godwin poll.. wie won de discussie? billy of gungho

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.

wie won het godwin gevecht gung ho of billy blitzkrieg

Peiling eindigde op 09 nov 2010, 16:17

gung ho
29
76%
billy blitzkrieg
9
24%
geschiedenis zal het uitwijzen
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 38

ratzeratzeratz
Hop hop

godwin poll.. wie won de discussie? billy of gungho

Bericht door ratzeratzeratz » 06 nov 2010, 16:17

Zie hier het virtuele kock out gevecht
schrool eerst even langs de eerste 10 onzin berichtjes
http://www.forumnerds.nl/viewtopic.php?f=16&t=4859
"Drinking is a way of ending the day." - Ernest Hemingway

gung ho
Knuffelnerd

Re: godwin poll.. wie won de discussie? billy of gungho

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 16:38

Voor de verandering eens gestemd.

Op mezelf. :lol:
It's just not understanding...

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 16:45

Zegt een beetje weinig he, zo'n poll op een forum vol met leken. Je kan zo'n vraag beter stellen op een forum waar veel historici zitten of iig met mensen die zich daar serieus en veelvuldig mee bezighouden. Die veel boeken lezen van vooraanstaande auteurs; die allen analyseren en duiden op basis van procesmatige wetmatigheden én gebeurtenissen uit het verdere verleden (binnen het actie-reactie beginsel), omdat er anders namelijk niets te duiden valt.
Van Gung Ho komt de uitspraak dat een beetje historicus zich daar niet mee bezig houdt, en ik kan u nu al voorspellen dat deze uitspraak op een geschiedenisforum hard weggelachen wordt :yes:
Geldt evenzeer voor zijn suggestie dat je processen in het nu niet kunt vergelijken met die van weleer. De exacte gebeurtenissen (en de nuances daarin) zijn mss niet te vergelijken, maar de processen an sich zijn altijd te vergelijken, omdat de mens nl voorspelbare gedragingen heeft, zeker binnen groepsprocessen

Maar neem de proef anders op de som. Zet Gung Ho's stelling op een geschiedenisforum neer en kijk hoe er dan wordt gestemd. :lol: Een poll op dit forum (waar mensen zich louter met duffe muziekjes lijken bezig te houden) zet iig echt geen zoden aan de dijk..zelfs als ik zou winnen zegt het niks.
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 17:01

Nog even afgezien van het feit dat veel nerds ALTIJD tegen mij zullen stemmen omdat ik ze zo vaak voor dom en rotte vis uitmaak :lol:

Echt te debiel voor woorden als men qua inhoudelijke argumenten voor gung ho kiest in deze discussie..daar moet een antipathie jegens mijn manier van discuzeuren achterzitten :drink:

Maar goed, kies maar voor die VMBO mongool.. I rest my case :upup:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:16

Billy Blitzkrieg schreef:Zegt een beetje weinig he, zo'n poll op een forum vol met leken. Je kan zo'n vraag beter stellen op een forum waar veel historici zitten of iig met mensen die zich daar serieus en veelvuldig mee bezighouden. Die veel boeken lezen van vooraanstaande auteurs; die allen analyseren en duiden op basis van procesmatige wetmatigheden én gebeurtenissen uit het verdere verleden (binnen het actie-reactie beginsel), omdat er anders namelijk niets te duiden valt.
Van Gung Ho komt de uitspraak dat een beetje historicus zich daar niet mee bezig houdt, en ik kan u nu al voorspellen dat deze uitspraak op een geschiedenisforum hard weggelachen wordt :yes:
Geldt evenzeer voor zijn suggestie dat je processen in het nu niet kunt vergelijken met die van weleer. De exacte gebeurtenissen (en de nuances daarin) zijn mss niet te vergelijken, maar de processen an sich zijn altijd te vergelijken, omdat de mens nl voorspelbare gedragingen heeft, zeker binnen groepsprocessen

Maar neem de proef anders op de som. Zet Gung Ho's stelling op een geschiedenisforum neer en kijk hoe er dan wordt gestemd. :lol: Een poll op dit forum (waar mensen zich louter met duffe muziekjes lijken bezig te houden) zet iig echt geen zoden aan de dijk..zelfs als ik zou winnen zegt het niks.
Het zou fijn zijn als je bij al mijn uitspraken mijn eigen woorden gebruikt. Dat kan heel gemakkelijk met de qoute knop. Een inhoudelijke discussie met jou is bij voorbaat uitgesloten omdat je mensen woorden in de mond legt en ze al vrij snel begint te beledigen. 'Van Gung ho komt de uitspraak dat...' en 'Gung ho' stelling...' en dan weergeven in je eigen woorden. Het zou kunnen dat anderen op dit forum dat ook een ergerlijke gewoonte vinden.

