Wat lees je nu?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
(klaz*)
Forumgod

Re: Wat lees je nu?

Bericht door (klaz*) » 17 jun 2016, 16:08

Alhoewel, hij deelt wel de heldere schrijfstijl en humor met Tsjechov.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 jun 2016, 16:23

Bedoel meer een verhalenverteller net als Tsjechov was, niet zozeer type verhalen of stijl. Zal 't 'ns van de bieb halen :up:

Kan ook de Russen weer 'ns bijlangs natuurlijk :D
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 17 jun 2016, 17:37

Richardus schreef:Bedoel meer een verhalenverteller net als Tsjechov was, niet zozeer type verhalen of stijl. Zal 't 'ns van de bieb halen :up:
In dat geval: jazeker!

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 17 jun 2016, 17:39

Richardus schreef: Kan ook de Russen weer 'ns bijlangs natuurlijk :D
Heb je Petersburg van Bely of De Meester en Margarita van Boelgakov al gelezen?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 jun 2016, 18:50

Nope en Nope. Weet ook niet goed wat me nu kan boeien. Ben al lang niet lezerig, al heb ik een serie Murakami's herlezen. Maar al jaren geen nieuwe schrijver kunnen genieten.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 17 jun 2016, 18:52

Richardus schreef:Nope en Nope. Weet ook niet goed wat me nu kan boeien. Ben al lang niet lezerig, al heb ik een serie Murakami's herlezen. Maar al jaren geen nieuwe schrijver kunnen genieten.
Ik hoor goede dingen over Thomas Mann.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 17 jun 2016, 19:29

Richardus schreef:Stoner...Malva...Mortiers laatste...zeker laatste 2 wel erg sterk geschreven, vooral Malva, maar waarom altijd zulke saaaaaie verhalen en onderwerpen? Dit kun je toch geen fictie meer noemen? Is allemaal saai dagelijks realisme alleen in leuke vormpjes en zinnetjes vervat... Ik wil graag ook creativiteit in het verhaal! Niet alleen in de uitvoering. En fantasie, beeldingskracht. Denk aan een Baricco of Verhelst...of een neutrale stijl als van Murakami maar die wel hoogst intrigerende verhalen brengt. Wat men bij de zelfverklaarde intelligentsia "literatuur" noemt, heeft gezorgd dat dat woord bij mij een heel vieze, muffe, laffe smaak heeft gegeven. Wat een grauwe, inspiratieloze boel is het toch meestal, zeker in het NL taalgebied.
Grotendeels mee eens. Het is de reden dat ik steeds meer non-fictie lees. Isaak Babel (ook een Rus) is een goede tussenvorm. Journalistiek en literatuur. Wellicht geen tip voor jou omdat het geen beroep doet op je verbeeldingskracht, maar je kunt hem in je achterhoofd houden.

Ik lees nu:

Afbeelding

Bij de eerste 100 bladzijden vroeg ik me af wat hier nou zo goed aan was. Slap gelul van een ouwe kerel. De vijfbollenrecensies konden wat mij betreft de prullenbak in. Nu ik ruim 100 bladzijden verder ben, vallen me de herhalingen en inconsistenties daarin op. Het gebabbel leidt nergens toe en tegelijkertijd leer je dat de verteller onbetrouwbaar is. Daarmee zegt de schrijver iets over de werking van het geheugen en over herinneringen. Slimmer dan verwacht dus. Ik heb zowaar zin om verder te lezen.
It's just not understanding...

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 jun 2016, 20:04

Number9 schreef:
Richardus schreef:Nope en Nope. Weet ook niet goed wat me nu kan boeien. Ben al lang niet lezerig, al heb ik een serie Murakami's herlezen. Maar al jaren geen nieuwe schrijver kunnen genieten.
Toverberg in oude vertaling (1e dr) staat hier in cassette op de plank. Is prachtig :up:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 17 jun 2016, 21:00

Number9 schreef:

Die zijn dan overdreven.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 18 jun 2016, 09:19

Siegfried Stahl schreef:
Number9 schreef:

Die zijn dan overdreven.
Je bent zelf overdreven.
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 18 jun 2016, 09:50

Siegfried Stahl schreef:
Number9 schreef:

Die zijn dan overdreven.
Not.

