Nashville-verklaring

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.
Flaaks
Knuffelnerd

Nashville-verklaring

Bericht door Flaaks » 07 jan 2019, 08:35

Er klinken nu wel erg valse noten vanuit dit oord.

:nooo:
Voorheen Vlaecks.

Krautsurfer
Forum Diva

Re: Nashville-verklaring

Bericht door Krautsurfer » 07 jan 2019, 10:35

"Iedere ondertekenaar van de Nashville-verklaring onderschrijft de opvatting dat het in strijd is met ‘Gods heilige bedoelingen wanneer mensen zichzelf bewust zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit.’ Ook stelt de verklaring uit 2017 dat ‘God het huwelijk heeft bedoeld als een levenslange verbondsrelatie tussen één man en één vrouw’; geen homohuwelijk dus. Ook wordt gesuggereerd dat genezing van homoseksuele gevoelens mogelijk is: ‘De genade Gods ‘stelt een volgeling van Jezus in staat om zondige verlangens te doden en te leven op een wijze die de Heere waardig is.’"
Tsjah.
Dat vinden veel conservatieve Christenen en andere religieuzen nu eenmaal.
Veel Atheisten trouwens ook.
Nog niet zo heel lang geleden vond zo'n beetje iedereen dat. En dat eeuwenlang.
Dat krijg je er niet zo snel uit.

Ik sta er eigenlijk van te kijken dat zoveel mensen er van staan te kijken. Is toch volkomen duidelijk waar zo'n partij als de SGP voor staat?
Too Freud to live
Too Jung to die

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 15:33

De achterlijkheid is wel compleet als ze denken dat homoseksualiteit te genezen is.
Rechts? Vooruit dan maar. Maar dat ontslaat je nog niet van de plicht de wetenschap serieus te nemen.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 07 jan 2019, 15:42

iKer schreef:
07 jan 2019, 15:33
De achterlijkheid is wel compleet als ze denken dat homoseksualiteit te genezen is.
Rechts? Vooruit dan maar. Maar dat ontslaat je nog niet van de plicht de wetenschap serieus te nemen.
Er staat helemaal niet dat homoseksualiteit te genezen is. Er staat dat om Jezus's Naam zonden vergeven kunnen worden. Als je homoseksualiteit als zonde ziet, is vergeving van die zonde een soort genezen. Maar dat is iets heel anders dan medisch genezen.

Dat religieus-analfabetisme van tegenwoordig is echt ten Hemel schreiend...

In de berichtgeving wordt trouwens mijns inziens het belangrijkste deel van die verklaring (die overigens alleen bij de Nederlandse vertaling is toegevoegd) over het hoofd gezien (bewust?), en dat is het pastorale 'naschrift'. Je kan het nog zo oneens zijn met de verklaring, maar om te spreken over een (al dan niet achterlijk) 'haatpamflet' lijkt me toch wel onjuist en tendentieus.

"Met de Nederlandse versie van de Nashvilleverklaring willen wij onverkort belijden wat Gods Woord ons verklaart en onverkort ontkennen wat tegen Gods Woord in gaat. Tegelijk voelen wij ons gedrongen de verklaring van een naschrift te voorzien, gericht op de pastorale praktijk.

Juist in het licht van deze principiële stellingname past ons belijdenis van schuld. Als christenen in Nederland hebben wij in dezen niet altijd duidelijk en publiek, en zeker niet met één mond gesproken, en zijn daarom mede-oorzaak van de verwarring in de samenleving. Ook hebben wij onze principes niet altijd met het voorbeeld van ons leven versierd. Christelijke huwelijken toonden dikwijls niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met Zijn bruid. Kerkelijk leidinggevenden zijn soms helaas mede-verantwoordelijk geweest voor de praktijk of het toedekken van (seksueel) misbruik. Principiële stellingnames hebben niet zelden geresulteerd in machtsmisbruik jegens hen die een homoseksuele gerichtheid kennen. De pastorale zorg naar deze gemeenteleden in nood is te vaak onder de maat geweest.