Verder heb ik niet zo heel veel gezegd wat jouw tirades rechtvaardigt. Lijkt me.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 17:22

Ik kan de bewuste quotes uit uw mond ook wel even hier neerzetten hoor.
Incluis de quote waarin u ineens bakzeil haalt (en wat u dan later weer ontkent)
Draaien heet dat.. een tactiek die veel nerds hanteren als ze zich in het nauw gedreven weten. Niet toegeven dat ze ongelijk hebben, maar inbinden en dat vervolgens weer ontkennen

Ik leg niets in uw mond wat u niet heeft gezegd :no: :nono:

Nu ja, men kan alles gewoon lezen in het betreffende topic

En wat u tirades noemt zijn gewoon inhoudelijk beargumenteerde stellingen. Alleen lach ik u daarbij ook uit omdat de uwe zo belachelijk zijn. Ergelijke gewoonte van mij misschien, maar het mag omdat u notabene geschiedenisles geeft en dus beter zou moeten weten

Maar goed, alles is nu wel gezegd. En die poll kan me gestolen worden. Zelden was ik meer overtuigd van mijn gelijk dan met deze kwestie B-) :wave:
Laatst gewijzigd door Billy Blitzkrieg op 06 nov 2010, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:23

Ik weet dat je het kan. Doe het maar.

:bounce:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 06 nov 2010, 17:25

Jullie verwarren discussies met uitputtingsslagen.
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:29

Ysfoxy schreef:Jullie verwarren discussies met uitputtingsslagen.
Nee hoor. Neuken verwar ik met uitputtingsslagen.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 17:30

Eigenlijk heeft niemand gewonnen want we hebben elkaar nog niet voor nazi uitgemaakt en WO 2 er nog niet bijgehaald.

Ik heb enkel gewonnen op basis van de door gung ho ontkende stelling dat historici veelal van procesmatige wetmatigheden uitgaan en dat je dan ook grote maatschappelijke processen/goflbewegingen/situaties (of hoe je het ook wilt noemen) in het heden procesmatig heel goed kunt vergelijken met die van het verleden, en ook voor een belangrijk deel kunt verklaren vanuit leermomenten vanuit dat verleden. Maar dat heeft verder niets met Godwin te maken. Dus mss moet ratzeratz de naam van de poll even veranderen

Genoeg gediscuzeurd.. ik ga vreten maken :wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:36

Billy Blitzkrieg schreef:
Ik heb enkel gewonnen op basis van de door gung ho ontkende stelling dat historici veelal van procesmatige wetmatigheden uitgaan en dat je dan ook grote maatschappelijke processen/goflbewegingen/situaties (of hoe je het ook wilt noemen) in het heden procesmatig heel goed kunt vergelijken met die van het verleden.
Ging de discussie hierover? :eek:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 06 nov 2010, 17:37

gung ho schreef:
Ysfoxy schreef:Jullie verwarren discussies met uitputtingsslagen.
Nee hoor. Neuken verwar ik met uitputtingsslagen.
Doe je dan ook een poll achteraf, onder het genot van een sigaretje?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 17:39

gung ho schreef:
Ik heb enkel gewonnen op basis van de door gung ho ontkende stelling dat historici veelal van procesmatige wetmatigheden uitgaan en dat je dan ook grote maatschappelijke processen/goflbewegingen/situaties (of hoe je het ook wilt noemen) in het heden procesmatig heel goed kunt vergelijken met die van het verleden.
Ga je voor de tweede keer bakzeil halen? :lol:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:42

gung ho schreef:
Ga je voor de tweede keer bakzeil halen? :lol:
Dat was ironie.

Geef eerst maar eens via een quote aan waar ik de eerste keer bakzeil haalde dan praten we weer verder.

Succes!

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 17:47

gung ho schreef:Wat ben je toch een onchuldig lammetje. Als jij denkt dat we uit de gebeurtenissen van toen nu lessen kunnen trekken, begrijp je niets van geschiedenis. Een beetje historicus denkt niet meer in 'procesmatige wetmatigheden'. Gebeurtenissen uit het verleden bieden geen enkel houvast voor de toekomst. Je kunt met een gekleurde bril dingen bekijken, in een bepaald licht zetten, naar je hand zetten, je kunt je ook vasthouden aan de feitelijkheden en verder alle flauwekul weglaten.
en dan na mijn betogen:
gung ho schreef:
Ik had het gelezen en vroeg me af of je nu je eigen redenering zover beperkt had dat het net leek alsof je het meer met me eens bent dan je durft toe te geven. In de geschiedenis zijn er gerust wetmatigheden aan te wijzen (al moet je daar ook voorzichtig mee zijn), wat jij doet is die toepassen op de toekomst. Dat is, op zijn zachtst gezegd, nogal ongewoon voor een historicus.
Dit was je eerste bakzeil.
Sowieso wat je in die eerste quote nog meer zegt ("Als jij denkt dat we uit de gebeurtenissen van toen nu lessen kunnen trekken, begrijp je niets van geschiedenis") is echt zo volkomen dom.. zeker voor iemand die geschiedenisles geeft.. ik heb er nog steeds geen woorden voor :erm:

Maar goed, je hebt wel weer even genoeg aandacht gehad voor vandaag voor een mongool. Ik ga nu echt ff vreten hoor. Misschien later verder spelen met grote oom Billy, maar nu even in je mandje :drink: :wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 17:54

Zucht. Zie je werkelijk niet dat wat ik zeg op geen enkele manier met elkaar in tegenspraak is? Ik ken geen moderne historicus die gebeurtenissen uit het verleden ziet als een waarschuwing voor de toekomst. Daarmee heb ik niet, nooit, nergens gezegd dat er in het verleden geen wetmatigheden te vinden zijn.

