Draadje ter opruiming van het mensdom

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Flaaks
Knuffelnerd

Re: Draadje ter opruiming van het mensdom

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 09:42

Krautsurfer schreef:
25 jun 2018, 09:28
Flaaks schreef:
25 jun 2018, 09:21
Er zijn inderdaad altijd lieden die ondanks de basisvoorzieningen...
Die basisvoorzieningen.

Ik heb daar ook een aantal keren gebruik van moeten maken.
Ik weet nog wel dat die basisvoorzieningen eind jaren '80 echt stuk-ken beter en beter geregeld waren dan de basisvoorzieningen zo rond '09, toen ik er weer een half jaartje in terecht kwam.

Maar echt he.
Ik weet het, en ik vind dat ook erg jammer. De inperking van de voorheen wel erg ruime voorzieningen is absoluut doorgeschoten onder de opeenvolgende kabinetten aangevoerd door VVD en CDA. Hier komt nog bij hoe er tegenwoordig wordt omgegaan met lieden die kampen met beperkte verstandelijke vermogens en psychische problemen. Zo is het schandalig dat de sociale werkplaatsen grotendeels zijn ontmanteld. Een maatschappij is zo ontwikkeld als dat het omgaat met de zwakkeren.
Voorheen Vlaecks.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 jun 2018, 09:46

Flaaks schreef:
25 jun 2018, 09:42
[Hier komt nog bij hoe er tegenwoordig wordt omgegaan met lieden die kampen met beperkte verstandelijke vermogens en psychische problemen. Zo is het schandalig dat de sociale werkplaatsen grotendeels zijn ontmanteld. Een maatschappij is zo ontwikkeld als dat het omgaat met de zwakkeren.
Flaaks schreef:
25 jun 2018, 09:21
Er zijn inderdaad altijd lieden die ondanks de basisvoorzieningen er toch een potje van weten te maken, met name door hun geld te steken in verdovende middelen of door grote schulden aan te gaan.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Kees Kietelvlees
Heeft Geen Leven

Bericht door Kees Kietelvlees » 25 jun 2018, 09:54

Tja, er is natuurlijk enorm bezuinigd de afgelopen jaren waardoor de zorg minder zorg kan leveren dan vroeger (toen alles beter was). Desalniettemin is het nog altijd zo dat de basisvoorziening nog steeds van dien aard zijn dat je wel wat kan eten. Al is het maar van de voedselbank....
Met andere woorden: vroeger was het veel beter, maar je hoeft niet te verhongeren....
a.k.a. 'The Mosselman'.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 25 jun 2018, 10:00

Kees Kietelvlees schreef:
25 jun 2018, 09:54
Tja, er is natuurlijk enorm bezuinigd de afgelopen jaren waardoor de zorg minder zorg kan leveren dan vroeger (toen alles beter was). Desalniettemin is het nog altijd zo dat de basisvoorziening nog steeds van dien aard zijn dat je wel wat kan eten. Al is het maar van de voedselbank....
Met andere woorden: vroeger was het veel beter, maar je hoeft niet te verhongeren....
Nee.
Je ziet ze nog niet met van die opgezwollen rijstbuikjes vol met vieze vliegjes kreperen in de straten.
Maar voedselbanken.
Dat zag je vroeger alleen op het nieuws in verre landen als the USA en zo. Het was ondenkbaar dat dat in Nederland ooit nodig zou zijn.
Inderdaad, je hoeft tegenwoordig niet te verhongeren, want er zijn voedselbanken.
Fantastisch.
Maar je legt de lat wel een beetje laag, Kees.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 25 jun 2018, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 jun 2018, 10:02

Tja, veel die aan de goeie kant zijn uitgekomen rakrn door hun afstand tot de minder gefortuneerde burger de verhoudingen totaal kwijt. Tot het punt dat ze er niet om geven zoals Keesje mooi laat zien.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 jun 2018, 10:05

Hebben we het al over de globale toename van kanker, hart/vaatziekten en obesitas gehad? De zogenaamde "welvaarts"ziekten? Ook nog even doen? :drink:

Onderlinge omgangsvormen, sociale cohesie en culturele veranderingen? Ook maar laten? :drink:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 jun 2018, 10:09

We kunnen ook Vlaecks' mondiale gemiddelden gaan ontleden :drink:

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 10:13

drugs zijn zelfmedacatie
mensen die er een potje van maken

ik verbaas me altijd over hoe handig mensen zijn er geen potje van te maken

en toch vaak gebukt gaan onder schulden omdat ze op het verkeerde moment hun nek uitstaken

mag een wonder heten dat we niet allemaal zwaar aan de verdovende middelen zijn wat het is behoorlijk kut in dit land
het is een ongaaf land van verboden en beperkingen en betalen en de hele tijd maar met instanties aan de telefoon zitten (als je die vaardigheid hebt tenminste)

zou de eerste mens die een paar stenen tegenelkaar mepte geweten hebben dat je nakomelingen allemaal boekhouder moeten worden of creperen?
668 neighbour of the beast

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 10:20

:yes:
Richardus schreef:
25 jun 2018, 10:05
Hebben we het al over de globale toename van kanker, hart/vaatziekten en obesitas gehad? De zogenaamde "welvaarts"ziekten? Ook nog even doen?
Hier weet ik veel van Richardus. Laat ik het voor nu beperken tot de herhaling dat in vrijwel elk land ter wereld de levensverwachting enorm is toegenomen en nog verder zal stijgen, zeker als men minder gaat roken.
Voorheen Vlaecks.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 10:24

United Hope schreef:
25 jun 2018, 10:13
drugs zijn zelfmedacatie

en toch vaak gebukt gaan onder schulden omdat ze op het verkeerde moment hun nek uitstaken

mag een wonder heten dat we niet allemaal zwaar aan de verdovende middelen zijn wat het is behoorlijk kut in dit land
het is een ongaaf land van verboden en beperkingen en betalen en de hele tijd maar met instanties aan de telefoon zitten (als je die vaardigheid hebt tenminste)

zou de eerste mens die een paar stenen tegenelkaar mepte geweten hebben dat je nakomelingen allemaal boekhouder moeten worden of creperen?
Je laat hier regelmatig zien veel in je mars te hebben. Je zou eens wat meer meegaand moeten worden en misschien zelfs een tijdje jezelf onderdaniger moeten opstellen, dan kom je nog ver. Echt.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 10:32

Flaaks schreef:
25 jun 2018, 10:24
United Hope schreef:
drugs zijn zelfmedacatie

Je laat hier regelmatig zien veel in je mars te hebben. Je zou eens wat meer meegaand moeten worden en misschien zelfs een tijdje jezelf onderdaniger moeten opstellen, dan kom je nog ver. Echt.
:lol:

Vertel eens Flaaks, hoe slaag je er nog steeds in om met droge ogen en kennelijk zonder enige vorm van ironie jezelf als 'links' te presenteren? :pig:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 25 jun 2018, 10:39

Flaaks schreef:
Afbeelding
Too Freud to live
Too Jung to die

Kees Kietelvlees
Heeft Geen Leven

Bericht door Kees Kietelvlees » 25 jun 2018, 10:50

frobbert schreef:
25 jun 2018, 10:32
Flaaks schreef:
United Hope schreef:
drugs zijn zelfmedacatie

Vertel eens Flaaks, hoe slaag je er nog steeds in om met droge ogen en kennelijk zonder enige vorm van ironie jezelf als 'links' te presenteren? :pig:
Een links-georienteerd persoon zou zichzelf per definitie niet meegaand en onderdanig kunnen opstellen?

Links, rechts of recht door zee: het is een wat vaderlijke opstelling van onze Flaaks. Met een pedant toontje. Dat dan weer wel.
a.k.a. 'The Mosselman'.

