Welk boek heb je het laatst gekocht?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
(klaz*)
Forumgod

Re: Welk boek heb je het laatst gekocht?

Bericht door (klaz*) » 15 aug 2019, 13:48

gung ho schreef:
15 aug 2019, 10:47
Nee, volgens Bod is de overlap tussen de twee boeken groot. Het boek over patronen borduurt voort op De vergeten wetenschappen, maar het lijkt mij dat juist dat boek voor jou interessanter zou kunnen zijn.
In dat geval zet ik alleen de patronen op mijn leeslijstje. :)

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 29 aug 2019, 16:52

Afbeelding
This ambitious and stimulating book describes how a moral revolution in the first centuries AD - the discovery of human freedom and its universal potential - led to a social revolution in the west. The invention of a new, equal social role, the individual, gradually displaced the claims of family, tribe and caste as the basis of social organisation. Larry Siedentop asks us to rethink the evolution of the ideas on which modern societies and government are built, and argues that the core of what is now our system of beliefs emerged much earlier than we think. The roots of liberalism - belief in individual liberty, in the fundamental moral equality of individuals, that equality should be the basis of a legal system and that only a representative form of government is fitting for such a society - all these, Siedentop argues, were pioneered by Christian thinkers of the Middle Ages, who drew on the moral revolution carried out by the early church. It was the arguments of canon lawyers, theologians and philosophers from the eleventh to the fourteenth century, rather than the Renaissance, that laid the foundation for liberal democracy.

Afbeelding
As Patrick Deneen argues in this provocative book, liberalism is built on a foundation of contradictions: it trumpets equal rights while fostering incomparable material inequality; its legitimacy rests on consent, yet it discourages civic commitments in favor of privatism; and in its pursuit of individual autonomy, it has given rise to the most far-reaching, comprehensive state system in human history. Here, Deneen offers an astringent warning that the centripetal forces now at work on our political culture are not superficial flaws but inherent features of a system whose success is generating its own failure.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 03 sep 2019, 12:31

(klaz*) schreef:
29 aug 2019, 16:52
Afbeelding
This ambitious and stimulating book describes how a moral revolution in the first centuries AD - the discovery of human freedom and its universal potential - led to a social revolution in the west. The invention of a new, equal social role, the individual, gradually displaced the claims of family, tribe and caste as the basis of social organisation. Larry Siedentop asks us to rethink the evolution of the ideas on which modern societies and government are built, and argues that the core of what is now our system of beliefs emerged much earlier than we think. The roots of liberalism - belief in individual liberty, in the fundamental moral equality of individuals, that equality should be the basis of a legal system and that only a representative form of government is fitting for such a society - all these, Siedentop argues, were pioneered by Christian thinkers of the Middle Ages, who drew on the moral revolution carried out by the early church. It was the arguments of canon lawyers, theologians and philosophers from the eleventh to the fourteenth century, rather than the Renaissance, that laid the foundation for liberal democracy.
Ha leuk!

We hebben het al eens kort over dit boek gehad Klaz*.
gung ho schreef:
06 okt 2016, 08:48
gung ho schreef:Een volgend hoofdstuk gaat over Paulus. Volgens Siedentop heeft hij een revolutie ontketend door te stellen dat Christus voor iedereen is. Hij maakt een einde aan een geloof in 'natuurlijke ongelijkheid' en stelt daar ' morele gelijkheid' tegenover. De Christus staat voor de aanwezigheid van God en dat leidt tot een individuele identiteit. Paulus zegt dat we, door ons te onderwerpen aan God, autonomie kunnen vinden. Overigens geeft Siedentop zelf dat deze gedachte paradoxaal is.