:yawn:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 18:00

Waarom denk jij (als eenvoudig zelfs voor jou te begrijpen voorbeeld) eigenlijk dat er ooit een volkenbond (nu verenigde naties) is opgericht? En waarom zijn er na WO 2 strengere anti discriminatiewetten gekomen?
Omdat men geen lessen heeft getrokken uit het verleden misschien? :crazy:
Laatst gewijzigd door Billy Blitzkrieg op 06 nov 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 06 nov 2010, 18:02

gung ho schreef:Ik ken geen moderne historicus die gebeurtenissen uit het verleden ziet als een waarschuwing voor de toekomst.
Dus er is bv. geen overeenkomst tussen hoe het Amerikaanse volk wordt lekker gemaakt voor een oorlog met Iran en hoe het Amerikaanse volk werd lekker gemaakt voor een oorlog met Irak?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 18:03

gung ho schreef: Ik ken geen moderne historicus die gebeurtenissen uit het verleden ziet als een waarschuwing voor de toekomst.
Ik zie alleen op TV al Maarten van Rossem die ons wekelijks waarschuwt voor populisten op basis van zijn kennis van hoe dat in het verleden is afgelopen. En nu Riemer weer. En zo zijn er legio vooraanstaande historici die het verleden als referentie nemen voor processen die nu gaande zijn. Lees je nooit columns in NRC of volkskrant of zo? daar stikt het van de waarschuwingen van historici
Kap nou toch eens met onzin lullen Gung Ho. Je maakt jezelf volkomen belachelijk en ik krijg bijna medelijden met je :protest:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 18:12

En Gung Ho zet nu al zijn AE's in voor de poll :upup:

Genoeg gelachen voor vandaag. Nu echt off :wave:

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2010, 18:14

:lol:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 18:18

Billy Blitzkrieg schreef:Waarom denk jij (als eenvoudig zelfs voor jou te begrijpen voorbeeld) eigenlijk dat er ooit een volkenbond (nu verenigde naties) is opgericht? En waarom zijn er na WO 2 strengere anti discriminatiewetten gekomen?
Omdat men geen lessen heeft getrokken uit het verleden misschien? :crazy:
Ach en wie is nu de naïeveling? Nederland ging na WOII vrolijk verder met oorlogvoeren in Indonesië, de Russen gingen dapper verder, de joden kregen een eigen vredelievende staat, de Amerikanen vochten wereldwijd oorlogjes uit, zelfs de Belgen hadden hun Congo, zal ik doorgaan?

De geleerde lessen hebben vooral te maken met de verfijning van oorlogsstrategie. Grondwetten hebben te maken met opstand en gelijkheidswetten met economie. Dat zijn de wetmatigheden die jij bedoelt. Toch?

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 18:19

Al mijn AE's?

Je hebt echt geen flauw idee tegen wie je het hebt. :lol:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 18:28

20 stemmen erbij in 10 minuten voor Gung Ho :lol:
Zoveel nerds hebben we niet eens, en al helemaal nooit tegelijk :worship: :lol: :lol:

En wat uw vorige posting betreft; of die maatregelen effect sorteren of niet gaat de discussie niet over. Het gaat erom dat men uit het verleden lessen wil trekken en daar het beleid op aanpast. Ik ben de laatste te denken dat het iets uithaalt, JUIST omdat ik overtuigd ben van terugkerende procesmatige wetmatigheden/situaties onder bepaalde condities die je de hele geschiedenis terug ziet komen. Daar is geen wetje tegen bestand. Dat zit in de mensch.
Hele andere discussie.
maar u moet ook wel een zijpad inslaan, want in de eigenlijke discussie bent u inmiddels echt wel uitgeluld. :lol:
En m'n bami wordt koud verdomme
Laatst gewijzigd door Billy Blitzkrieg op 06 nov 2010, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 18:28

Ik zie nu wel wat je bedoelt.

Het lijkt erop dat je deze poll gaat verliezen.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2010, 18:29

Ach, de waarheid is toch ondemocratisch.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 18:30

En wat uw vorige posting betreft; of die maatregelen effect sorteren of niet gaat de discussie niet over. Het gaat erom dat men uit het verleden lessen wil trekken en daar het beleid op aanpast.
O. Gaat de discussie daar over! :eek:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 06 nov 2010, 18:33

gung ho schreef:Ik zie nu wel wat je bedoelt.