Kees Kietelvlees
Heeft Geen Leven

Bericht door Kees Kietelvlees » 25 jun 2018, 10:54

Krautsurfer schreef:
25 jun 2018, 10:00
25 jun 2018, 09:54
Nee.
Je ziet ze nog niet met van die opgezwollen rijstbuikjes vol met vieze vliegjes kreperen in de straten.
Maar voedselbanken.
Dat zag je vroeger alleen op het nieuws in verre landen als the USA en zo. Het was ondenkbaar dat dat in Nederland ooit nodig zou zijn.
Inderdaad, je hoeft tegenwoordig niet te verhongeren, want er zijn voedselbanken.
Fantastisch.
Maar je legt de lat wel een beetje laag, Kees.
Ik leg uberhaupt geen lat en geen al helemaal geen menig. Wel reageer ik inhoudelijk op de opmerking dat niemand honger hoeft te hebben in Nederland. En als dat wel het geval is, is dat vaak het gevolg van drugsgebruik of anderszins antisociaal gedrag. En laat ik toevallig veel verstand hebben van asociale, drugsgebruikende mensen.
a.k.a. 'The Mosselman'.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 25 jun 2018, 10:57

25 jun 2018, 10:54
En laat ik toevallig veel verstand hebben van asociale, drugsgebruikende mensen.
Werk je in de financiële sector?
Too Freud to live
Too Jung to die

Kees Kietelvlees
Heeft Geen Leven

Bericht door Kees Kietelvlees » 25 jun 2018, 11:01

Krautsurfer schreef:
25 jun 2018, 10:57
En laat ik toevallig veel verstand hebben van asociale, drugsgebruikende mensen.

Nope.
a.k.a. 'The Mosselman'.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2018, 11:47

Krautsurfer schreef:
25 jun 2018, 10:00
Maar voedselbanken.
De sociaal-democratie heeft, ten gevolge van interne èn externe druk, zijn focus verlegd van het verheffen van de arbeidersklasse in het binnenland, naar de armoelijers van de wereld. En die ouderwetse sociaal-democratie (en haar beperkte focus) is de enige politieke stroming die, binnen een democratisch bestel, het laissez-faire-kapitalisme heeft kunnen beteugelen.

Willem Drees heeft destijds z'n lidmaatschap van de PvdA opgezegd omdat 'NieuwLinks' (een groepering binnen de PvdA o.l.v. o.a. André Terlouw) teveel eiste, en dat te snel wilde. En dat blijkt. Vijftien jaar later was 'verzorgingsstaat' een vies woord.

Niet veel mensen vonden die koerswijziging trouwens erg; veel mensen die progressief wilden doen, stemden PSP, PPR, GPV of CPN (ik kwam zelf bij m'n eerste politieke test ook op PPR uit) en hebben er dus nog meer aan mee geholpen om onze geleide economie op te blazen, dan NieuwLinks binnen de PvdA. Sowieso waren er toen van die lui die vonden dat jeje het recht hebt om niet te hoeven werken als je dat niet wilde; da's natuurlijk koren op de molen geweest van figuren als Wiegel.

Kortom, wie het progresieve onderste uit de kan wil, krijgt het repressief-kapitalistische deksel op z'n neus.

Of trouwt met rijke vrouw en verdient een bonusinkomen met netwerken.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2018, 11:48

Krautsurfer schreef:
25 jun 2018, 10:57
                                                — Kryptozoid, lid 69

MarkS
Heeft niks beters te doen
Contacteer:

Bericht door MarkS » 25 jun 2018, 11:50

Kryptozoid schreef:
25 jun 2018, 11:47
:upup:

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 12:10

Flaaks schreef:
United Hope schreef:
drugs zijn zelfmedacatie

ja massa iek zal net man zijn :worship: bevelen opvoer van massa hij wijs man

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 12:16

maar dat snap je dus niet he
knul

mensen die iets in hun mars hebben kunnen de tering krijgen

er is geen stabiliteit meer voor ons

dacht je dat de dierenambulance mij kwijt wil?
die lui zien mij als een van hun topmensen die wel wat rare trekjes heeft maar toen er een comissie kwam voor een keurmerk stond ik mooi op het rooster op die dag
om even zo bescheiden te zijn
ooit verdienden mensen daar ook een minimumloon maar dat heeft balkende en de pvda gemeenteraad wegbezuinigd

leuk hè?!

