gemeenteraadsverkiezingen Belgie

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.
mr.T
Heeft Geen Leven

gemeenteraadsverkiezingen Belgie

Bericht door mr.T » 14 okt 2012, 21:11

alles kleurt geel :(
ben ik de enige die door heeft dat het geen federale verkiezingen betreft....

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Re: gemeenteraadsverkiezingen Belgie

Bericht door 1ofthemFaces » 14 okt 2012, 21:13

mr.T schreef:alles kleurt geel :(
Er zit toch een gematigde gast stemmen bij de Winter weg te halen? :drink:
Da's toch Antwerpen? :drink: :drink:

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 14 okt 2012, 21:20

1ofthemFaces schreef:
Er zit toch een gematigde gast stemmen bij de Winter weg te halen? :drink:
Da's toch Antwerpen? :drink: :drink:
die heeft dus ruim gewonnen in meer dan 50 gemeenten.
Dewinter kan beter een andere bezigheid zoeken nu zijn partij zwaar is getroffen.

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 14 okt 2012, 21:21

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 14 okt 2012, 21:30

Maosten hebben gewonnen? :drink:

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 14 okt 2012, 22:23

:?

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 14 okt 2012, 22:29

Gele chinezen...

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 14 okt 2012, 23:56

invasie van de Chinese wolhandkrab :hitler:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 okt 2012, 09:37

'ï' voor Faces. (Snapte 'm eerst ook niet, Mr.T...)
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2012, 11:23

Maoïsten dus.

Ik las dat de Winter dit als uitgelezen kans ziet om samen te gaan regeren, zonder de Sociaal Democraten.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 okt 2012, 11:32

Afbeelding
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 15 okt 2012, 12:05

Hoe zit het eigenlijk met die partij

Is ie rechts? Dat nationalistische belooft weinig goeds. Maar dat kan in België iets genuanceerder liggen ivm die vlaanderen/wallonië frustraties

Welke Belg kan inzichten verschaffen over de politieke kleur van de verkiezingswinnaar?
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 15 okt 2012, 12:18

Billy Blitzkrieg schreef:Hoe zit het eigenlijk met die partij

Is ie rechts? Dat nationalistische belooft weinig goeds. Maar dat kan in België iets genuanceerder liggen ivm die vlaanderen/wallonië frustraties

Welke Belg kan inzichten verschaffen over de politieke kleur van de verkiezingswinnaar?
Ze richten hun pijlen niet op vreemdelingen. dat is wat hen onderscheidt van het Vlaams Blok.

rozebanaan
Heeft niks beters te doen
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 15 okt 2012, 12:54

iKer schreef:Maoïsten dus.

Ik las dat de Winter dit als uitgelezen kans ziet om samen te gaan regeren, zonder de Sociaal Democraten.
De Winter zou dat graag willen, maar Bart De WEver is ronduit tegen samenwerking met Vlaams Belang. Dus daar valt niet voor te vrezen.
Er heeft zich in mij een uil genesteld, die 's nachts de muizenissen uit mijn dromen vangt.

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 15 okt 2012, 12:59

N-VA staat voor Nieuw-Vlaamse Alliantie

ideologisch zijn ze voor de splitsing van België, dus aparte staten van Vlaanderen en Wallonië met Brussel als hoofdstad van Vlaanderen.
Economisch zijn ze donkerdonkerblauw: afbouwen van sociale zekerheid, voor de ondernemer, nog meer dan de liberale partij. Heel veel van de stemmen van N-VA komen dan ook enerzijds van de Vlaming die de Walen beu is (omdat iedereen hem zegt dat ze die beu moeten zijn), anderzijds van de kleine ondernemer die niet kan stoppen met de "LINKSE" regering in België de schuld te geven van de crisis.

In elk geval: een kutpartij.

Goed nieuws is wel dat Extreem-links in België voor het eerst komt opzetten. In Antwerpen zelfs groter dan de Liberalen (want die zitten allemaal bij N-VA) en de Groenen.

En Vlaams Belang, daar blijft nauwelijks nog iets van over.