Het lijkt erop dat je deze poll gaat verliezen.
Tsja, tegen uw sterke argumentatie ben ik ook niet opgewassen :drink:
Fijn dat uw charismatische intellect zoveel nieuwe aanwas heeft aangetrokken op dit forum. Ik ben trots op u :drink:

En val me nu niet meer lastig want ik moet eten en daarna naar de film

Liefs van Billy :wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 06 nov 2010, 18:40

Er worden geen lessen getrokken uit het verleden omdat je met mensen te maken hebt.

Jared Diamond geeft in zijn boek Ondergang een heel mooi voorbeeld. Op Paaseiland werden eeuwenlang bomen gebruikt om die beelden te verslepen. Uiteindelijk zijn op het eiland alle bomen gekapt, daarmee werd het onmogelijk de manier van leven in stand te houden. Voor nieuwkomers werd het onverklaarbaar hoe die beelden daar ooit terecht waren gekomen. Diamond beschrijft hoe de man zich moet hebben gevoeld toen hij de laatste boom kapte.

Die man wist van niets, kon met geen mogelijkheid overzien wat er in de toekomst zou gebeuren en voelde zich daar ook niet verantwoordelijk voor. Hij had het hout nodig. Diamond vertelt in zijn boek hoe we deze fout kunnen voorkomen en de wereld van de ondergang kunnen redden. Hij is bijzonder hoopvol gestemd over de mogelijkheden en geeft voorbeelden uit het verleden. Wat gebeurt er echter in werkelijkheid?

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 06 nov 2010, 18:53

Wacht, waarover ging de discussie eigenlijk? :crazy: :lol: :crazy:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 06 nov 2010, 18:59

Siegfried Stahl schreef:Op dit forum geldt dat indien billy z,n mond opendoet hij heeft verloren. Werkt prima.

:yes:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 06 nov 2010, 20:42

Ik geloof dat ik een interessante discussie gemist heb over mijn vakgebied.....................het zei zo.

Ik gooi hier ook maar 2 gemeenplaatsen tegen aan.
"Het is belangrijk om lessen uit het verleden te trekken, voor de toekomst'
En 'de geschiedenis herhaalt zich nooit in de zelfde vorm en inhoud'

Zucht. En een al te groot criticus zal hier nog aan toevoegen dat geschiedenis géén wetenschap is.

Maar god god, wat is geschiedenis toch een interessant vak, of in ieder geval een interessant gebied om je mee bezig te houden.

Ik ben al weer een paar maanden bezig om een bijna dag voor dag verslag uit te pluizen van de periode juni oktober 1941,
in Rusland van Brest Litowsk tot aan Smolensk.
Hoe meer ik lees, hoe moeilijker het wordt een waarheid, of helderheid te destileren. Want wat ik ook lees, is slechts het verslag van hooguit een paar 100 mensen, terwijl hier het lot bepaald werd van honderdduizenden mensen. die mensen hebben echter geen stem gekregen. Wat hebben zij gedacht, wat hebben zij gedaan, hoe zijn zij ten onder gegaan. ?
Een hopeloze contructie van een bijna vergeten historische gebeurtenis, maar al deze zwijgende slachtoffers hebben een leven gehad, hun hoop op een menswaardig bestaan een toekomst. Maar niemand zal het ooit te weten komen.
Dat is het probleem met geschiedenis.

Geschiedenis is net zo iets als het lopen in een groot bos, en een blad op de grond omdraaien om te kijken wat daar onder zich afspeelt om vervolgens een boek te schrijven met een uitleg hoe het leven in het bos er uit ziet..............
Een echte heer gaat eenzaam zijn eigen weg.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 09:48

gung ho schreef: Ik ken geen moderne historicus die gebeurtenissen uit het verleden ziet als een waarschuwing voor de toekomst.
Ik zie alleen op TV al Maarten van Rossem die ons wekelijks waarschuwt voor populisten op basis van zijn kennis van hoe dat in het verleden is afgelopen. En nu Riemer weer. En zo zijn er legio vooraanstaande historici die het verleden als referentie nemen voor processen die nu gaande zijn. Lees je nooit columns in NRC of volkskrant of zo? daar stikt het van de waarschuwingen van historici
Kap nou toch eens met onzin lullen Gung Ho. Je maakt jezelf volkomen belachelijk en ik krijg bijna medelijden met je :protest:
Terwijl jij op tv kijkt naar Maarten van Rossem lees ik zijn columns in het Historisch Nieuwsblad. Interessant om te zien wat hij zegt. En wat blijkt? Hij is het totaal met jou oneens! De geschiedenis herhaalt zich niet!http://www.maartenonline.nl/00/mt/nl/52 ... ossem.html. Wie had dat gedacht? Vooral de zin 'Al dit denken in termen van historische analogieën is in hoge mate misleidend.' mag jou aanzetten tot nadenken. Over jou gesproken, hij heeft zelfs een column aan je gewijd: Onheilsprofeten
http://www.historischnieuwsblad.nl/00/h ... feten.html Herkenbaar? Let wel: Maarten van Rossem is een uitzondering onder historici omdat hij zich zo graag mengt in het publieke debat, maar hij is nu eenmaal aangehaald door Billy dus ik ben hem graag ter wille.

