A1. Iets te hijgerig voor mij. De bas vind ik wel mooi. De piano iets The Piano en stemvervormers blijven een issue. Mooi nummer verder hoor, maar niet spannend genoeg.
A2. Kijk, dat begint toch meteen beter. Uptempo, een irritante bliep en een betere bas dan in A1. Het gaat heerlijk nergens naartoe en dat is een plus.
A3. Klinkt als een surrogaat van een aftreksel. En ja, daar heb ik a problem mee. 3.52 herhaling. En niet een herhaling van het nummer zelf, maar een herhaling van decennia en decennia aan goede muziek.
A4. Ja, dit ken ik. Run the jewels. Wordt wel dé plaat van de BLM-protesten genoemd. Kan ik me in vinden al zijn er in mijn eindlijst betere protestplaten te vinden. Zelfs EL-P heeft solo militantere platen uitgebracht. Desalniettemin:
A5. Sneaks! Krijgt punten Ysfoxy!
A6. Ai. Ik ben niet zo thuis in dit soort klanken, maar vroeger plachtten we dit Keltische muziek te noemen. Stemmig. Mooi geluid uit de strijkers. Ik zit nu ruim vijf minuten te luisteren en vind dit helemaal zo slecht nog niet.

Zou dit de schaduwkant van dry january zijn? Dat je ineens ontvankelijk wordt voor muziek die bedoeld is om te ontroeren? Ik ben prettig verrast. Van vorig jaar weet ik me te herinneren dat ik ineens dacht dat het nog wel eens mee zou kunnen met die Tracklist. Jee, wat had ik het toen fout...
Tussendoor even complimenten voor Rainy. Je kunt hóren dat je er tijd aan besteed hebt.
A7. Wel ok dit nummer. Het mist oomph en blijft aan de veilige kant, toch heeft het wel wat, zo'n ouderwets geluid. Nog twee minuten om naar een climax toe te werken (ik doe dat in minder). Gaat het gebeuren? Nee, net niet. Klinkt uiteindelijk als een Marie Davidson die gestopt is met drugs.
A8. Rrrrrrrock. Met gitaren en drum. Is het Fu Manchu? Bestaan die nog?
A9. Dat begint goed!

Tot de Jan Hammer drum. En het gitaargeluid. En de zang. Die eerste seconden neemt niemand me af.
A10. Vals en overstuurd. Dit gaat er prima in zo aan het einde van de lijst. Eén van de betere nummers van A! O, zelfs met een twist aan het einde. Puntje erbij.
A11. Ga ik ook het einde van dit nummer halen? Met die stem niet. Al is de tekst vast grappig. O, nog een stem. De Velvet Underground/White Stripes/Human League grap. Ze doen hun best om afwijkend te klinken. Ondertussen klinkt het als Beck in de jaren '90. 25 jaar te laat dus. Goed geprobeerd, maar net niet gelukt.
Goed einde!
Potverdorie. Helemaal niet slecht deze compilatie.

We can learn from history, but we cannot apply it.