Wie nog meer uitleg wil: vraag gerust.
Er heeft zich in mij een uil genesteld, die 's nachts de muizenissen uit mijn dromen vangt.

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 15 okt 2012, 12:59

1ofthemFaces schreef:

Ze richten hun pijlen niet op vreemdelingen. dat is wat hen onderscheidt van het Vlaams Blok.
mja, ze beschouwen de Waal als parasiterende vreemdeling :lol:

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 15 okt 2012, 16:29

Is ie rechts?
Mocht dat nog niet duidelijk zijn na Banaans betoog: ja. Zelf zullen ze misschien beweren centrum-rechts, maar ik zou 'centrum' toch maar schrappen.
rozebanaan schreef:ideologisch zijn ze voor de splitsing van België, dus aparte staten van Vlaanderen en Wallonië met Brussel als hoofdstad van Vlaanderen.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Mocht Brussel het offer zijn dat moet gebracht worden voor Vlaamse onafhankelijkheid, de N-VA zou niet twijfelen.
Ik heb trouwens geen moment de indruk gekregen de laatste jaren dat De Wever maar ietsje geïnteresseerd is in Brussel.

En wie nog gelooft dat dit mogelijk is, kent Brussel voor geen fluit: nauwelijks 10% van zijn inwoners zijn vlamingen.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2012, 17:55

Het is wel een interessant soort dynamiek wat zich daar afspeelt in Vlaand'ren.
Zouden de Belgen ons af en toe een (relevante) update willen geven.
Liefst een meta-analyse met kennis van zaken?
Extreemlinksche drammert

Bep Brul

Bericht door Bep Brul » 15 okt 2012, 18:24

Hoe zit dat met het komen opzetten van extreem-links? Staat dit in verband met het kanotochtje dat Billy laatst ondernam in de Ardennen? :lol:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 15 okt 2012, 18:27

Brussel als hoofdstad van Vlaanderen lijkt een bizarre en weinig realistische oplossing, vooral met die slechts 10% Vlamingen die Scalle vernoemt. Is dat percentage voor de stad Brussel of voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Scalle? Er zijn weinig preciese getallen te vinden over het aantal Vlamingen in Brussel (Stad? BHG?), gaat van 5,3% tot 15%.

De bevolking van Brussel-Stad bestaat voor 34% uit niet-Belgen, de kans is klein dat velen onder hen Nederlands zouden spreken in een overwegend Franstalige stad, zo kom je op een overgrote meerderheid van niet-Nederlandstaligen, een situatie die moeilijk te rijmen zou zijn met Brussel als hoofdstad van Vlaanderen.

Lijkt verstandiger om van Brussel een onafhankelijke stadsstaat te maken, zoals het Vaticaan, waar dan de pausen, kardinalen en bisschoppen van het Europese en internationale verenigingswezen de lakens kunnen uitdelen.
Laatst gewijzigd door Ysfoxy op 15 okt 2012, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 15 okt 2012, 18:27

Bep Brul schreef:Hoe zit dat met het komen opzetten van extreem-links? Staat dit in verband met het kanotochtje dat Billy laatst ondernam in de Ardennen? :lol:
Dat was eerder een aftocht. :drink:

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 15 okt 2012, 21:21

Ysfoxy schreef:Brussel als hoofdstad van Vlaanderen lijkt een bizarre en weinig realistische oplossing, vooral met die slechts 10% Vlamingen die Scalle vernoemt. Is dat percentage voor de stad Brussel of voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Scalle? Er zijn weinig preciese getallen te vinden over het aantal Vlamingen in Brussel (Stad? BHG?), gaat van 5,3% tot 15%.
Geen idee. Het aantal voorkeurstemmen per kandidaat zal enig licht werpen hierop maar die zijn vandaag nog niet gekend.

