Tweede Kamerverkiezingen 2021

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.

Op welke partij bent u van plan te stemmen?

VVD
2
15%
PVV
0
Geen stemmen
CDA
0
Geen stemmen
D66
0
Geen stemmen
GroenLinks
3
23%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
0
Geen stemmen
Partij voor de Dieren
3
23%
SGP
2
15%
DENK
0
Geen stemmen
50PLUS
0
Geen stemmen
Forum voor Democratie
0
Geen stemmen
Piratenpartij
1
8%
BIJ1
0
Geen stemmen
Libertaire Partij
0
Geen stemmen
Jezus Leeft
0
Geen stemmen
BBB (BoerBurgerBeweging)
0
Geen stemmen
Code Oranje
0
Geen stemmen
De Feestpartij (DFP)
0
Geen stemmen
De Groenen
1
8%
JA21
0
Geen stemmen
JONG
0
Geen stemmen
Lijst Henk Krol
0
Geen stemmen
Modern Nederland
0
Geen stemmen
NIDA
0
Geen stemmen
NLBeter
0
Geen stemmen
Partij van de Eenheid
0
Geen stemmen
Splinter
0
Geen stemmen
Volt
0
Geen stemmen
Vrij en Sociaal Nederland
0
Geen stemmen
OPRECHT
0
Geen stemmen
Trots op Nederland
0
Geen stemmen
U-Buntu Connected Front
0
Geen stemmen
Wij zijn Nederland
0
Geen stemmen
Partij voor de Republiek
0
Geen stemmen
blanco lijst
1
8%

Totaal aantal stemmen: 13

Krautsurfer
Meganerd

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Krautsurfer » 15 feb 2021, 18:06

Richardus schreef:
15 feb 2021, 17:42
Krautsurfer schreef:
15 feb 2021, 15:18
Richardus schreef:
15 feb 2021, 14:55
David schreef:
15 feb 2021, 10:45
Krautsurfer schreef:
15 feb 2021, 10:18

Altijd makkelijker om dingen kapot te maken dan om dingen te verbeteren.
Alsof de EU (die inherent en tot in de dieptste vezels gebaseerd is op doorgeschoten neo-liberalisme) te 'verbeteren' of 'om te vormen' is. :lol: :crazy: Als je dat nog steeds gelooft.. .
Dat vrees ik dus ook. Het systeem an sich is corrupt. Een EU en wereldwijde unie zijn natuurlijk an sich logisch evolutionair gezien, alleen de manier van organisatie...
Okee, dus dan is de oplossing alles naar de kleaute en een fris oorlogje met Rusland?
:crazy:
Gaf alles rond de 80-110 jaar geleden ook een aardig zetje :drink:
Pff... als je ziet wat voor types floreren in een oorlog..
:nooo:
Om maar te zwijgen over al het leed en de onnoemelijke schade. Dan weer dat hele gezeik met opnieuw opbouwen.. en dan komt er zo’n heikneuter en die zegt dan dat het nog een keer moet.
Geef mijn portie maar aan fikkie.
"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write 'fuck' on their aeroplanes because it's obscene!"

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 feb 2021, 18:31

:upup:
Far beyond the tides of time

Facilitator, katalysator, transformator

David
Forumnerd

Bericht door David » 15 feb 2021, 18:46

(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 17:54
David schreef:
15 feb 2021, 17:36
(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 17:19
Overigens zou ik wel een voorstander zijn van een verlichte anarchie.
Heb je ook zulke stoere praatjes op de kansel tegenover de kerkgangers? :drink:
Ik zie niet zo goed wat hier stoer aan is.
Het heeft de associatie van rebels en revolutionair.
Maar vertel anders eens wat je onder verlicht anarchisme verstaat. Wat je je erbij voorstelt in de praktijk.
Ben ik serieus wel nieuwsgierig naar (zoals ik sowieso altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe danwel afwijkende ideeën en/of gedachte- experimenten).

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 15 feb 2021, 20:37

David schreef:
15 feb 2021, 18:46
(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 17:54
David schreef:
15 feb 2021, 17:36
(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 17:19
Overigens zou ik wel een voorstander zijn van een verlichte anarchie.
Heb je ook zulke stoere praatjes op de kansel tegenover de kerkgangers? :drink:
Ik zie niet zo goed wat hier stoer aan is.
Het heeft de associatie van rebels en revolutionair.
Maar vertel anders eens wat je onder verlicht anarchisme verstaat. Wat je je erbij voorstelt in de praktijk.
Ben ik serieus wel nieuwsgierig naar (zoals ik sowieso altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe danwel afwijkende ideeën en/of gedachte- experimenten).
Het wordt rebels en revolutionair wanneer je het opvat als verzet tegen macht, wat slechts een mogelijk voorstadium van anarchisme is.

Voor een verlicht anarchisme heb je juist vreedzaame, goedwillende, verantwoordelijke mensen nodig. Ik zie verlicht anarchisme als een soort inversie van een verlichte dictatuur, waarbij niet de ene machthebber maar de burgers zelf nobel zijn en je geen hoger machtinstituut nodig hebt. Zoiets kan denk ik alleen op kleine schaal werken en met mensen die er een tamelijk sobere en niet-materialistische levensstijl op na houden; maar misschien heb je zulke schaalverkleining juist wel nodig om globale problemen tegen te gaan.

David
Forumnerd

Bericht door David » 15 feb 2021, 20:58

(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 20:37

Voor een verlicht anarchisme heb je juist vreedzaame, goedwillende, verantwoordelijke mensen nodig. Ik zie verlicht anarchisme als een soort inversie van een verlichte dictatuur, waarbij niet de ene machthebber maar de burgers zelf nobel zijn en je geen hoger machtinstituut nodig hebt. Zoiets kan denk ik alleen op kleine schaal werken en met mensen die er een tamelijk sobere en niet-materialistische levensstijl op na houden; maar misschien heb je zulke schaalverkleining juist wel nodig om globale problemen tegen te gaan.
Dit zijn de wijste woorden die ik tot nu toe op deze site heb gelezen.
Het doet me ook denken aan een serie Tegenlicht afleveringen waarin niet-populistische EU criticasters en anti-globalistische politieke denkers aan het woord kwamen.
De meesten van hen opteerden voor een soort van neo-feodaal stelsel; een soort terugkeer van de aloude kleinere familiebedrijfjes. Doelmatige schaalverkleining op basis van verantwoord ondernemen ipv winstbejag en grootschaligheidswaanzin. Een neo-feodaal systeem ook waarbinnen de werknemers meer verantwoordelijkheid zouden krijgen, en daarmee ook meer verantwoordelijkheidsbesef zodat een hiërarchische leidingstructuur overbodig(er) zou worden.
In mijn herinnering werden er ook beelden vertoond van een anarchistische Griekse commune die zo autarkisch mogelijk probeerde te leven en zelfs het geld had afgeschaft en zoveel mogelijk was teruggaan naar ruilhandel.

Het is alweer jaren geleden en ik heb het niet allemaal meer scherp voor de geest maar weet wel dat ik het een heel interessante serie afleveringen vond.
Het ging ook helemaal voorbij aan het rechts/links denken (tenzij je 'rechts' als synoniem ziet voor 'enkel veel geld willen verdienen' en 'links' voor 'bewust matigen'). Inplaats daarvan denkers van verschillende achtergronden (van conservatieve Burkianen tot de anarchistische filosofen) met 1 gemeenschappelijke overtuiging: de destructieve kracht van het neo-liberale globalisme (waar de EU 1 van de belangrijkste aanjagers van is) proberen een halt toe te roepen en er een verantwoord alternatief voor proberen te bedenken.

Jammer dat je dit soort geluiden zelden tot nooit leest of hoort verder in de media. En geen wonder dan ook dat het gros van het stemvee maar blijft geloven in de VVD/groenlinks mentaliteit van nog meer EU. En de enige criticasters die je wel hoort zijn nationalistische populisten. Zodat elke kritiek op de EU makkelijk in dat kamp kan worden geframed.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 16 feb 2021, 09:40

David schreef:
15 feb 2021, 10:48
gung ho schreef:
11 feb 2021, 18:46
Volt heeft een sympathiek programma. Ik overweeg op dat clubje te gaan stemmen.
Tuurlijk! Volt! Nóg wereldvreemder en naïever dan groenlinks!
Het kan eigenlijk niet en toch is het zo.

