plaat is opgenomen die op 31 of 35 toeren draaide.
7. Start als een ambient meets wave ambient pareltje. Filmisch ook, en dan wel een film van het spannender soort. Spannende muziek die beelden oproept en waar je geconcentreerd naar luistert omdat er zoveel in gebeurt. Puntige popsongs van 3 minuten kunnen leuk zijn, maar dit soort muziek is doorgaans zoveel interessanter. Vanaf iets voor minuut zes, als het slagwerk en het crescendo wat toeneemt, klinkt het steeds bekender. Maar wat is het?
8. De eerste associatie die ik bij dit nummer had (ten minste in het begin ervan) was Die Anarchistische Abendunterhaltung in een experimentelere bui. Je zou ook kunnen zeggen: Nurse with Wound in een wat conventionere bui. De schurende vocalen passen goed in de vervreemdende muziek. Coil ten tijde van Scatology in de minder toegankelijke nummers. Daar houd ik wel van!
9. Jawel: deze ken ik! Al bij de eerste noot herken ik dit prachtige nummer uit duizenden! Dit is NON toch, van Children of the Black Sun? Hebben wij nu echt onafhankelijk van elkaar beiden een nummer van deze plaat op onze swap gezet?
10. Verstild intermezzo. Kabbelt wat, maar dat is geen negatieve kwalificatie. Mooi.
11. Wat is dit? Akoestische ambientmuziek? Misschien iets uit de periode van een vroege Kraftwerk, of modern klassiek (Stockhausen? Ligetti?), of electronische pioniers (Kid Baltan, oftewel NatLab Dik?) Zeer boeiend en een genoegen om naar te luisteren!
12. Wat zwaarder aangezette electronica. Weet ik wel te waarderen.
13. Van die prettige luistertechno, à la Autechre. Dat rare ‘fliebeltje’ door de muziek heen komt me bekend voor; zal wellicht een sample zijn.
14. Lekker hoor, begonnen we in de eerste nummers met etnische klanken, nu komen er op de valreep nog de nodige dub-invloeden langs. Een genre dat ik graag opzet, maar waarvan ik te weinig ken.
15. Een overtuigende afsluiter van een overtuigende swap! Ook hier denk ik weer aan oud Kraftwerk, of meer in algemene zin krautrock uit de eindjaren 1970.

Ik ben heel benieuwd wat ik de afgelopen tijd met genoegen beluisterd heb!

En ik zal binnenkort - als het lukt, zo tussen de kerstverplichtingen - mijn bijdragen toelichten.
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 dec 2011, 12:21

:lol:
Alvast een goeie bak dat ik je non-bijdrage gemist heb, terwijl ik een nummer van notabene dezelfde plaat heb gebruikt.
Daar gaat m'n credibility.
Ik zal ook proberen in de komende dagen proberen m'n tracklist toe te lichten.
Maar erg leuk om te lezen dat je er van genoten hebt.
:wave:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 dec 2011, 12:51

Het eerste nummer is "legend" van Bulgarian voices "Angelite" feat. Huun-huur tu, de befaamde keelzangers uit Tuva. Ik heb ze een half jaar geleden nog live gezien. Fantastisch.
Afbeelding
Ik had zelf ook altijd de Dead Can Dance associatie, maar dan zonder het kitscherige randje dat DCD altijd bij mij oproept. Wat DCD probeert te doen, namelijk doomy etnisch klinkende grootse klankmuren opzetten, is hier volgens mij 100% gelukt. Dit is het echte werk. En wat een vondst om die twee tradities te combineren. Ik heb het nummer 1.5 minuut moeten inkorten wegens ruimtegebrek...