Het maakt eigenlijk geeneens uit: 5 of 15 % is in beide gevallen véél te weinig om Brussel stad te claimen als de Vlaamse hoofdstad.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 16 okt 2012, 12:31

Scalle schreef:
Mocht Brussel het offer zijn dat moet gebracht worden voor Vlaamse onafhankelijkheid, de N-VA zou niet twijfelen.
Ik heb trouwens geen moment de indruk gekregen de laatste jaren dat De Wever maar ietsje geïnteresseerd is in Brussel.

En wie nog gelooft dat dit mogelijk is, kent Brussel voor geen fluit: nauwelijks 10% van zijn inwoners zijn vlamingen.
De Wever weet natuurljik dat Brussel voor de Vlaming een "verloren zaak" is. Maar ik ben er zeker van dat een groot deel van zijn achterban nog altijd gelooft dat het zou kunnen, Brussel als hoofdstad.

Een Nederlandse collega van me, die in Brussel woont, moet ook altijd lachen met het feit dat de doorsnee Vlaming niet in Brussel komt, omdat het er "gevaarlijk" is. En dat zijn diezelfde Vlamingen die Brussel erbij willen :lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 16 okt 2012, 19:14

Ook hier dus weer een enorm contingent domrechts dat zich maar moeilijk verstaat met de hedendaagse feiten.
Ik zie een enorme analogie met de PVV die ageert tegen 'massa-immigratie' terwijl die al lang en breed achter de rug is.
:lol:

Maar het zijn interessante tijden, daar in La Belgique.
:yesno:
Als ik de Vlaming was zou ik indachtig het onderbuikgevoelen kiezen voor Antwerpen als hoofdstad en eenzijdige afsplitsing. Rozebanaan mag met zijn gezin het koningshuis gaan vormen. De kleur is al duidelijk, de titel ook: Koning Banaan van Roze.
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 16 okt 2012, 21:49

Ysfoxy schreef:Brussel als hoofdstad van Vlaanderen lijkt een bizarre en weinig realistische oplossing, vooral met die slechts 10% Vlamingen die Scalle vernoemt.
Schept dat niet juist volop gelegenheid tot een wedergeboorte van een Vlaams Brussel, nadat de franstaligen verdreven zijn?
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 17 okt 2012, 08:09

iKer schreef:Ook hier dus weer een enorm contingent domrechts dat zich maar moeilijk verstaat met de hedendaagse feiten.
Ik zie een enorme analogie met de PVV die ageert tegen 'massa-immigratie' terwijl die al lang en breed achter de rug is.

Maar het zijn interessante tijden, daar in La Belgique.
Als ik de Vlaming was zou ik indachtig het onderbuikgevoelen kiezen voor Antwerpen als hoofdstad en eenzijdige afsplitsing. Rozebanaan mag met zijn gezin het koningshuis gaan vormen. De kleur is al duidelijk, de titel ook: Koning Banaan van Roze.
Ik ben grote fan van Antwerpen, maar weet je hoeveel onaangename mensen daar wonen? :erm:

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 17 okt 2012, 08:10

Kryptozoid schreef:
Ysfoxy schreef:Brussel als hoofdstad van Vlaanderen lijkt een bizarre en weinig realistische oplossing, vooral met die slechts 10% Vlamingen die Scalle vernoemt.
Schept dat niet juist volop gelegenheid tot een wedergeboorte van een Vlaams Brussel, nadat de franstaligen verdreven zijn?
DE franstaligen verdrijven is één zaak, daarna moet je nog al die buitenlanders buiten krijgen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 okt 2012, 08:11

Als al die Belgen weg zijn schept dat wel enorm gunstige randvoorwaarden voor herkolonisatie door de Nederlander.
Extreemlinksche drammert