Dit geeft ons een des te grotere verantwoordelijkheid voor pastorale nabijheid en zorg. Wij hebben de mond van een profeet nodig, maar ook het hart van een herder. Zij die bij zichzelf een homoseksuele gerichtheid herkennen of worstelen met hun geslachtelijkheid, mogen weten in de christelijke gemeente een volwaardige plaats te hebben. Niemand kan zich immers laten voorstaan op iets goeds van zichzelf, maar allen moeten leven van genade. Ieders hart kent van nature een zondige gerichtheid en ieder mens kent zondige verlangens, die zich ook op seksueel gebied uiten.
Strijden tegen de zonde betekent daarom altijd zelfverloochening. Dat is een gave van Gods genade. Ten diepste is ze slechts mogelijk vanuit Christus en door de Heilige Geest. Jezus Christus is gekomen niet om rechtvaardigen maar om zondaren te roepen tot bekering en hen zalig te maken.

Dat bepaalt het christenleven. Hierin wordt beleefd, dat onze identiteit niet ligt in onze seksualiteit, maar in onze verhouding tot Christus. Dit in de wetenschap dat hier op aarde het leven naar Gods Woord en in gemeenschap met Hem de grootste vreugde geeft, maar ook dat dit altijd ten dele zal zijn. De volle overwinning over onze zondige oude natuur is weggelegd voor straks, als alle ware gelovigen eeuwig met Christus zullen zijn. Dan zijn zij met lichaam en ziel geheel aan Hem gewijd en zal Hij zijn alles en in allen.
" (zie https://www.rd.nl/opinie/gezamenlijke-v ... -1.1538626)
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 15:53

Number9 schreef:
07 jan 2019, 15:42
iKer schreef:
07 jan 2019, 15:33
Er staat helemaal niet dat homoseksualiteit te genezen is.
Ik kan helaas! de integrale tekst niet vinden.
Het kan zijn dat de ganse media elkaar nabauwt met 'Elders in de tekst wordt impliciet gesuggereerd dat homo’s en transgenders kunnen genezen van hun geaardheid.' (TROUW online).

Ik ben er stiekem wel een beetje trots op dat mijn achter-achter-achter-achterneef Stefan Paas er fel afstand van heeft genomen.
Da's ook een fundi, maar wel van de deugende soort.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 15:56

iKer schreef:
07 jan 2019, 15:53
Ik kan helaas! de integrale tekst niet vinden.
Wacht, het lijkt erop dat jouw link deze bevat!
Dank!

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 16:18

Artikel 13: WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk te aanvaarden.
Het zou veel gescheeld hebben als dit in hedendaags Nederlands zou zijn opgeschreven. Maar ik heb me door de hele tekst weten te worstelen afgelopen kwartier. Dat was geen sinecure.

Hier staat wel de suggestie dat als je maar genoeg je best doet je van je homoseksualiteit af zou kunnen komen. Nu denk ik dat de menselijke geest echt veel kan (zie bijvoorbeeld het feit dat ik me door deze tekst heb geworsteld), maar je geaardheid verloochenen omdat wat achterlijke sukkels menen dat de Bijbel dat zo voorschrijft... Dat gaat mij te ver.
Hoe barmhartig de tekst zich verder ook over homo's, polyamoureuzen of transgenders uitlaat. Gelukkig is dit soort niet meer aan de macht. Dit staat haaks op mijn overtuigingen als cultureel liberaal.

Interessant dat het OM de tekst gaat onderzoeken. Ik lees er niets strafbaars in, maar het is anderzijds wel een expliciete aanval op een paar bevolkingsgroepen. Maar dat is aan de orde van de dag, dus we weten al wat het OM besluit: geen vervolging.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 07 jan 2019, 16:44

"Christelijke huwelijken toonden dikwijls niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met Zijn bruid."
Afbeelding
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 07 jan 2019, 18:02

Jezus was zelf een homo, zachtaardig voor de wereld en heel lief voor z'n moeder. Ik gok dat Judas z'n favoriete maatje was, alleen al vanwege de betekenisvolle zoenen.
Voorheen Vlaecks.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 jan 2019, 18:05