Het tweede nummer is "The death of the composers was in 1962" van Tony Conrad met Faust als backingband. Vond je dit nummer te kort, dan kan ik je geruststellen: De hele plaat klinkt zo. Bas, drums, viool, monotoom, bezwerend. De titel van de plaat is Outside the Dream Syndicate, een referentie naar LaMonte Young's Inside the Dreamsyndicate. (ook een aanrader trouwens, als je van minimal music houdt)
Afbeelding

Nummer drie is van de Middelburger Phons Bakx, en heet "Impromptu in kleine Secunde". Afkomstig van de folky plaat "Een lied voor de Mondharp", waar Phons met allerlei internationale musici traditionele en minder traditionele nummers speelt met de mondharp als rode draad. Staan een paar juweeltjes op.
Afbeelding

Nummer vier: "There is No Other Place" van de Zweedse commune/band International Harvester. Uit 1968, en zo'n beetje het oudste nummer op deze swap. Erg goede plaat, monolithische Krautrock met een zware lading. Sov Gott Rose-Marie.
Afbeelding

Nummer vijf is "Bird Anthem" van Michael Nyman's eerste plaat. Toen nog met de Michael Nyman band. ergens laat in de jaren '70. Later is-ie beroemd geworden met kleffe soundtracks, maar dit nummer heeft ballen. Ik vind het eerder stuwend dan blijmoedig, de soundtrack van een leger dat ten strijde trekt.
Afbeelding

nummer zes: Een nummer in twee delen, "Rolling Upon My Day" van Dome. Dome is een afsplitsing van Wire, toen die er in 1980 tijdelijk mee stopten. Dit duo vertegenwoordigd de meer experimentele kant van Wire, en ze hebben vier platen gemaakt, die allemaal erg de moeite waard zijn. Dit nummer komt van de eerste, dome 1. En iedere nerd die Wire waardeert dient deze platen te beluisteren. Dit nummer hoorde ik voor het eerst ergens begin jaren '90, en sindsdien zit het onder m'n huid. Prachtig.
Afbeelding

Nummer zeven: Gevonden via de Nurse with wound list, Älgarnas Trädgård.
Afbeelding
Met het nummer "The Mirrors of Gabriel" van de plaat Framtiden är ett Svåavande Skepp, Förankrat i Forntiden. Duistere psychedelische folk uit een Deens moeras ergens in 1969, met wat electronica en een absoluut vervreemdende sfeer. Het bad-trippende broertje van The Incredible String Band.

Nummer acht: "Not waving" (but drowning) van This Heat. Een geweldige band die maar een paar platen heeft gemaakt. Dit nummer komt van de eerste, en die plaat staat bol van de vervreemde electronica, duistere loops en klaagzangen. Zoemende vliegen en geigertellers, dat is ongeveer het sfeertje van deze klassieker uit 1978. Verplichte kost voor elke Nerd die wil weten waar post-punk eigenlijk over ging. Ik ken maar heel weinig platen met zo'n sterke emotionele impact als deze.
Afbeelding

Nummer 9: Non, dus. :) The Fountain of Fortune. En die kende je al. Non is de muzikale uitlaadklep van Boyd Rice, een artiest met Nazi- en Satanskerk sympathieen. Ik heb laatst "Drugs are Nice" gelezen, van lisa Carver, z'n ex en de moeder van zijn kind. Een behoorlijk gestoord figuur, die Boyd. Maar in ieder geval wel erg mooie sferische industrial op Children of the Black Sun:
Afbeelding
En waarschijnlijk geen toeval dat dit Number9 is...

Nummer 10 is van Trees, een New-Yorkse commune van Jezus-adepten, ontstaan uit gezamelijke meditatie en nachtelijke praatsessies op zoek naar De Waarheid uiteraard ergens in de jaren '70. Een harde kern van min-of-meer 7 bandleden, die samen meer dan 80 instrumenten bespelen. Dit nummer heet "psalm 46". een aanrader voor de liefhebber van de wat bizardere folk, zoals Comus.
Afbeelding