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 17 okt 2012, 08:13

iKer schreef:Als al die Belgen weg zijn schept dat wel enorm gunstige randvoorwaarden voor herkolonisatie door de Nederlander.
Bij de N-VA zitten er in elk geval een paar die niets leiver zouden hebben.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2012, 08:45

rozebanaan schreef:
Kryptozoid schreef:
DE franstaligen verdrijven is één zaak, daarna moet je nog al die buitenlanders buiten krijgen.
Okee. :bounce:
rozebanaan schreef:
iKer schreef:Als al die Belgen weg zijn schept dat wel enorm gunstige randvoorwaarden voor herkolonisatie door de Nederlander.
Bij de N-VA zitten er in elk geval een paar die niets leiver zouden hebben.
Liever andersom. In weerwil van het fenomeen 'belgenmop' heb ik het idee dat er aan onze (d.w.z. de noordelijke) kant van die oneigenlijke grens, meer zwakbegaafden en asocialen wonen dan aan de zuidelijke kant. Dat programma Tien Voor Taal werd dan ook 9 van de 10x door Vlamingen gewonnen, en Wubbo Ockels, die tegenwoordig hoogleraar is, en die les geeft aan studenten uit zowel Nederland als Vlaanderen, vertelde in een interview dat Vlaamse (ik meen dat hij de term 'belgische' hanteerde) leerlingen meestal wel het voor die opleiding adequate beginniveau hebben, en Nederlandse leerlingen altijd nog wel een jaar flink bijles nodig hebben om op dat niveau te raken.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 okt 2012, 10:07

Da's mede omdat het onderwijs in NL behoorlijk is uitgehold.
Alle HBO-studies moesten ineens vier jaar gaan duren en zo, studiefinanciering omlaag zodat studenten meer moeten werken om rond te komen en dus minder tijd hebbemn om te studeren, etc, etc.

Om te janken.

MarkS
Contacteer:

Bericht door MarkS » 17 okt 2012, 10:36

Met elke kilo die de Wever kwijt is geraakt is ie er ook een jaar ouder uit gaan zien. Ik herkende hem eerst helemaal niet...

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2012, 10:46

Krautsurfer schreef:Da's mede omdat het onderwijs in NL behoorlijk is uitgehold.
Alle HBO-studies moesten ineens vier jaar gaan duren en zo, studiefinanciering omlaag zodat studenten meer moeten werken om rond te komen en dus minder tijd hebbemn om te studeren, etc, etc.

Om te janken.
En ook die synchronisatie, dat iedere opleiding van een bepaald niveau een zelfde product af moest leveren, ongeacht de richting. Dat was al met die scriptie op de kunstacademie, maar in de verpleegkundigenopleidingen is dat nu ook vreselijk, met zogenaamd competentiegericht onderwijs, wat tot een praktisch vrijwel niet te hanteren serie opdrachten heeft geleid.
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 17 okt 2012, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 okt 2012, 11:04

:D
Die kunstacademie-scriptie...
Wat een bullshit was dat...
Omdat het ineens een HBO-instelling werd, ging de opleidingsduur van vijf jaar (sommige richtingen hadden zes jaar) naar vier jaar, plus een verplichte scriptie.

Heb uiteindelijk m'n diploma gehaald door een scriptie te schrijven over het schrijven van die scriptie...

(En netjes uitgetikt bij Krypto thuis, waarvoor nog steeds dank. :up: )

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2012, 11:26

Krautsurfer schreef::D
Die kunstacademie-scriptie...
Wat een bullshit was dat...
Omdat het ineens een HBO-instelling werd, ging de opleidingsduur van vijf jaar (sommige richtingen hadden zes jaar) naar vier jaar, plus een verplichte scriptie.

Heb uiteindelijk m'n diploma gehaald door een scriptie te schrijven over het schrijven van die scriptie...

(En netjes uitgetikt bij Krypto thuis, waarvoor nog steeds dank. :up: )
Oja toen had ik nachtdienst, en zat jij bij mij thuis te typen. Toen woonde ik nog in zo'n oostblokflat.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 okt 2012, 12:11

Ja..
Met Word Perfect 5.nog wat.
Tot 8 uur 's ochtends...

Goeie ouwe tijd.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 okt 2012, 16:09

Die scriptie is een uitstekende eis. :nono:
Krikt het niveau op, er zitten nono's op de academie van hier tot Tokyo.