De enige column die interessant voor Billy zou kunnen zijn is deze: http://www.historischnieuwsblad.nl/00/h ... ossem.html Goed lezen hoor! Ik lees namelijk nergens een waarschuwing. Nergens! Met dit artikel kun je in ieder geval je gelijk halen in een eventuele discussie met ratseratz. Niet te danken!

:wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 10:01

@JackN

De discussie met Billy gaat in het kort hierover: Billy ziet de geschiedenis als een proces van wetmatigheden waarbij de uitkomst niet anders kan zijn dan die nu is (retrospectieve interpretatie). Volgens hem denken historici op deze manier. Het is daarom volgens hem gerechtvaardigd uitspraken te doen over het verloop van de toekomst. Door het verleden nauwkeurig te bestuderen, kun je voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Er zelfs lessen uit leren.

Ik vind deze visie ouderwets en ben het met Billy oneens. Ik zie zijn visie als het moedwillig toe redeneren naar de situatie zoals die nu is. Daarmee verontachtzaam je het idee dat de situatie op ieder moment anders had kunnen lopen. Ik vind dat je als historicus geen uitspraken kan doen over de toekomst. Je kunt wijzen op parallellen en daarmee een stelling onderbouwen (waar een ander het weer mee oneens kan zijn, interpretaties kunnen verschillen niewaer?), op geen enkele manier geven gebeurtenissen uit het verleden garanties voor de toekomst.

ratzeratzeratz
Hop hop

Bericht door ratzeratzeratz » 07 nov 2010, 10:08

gung ho schreef:
Terwijl jij op tv kijkt naar Maarten van Rossem lees ik zijn columns in het Historisch Nieuwsblad. Interessant om te zien wat hij zegt. En wat blijkt? Hij is het totaal met jou oneens! De geschiedenis herhaalt zich niet!http://www.maartenonline.nl/00/mt/nl/52 ... ossem.html. Wie had dat gedacht? Vooral de zin 'Al dit denken in termen van historische analogieën is in hoge mate misleidend.' mag jou aanzetten tot nadenken. Over jou gesproken, hij heeft zelfs een column aan je gewijd: Onheilsprofeten
http://www.historischnieuwsblad.nl/00/h ... feten.html Herkenbaar? Let wel: Maarten van Rossem is een uitzondering onder historici omdat hij zich zo graag mengt in het publieke debat, maar hij is nu eenmaal aangehaald door Billy dus ik ben hem graag ter wille.

De enige column die interessant voor Billy zou kunnen zijn is deze: http://www.historischnieuwsblad.nl/00/h ... ossem.html Goed lezen hoor! Ik lees namelijk nergens een waarschuwing. Nergens! Met dit artikel kun je in ieder geval je gelijk halen in een eventuele discussie met ratseratz. Niet te danken!

ijdelheid begon een beetje de overhand te krijgen maarrr
een punt voor gung ho ...
gung ho blijft door zoeken en verbreden
billy blijft een beetje hangen

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 10:17

ratzeratzeratz schreef: billy blijft een beetje hangen
:nono: Het is de geschiedenis die zich herhaalt.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 nov 2010, 10:31

gung ho schreef:@JackNDoor het verleden nauwkeurig te bestuderen, kun je voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Er zelfs lessen uit leren.
Heeft Billy ergens beweerd dat je de toekomst min of meer kunt voorspellen aan de hand van nauwkeurige studie van het verleden?

Heb de discussie niet héél nauwgezet gevolgd, maar dat heb ik in elk geval niet gelezen.
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 10:45

iKer schreef:
gung ho schreef:@JackNDoor het verleden nauwkeurig te bestuderen, kun je voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Er zelfs lessen uit leren.
Heeft Billy ergens beweerd dat je de toekomst min of meer kunt voorspellen aan de hand van nauwkeurige studie van het verleden?