Als jij, nr.9, Joseph in 't Duits kunt lezen, zal dat met Der Zauberberg ook wel lukken. Ik heb de 1975 2e vertaling van Pé Hawinkels, met dat heerlijke oudere Nederlands met woorden die ik al vergeten was of die ik zelfs niet kende, heerlijk. Ben ook wel benieuwd naar de 1e vertaling uit 1927, zal nog wel iets pittiger zijn, me dunkt.

"Jozef en zijn broers" is in NL vertaling veeeeel te duur (nog), Duits gaat me helaas niet lukken.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 18 jun 2016, 09:52

Richardus!
Borges al gelezen?
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 18 jun 2016, 09:59

dude...

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 18 jun 2016, 10:18

Richardus schreef:[...]

"Jozef en zijn broers" is in NL vertaling veeeeel te duur (nog), Duits gaat me helaas niet lukken.
Inderdaad schreeuwend duur (€ 125,-), terwijl de Duitse uitgave voor € 25,- te koop is. (Bij bol.com voor € 27,99)
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 18 jun 2016, 10:28

wel in de bieb...uitgeleend tot 28 juli :p kan er wel eentje van elders reserveren en hopen 'm met 3x verlengen uit te krijgen :drink: magoe, moet ik wel aan lezen toekomen :erm:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 02 jul 2016, 19:04

Hmm, verzamelbundel De Surprise van Belcampo. Paar vwrmakelijke verhalen maar ook zeker een aantal waar ik de pagina's blijf doorlsaan...veel schrijverij om de schrijverij waar ik me dan al gauw bij verveel. Of verhalen die weinig bijzonders om het lijf hebben. Nog maar ns andere bundels zien te scoren want zittn wel wat mooie creatieve vondsten tussen.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 02 jul 2016, 19:18

Richardus schreef:Hmm, verzamelbundel De Surprise van Belcampo. Paar vwrmakelijke verhalen maar ook zeker een aantal waar ik de pagina's blijf doorlsaan...veel schrijverij om de schrijverij waar ik me dan al gauw bij verveel. Of verhalen die weinig bijzonders om het lijf hebben. Nog maar ns andere bundels zien te scoren want zittn wel wat mooie creatieve vondsten tussen.
Ik heb zelf deze staan:
Afbeelding

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jul 2016, 07:32

Haruki Murakami - South of the border, west of the sun

:love: hoe vaak je zijn boeken ook leest, het is steeds weer vers en volop genieten.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jul 2016, 20:11

Manman wat ongelooflijk prachtig..stiekem misschien wel zn mpoiste? Maar dat vind ik van elk zijn boeken wanneer ik ze weer herlees. Grandioos schrijver.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jul 2016, 20:12

Straks vanaf A'dam misschien beginnen met herlezen van "Woman in the dunes", als ik mn ogen kan openhouden.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jul 2016, 21:42

Oh die heb ik in t NL :(

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 30 jul 2016, 23:07

Afbeelding
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jul 2016, 23:10

Koddig

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 30 jul 2016, 23:14

Zeer zeker.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 07 aug 2016, 20:43

Afbeelding

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 sep 2016, 19:04

Richardus schreef:
Siegfried Stahl schreef:
Number9 schreef:

Die zijn dan overdreven.
Not.

Als jij, nr.9, Joseph in 't Duits kunt lezen, zal dat met Der Zauberberg ook wel lukken. Ik heb de 1975 2e vertaling van Pé Hawinkels, met dat heerlijke oudere Nederlands met woorden die ik al vergeten was of die ik zelfs niet kende, heerlijk. Ben ook wel benieuwd naar de 1e vertaling uit 1927, zal nog wel iets pittiger zijn, me dunkt.

hardcover nu 2ehands €85, komt over een maand een paperback uit voor €60...dan nog even wachten voor die wat goedkoper wordt aangeboden...€40 wil ik nog wel riskeren tzt

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 05 sep 2016, 09:11

Afbeelding

Uitstekende autobiografie van wijsneus Elvis Costello. Gelezen in het Engels en, ik geef toe, dat was niet altijd eenvoudig gezien het niveau.

Verwacht geen hapklare, chronologische opsomming van toernees en platen.
Costello springt voortdurend door de tijd naargelang het hem uitkomt en/of naargelang een thema (zijn vader - de centrale man in zijn leven, Dylan, de chaotische beginjaren, zijn samenwerkingen, zijn vrouw Krall, een song etc).

