Zou Zwarte Piet gelukkiger zijn...

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Plaats reactie
Kryptozoid
Forumgod

Zou Zwarte Piet gelukkiger zijn...

Bericht door Kryptozoid » 02 dec 2017, 13:49

...in z'n natuurlijke biotoop?
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Re: Zou Zwarte Piet gelukkiger zijn...

Bericht door iKer » 02 dec 2017, 13:53

In de schoorsteen of als slaaf?
Blut Boden Baudet

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 02 dec 2017, 16:11

Het is Pietermanknecht en niet Pieterman slaaf.
Zalig hij, die durft geloven, ook wanneer het oog niet ziet.

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 02 dec 2017, 16:11

Al laat hij zich wel knechten door die ouwe gek.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 04 dec 2017, 20:58

't Is zeker heel erg dat ik hier echt enorm om moest lachen? :lol:

Link
"I didn't spend all those years playing Dungeons and Dragons and not learn a little something about courage"

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 04 dec 2017, 23:36

Lachen om Hans Teeuwen getuigt niet van goede smaak. De Benny Hill van de nederlandse comedy scene.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 04 dec 2017, 23:37

Maar van mensen uit Zeeland kan men niet te veel verwachten.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Achterlijk volk.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

En dat blijkt.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 04 dec 2017, 23:38

En die uit Goes zijn het ergst.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 04 dec 2017, 23:38

Dat blijkt.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 dec 2017, 11:38

Leuke poging, goed gespeeld (ook) maar ik moest maar 1x echt lachen...
Blut Boden Baudet

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 12:01

Was behoorlijk meh.
Too Freud to live, too Jung to die.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 dec 2017, 14:47

Omdat burgemeester, landelijke politiek en politie zich zo achterlijk hebben gedragen rond Dokkum en zwarte piet denk ik erover volgend jaar mee te gaan met de demonstranten.

Vinden jullie vast stom etc. Maar ik vind dat men veel te ver gaat. Als er al zonder veel ophef minsters zeggen dat wat gebeurt 'begrijpelijk' is, en politie wegkomt met opzichtig falen is er reden te over.
Blut Boden Baudet

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 05 dec 2017, 14:50

Met welke demonstranten ga je mee? Want er zijn duidelijk 2 partijen?

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 15:45

Siegfried Stahl schreef:
05 dec 2017, 14:50
Met welke demonstranten ga je mee? Want er zijn duidelijk 2 partijen?
Siegfried...
Wat denk je zelf:
iKer schreef:Omdat burgemeester, landelijke politiek en politie zich zo achterlijk hebben gedragen rond Dokkum en zwarte piet
Daarbij. Voorstanders van Piet hoeven niet te demonstreren, want dat is nog altijd de status quo.

Overigens zou ik het nooooit in mijn hoofd halen om tegen Zwarte Piet te gaan demonstreren.
Die hele traditie is altijd al aan verandering onderhevig geweest, en zal blijven veranderen. Die neger-karikatuur (rode lippen en kroeshaar van de schoorsteen, me reet) zal ook zonder drammerige demo's heus wel veranderen.

Als je het niet eens bent met hoe de burgermeester, de landelijke politiek en de politie zich hebben gedragen, (en dat was inderdaad niet best) dan lijkt het me zinvoller en duidelijker om daar een aparte actie voor te ondernemen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 dec 2017, 16:04

Mij niet. Ik erger me al jaren groen en geel waar de politie mee weg komt, de demonstranten hebben mijn sympathie; wat mij betreft is de maat wel vol.
Blut Boden Baudet

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 dec 2017, 16:05

En het liefst sluit ik me aan bij Kick Out Zwarte Piet, want die worden gevaarlijk geacht door de knulletjes van de AIVD.
Laatst gewijzigd door iKer op 06 dec 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Blut Boden Baudet

