Vinyl vs Digitaal

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.

Wat jij?

Vinyl
4
33%
Digitaal
4
33%
Who gives a fuck
4
33%

Totaal aantal stemmen: 12

Krautsurfer
Forumgod

Re: Vinyl vs Digitaal

Bericht door Krautsurfer » 04 mei 2015, 09:19

Too Freud to live, too Jung to die.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 08 mei 2015, 08:51

Why vinyl hype is destroying the record schreef:In the last four years, vinyl production has almost doubled here. That sounds super, but you have to take a closer look at how the numbers come together. In the same timeframe, the first run of a title has reduced nearly by half. That means more work for the press. The machines have to be reconfigured more often, which takes a lot of time. But the real problem is not in the pressing – the bottleneck is in the electroplating.”

Electroplating, a process which involves coating the master lacquer in a metal layer to produce stampers, is time-intensive and requires highly trained personnel. Those who have learned electroplating are still a long way from being able to prepare the lacquer – the lengthy process requires a great deal of experience and expertise. Only then can it be guaranteed that the music sounds how it is supposed to sound. And all this has to happen quickly – when the music is cut to the lacquer, it can’t be stored indefinitely. A time period of over two weeks is considered to be problematic.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 08 mei 2015, 13:59

Tracey Thorn in Mojo:

'All I remember from the old days is that when you finished making a record and heard it for the first time on vinyl, it was disappointing. Something seemed to have been lost, or compromised. So I'm sceptical about its current elevated status, and dubious about claims that it is the "best" way to hear recorded music.'
It's just not understanding...

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 08 mei 2015, 16:06

Vinyl is voor watjes. Echte muziekfanaten en audiofielen luisteren naar muziek op muziekcilinders.
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 18 mei 2016, 22:26

(klaz*) schreef:
Krautsurfer schreef: Voor de rest heb je natuurlijk gelijk als je stelt dat een cd een digitale interpretatie van de originele opname is. Maar is dat erg?
Ik hoor het verschil wel enorm.
Er zat vroeger vlakbij de FAME in a'dam een klein platenzaakje waar ze veel reggae etc hadden. De eigenaar had bijna alles dubbel; op cd 'en lp. Dan liet ie me wel eens het verschil horen bij hetzelfde album. Dat was echt mega.

Ik denk dat jij gewoon een crappy platenspeler en een goede cdspeler hebt. Anders had je 'echt wel verschil gehoord. Of je hebt alleen maar slechte persingen op vinyl.
Ik denk echter vooral dat er wat aan je oren mankeert :drink:

Even inhaken op een jaar oud stukje..
Ja, een goede platenspeler verslaat met gemak een beroerde cd speler.
Maar zet je een goede cd speler tegenover een goede platenspeler verliest de platenspeler het toch wel weer heel duidelijk.
Het is zo een verschil ,haast niet te geloven.

Ik heb platenspelers beluisterd die een versterker en speakers van rond de 40000 euro volledig de vernieling in hielpen met hun gekras en geruis terwijl diezelfde versterker en speakers met cd mij een half uur met open mond van verbazing naar jazz hebben laten luisteren.

Het blijft kutmuziek maar het klonk fantastisch
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 18 mei 2016, 22:49

Goed topic was dit wel.
Hoog oplopende gemoederen. Spanning. Sensatie. Misinformatie.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 19 mei 2016, 05:21

En met je metacommunicatie nu lekker om zeep geholpen.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 19 mei 2016, 09:42

Kan dit topic hebben.
B-)

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 mei 2016, 10:07

Richardus schreef:En met je metacommunicatie nu lekker om zeep geholpen.
:lol:

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 19 mei 2016, 16:41

Ik kan mijn stem nog veranderen en daarmee dit topic een verrassende wending geven!

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 mei 2016, 18:12

(klaz*) schreef:Ik kan mijn stem nog veranderen en daarmee dit topic een verrassende wending geven!
Aangezien ik nooit stem (met uitzondering van topics waar je op platen kunt stemmen), kan ik mijn stem nog uitbrengen. :bounce:

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 mei 2016, 18:12

En u kunt er zeker van zijn dat ik tegen vinyl stem. B-)

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 19 mei 2016, 18:36

Doe mij maar cassette. :drink:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 mei 2016, 19:31

Gestemd. :naughty:

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 25 jun 2016, 22:56

Wel een mooie uitslag nu, trouwens.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 03 feb 2017, 15:12

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 03 feb 2017, 15:41

En hij maakt nog goede muziek ook.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 03 feb 2017, 16:05

En hij is ook nog eens hardstikke punk!
:protest:

Some have it all...
:cry:

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 26 feb 2018, 11:39

Ottens (uitvinder van het cassettebandje) zegt:

'Ik ben geen psycholoog, maar die muziekbeleving is natuurlijk allemaal flauwekul. Niets kan tippen aan het geluid van de cd. Die is absoluut ruis- en rumblevrij.'