Number9 schreef:
(die overigens alleen bij de Nederlandse vertaling is toegevoegd)
Een inlegvelletje, net als bij Marrakech? :lol:
Number9 schreef:
maar om te spreken over een (al dan niet achterlijk) 'haatpamflet' lijkt me toch wel onjuist en tendentieus.
Mij ook. Ik begin steeds meer van mening te zijn dat het grootste gevaar momenteel zit in die toenemende straight edge benadering van allerlei reële danwel vermeende verworvenheden, die vroeger louter het object waren van tolerantie waartoe mensen elkaar maanden, maar nu ondertussen een nieuwe orthodoxie aan het worden zijn, waar je niet eens meer anders over mag denken in eigen kring.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 jan 2019, 18:17

Ik kan trouwens niet uitsluiten, maar dat is nogal doorgedacht en zal menigeen* ofwel een glimlach ofwel een zucht van vermoeidheid ontlokken, dat veel van deze hedendaagse identiteitskwesties, met die genderneutraletoilettendiscussie als extreem voorbeeld, worden aangeblazen door lieden die niet het beste voor hebben met ons welzijn. Het past namelijk allemaal erg mooi in de door Dugin beschreven geopolitiek, zoals in Foundations of Geopolitics en The Fourth Political Theory. Dugin ziet zowel de Westerse beschaving als het liberalisme (die hij min of meer aan elkaar gelijkstelt) als belangrijkste obstakels op de weg naar nieuwe glorie voor Rusland, en stelt een strategie voor om het Westen van binnenuit te ondermijnen, door allerlei innerlijke tegenstellingen aan te scherpen en zodoende conflicten aan te wakkeren.

Op zich niet zo gek; dat soort dingen gebeurt nu eenmaal: toen de geheime archieven van de DDR werden geopenbaard, bleek de Stasi een veel grotere en actievere rol gespeeld te hebben in die pacifistische éénzijdige-ontwapeningsscene van de jaren '70 en '80.

*(Even net doen of mensen dit überhaupt lezen)
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 jan 2019, 18:22

Number9 schreef:
"Christelijke huwelijken toonden dikwijls niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met Zijn bruid."
Protestantse christenen zien zich vaak gedwongen, omdat ze deze taak niet net als de katholieken bij de clerus neer kunnen leggen, om zelf hun kinderen te misbruiken.
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 18:35

Kryptozoid schreef:
07 jan 2019, 18:17
Ik kan trouwens niet uitsluiten, maar dat is nogal doorgedacht en zal menigeen* ofwel een glimlach ofwel een zucht van vermoeidheid ontlokken, dat veel van deze hedendaagse identiteitskwesties, met die genderneutraletoilettendiscussie als extreem voorbeeld, worden aangeblazen door lieden die niet het beste voor hebben met ons welzijn. Het past namelijk allemaal erg mooi in de door Dugin beschreven geopolitiek
Interessante veronderstelling.

Ik word door menigeen beschouwd als zeer links, en heb nogal wat homo en poly-vrienden. Maar never ever heb ik iemand ook maar ooit horen spreken over de noodzaak tot genderneutrale toiletten. Ik vind het een non-discussie.
Ik verschil wel van mening met menigeen links in mijn omgeving dat de racisme-verwijten en discussies teveel aandacht nemen.
Ik ben van mening dat de discussies over ongelijkheid veel vaker en heftiger gevoerd moeten worden. Het is nu eenmaal een groot issue, dat lang niet voldoende aandacht krijgt. Zelfs als Parijs in brand staat, Trump gekozen en Brexit een bijna feit is.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 07 jan 2019, 18:41

Kryptozoid schreef:
Dugin ziet zowel de Westerse beschaving als het liberalisme (die hij min of meer aan elkaar gelijkstelt) als belangrijkste obstakels op de weg naar nieuwe glorie voor Rusland
Mengt het Westen zich dan zoveel in Russische interne aangelegenheden?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 jan 2019, 18:43

iKer schreef:
07 jan 2019, 18:35
Maar never ever heb ik iemand ook maar ooit horen spreken over de noodzaak tot genderneutrale toiletten. Ik vind het een non-discussie.
Ik ook.
Heb je een pik, dan heb je de mazzel dat je eenvoudig een pissoir kunt gebruiken.
Daar zou het moeten ophouden.