Hadden een begeleider die een vriend van iKer z'n werkje (na lang zwoegen) teruggaf.
"Ga dat maar over doen. Dit is lagere schoolwerk"

Uiteraard prima besproken eigen scriptie.
"Hoog journalistiek niveau, prima onderzoek, interessant en leesbaar. Zo moet het!"
B-)

Een klein onderzoekje op internet toont aan dat hij dood is. Onsterfelijk evenwel zijn woorden:
Op 27 april schreef Jaap Boerdam in die geest in NRC Handelsblad. Hij kwam niet, zoals te doen gebruikelijk, aandragen met alle kwaad uit het verleden, bracht moordpartijen niet direct in verband met christelijk geloof en zweeg over alle vormen van verkeerd begrepen christelijk geloof. Integendeel, christenen zijn doorgaans heel aardige mensen die geen vlieg kwaad doen, schrijft hij over de Nederlandse variant, en hij roemt allerlei christelijke deugden op een manier die de VVD'er Bolkestein noch de PvdA'er Cuperus hem zouden kunnen verbeteren. Toch heeft hij een probleem met christelijk geloof: hij begrijpt het niet. De christenheid heeft één nadeel, schrijft hij: “je kunt niet met ze praten. Een brood kopen, een praatje over het weer, of een financiële transactie, dat gaat allemaal best, maar zo gauw het komt tot een gedachtenwisseling over de meer abstracte dingen in het leven wordt de conversatie met de zin onbegrijpelijker”.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 okt 2012, 16:13

Die scriptie is bullshit.
Die nono's zitten op de academie, omdat zo'n academie geld moet verdienen.
In de tijd dat ik er studeerde werd er geselecteerd op basis van een puntensysteem.
Toen ik begon moest je als kandidaat 120 punten scoren.
Dat werd na een paar jaar teruggeschroeft naar 90...

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 okt 2012, 16:49

Die vriend had trouwens zeer zeker talent, maar intellectueel was hij zeer zwak.
Zo'n jongen met plat Amsterdams accent, en Piet Veerman werd bij hem thuis bewierrookt.
Heel aardige gast, die mooie dingen maakte. En open stond voor van alles en nogwat; erg leergierig.
Nu al jaren succesvol art director en conceptmaker voor landelijke TV reclames.

Er waren soms problemen inderdaad.
Toen ik toelating deed werd 1 op de 16 voor grafisch ontwerp aangenomen.
Paar jaar later zat ik zelf in de commissie.
Met de expliciete opdracht dat veel mensen aangenomen moesten worden, want er was amper anderhalve klas die zich had aangemeld...
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2012, 17:55

Krautsurfer schreef:Die scriptie is bullshit.
Die nono's zitten op de academie, omdat zo'n academie geld moet verdienen.
In de tijd dat ik er studeerde werd er geselecteerd op basis van een puntensysteem.
Toen ik begon moest je als kandidaat 120 punten scoren.
Ik had er 105. Was ik nog wel best trots op, hoewel ik ook een beetje hoopte afgwezen te worden: kk was toen net zo oud als Hitler toen hij afgewezen werd...
                                                — Kryptozoid, lid 69

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 17 okt 2012, 18:31

MarkS schreef:Met elke kilo die de Wever kwijt is geraakt is ie er ook een jaar ouder uit gaan zien. Ik herkende hem eerst helemaal niet...
Afbeelding

Afbeelding

Tja...

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2012, 18:50

Krautsurfer schreef:Toen ik begon moest je als kandidaat 120 punten scoren.
Was dat ook niet gewoon een kwestie van: we hebben 40 plaatsen, en de 40 hoogste nemen we?

Als de criteria exact hetzelfde waren, zou er dan idd sprake zijn van een achteruitgang.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 18 okt 2012, 09:13

Back on topic: weet iemand hoeveel Vlamingen (in %) nu gestemd hebben op de N-VA?
De pers heeft het steeds over wat een vooruitgang ze geboekt hebben tav de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2006 maar ik zou wel es de delta willen kennen tav 2010, nl de laatste federale verkiezingen.

Tot mijn grote ergernis vind ik daar niets van terug in de pers.

Iemand een idee?