Nummer 11: Je zit aardig in de richting met je omschrijving qua pioniers, maar ik vermoed dat de onthulling je toch zal verbazen: Dit is Pink Floyd met "Oenone". En wel Pink Floyd toen ze nog zeer relevant waren, en bijna niets van doen hadden met de Pink Floyd vanaf Dark Side of the Moon. Daarna was het uit met de pret, enkele puike nummers daargelaten.
Dit komt van de gedeeltelijk uitgegeven soundtrack van Zabriskie Point, een film uit 1970. Het is alleen via bootlegs te krijgen. Sommige nummers uit deze sessies zijn heruitgegeven op de dubbel-cd versie van de soundtrack, maar al met al zou je met al die nummers (en de diverse behoorlijk afwijkende takes) een dubbelalbum kunnen vullen. Een van de Great Lost Albums van Pink Floyd. (Net zoals bijvoorbeeld de soundtrack van The Committee uit '68: de eerste opnames met David Gilmour, maar dat zou een kort album worden, een half uurtje maar.) De lage kwaliteit van deze opname draagt wat mij betreft enorm bij aan de sfeer van het nummer. Iets wat ik erg kan waarderen aan oudere Pink Floyd bootlegs.
Afbeelding

Nummer 12:
Dit nummer komt van de tweede plaat van Cluster (die er toen al een aantal releases op hadden zitten onder de naam Kluster) en vormt een mooie brug tussen hun oude experimentele en nieuwere wat meer gestructureerdere sound. Het kreunt, gromt, knarst en kruipt als een wringende psychedelische ontdekkingstocht door vochtige keldergewelven, ruikend naar ozon. Brian Eno heeft nog platen met ze gemaakt, en ze hebben een team-up gedaan met Neu! resulterend in Harmonia. Maar dit heeft een geheel eigen esthetiek. Tangerine Dream zonder kosmisch te willen zijn.
Afbeelding

Nummer 13:
"Lithiummelodie" van Jan Jelinek uit 2005. Met dank aan 1ofthemFaces. Ooit stond ik heel erg lang te wachten op de Metro uit Poortugaal tijdens een sneeuwbui. Ik stond onder een omhoog schijnende bouwlamp, en keek recht omhoog de sneeuw in. Duizenden dansende oranje vonken, en toen begon dit nummer op m'n Ipod. Magisch moment. Maar ook een serieuze poging wat modernere muziek in deze swap te brengen. Anyway, hier de hoes:
Afbeelding

Nummer 14: "Kirschenessen" van Pole, de band die ik je tipte in het Coil-topic. Broccoli deed me hier heel erg aan denken. Niet de dub, maar wel de zware bassen en de kraak en klik geluiden. Leuk te lezen dat je 't kan waarderen. Uit '98, en net zoals Cluster en Jan Jelinek uit Duitsland. Overigens wel grappig dat ik het ervaar als nieuwe muziek, terwijl het alweer 13 jaar oud is. Alsof je een nummer uit '67 modern zou noemen in 1980...
Afbeelding

En de afsluiter:
Boredoms met "6 (two circles)" van de fantastische plaat Vision Creation Newsun uit 2001, en eentje die ik veel te laat heb ontdekt. De plaat moet eigenlijk als een geheel beluisterd worden. Er is inderdaad een zeer sterke Krautrock-vibe aanwezig, maar dat past wel in de 70's traditie van Japan, waar deze plaat ook uit put. Ik kan me je associaties goed voorstellen, en da's ook waarom ik deze plaat zo geweldig vind. In eerste instantie wilde ik de swap met dit nummer laten beginnen, en afsluiten met wat nu het eerste nummer is. Maar ik heb de hele swap min-of-meer 180 graden gedraaid, nummers geschrapt en wat in de volgorde omgegooid, om toch met een krachtig einde te komen, terwijl Legend nu gelijk goed de toon zet.

Nogmaals bedankt voor je bespreking en de swap die je voor mij hebt gemaakt!
:wave:
Afbeelding

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 dec 2011, 14:13

Dank voor de beschrijvingen! Helaas ontbreekt het me nu - tussen kerstvisites e.d. in - aan de tijd om hier goed op in te gaan. Dat zal één der komende dagen wel komen.