Helemaal de partij voor jou inderdaad.
Ga er aub op stemmen want dan weten we dat jouw stem in elk geval verloren gaat. :up:
Zegt de niet-stemmer. :roll:
We can learn from history, but we cannot apply it.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 16 feb 2021, 09:48

David schreef:
15 feb 2021, 20:58
(klaz*) schreef:
15 feb 2021, 20:37

Dit zijn de wijste woorden die ik tot nu toe op deze site heb gelezen.
Het doet me ook denken aan een serie Tegenlicht afleveringen waarin niet-populistische EU criticasters en anti-globalistische politieke denkers aan het woord kwamen.
De meesten van hen opteerden voor een soort van neo-feodaal stelsel; een soort terugkeer van de aloude kleinere familiebedrijfjes. Doelmatige schaalverkleining op basis van verantwoord ondernemen ipv winstbejag en grootschaligheidswaanzin. Een neo-feodaal systeem ook waarbinnen de werknemers meer verantwoordelijkheid zouden krijgen, en daarmee ook meer verantwoordelijkheidsbesef zodat een hiërarchische leidingstructuur overbodig(er) zou worden.
In mijn herinnering werden er ook beelden vertoond van een anarchistische Griekse commune die zo autarkisch mogelijk probeerde te leven en zelfs het geld had afgeschaft en zoveel mogelijk was teruggaan naar ruilhandel.

Het is alweer jaren geleden en ik heb het niet allemaal meer scherp voor de geest maar weet wel dat ik het een heel interessante serie afleveringen vond.
Het ging ook helemaal voorbij aan het rechts/links denken (tenzij je 'rechts' als synoniem ziet voor 'enkel veel geld willen verdienen' en 'links' voor 'bewust matigen'). Inplaats daarvan denkers van verschillende achtergronden (van conservatieve Burkianen tot de anarchistische filosofen) met 1 gemeenschappelijke overtuiging: de destructieve kracht van het neo-liberale globalisme (waar de EU 1 van de belangrijkste aanjagers van is) proberen een halt toe te roepen en er een verantwoord alternatief voor proberen te bedenken.

Jammer dat je dit soort geluiden zelden tot nooit leest of hoort verder in de media. En geen wonder dan ook dat het gros van het stemvee maar blijft geloven in de VVD/groenlinks mentaliteit van nog meer EU. En de enige criticasters die je wel hoort zijn nationalistische populisten. Zodat elke kritiek op de EU makkelijk in dat kamp kan worden geframed.
1. Wie is hier nu naïef? Ruilhandel? :crazy:

2. Dus je ziet een tv-programma op het publieke net en je zegt dan dat je dit soort, nogal wazige, geluiden te weinig hoort. :crazy:

3. Het leenstelsel, ook bekend als het feodale stelsel/systeem of feodaliteit en feodalisme, was een manier van besturen. waarbij de koning het dagelijks bestuur van bepaalde gebieden overliet aan leenmannen, bijvoorbeeld een hertog, graaf of heer. Deze leenmannen konden deze stukken dan weer lenen aan achterleenmannen, bijvoorbeeld een ridder of baron. Het leenstelsel werd vooral in de vroege en hoge middeleeuwen gebruikt, daarna namen steden de macht van de edelen over. In theorie heeft het leenstelsel echter nog lang bestaan. Ook de Kassieten, de Romeinen (vanaf ~250), de Ottomanen, de Japanners, de Indiërs en de Perzen hebben een leenstelsel gekend.

Het woord feodaliteit is verbonden met twee andere moeilijke woorden: suzerein en vazal. De opperste suzerein of leenheer is de koning of de keizer. Wanneer die niet langer in staat is om in te staan voor de verdediging en de organisatie van zijn grondgebied, doet hij een beroep op een vazal of leenman. Aan zo'n vazal staat de koning een bepaald gebied of leen af waarover de vazal de heerschappij krijgt. In dat gebied stelt de vazal dan de wetten, int hij belastingen en is hij verantwoordelijk voor de openbare orde en de verdediging tegen indringers en buitenaf. De overeenkomst tussen suzerein en vazal berust op een plechtige belofte van de vazal om zijn suzerein trouw te zijn en hem zo nodig hulp te snellen. Dit hele systeem wordt dus feodaliteit of leenstelsel genoemd.

In het feodale systeem kon een vazal of leenman op zijn beurt optreden als suzerein of leenheer, wanneer hij een deel van zijn gebied ook weer afstond aan een leenman. Alle combinaties waren mogelijk. Men kon niet alleen tegelijk leenheer en leenman zijn, maar ook leenman van twee of meer lenen.

Bron: wikikids (aangepast aan het denkniveau dus, wat een goede leraar ben ik toch! :bounce: )

Naast een dicatuur is er niet snel een andere samenlevingsvorm te bedenken waarin hiërarchie zo'n belangrijke rol speelt. Geen wonder dat jij dit interessant vindt.

4. En iedere keer dat je het hebt over 'nog meer EU' bega je dezelfde denkfout. Er zijn op dit moment in Europa weinig mensen die meer EU willen zoals die nu bestaat. Je hebt het dus eigenlijk tegen niemand (zeker op dit forum).

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 16 feb 2021, 09:59

Richardus schreef:
15 feb 2021, 14:55
David schreef:
15 feb 2021, 10:45
Krautsurfer schreef:
15 feb 2021, 10:18
Richardus schreef:
15 feb 2021, 08:48
Eigenlijk wil ik voor Nexit zijn. De hele huidige opzet van EU is zo lek als een mandje. Zou mooi zijn het te laten desintegreren, oorlogje met Rusland er overheen, en dan opnieuw beginnen :up:
Altijd makkelijker om dingen kapot te maken dan om dingen te verbeteren.
Alsof de EU (die inherent en tot in de dieptste vezels gebaseerd is op doorgeschoten neo-liberalisme) te 'verbeteren' of 'om te vormen' is. :lol: :crazy: Als je dat nog steeds gelooft.. .
Dat vrees ik dus ook. Het systeem an sich is corrupt. Een EU en wereldwijde unie zijn natuurlijk an sich logisch evolutionair gezien, alleen de manier van organisatie...
De EU hangt aan elkaar van aanpassingen. Mensen die er studies naar hebben gedaan valt het op dat er weinig langetermijndoelen zijn en dat de EU verandert naar de omstandigheden. Nu er, al jarenlang, een roep is om betere grenscontrole zal de EU zich waarschijnlijk in die richting ontwikkelen. Grootste probleem is natuurlijk het gebrek aan democratisch gehalte. Dat is echter niet iets wat de EU zelf kan bepalen. Lidstaten zullen zelf een deel van de macht op moeten geven. Mensen die 'de schuld' hiervan bij de EU zelf blijven leggen, hebben dus eigenlijk te weinig verstand van de materie. Mijn verwachting is dat, op de zeer lange termijn, dat democratisch gehalte omhoog gaat. Vooral als blijkt dat de EU als machtsblok een factor op wereldniveau kan spelen.

Overigens heeft Freddy Heineken het beste plan bedacht voor een Verenigd Europa. Het is een plan waar Klaz, David en ik ons alledrie in kunnen vinden, omdat het terugkeert naar, relatieve, kleinschaligheid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurotopia

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 16 feb 2021, 10:13

gung ho schreef:
16 feb 2021, 09:59
Overigens heeft Freddy Heineken het beste plan bedacht voor een Verenigd Europa. Het is een plan waar Klaz, David en ik ons alledrie in kunnen vinden, omdat het terugkeert naar, relatieve, kleinschaligheid.

Iets wat je feitelijk al ziet gebeuren. Zie Catalonië dat weg wil uit Spanje. Beieren dat zich nooit echt Duits heeft gevoeld. Het opsplitsen van Yoegoslavië, en Tsjecho-Slowakije. Het VK uit elkaar. Je zou een Baskenland kunnen maken (voor zover dat nog speelt).
Het lijkt me wel wat.
"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write 'fuck' on their aeroplanes because it's obscene!"