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 18 okt 2012, 09:33

Een politiek journalist mailen?
Extreemlinksche drammert

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 18 okt 2012, 10:27

Scalle schreef:Back on topic: weet iemand hoeveel Vlamingen (in %) nu gestemd hebben op de N-VA?
De pers heeft het steeds over wat een vooruitgang ze geboekt hebben tav de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2006 maar ik zou wel es de delta willen kennen tav 2010, nl de laatste federale verkiezingen.

Iemand een idee?
Et voila: http://www.dewereldmorgen.be/blogs/piet ... n-gewonnen

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 18 okt 2012, 12:42

rozebanaan schreef:
Scalle schreef:Back on topic: weet iemand hoeveel Vlamingen (in %) nu gestemd hebben op de N-VA?

Iemand een idee?
Et voila: http://www.dewereldmorgen.be/blogs/piet ... n-gewonnen
Thanks. Het zijn helaas maar absolute cijfers, geen percentages.

We doen een poging. Volgens wikipedia ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Federale_Verkiezingen_2010 ) hebben in 2010 1.135.617 mensen voor de N-VA gestemd, op een totaal van 4.022.780. Dat komt overeen met 28,2%.

Ik tel daar de 40.402 stemmen bij op: in 2012 hebben 1.176.019 op N-VA gestemd.
Het totaal aantal gestemrechtigen rond ik af naar 4.100.000. Deze toename is voor rekening van de bevolkingsaangroei + de buitenlanders die gestemd hebben (iets wat ze niet kunnen voor de federale verkiezingen).
Dat levert slechts... 28,6% op die voor de N-VA stemden. Een toename van geeneens een percent. Verrassend weinig toch?

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 18 okt 2012, 17:33

mja, het probleem met die berekening is natuurlijk dat er ook veel meer partijen meespelen. Heel wat lokale partijen die mss wel stemmenv an N-VA-sympathisanten gekregen hebben. Op Federaal niveau zouden die mensen dan mss wel weer op N-Va stemmen.

Ik denk dat het gewoon moeilijk te vergelijken is.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 18 okt 2012, 18:29

rozebanaan schreef:mja, het probleem met die berekening is natuurlijk dat er ook veel meer partijen meespelen. Heel wat lokale partijen die mss wel stemmenv an N-VA-sympathisanten gekregen hebben. Op Federaal niveau zouden die mensen dan mss wel weer op N-Va stemmen.

Ik denk dat het gewoon moeilijk te vergelijken is.
Ja en nee.

Het gaat er om een trent bloot te leggen. En die zijn er altijd geweest, ongeacht federale, gewestelijke of gemeenteraadsverkiezingen.

Hensup
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Hensup » 18 okt 2012, 21:33

Ik be morgen in Brugge. Kan ik en passant iets betekenen voor dit topic?Niet dat het onderwerp me aan me hart gaat.
Verre familie van

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 21 okt 2012, 11:13

Gisteren toevallig De Morgen (= een Vlaamse krant voor zij die het niet wisten) van voorbije dinsdag onder ogen gekregen en daar stond in wat ik zocht.
Evolutie nationale scores 2010 - 2012
Uitslagen 2012:
N-VA: 31,7 % (2010: 28,2 %)
CD&V: 21,5 % (2010: 17,6 %)
Open VLD: 12,9 % (2010: 14 %)
Sp.a: 10,2 % (2010: 14,9 %)
Groen: 7,3 % (2010: 7,1 %)
Vlaams Belang: 5,4 % (2010: 12,6 %)

N-VA haalt dus 3,5 % meer stemmen tav 2010 - dat is een pak meer dan de halve procent die ik berekend had.
Zoals Banaan eerder zei: het blijft appelen met peren vergelijken want in 2010 waren het federale verkiezingen, dus geen gemeenteraadsverkiezingen (vandaar oa de "winst" voor CD&V. In 2006, = de vorige gemeenteraadsverkiezingen, haalden ze nog 30,1 % - in kartel weliswaar met, daar zijn ze weer, de N-VA dat toen nog een muis was).

Voilà.

Plaats reactie