En dan volgen ook mijn beschrijvingen. Maar ik kan nummer 15 al wel noemen, uit die plaat had je immers zelf ook geput (beide nummers volgen elkaar zelfs op :upup: : jouw bijdrage nummer 6, die van mij het afsluitende nummer 7):

Afbeelding
15. Non - Son of the sun (Children of the black sun)
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 26 dec 2011, 18:50

Krautsurfer schreef:Nummer 9: Non, dus. :) The Fountain of Fortune. En die kende je al. Non is de muzikale uitlaadklep van Boyd Rice, een artiest met Nazi- en Satanskerk sympathieen.
:love: 't Mooiste nummer van een erg mooie elpee, van een mij bijzonder sympathiek artiest :yes: (Father's Day is ook een erg mooi nummer, maar dat behoort iirc niet to de oorspronkelijke Children of the Black Sun tracklist.)

Ik denk dat ik jullie beider swaps wel redelijk tot zeer leuk zou vinden... Gaan ze nog 'in der Gruppe' gegooid worden? Bij voorkeur (ik bedoel eigenlijk 'uitsluitend' maar dat klinkt zo onaardig) gewoon met correcte file- en tagnames. Aangezien mijn referentiekader te zeer gefragmentariseerd is, denk ik niet enig plezier aan raden te beleven.

Dankjulliewel voor de ruimte om een postje te kunnen plaatsen in dit draadje.

PS Geen haast met de swaps. Ik zit in Mofrika.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 27 dec 2011, 18:31

Krypto, ik denk dat je de meeste nummers van mijn swap wel zult kennen.
Maar als er meer liefhebbers zijn, wil ik 'm best wel een keer hier neergooien met alle info netjes ingevuld.
Ik kan je zeker de swap van Number9 aanraden.

Nu nog die tracklist!
:protest:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 27 dec 2011, 20:57

1. Horde – A Church bell tolls amidst the frozen Nordic Wastes (Hellig Usvart, 1994)
Black metal uit de eerste helft van de jaren ’90, met dien verstande dat dit… Christelijke black metal is, of – zo dat heet – unblack metal. De plaat Hellig Usvart doet niet of weinig onder voor het beste van pakweg Mayhem. Dit intro klinkt evenwel helemaal anders: geluid van een kerkklok over de Noordse wastelands. De titel zou wat dat aangaat voor de black metal scene net zo schurend moeten zijn als het feit dat hun muziek voor de christelijke boodschap wordt gebruikt…
Afbeelding

2. Desiderii Marginis – Constant like the Northern Star (Seven Sorrows, 2007)
Ik ken dit project van het fraaie label Cold Meat Industries, met vooral Scandinavische bijdragen in het dark ambiente spectrum. Zo ook Desiderii Marginis, dat sinds 1993 de donkere klanken over de wereld laat gaan. Seven Sorrows is een vrij toegankelijke, verstilde plaat.
Afbeelding

3. Lawrence English – Organs lost at sea (Kiri No Oto, 2008)
Uitwaaierende geluiden die de waarheid benadrukken van het gegeven dat het in muziek niet alleen gaat om harmonie, ritme en melodie, maar ook om textuuur.
Afbeelding

4. Coil – Sex with Sun Ra (Part One: Saturnalia) (Black Antlers CD-R, 2004)
CD-R die ik heb gekocht op één van de drie live-optredens van Coil in Nederland. Het zijn veelal herbewerkingen van eerder uitgebrachte nummers. Sex with Sun Ra (uiteraard geïnspireerd door de jazzgrootheid) is één van mijn favoriete nummers van Coil.
Afbeelding

5. Banabila – Low Pulse & High Noise (Precious Images - DataFiles 1999 – 2008; 2008)
Michel Banabila is een Rotterdams artiest die invloeden uit jazz, wereldmuziek en electronica op fraaie wijze combineert. Precious Images geeft een goede staalkaart, Low Pulse & High Noise is daarvan mijn favoriet.
Afbeelding

6. Boyd Rice and Friends - Tripped A Beauteous Maiden (Music, Martinis And Misanthropy; 1990)
Boyd Rice ken je van NON. Dit album is tekstueel misantropisch, en muzikaal veelal lieflijk: een gevaarlijke cocktail dus… Een kort gedicht dit, zonder muzikale begeleiding, met een onbeschaamd misogyne tekst die (heel erg dit) aan het eind vaak een sardonische glimlach op m’n mond tovert…
Afbeelding