Heb de discussie niet héél nauwgezet gevolgd, maar dat heb ik in elk geval niet gelezen.
Probleem alleen is dat je veel van de geschiedenis moet weten om de woorden van Riemen op de juiste waarde te schatten; en ik vrees dat het plebs dat niet doet. Die horen enkel dat ze op een fascist hebben gestemd en zullen zich daardoor gekrenkt voelen waardoor de boodschap zijn doel voorbij schiet.
Billy Blitzkrieg schreef: maar het probleem is niet dat men (links?) ligt te slapen, maar simpelweg dat er niets tegen te doen valt, omdat redelijke argumenten niets uithalen als de onderbuik hoogtij viert, de pvv en zijn stemmers moeten eerst op hun bek gaan voordat er iets verandert).
Billy Blitzkrieg schreef: Daarnaast, en ik herhaal dat nog maar eens ten ene male, is het plebs dat bevangen is door de anti islamhype (cq de zondeboktheorie) absoluut NIET ontvankelijk voor rationele tegenargumenten.
Het punt is dat de problemen dermate complex zijn, dat ze niet te bevatten zijn voor jan met de Pet, en dat Wilders die complexe problemen terugbrengt tot simpele 1dimensionale schuldvragen en dito oplossingen. Dat is wat het plebs kan begrijpen en vooral graag wil horen. Omdat ze dan zelf geen blaam treft; ze hoeven zelf niks te doen..het is de schuld van de ander. Linkse oplossingen zijn veel lastiger te bevatten en vereist ook zelfreflectie en opofferingsvermogen. Zeer onpopulair in tijden van crisis. En ondenkbaar in tijden van morele crisis.
Ik zeg u nog maar een keer; rationele argumenten (hoe verstandig en goed ook) zal het tij niet keren. Het enige wat Wilders kan stoppen is Wilders zelf. Dat hij door de mand valt, dat veel van zijn kiezers onwelgevallig worden getroffen door zijn gedoogbeleid.
Oftewel; eerst moet het kalf verdrinken, eer de put wordt gedempt
Als je echt denkt als een historicus (en niet op het niveau van een VMBO sulletje als jij dus) zie je dat door de hele geschiedenis heen bepaaplde processen steerds weer terugkeren onder bepaalde condities. Ze werken uiteraard nooit exact hetzelfde uit, omdat de tijden moderner zijn geworden en de moraal daarin is meeverandert bijvoorbeeld , maar wel is duidelijk dat bepaald processen altijd tot een bepaald soort escalatie zullen leiden (al kan de uiterlijke verschijningsvorm ogenschijnlijk anders zijn..het principe is altijd hetzelfde).
Billy Blitzkrieg schreef: Je leert van eerdere ervaringen (van de geschiedenis dus). En die lering kan je gebruiken om ongelukken in de toekomst proberen te voorkomen.
Billy Blitzkrieg schreef:Ik beweer juist eerder dat er niks tegen te doen valt in de huidige omstandigheden.. JUIST omdat ik weet hoe vergevorderde populistische processen/wetmatigheden werken in de geschiedenis.. het enige wat Wilders kan doen stoppen is Wilders zelf of als zijn kiezers de deksel op de neus krijgen.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 07 nov 2010, 11:14

Je haalt citaten uit de context Gung Ho. :nono:
Die waar ik beweer dat je lering kan trekken slaan op jouw opmerking dat je niets kan voorspellen (qua processen)...ik beweer dus dat je die processen wel kunt voorspellen...dat daar zelfs van hogerhand wetten en instituten voor worden gemaakt/opgericht om ze te proberen te voorkomen, maar dat bepaalde processen ondanks die wetten en instituten toch niet zullen helpen omdat de geschiedenis leert dat die processen sterker zijn dan de moraal an sich.

Maar goed, wll is dit voor jou te ingewikkeld om te bevatten
Ook omdat je maar blijft denken dat ik schrijf dat je de toekomst kunt voorspellen met de geschiedenis. en dat alles zich identiek herhaalt. Dat zeg ik nergens (net zo min als van Rossem). Ik zeg inplaats daarvan dat je procesmatige wetmatigheden hebt. Die in een ogenschijnlijk andere uiterlijke vorm tevoorschijn komen omdat de tijdsgeest is veranderd, maar die procesmatig hetzelfde werken (bijv. hoe vreemdelingenhaat ontstaat, hoe populisme ontstaat, hoe revoluties ontstaan.. dat gebeurt altijd onder bepaalde herkenbare condities en patronen..en de voorverschijnselen daarvan kan je zien aankomen als je de geschiedenis goed bestudeert..ook iets wat van Rossem altijd beweert overigens...de uitwerking kan anders verlopen, maar je hebt altidj bepaalde basisvoorwaarden nodig om een X proces te verkrijgen---wat ik noem een procesmatige wetmatigheid- ..dat is wat de geschiedenis ons leert en ons kan leren herkennen als het voor komt)

Dat jij niet begrijpend kan lezen en alles door elkaar haalt maakt dat deze discussie nog wel 10 jaar door kan gaan en daar pas ik een beetje voor. :nooo:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 11:30

Billy Blitzkrieg schreef:Je haalt citaten uit de context Gung Ho. :nono:
Die waar ik beweer dat je lering kan trekken slaan op jouw opmerking dat je niets kan voorspellen (qua processen)...ik beweer dus dat je die processen wel kunt voorspellen...dat daar zelfs van hogerhand wetten en instituten voor worden gemaakt/opgericht om ze te proberen te voorkomen, maar dat bepaalde processen ondanks die wetten en instituten toch niet zullen helpen omdat de geschiedenis leert dat die processen sterker zijn dan de moraal an sich.