en dan was er een regeling dat ik nog even een paar hondertjes kreeg maar omdat ik nu onder oveds wajong val kan ik daar ook naar fluiten

dat werk kost me nu geld

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 12:20

MarkS schreef:
25 jun 2018, 11:50
Kryptozoid schreef:
:upup:

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 12:33

Goed, even samenvattend:
United Hope schreef:
25 jun 2018, 12:16
Afbeelding
Flaaks schreef:
25 jun 2018, 09:42
Afbeelding
frobbert schreef:
Afbeelding
:drink: :up:

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 12:35

:up:

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 25 jun 2018, 12:36

geweldige film overigens

en ondergewaardeerd

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 25 jun 2018, 14:04

United Hope schreef:
25 jun 2018, 12:16

dacht je dat de dierenambulance mij kwijt wil?

O, maar je hoeft helemaal niet weg bij de dierenambulance als je werk hebt hoor jongen. Vrijwilligers die hun vrije tijd voor het goede doel inzetten zijn altijd welkom. Even kijken....6 uurtjes per week....wat dacht je van zaterdagochtend? Dat moet toch te doen zijn ?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 25 jun 2018, 14:05

Al gesolliciteerd vandaag? Nee he?
Johnny Lydon 1983

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 14:19

United Hope schreef:
25 jun 2018, 12:10
Flaaks schreef:

ja massa iek zal net man zijn :worship: bevelen opvoer van massa hij wijs man
Het was inderdaad wat paternalistisch opgeschreven, maar niet minder gemeend. Althans ik ga er even vanuit dat je in het dagelijks leven lijkt op de persoon die je hier laat zien. Die persoon is te destructief en agressief in al zijn creativiteit en autonomie voor een gangbare baan.
Voorheen Vlaecks.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 jun 2018, 16:28

frobbert schreef:
Flaaks schreef:
United Hope schreef:
drugs zijn zelfmedacatie

Ja echt hè

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 18:54

Richardus schreef:
25 jun 2018, 16:28
frobbert schreef:

Ja echt hè
Ik ben voor een meer egalitaire maatschappij waarin de zwakkeren voldoende steun krijgen. De belasting op erfenissen moet enorm omhoog, zodat iedereen vergelijkbare kansen krijgt. Ik vind dat de meeste privatiseringen van voorheen staatsbedrijven moeten worden teruggedraaid. Nog meer? O ja, ik stem mijn hele leven al op linkse partijen, behalve één keertje Lubbers omdat ik voor kruisraketten was.

Echter, ik ga niet mee in alle linkse thema's. Ik ben voor kernenergie omdat er geen betere alternatieven zijn om in alle omstandigheden energie te leveren. En ik vind klimaatneutraal een lege term. Maar voor de rest kan ik meestal wel meegaan met het linkse gedachtegoed.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 19:09

:lol: Veelzeggend ook, dat stigmatiserende 'zwakkeren' :pig:

:wave:

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 19:33

frobbert schreef:
25 jun 2018, 19:09
:lol: Veelzeggend ook, dat stigmatiserende 'zwakkeren' :pig:

Ben jij zo iemand van de eufemismen? Mensen met meer afstand tot de maatschappij, of iets dergelijks.
Voorheen Vlaecks.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 25 jun 2018, 19:37

Ik geef netjes een reactie op je opmerking, en jij pikt er één woordje uit. Het geheel is misschien te overweldigend voor je?