Enige voorkennis van zijn werk en leven is dus wel op zijn plaats.
Ter illustratie daarvan: het befaamde "nigger" incident uit 1979 (een bezopen Costello laat zich in een Amerikaanse bar neerbuigend uit over enkele zwarte muzikanten, een incident die in de Amerikaanse pers tot gigantische proporties wordt opgeblazen - zie ook wikipedia) wordt geeneens feitelijk hernomen door de man maar enkel becommentarieert, alsof iedereen ondertussen wel weet wat er die nacht gebeurt is.

Een boek met massa's heerlijke anekdotes ook.
Over Mink Deville's junkie girlfriend: His girlfriend, Toots, looked like a bag of old clothes that had been abandoned when the Shangri-Las left town and seemed to take offense at the slightest thing.

Lezen!
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 sep 2016, 18:15

Afbeelding

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 06 sep 2016, 19:38

Afbeelding

Veel Rilke voor wêinâgh... :up:
Prijstechnisch en inhoudelijk een fijne uitgever, dat Anaconda Verlag.

Moet deze ook maar eens bestellen:
Spoiler: show
Afbeelding

(Zou 'ie er geen moeite mee hebben z'n plas te moeten ophouden?)
Afbeelding
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 06 sep 2016, 22:17

Die Gesammelte Werke van Rilke beginnen met het verhaal / de novelle (ca. 100 pagina's) Geschichte vom lieben Gott. Wat een geweldig verhaal! :up:

Hier als luisterboek:

Link
Number9, lid nummer 25.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 sep 2016, 22:18

Heb je Liberaal christendom al uit?

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 06 sep 2016, 22:23

(klaz*) schreef:Heb je Liberaal christendom al uit?
Jazeker! Echt een mooie, inspirerende 'bundel'. Hebben we hier ter forum eigenlijk al een 'Eindlijst 2016 boeken-topiek'?

Interessant artikel over Rilke, die je wellicht ook wel in dit kader kan plaatsen: http://www.deutschlandfunk.de/rainer-ma ... _id=320773
Number9, lid nummer 25.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 sep 2016, 13:32

Afbeelding

Boek over het ontstaan van het individu. Nou ja, boek over hoe het christendom ervoor heeft gezorgd dat het individu bij ons in het Westen kon ontstaan. Meteen in de inleiding had Siedentop mij al in de gordijnen met een opmerking over moraal en religie en daarna begon hij in het eerste hoofdstuk over het belang van het haardvuur in voorchristelijke huishoudens (iets waar ik sinds mijn studie geschiedenis vraagtekens bij stel). Laten we zeggen dat dit boek zeer geschikt is als toetssteen voor mijn eigen mening.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 12 sep 2016, 15:30

Afbeelding
Geek Love is the story of the Binewskis, a carny family whose mater- and paterfamilias set out–with the help of amphetamine, arsenic, and radioisotopes–to breed their own exhibit of human oddities. There’s Arturo the Aquaboy, who has flippers for limbs and a megalomaniac ambition worthy of Genghis Khan . . . Iphy and Elly, the lissome Siamese twins . . . albino hunchback Oly, and the outwardly normal Chick, whose mysterious gifts make him the family’s most precious–and dangerous–asset.

As the Binewskis take their act across the backwaters of the U.S., inspiring fanatical devotion and murderous revulsion; as its members conduct their own Machiavellian version of sibling rivalry, Geek Love throws its sulfurous light on our notions of the freakish and the normal, the beautiful and the ugly, the holy and the obscene. Family values will never be the same.

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 12 sep 2016, 18:20

Deze maakt me wel nieuwsgierig. Iemand gelezen?

Afbeelding

http://www.parool.nl/recensies/nieuwe-b ... ~a3750386/
Forumspammer

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 12 sep 2016, 18:33

Billy denk ik. Maar die is er niet.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 sep 2016, 09:44

gung ho schreef:Afbeelding

Boek over het ontstaan van het individu. Nou ja, boek over hoe het christendom ervoor heeft gezorgd dat het individu bij ons in het Westen kon ontstaan. Meteen in de inleiding had Siedentop mij al in de gordijnen met een opmerking over moraal en religie en daarna begon hij in het eerste hoofdstuk over het belang van het haardvuur in voorchristelijke huishoudens (iets waar ik sinds mijn studie geschiedenis vraagtekens bij zet). Laten we zeggen dat dit boek zeer geschikt is als toetssteen voor mijn eigen mening.
Hier de gewraakte passage:

'Does it still make sense to talk about 'the West'? People who live in the nations once described as part of Christendom - what many would now call the post-Christian world - seem to have lost their moral bearings.'