Nu heb ik een ander boek waarin staat dat voor Paulus gehoorzaamheid aan de Heer gerust een obsessie genoemd mag worden. Verder staat er: 'Het individu dat in Christus leeft, is nooit zijn eigen persoon. Liefde, deelname en bewoond worden zijn wat mensen samenbindt. Dergelijke relaties overstijgen de menselijke verbanden van het huwelijk, van familie of de sociale status, die juist omdat ze onbelangrijk zijn voor de categorieën van de nieuwe tijd die zal aanbreken mag overleven.' Geen paradox, maar een behoorlijke tegenstelling met wat Siedentop beweert. De man was al niet erg geloofwaardig, maar lijkt hier zijn eigen uitleg te verkiezen boven een verhaal dat iets logischer lijkt. Namelijk dat Paulus niet de revolutionair is die hij zich voorstelt.

Maar ik geef meteen toe dat er bij Forumnerds mensen rondlopen die dit beter kunnen beoordelen dan ik.

Kom d'r maar in Klaz en 9.

Het hoofdstuk daarna gaat over martelaren en 'monniken'. Het is logisch dat deze groepen mensen eruit gepikt worden omdat dit in het begin van het Christendom individuen waren die stonden voor hun overtuigingen en ver konden gaan om deze te verdedigen. Liever had ik echter gehad dat hij zich niet had gericht op de uitzonderingen, maar op de grote groep. In het boek van Henk Singor over Constantijn las ik dat het gemeenschapsgevoel belangrijk was voor veel mensen om christen te worden. Christenen zorgden voor zieken (waardoor het sterftecijfer onder christenen minder hoog was dan onder andere bevolkingsgroepen), hadden aandacht voor de doden en gaven de boodschap dat het op aarde hard werken was, maar dat het daarna beter zou worden. Je zou wat mij betreft ook kunnen beargumenteren dat mensen zich binnen zo'n gemeenschap 'mens' kunnen voelen. Siedentop had hier sociologische bronnen aan kunnen voeren. Helaas voor hem baseert hij zich wat dit onderwerp betreft vrijwel exclusief op de historicus Peter Brown.
We all need someone we can bleed on

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 03 sep 2019, 13:16

gung ho schreef:
03 sep 2019, 12:31
(klaz*) schreef:
29 aug 2019, 16:52
Afbeelding
Ha leuk!

We hebben het al eens kort over dit boek gehad Klaz*.
gung ho schreef:
06 okt 2016, 08:48
gung ho schreef:Een volgend hoofdstuk gaat over Paulus. Volgens Siedentop heeft hij een revolutie ontketend door te stellen dat Christus voor iedereen is. Hij maakt een einde aan een geloof in 'natuurlijke ongelijkheid' en stelt daar ' morele gelijkheid' tegenover. De Christus staat voor de aanwezigheid van God en dat leidt tot een individuele identiteit. Paulus zegt dat we, door ons te onderwerpen aan God, autonomie kunnen vinden. Overigens geeft Siedentop zelf dat deze gedachte paradoxaal is.

Nu heb ik een ander boek waarin staat dat voor Paulus gehoorzaamheid aan de Heer gerust een obsessie genoemd mag worden. Verder staat er: 'Het individu dat in Christus leeft, is nooit zijn eigen persoon. Liefde, deelname en bewoond worden zijn wat mensen samenbindt. Dergelijke relaties overstijgen de menselijke verbanden van het huwelijk, van familie of de sociale status, die juist omdat ze onbelangrijk zijn voor de categorieën van de nieuwe tijd die zal aanbreken mag overleven.' Geen paradox, maar een behoorlijke tegenstelling met wat Siedentop beweert. De man was al niet erg geloofwaardig, maar lijkt hier zijn eigen uitleg te verkiezen boven een verhaal dat iets logischer lijkt. Namelijk dat Paulus niet de revolutionair is die hij zich voorstelt.

Maar ik geef meteen toe dat er bij Forumnerds mensen rondlopen die dit beter kunnen beoordelen dan ik.

Kom d'r maar in Klaz en 9.