Leg jij eens uit waarom ik Rutte zou moeten stemmen? Omdat ik een redelijk salaris heb? Anders nog?
Voorheen Vlaecks.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2018, 20:00

Als relatieve buitenstaander in dit, weliswaar qua titel door mij geïnspireerde, draadje, wil ik zeggen dat Flaaks qua
  • argumenten
  • verwoording
  • stijl
het best scoort.
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 25 jun 2018, 20:02

Kryptozoid schreef:
De sociaal-democratie heeft, ten gevolge van interne èn externe druk, zijn focus verlegd van het verheffen van de arbeidersklasse in het binnenland, naar de armoelijers van de wereld. En die ouderwetse sociaal-democratie (en haar beperkte focus) is de enige politieke stroming die, binnen een democratisch bestel, het laissez-faire-kapitalisme heeft kunnen beteugelen.
Met je eens dat de focus weggegaan is naar verheffen van de arbeidersklasse naar iets anders. Maar eerlijk is eerlijk: ik denk niet dat ze dat naar 'armoelijers van de wereld' hebben verlegd. Ik denk vooral dat ze zich in hebben laten inpakken door de mooie neoliberale praatjes als 'eerst het zuur, dan het zoet' en 'loonmatiging' en dergelijke. Want dat heeft ons gebracht waar we zijn: een land met een steeds verder verarmende onderklasse.
Wat in mijn ogen één van de grootste zeperds is geweest is het nalaten van gelijke beloning voor gastarbeiders uit de EU, en het loslaten van het hoogste inkomenstarief. Maar ook het optuigen van NL als belastingparadijs (paars!) en nooit een serieuze poging doen vermogen te belasten.

Het allerergste is nog wel dat de PvdA tot zéér onlangs in dat frame is meegegaan. 'Naïef' is en zwakke kwalificatie; ik zou dat echt met volle mond klasseverraad willen noemen. Iets wat onder Kok volop zichtbaar was bij jonge PvdA'ers die ik tegenkwam. Die hadden niks met de arbeider maar alles met hun drs. titel. Jongens als de Bossen, Samsoms, Dijsselbloemen en Asschers van deze wereld.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 25 jun 2018, 20:08

Kryptozoid schreef:
25 jun 2018, 20:00
Als relatieve buitenstaander in dit, weliswaar qua titel door mij geïnspireerde, draadje, wil ik zeggen dat Flaaks qua
  • argumenten
  • verwoording
  • stijl
het best scoort.
Zeer eens.
En hij geeft nog eens aan erfenissen forser te willen belasten (topidee! Al had mijn opa zaliger dat vast minder gevonden, want een groot deel van zijn vermogen was de aandelenerfenis van zijn broer. Mijn vader heeft daar van kunnen studeren.)
En en passant geeft Flaaks aan voor een egalitairdere maatschappij te zijn. Eén van de klassieke fundamenten van links, en iets wat de PvdA stelselmatig heeft ondermijnd afgelopen 20 jaar.

Hulde Flaaks. Veel is vergeten en vergeven (niet alles he :nono: )
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 21:29

Flaaks schreef:
25 jun 2018, 19:33
Ben jij zo iemand van de eufemismen? Mensen met meer afstand tot de maatschappij, of iets dergelijks.
Je ziet echt niet hoe stigmatiserend je woordkeus in dezen is? Nee, natuurlijk niet...
Flaaks schreef:
25 jun 2018, 19:37
Leg jij eens uit waarom ik Rutte zou moeten stemmen?
Stemmen? Ik heb zo onderhand het vermoeden dat je Rutte bent :crazy:

Maar ach, de bijval die je nu krijgt uit de meest rechtse hoek van het forum zegt wel genoeg me dunkt... :up:

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 21:48

Overigens, GroenLinks (wiens partijprogramma je hier deels oplepelt) is al een tijdje geen linkse partij meer, hoe nadrukkelijk het ook in hun naam mag staan.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2018, 22:03

frobbert schreef:
25 jun 2018, 21:48
Overigens, GroenLinks (wiens partijprogramma je hier deels oplepelt) is al een tijdje geen linkse partij meer, hoe nadrukkelijk het ook in hun naam mag staan.
Dat is bijna een clichee die opmerking; je hoort het althans vaker.

Wat is dan eigenlijk volgens jou (en volgens mensen die de uitspraak onderschrijven) 'een linkse partij', en welke partij binnen het hedendaagse politieke bestel van Nederland zou jij 'links' kunnen noemen?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 25 jun 2018, 22:32

Kryptozoid schreef:
25 jun 2018, 22:03
frobbert schreef:
Zo lees je ook vaak op rechtsige blogjes dat D'66 en de VVD linkse partijen zouden zijn.
:crazy:
Too Freud to live
Too Jung to die

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 23:02

Kryptozoid schreef:
frobbert schreef:

Wat is dan eigenlijk volgens jou (en volgens mensen die de uitspraak onderschrijven) 'een linkse partij', en welke partij binnen het hedendaagse politieke bestel van Nederland zou jij 'links' kunnen noemen?
Dat vind ik nou een goeie vraag, want zoals ik elders op het forum aangeef ben ik die scheiding een beetje kwijt. De SP heeft m.b.t. zaken als de zorg en het onderwijs nog wel wat partijpunten die je als ouderwets 'links' zou kunnen bestempelen maar die verschillen verder niet noemenswaardig veel met een club als de PVV. Laatstgenoemde gebruiken dan weer campagneretoriek die erg veel overeenkomsten vertoont met de vroegere PVDA.

Volgens mij is er tegenwoordig de keus uit liberaal, neoliberaal, extreemrechts (stromingen die elkaar deels overlappen en ook regelmatig treffen bij de provinciale 'Leefbaren') en aan the other side of the fence allerlei kleine partijtjes die ieder op hun eigen manier vinden dat 'het allemaal anders moet' (DENK, 50+, PvdD)

Zelf stem ik al een tijdje PvdD, en die zijn ook niet in alles heel 'links', al komen ze voor mij genoeg in de buurt.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 25 jun 2018, 23:22

frobbert schreef:
25 jun 2018, 23:02
Kryptozoid schreef:
frobbert schreef:

Dat vind ik nou een goeie vraag, want zoals ik elders op het forum aangeef ben ik die scheiding een beetje kwijt. De SP heeft m.b.t. zaken als de zorg en het onderwijs nog wel wat partijpunten die je als ouderwets 'links' zou kunnen bestempelen maar die verschillen verder niet noemenswaardig veel met een club als de PVV. Laatstgenoemde gebruiken dan weer campagneretoriek die erg veel overeenkomsten vertoont met de vroegere PVDA.

Volgens mij is er tegenwoordig de keus uit liberaal, neoliberaal, extreemrechts (stromingen die elkaar deels overlappen en ook regelmatig treffen bij de provinciale 'Leefbaren') en aan the other side of the fence allerlei kleine partijtjes die ieder op hun eigen manier vinden dat 'het allemaal anders moet' (DENK, 50+, PvdD)

Zelf stem ik al een tijdje PvdD, en die zijn ook niet in alles heel 'links', al komen ze voor mij genoeg in de buurt.
Op het eerste gezicht een duidelijk antwoord, maar bij nader inzien vind ik de tweede helft van de laatste zin opvallend:

"[...] ook niet in alles heel 'links', al komen ze voor mij genoeg in de buurt."

Dat suggereert dan mijns inziens:
  1. dat jij blijkbaar een duidelijk beeld hebt van wat 'links' is, of beter gezegd zou moeten zijn;
  2. dat 'links' volgens jou goed is.
waarop ik dan weer een vraag en een tot-nadere-uitleg-uitnodigende-kanttekening bij heb:
  1. Wat dan?
  2. ik vind het moeilijk om deze nostalgie naar een soort tweede-helft-van-de-jaren-'70 moralisme te rijmen met jouw herhaaldelijke, veelal middels spitsvondige uitlatingen beleden, afstand nemen van 'deugreflexen' e.d.
(NB Dit alles vraag ik zonder zelf een invulling van "links/rechts" te hebben; ik zou mezelf een Drees-senioriaanse sociaal-democraat kunnen noemen, en heb ook wel raakvlakken met SP in 1983 en vind dat de 'linkse' DDR een op langere termijn verstandiger beleid aangaande gastarbeid had dan het 'rechtse' 'vrije westen'. Het is natuurlijk niet erg verduidelijkend om dat 'links' te noemen...)
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 25 jun 2018, 23:37, 3 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 25 jun 2018, 23:31

De PvdD heeft Ewald Engelen als prominent lid. Zowat de enige intellectueel die openljk stelt dat de kwestie ‘klassenstrijd’ hoognodig weer op de agenda moet. Noem dat maar eens niet links.