Pardon? Lijkt mij je reinste flauwekul. Hierover wil ik graag in discussie met meneer Siedentop. Maar hier stopt hij niet. Hij gaat verder.

'We no longer have a persuasive story to tell ourselves about our origins and development. There is little narrative sweep in our view of things. For better or worse, things have just happened to us.'

Dat zou kunnen kloppen als je religie als uitgangspunt neemt voor (moreel) handelen. Iets wat Siedentop blijft doen in de eerste paar hoofdstukken. Nu wil ik gerust aannemen dat geloof een grote invloed had op het leven van alledag, maar ik denk niet dat ieder individu dit geloof even serieus nam. Mensen zijn opportunistisch en zijn dat altijd geweest. Het geloof kon je heel goed voor je eigen karretje sparren in plaats van andersom.

Het verhaal dat we elkaar kunnen vertellen omtrent onze afkomst en ontwikkeling, kan heel goed dat zijn: een verhaal. Dát is wat mensen bindt.

Overigens denk ik dat ik individu eerder verkeerd vertaald heb. Ik denk dat Siedentop het heeft over identiteit. In vroeger tijden hing die identiteit altijd samen met de groep (het gezin, de stad, de geloofsgemeenschap) en dat veranderde steeds meer. Ik neem aan dat dat het verhaal is dat hij wil vertellen.

Hoe dan ook: interessante zaken om me over op te winden tijdens het lezen.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 13 sep 2016, 09:57

Hou je ons op de hoogte, Ho?

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 sep 2016, 10:37

(klaz*) schreef:Hou je ons op de hoogte, Ho?
:sadyes:

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 13 sep 2016, 14:06

:up:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 15 sep 2016, 12:31

Afbeelding

Literatuur! Kom daar nog maar eens om deze dagen. Prachtige poëtische zinnen waarbij verbeeldingskracht het wint van zoiets overbodigs als plot. Het is ontzettend knap hoe Basart ogenschijnlijk normale tafereeltjes een absurde wending weet te geven. Tijdens het lezen dacht ik meerdere keren: 'zo kun je alledaagse realiteit óók beschrijven!' Meer van dit!

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 15 sep 2016, 14:35

Die moet ik dan maar even aanschaffen! Bedankt voor de tip. :up:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 18 sep 2016, 20:50

Ben aan het verwijlen in de enorme Fundgrube die http://www.gutenberg.org heet. Talloze oude, klassieke, out-of-print en / of obscure geschriften. Een feest.

Net aangetikt:
Afbeelding
[*]

Maar bij dit alles moeten wij nooit vergeten, dat waar wij
allen--hetero- en homosexueelen--den last van het leven moeten dragen,
wij heterosexueelen altijd dàt geluk vóór hebben, dat wij--wanneer
wij moe en gekwetst zijn van het worstelen in de maatschappij
en het botsen tegen de onverschilligheid en de hardheid van de
menschen--altijd een vrouw kunnen vinden bij wie wij ons hoofd kunnen
neerrusten in haar schoot, een vrouw die ons kan helpen, steunen en
ons troosten; wij mogen en moeten nooit vergeten, dat waar wij dat
hoogste en dat mooiste bezitten, dat eenige wat het leven dragelijk
maakt, dat eenige wat het leven waard maakt om gedragen te worden, dat
hen dat steeds ontbreken blijft, dat zij dat blijven missen tot hun
dood.

Wij moeten en mogen nooit vergeten, dat zij zooveel ongelukkiger zijn.

:nooo: :crazy: :( ;) :ugeek:
Number9, lid nummer 25.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 18 sep 2016, 21:45

Number9 schreef:Ben aan het verwijlen in de enorme Fundgrube die http://www.gutenberg.org heet. Talloze oude, klassieke, out-of-print en / of obscure geschriften. Een feest.

