Radiohoofdnz VS Dingske (Deathmatch)

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Plaats reactie
dingske
Wannabe Forumnerd

Radiohoofdnz VS Dingske (Deathmatch)

Bericht door dingske » 16 apr 2009, 23:48

Nou niet helemaal :drink:
Maar ik heb je swappie ondertussen toch voldoende beluisterd om er toch al wat vage indrukken tegenaan te gooien. Over 't algemeen een rustig plaatje, met voor een MadSteven thema swap een opmerkelijk laag gehalte aan kitsch. Is niet het soort muziek waar ik doorgaans een heel album (van dezelfde artiest) van kan uitzitten, maar toch een aantal mooie dingetjes. On y va!

1. Rustig gitaartokkelnummer met meneer met een onaanstootgevend stemgeluid, echter wel een heel mooi, rustgevend stemtimbre. Vang af en toe wel eens een flarden teksten -- ben niet zo'n lyricsluisteraar doorgaans -- "gonna punch you on the face", "gonna punch you in your glasses", "does anybody know a way out here?", lijkt me wel aansluitend met het thema ;) Mooi nummer.. het soort nummer waar ik wel op durf wegdromen tijdens de latere uurtjes.

2. Dit trek ik dan weer absoluut niet. Afschuwelijk stemgeluid waar ik bijzonder weinig mee kan aanvangen. Voort ook veel te lang, voortdreunend nummertje. Niet voor mij weggelegd. Maar dan hebben we het dieptepunt alvast achter de rug.

3. Wat energieker.. zo'n lekker 80's drumgeluid en hoor zelfs een orgeltje schuchter op de achtergrond erdoor komen. Op zich geen bovengemiddeld goed nummer voor zijn tijd, maar de omkleding met orgeltjes en (alt?)sax maakt het dan weer meer dan goed en qua sfeer zit het ook helemaal goed. Weet niet of ik van deze band meer dan een nummer moet hebben, maar het bevalt alvast.

4. Fragieler, delicater nu. Repititief melodietje, stem die me vaag bekend voortkomt (maar dat heb ik wel vaker, zeker in indiesettings). Breakdown van het nummer is wel leuk.. "it's time to get away", we bouwen op het thema verder :D Mwa, wederom leuk maar hunker niet naar meer.

5. Guillemots - Love Song #43 (kan er wat naastzitten). Stem trek ik minder dan vroeger, maar het blijft wel een tof nummertje. Heb de heren nog een fantastisch optreden zien neerzetten op Pukkelpop, met meneer rustig in zijn zetel.. was totaal andere ervaring, waar hun studiowerk niet naar hint vond ik. Was na een tijdje erg trippy, haast psychedelische popmuziek met een geweldige sfeer. Dus zeker een bovengemiddelde indieband. Nummer dat grote indruk maakte op me was "Train to Brazil" of iets in die aard?

6. Enerzijds hou ik niet van de manier van zingen waar scoutsleden steeds door verleid worden mee te blèren, anderzijds doet dit me eigenlijk aan Flaming Lips denken qua stem, ben z'n naam even kwijt. Muziek doet me niet aan de Lips denken, maar ze hebben een divers oeuvre waar ik lang nog niet door ben. En dit nummer laat me toch ook vrij koud, eigenlijk.. indie-rock moet al héél erg speciaal zijn voor het mij echt weet te bekoren. Meestal luistert het gewoon lekker weg. Invloed Amerikaanse altrock toch te horen, ik vermoed dat ik dit gezelschap ken.

7. "Good night, marry", snap je'm? :clown: Mad Steven nachtmerries? Heb ik gelukkig nog niet ervaren, houden zo. Stem klinkt me wat geforceerd ruig, van het nummer kan misschien hetzelfde gezegd worden, maar toch, ik betrap mezelf er toch op mee te tappen en af en toe zelfs padvindersgewijs mee te blèren. "Good night, marry", blijft toch hangen en erg fijn nummer.

8. Johnny Cash met nummer dat ik niet ken. Meestal weet zijn muziek me niet echt te raken, af en toe dan weer heel erg wél. Dit behoort tot de eerstgenoemde, maar kan er wel van genieten, vooral z'n stem dan.

9. Ah, lekkere intro, met een niet-geforceerde ruigheidsfactor. "You're a mad cat, baby". Ik vermoed dat ie niet Steven voor ogen had toen ie dit nummer schreef, maar hey, anything goes :D Man heeft een Cave-aspect aan zijn stem en met wat aanpassingen in stem en muziek zou het als Bad Seeds nummer kunnen doorgaan. Hier ben ik effectief benieuwd naar. Voorlopig sterkste nummer -- ook degene die 't meest in mijn hoofd blijft steken -- maar sta mij de ruimte toe daar later nog op terug te komen.