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 dec 2017, 16:05

:lol:
Blut Boden Baudet

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 16:06

iKer schreef:
05 dec 2017, 16:04
Ik erger me al jaren groen en geel waar de politie mee weg komt
Ja, nee, snap ik, maar dan moet je dáár toch tegen demonstreren?
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 05 dec 2017, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 16:06

iKer schreef:
05 dec 2017, 16:05
En het liefst sluit ik me aan bij Kick Out Zwarte Piet, want die worden gevaarlijk echt door de knulletjes van de AIVD.
Da's inderdaad volstrekt belachelijk en een bijzonder kwalijk staaltje framing.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 05 dec 2017, 16:32

Ik ben er eigenlijk ook wel een voorstander van dat Zwarte Piet geen neger-karikatuur meer zou zijn. Als kind vond ik dat al stom. Deels omdat ik clowns ook stom vond/vind, maar deels ook omdat het toch raar is dat je je uit gaat dossen als iemand uit een andere ethnoculturele groep en raar gaat lopen.Wat Quinsy Gario zegt eigenlijk dus.

Maar het is zit me ook niet lekker om iets te veranderen alleen maar omdat een of andere nieuwgekomen etnische groepering ergens aanstoot aanneemt. Dat hele 'aanstoot'-denken moet weg. Te beginnen bij die Auschwitz herdenkingen. Nu de laatste overlevenden van de holocaust via natuurlijk weg overlijden, vind ik dat de Joodse gemeenschappen een soort "dankjewel"-herdenkingen moeten gaan vieren in plaats van quasi-religieuze 'rouw & berouw' bijeenkomsten, om de geallieerden te bedanken die ze uit de gaskamers gered hebben. Doe maar eens iets leuks terug aan de wereld. (Vind ik trouwens echt, zonder ironie of controversieel-leuk willen doen over een heikel onderwerp, hoewel het een het ander natuurlijk niet uitsluit.) Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Dat herdenkingen op zich wordt inmiddels een voedingsbodem voor hernieuwd antisemitisme, en dat "nooit meer Auschwitz" straks nog een self-destructing prophecy.

Hij moet trouwens juist wèl zwart blijven, Zwarte Piet, maar dan ontdaan van zijn Afro-Caribische kenmerken. Het hoeft sowieso geen exoot te zijn uit een bestaande plek op aarde. Wat dat betreft is Krampus echt leuker. Maar misschien is dat juist weer aanstootgevend voor mensen die wel eens last hebben van kramp?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 17:15

Even ingaand op je Zwarte Piet verhaal:
Helemaal mee eens.
Maar dan ook pikzwart. Ook geen roetvegen. En niks geen bruin, of iets dat op een huidskleur lijkt, of rode lippen of kroeshaar.
Gouden oorringen vind ik daar niet bij passen, maar verder wel best. Dat is geen raciaal kenmerk.

Krampus invoeren zou sowieso de allerbeste oplossing zijn.

Qua Holocaust:
Ik vind dat de nabestaanden en directe overlevenden maar zelf moeten beslissen hoe ze daar me om willen gaan. Ik heb zelf vrij weinig met herdenken van wat dan ook, moet ik bekennen.

Verder heeft wat mij betreft iedereen het volste recht om zich gekwetst over wat dan ook te voelen. Dat betekent echter niet dat we daar dan meteen iets aan moeten doen. Een beetje rekening houden met elkaar is overigens wel zo fijn.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 05 dec 2017, 17:32

Krautsurfer schreef:
05 dec 2017, 17:15
Qua Holocaust:
Ik vind dat de nabestaanden en directe overlevenden maar zelf moeten beslissen hoe ze daar me om willen gaan. Ik heb zelf vrij weinig met herdenken van wat dan ook, moet ik bekennen.
Maar die holocaust-herdenkingen worden vaak nogal zwaar aangezet; zeker niet alleen of überhaupt in de eerste plaats door de overlevenden, maar met name door de authoriteiten die, zo denk ik, vroeger de christelijke erediensten gebruikten om 'de samenleving' even in het gareel te krijgen, en nu deze 'rouw & berouw' manifestaties.
Krautsurfer schreef:
Verder heeft wat mij betreft iedereen het volste recht om zich gekwetst over wat dan ook te voelen. Dat betekent echter niet dat we daar dan meteen iets aan moeten doen.
In dezelfde zin en in dezelfde mate dat iemand het recht heeft in z'n broek te schijten: val er een ander niet mee lastig.
Krautsurfer schreef:
Een beetje rekening houden met elkaar is overigens wel zo fijn.
Dat is een oproep die vandaag de dag m.i. beter besteed is aan de 'gekwetsten' dan aan de vermeede 'kwetsers".
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 05 dec 2017, 17:49