7. Nine Circles – Twinkling stars (Live Queekhoven 1982 CD-R; 2011; of Various – Cold Waves + Minimal Electronics Volume One (2010)
Een ontdekking op een fijne verzamelaar die vorig jaar uitkwam: Cold Waves + Minimal Electronics, met allerlei prettige beginjaren80muziek. De groep werd opgericht begin jaren '80 in Amsterdam en bestond uit Peter van Garderen (synthesizer) en Lidia Fiala alias Lidia The Rose (zang, synthesizer). De groep trad live op in het VPRO-radioprogramma Spleen en twee nummers verschenen op de verzamel-lp RadioNome van de VPRO (aldus Wikipedia). Kortstondig bestaan als band dus, totdat genoemde verzamelaar het meeslepende Twinkling Stars uit de vergetelheid rukte. Zoals dat dan gaat: dan gaan we weer optreden, maar dat was ook kortstondig.
Afbeelding

8. Aural Rage – I don’t need that deviant sex (Various– X-Rated: The Dark Files; 2006)
Aural Rage is Danny Hyde… die ook al figureerde op Horse Rotorvator van Coil. Vanwege uw ontdekking van Coil (en de teleurstelling die Horse Rotorvator u daarbij leverde) vond ik het aardig om deze op de swap te zetten. Maar ook vanwege de prachtige verzamelaar waarvan ‘ie afkomstig is: X-Rated: The Dark Files, van het zeer waardevolle radioprogramma X-Rated van Bob Rusche en wijlen Arjen Grolleman. Zestien jaar lang op Kink FM, sinds het ter ziele gaan van deze zender dit jaar vanaf volgend jaar gelukkig weer op de Concertzender.
Afbeelding

9. Prurient – Many jewels surround the crown (Bermuda Drain; 2011)
Het recentste nummers op de swap. Prurient is / was een noiseproject. Met Bermuda Drain (hoog staand in mijn top 20 over 2011) wordt de muziek toegankelijker, maar het blijft tekstueel en muzikaal een en al narigheid. Heerlijk.
Afbeelding

10. Brainticket - Brainticket part 1 conclusion (Cottonwoodhill; 1971).
Ik verwachtte al dat dit nummer en deze plaat iemand die de nickname Krautsurfer heeft aangenomen, niet onbekend zou zijn. Totale gekte, trippen zonder pilletje.
Afbeelding

11. Blackhouse – Answers for you (Five Minutes after I die; 1986)
Net als nummer 1 (Horde) een Christelijke invulling van een muzikale krocht: het evangelische antwoord op de harsch electronics van bijvoorbeeld Whitehouse. Onder het motto “Geestelijke strijd” maakt Brian Ladd al ruim 25 jaar atypische ‘gospelmuziek’.
Afbeelding

12. Zelienople – All I want is calm (Give it up; 2009)
Van het onvolprezen label Type Records (http://www.typerecords.nl), met zowel een fraai marketingconcept (alle uitgebrachte platen zijn integraal en om niet op de site te beluisteren) als een boeiende catalogus, met projecten als Helios, Peter Broderick, Svarte Greiner, Deaf Center, Mokira en dus dit Zelienople, met de (wat mij betreft uit het hart gegrepen) hartekreet All I want is calm.
Afbeelding

13. The Threshold HouseBoys Choir – Part One: A time of happening (Form Grows Rampant; 2007)
Na het heengaan van John Balance (één van de twee kernpersonen in Coil), ging Peter Christopherson (zijn partner in muziek en in bed) vanuit Thailand verder met The Theshold HouseBoys’ Choir. Transmatige, ritueel aandoende muziek. Intussen is Christopherson Balance gevolgd naar het hiernamaals...
Afbeelding

