Verkiezingen in G.B.

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.
Kryptozoid
Forumgod

Re: Verkiezingen in G.B.

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2017, 05:45

iKer schreef:
24 jun 2017, 21:57
Een man die geháát wordt door het neoliberale establishment in Labour als grootste act op Glasto.
Ik zie ze hier nog niet zo snel 'Oh E-mi-le Roe-mer' of 'Oh Lo-de-wijk Assch-er' zingen.
Misschien hangt dat samen met het gegeven dat er in 't VK minder (relevante) partijen zijn? Als we hier maar 1 partij zouden hebben met de aspiratie 'links' te zijn, in plaats van drieënhalf, zou dat misschien sneller gebeuren.

Ik vraag me trouwens af hoe dat nou zit in Engeland. In de VS -en dit is hoe ik *denk* dat het zit, zonder het echt uitgezocht te hebben- is er blijkbaar een soort van kiesdrempel-achtige constructie waardoor er maar twee relevante partijen zijn; er zijn wel meer politieke partijen (er is zelfs een communistische partij) maar blijkbaar worden alle zetels in de diverse bestuursorganen en -vergaderingen altijd verdeeld over de grootste twee.

Maar in 't VK zijn er wel meer partijen, dus daar gaat dat niet op. Hoe komt het dan dat wij hier zoveel meer partijen hebben? Zou dat juist het gevolg zijn van het 'vermaarde' polder-consensus-denken? Dat nieuwe partijtjes vooral opkomen als een bepaalde groep vindt niet genoeg toebedeeld gekregen te hebben bij het laatste compromis?
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Plaats reactie