Kryptozoid schreef:
05 dec 2017, 17:32
Maar die holocaust-herdenkingen worden vaak nogal zwaar aangezet; zeker niet alleen of überhaupt in de eerste plaats door de overlevenden, maar met name door de authoriteiten die, zo denk ik, vroeger de christelijke erediensten gebruikten om 'de samenleving' even in het gareel te krijgen, en nu deze 'rouw & berouw' manifestaties.
Dat zal best een onderdeel en gewenst effect er van zijn, maar lijkt mij niet de hoofdmoot. Het was ook geen kleinigheidje, die genocide. Op zich goed dat er veel aandacht voor is geweest en nog steeds is. Maar even een te grote zijstap van de Zwarte Pieten discussie om er nu genuanceerder op in te gaan.
Kryptozoid schreef:
In dezelfde zin en in dezelfde mate dat iemand het recht heeft in z'n broek te schijten: val er een ander niet mee lastig.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.

Kryptozoid schreef:
Dat is een oproep die vandaag de dag m.i. beter besteed is aan de 'gekwetsten' dan aan de vermeede 'kwetsers".
Mwoah. Vin'k wel meevallen. Ik heb, om bij het specifieke Piet-voorbeeld te blijven, geen sympathie voor de extreme anti-Zwarte Piet activisten. (hoewel ze een punt hebben, qua nokken met die karikatuur) Zo'n Breedveld bijvoorbeeld, die iedereen die nu nog niet tegen Zwarte Piet is, voluit een racist noemt. Dat schiet echt elk doel voorbij, en heeft een averechts effect. Dom.
Maar ik heb ook geen sympathie voor alle Zwarte Piet Moet Blijvuh mafklappers die zelfs zo ver gaan om snelwegen af te zetten om demonstraties te verhinderen. Ik bedoel, die demonstratie was een slecht idee, maar demonstranten verhinderen te demonstreren vind ik een nog veel slechter idee, en een gevaarlijk precedent.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 05 dec 2017, 17:53

Kryptozoid schreef:
Ben ik deels met je eens. Het feit dat ik om bovenstaand filmpje moest lachen heeft me op smoelenboek al een ontvriending opgeleverd. Van een linksradicale antifa-kraakpunkert weliswaar dus in die zin geen groot verlies maar toch...

En deels ben ik dat ook helemaal niet met je eens. Ik blijf me erover verbazen dat bleekscheten menen te kunnen bepalen of niet-bleekscheten zich wel of niet gekwetst mogen voelen...
"I didn't spend all those years playing Dungeons and Dragons and not learn a little something about courage"

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 05 dec 2017, 18:16

frobbert schreef:
05 dec 2017, 17:53
En deels ben ik dat ook helemaal niet met je eens. Ik blijf me erover verbazen dat bleekscheten menen te kunnen bepalen of niet-bleekscheten zich wel of niet gekwetst mogen voelen...
Maar daar zeg ik toch ook niks over? Alleen dat niemand de verwachting moet hebben dat 'zich gekwetst voelen' iets is waar anderen boodschap aan moeten hebben. Daar voegt Kraut aan toe "rekening met elkaar houden is niet verkeerd" ofzo, en dat beaam ik, maar dan wel de focus leggend op de zich gekwetst voelenden.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 05 dec 2017, 18:22

iKer schreef:
05 dec 2017, 16:04
Ik erger me al jaren groen en geel
Afbeelding
Voor volgend jaar op de demo :up:
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 05 dec 2017, 18:54