En:

'Ik heb heel wat platenspelers gemaakt en weet dat de vervorming bij vinyl véél hoger is. Maar sommige mensen noemen dat ‘warm geluid’. Ik denk dat mensen vooral horen wat ze willen horen. Maar er zijn altijd gekken die terug willen kijken naar het verleden. Daar is altijd een markt voor.'

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 26 feb 2018, 11:57

Het was een mooie discussie. En dat was 't :music:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 26 feb 2018, 13:09

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 26 feb 2018, 17:32

gung ho schreef:
26 feb 2018, 11:39
...maar die muziekbeleving is natuurlijk allemaal flauwekul. Niets kan tippen aan het geluid van de cd.....
Het één (beleving) heeft niets te maken met het ander (geluid), al wordt er steeds gedaan alsof dat wel zo is. Daarom zijn dit soort 'discussies' ook zo zinloos :yawn:

Link

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 28 feb 2018, 10:22

Aangezien David Thomas indirect de aanstichter van dit topic is, ik vraag me af of hij oprecht vindt dat Pere Ubu's The Modern Dance op CD een verbetering is :drink:

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 28 feb 2018, 10:53

frobbert schreef:
28 feb 2018, 10:22
Aangezien David Thomas indirect de aanstichter van dit topic is, ik vraag me af of hij oprecht vindt dat Pere Ubu's The Modern Dance op CD een verbetering is :drink:
Dat was z'n punt een beetje, dacht ik. CD's hebben volgens hem ook zo hun nadelen, maar over het algemeen vond-ie dat het betere alternatief. Daarbij is-ie zo'n artiest die, als er met sleutelen aan te verbeteren valt (lees: Zo dicht mogelijk komen bij wat ze indertijd in de studio hoorden) de meuk doodleuk weer opnieuw uitbrengt.
Ik vind zijn sterkste argument het effectievere gebruik van stilte, en de mogelijkheid om zware bas te gebruiken op elke plek in het album zonder angst om de naald uit de groef te laten stuiteren.

Ik heb zelf nog ergens een ouwe cd van The Modern Dance liggen, en die voldoet prima voor me. Geen behoefte om die opnieuw in een superieur formaat aan te schaffen.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 28 feb 2018, 11:10

Krautsurfer schreef:
28 feb 2018, 10:53
frobbert schreef:
Dat was z'n punt een beetje, dacht ik. CD's hebben volgens hem ook zo hun nadelen, maar over het algemeen vond-ie dat het betere alternatief. Daarbij is-ie zo'n artiest die, als er met sleutelen aan te verbeteren valt (lees: Zo dicht mogelijk komen bij wat ze indertijd in de studio hoorden) de meuk doodleuk weer opnieuw uitbrengt.
Ik vind zijn sterkste argument het effectievere gebruik van stilte, en de mogelijkheid om zware bas te gebruiken op elke plek in het album zonder angst om de naald uit de groef te laten stuiteren.

Ik heb zelf nog ergens een ouwe cd van The Modern Dance liggen, en die voldoet prima voor me. Geen behoefte om die opnieuw in een superieur formaat aan te schaffen.
Was z'n 'punt' niet vooral z'n onvrede over de vinyl-reissue van The Modern Dance? Nou ja, doet er ook niet toe. Effectief gebruik van stilte en zwaardere bas vind ik natuurlijk prima argumenten en waarschijnlijk heb je dan digitaal inderdaad meer mogelijkheden, dat spreek ik absoluut niet tegen. Het is alleen de vraag of elke muziek daar per definitie bij gebaat is. Punk en sixties-garagerock die op CD ineens klinkt als R.E.M. vind ik persoonlijk geen vooruitgang, hoe sonisch superieur en kraak- en krasvrij het verder dan ook mag zijn. Maar goed, dan komen we weer op begrippen als 'beleving' en dat is meestal het gedeelte waar de stekels gaan uitstaan dus let's not... :D

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 28 feb 2018, 11:14

frobbert schreef:
28 feb 2018, 11:10
Krautsurfer schreef:
28 feb 2018, 10:53
frobbert schreef:

Was z'n 'punt' niet vooral z'n onvrede over de vinyl-reissue van The Modern Dance? Nou ja, doet er ook niet toe. Effectief gebruik van stilte en zwaardere bas vind ik natuurlijk prima argumenten en waarschijnlijk heb je dan digitaal inderdaad meer mogelijkheden, dat spreek ik absoluut niet tegen. Het is alleen de vraag of elke muziek daar per definitie bij gebaat is. Punk en sixties-garagerock die op CD ineens klinkt als R.E.M. vind ik persoonlijk geen vooruitgang, hoe sonisch superieur en kraak- en krasvrij het verder dan ook mag zijn. Maar goed, dan komen we weer op begrippen als 'beleving' en dat is meestal het gedeelte waar de stekels gaan uitstaan dus let's not... :D
Neuh.

Plaats reactie