Maar goed, wll is dit voor jou te ingewikkeld om te bevatten
Ook omdat je maar blijft denken dat ik schrijf dat je de toekomst kunt voorspellen met de geschiedenis. en dat alles zich identiek herhaalt. Dat zeg ik nergens (net zo min als van Rossem). Ik zeg inplaats daarvan dat je procesmatige wetmatigheden hebt. Die in een ogenschijnlijk andere uiterlijke vorm tevoorschijn komen omdat de tijdsgeest is veranderd, maar die procesmatig hetzelfde werken (bijv. hoe vreemdelingenhaat ontstaat, hoe populisme ontstaat, hoe revoluties ontstaan.. dat gebeurt altijd onder bepaalde herkenbare condities en patronen..en de voorverschijnselen daarvan kan je zien aankomen als je de geschiedenis goed bestudeert..ook iets wat van Rossem altijd beweert overigens...de uitwerking kan anders verlopen, maar je hebt altidj bepaalde basisvoorwaarden nodig om een X proces te verkrijgen..dat is wat de geschiedenis ons leert en ons kan leren herkennen als het voor komt)

Dat jij niet begrijpend kan lezen en alles door elkaar haalt maakt dat deze discussie nog wel 10 jaar door kan gaan en daar pas ik een beetje voor. :nooo:
Ik haal geen citaten uit context. Bewijs het maar.

De geschiedenis leert 'ons' niets. Het leert mij het een, jou het ander. Het verleden heeft wel uitgewezen dat jij zelden gelijk hebt en dat nooit toe zult geven. Omdat ik zeg dat de toekomst niet te voorspellen valt, houd ik hoop dat je dit keer je ongelijk wel zult toegeven.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 11:32

iKer schreef:[
Hebben mijn citaten je overtuigd?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 07 nov 2010, 11:33

Ik zeg ook nergens dat de toekomst te voorspellen is. waar haal je dat vandaan? Leer toch eens lezen! Zet eens een goeie bril op :erm:
Ik zeg al 100 x dat je procesmatige wetmatigheden hebt die altidj weer terugkeren onder bepaalde condities druiloor!
En als je dat ontkent snap je niks van de geschiedenis...dan zou alles in de geschiedenis, al het mensenlijk gedrag, louter als los zand en van toevalligheden aanelkaar hangen en zouden er nooit patronen te ontdekken zijn. Dat kun je toch niet vol blijven houden? :crazy:

ratzeratzeratz
Hop hop

Bericht door ratzeratzeratz » 07 nov 2010, 11:41

Als je echt denkt als een historicus zie je dat door de hele geschiedenis heen bepaalde processen steeds weer terugkeren onder bepaalde condities. Ze werken uiteraard nooit exact hetzelfde uit, omdat de tijden moderner zijn geworden en de moraal daarin is meeverandert bijvoorbeeld , maar wel is duidelijk dat bepaald processen altijd tot een bepaald soort escalatie zullen leiden (al kan de uiterlijke verschijningsvorm ogenschijnlijk anders zijn..het principe is altijd hetzelfde).
ik blijf toch het idee houden dat hier zegt dat je wel de toekomst kunt voorspellen door bepaalde wetmatige processen op de huidige te tijd te plakken

of ik kan kan ook niet begrijpend lezen en ben een onbenul en al die dingen meer ..
Die duiding en analyse (die een historicus dus wel altijd maakt) kan hij alleen maar doen door te vergelijken met soortgelijke omstandigheden door de tijd heen.. dat geeft de logica weer van bepaald gedrag /wetmatigheden onder bepaalde condities. Als iets volkomen nieuw is kan je het nog niet duiden.. je kan pas duiden als je het kan afzetten tegen een eerdere ervaring. Daarom kan je ontwikkelingen in onze huidige samenleving ook alleen maar duiden door het te vergelijken met soortgelijke ontwikkelingen in het verleden.
bovendien als je dit terug leest ..kun je ook stellen dat het wel gevaarlijk is om van procesmatige dingen uittegaan .. want stel: Iets is wel een heel nieuwe situatie en iemand gaat daar een oud proces matig ding over hen plakken en zo een voorspelling doen over hoe dingen tot 'een bepaald soort ecsalatie zullen leiden...... ''
ik snap dat het logisch is dat je je verleden meeneemt om beslissingen over de toekomst te maken .... maar dat kan wel link zijn ...toch?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 07 nov 2010, 11:53

ratzeratzeratz schreef:
Als je echt denkt als een historicus zie je dat door de hele geschiedenis heen bepaalde processen steeds weer terugkeren onder bepaalde condities. Ze werken uiteraard nooit exact hetzelfde uit, omdat de tijden moderner zijn geworden en de moraal daarin is meeverandert bijvoorbeeld , maar wel is duidelijk dat bepaald processen altijd tot een bepaald soort escalatie zullen leiden (al kan de uiterlijke verschijningsvorm ogenschijnlijk anders zijn..het principe is altijd hetzelfde).
ik blijf toch het idee houden dat hier zegt dat je wel de toekomst kunt voorspellen door bepaalde wetmatige processen op de huidige te tijd te plakken