14. Black Sun Productions – Pimp ballad (OperettAmorale; 2005)
Ook al een Coil-link: Black Sun Productions zijn Massimo & Pierce, twee dansers, en muziekmakers (momenteel onder de benaming Anarcocks), die – zoals ook in dit nummer goed te horen is – niet vies zijn van de nodige betaalde seksualiteit, in de homoseksuele variëteit bij voorkeur. Hebben ook als dansers getourd met Coil, waarbij een performance werd opgevoerd – en ik kan ik het weten, ik heb ze live gezien in Den Haag – die niet direct voor de easily offended en de 18- geschikt was. Wat ook wel blijkt uit albumtitels als Music for Porn (google zelf de plaatjes er maar bij…). OperettAmorale (en ook dit Pimp Ballad) heeft tekstueel evenwel goede papieren: de teksten zijn afkomstig van op geïnspireerd op Kurt Weill.
Afbeelding

15. NON – Son of the sun (Children of the black sun; 2002)
Jou reeds bekend. Kennelijk muzikaal de grootste gemene deler tussen jouw en mijn platenkast – en dat is geenzins een vervelend iets (al heeft nota bene Pitchfork dit album ooit met een 0,5 gerecenseerd: het wordt kennelijk niet overal begrepen). En natuurlijk ook weer een mooie link met Black Sun Productions (in naam: nr 14) en Boyd Rice & Friends (in artiest: nr.6)
Afbeelding
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 28 dec 2011, 11:31

Number9 schreef:1. Horde – A Church bell tolls amidst the frozen Nordic Wastes (Hellig Usvart, 1994)
Black metal uit de eerste helft van de jaren ’90, met dien verstande dat dit… Christelijke black metal is, of – zo dat heet – unblack metal. De plaat Hellig Usvart doet niet of weinig onder voor het beste van pakweg Mayhem. Dit intro klinkt evenwel helemaal anders: geluid van een kerkklok over de Noordse wastelands. De titel zou wat dat aangaat voor de black metal scene net zo schurend moeten zijn als het feit dat hun muziek voor de christelijke boodschap wordt gebruikt…
Afbeelding
Ik ken 1 nummer van Horde, Invert the Inverted Cross, en dat is idd een gewelidg nummer (beter, zou ik willen zeggen, dan het beste nummer van Mayhem, waarvan ik nou nooit zo onder de indruk ben geweest).

@ #IX stuur mij hier en/of per pm eens een downloadlink naar je swap? Oh nee je moet eerst een volledig getagde versie prepareren :D
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 11:42

Als ook Krautsurfer het ermee eens is, wil ik de Colour Music swap best wel posten. OK?
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 dec 2011, 12:14

Ik vind het uiteraard prima! Het is jouw swap.
Delen, al dat moois.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 dec 2011, 18:07

@Number9:

Bedankt, nogmaals, voor je swap en de bespreking! Zeer verhelderend, en je hebt me een paar nieuwe richtingen gegeven om in verder te zoeken. En dat ga ik zeker doen!

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:15

Dat is wederzijds! :up:
Number9, lid nummer 25.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 28 dec 2011, 18:16

Mooi dat jullie de fijne schwaptraditie in ere houden. :cry:
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:17

Ysfoxy schreef:Mooi dat jullie de fijne schwaptraditie in ere houden. :cry:

Keertje swappen, IJsvoske? :D
Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 dec 2011, 18:23

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:24

Nu nog nieuwerder: de trioswap! :bounce: :bounce: :bounce:
Number9, lid nummer 25.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 28 dec 2011, 18:25

Number9 schreef:Keertje swappen, IJsvoske? :D

Dat was geheel onverwacht! :eek: :clown:

Tja, je maakt altijd wel mooie compilaties, dus op die manier is het wel een aanlokkelijk voorstel, maar alleen vraagt Ysfoxy zich af of hij voldoende dingen heeft die jou zouden interesseren... Hmm, dat wordt zwoegen, maar op zich natuurlijk wel een mooie uitdaging. :yes: Ok, maar eerst die Tracklist samenstellen en dan ook nog een aan En Gallop beloofde mix maken, dus even geduld.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:27

Ysfoxy schreef:
Number9 schreef:Keertje swappen, IJsvoske? :D

Dat was geheel onverwacht! :eek: :clown:

Tja, je maakt altijd wel mooie compilaties, dus op die manier is het wel een aanlokkelijk voorstel, maar alleen vraagt Ysfoxy zich af of hij voldoende dingen heeft die jou zouden interesseren... Hmm, dat wordt zwoegen, maar op zich natuurlijk wel een mooie uitdaging. :yes: Ok, maar eerst die Tracklist samenstellen en dan ook nog een aan En Gallop beloofde mix maken, dus even geduld.