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 16 feb 2021, 10:20

Krautsurfer schreef:
16 feb 2021, 10:13
gung ho schreef:

Iets wat je feitelijk al ziet gebeuren. Zie Catalonië dat weg wil uit Spanje. Beieren dat zich nooit echt Duits heeft gevoeld. Het opsplitsen van Yoegoslavië, en Tsjecho-Slowakije. Het VK uit elkaar. Je zou een Baskenland kunnen maken (voor zover dat nog speelt).
Het lijkt me wel wat.
Mij ook. Allemaal de EU in, afvaardiging per regio, iedere stem telt, mooie korte lijntjes naar de achterban. Proost.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 16 feb 2021, 10:30

gung ho schreef:
16 feb 2021, 10:20
Krautsurfer schreef:
16 feb 2021, 10:13
gung ho schreef:

Het lijkt me wel wat.
Mij ook. Allemaal de EU in, afvaardiging per regio, iedere stem telt, mooie korte lijntjes naar de achterban. Proost.
En iedereen verplicht Engels (nog altijd praktischer dan Esperanto) als tweede taal leren op school. Kunnen we elkaar ook eindelijk eens een beetje verstaan.
Nog effe nadenken wat te doen met grote steden. Berlijn bijvoorbeeld is geen onderdeel van deelstaat Brandenburg, waar het midden in ligt, maar een eigen deelstaat. En de bodemschatten. Hoe gaan we de opbrengsten en de lasten daarvan verdelen.
Landbouw. Veeteelt. Zware industrie. ICT.
En wat gaat er regionaal geregeld worden, en wat op Europees niveau. Multinationals zouden sowieso op Europees niveau belast moeten worden. Of ze nou eigen kweek zijn, of van buiten het continent komen.
En de uitzonderingen! Denk aan de uitzonderingen!
En het Europees parlement moet dan naar Zwitserland. Want de Zwitsers, stelletje luilebollen dat het zijn, doen sowieso niet mee. Dus dan hoeft geen enkel deelstaatje zich gepasseerd te voelen.
Oh, ik voorzie jarenlang dikke democratische pret!
:bounce:

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 16 feb 2021, 11:18

Krautsurfer schreef:
16 feb 2021, 10:30
Nog effe nadenken wat te doen met grote steden. Berlijn bijvoorbeeld is geen onderdeel van deelstaat Brandenburg, waar het midden in ligt, maar een eigen deelstaat. En de bodemschatten. Hoe gaan we de opbrengsten en de lasten daarvan verdelen.
Landbouw. Veeteelt. Zware industrie. ICT.
En wat gaat er regionaal geregeld worden, en wat op Europees niveau. Multinationals zouden sowieso op Europees niveau belast moeten worden. Of ze nou eigen kweek zijn, of van buiten het continent komen.
En de uitzonderingen! Denk aan de uitzonderingen!
En het Europees parlement moet dan naar Zwitserland.
Oh, ik voorzie jarenlang dikke democratische pret!
:bounce:
Daar noem wel een paar dingetjes. Dat gaat minimaal 10 jaar onderhandelen kosten.
Broeva! Haro! Dinges heeft gelijk!

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 16 feb 2021, 11:32

Siegfried Stahl schreef:
15 feb 2021, 17:49
iKer schreef:
15 feb 2021, 11:39

De SGP is de antichrist. Dat bewijst dit sterke staaltje leugenachtigheid van de website:

"BOER COR STAAT VOOR GOED RENTMEESTERSCHAP"
[Rare reactie van Sieg].
Wij van de Ware Christen Partij vinden dat u de Bijbel niet serieus neemt. U maakt zich schuldig aan misinterpretatie, en dwaalt de antichrist achterna.

"De ergste godsdienstige dwaalleer is die van de Antichrist, d.w.z. die van een pseudo-messianisme waarin de mens zichzelf verheerlijkt in plaats van God en zijn Messias, die in het vlees gekomen is."

En in dat vlees komen, daar zit 'm nou net de kneep. Die biologische vleesvarkens van Boer Cor, dat zijn God en zijn Messias. En Boer Cor ziet dat niet en verkoopt ze voor de slacht.
'Het hele internet draait om iKer' -Snif, 2020

David
Forumnerd

Bericht door David » 16 feb 2021, 15:46

gung ho schreef:
16 feb 2021, 09:48

1. Wie is hier nu naïef? Ruilhandel? :crazy:

2. Dus je ziet een tv-programma op het publieke net en je zegt dan dat je dit soort, nogal wazige, geluiden te weinig hoort. :crazy:

3. Het leenstelsel, ook bekend als het feodale stelsel/systeem of feodaliteit en feodalisme, was een manier van besturen. waarbij de koning het dagelijks bestuur van bepaalde gebieden overliet aan leenmannen, bijvoorbeeld een hertog, graaf of heer. Deze leenmannen konden deze stukken dan weer lenen aan achterleenmannen, bijvoorbeeld een ridder of baron. Het leenstelsel werd vooral in de vroege en hoge middeleeuwen gebruikt, daarna namen steden de macht van de edelen over. In theorie heeft het leenstelsel echter nog lang bestaan. Ook de Kassieten, de Romeinen (vanaf ~250), de Ottomanen, de Japanners, de Indiërs en de Perzen hebben een leenstelsel gekend.

Het woord feodaliteit is verbonden met twee andere moeilijke woorden: suzerein en vazal. De opperste suzerein of leenheer is de koning of de keizer. Wanneer die niet langer in staat is om in te staan voor de verdediging en de organisatie van zijn grondgebied, doet hij een beroep op een vazal of leenman. Aan zo'n vazal staat de koning een bepaald gebied of leen af waarover de vazal de heerschappij krijgt. In dat gebied stelt de vazal dan de wetten, int hij belastingen en is hij verantwoordelijk voor de openbare orde en de verdediging tegen indringers en buitenaf. De overeenkomst tussen suzerein en vazal berust op een plechtige belofte van de vazal om zijn suzerein trouw te zijn en hem zo nodig hulp te snellen. Dit hele systeem wordt dus feodaliteit of leenstelsel genoemd.

In het feodale systeem kon een vazal of leenman op zijn beurt optreden als suzerein of leenheer, wanneer hij een deel van zijn gebied ook weer afstond aan een leenman. Alle combinaties waren mogelijk. Men kon niet alleen tegelijk leenheer en leenman zijn, maar ook leenman van twee of meer lenen.

Bron: wikikids (aangepast aan het denkniveau dus, wat een goede leraar ben ik toch! :bounce: )

Naast een dicatuur is er niet snel een andere samenlevingsvorm te bedenken waarin hiërarchie zo'n belangrijke rol speelt. Geen wonder dat jij dit interessant vindt.

4. En iedere keer dat je het hebt over 'nog meer EU' bega je dezelfde denkfout. Er zijn op dit moment in Europa weinig mensen die meer EU willen zoals die nu bestaat. Je hebt het dus eigenlijk tegen niemand (zeker op dit forum).
Ik gaf al aan dat het lang geleden was dat ik deze uitzending heb gezien en het me niet levendig meer kan herinneren.
Hoe ik het nu had geparafraseerd is beslist onvolledig en onzorgvuldig geweest. Maar het was dan ook eigenlijk sec een reactie op Klaz' gedachte-experiment van een verlichte anarchie die me aan deze uitzendingen van weleer deed denken. Uitzendingen die ik niet als levensovertuiguing heb omhelst maar wel zeer interessant vond om te vernemen. Want anders dan jij zit ik niet vastgeroest in hokjes en conventies en neem ik graag kennis van denkers die out of the box durven te treden.
Jij zet alles wat afwijkt gemakzuchtig meteen weg onder de noemer 'complotdenken' of aanverwanten. Nu bestaan er ook best veel absurde alternatieve waarheden die je niet serieus hoeft te nemen maar jij gooit echt bij voorbaat alles op die hoop.
Met zo'n beperkt denkkader zal er nooit iets (ook niet ten goede) veranderen. Want wezenlijke maatschappelijke veranderingen (die mi op sommige fronten hard nodig zijn) ontstaan vrijwel altijd door een voorhoede van denkers die out of the box hebben durven denken (en daar in hun eigen tijd vaak om werden verguisd of zelfs voor gek verklaard).
Je kan je er dus soms beter wat meer open voor stellen inplaats van het meteen weg te zetten als geraaskal.