Kryptozoid schreef:
05 dec 2017, 18:16
Maar daar zeg ik toch ook niks over? Alleen dat niemand de verwachting moet hebben dat 'zich gekwetst voelen' iets is waar anderen boodschap aan moeten hebben. Daar voegt Kraut aan toe "rekening met elkaar houden is niet verkeerd" ofzo, en dat beaam ik, maar dan wel de focus leggend op de zich gekwetst voelenden.
Paternalisme in een notendop :up:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 06 dec 2017, 09:07

frobbert schreef:
05 dec 2017, 18:54
Kryptozoid schreef:
05 dec 2017, 18:16
Paternalisme in een notendop :up:
Dat is mij zeker niet vreemd maar in dit geval bedoel ik 't meer als "val een ander niet lastig met dingen die jij belangrijk vindt", een houding die ik zelf niet als paternalisme zou typeren, maar juist als het stellingnemen tegen paternalisme.

Waar ik wel paternalistisch over wil doen is dat ik zie dat jij zomaar die vernieuwde, op zwakbegaafden en dyslectici gerichte*, spellingswijze geïnternaliseerd hebt. Een beetje zelfbewust persoon schrijft gewoon nog 'notedop', 'pannekoek' etc.

*(Om Jules Deelder te citeren: "Oh. Dus we moeten ons richten naar degenen die het niet kunnen?!")
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 06 dec 2017, 09:27

Kryptozoid schreef:
06 dec 2017, 09:07
Dat is mij zeker niet vreemd maar in dit geval bedoel ik 't meer als "val een ander niet lastig met dingen die jij belangrijk vindt", een houding die ik zelf niet als paternalisme zou typeren, maar juist als het stellingnemen tegen paternalisme.

Waar ik wel paternalistisch over wil doen is dat ik zie dat jij zomaar die vernieuwde, op zwakbegaafden en dyslectici gerichte*, spellingswijze geïnternaliseerd hebt. Een beetje zelfbewust persoon schrijft gewoon nog 'notedop', 'pannekoek' etc.

*(Om Jules Deelder te citeren: "Oh. Dus we moeten ons richten naar degenen die het niet kunnen?!")
Het door Kraut genoemde 'rekening houden met elkaar' begint met empathie. En het valt mij op dat de aan dit soort discussies deelnemende blanke heteromannen (ik ga er nu even van uit dat jij daar ook toe behoort) zonder enige noemenswaardige ervaring hebben met gediscrimineerd worden daar nauwelijks tot niet over lijken te beschikken.

En die overdadige spelling doe ik juist zeer bewust. Willem Oltmans was een veel grappiger man dan Jules Deelder, en dat is geen mening maar een feit :yes:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 dec 2017, 09:45

Ik vond die gekleurde pieten eigenlijk een uitstekende oplossing.
Kwam ik een paar dagen geleden terecht in een uitvooeoeoeoeoerige discussie over of dat wel mooi was of niet...

:roll:
Blut Boden Baudet

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 06 dec 2017, 09:51

Ik vind die all-over Zwarte Piet van Krypto wel een leuk idee :up:
Afbeelding

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 06 dec 2017, 10:43

iKer schreef:
06 dec 2017, 09:45
Ik vond die gekleurde pieten eigenlijk een uitstekende oplossing.
Kwam ik een paar dagen geleden terecht in een uitvooeoeoeoeoerige discussie over of dat wel mooi was of niet...

:roll:
Toen ik daar een jaar of wat zal het geleden zijn mee geconfronteerd werd was ik mordicus tegen.
Nog steeds wel een beetje, eigenlijk.
Zwarte Piet is Zwarte Piet.
Mocht men er voor kiezen, soit. Vind ik het ook best.

Maar een echt pikzwarte Piet zonder negroide kenmerken zou toch het leukste zijn.
Afbeelding

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 06 dec 2017, 15:53

:upup:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Plaats reactie