Tijd, tijd, alles heeft z'n tijd. Onthaasten is mooi. Deadline 1 maart is snel genoeg, toch?
Number9, lid nummer 25.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 28 dec 2011, 18:27

Krautsurfer schreef:

Ja, dat zou ook wel eens leuk kunnen zijn! :bounce:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 28 dec 2011, 18:28

Number9 schreef:Deadline 1 maart is snel genoeg, toch?
Ok, dat moet lukken! :up:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 dec 2011, 18:29

You're on!
Deadline 1 maart lijkt me redelijk.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:29

Ysfoxy schreef:
Number9 schreef:Deadline 1 maart is snel genoeg, toch?
Ok, dat moet lukken! :up:
Te meer daar er geen jaartal bij staat en de wereld volgens de Maya's toch in 2012 vergaat zeker? :clown:
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 28 dec 2011, 18:45

Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 30 dec 2011, 00:34

Number9 schreef:Wel aan, u had nog wat van me te goed:

De Exclusieve Swap van Number9 aan Krautsurfer: Colour Music.

Afbeelding Afbeelding
Baie dankie :up:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 04 feb 2012, 02:55

Kryptozoid schreef:

Afbeelding Afbeelding
Godverdegodver, Die sharing site is inmiddels gedisabled, en ik heb de verzamelaar niet op m'n HD (sindsdien een keer een crash gehad). Heb jij een soulseek account, @IX?? Zoja laat (desnoods, en bij voorkeur, via PM) me je gebruikersnaam weten, dan kan ik 'm direct van je dlen (mits je 'm gehsared hebt staan, en daar aan mee wil werken)

Het ene plaatje is ook al weg :(
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 09 feb 2012, 23:42

Kryptozoid schreef:
Kryptozoid schreef:

Afbeelding Afbeelding
Godverdegodver, Die sharing site is inmiddels gedisabled, en ik heb de verzamelaar niet op m'n HD (sindsdien een keer een crash gehad). Heb jij een soulseek account, @IX?? Zoja laat (desnoods, en bij voorkeur, via PM) me je gebruikersnaam weten, dan kan ik 'm direct van je dlen (mits je 'm gehsared hebt staan, en daar aan mee wil werken)

Sorry maestro, dat soort moderniteiten volg ik nog niet. Er zullen evenwel andere opties zijn.
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 feb 2012, 23:50

Number9 schreef:
Kryptozoid schreef:
Kryptozoid schreef:

Afbeelding Afbeelding

Sorry maestro, dat soort moderniteiten volg ik nog niet. Er zullen evenwel andere opties zijn.
Als Kraut 'm heeft, komt 't wel. Mits ie de correct getagde versie heeft. Hoewel het ook weer gen tientallen nummers betreft, dus zo heel veel werk is 't niet eens.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 09 feb 2012, 23:54

Desgewenst kan ik via de pm ook wel eens kijken of een alternatieve verzendwijze mogelijk is. Maar dat vanaf morgen, want het bed roept. En vrouwe 9 idem dito. :wave:
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 feb 2012, 23:55

Number9 schreef:Desgewenst kan ik via de pm ook wel eens kijken of een alternatieve verzendwijze mogelijk is. Maar dat vanaf morgen, want het bed roept. En vrouwe 9 idem dito. :wave:
Goed hoor, ik zie het wel.

Hoewel het wel zonde is dat ik dan weer een andere PM moet deleten. Vooral die PMs van Richardus koester ik.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 09 feb 2012, 23:57

Kryptozoid schreef:
Number9 schreef:Desgewenst kan ik via de pm ook wel eens kijken of een alternatieve verzendwijze mogelijk is. Maar dat vanaf morgen, want het bed roept. En vrouwe 9 idem dito. :wave:
Goed hoor, ik zie het wel.

