Tips voor thriller auteurs

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Plaats reactie
Oved
Forum Diva

Tips voor thriller auteurs

Bericht door Oved » 08 jul 2018, 17:51

Ik heb weer zin om een goed boek te lezen en dacht aan een spannende thriller. Ik ga morgen naar een tweedehands winkeltje om wat uit te zoeken.

Nu heb ik hulp nodig van de medenerd die ook van thrillers houdt. Welke schrijvers zijn een aanrader? Waar moet ik op letten?

Bij voorbaat dank,

Kusjes,
- Ovedje

Snif
Heeft niks beters te doen

Re: Tips voor thriller auteurs

Bericht door Snif » 08 jul 2018, 18:14

Misdaad en straf van ene Dosto Jevski. :up:
Disgrace van Coetzee
Laatst gewijzigd door Snif op 08 jul 2018, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet aardig.

United Hope

Bericht door United Hope » 08 jul 2018, 18:16

ik geloof dat oved juist een beetje op zoek is naar lichte kost
668 neighbour of the beast

Snif

Bericht door Snif » 08 jul 2018, 18:19

Het zijn gewoon boeken, met letters, in een bepaalde volgorde.
Niet aardig.

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 08 jul 2018, 18:30

Oved schreef:
08 jul 2018, 17:51
Ik heb weer zin om een goed boek te lezen en dacht aan een spannende thriller. Ik ga morgen naar een tweedehands winkeltje om wat uit te zoeken.

Nu heb ik hulp nodig van de medenerd die ook van thrillers houdt. Welke schrijvers zijn een aanrader? Waar moet ik op letten?

Bij voorbaat dank,

Kusjes,
- Ovedje
Ik lees zelf niet zo veel thrillers, maar misschien zit hier iets tussen: https://www.vn.nl/detective-en-thriller-gids-2018/

En Stephen King natuurlijk.
"Het is allemaal van het niveau van een kermisattractie, en het is verbazingwekkend dat mensen van boven de zeven bij zoiets serieus kunnen blijven."

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 08 jul 2018, 18:33

Rainy Day Woman schreef:
08 jul 2018, 18:30

Ik lees zelf niet zo veel thrillers, maar misschien zit hier iets tussen: https://www.vn.nl/detective-en-thriller-gids-2018/

En Stephen King natuurlijk.
Thanx voor de link. En Stephen King hebben we geloof ik nog wel liggen ergens. Mss moet ik daar bij beginnen. :)

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 08 jul 2018, 18:33

Snif schreef:
08 jul 2018, 18:14
Misdaad en straf van ene Dosto Jevski. :up:
Disgrace van Coetzee
Dostojevski is cool. B-)

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 08 jul 2018, 18:52

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 08 jul 2018, 18:54

thanx voor de tips sieg!

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 09:38

Hey Riesje, valt The Raw Shark Texts ook onder thriller? Ben nog steeds bij hoofdstuk 12 :upup:

Snif

Bericht door Snif » 09 jul 2018, 11:10

Oved schreef:
09 jul 2018, 09:38
Hey Riesje, valt The Raw Shark Texts ook onder thriller? Ben nog steeds bij hoofdstuk 12 :upup:
Nee, dat valt onder "flutboeken".
Niet aardig.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 11:28

Snif schreef:
09 jul 2018, 11:10
Oved schreef:
09 jul 2018, 09:38
Nee, dat valt onder "flutboeken".
Was een tip van Ries.

Snif

Bericht door Snif » 09 jul 2018, 12:10

Weet ik.
Niet aardig.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 12:22

heb je het gelezen?

Snif

Bericht door Snif » 09 jul 2018, 12:38

Ja, 10 jaar geleden of zo, toen Richardus dat boek ook liep te pushen. :sadyes:
Niet aardig.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 12:39

:lol:

United Hope

Bericht door United Hope » 09 jul 2018, 13:02

:lol:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 14:39

Weet niet of je ook Engels leest. Zelf hou ik qua thrillerschrijvers erg van Joe R. Lansdale en Andrew Vachss. Daniel Cole's Rag Doll was erg goed, is inmiddels een vervolg op verschenen. En Nic Pizzolatto (schrijver van de TV-serie True Detective) leest ook lekker weg.
“May my mercy prevail over my wrath.”