Uiteraard werd overigens door de denkers in de uitzendingen met 'soortvan neo-feodaal systeem' niet het middeleeuwse feodale systeem bedoeld waar jij nu breeduit wikipedia voor hebt geraadpleegd. Het was hoogstens losjes op bepaalde onderdelen van dat systeem gebaseerd, waarbij de kwalijke elementen zoveel mogelijk waren weggefilterd.
Hoe het precies zat kan ik dus ook niet meer parafraseren want daarvoor schiet mijn geheugen tekort. Ik zou de uitzending graag weer eens terugzien. Maar het is evident dat ik geen voorstander ben van het leenheren systeem.

Wat betreft de verlichte dictatuur: ook daar heb ik de nodige nuances bij gegeven waaruit blijkt dat ik er in de realiteit geen voorstander van ben. Maar dat soort nuances zijn voor beroepsframers als jij niet besteed dus ik laat je maar in de waan en je behoefte om zwart/wit te framen.

Wat de EU betreft: het gaat erom dat het gros van de mensen (en zeker de groenlinksgekkies) nog steeds geloven dat de 'huidige EU' om te vormen is tot een duurzamer en eerlijker en democratischer unie. Ik beweer dat dat onmogelijk is omdat het inherent en tot in de diepste vezels gebaseerd is op doorgeschoten globalistische neo-liberale grootschaligheidswaan. En als er al goede lieden zijn die dat willen bestrijden is de lobby van de multinationals en 'de melkkoe-industrieën' waar de EU financieel op drijft er altijd nog wel om dat meteen bij de wortel af te schieten.
Dat je met dat laatste niet blij bent (en velen met jou) wil ik best geloven. Maar dat je denkt dat dit van binnenuit is te veranderen is volkomen naïef, wereldvreemd en op de langere termijn destructief.
Als ik het dus over EU denken heb (of nog meer EU) , bedoel ik dat.. die blijvende steun aan een systeem in de volstrekt illusionaire veronderstelling dat het gif in dat systeem uit te bannen is ter faveure van een filantropischer, duurzamer en democratischer samenwerkingsverband.

Tot slot: als je goed gelezen hebt (wat je niet kan) dan had je ook kunnen lezen dat het voorlopig enige echte en realistische alternatief wat ik heb gegeven voor de EU niet de verlichte dictatuur of een soortvan feodaal stelsel is (beiden meer interessante gedachte-experimenten waar je dingen uit zou kunnen halen ter inspiratie), maar een constructie als de EEG van voor 1992.
Bij gebrek aan beter dat wel, maar ik ben zelf niet bij machte een ideaal systeem te ontwikkelen en dan kies ik maar voor het minst kwade.

Zo, en nu heb ik wel weer genoeg onder de verhoorlamp gehangen voor vandaag wat betreft dit subject.
Mij benieuwen wanneer je Klaz gaat ridiculiseren omwille van zijn verlichte anarchie denkbeelden.
Dat ga je uiteraard niet doen want je 'discussieert' enkel ad-hominem.
Laatst gewijzigd door David op 16 feb 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 feb 2021, 16:15

Oh gut, de dames zijn weer aan het beppen :yawn:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 feb 2021, 07:32

Ik wilde omstebeurt de verkiezingsprogramma's gaan lezen maar manman wat een ondoordringbare lappen leuterteksten allemaal, gaan 's avonds na m'n werk m'n ogen van draaien en m'n kop van kloppen. En in t weekend doe ik liever leukere dingen. Dus ik hou het bij hoofdpunten, kieswijzer, vooroordelen en aannames :wave:

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 11:30

Het partijprogramma van de PVV kan je wel doornemen hoor. Daar ben je in twee minuten mee klaar.

Doet me toch weer terugdenken aan 1 van de betere Lubach afleveringen, vlak voor de vorige verkiezingen.
Aangezien de PVV anno 2021 als enagrootste partij in de peilingen staat toch wel weer interessant weer eens terug te kijken.

Link

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 feb 2021, 11:38

David schreef:
17 feb 2021, 11:30
Het partijprogramma van de PVV kan je wel doornemen hoor. Daar ben je in twee minuten mee klaar.

Nee man is ook al zo'n epistel geworden, doe mij maar weer zo'n a4tje :drink:

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 11:53

Richardus schreef:
17 feb 2021, 11:38
David schreef:
17 feb 2021, 11:30

Nee man is ook al zo'n epistel geworden, doe mij maar weer zo'n a4tje :drink:
Grappig is dat hun 52 pagina's tellende partijprogramma anno nu wel zegt wat ze allemaal willen bewerkstelligen, maar dat er bij geen enkele stelling wordt uitgelegd hoe ze het willen doen.
Daarom is die Lubach aflevering van 4 jaar geleden nog steeds actueel.

Het blijft toch absurd dat de enagrootste partij van Nederland geen enkel beleidsplan heeft, en echt alleen maar roeptoetert zonder ook maar 1 oplossing te bieden. Dat een splinterpartijtje daarmee wegkomt: oké. Maar dit is een partij van +/- 20 zetels.
Zelfs Pim Fortuyn had concrete plannen.

Volgens mij is er ook geen enkel ander land waar zo'n grote partij hiermee wegkomt. Alle (rechts -populistische) partijen elders hebben in elk geval concrete plannen (hoe absurd misschien ook) hoe ze de boel willen veranderen.

Dat zo'n soort partij zonder enig concreet plan het zo goed kan doen in een parlementaire democratie zegt ook al genoeg eigenlijk. Men stemt of massaal op wereldvreemde gekkies (groenlinks, FVD, etc) , op partijen die diverse crises hebben veroorzaakt en daarvoor worden beloond ipv afgestraft (VVD etc), op partijen 'uit gewoonte' zonder nadenken, op partijen die constant ergens voor zeggen te staan maar in het zicht van de macht niet weten hoe snel ze hun principes overboord moeten gooien of op partijen zonder een programma. Parlementaire democratie is vooral een democratie die gebaseerd is op scoren voor de bühne en op de onderbuik van de kiezer.

En op opportunisme-politiek.

Maar dat laatste punt had ik geloof ik al eens gemaakt. :oops:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 12:41

David schreef:
16 feb 2021, 15:46

Ik gaf al aan dat het lang geleden was dat ik deze uitzending heb gezien en het me niet levendig meer kan herinneren.
Hoe ik het nu had geparafraseerd is beslist onvolledig en onzorgvuldig geweest. Maar het was dan ook eigenlijk sec een reactie op Klaz' gedachte-experiment van een verlichte anarchie die me aan deze uitzendingen van weleer deed denken. Uitzendingen die ik niet als levensovertuiguing heb omhelst maar wel zeer interessant vond om te vernemen. Want anders dan jij zit ik niet vastgeroest in hokjes en conventies en neem ik graag kennis van denkers die out of the box durven te treden.
Jij zet alles wat afwijkt gemakzuchtig meteen weg onder de noemer 'complotdenken' of aanverwanten. Nu bestaan er ook best veel absurde alternatieve waarheden die je niet serieus hoeft te nemen maar jij gooit echt bij voorbaat alles op die hoop.
Met zo'n beperkt denkkader zal er nooit iets (ook niet ten goede) veranderen. Want wezenlijke maatschappelijke veranderingen (die mi op sommige fronten hard nodig zijn) ontstaan vrijwel altijd door een voorhoede van denkers die out of the box hebben durven denken (en daar in hun eigen tijd vaak om werden verguisd of zelfs voor gek verklaard).
Je kan je er dus soms beter wat meer open voor stellen inplaats van het meteen weg te zetten als geraaskal.
Ik zou het zelf wat korter en bondiger hebben gezegd en er zijn out-of-the-box-ideeën die mij te ver gaan, maar verder kan ik een eind mee in deze gedachtegang.
David schreef:

Uiteraard werd overigens door de denkers in de uitzendingen met 'soortvan neo-feodaal systeem' niet het middeleeuwse feodale systeem bedoeld waar jij nu breeduit wikipedia voor hebt geraadpleegd. Het was hoogstens losjes op bepaalde onderdelen van dat systeem gebaseerd, waarbij de kwalijke elementen zoveel mogelijk waren weggefilterd.
Hoe het precies zat kan ik dus ook niet meer parafraseren want daarvoor schiet mijn geheugen tekort. Ik zou de uitzending graag weer eens terugzien. Maar het is evident dat ik geen voorstander ben van het leenheren systeem.
Jij gebruikt het woord neofeodaal. Feodaliteit is zo'n specifieke term dat het welhaast niet anders kan dat er een bepaalde betekenis aan wordt gegeven. Nu kun je heel hard beweren dat je 'een andere vorm van neofeodaal' bedoelt, maar dan had je beter een ander woord kunnen kiezen. Nu lijkt het inderdaad alsof je een voorstander bent van 'een leenheren systeem'. Woorden als 'uiteraard' en 'evident' slaan dan ook nergens op. Zo evident is het helemaal niet.
David schreef:

Wat betreft de verlichte dictatuur: ook daar heb ik de nodige nuances bij gegeven waaruit blijkt dat ik er in de realiteit geen voorstander van ben. Maar dat soort nuances zijn voor beroepsframers als jij niet besteed dus ik laat je maar in de waan en je behoefte om zwart/wit te framen.

Wat de EU betreft: het gaat erom dat het gros van de mensen (en zeker de groenlinksgekkies) nog steeds geloven dat de 'huidige EU' om te vormen is tot een duurzamer en eerlijker en democratischer unie. Ik beweer dat dat onmogelijk is omdat het inherent en tot in de diepste vezels gebaseerd is op doorgeschoten globalistische neo-liberale grootschaligheidswaan. En als er al goede lieden zijn die dat willen bestrijden is de lobby van de multinationals en 'de melkkoe-industrieën' waar de EU financieel op drijft er altijd nog wel om dat meteen bij de wortel af te schieten.
Dat je met dat laatste niet blij bent (en velen met jou) wil ik best geloven. Maar dat je denkt dat dit van binnenuit is te veranderen is volkomen naïef, wereldvreemd en op de langere termijn destructief.
Als ik het dus over EU denken heb (of nog meer EU) , bedoel ik dat.. die blijvende steun aan een systeem in de volstrekt illusionaire veronderstelling dat het gif in dat systeem uit te bannen is ter faveure van een filantropischer, duurzamer en democratischer samenwerkingsverband.
Daar denk ik inderdaad anders over. Er zijn heel veel veranderingen tot stand gebracht binnen de EU en die veranderingen verlopen lang niet altijd plan- en doelmatig. In ieder geval lang niet zo planmatig als sceptici zoals jij aannemen. Volgens jou is het onmogelijk. Volgens mij niet.
David schreef:

Tot slot: als je goed gelezen hebt (wat je niet kan) dan had je ook kunnen lezen dat het voorlopig enige echte en realistische alternatief wat ik heb gegeven voor de EU niet de verlichte dictatuur of een soortvan feodaal stelsel is (beiden meer interessante gedachte-experimenten waar je dingen uit zou kunnen halen ter inspiratie), maar een constructie als de EEG van voor 1992.
Bij gebrek aan beter dat wel, maar ik ben zelf niet bij machte een ideaal systeem te ontwikkelen en dan kies ik maar voor het minst kwade.
Je wekt in ieder geval de indruk dat je erg hecht aan hiërarchisch gestructureerde samenlevingen. Een parlementaire democratie brengt volgens jou geen veranderingen teweeg. Overigens kies je helemaal nergens voor. Je debiteert wat platitudes over de EU zonder je echt verdiept te hebben in de materie, blijft thuis als er gestemd mag worden en onderneemt geen acties iets te veranderen.
David schreef:

Mij benieuwen wanneer je Klaz gaat ridiculiseren omwille van zijn verlichte anarchie denkbeelden.
Ik ga Klaz niet ridiculiseren. :nooo:

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 12:52

Je kan echt niet begrijpend lezen Gung Ho, of je snapt niet wat ik bedoel, of ik druk me niet zorgvuldig genoeg uit naar jouw smaak. Dat van die dictatuur heb je in elk geval totaal verkeerd begrepen. Gezien ook het gegeven dat (zelfs) bepaalde andere nerds het wel lijken te snappen wat ik ermee bedoelde.
Hoe dan ook, je analyses nav mijn stelingen kloppen in 90 % geval voor geen meter. En het blijven verbeteren is voor mij een doodlopende weg.
Daarnaast zijn we het gewoon op elementaire dingen fundamenteel oneens (bijvoorbeeld over de mogelijkheid de EU van binnenuit daadwerkelijk ten goede te veranderen). Je kan dat op je gebruikelijke pedante wijze afserveren met de stelling dat jij gelijk hebt omdat je nu eenmaal meer verdiept bent in de materie cq meer verstand van zaken hebt dan de ander (in dit geval ondergetekende) maar dat is een narcistisch trucje dat misschien voor je schoolklasje werkt maar bij mij eerder op de lachspieren werkt. Ik ken je langer dan vandaag als stiekeme meelezer.

Wat ik nog wel kan zeggen over dat neo-feodaal: die term heb ik niet bedacht maar dat werd zo door een aantal denkers in de bewuste tegenlicht aflevering omschreven. Hoe ze dat precies voor zich zagen weet ik dus niet meer. Nogmaals: mijn reactie was een impulsief opgeschreven herinnering aan dat programma nav Klaz' verlichte anarchie wens. Een paar losse onvolledige parafrasen en scènes die ik me nog meende te herinneren. Dat jij dat meteen wil ridiculiseren begrijp ik maar ook al zou ik het willen: ik kan er niet dieper op ingaan omdat ik de precieze betekenis niet eens weet. Ik weet enkel dat ik het destijds een interessante ideeëenstroom vond. Een soortvan alternatieve wijze van denken hoe een rechtvaardiger maatschappij te creeëren waarvan ik vind dat dat veel te weinig aan bod komt in de media. Inplaats daarvan louter de voorspelbare en veilige clichémeninkjes waarmee we geen steek verder komen. Uitgesproken door lieden die elk wezenlijk alternatieve manier van denken wegzetten als complotdenken of waanzin. Zoals wij daar hier ook een exponent van hebben op het forum. :drink:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 13:10

David schreef:
17 feb 2021, 12:52
Je kan echt niet begrijpend lezen Gung Ho, of je snapt niet wat ik bedoel, of ik druk me niet zorgvuldig genoeg uit naar jouw smaak. Dat van die dictatuur heb je in elk geval totaal verkeerd begrepen. Gezien ook het gegeven dat (zelfs) bepaalde andere nerds het wel lijken te snappen wat ik ermee bedoelde.
Ik begrijp het hoor. Je bedoelde het hypothetisch. :roll:
David schreef:
17 feb 2021, 12:52

Hoe dan ook, je analyses nav mijn stelingen kloppen in 90 % geval voor geen meter. En het blijven verbeteren is voor mij een doodlopende weg.
Daarnaast zijn we het gewoon op elementaire dingen fundamenteel oneens (bijvoorbeeld over de mogelijkheid de EU van binnenuit daadwerkelijk ten goede te veranderen). Je kan dat op je gebruikelijke pedante wijze afserveren met de stelling dat jij meer verstand van zaken hebt dan de ander (in dit geval ondergetekende) maar dat is een trucje dat misschien voor je schoolklasje werkt maar bij mij eerder op de lachspieren werkt. Ik ken je langer dan vandaag als stiekeme meelezer.

Vreemd dat mijn analyses niet kloppen, want ik citeer je overal en reageer daar dan op. Dat zou mijn ruimte tot misinterpretatie toch moeten beperken.

