Indo-Europese taalgroep.

Waslijstjes, boodschappenlijstjes, jaarlijstjes en checklijstjes dump ze hier zolang ze maar over muziek gaan
Number9
Knuffelnerd

Re: Indo-Europese taalgroep.

Bericht door Number9 » 25 sep 2017, 21:48

Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 26 sep 2017, 07:54

Too Freud to live, too Jung to die.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 26 sep 2017, 11:11

Ik had dat idd wel eens gehoord van een Noor, dat ze onderling (Noren, Zweden, Denen) redelijk kunnen spreken.

Voor zover ik iets van Deens weet, is dat nogal binnensmonds en monotoon; veel medeklinkers die op papier duidelijk lijken, slaaan ze over of spreken ze erg zacht uit. Lastig. Maar da's natuurlijk ook met sommige Vlaamse dialecten, waar ik vrijwel niets van kan verstaan.

IJslands (en dat zal ook voor het Faroese gelden) maakt veel gebruik van naamvallen, die net als in het Duits functies vervullen die wij (en Noren, Zweden en Denen) met voorzetsels etc. oplossen. Het is helaas diepergaand dan "de" gebruiken waar 't "het" moet zijn. Dus het lijkt me dat het voor een Noor (Zweed, Deen) nogal lastig om een IJslander te verstaan, vooral omdat veel van die naamvalsverbuigingen zich niet alleen door een suffix maar ook door een ablaut (klinkerverandering) onderscheiden. Maar dat denk ik, geen idee of het ook zo is.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 26 sep 2017, 11:17

Kryptozoid schreef:
26 sep 2017, 11:11
Ik had dat idd wel eens gehoord van een Noor, dat ze onderling (Noren, Zweden, Denen) redelijk kunnen spreken.

Voor zover ik iets van Deens weet, is dat nogal binnensmonds en monotoon; veel medeklinkers die op papier duidelijk lijken, slaaan ze over of spreken ze erg zacht uit. Lastig. Maar da's natuurlijk ook met sommige Vlaamse dialecten, waar ik vrijwel niets van kan verstaan.
Hah ja, op papier is Deens bijna te begrijpen. Verstaan is nogal lastig. En die West-vlaamse dialecten (en dan helemaal die in noord-west Frankrijk) zijn niet te doen. Heb er wel 'ns een documentaire over gezien; ik kon er echt niets van maken.
Too Freud to live, too Jung to die.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 sep 2017, 13:13

Deze site: https://www.ethnologue.com/

Eén en al Fundgrube.
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 sep 2017, 13:15

Zo leert https://www.ethnologue.com/subgroups/lo ... franconian ons, dat het zogenaamd ('Algemeen Beschaafd') Nederlands uit een andere taal(sub)familie komt dan het Gronings, Drents, Sallands, Twents, Stellingswerfs, maar meer verwant is met het Limburgs, Zeeuws, Vlaams en Afrikaans.

Daar kan je heel wat hypotheses op bouwen.
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 26 sep 2017, 13:31

Number9 schreef:
26 sep 2017, 13:15
Zo leert https://www.ethnologue.com/subgroups/lo ... franconian ons, dat het zogenaamd ('Algemeen Beschaafd') Nederlands uit een andere taal(sub)familie komt dan het Gronings, Drents, Sallands, Twents, Stellingswerfs, maar meer verwant is met het Limburgs, Zeeuws, Vlaams en Afrikaans.

Daar kan je heel wat hypotheses op bouwen.
Ik vind het nooit zo'n sterke bewering om Vlaams als een van Nederlands te onderscheiden taal te zien (laat staan Zeeuws; Limburgs valt nog enigszins iets voor te zeggen). Allereerst zou je dan (mijns inziens), in plaats van van 'Nederlands', van 'Hollands' moeten spreken, zodat de term 'Nederlands' als paraplu-begrip gehanteerd kan worden voor al deze talen of dialecten. En dat is meteen mijn tweede bezwaar: De grens tussen taal en dialect is niet scherp te trekken, maar het valt mijns inziens beter te beargumenteren om Zeeuws en Vlaams als dialecten van het Nederlands te beschouwen; er is bijvoorbeeld niet een significant andere grammatica. Dat vind ik zelfs al van Fries, althans van wat ik er van meekrijg af en toe: de woorden zijn meestal anders maar de zinsbouw is gewoon zoals in het Nederlands. Limburgs heeft iig nog dat rare fenomeen met die toonhoogten (wat het Chinees heel sterk heeft). Afrikaans onderscheidt zich wel voldoende om een taal te zijn, en geen dialect (dat vinden de Afrikanen zelf trouwens pas sinds ergens halverwege de vorige eeuw; voor zover ik weet werd daarvoor in de grondwet aan hun taal gerefereerd als 'Nederlands').

Hoedanook, volgens mij beschouwen de meeste taalkundigen Vlaams ook niet als een aparte taal. Het engelstalige wikipedia-artikel noemt het 'any of the varieties of the Dutch language dialects spoken in Flanders, the northern part of Belgium'. Het nederlandstalige wikipedia-artikel (er is geen Vlaamse wikipedia) noemt het 'een Nederfrankische variëteit' en zegt er wat meer over, maar niet dat het een te onderscheiden taal is.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 26 sep 2017, 13:37

Wel een interessante gedachte, dat nota bene een gerenommeerde taalkundige site als ethnologue de term 'Dutch' (Nederlands) gebruikt voor wat inderdaad taalkundig 'Hollands' ('Hollandish'?) zou moeten zijn.
Number9, lid nummer 25.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 26 sep 2017, 15:16

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Plaats reactie