Net aangetikt:
Afbeelding
[*]

Maar bij dit alles moeten wij nooit vergeten, dat waar wij
allen--hetero- en homosexueelen--den last van het leven moeten dragen,
wij heterosexueelen altijd dàt geluk vóór hebben, dat wij--wanneer
wij moe en gekwetst zijn van het worstelen in de maatschappij
en het botsen tegen de onverschilligheid en de hardheid van de
menschen--altijd een vrouw kunnen vinden bij wie wij ons hoofd kunnen
neerrusten in haar schoot, een vrouw die ons kan helpen, steunen en
ons troosten; wij mogen en moeten nooit vergeten, dat waar wij dat
hoogste en dat mooiste bezitten, dat eenige wat het leven dragelijk
maakt, dat eenige wat het leven waard maakt om gedragen te worden, dat
hen dat steeds ontbreken blijft, dat zij dat blijven missen tot hun
dood.

Wij moeten en mogen nooit vergeten, dat zij zooveel ongelukkiger zijn.

:nooo: :crazy: :( ;) :ugeek:
Tjeempie. :lol: :crazy:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 18 sep 2016, 21:53

Ja, behoorlijk erg dit... :lol:
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 sep 2016, 14:21

Zwellend fruit - Peter Verhelst

Misschien het mooiste boek dat ik ken. Liefdevol en magisch. Vleselijk bijna.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 26 sep 2016, 11:17

Richardus schreef:Zwellend fruit - Peter Verhelst

Klinkt als kitscherige emo-porno.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 26 sep 2016, 22:38

Kryptozoid schreef:
Richardus schreef:Zwellend fruit - Peter Verhelst

Klinkt als kitscherige emo-porno.
Ik dacht eigenlijk net hetzelfde.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 03 okt 2016, 09:44

Afbeelding

Een hapklaar boek is het niet want het is echt wel een va et vient van personages, ik was een beetje de draad kwijt in dit kluwen.
De plot draait om een nieuwe vlaamse blockbusterfilm Breughel (over de legendarische schilder, inderdaad) en alles wat daarbij komt kijken: het politieke gesjoemel om het budget rond te krijgen, de obese scenarist en museumconservator die al jaren niets meer op papier krijgt, de ziekelijke acteur die met de vrouw slaapt van de scenarist, de volkse schrijver die er bij gehaald wordt om het verhaal te redden en ga zo maar door.
Doorweven met het filmverhaal is er de Griekse loverboy die zich in verdachte omstandigheden te pletter rijdt...
Dit alles in korte en vaak grappige hoofdstukjes geschreven.

Hilarische scene: tijdens de liefdesdaad voelt X plotseling dat de hond des huizes zijn ballen aan het likken is. Hij stelt dan maar zijn kersverse verovering voor de keuze: de hond of mij. Waarop ze hem aan haar deur zet...

Het eerste boek dat ik lees van dit vlaams literair monument en alhoewel ik het bij tijden een beetje hoogdravend geschreven vond (zoals de figuur Claus ook was me dunkt) is dit een aanrader.

En o ja: wie niet van Vlaanderen en zijn cultuur/taaltje houdt zal het wat moeilijk hebben want dit boek is upto its neck into it.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 03 okt 2016, 17:08

Een volgend hoofdstuk gaat over Paulus. Volgens Siedentop heeft hij een revolutie ontketend door te stellen dat Christus voor iedereen is. Hij maakt een einde aan een geloof in 'natuurlijke ongelijkheid' en stelt daar ' morele gelijkheid' tegenover. De Christus staat voor de aanwezigheid van God en dat leidt tot een individuele identiteit. Paulus zegt dat we, door ons te onderwerpen aan God, autonomie kunnen vinden. Overigens geeft Siedentop zelf dat deze gedachte paradoxaal is.

Nu heb ik een ander boek waarin staat dat voor Paulus gehoorzaamheid aan de Heer gerust een obsessie genoemd mag worden. Verder staat er: 'Het individu dat in Christus leeft, is nooit zijn eigen persoon. Liefde, deelname en bewoond worden zijn wat mensen samenbindt. Dergelijke relaties overstijgen de menselijke verbanden van het huwelijk, van familie of de sociale status, die juist omdat ze onbelangrijk zijn voor de categorieën van de nieuwe tijd die zal aanbreken mag overleven.' Geen paradox, maar een behoorlijke tegenstelling met wat Siedentop beweert. De man was al niet erg geloofwaardig, maar lijkt hier zijn eigen uitleg te verkiezen boven een verhaal dat iets logischer lijkt. Namelijk dat Paulus niet de revolutionair is die hij zich voorstelt.

Maar ik geef meteen toe dat er bij Forumnerds mensen rondlopen die dit beter kunnen beoordelen dan ik.

Kom d'r maar in Klaz en 9.

Plaats reactie