Ondertussen hebben we op m'n werk een genderneutraal toilet. (Was eerst een damesplee). Ik heb er nog nooit iemand gebruik van zien maken.
De aanwezige homo's gebruiken gewoon de herentoiletten, voor zover ik weet.
Maar goed, mijn werkgever profileert zich graag als een inclusief bedrijf, dus dit soort dingetjes speelt hier wel een (wc)rol*.

*Kon het verdomme niet laten. :mumble:
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 07 jan 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 jan 2019, 18:44

Ysfoxy schreef:
07 jan 2019, 18:41
Kryptozoid schreef:
Dugin ziet zowel de Westerse beschaving als het liberalisme (die hij min of meer aan elkaar gelijkstelt) als belangrijkste obstakels op de weg naar nieuwe glorie voor Rusland
Mengt het Westen zich dan zoveel in Russische interne aangelegenheden?
Het zou me ten zeerste verbazen als dit niet het geval zou zijn.
Too Freud to live
Too Jung to die

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 07 jan 2019, 18:47

iKer schreef:
07 jan 2019, 18:35
Maar never ever heb ik iemand ook maar ooit horen spreken over de noodzaak tot genderneutrale toiletten.
Dat komt wellicht omdat toiletten sowieso genderneutraal zijn, toch?

Afbeelding

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 07 jan 2019, 18:49

Krautsurfer schreef:
07 jan 2019, 18:43
Heb je een pik, dan heb je de mazzel dat je eenvoudig een pissoir kunt gebruiken.
Eenvoudig??

Afbeelding

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 07 jan 2019, 18:51

Kryptozoid schreef:
07 jan 2019, 18:22
Number9 schreef:
Protestantse christenen zien zich vaak gedwongen, omdat ze deze taak niet net als de katholieken bij de clerus neer kunnen leggen, om zelf hun kinderen te misbruiken.
:lol:

Tegelijkertijd: ik weet dat jij dit ironisch bedoelt. Maar je moet ze de kost geven die dit soort opmerkingen voortdurend wél op een toch wel kwaadaardige wijze maken.

Vergelijk deze stellingen:
1. "Protestantse christenen - zeker de behoudenen onder hen - knijpen allemaal de kat in het donker. Ze vergrijpen zich aan hun eigen kinderen - incest! - en aan andere kinderen - kleuterneukende priesters!"

2. "Homo's moet je niet vertrouwen. Het zijn (toch in elk geval bijna) allemaal pedofielen!"

De tweede stelling wordt en masse, zwaar beledigd, verworpen (terecht!) en degeen die de stelling debiteert kan op z'n minst een van haat doordrenkte scheldkanonade en waarschijnlijk ook een aangifte van haatzaaien tegemoet zien.

Over de eerste stelling haalt de policor goegemeente in het beste geval z'n schouders op, maar vaak wordt er nog - ironisch of gemeend - mee ingestemd ook.

Dan vraag je je af: wie is hier nou de haatzaaier?
Number9, lid nummer 25.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 jan 2019, 19:17

Je vergeet wel te melden dat de emancipatie van de protestantse man een stuk verder is dan die van de homo. Daarom kunnen ze echt wel wat meer hebben. Niet zo zielig doen. :nono:

Sterker nog: ze zijn aan de macht. Als je historisch kijkt zijn de leidende politici hier uiterst vaak gereformeerd.
Wouter Bos, JP Balkenende, Joop den Uyl, Biesheuvel, Zijlstra... Zowat 50% van de tijd terwijl ze maar een klein percentage van de bevolking uitmaken.

Als je het breder trekt zijn er weinig niet-religieuze leidende politici. Marijnissen, Kok en Bolkestein zijn de enigen die ik zo weet.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 07 jan 2019, 20:32

Maar mag dat potenrammen nou wel of niet? Kijk, daar hoor je ze niet over.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 07 jan 2019, 20:38

Je kan toch ook gewoon uit de kast komen, zonder al dat stompzinnig geweld tegen je geaardheid?

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 08 jan 2019, 00:23

Ysfoxy schreef:
07 jan 2019, 20:38
Je kan toch ook gewoon uit de kast komen, zonder al dat stompzinnig geweld tegen je geaardheid?
Ik ken een homo die in een conservatieve fundi-omgeving leeft.
Ik kan je meedelen dat het voor dat soort mensen uiterst moeilijk is.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 08 jan 2019, 00:28

Waar komt toch die verbeten goedpraterij van Number9 vandaan?
Eerst al dat verdraaien van woorden van de brontekst, en dan zo'n scheve vergelijking...

Ik weiger te geloven dat hij onvoldoende in staat is na te denken.
Maar dan ligt een anderszins ongunstig oordeel voor de hand.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 08 jan 2019, 04:33

iKer schreef:
08 jan 2019, 00:28
Eerst al dat verdraaien van woorden van de brontekst, en dan zo'n scheve vergelijking...
:crazy:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 08 jan 2019, 04:35

iKer schreef:
08 jan 2019, 00:23
[...] homo [...] dat soort mensen
:lol:

Link
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 08 jan 2019, 07:02

Lijkt mij het beste dat zij die het er niet mee eens zijn niet op de SGP stemmen. Lijkt me.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 07:33

Siegfried Stahl schreef:
08 jan 2019, 07:02
Lijkt mij het beste dat zij die het er niet mee eens zijn niet op de SGP stemmen. Lijkt me.
Lijkt mij ook.
Too Freud to live
Too Jung to die

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 08 jan 2019, 07:51

Toch he? Staat er ook nog iets in die verklaring over country muziek?
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 08:40

Siegfried Stahl schreef:
08 jan 2019, 07:51
Toch he? Staat er ook nog iets in die verklaring over country muziek?
Lijkt mij niet.
Misschien iets over gospel?
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 08 jan 2019, 09:07

iKer schreef:

Nr.9 praat niet zoveel goed en verbeten komt het niet op me over. Hij blijft dicht bij wat er geschreven wordt (niet heel verbazingwekkend voor iemand met een grote liefde voor het geschreven Woord) en dat geeft mij het idee dat jij de tekst niet goed hebt gelezen of hebt begrepen.
iKer schreef:
07 jan 2019, 16:18
Artikel 13: WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk te aanvaarden.
Hier staat wel de suggestie dat als je maar genoeg je best doet je van je homoseksualiteit af zou kunnen komen. Nu denk ik dat de menselijke geest echt veel kan (zie bijvoorbeeld het feit dat ik me door deze tekst heb geworsteld), maar je geaardheid verloochenen omdat wat achterlijke sukkels menen dat de Bijbel dat zo voorschrijft... Dat gaat mij te ver.
Volgens mij staat hier dat als transgenders het zouden willen God hen in staat stelt (helpt) hun geslacht te aanvaarden. Dat is iets anders dan proberen ervan af te komen. Eenieder 'is welkom om Jezus Christus trouw te volgen'.

Over homoseksualiteit staat er dit:

Artikel 8: WIJ BEVESTIGEN dat mensen die seksuele aantrekkingskracht ervaren tot mensen van hetzelfde geslacht een rijk en vruchtbaar leven kunnen leiden dat door het geloof in Jezus Christus aangenaam is voor God, wanneer zij een rein leven leiden – zoals dat voor alle christenen geldt.

Met andere woorden: homo zijn is prima, zolang je maar niet met iemand met hetzelfde geslacht trouwt of daar seks mee hebt. Daar ben ik het van harte mee oneens. Tegelijkertijd is het geen nieuws dat er mensen zijn die het Woord van God serieus nemen en er daarom op deze manier naar kijken. Ik vind de openlijke worsteling met de huidige tijdsgeest op een bepaalde manier transparant. Kom hier maar eens om in tijden van vervaging.

Verder vind ik het een ranzige tekst. Iedere keer als ik de woorden 'seksuele onreinheid' lees, komen er beelden van seksuele handelingen bij me naar boven. En gevoelens van medelijden met degenen die zichzelf dit ontzeggen.
We all need someone we can bleed on

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 08 jan 2019, 10:09

Goh, zelfs hier!

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 10:14

(klaz*) schreef:
08 jan 2019, 10:09
Goh, zelfs hier!
Hee (klaz*)!
Eindelijk terug van vakantie?
Hoe is het ermee?
Too Freud to live
Too Jung to die

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 08 jan 2019, 10:19

Krautsurfer schreef:
08 jan 2019, 10:14
(klaz*) schreef:
Goh, zelfs hier!
Hee (klaz*)!
Eindelijk terug van vakantie?
Hoe is het ermee?
:wave:

Het gaat prima, volgens mij. :)

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 08 jan 2019, 10:20

Heb nooit gesnapt waarom mensen zich storen aan wat iemend in zijn slaapkamer doet...rare wereld.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 11:26

Hee, een closet-forumnerd:
bron schreef:Een van de Nederlandse initiatiefnemers van de Nashville-verklaring haalt de Tweede Wereldoorlog erbij in de verhitte discussie over het fel bekritiseerde pamflet: ,,We moeten ons geluid laten horen. Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak”, zegt voormalig predikant Piet de Vries (62), ook verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 08 jan 2019, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 08 jan 2019, 12:16

iKer schreef:

Volgens mij heb ik de verklaring als zodanig helemaal niet 'goedgepraat', laat staan op een verbeten wijze. Het enige wat ik probeer te doen is een beetje nuance aanbrengen en door velen niet begrepen standpunten enigszins begrijpelijk te maken (en ook zelf te begrijpen). Ook door wat meer context te bieden, dat in de (reguliere) media niet of nauwelijks voor het voetlicht gebracht wordt.

Wat ik bijvoorbeeld erg goed (jawel!) aan de Nederlandse versie van de Nashville-verklaring vind is het pastorale Naschrift (zie bijv. https://www.rd.nl/opinie/gezamenlijke-v ... -1.1538626). In dat Naschrift wordt schuld beleden 'jegens de homoseksuele medemens' die ook door de kerk onrecht is aangedaan (dergelijk archaïsch taalgebruik jeukt ook bij mij, maar het is wel eerlijk en terecht). Uit het Naschrift blijkt een grote bewogenheid (daar zit je als homo of trans wellicht niet op te wachten, maar de intentie is m.i. wel goed, en zeker niet haatdragend, juist niet). Er wordt in getuigd dat de kerk en Jezus' liefde en genade er is voor iedereen, ongeacht geaardheid en gender, en er wordt in het Naschrift eveneens aangegeven dat - zeg maar - 'niet-homo's en niet-transgenders' volstrekt gelijkwaardig zijn in die zin dat iederéén zondig is en het dus van de genade moet hebben: de opstellers van het geschrift suggereren dus bijvoorbeeld niet zelf beter te zijn.

De stellingen zelf zijn feitelijk niets nieuws: dat is wat in een deel van de behoudende flank van de kerk al eeuwenlang gemeengoed is. Daar kan je het natuurlijk (fundamenteel) mee oneens zijn (ik heb ook moeite met en bezwaren tegen onderdelen ervan). Als zodanig is de tekst echter niet – zoals minister van Engelshoven stelde – ‘een stap van decennia terug’. Het is in feite niet meer en niet minder dan een (her-)bevestiging van wat er nu eenmaal geloofd wordt op grond van een bepaalde Bijbeluitleg (en het staat uiteraard iedereen vrij om het daarmee oneens te zijn, en / of om (al dan niet theologisch) het ongelijk daarvan aan te tonen). Juist dat pastorale Naschrift zou ik echter als stap vooruit beschouwen. Dit Naschrift zou juist een steun in de rug kunnen en moeten zijn voor LHBT-ers in behoudend-christelijke kringen: ook al is de opvatting in deze kringen over jouw seksualiteit / genderidentiteit bekend, als mens mag je er zijn, en mag je zijn wie je bent. (Je hebt gelijk: daarmee is nog niet het probleem ‘je mag wel homo zijn, maar niet homo doen’ nog niet opgelost. Maar het is wel een stap in de positieve richting.)