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 09 jul 2018, 14:45

Too Freud to live, too Jung to die.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 14:48

frobbert schreef:
09 jul 2018, 14:39
Weet niet of je ook Engels leest. Zelf hou ik qua thrillerschrijvers erg van Joe R. Lansdale en Andrew Vachss. Daniel Cole's Rag Doll was erg goed, is inmiddels een vervolg op verschenen. En Nic Pizzolatto (schrijver van de TV-serie True Detective) leest ook lekker weg.
Thanx voor de tips. Mijn voorkeur gaat juist uit naar Engels. :up:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 jul 2018, 15:03

Oved schreef:
09 jul 2018, 14:48
Thanx voor de tips. Mijn voorkeur gaat juist uit naar Engels. :up:
Volgens mij heeft die uitsluitend non-fictie geschreven...

Afbeelding

:mrgreen:
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 15:10

Thriller krypto :protest:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 09 jul 2018, 15:34

Laat mij maar even:

Link

Nu ik er over nadenk:
Dat nummer had eigenlijk 'Horror' moeten heten.
:yes:

Thriller:
a novel, play, or film with an exciting plot, typically involving crime or espionage.
"a tense thriller about a diamond heist that goes badly wrong"

Horror:
A genre of speculative fiction which is intended to, or has the capacity to frighten, scare, disgust, or startle its readers or viewers by inducing feelings of horror and terror.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 17:00

Thriller en horror overlappen elkaar dusdanig vaak om dit soort genre-haarkloverij onbelangrijk te vinden. Zeker als het over seriemoordenaars gaat e.d. verdwijnt de scheidslijn m.i. volledig.

O ja, en purisme is stom :yes:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 jul 2018, 17:46

Persoonlijk ben ik geneigd ik de begrippen te hanteren al naar gelang er sprake is van 'bovennatuurlijkheid' (niet: thriller, wel: horror) en zou het dus eens zijn met zijn opmerking over MJ's hitje, maar dat blijkt juist niet heel erg uit de door Kraut geciteerde (althans ik neem aan dat ie dat niet zelf bedenkt) en ook niet uit wat er op wikipedia over staat, waarbij men uit gaat van de intentie om een fysiologische reactie te bewerkstelligen:
A horror film is a film that seeks to elicit a physiological reaction, such as an elevated heartbeat, through the use of fear and shocking one’s audiences.
En eerlijk gezegd worden enge films met bovennatuurlijke dingen er in ook vaak aangeduid als 'supernatural thriller'. Mijn eigen hanteren van de begrippen is dus erg subjectief, en derhalve is het beter als ik dat loslaat.

@Frobbert: het ligt er aan hoe die 'genre-haarkloverij' bedreven wordt... Als een restaurant de deegbodem van een pizza weglaat, maar wel alle andere ingredienten netjes gedrapeerd en klaargemaakt op een bord serveert, mag je toch wel stellen dat je het gebodene geen pizza mag noemen... Aan de andere kant is het idioot dat Botanist verwijderd is uit de Metal Archives vanwege de afwezigheid van gitaar...
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 09 jul 2018, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 09 jul 2018, 17:48

frobbert schreef:
09 jul 2018, 17:00
Thriller en horror overlappen elkaar dusdanig vaak om dit soort genre-haarkloverij onbelangrijk te vinden. Zeker als het over seriemoordenaars gaat e.d. verdwijnt de scheidslijn m.i. volledig.

O ja, en purisme is stom :yes:
Tuurlijk. Zat overlap.
Maar ik denk toch eerder aan horror dan aan een thriller als ik weerwolven en zombies zie.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 18:09

Horror is een gevoel. 'Bovennatuurlijkheid'? Daar is in diverse klassiekers van het genre (Psycho, Repulsion, The Texas Chainsaw Massacre) geen sprake van. Thriller? Iedere FBI-profiler zal je kunnen vertellen dat een personage als Hannibal Lecter in het echt niet zou kunnen bestaan. Hij is een potpourri van verschillende seriemoordenaars, de monsters van deze tijd. In Thomas Harris' oorspronkelijke romans Red Dragon en The Silence Of The Lambs heeft ie ook nog eens een hand met zes vingers.

Ik zou als jarenlang liefhebber van het genre in woord en beeld nog met talloze voorbeelden kunnen komen waarom ik die strikte genre-scheiding onzinnig vind maar ik vrees een discussie van Can-proporties dus...