of ik kan kan ook niet begrijpend lezen en ben een onbenul en al die dingen meer ..
Als je het zo opvat kun je idd niet begrijpend lezen. Je kan nooit voorspellen wat er exact gebeurt (heb ik ook nooit beweerd) want de gebruiken, de technologie, de omgeving en de moraal zijn anders in diverse millenia. maar wat je wel kunt voorspellen is wat voor soort proces edr optreedt onder vergelijkbare condities; dat er bijv. bij crises en relatief grote volksverhuizingen/immigratie altijd nationalisme/vreemdelingenhaat/xenofobie zal ontstaan in de betreffende samenleving. En dat onder die sfeer populistische leiders zullen opstaan.
Hoe het dan verder uitwerkt kan je niet voorspellen (dat het nu bijv niet meer zo extreem uit de hand zal lopen als in de jaren '30 is mede omdat we van de geschiedenis hebben geleerd..de gevaren kennen van dit soort situaties..alweer een bewijs van mijn stelling overigens..dat er lering te trekken is uit de geschiedenis), maar dat het een enge ontwikkeling is die tot een zekere mate van escalatie kan leiden (en zal leiden) kun je wel voorspellen
Die duiding en analyse (die een historicus dus wel altijd maakt) kan hij alleen maar doen door te vergelijken met soortgelijke omstandigheden door de tijd heen.. dat geeft de logica weer van bepaald gedrag /wetmatigheden onder bepaalde condities. Als iets volkomen nieuw is kan je het nog niet duiden.. je kan pas duiden als je het kan afzetten tegen een eerdere ervaring. Daarom kan je ontwikkelingen in onze huidige samenleving ook alleen maar duiden door het te vergelijken met soortgelijke ontwikkelingen in het verleden.
bovendien als je dit terug leest ..kun je ook stellen dat het wel gevaarlijk is om van procesmatige dingen uittegaan .. want stel: Iets is wel een heel nieuwe situatie en iemand gaat daar een oud proces matig ding over hen plakken en zo een voorspelling doen over hoe dingen tot 'een bepaald soort ecsalatie zullen leiden...... ''
ik snap dat het logisch is dat je je verleden meeneemt om beslissingen over de toekomst te maken .... maar dat kan wel link zijn ...toch?

Geheel nieuwe situaties bestaan niet. Niet in procesmatige zin. Mensen hebben voorspelbaar gedrag. We hebben verschillende normen en waarden door de tijden heen, de gebruiken zijn verschillend alsmede de technologie. Maar in de basis zijn we primaten met territoriadriften, met machtswellust, etc. etc. . met natuurlijke instincten derhalve. De omgeving en de moraal kan veranderen, maar d emens bloijft de mens. Die vrij voorspelbaar reageert in groepsverband op bepaalde situaties en zeker onder bepaalde (met name extreme) condities. Maar nu komen we op het terrein van de biologie en de psychologie. Heel interesssant overigens, maar even niet voor nu.
Want het klinkt heel triviaal, maar Billy moet de deur uit om een nieuwe sollicitatiebroek te kopen :lol:

Laatst gewijzigd door Billy Blitzkrieg op 07 nov 2010, 12:01, 3 keer totaal gewijzigd.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 07 nov 2010, 11:56

Mooi weertje vandaag hè.

Kees Kietelvlees
Heeft Geen Leven

Bericht door Kees Kietelvlees » 07 nov 2010, 11:57

Mwah. Niet echt. Hier in het mooie Utrecht is het bewolkt, in Friesland is het blijkbaar beter.
a.k.a. 'The Mosselman'.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 12:04

(klaz*) schreef:Mooi weertje vandaag hè.
Het weer hier is schitterend. Ik begrijp dat elders in het land de tegenwind zo heftig is geworden dat er bakzeil gehaald moet worden.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 12:05

Geheel nieuwe situaties bestaan niet. Niet in procesmatige zin.
:eek:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 07 nov 2010, 12:06

gung ho schreef:
(klaz*) schreef:Mooi weertje vandaag hè.
Het weer hier is schitterend. Ik begrijp dat elders in het land de tegenwind zo heftig is geworden dat er bakzeil gehaald moet worden.
Ga je alweer bakzeil halen dan? :eek:

Ik beweer immers nog steeds exact hetzelfde als in het begin van de discussie en er is nog steeds geen speld tussen te krijgen B-)

Maar enfin, succes met bakzeil halen Gung Ho ..ik ga naar een foute winkel voor een fijne nette broek (voor het eerst van m'n leven)

U hoort nog van ons :wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 07 nov 2010, 12:17

Je zegt inderdaad nog exact hetzelfde. Of dat nu van zoveel kracht getuigt, mogen anderen uitmaken. Ik heb er zo mijn mening over.

Trouwens: Van Rossem en jij beweren niet hetzelfde. Hij wijst op parallellen en laat het daarbij. Jij koppelt het aan waarschuwingen en voorspellingen. Dat dat verschil te subtiel voor je is, betekent niet dat je gelijk hebt.

Plaats reactie