Ik stoor mezelf trouwens aan de verbetenheid waarmee juist (vooral seculiere, of in elk geval 'religieus analfabete') tegenstanders van de Nashville-verklaring 'los gaan' op alles wat maar enigszins riekt naar orthodox christendom: dat zouden ‘achterlijke’ gelovigen zijn die aan de hand van hun ‘sprookjesboekje’ aan het ‘haatzaaien’ zijn. Het hatelijke schuimbekken vind ik echter niet in de Nashville-verklaring (zeker niet in het Naschrift, dat ik hiervoor ‘bewogenheid’ toedichtte), maar juist in de sociale media (en zelfs in de zogeheten ‘kwaliteitsmedia’).
Number9, lid nummer 25.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 08 jan 2019, 12:26

(klaz*) schreef:
Goh, zelfs hier!
Juist hier!

Leuk dat je langskomt Klaz. En blij om te lezen dat het, soortement, goed met je gaat.
We all need someone we can bleed on

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 12:57

Number9 schreef:
08 jan 2019, 12:16
De stellingen zelf zijn feitelijk niets nieuws: dat is wat in een deel van de behoudende flank van de kerk al eeuwenlang gemeengoed is. Daar kan je het natuurlijk (fundamenteel) mee oneens zijn (ik heb ook moeite met en bezwaren tegen onderdelen ervan). Als zodanig is de tekst echter niet – zoals minister van Engelshoven stelde – ‘een stap van decennia terug’. Het is in feite niet meer en niet minder dan een (her-)bevestiging van wat er nu eenmaal geloofd wordt op grond van een bepaalde Bijbeluitleg (en het staat uiteraard iedereen vrij om het daarmee oneens te zijn, en / of om (al dan niet theologisch) het ongelijk daarvan aan te tonen).
Precies.
En daarom is de ophef op z'n minst wat vreemd te noemen.
Voor veel mensen is het blijkbaar een makkelijke manier om zichzelf als moreel superieur te profileren.
Too Freud to live
Too Jung to die

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 08 jan 2019, 15:06

Krautsurfer schreef:
De aanwezige homo's gebruiken gewoon de herentoiletten
Dat lijkt Ysfoxy logisch.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 15:26

Ysfoxy schreef:
08 jan 2019, 15:06
Krautsurfer schreef:
De aanwezige homo's gebruiken gewoon de herentoiletten
Dat lijkt Ysfoxy logisch.
Is ook zo.
Er liep hier een tijdje terug wel een collega ineens in een jurk rond, maar die werkt hier inmiddels niet meer.
Ik heb me nooit verdiept in zijn toiletgedrag.
Too Freud to live
Too Jung to die

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 08 jan 2019, 15:44

David
Wannabe Forumnerd

Bericht door David » 08 jan 2019, 15:53

Geen linkje waar ik kan ondertekenen? :drink:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 16:02

David schreef:
08 jan 2019, 15:53
Geen linkje waar ik kan ondertekenen? :drink:
Probeer hier 'ns?
Too Freud to live
Too Jung to die

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 08 jan 2019, 16:06

Krautsurfer schreef:
08 jan 2019, 12:57
Precies.
En daarom is de ophef op z'n minst wat vreemd te noemen.
Voor veel mensen is het blijkbaar een makkelijke manier om zichzelf als moreel superieur te profileren.
Dat denk ik ook.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 08 jan 2019, 17:33

Krautsurfer schreef:
Dat is het ook. En dat geldt mijns inziens voor minstens 80% (een zeer behoudende schatting; het zou me persoonlijk niet verbazen als dit 98% zou zijn) voor al het 'progressieve' etaleren van betrokkenheid bij wat voor sociale, culturele, etnische, religieuze, seksuele minderheid dan ook, sinds (pak 'm beet) 1968.

De grote vijand van de Westerse beschaving vandaag de dag is het bastaardkind van moralisme en snobisme.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 18:39

Kryptozoid schreef:
08 jan 2019, 17:33
Krautsurfer schreef:
Dat is het ook. En dat geldt mijns inziens voor minstens 80% (een zeer behoudende schatting; het zou me persoonlijk niet verbazen als dit 98% zou zijn) voor al het 'progressieve' etaleren van betrokkenheid bij wat voor sociale, culturele, etnische, religieuze, seksuele minderheid dan ook, sinds (pak 'm beet) 1968.