En als stiekeme meelezer vertoef je niet zo vaak in het Wat lees je nu topic, want daar staan keurig een aantal van de boekjes die ik gelezen heb over EU en huidige politieke landschap. Dat verschaft me niet de air van iemand die er meer verstand van heeft dan jij, het verschaft me de wetenschap dat het daadwerkelijk zo is. :bounce:

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 13:17

Gezien jouw beperkte vermogen tot 'begrijpend 'lezen maakt de hoeveelheid boeken die je hebt gelezen al helemaal niet zoveel indruk meer op ondergetekende.

Daarnaast: er worden legio boeken over dit soort onderwerpen geschreven en het is maar net welke jij selecteert. Iets in mij zegt dat je vooral die auteurs kiest die je eigen visies bevestigen. En niet (of veel minder) de auteurs die wezenlijk kritisch op die visie zijn.

Maar je bent dus echt zo naïef om te denken dat als je maar veel leest van auteurs die je zelf hebt uitgekozen, dat je het dan automatisch bij het rechte eind hebt. Ik vraag me zelfs al af of je het überhaupt allemaal wel snapt (zie ook eerste zin van deze posting). :drink:

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 17 feb 2021, 13:34

Afbeelding
I don't think you're ready for this jelly.

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 13:36

:lol:

Oke, oke mevrouw Rainy.
We gaan wel weer tegen mevrouw David aanzeuren :wave:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 feb 2021, 14:13

Het is wat vermoeiend de hele discussie te lezen.
Misschien is het tijd voor iKer weer eens wat te gaan doen.

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 14:32

gung ho schreef:
17 feb 2021, 12:41
David schreef:
Ik ga Klaz niet ridiculiseren. :nooo:
:D

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 14:34

Noch bij Stemwijzer noch bij Kieskompas wordt er een vraag gesteld over de macht van idioot grote bedrijven. Leeft dat thema dan niet in de politiek en de maatschappij?

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 15:29

David schreef:
17 feb 2021, 13:17
Gezien jouw beperkte vermogen tot 'begrijpend 'lezen maakt de hoeveelheid boeken die je hebt gelezen al helemaal niet zoveel indruk meer op ondergetekende.

Daarnaast: er worden legio boeken over dit soort onderwerpen geschreven en het is maar net welke jij selecteert. Iets in mij zegt dat je vooral die auteurs kiest die je eigen visies bevestigen. En niet (of veel minder) de auteurs die wezenlijk kritisch op die visie zijn.

Maar je bent dus echt zo naïef om te denken dat als je maar veel leest van auteurs die je zelf hebt uitgekozen, dat je het dan automatisch bij het rechte eind hebt. Ik vraag me zelfs al af of je het überhaupt allemaal wel snapt (zie ook eerste zin van deze posting). :drink:
De meeste non-fictie lees ik om meer inzichten te krijgen en om mijn geest te scherpen. Dat betekent dat ik boeken lees met voor mij nieuwe informatie, of boeken die mij verdieping van al aanwezige kennis leveren.

Wat Europa betreft heb ik een paar kritische boeken gelezen (Counter-revolution van Jan Zielonka en De nieuwe burgeroorlog van Ulrike Guérot). De eerste vond ik goed, de tweede te makkelijk. Het boek Project Europe dat ik laatst aanhaalde is mild-kritisch, maar dat boek is wat meer onderzoekend in plaats van betogend van aard. Ik heb natuurlijk ook pro-Europa boeken in de kast (een ontzettend goed boek van Luuk van Middelaar en een iets te positieve uitgave van Nexus De terugkeer van Europa).

Ik heb een leerstijl die ik zelf als antagonistisch betitel. Dat betekent dat ik pas tot leren kom als ik het ergens mee oneens ben en er daarom meer over wil lezen. Dat heeft me wat problemen opgeleverd tijdens mijn laatste studie :oops: en soms sijpelt die leerstijl door tot op het forum. Zo vond ik het leuk om naar aanleiding van de discussie over fascisme meer te lezen over populisme. Wat is populisme? van Jan-Werner Müller en De vrijheid van de grens van Paul Scheffer hebben me anders naar Europa laten kijken. Wat doen we met illiberale democratieën in Europa? Waar ligt de grens van Europa? En voor mij persoonlijk: wat voor Europa sta ik zelf voor?

Van al deze boeken was het zo nu en dan filosofische boek van Van Middelaar het meest uitdagend en er zaten passages bij die ik terug heb moeten lezen. Ik denk echter dat ik alles wel begrepen heb. Dat wil niet zeggen dat ik alles heb onthouden. Ik vergeet best veel. Is niet erg. Al die pagina's samen worden uiteindelijk mijn mening over Europa en bij inhoudelijke discussies komt er altijd iets van die kennis terug.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 feb 2021, 15:36

(klaz*) schreef:
17 feb 2021, 14:34
Noch bij Stemwijzer noch bij Kieskompas wordt er een vraag gesteld over de macht van idioot grote bedrijven. Leeft dat thema dan niet in de politiek en de maatschappij?
Die Stemwijzers zijn dan ook alleen maar een hulp. Geen definitieve keuze bepalers wmb.
Je kunt ook naar stemgedrag kijken. Dan zie je dat de meeste rechtse partijen boeren geen strobreed in de weg leggen behalve wat aanpassingen in de marge. Dan zie je dat PVV vaak met VVD meestemt, dat het CDA miljardensteun aan de KLM geeft terwijl daar de piloten schandalig veel meer verdienen dan de Franse collega’s.

Enzovoorts. Ik noem uiteraard wat mij opvalt, jij hebt vast je eigen stokpaardjes. Ik weet dat Ewald Engelen (invloedrijk in PvdD) zich mateloos ergert aan de koelies van het grootbedrijf bij de middenpartijen. GL heeft een bleek profiel dienaagaande maar was ooit expliciet pleitbezorger van ‘kleine bedrijfjes’, MKB dus. Ook het CDA was ooit sterk verbonden met het MKB.

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 16:13

@Gung ho: ik ken niet elke auteur die je noemt maar die ik wel ken zijn inderdaad het soort 'mainstream auteurs' die weinig kritisch zijn tegenover de neo-liberale grootheidswaan cq de EU.
Ik geloof er ook niets van dat je 'pas tot leren komt als je het ergens mee oneens bent en er daarom meer over wil lezen.' Het lijkt er meer op dat je inderdaad liever het soort boeken leest die je pro-EU visie bevestigen, aangevuld met wat milde kritiekpuntjes.

Maar mocht het onverhoops toch wel zo zijn moet ik je misschien een paar namen ter inspiratie geven die werkelijk tegengeluid bieden. Allereerst is daar natuurlijk de meermaals door Iker aangehaalde Ewald Engelen. Zijn laatste boek 'ontwaak uit de neo-liberale sluimer' is erg leesbaar en biedt ook voor de EU-fiel die bereid is verder te kijken dan zijn naïeve neus lang is interessante maar ook ontnuchterende inzichten. De man is mij wat te radicaal links maar zijn evaluatie over het hoe- en waarom van de doorgeschoten EU is subliem!

De Franse filosoof Pierre Rosanvallon laat in zijn laatste boek 'De democratie denken' (onder andere) ook regelmatig zien waar het mis gaat als de macht teveel centraliseert en daarnaast teveel afhankelijk wordt gemaakt van grote bedrijven. Het is daarmee , al dan niet indirect, en soms ook wel direct, een aanklacht tegen een orgaan als de EU.
Hetzelfde doet de beroemde anti-globaliste Naomi Klein in haar Shock doctrine. Al is zij Amerikaanse en dus wat minder gericht op het europese global-kapitalisme.

Dit zijn de boeken die bij ondergetekende in de kast staan. Verder lees ik regelmatig kritische artikelen. Vooral 'The guardian' heeft regelmatig EU-kritische stukken van verschillende auteurs (de gedachte dat de Brexit enkel uit nationalisme en populisme is voortgekomen is dan ook een sprookje. Er zijn ook heel veel goede motieven om de EU vaarwel te zeggen en de Engelsen zijn daar in het algemeen verder in dan 'wij'. Niet dat je daar wat over leest, ziet, of hoort in de Vaderlandse mainstream media (afgezien van een enkele Tegenlicht aflevering), maar daar hebben we het al eens eerder over gehad en werd weggezet als complotdenken ;) )

Nou ja, we kunnen hier nog jarenlang over dooremmeren maar ééns worden we het toch niet.