¯\_(ツ)_/¯

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 jul 2018, 18:38

frobbert schreef:
09 jul 2018, 18:09
Horror is een gevoel. 'Bovennatuurlijkheid'? Daar is in diverse klassiekers van het genre (Psycho, Repulsion, The Texas Chainsaw Massacre) geen sprake van.
Ik zou Psycho, met mijn zojuist losgelaten indeling, dan ook een thriller genoemd hebben. The Texas Chainsaw Massacre zou ik op het randje gevonden hebben, vanwege de ritualistisch overkomende modus operandus van de gemenerik (in Psycho vind ik die meer te duiden als waanzin - de titel duwde me ook al die kant uit.)
frobbert schreef:
Thriller? Iedere FBI-profiler zal je kunnen vertellen dat een personage als Hannibal Lecter in het echt niet zou kunnen bestaan. Hij is een potpourri van verschillende seriemoordenaars, de monsters van deze tijd. In Thomas Harris' oorspronkelijke romans Red Dragon en The Silence Of The Lambs heeft ie ook nog eens een hand met zes vingers.
En dat zou ik iedere FBI-profiler op naar mijn idee min of meer gelijkwaardige grond kunnen beamen, aangezien ik inmiddels al een kwart eeuw in de psychiatrie werk, en — ik citeer Ries — er morbide interesses op na houd.
frobbert schreef:
Ik zou als jarenlang liefhebber van het genre in woord en beeld nog met talloze voorbeelden kunnen komen waarom ik die strikte genre-scheiding onzinnig vind maar ik vrees een discussie van Can-proporties dus...
Ik krijg een beetje de indruk dat het je ontgaan is dat ik je gelijk gegeven heb, en iets meer dan een uur geleden in dit draadje mijn indeling in / onderscheid tussen 'horror' en 'thrillers' heb losgelaten, en aan het herijken ga.

Evenwel vind ik die pizza-zonder-deegbodem vs. Botanist-zonder-gitaar wel een prikkelend dilemma... (Maarja jij eet zelfgemaakte humus ipv pizza's; da's sowieso al veel minder metal dan een hakkebord :mrgreen: )

Verder: wat was er mis met die Can-discussie?? Inhoud, diepte, lengte, geen betrokkenheid van Groningers; 't lijkt me het beste wat zich hier de afgelopen jaren heeft voltrokken.
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 09 jul 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jul 2018, 18:41

Kryptozoid schreef:
09 jul 2018, 18:38
geen betrokkenheid van Groningers;
:protest: :lol: :clown:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 09 jul 2018, 18:43

frobbert schreef:
Horror is een gevoel. 'Bovennatuurlijkheid'? Daar is in diverse klassiekers van het genre (Psycho, Repulsion, The Texas Chainsaw Massacre) geen sprake van. Thriller? Iedere FBI-profiler zal je kunnen vertellen dat een personage als Hannibal Lecter in het echt niet zou kunnen bestaan. Hij is een potpourri van verschillende seriemoordenaars, de monsters van deze tijd. In Thomas Harris' oorspronkelijke romans Red Dragon en The Silence Of The Lambs heeft ie ook nog eens een hand met zes vingers.

¯\_(ツ)_/¯
Nee hoor, geen zin in. Kan me prima in je uitleg vinden.

Snif

Bericht door Snif » 09 jul 2018, 18:56

Maar goed, de beste tip voor een thrillerauteur is natuurlijk: goed kunnen schrijven. :up:
Niet aardig.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 19:35

Kryptozoid schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat het je ontgaan is dat ik je gelijk gegeven heb, en iets meer dan een uur geleden in dit draadje mijn indeling in / onderscheid tussen 'horror' en 'thrillers' heb losgelaten, en aan het herijken ga.
Nee hoor. Mijn postje was niet zozeer tegen jou gericht. Sorry als ik die indruk wekte. Ik heb die 'discussie' over thrillers en horror gewoon iets te vaak voorbij zien komen (maar goed, dat kan jij niet weten).
Mensen die zichzelf 'horrorfan' noemen zijn zo mogelijk nog dommer dan puristische metalheads. Echt hoor, iedereen die een film beoordeelt aan de hoeveelheid 'interessante kills' :puke: moet héééél ver uit m'n buurt blijven :boos:
Kryptozoid schreef:
Evenwel vind ik die pizza-zonder-deegbodem vs. Botanist-zonder-gitaar wel een prikkelend dilemma... (Maarja jij eet zelfgemaakte humus ipv pizza's; da's sowieso al veel minder metal dan een hakkebord :mrgreen: )
Hmm, dat weet ik niet hoor. Bij de 'bodem' zou ik eerder aan de ritmesectie denken en dat bestaat natuurlijk gewoon, 'heavy' muziek zonder drums (en of dat dan ook 'metal' mag heten dat zal me een vegetarische worst zijn)

Link

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 jul 2018, 19:43

frobbert schreef:
09 jul 2018, 19:35
'heavy' muziek zonder drums (en of dat dan ook 'metal' mag heten dat zal me een vegetarische worst zijn)
Leuk clipje.

