Die nieuwe donorwet...

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.
Plaats reactie

Voor of tegen?

Voor
3
33%
Tegen
5
56%
Ben er nog niet uit.
1
11%

Totaal aantal stemmen: 9

Krautsurfer
Forum Diva

Die nieuwe donorwet...

Bericht door Krautsurfer » 14 feb 2018, 13:42

Wat vinden jullie d'r van?
Too Freud to live, too Jung to die.

Krautsurfer
Forum Diva

Re: Die nieuwe donorwet...

Bericht door Krautsurfer » 14 feb 2018, 13:48

Wat vind ik dan eigenlijk zelf?
Ik was altijd al donor, maar ik ben hier tegen.
Geen goede zaak dat een overheid op voorhand beslist over mijn lijk. Niet dat ik er op dat moment mee zou zitten, maar ik vind het een onprettig precedent.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 14 feb 2018, 23:03

Ik heb ook een donorcococil bij me...maar als de overheid het gaat voorschrijven dan toch mooi niet. D66 kan de rambam krijgen.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 15 feb 2018, 00:36

Je lijk is helemaal niet belangrijk, niet voor jou, niet voor je nabestaanden. Het is eventueel wel belangrijk voor enkelen die door algehele laksheid nodeloos moeten lijden. Het feit dat mensen mogen registreren dat hun muffe lijk niet mag worden gebruikt daar ben ik eigenlijk al op tegen.
Voorheen Vlaecks.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 15 feb 2018, 07:57

Het kan me ook geen ruk schelen wat ze met mijn restjes doen ....maar ik wil dat wel graag zelf uitmaken.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 08:27

Flaaks schreef:
15 feb 2018, 00:36
Je lijk is helemaal niet belangrijk, niet voor jou, niet voor je nabestaanden. Het is eventueel wel belangrijk voor enkelen die door algehele laksheid nodeloos moeten lijden. Het feit dat mensen mogen registreren dat hun muffe lijk niet mag worden gebruikt daar ben ik eigenlijk al op tegen.
Snap ik, ik in principe ook, maar er zijn zat mensen die dat niet vinden. Kun je zeggen dat die nu de keus hebben om zich te registreren als donor-af, maar ik vind het een vreemd idee dat je lichaam op voorhand al is vergeven.
Zelfs als ik vroeger te beroerd of te laks zou zijn geweest om een codicil in te vullen, dan vind ik dat nog steeds mijn zaak. De wetgeving dient uit mijn lijk te blijven. Het is een raar idee dat je nu de plicht hebt om met je lijk iemand anders te helpen.
En zoals ik al zei: Wat is de volgende stap?

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 15 feb 2018, 09:27

Krautsurfer schreef:
15 feb 2018, 08:27
Wat is de volgende stap?
Afbeelding
“May my mercy prevail over my wrath.”

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 09:42

frobbert schreef:
15 feb 2018, 09:27
Krautsurfer schreef:
Wat is de volgende stap?
Afbeelding
Daar moeten we inderdaad naar toe op den duur, als de bevolking van deze planeet maar blijft groeien.
Maar voor de middellange termijn zit ik meer te denken aan een regering die op den duur sociaal wat minder gewenste personen als orgaanbank gaat zien voor lui met teveel poen, en een handje helpt met te dure ziektekostenverzekeringen en zo.

Da's allemaal wat gechargeerd, maar eigenlijk verbaast het me stevig dat die wet er door is gekomen.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 15 feb 2018, 09:51

Het doneren van je organen na je dood vind ik een daad van barmhartigheid, van liefde zo gezegd. Een bewuste daad dus, waarvoor je als ontvanger van een donororgaan intens dankbaar bent. Je weet immers dat degene van wie je een donororgaan ontvangt hier bewust voor heeft gekozen om iemand anders een nieuwe kans te bieden. Prachtig.

Dat was tenminste de situatie. Met de nieuwe donorwet weet je als ontvanger straks echter niet meer of degene van wie je een orgaan ontvangt hier welbewust voor heeft gekozen, als daad van barmhartigheid. Het kan net zo goed zijn dat je donor eigenlijk helemaal geen donor wilde zijn, maar om wat voor reden dan ook heeft nagelaten dat te laten registreren. Al was het maar omdat het zo kil zou kunnen overkomen om actief te laten weten dat je geen donor wil zijn. Maar ook omdat het er steeds niet van kwam en / of omdat de beslissing steeds vooruitgeschoven werd (wat voor zo'n keuze heel logisch is: dat moet je niet at gunpoint afdwingen, je moet toe zijn aan die keuze).