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 16:20

iKer schreef:
17 feb 2021, 15:36
(klaz*) schreef:
Die Stemwijzers zijn dan ook alleen maar een hulp. Geen definitieve keuze bepalers wmb.
Dat snap ik, maar het zijn ook een soort graadmeters van wat de belangrijkste thema's zijn bij de komende verkiezingen.

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 16:32

(klaz*) schreef:
17 feb 2021, 16:20
iKer schreef:
(klaz*) schreef:
Dat snap ik, maar het zijn ook een soort graadmeters van wat de belangrijkste thema's zijn bij de komende verkiezingen.
Waar ik me meer aan stoor is als je bijvoorbeeld voor minder EU kiest in een stemwijzer, je meteen meer riching het PVV /FVD kamp wordt gemanouvreerd. Er wordt dus automatisch van uitgegaan dat dat 'minder EU' nationalistisch gevoed is.
Terwijl (als je mijn betogen hier alleen al leest) kan zien dat er hele andere motieven kunnen zijn om voor een anti-EU geluid te kiezen die ver af staan van PVV en FVD denkbeelden.

En zo zijn er wel meer voorbeelden te geven in diverse stellingen van stemwijzers waarin de nuances volledig zijn verdwenen (waarom je ja of nee kiest) en er sec van vooronderstellingen wordt uitgegaan.

Oftewel. Stemwijzers zijn uitermate suggestief en om die reden mi grotendeels onbruikbaar.
Nu stem ik toch niet dus verder maak ik er geen heisa over maar als ik voor de lol zo'n ding invul schud ik meerdere malen meewarig het hoofd.

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 16:46

Wat dat betreft kun je net zo goed deze test doen voor je naar de stembus gaat. Of deze

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 16:50

Spoiler: show
Ik kwam uit op Iron Man en The Peacekeeper. Dat wordt dus toch Henk Krol

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 16:52

David schreef:
17 feb 2021, 16:13
@Gung ho: ik ken niet elke auteur die je noemt maar die ik wel ken zijn inderdaad het soort 'mainstream auteurs' die weinig kritisch zijn tegenover de neo-liberale grootheidswaan cq de EU.
Ik geloof er ook niets van dat je 'pas tot leren komt als je het ergens mee oneens bent en er daarom meer over wil lezen.' Het lijkt er meer op dat je inderdaad liever het soort boeken leest die je pro-EU visie bevestigen, aangevuld met wat milde kritiekpuntjes.

Maar mocht het onverhoops toch wel zo zijn moet ik je misschien een paar namen ter inspiratie geven die werkelijk tegengeluid bieden. Allereerst is daar natuurlijk de meermaals door Iker aangehaalde Ewald Engelen. Zijn laatste boek 'ontwaak uit de neo-liberale sluimer' is erg leesbaar en biedt ook voor de EU-fiel die bereid is verder te kijken dan zijn naïeve neus lang is interessante maar ook ontnuchterende inzichten. De man is mij wat te radicaal links maar zijn evaluatie over het hoe- en waarom van de doorgeschoten EU is subliem!

De Franse filosoof Pierre Rosanvallon laat in zijn laatste boek 'De democratie denken' (onder andere) ook regelmatig zien waar het mis gaat als de macht teveel centraliseert en daarnaast teveel afhankelijk wordt gemaakt van grote bedrijven. Het is daarmee , al dan niet indirect, en soms ook wel direct, een aanklacht tegen een orgaan als de EU.
Hetzelfde doet de beroemde anti-globaliste Naomi Klein in haar Shock doctrine. Al is zij Amerikaanse en dus wat minder gericht op het europese global-kapitalisme.

Dit zijn de boeken die bij ondergetekende in de kast staan. Verder lees ik regelmatig kritische artikelen. Vooral 'The guardian' heeft regelmatig EU-kritische stukken van verschillende auteurs (de gedachte dat de Brexit enkel uit nationalisme en populisme is voortgekomen is dan ook een sprookje. Er zijn ook heel veel goede motieven om de EU vaarwel te zeggen en de Engelsen zijn daar in het algemeen verder in dan 'wij'. Niet dat je daar wat over leest, ziet, of hoort in de Vaderlandse mainstream media (afgezien van een enkele Tegenlicht aflevering), maar daar hebben we het al eens eerder over gehad en werd weggezet als complotdenken ;) )

Nou ja, we kunnen hier nog jarenlang over dooremmeren maar ééns worden we het toch niet.
Je zou de schrijvers die je niet herkent eens kunnen googelen. Wie weet zijn de meningen iets minder mainstream dan je denkt.

Maar we weten allebei dat je dat niet gaat doen, want dan zou je je hapklare mening over Groenlinksgekkies bij moeten stellen en dat gaat nooit gebeuren.

Overigens lees ik The Guardian ook. Iedere dag. :bounce: Niet echt verbazingwekkend dat jij via je topics alleen de EU-kritische geluiden voorgeschoteld krijgt. Dat geeft een nogal eenzijdig beeld. Ik lees inderdaad ook de meer pro-Europese meningen. Die van de hoofdredactie bijvoorbeeld. Overigens heb je verkeerd onthouden dat Brexit de reden was om jou een complotgekkie te noemen. Dat kwam omdat je zei dat de pers aan de leiband liep van de EU.

En in het Brexittopic kun je teruglezen dat wat mij betreft Brexit niet alleen te verklaren valt vanuit nationalisme en populisme. Maar ook dat ga je niet doen, want dat heb je nodig om het beeld van Groenlinksgekkies in stand te houden. Of het beeld van jezelf als iemand die verder kijkt (en denkt) dan de mainstream.

O ja, en dat je niet gelooft dat ik op een bepaalde manier leer geeft wel aan hoe diep je scepsis zit. Het belemmert je om op constructieve wijze een discussie te voeren.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 17 feb 2021, 16:56

(klaz*) schreef:
17 feb 2021, 16:46
Wat dat betreft kun je net zo goed deze test doen voor je naar de stembus gaat. Of deze
Die Disneyprinsessen ken ik nauwelijks, dus die test was geen doen.
De ontbijttest bracht me het volgende:
You got: The Architect

You’re an imaginative and strategic thinker. You carry a quiet confidence with you and love to help others in need. You're the planner of the group who is always keeping things on schedule and ticking off boxes.
Dit zit er tamelijk naast.
Verbeeldingsrijke denker, dat klopt hopelijk wel, maar strategisch dan weer compleet niet.
Ik heb weinig zelfvertrouwen, maar ben dan weer niet te beroerd te helpen met verhuizingen en dergelijke of op andere manieren te helpen.
Ik plan nooit iets. Ik heb een hekel aan plannen. Ik improviseer veel liever.
Ik houd me redelijk aan de tijd, maar verder zie ik meer in de 'van uitstel komt afstel' filosofie.

Geen idee wat ik op basis van deze test zou moeten stemmen.

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 17 feb 2021, 17:12

Krautsurfer schreef:
17 feb 2021, 16:56
Geen idee wat ik op basis van deze test zou moeten stemmen.
Precies zoals dat bij een stemtest hoort. :up:

David
Forumnerd

Bericht door David » 17 feb 2021, 17:26

@Gung ho

Ga jij nou eerst maar eens mijn tips lezen voordat we weer gaan verzanden in die eindeloze groefplaat die blijft hangen. Van welles/nietes en jij-bakken 3.0.
Als je echt van het leren van afwijkende meningen (van de jouwe) bent (een soortvan moreel superieure claim die ik niet zou durven doen maar die wel typisch is voor een pedant groenlinksgekkie) bestel je de boeken vanavond nog online.
Verder weer iets met een pot en een ketel uiteraard.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 18:43

David schreef:
17 feb 2021, 17:26
@Gung ho

Ga jij nou eerst maar eens mijn tips lezen voordat we weer gaan verzanden in die eindeloze groefplaat die blijft hangen. Van welles/nietes en jij-bakken 3.0.
Als je echt van het leren van afwijkende meningen (van de jouwe) bent (een soortvan moreel superieure claim die ik niet zou durven doen maar die wel typisch is voor een pedant groenlinksgekkie) bestel je de boeken vanavond nog online.
Naomi Klein ken ik natuurlijk en haar gedachtegoed wordt altijd zo breed uitgemeten dat haar boek lezen mij niets extra's op gaat leveren. Opvallend dat deze bestsellerauteur wat jou betreft niet tot de mainstream behoort.