Toen ik 15/16 was (mid jaren '80), noemden mijn vrienden en ik alle moderne muziek die we niet goed vonden (we waren into metal toen), zonder ironie 'disco'. Eigenlijk net zoals de oude Grieken alle niet-Grieken 'barbaren' noemden.
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 19:45

Botanist is trouwens niet de enige band die 'heavy' muziek maakt zonder gitaren (zie ook Youth Code, Wreck and Refence, No Spill Blood, Nah, Blanck Mass, Author & Punisher etc...). Het wordt steeds normaler. Een erg interessante ontwikkeling vind ik zelf. Daarom reageer ik ook iedere keer zo ongeduldig als zo'n Ikel nog steeds die allang achterhaalde en irrelevante 'strijd' tussen rock en dance aanhaalt (en in één adem door anderen verwijt in het verleden te leven :lol: ).

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 19:49

Kryptozoid schreef:
09 jul 2018, 19:43
frobbert schreef:
09 jul 2018, 19:35
'heavy' muziek zonder drums (en of dat dan ook 'metal' mag heten dat zal me een vegetarische worst zijn)
Leuk clipje.

Toen ik 15/16 was (mid jaren '80), noemden mijn vrienden en ik alle moderne muziek die we niet goed vonden (we waren into metal toen), zonder ironie 'disco'. Eigenlijk net zoals de oude Grieken alle niet-Grieken 'barbaren' noemden.
Yep, ik ook. The Housemartin, The Eurythmics, het was allemaal 'disco' :lol:

Tegenwoordig wordt een bandje als dit (combi van metal en eurohouse) door de nu opgroeiende lichting rockertjes en metalheadjes gewoon geaccepteerd:

Link

Ik vind 't zelf volkomen kut hoor, maar het geeft aardig aan hoe ver de bakens zijn verschoven :drink:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 09 jul 2018, 20:03

Dat is inderdaad behoorlijk kut. Maar het kan nog veel erger tegenwoordig. Ik weet niet eens hoe genres tegenwoordig heten, maar een van mijn stiefkinderen draait soms wel eens van die quasi-gevoelige nummers waarin elke zin met een snik of een 'getergde' kreun wordt gezongen. Misschien is dat soort troep wel populair, zo vraag ik me regelmatig af, omdat er collectief-onbewust de druk van een verwachting op de jeugd rust, om steeds weer opnieuw een generatiekloof op te brengen? Ik ben al blij dat een ander stiefkind naar Kensington luistert (lui die er in slagen om iedere vorm van spanning volledig uit hun muziek te bannen; Fervid tot de derde macht ofzo. Maar in ieder geval niet met snikken en kreunen); die kan er echter weer helemaal niet tegen als ik lounge jazz opzet.

Maar ik wijk af. Qua genre-overstijging wel opmerkelijk, dat nummer van 'Amaranthe' ...
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jul 2018, 20:54

Kryptozoid schreef:
09 jul 2018, 20:03
Maar ik wijk af. Qua genre-overstijging wel opmerkelijk, dat nummer van 'Amaranthe' ...
Da's eigenlijk een beetje m'n punt. Voor kinderen die nu opgroeien is dat dus helemaal niet zo opmerkelijk meer :drink:

United Hope

Bericht door United Hope » 10 jul 2018, 07:43

heren kunnen jullie eens wat tips gaan geven ipv te leuteren over muziek?

(ja ja het gaat over genres) maar oved wil dus leesvoer hebben en geen genredefinitiediscussie :nono:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 10 jul 2018, 07:51

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 10 jul 2018, 07:52

Typisch forumnerds :yawn:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 10 jul 2018, 08:19

United Hope schreef:
10 jul 2018, 07:43
heren kunnen jullie eens wat tips gaan geven ipv te leuteren over muziek?

(ja ja het gaat over genres) maar oved wil dus leesvoer hebben en geen genredefinitiediscussie :nono:
Ze heeft toch tips gehad? Terwijl ze die uitcheckt kunnen we het hier best even over andere dingen hebben.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 10 jul 2018, 09:05

je, eer dat ze zich door alle tips heen gelezen heeft is het een oude vrouw.
Johnny Lydon 1983

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 10 jul 2018, 10:25

Ik heb Håkan Östlundh gekocht. De duiker. Ben benieuwd.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 10 jul 2018, 12:07

En die stond vast niet bij de tips heir?
Johnny Lydon 1983

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 10 jul 2018, 13:38

Iemand van fb.

Plaats reactie