Hoe dan ook: de ontvanger weet straks niet meer of hij van iemand anders organen heeft gekregen die er bewust voor heeft gekozen om zijn of haar organen af te staan (waarvoor je als ontvanger heel dankbaar zou zijn), of dat dit niet het geval is en dat je organen hebt ontvangen van iemand die om wat voor reden dan ook niet wilde of kon doneren.

De nieuwe donorwet maakt op z'n minst het idee van dankbaarheid kapot, en misschien nog wel erger. Zou het niet aan je knagen als je je steeds moet afvragen of het eigenlijk wel de bedoeling was dat dat specifieke nieuwe orgaan dat je hebt gekregen überhaupt wel gedoneerd had mogen worden? Het lijkt mij vreselijk.

Kort en goed: ik vind het een abjecte wet. Terwijl ik zeer voor het donorschap ben: ik ben ook geregistreerd als donor (en ik laat me ook niet uitschrijven uit het register).
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 feb 2018, 11:45

Tegen. Als je organen falen ga je gewoon dood, basta. Shit happens.

Zelf in de situatie zou ik best een nier of lever willen. Maar geen hart, en ook geen longen denk ik.

Belangrijk om je af te vragen is ook, als je zelf niet wilt doneren uit angst voor vroegtijdig pijnlijk oogsten bv maar in de situatie zelf wel eentje van een ander wensen, hoe Hollands hypocriet opportunist je dan bent.

Mensen ongevraagd uit overheidswegen daartoe dwingen is inderdaad aardig een soylent green idee.

De redenering van dankbaarheid hierbiven vind ik btw theoretische kolder; elke ontvanger met dusdanige levensdrift/doodsangst zal blij zijn met een orgaan van wie dan ook.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 14:37

Richardus schreef:
15 feb 2018, 11:45
Niet dus, want dan kun je gered worden door iemand anders z'n organen. Weer die typische Richardusiaanse domme botheid, dit. Shit happens totdat we er wat op vinden.
Richardus schreef:
Zelf in de situatie zou ik best een nier of lever willen. Maar geen hart, en ook geen longen denk ik.
Ach, ik zou er geen problemen mee hebben. Kun je als longdonor ook eens uit een ander z'n bek stinken. Raar onderscheid, trouwens.
Richardus schreef:
Belangrijk om je af te vragen is ook, als je zelf niet wilt doneren uit angst voor vroegtijdig pijnlijk oogsten bv maar in de situatie zelf wel eentje van een ander wensen, hoe Hollands hypocriet opportunist je dan bent.
Ik had zelf altijd graag gezien dat de mogelijkheid bestond om op je codicil aan te geven dat je organen alleen beschikbaar zouden zijn voor andere donors.
Richardus schreef:
Mensen ongevraagd uit overheidswegen daartoe dwingen is inderdaad aardig een soylent green idee.
Precies.
Richardus schreef:
De redenering van dankbaarheid hierbiven vind ik btw theoretische kolder; elke ontvanger met dusdanige levensdrift/doodsangst zal blij zijn met een orgaan van wie dan ook.
En dat denk ik ook.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 feb 2018, 15:50

Krautsurfer schreef:
15 feb 2018, 14:37
Richardus schreef:
Niet dus, want dan kun je gered worden door iemand anders z'n organen. Weer die typische Richardusiaanse domme botheid, dit. Shit happens totdat we er wat op vinden.
Beetje je eigen domheid dat je mij verkeerd begrijpt. Ik moet het ook echt als een kleuter spellen voor je hè.

Ook al vind je er wat op betekent niet dat je het persé moet willen toepassen. Je kunt ook accepteren dat je een falend lichaam hebt en vroeger dan gehoopt dood gaat. Of de natuur weer naar 's mensenhand zetten door onderdelen te vervangen vanuit doodsmijding/levensdrift. Lekker zoveel mogeljjk mensjes zo lang mogelijk laten leven. Ik betwijfel de wenselijkheid.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 feb 2018, 15:53

Waarom moet jij een ander eigenlijk weer subiet op zn Billyiaans in de verdediging drukken? De lust om door te posten vergaat me meteen weer :down: :evilwave:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 16:21

Richardus schreef:
15 feb 2018, 15:50
Krautsurfer schreef:
15 feb 2018, 14:37
Richardus schreef:
Beetje je eigen domheid dat je mij verkeerd begrijpt. Ik moet het ook echt als een kleuter spellen voor je hè.