De SP zou ik in sociale kwesties ook links noemen. Het is de PvdA van voor Kok. Enige erfgenamen van de sociaal democratie die nog integer de beginselen daarvan in ere houden.

Dan ergens een klein beetje links van het midden GroenLinks en ChristenUnie. Dan heb je het echt wel gehad met linkse partijen in NL.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door frobbert » 25 jun 2018, 23:58

Je stelt daar een paar zeer valide vragen Krypt, en stipt daar een paar zaken aan waar ik eerlijk gezegd ook wel eens mee worstel. Ik zal proberen er morgen zo adequaat mogelijk antwoord op te geven ('t is nu al laat, ga zo naar bed).

Maar dat aanslaan op deugreflexen is wel een dingetje van me ja, ik geef 't toe, en misschien sla ik daar dan soms wel eens een beetje in door.

Kijk, principes zijn dingen waar je gewoon naar moet leven, punt. Je hoeft ze niet van de daken te schreeuwen. Ik ben heus geen fantastisch mens enkel en alleen omdat ik (laten we zeggen) discriminatie verkeerd vind, geen vlees eet en van mening ben dat religie ten allen tijde een privékwestie moet zijn. Een ander mag er anders over denken en daar naar leven, ik zal wat dat betreft niemand de maat nemen, al is de kans klein dat ik een biertje ga drinken met iemand die een Skrewdriver-shirt en swastika-tattoo's heeft.

Maar als ik iemand zie die dat wel doet, bijvoorbeeld zo'n antifa-figuur die stelt dat het best OK is om fascisten in elkaar te slaan, of zo'n Ikel die hier ter forum een beetje moreel en virtueel tegen anderen aan gaat lopen swaffelen.... :mad:

Afijn, ik mag daar dus graag een beetje tegen schoppen. Niet netjes, ik weet 't, morgen weer een nieuwe dag :oops:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 26 jun 2018, 05:38

Zucht, ze hebben er weer een politiek neuzeldraadje van weten te maken :erm: godwin :sadwave:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 26 jun 2018, 05:44

Of weet je wat; tyf zelf ff lekker op :wave: hoeven hen die dat eeuwige pedante geneuzel niet hoeven te lezen dat topic niet aan te klikken
Laatst gewijzigd door Richardus op 26 jun 2018, 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 26 jun 2018, 05:46

En het is een fokking forum, frobje
frobbert schreef:
25 jun 2018, 23:58

Maar dat aanslaan op deugreflexen is wel een dingetje van me ja, ik geef 't toe, en misschien sla ik daar dan soms wel eens een beetje in door.
Who gives a fuck!?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 26 jun 2018, 05:49

OT: alle menschen moeten dood! :hitler:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 26 jun 2018, 06:37

frobbert schreef:
25 jun 2018, 23:58
, al is de kans klein dat ik een biertje ga drinken met iemand die een Skrewdriver-shirt en swastika-tattoo's heeft.

Geen probleem, ik drink sowieso geen bier! :up:
Johnny Lydon 1983

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 26 jun 2018, 06:40

[quote="Siegfried Stahl" post_id=382237 time=1529991429 user_id=121]
[quote=frobbert post_id=382231 time=1529967491 user_id=220]
, al is de kans klein dat ik een biertje ga drinken met iemand die een Skrewdriver-shirt en swastika-tattoo's heeft.

[/quote]

Geen probleem, ik drink sowieso geen bier! :up:
[/quote]

Satan.

Plaats reactie