Ewald Engelen krijg je automatisch binnen via dit onvolprezen forum en af en toe lees ik wel eens iets van hem. Ik vind hem soms scherp en soms een beetje kinderachtig. Net als jij vind ik hem overigens soms wat te links, maar dat zal je meteen weer vergeten. Zijn toon vind ik soms wat ergerlijk. Dan liever de toon die Sander Heijne en Hendrik Noten aanslaan in hun boek Fantoomgroei. Zij noemen Engelen als inspiratiebron.

De filosoof van je zal ik eens checken. :up:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 feb 2021, 18:44

(klaz*) schreef:
17 feb 2021, 16:20
iKer schreef:
(klaz*) schreef:
Dat worden bepaalde thema’s mede onder invloed van de keuzes die de makers maken natuurlijk.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 feb 2021, 18:50

gung ho schreef:
17 feb 2021, 18:43
David schreef:
17 feb 2021, 17:26
@Gung ho

Naomi Klein ken ik natuurlijk en haar gedachtegoed wordt altijd zo breed uitgemeten dat haar boek lezen mij niets extra's op gaat leveren. Opvallend dat deze bestsellerauteur wat jou betreft niet tot de mainstream behoort.

Ewald Engelen krijg je automatisch binnen via dit onvolprezen forum en af en toe lees ik wel eens iets van hem. Ik vind hem soms scherp en soms een beetje kinderachtig. Net als jij vind ik hem overigens soms wat te links, maar dat zal je meteen weer vergeten. Zijn toon vind ik soms wat ergerlijk. Dan liever de toon die Sander Heijne en Hendrik Noten aanslaan in hun boek Fantoomgroei. Zij noemen Engelen als inspiratiebron.

De filosoof van je zal ik eens checken. :up:
Jezus man, uiteindelijk raken jullie het nog eens.

Dat Engelen zo links is (wat voor de Nederlandse verhoudingen klopt) is alleen maar goed. Er is in Nederland amper een echt links economisch geluid over in het debat.
In dat gat is hij gesprongen. Hij schijnt bijv. met pek en veren weggejaagd bij de PvdA (via via gehoord), daar heb je centrumrechtse eikels als Dijsselbloem die de lakens uitdelen, die hebben weinig met het gewone volk of arbeidsrechten.

Enfin. Leuk debatje tussen jullie zo.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 feb 2021, 19:06

iKer schreef:
17 feb 2021, 18:50
Jezus man, uiteindelijk raken jullie het nog eens.
Er zijn stiekem best wat overeenkomsten. Dat geef ik zo nu en dan ook aan. Maar David kan daar niet aan, want dan zou hij toe moeten geven dat Groenlinksgekkies niet zo gek zijn als hij dacht. Mijn verwachting is dat daarmee zijn zelfgecontstrueerde wereld in elkaar stort en hij de rest van zijn leven kwijlend in een rolstoel door zal brengen terwijl slechts twee namen zal mompelen tegen het verplegend personeel: 'Flaaks,' 'Gung ho!'
iKer schreef:
17 feb 2021, 18:50

Dat Engelen zo links is (wat voor de Nederlandse verhoudingen klopt) is alleen maar goed. Er is in Nederland amper een echt links economisch geluid over in het debat.
In dat gat is hij gesprongen.
Eens.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 17 feb 2021, 19:12

gung ho schreef:
17 feb 2021, 16:52

Overigens lees ik The Guardian ook. Iedere dag. :

Goed bezig jullie twee. :worship:

Zelf kom ik niet verder dan de Osservatore Romano. En het AD.

The Guardian...My Goodness!
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 feb 2021, 11:01

Ik zit op yt van nosop3 hun stukjes over politieke partijen te kijken. En sommige partijen willen dus de stemleeftijd omlaag brengen naar 16 jaar. In elk stukje over elke partij vragen ze op straat aan jongeren (16-20) of ze een lijsttrekker op een foto herkennen. Zelden wordt wie dan ook van welke partij herkend. Waarom zou je zulke ongeïnteresseerde, ongeïnformeerde lui dan stemrecht geven? Nou ja, stemmen zullen die dan waarschijnlijk ook niet...of om heel rare, onverantwoordelijke onvolwassen overwegingen. Uitzonderingen altijd daargelaten natuurlijk.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 20 feb 2021, 11:41

Maar wat denk je van de rest van de stemmers? Ik zou ze niet de kost willen geven die alleen maar Wilders en Rutte kennen.

Vanaf ongeveer m’n veertiende had ikzelf een overwogen stem kunnen uitbrengen. Mn jongste dochter schat ik ook zo in. M’n oudste dochter is alleen maar into geld verdienen en hoge cijfers halen, die heeft weinig politiek bewustzijn. (Ik gok dat ze ongeveer bij PvdA of rechtser uit zou komen). Die is ouder dan 16.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 feb 2021, 11:44

Lopend Vuur van RTV Noord was gister weer een soort poll...van wie al weet waar ie op gaat stemmen (70%...):

Als je gaat stemmen, op welke partij dan? (Poll gesloten)
PVV 19.37% (931 stemmen)

D66 16.87% (811 stemmen)

VVD 12.07% (580 stemmen)

PvdA 10.13% (487 stemmen)

FVD 7.22% (347 stemmen)

CDA 6.84% (329 stemmen)

SP 6.51% (313 stemmen)

ChristenUnie 4.95% (238 stemmen)

GroenLinks 4.06% (195 stemmen)

Een andere partij 3.62% (174 stemmen)

Partij voor de Dieren 2.89% (139 stemmen)

:eek:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 20 feb 2021, 12:36

iKer schreef:
20 feb 2021, 11:41
Maar wat denk je van de rest van de stemmers? Ik zou ze niet de kost willen geven die alleen maar Wilders en Rutte kennen.

Vanaf ongeveer m’n veertiende had ikzelf een overwogen stem kunnen uitbrengen. Mn jongste dochter schat ik ook zo in. M’n oudste dochter is alleen maar into geld verdienen en hoge cijfers halen, die heeft weinig politiek bewustzijn. (Ik gok dat ze ongeveer bij PvdA of rechtser uit zou komen). Die is ouder dan 16.
Aan de ene kant vind ik dat je ouder zou moeten zijn om te stemmen. Want pubers.
Aan de andere kant mag je vanaf je zeventiende het leger in om je de tering te laten schieten, mocht het nodig gevonden worden, en dan vind ik ook dat je daar best wel wat zeggenschap over mag hebben middels een lullige stem.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 20 feb 2021, 14:04

Degenen die zich zo laten gebruiken zijn mss ook niet bewust genoeg om te stemmen. Op mn zeventiende wist ik echt wel dat ik niet in opdracht van een ander op vreemden wilde schieten.

Goeie vriend van me is ex-commando, die zegt altijd ‘ik stond daar nooit bij stil. Het was gewoon gaaf te doen’.
Iets wat ik heel goed snap. Ook mij lijken veel van die commandospelletjes gaaf op zich.
Maar kennelijk was hij op z’n eenentwintigste geestelijk niet zo rijp om in te zien waar hij in wezen mee bezig was.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 feb 2021, 15:30

Punt voor Baudet

Link

Zie de vileine genoegzame grijns toen hij merkte dat ie haar te pakken had. Het ging precies zoals hij wilde. Sterk :clap: "wie is hier nou de arrogante trut? Ikke!"

Plaats reactie