10. Ska, u had me gewaarschuwd. Strontvervelend eerst, maar ie wordt steeds leuker. Heel erg afwisseling, eigenlijk is maar een deel van het nummer ska, vooral het begin en da's dan ook het minste deel van het nummer. Maar even later gaat het dan in overdrive en chaotischer en dan weer terugschakelen in reggae met idiote blazertjes en een vreemd sci-fi ambient backdrop om dan weer in overdrive te gaan richting Mr. Bungle terrein, kan me zo inbeelden dat Patton dit inzingt.. en dan natuurlijk de climax met de vermening van de sci-fi geluidjes, de ska, de gitaren, de CHAOS. Erg leuk nummer.. :D

11. En dit is dan weer old skool, first wave ska. M.a.w. de goede soort ska, dat nog zo lekker jazzy is en niet zo... iieuw. Ken enkel Skatalites en een paar anderen, maar dit is even lekker. Grote naam?

12. Dit is dan weer opgefokte altcountry met banjo en lelijke gitaren. En afwisselend Frans / Engels gezongen, lelijke stem ook. Enkel refrein op einde is wel leuk, maar over 't algemeen wappert de Amerikaanse vlag me net iets te duidelijk voor de ogen tijdens het beluisteren..

13. Indienummer met man met een fragiel stemmetje (hoe kan het ook anders), maar ook met echoënde instrumenten, vind ik heel leuke vondst en past mooi binnen het nummer. Gebeurt verder niet zoveel, maar wat boeit het ook? Het blijft allemaal lekker verder echoën en kabbelen.

14. Dat is dan weer meer "in mijnen bak" gespeeld. Ik vind de warme knisperende knip-en plak ambient van in het begin eigenlijk boeiend genoeg voor het hele nummer (heb Oval-associaties), maar voor de meeste mensen zal het allicht een opluchtig zijn dat gitaar en drum zich even later vervoegen bij de "vreemde intro". Gitaar is aanvankelijk wel heel erg mooi, soort van ijzige drones in contrast met het warme geknisper wordt er eerst mee gemaakt.. nu toch wel heel mooi, even luisteren waar het dan mis gaat... oh ja, de drum, weg ermee, 't ging net prima. De ijzige drones blijven wel, maar ik kan me er niet door laten meevoeren door die hyper drums.. en dan stoppen drones en wordt 'n stuk dynamischer met hoger volume. Postrockgewijs naar een climax, steeds verder opbouwend tot het een beetje verzand in chaos (drones luider dan drums). Prima nummer, maar was beter geweest als het niet door Mogwai fans was gemaakt :drink: Begin was echt heel mooi tot vierde minuut of zo.

15. Terug naar (indie)rock, maar met een lekker lome, laid-back ritme en gitaar tijdens de strofen, tijdens het refrein wordt het allemaal wat generischer. Maar ben wel fan van de strofen zoveel is duidelijk :P Stem is niet geweldig, maar stoort ook niet. Die minitieuze outburst is wel geinig. Oh en dan dat tongstrelende, dromerige orgeltje (misschien eerder synth of iets dergelijks) als ware je over het wolkendek slentert en dan een drumritme dat wél leuk, maar al snel wordt weer overschakeld op het wat doordeweekse bovenvermelde patroon. Maar dat tussenstuk maakt het allemaal wel de moeite waard :clap:

16. "Steve is tender, Steve is sweet, so never let him go. Steven made my life complete..." :D op z'n Elvis. Jammer dat het daarna in hyperventilerende punkrock ontaard. Maar is natuurlijk wel een grappig nummer.. "Eeeeeeven with Steeeeeven" :lol: Duidelijk een humornummer, houdt zelden in dat het dan ook effectief goed is (uitzondering niet te na gelaten), maar 't is op z'n minst geinig. Steven had het leuk gevonden :up:

17. Funky bas, kan zo in iets RHCP / RATM ontaarden. Nerdy zang. Bizar nummer en niet het soort bizar waar ik doorgaans op geil. Bizar als in: ik weet niet wat ik hier van moet maken, wat ik hier van moet vinden. Ik.. het... ach, laat ook maar.

18. Epische postrock met ontstabiele zang (enkelvoud en meervoud), vind het wel leuk/mooi dat gemengd koor, allemaal toononvast. Postrock windt me echter nog maar zelden op, dit ook niet hoewel lang niet slecht. Het epische komt niet echt episch over op me. Kan zo van Silver Mt Zion zijn, jammer genoeg heeft hun muziek me nooit gegrepen. Slechts weinig postrock is dat gegund, mij grijpen. Het melancholisch doodbloeden van het nummer vind ik dan weer wel mooi..

Lekker wegluisterbare swap, met toch 'n aantal uitschieters die me benieuwd maken, zijnde 1, 7, 9, 10, 11, 13 en 14.

:wave:
Laatst gewijzigd door dingske op 18 apr 2009, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Radiohoofdnz
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Re: Radiohoofdnz VS Dingske (Deathmatch)

Bericht door Radiohoofdnz » 18 apr 2009, 00:46

Draai ze nu doorelkaar op mijn last fm scrobbler. Voor als je echt niet meer zou kunnen wachten :D \Na dit mooie weekend zal ik trachten de tracklist te plaatsen met enig commentaar.Gegroet.RadiohoofdAZ
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Plaats reactie