Hoewel het wel zonde is dat ik dan weer een andere PM moet deleten. Vooral die PMs van Richardus koester ik.
Gij moogt ook hier interesse posten, dan ga ik - desgewenst uiteraard - wel eens kijken of er ander uploaders zijn in Hong Konk en omstreken.
Number9, lid nummer 25.

Hensup
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Hensup » 16 mei 2012, 22:20

[quote="Krautsurfer"]Het eerste nummer is "legend" van Bulgarian voices "Angelite" feat. Huun-huur tu, de befaamde keelzangers uit Tuva. Ik heb ze een half jaar geleden nog live gezien. Fantastisch.
Afbeelding
Ik had zelf ook altijd de Dead Can Dance associatie, maar dan zonder het kitscherige randje dat DCD altijd bij mij oproept. Wat DCD probeert te doen, namelijk doomy etnisch klinkende grootse klankmuren opzetten, is hier volgens mij 100% gelukt. Dit is het echte werk. En wat een vondst om die twee tradities te combineren. Ik heb het nummer 1.5 minuut moeten inkorten wegens ruimtegebrek...

YOuTuBE :protest:
Verre familie van

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 mei 2012, 09:44

Hansopje toch.
Je weet toch hoe het werkt met youtube?
Naam van het nummer, artiest intypen en presto!
Maar vooruit:

Link

Hensup
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Hensup » 17 mei 2012, 17:18

Ik begrijp de vergelijking met Dead Can Dance, surfdude. Het is alleen volstrekt misplaatst. Verder best een mooi muziekje.
Verre familie van

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 mei 2012, 20:44

Leg 's wat verder uit, Hansopje?
Kan niet zoveel met je opmerking..

Hensup
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Hensup » 19 mei 2012, 21:43

Het koor zing niet in Gregoriaanse stijl, surfdude. De mongolen doen best wel hun ding maar de combinatie met dit koor leidt niet tot de bedoelde samensmelting. DCD is veel overtuigender met hun crossover-wereldmuziek, al balanceren ze soms op het randje van daad/overdaad.
Verre familie van

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 19 mei 2012, 21:56

Natuuuurlijk zingen ze niet in Gregoriaanse stijl.
Ze zingen in de Tuva-stijl en Bulgaarse stijl.
En dat wordt op wonderbaarlijke wijze gecombineerd. Wat je dus krijgt, is iets volstrekt nieuws. Niet twee culturen door elkaar heen, of een beetje van dittum en een beetje van dattum, maar een prachtige vernieuwende samensmelting.

Wat Dead Can Dance doet, is details uit bepaalde wereldmuziek / oude folk combineren en uitvergroten.
Niet onverdienstelijk, maar het is beperkt tot slechts 1 band met 1 visie.

Wat er bij Angelite is gebeurd, is dat twee totaal verschillende authentieke visies worden gecombineerd tot iets nieuws.
De producer (d'een of d'andere mof) heeft daadwerkelijk Huun Huur Tu in een studio gezet met een groep Bulgaarse dames, en ze hebben hun traditionele muziek weten te combineren. Wat ik me nog van de inlay kan herinneren, is dat niet geheel moeiteloos gegaan. Ze bleken totaal verschillende maatsoorten te hanteren.

In die zin kun je DCD en Angelite niet eens vergelijken, maar qua sfeer zijn er zeker raakvlakken.
Hence mijn vergelijking, waarbij DCD er wat mij betreft bekaaider vanaf komt.

In het kort:
DCD is een band die het kunstje doet,
Angelite IS het kunstje.

Hensup
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Hensup » 22 mei 2012, 10:22

Nee, dit muziekje brengt juist geen ineensmelting van verschillende stijlen, maar slechts een mooie symbiose. Het zijn totaal verschillende sferen die ik ieder voor zich kan waarderen. Bij DCD is sprake van een totaal eigenzinnige sfeer, surfdude. Dat is wat kunst is.
Verre familie van

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 22 mei 2012, 10:24

Het is mooi dat kunst nu eindelijk gedefinieerd is.
:up:

Plaats reactie