Ook al vind je er wat op betekent niet dat je het persé moet willen toepassen. Je kunt ook accepteren dat je een falend lichaam hebt en vroeger dan gehoopt dood gaat. Of de natuur weer naar 's mensenhand zetten door onderdelen te vervangen vanuit doodsmijding/levensdrift. Lekker zoveel mogeljjk mensjes zo lang mogelijk laten leven. Ik betwijfel de wenselijkheid.
Als er een oplossing komt voor een medisch probleem, dan kun je het wat mij betreft toepassen wanneer de patient aangeeft dat te willen. Jouw non-argument tegen orgaantransplantatie gaat net zo goed op voor pleisters, aspirines, antibiotica, steunkousen en blindedarm-operaties. Gewoon maar accepteren dat je een falend lichaam hebt en dan gewoon sterven.
Ik vind het gezwets, en dat mag je best weten.

Voor de rest was ik het met je eens hoor, maar dat wilde je dan blijkbaar weer niet uitlichten.
Eikeltje bobo.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 15 feb 2018, 16:31

"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 15 feb 2018, 16:37

Krautsurfer schreef:
We hebben een hele bekende voorafgaande stap: belastingen. We kunnen ons ook (bijna) allemaal vinden in het idee dat ons inkomen deels door de staat wordt afgepakt om ten goede te komen aan zaken van algemeen belang (bv. infrastructuur en onderwijs) en het belang van anderen (uitkeringen). Waarom ligt het toch zo veel gevoeliger bij die verder nutteloze organen?

Ook bij die zogenaamde laatste beslissing van nabestaanden is er een pendant waar de zaken in financiële zin wel helder zijn: een erfenis. Als de overledene - zelfs in een vlaag van verstandsverbijstering - zijn fortuin nalaat aan anderen dan familie dan kunnen deze nabestaanden daar weinig aan veranderen. Waarom is dat wel zo bij een lijk? Onzin allemaal.
Voorheen Vlaecks.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 16:54

Flaaks schreef:
15 feb 2018, 16:37
Krautsurfer schreef:
We hebben een hele bekende voorafgaande stap: belastingen. We kunnen ons ook (bijna) allemaal vinden in het idee dat ons inkomen deels door de staat wordt afgepakt om ten goede te komen aan zaken van algemeen belang (bv. infrastructuur en onderwijs) en het belang van anderen (uitkeringen). Waarom ligt het toch zo veel gevoeliger bij die verder nutteloze organen?

Ook bij die zogenaamde laatste beslissing van nabestaanden is er een pendant waar de zaken in financiële zin wel helder zijn: een erfenis. Als de overledene - zelfs in een vlaag van verstandsverbijstering - zijn fortuin nalaat aan anderen dan familie dan kunnen deze nabestaanden daar weinig aan veranderen. Waarom is dat wel zo bij een lijk? Onzin allemaal.
Raar dat je het verschil niet ziet tussen een deel afdragen van wat je verdient voor het Grotere Goed (ahum), en hoe om te gaan met wat voor de meeste mensen toch een zeer persoonlijke situatie is. Ik ben het persoonlijk met je eens, Flaaks. Dood is dood, en verder maakt het me dan per definitie geen zak meer uit, dus als er iemand mee geholpen wordt, mij best.
Toch zul je moeten onderkennen dat er vele verschillende opvattingen hierover bestaan in de samenleving. Het is op z'n minst vreemd dat een regering dan ineens meent te beschikken over zo'n beetje het meest persoonlijke dat je ooit bezat. Het gaat me er helemaal niet om of het resultaat van die wet positief of negatief is op het aantal geredde levens, het gaat erom dat wetgeving daar niet thuishoort.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 15 feb 2018, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 15 feb 2018, 17:02