De grote vijand van de Westerse beschaving vandaag de dag is het bastaardkind van moralisme en snobisme.
Vergeet niet dat die betrokkenheid wel nodig was. Dat het ook een keer tijd was om die eeuwenlange ‘traditie’ te doorbreken. Het is achterlijk om mensen te veroordelen om hun sexuele geaardheid, omdat dat geen keuze is. D’r hebben wel degelijk mensen hun nek uitgestoken, en niet alleen om zichzelf in het zonnetje te zetten. Dat het tegenwoordig sociaal geaccepteerd is om er goede sier mee te maken mag dan twijfelachtig zijn, maar dat doet niets af aan de initiële bedoeling.
Too Freud to live
Too Jung to die

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 08 jan 2019, 19:28

Krautsurfer schreef:
08 jan 2019, 18:39
Het is achterlijk om mensen te veroordelen om hun sexuele geaardheid, omdat dat geen keuze is.
Daar ga ik zelf ook van uit, dat het net zoiets is als linkshandig-zijn in een wereld waar rechtshandig-zijn de norm is, maar: is dit eigenlijk wel zo? Weten we dat wel 100% zeker?? Hoe bewijs je dat? Langgestraften in bajessen nemen ook vaak hun toevlucht tot homoseksueel contact, en daarnaast seksualiseren (kinky aangelegde) mensen allerlei interacties, bijv. met dieren, met kinderen, en met niet-levende voorwerpen. Hoe kan je beyond any doubt hardmaken dat homoseksualiteit gebaseerd is op een diepe, primair aanwezige 'geaardheid'? Wie zegt dat het geen gevolg van MGTOW (een soort alternatieve gevangenis) is? Of, inderdaad, een perversie zoals bestialiteit dat is?

Dan nog vind ik het persoonlijk geen probleem wat consentual volwassenen ondernemen, maar kunnen we zomaar zeggen dat die conservatieve reli's het bij het verkeerde eind (lol) hebben?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 08 jan 2019, 19:35

Kryptozoid schreef:
08 jan 2019, 19:28
Krautsurfer schreef:
08 jan 2019, 18:39
Het is achterlijk om mensen te veroordelen om hun sexuele geaardheid, omdat dat geen keuze is.
Daar ga ik zelf ook van uit, dat het net zoiets is als linkshandig-zijn in een wereld waar rechtshandig-zijn de norm is, maar: is dit eigenlijk wel zo? Weten we dat wel 100% zeker?? Hoe bewijs je dat? Langgestraften in bajessen nemen ook vaak hun toevlucht tot homoseksueel contact, en daarnaast seksualiseren (kinky aangelegde) mensen allerlei interacties, bijv. met dieren, met kinderen, en met niet-levende voorwerpen. Hoe kan je beyond any doubt hardmaken dat homoseksualiteit gebaseerd is op een diepe, primair aanwezige 'geaardheid'? Wie zegt dat het geen uiting van MGTOW is? Of, inderdaad, een perversie zoals bestialiteit dat is?

Dan nog vind ik het persoonlijk geen probleem wat consentual volwassenen ondernemen, maar kunnen we zomaar zeggen dat die conservatieve reli's het bij het verkeerde eind (lol) hebben?
Tsjah, ik ben geen bioloog en geen geneticus en geen psycholoog, maar op basis van wat ik erover heb gelezen en gehoord in mijn leven ga ik er vanuit dat het geen keuze is. Maar er zal best een grijs gebied in zitten. Op zich zeer interessante materie, en ik zou willen dat het niet zo controversieel was om er onderzoek naar te doen. Zoals je vast wel weet komt het bij andere diersoorten al dan niet in gevangenschap ook voor. Het is er altijd al geweest, en zal er nog wel een tijdje blijven.
Too Freud to live
Too Jung to die

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 08 jan 2019, 19:38

Krautsurfer schreef:
08 jan 2019, 19:35
Het is er altijd al geweest, en zal er nog wel een tijdje blijven.
:up:

Link
                                                — Kryptozoid, lid 69

Plaats reactie