Boedapest

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Plaats reactie
(klaz*)
Forumgod

Boedapest

Bericht door (klaz*) » 02 okt 2017, 18:51

Komend weekend staat een reisje naar Boedapest op het programma. Heeft iemand van jullie nog tips?

Oved
Forum Diva

Re: Boedapest

Bericht door Oved » 02 okt 2017, 18:55

niet teveel zuipen en gaybars!

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 02 okt 2017, 19:03

rams zegt: boeda pesten

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 02 okt 2017, 19:13

Oved schreef:
02 okt 2017, 19:03
rams zegt: boeda pesten
Flauw. :lol:

Coyote
Heeft Geen Leven

Bericht door Coyote » 02 okt 2017, 19:30

(klaz*) schreef:
02 okt 2017, 18:51
Komend weekend staat een reisje naar Boedapest op het programma. Heeft iemand van jullie nog tips?
Ik ga in december een week. Ik heb me er nog niet in verdiept maar ik las dat Boedapest het walhalla voor cityhoppers is met name als het gaat om goedkope prijzen. Graag je ervaringen na je trip. :up:

https://cityhoppergoesexclusive.wordpre ... -budapest/
Nimia familiaritas parit contemptum

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 02 okt 2017, 19:34

Coyote heb jij veel poen gezien je wel altijd op vakantie lijkt te gaan? :roll:

Oh ja je stemde VVD. :yawn:

Coyote
Heeft Geen Leven

Bericht door Coyote » 02 okt 2017, 19:40

Oved schreef:
02 okt 2017, 19:34
Coyote heb jij veel poen gezien je wel altijd op vakantie lijkt te gaan? :roll:

Oh ja je stemde VVD. :yawn:
Nee, ik ben nog nauwelijks op vakantie geweest dit jaar. Die vakantie naar Boedapest is betaald dus tenzij ik 'm annuleer gaat ie door. Ik stem wel VVD maar mijn inkomsten zijn nog relatief laag. Ik verwacht in de toekomst meer te gaan verdienen, vandaar. :up:
Nimia familiaritas parit contemptum

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 02 okt 2017, 19:45

:lol:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 02 okt 2017, 21:53

Treinstation Budapest-Keleti pályaudvar (Boedapest-Ooststation) is als je met de trein komt alvast een prachtige entree in de stad. Hier uw #9 en #9jr 's ochtends vroeg, ca. 5:45 uur, richting dat station:

Afbeelding

Bijzonder fraai zijn ook het (plein voor) het Parlement (aan de Donau gelegen) en natuurlijk de Citadel. Allemaal op zich niet zo verrassend natuurlijk (toeristische hotspots, en terecht want prachtig).

Sowieso slenteren door de stad (aan beide zijden van de Donau, en / of van genoemd station via de Rákoczi ut (=-weg), via het Astoriaplein en de prachtige synagoge) naar die rivier is al de moeite meer dan waard. Heerlijk zijn ook de bedriegertjes (fonteintjes) op het Vrijheidsplein / Szabadság tér, überhaupt wel dat plein en parkje erachter. En deze Katholieke kerk: een oase aan een drukke straat. Waar ik een deel van de dienst heb gevolgd, en ik, ondanks geen enkele kennis van het Hongaars, aan het ritme herkende dat het Onze Vader werd gebeden.

De kosten zijn prettig laag. Biertjes zijn lekker, de ijsjes uitstekend (mooi vormgegeven ook) en de lemonades zijn beslist het uitproberen waard.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 02 okt 2017, 22:15

En ergens hing er een plaquette aan de muur van een statig gebouw, waarop een Hongaars staatsman werd geciteerd. Enige woorden daarop die ik herkend en heb onthouden waren (iets van) 'Magyar' (=Hongaar(s)) en (exact) 'Minder'. Opeens vroeg ik me af: die Geert Wilders heeft toch een Hongaarse echtgenote? Zou die 'Minder Minder Minder -uitspraak' van hem eigenlijk een referentie aan die Hongaarse tekst zijn? Bonuspunten voor u als u deze plaquette vindt en er een foto van op forumnerds post. (Ik weet niet meer precies waar dat gebouw precies was. Ik denk in de buurt van het Vrijheidsplein.)
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 02 okt 2017, 23:01

(klaz*) schreef:
02 okt 2017, 18:51
Pas geweest toevallig.

Ik ben in de bibliotheek van het parlement geweest; dat was mooi :up: Maar een reisgenoot van me had dat geregeld via email; je kon je daar geloof ik voor opgeven ihkv culturele dagen. Ik weet niet of dat nu nog steeds kan.

Koop een ticket voor één van de Hop On Hop Off bussen! Dit keer had ik Giraffe maar de vorige keer Big Bus (en daarbij zat tussen het gebabbel door —ervan uitgaande dat je daar naar wilt luisteren— een erg leuk Hongaars popliedje, dat ik deze keer wel mistte. Klonk als een soort Hongaarse Nina Persson / Cardigans). EDIT: die buskaarten zijn 48 uur geldig, en er zit ook meestal een boottochtje over de Donau bij, dat, hoewel zeker cheesy, toch wel de moeite waard is (en reeds betaald).

Vlakbij het Gellért Hotel zit een restaurant waar leuke Hongaarse live muziek is, met wilde dansen. (Als ik het goed heb, op de Bartók Béla Ut (de Bela Bartokstraat) Inderdaad: Szeged Étterem).

En er zit ergens een door een Nederlander gerund Jazz Café, Jedermann, dat erg leuk is (je moet entree betalen, maar het eten is weer niet duur, en erg lekker, en de muziek was goed.)
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 02 okt 2017, 23:24, 5 keer totaal gewijzigd.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 02 okt 2017, 23:02

Wanneer was jij daar #IX?

Standbeeld van Ronald Reagan nog gezien?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 03 okt 2017, 08:01

Kryptozoid schreef:
02 okt 2017, 23:02

Was onze eerste bestemming op onze interrailreis deze zomer. We waren 30 en 31 juli in Boedapest. Het standbeeld van Reagan herinner ik me niet te hebben gezien.
Number9, lid nummer 25.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 03 okt 2017, 08:16

Number9 schreef:
03 okt 2017, 08:01
Kryptozoid schreef:
02 okt 2017, 23:02

Was onze eerste bestemming op onze interrailreis deze zomer. We waren 30 en 31 juli in Boedapest. Het standbeeld van Reagan herinner ik me niet te hebben gezien.
Ik was er tussen 13 en 17 september. Dat standbeeld stond een pleintje ergens tussen het Parlementsgebouw en de Amerikaanse ambassade (die trouwens geheel verstoken is van vlaggen en zelfs opschriften; we moesten zoeken wat dat gebouw met die hoge hekken en paramilitairesque beveiliging was.)
                                                — Kryptozoid, lid 69

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 03 okt 2017, 10:33

Kryptozoid schreef:
02 okt 2017, 23:01
Ik ben in de bibliotheek van het parlement geweest; dat was mooi :up: Maar een reisgenoot van me had dat geregeld via email; je kon je daar geloof ik voor opgeven ihkv culturele dagen. Ik weet niet of dat nu nog steeds kan.
Eens kijken of ik er meer informatie over kan vinden.
En de Ervin Szabó bibliotheek lijkt me ook de moeite waard.

Plaats reactie