De wet is er natuurlijk gekomen uit een soort van nood, vanwege een ernstig tekort aan donoren. In die zin begrijp ik het wel. In Spanje hebben ze deze wet naar ik heb begrepen al een tijdje een daar schijnt het goed te werken.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 17:05

frobbert schreef:
15 feb 2018, 17:02
De wet is er natuurlijk gekomen uit een soort van nood, vanwege een ernstig tekort aan donoren. In die zin begrijp ik het wel. In Spanje hebben ze deze wet naar ik heb begrepen al een tijdje een daar schijnt het goed te werken.
Natuurlijk werkt het goed. En dat tekort was inderdaad nijpend, voor veel mensen.
Maar dat was m'n punt niet.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 15 feb 2018, 17:08

Krautsurfer schreef:
15 feb 2018, 17:05
frobbert schreef:
Natuurlijk werkt het goed. En dat tekort was inderdaad nijpend, voor veel mensen.
Je punt is duidelijk en ik ben het er mee eens. Er wordt een verontrustend precedent geschapen zo. Mijn Soylent Green-plaatje was niet alleen maar een gebbetje...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2018, 17:09

frobbert schreef:
15 feb 2018, 17:08
Krautsurfer schreef:
15 feb 2018, 17:05
frobbert schreef:
Je punt is duidelijk en ik ben het er mee eens. Er wordt een verontrustend precedent geschapen zo. Mijn Soylent Green-plaatje was niet alleen maar een gebbetje...
:up:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 15 feb 2018, 21:05

Ho ho...donoren genoeg alleen zijn die allemaal kerngezond,want nog niet dood.

En nu krijgen ze ineens een surplus aan donoren? Nou nee....want een beetje donor van kwaliteit moet liefst in een verkeersongeluk hersendood geraakt zijn...de patient kan dan mooi in coma gehouden worden tot het moment dat de rommel er uit gehaald en de ontvanger in gereedheid is gebracht. Mensen die dood gaan van ouderdom, of een ziekte daar hebben ze niet zo veel aan.

En lelijkerds als Frobbert en Flaaks daar kan ik me ook niet van voorstellen dat ook maar iemand daar een orgaan van zou willen hebben.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 15 feb 2018, 21:05

Die kunnen makkelijk praten
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 15 feb 2018, 21:06

Maar dit terzijde.
Johnny Lydon 1983

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 15 feb 2018, 21:36

Ik heb al jaren geleden besloten om mijn organen niet beschikbaar te stellen. Uit principe vanwege het recht van het individu om rustig dood te gaan. Ik heb een bewijs hiervan in mijn portefeuille. Mogelijk zijn mijn laatste woorden: 'Neem mijn organen' maar geen garantie. Die nieuwe donorwet sucks :drink:

Link
Forumspammer

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 15 feb 2018, 21:42

Number9, lid nummer 25.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 16 feb 2018, 09:14

Siegfried Stahl schreef:
15 feb 2018, 21:05
Ho ho...donoren genoeg alleen zijn die allemaal kerngezond,want nog niet dood.

En nu krijgen ze ineens een surplus aan donoren? Nou nee....want een beetje donor van kwaliteit moet liefst in een verkeersongeluk hersendood geraakt zijn...de patient kan dan mooi in coma gehouden worden tot het moment dat de rommel er uit gehaald en de ontvanger in gereedheid is gebracht. Mensen die dood gaan van ouderdom, of een ziekte daar hebben ze niet zo veel aan.
Zal inderdaad interessant zijn om te zien hoeveel levens er daadwerkelijk gered mee gaan worden.
Ik vermoed toch een stuk meer dan voorheen.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 16 feb 2018, 10:07

Afbeelding
Number9, lid nummer 25.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 17 feb 2018, 08:01

Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 17 feb 2018, 09:35

Siegfried Stahl schreef:
15 feb 2018, 21:05
En lelijkerds als Frobbert en Flaaks daar kan ik me ook niet van voorstellen dat ook maar iemand daar een orgaan van zou willen hebben.
Ho ho... Ik mag dan misschien niet moeder's mooiste zijn maar mijn organen zijn toevallig prachtig! :nono:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 feb 2018, 11:49

Siegfried Stahl schreef:
17 feb 2018, 08:01

Link
Julian Cope.
:up:

Number9
Knuffelnerd

Re: Die nieuwe donorwet... moest die er wel zo nodig komen?

Bericht door Number9 » 20 feb 2018, 13:21

Oh oh Den Haag...
Number9, lid nummer 25.

Plaats reactie