Het hoofdstuk daarna gaat over martelaren en 'monniken'. Het is logisch dat deze groepen mensen eruit gepikt worden omdat dit in het begin van het Christendom individuen waren die stonden voor hun overtuigingen en ver konden gaan om deze te verdedigen. Liever had ik echter gehad dat hij zich niet had gericht op de uitzonderingen, maar op de grote groep. In het boek van Henk Singor over Constantijn las ik dat het gemeenschapsgevoel belangrijk was voor veel mensen om christen te worden. Christenen zorgden voor zieken (waardoor het sterftecijfer onder christenen minder hoog was dan onder andere bevolkingsgroepen), hadden aandacht voor de doden en gaven de boodschap dat het op aarde hard werken was, maar dat het daarna beter zou worden. Je zou wat mij betreft ook kunnen beargumenteren dat mensen zich binnen zo'n gemeenschap 'mens' kunnen voelen. Siedentop had hier sociologische bronnen aan kunnen voeren. Helaas voor hem baseert hij zich wat dit onderwerp betreft vrijwel exclusief op de historicus Peter Brown.
:up:

Ik zal er binnenkort aan beginnen. Na een eerste blik viel het me in ieder geval op dat Siedentop het opvallend weinig over de Reformatie heeft en al helemaal niet over mijn geestelijke held Sebastian Castellio (die het misschien nog eens tot mijn avatar schopt).

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 08 nov 2019, 13:18

Ik heb gisteren de autobiografie van Elton John gekocht. Ik heb altijd een zwak gehad voor deze man, al heeft hij na de jaren 70 eigenlijk geen goede muziek meer gemaakt. De film van eerder dit jaar was al overweldigend. Ik ben benieuwd naar z'n hele verhaal. De quote op de achterkant belooft veel goeds: "the great thing about rock and roll is that someone like me can be a star".
Voorheen Vlaecks.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 08 nov 2019, 13:29

En je meent het waarschijnlijk nog serieus ook. :lol:

(geen verwijt hoor, doe vooral wat je leuk vindt)

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 08 nov 2019, 13:36

Helemaal gemeend! Dus? :drink:
Voorheen Vlaecks.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 08 nov 2019, 17:32

Afbeelding

Blijft een kneitersterk en -ziek boek. Bizar ook dat de protagonist in het zelfde wereldje leeft als de huidige president van de Verenigde Staten van America; Trump wordt meermalen genoemd in het boek als top-notch society-star waar je mee gezien zou moeten worden. Maakt het boek weer extra actueel.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 08 nov 2019, 17:34

Flaaks schreef:
08 nov 2019, 13:18
Ik heb gisteren de autobiografie van Elton John gekocht. Ik heb altijd een zwak gehad voor deze man, al heeft hij na de jaren 70 eigenlijk geen goede muziek meer gemaakt. De film van eerder dit jaar was al overweldigend. Ik ben benieuwd naar z'n hele verhaal. De quote op de achterkant belooft veel goeds: "the great thing about rock and roll is that someone like me can be a star".
Ach. J.S. Bach heeft na 1750 (!!!) ook geen goede muziek meer gemaakt (geen om precies te zijn), maar dat wil niet zeggen dat je muzikaal geen zwak voor de beste man mag hebben.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 08 nov 2019, 17:40

ach weet je wat het met bach was - die was alleen live leuk
:belly: Hambu Ho do :belly:

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 09 nov 2019, 18:58

United Hope schreef:
08 nov 2019, 17:40
ach weet je wat het met bach was - die was alleen live leuk
:lol:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 nov 2019, 09:19

Volgens Patti Smith moet ik Jean Genets Dagboek van een dief lezen. Laat die nu net in een nieuwe Nederlandse vertaling uit zijn gekomen. :up: En ik ben op zich wel geïnteresseerd in dat nieuwe boek van Geert Mak. Aan In Europa ben ik nooit begonnen, omdat het me niet diepgravend genoeg leek, dit boek lijkt iets minder ambitieus en wellicht daarom beter.

Helaas wil ik van beide boeken eerst recensies lezen voordat ik overga tot aanschaf. Ik wacht dus nog een weekje...
We all need someone we can bleed on

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 nov 2019, 09:42

Ik heb 'De meeste mensen deugen' van m'n pa gekregen.
Ik hou m'n hart vast...
:erm:
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie