Welke film heb je het laatst gezien?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Venezici
Forumnerd

Welke film heb je het laatst gezien?

Bericht door Venezici » 02 jan 2009, 18:27

Vicky, Christina, Barcelona. van Woody Allen
Computer says: "no"

Snoeck2
Hop hop

Re: Welke film heb je het laatst gezien?

Bericht door Snoeck2 » 02 jan 2009, 18:29

Schobbejak, een toppertopic is voldoende hoor. :nono:
goddamn masochistic chickens, they have our leaders by the balls

Snoeck2
Hop hop

Bericht door Snoeck2 » 02 jan 2009, 18:32

Tevens lelijke titel, doe dan: Welke film heb je laatst gezien. :P
goddamn masochistic chickens, they have our leaders by the balls

Radiohoofdnz
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 03 jan 2009, 01:18

Control

7

Niet echt opbeurend wel mooi gemaakt.
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 03 jan 2009, 13:52

Afbeelding
Ridder Arthur heeft met zijn ridders 15 jaar in het Romeinse leger gediend en is eindelijk vrij om te gaan waar hij wil. De Romeinse bisschop geeft hem echter nog een laatste opdracht. Arthur en zijn ridders moeten de toekomstige paus bevrijden in vijandelijk gebied waar bovendien ook de Saksen nog net zijn binnengevallen.
Redelijk goede film a la Braveheart. Gezien in de Director's Cut.
De Arthur-mythe is echter een beetje achterwege gelaten. In principe is de film ook gebasseerd op de ridder op wie de mythe is gebasseerd.
Levert een aantal prima aktie-scenes. Jammer is wel dat het hele verhaal niet echt veel diepgang heeft en meer als kapstok dient om van de ene naar de andere gevechtscene te gaan.
Als actiefilm voldoet ie verder prima al is alleen de allereerste scene echt voorzien van afgehakte ledematen en extreme bloederigheid. Daarna worden de vechtscenes wat braver. Maar prima time-waster verder.
(7)

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 03 jan 2009, 13:57

Afbeelding
Linguist professor Higgins sluit een weddenschap af met een vriend, dat hij er in zal slagen het lower-class-bloemenmeisje Elizabeth Doolittle binnen zes maanden te introduceren op een koninklijk bal zonder dat 1 van de gasten haar eigenlijke afkomst ontdekt.
Ooit eens gezien als kleine Wendy. En we zijn ooit nog eens naar de Nederlandse musical in het theater geweest, met 1 van de Lutz-broers als Professor Higgins.
Nu na jaren weer herzien en hij is prachtig.
Begin van de film moet het nog even op gang komen. Pas vanaf het liedje van de vader van Eliza (Als 't Effe Kan in de Nederlandse versie) kwam ik echt in de film.
Daarna vliegt de tijd voorbij. Heerlijke film.
(8)

Born_2B_Scorned
Forumnerd

Bericht door Born_2B_Scorned » 03 jan 2009, 15:50

Afbeelding
David Fincher film. Sorrt van Big Fish voor vrouwen misschien, klinkt misschien niet zo erg cool maar wel een mooie film.

En dan...*tromgeroffel*...De film van het jaar, Jean Claude van Damme als Jean Claude van Damme in:
Afbeelding
Misschien geen perfecte film en bij momenten overdrijven sentimenteel, maar ook erg grappig en leuk gevarieerd verhaal. Ik heb geen flauw idee wat ervan waar is (Van Damme 3 jaar in de bak, al z'n geld kwijt etc.) maar je gelooft alles zeker wel.
Laat die The Wrestler voor wat het is en kijk eerst deze jongen

http://www.youtube.com/watch?v=3Ffs_5DMJLw
hello im Jean claude and i am completely hardcore
Laatst gewijzigd door Born_2B_Scorned op 03 jan 2009, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh my achin' hands, from rackin' dem grands and breakin' dem mic-stands.

Born_2B_Scorned
Forumnerd

Bericht door Born_2B_Scorned » 03 jan 2009, 18:49

Ook nog even deze classic gezien:
Afbeelding
De namen zeggen genoeg lijkt me

Born_2B_Scorned
Forumnerd

Bericht door Born_2B_Scorned » 03 jan 2009, 20:53

Voor degene die zich niks aantrekken van mijn uitspraken of geven om mijn mening, hier de teaser van JCVD: http://nl.youtube.com/watch?v=PBmTA51qGzM

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 03 jan 2009, 21:48

Afbeelding
De Dino's zijn nooit uitgestorven. Ze leven tussen ons in vermomd als mensen. Binnen de dino-community onstaat er een nieuwe sekte die de mensheid wil uitroeien. Twee dino-detectives doen onderzoek naar geheimzinnige zelfmoorden onder de sekte-leden.
TV-film afkomst is redelijk duidelijk qua production values, maar afgezien daarvan behoorlijk sterk verhaal. Jammer van het beperkte budget had anders wel de potentie gehad voor een genreklassieker deze mix van detectivefilm en Jurassic Park. Deed me ook wel een beetje aan een aflevering van The X-files denken trouwens.
(7)

Born_2B_Scorned
Forumnerd

Bericht door Born_2B_Scorned » 03 jan 2009, 21:49

Wendy: Kijk mijn aanraders!

Colossus status update: kwijt, hopelijk ligt hij bij mijn ouders.

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 03 jan 2009, 22:33

Born_2B_Scorned schreef:Wendy: Kijk mijn aanraders!

Colossus status update: kwijt, hopelijk ligt hij bij mijn ouders.
Big Fish voor meisjes klinkt interessant
JCVD: ik heb niets met die man (wel een tweetal films van gezien)
Glengarry is een meesterwerkje (die staat hier in de DVD-kast)

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 03 jan 2009, 22:35

Kan Billy hier misschien nog even opnieuw zijn top 10 van 2008 plaatsen? Alvast veel dank. :drink:
Voorheen Vlaecks.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 00:21

Godzijdank had ik 'm laatst naar een vriendin gemaild dus is ie bewaard gebleven. This one is for Flaaks:

1. Persepolis
Verfilming van het stripverhaal van en over Marjane Satrapi; de Iraanse die het religieuze extremisme in haar land ontvlucht en haar pogingen te integreren in een nieuwe cultuur; een parel van tragiek en humor (de klassieke lach en traan) , en een schitterende animatie.. een 9

2. Der Baader meinhof Komplex
Een interpretatie van met name de eerste generatie RAF-leden, van binnenuit, waar Billy's helden van weleer niet altijd even sympathiek worden afgeschilderd, maar die toch genoeg nuances heeft om voor alle partijen een plezante kijkervaring op te leveren. Realistisch in beeld gebracht en ijzersterk acteerwerk... een 8.7

3. In Bruges
Gitzwarte komedie over 2 huurmoordenaars die tegen wil en dank in Brugge moeten wachten op een nieuwe opdracht. Goed doortimmerd scenario, lekker veel cynische humor en ook hier weer sterk acteerwerk van met name Ralph Phiennes.
Zelfs Corin farell is goed in deze film! Zowaar een prestatie! - een 8, 5

4. The band's visit
Heerlijke absurde feelgood movie over een Arabisch orkest die niet wordt opgehaald van de luchthaven en tenslotte strandt in een duffe slaapstad in de middle of nowhere ergens in Israël en tegen hun zin daar de nacht door moeten brengen. In die nacht bloeien echter mooie dingen op, maar zonder valse sentimenten. Een film die toont dat less nog altijd more is. - een 8, 4

5. Keane
Sterk psychologisch drama die aanvankelijk niet in NLD uit zou komen, maar door het filmmuseum in A'dam toch maanden met succes is vertoond. Over een eenzame geestelijk verwarde man die op zoek is naar zijn verdwenen dochtertje op de treinstations en in de straten, en verlichting lijkt te vinden in een vriendschap met een alleenstaande moeder met dochtertje.. een 8,4

6. Funny games U.S
Amerikaanse remake van de Oostenrijkse Funny games, door dezelfde regisseur; Michael Haneke. Over 2 jongens die voor fun een gezin terroriseren en waarbij het niet filmisch is uitgewerkt, maar alles een keer rauw en compromisloos wordt getoond, waardoor het de kijker indirect (en soms zelfs direct) vragen stelt over de zieke drang om geweld als amusement te beschouwen. De film is vrijwel identiek aan het origineel, maar de acteurs zijn veel beter. ... een 8.2

7. Boy A.
Een Ken Loach- achtige film over een kind-moordenaar die na jaren gevangenschap weer vrij komt maar in anonimiteit dient te leven omdat hij nog steeds niet vergeten is door de media en polulistische massa die zijn bloed wel kunnen drinken. Met behulp van zijn sociaal werker en een nieuwe liefde lijkt hij zijn leven definitief te hebben verbeterd en weer op de rails te geraken, maar door een goedbedoelde actie loopt alles mis. Rauw drama met een zeer sterk spelende hoofdrolspeler (die qua uiterlijk wel wat aan Tino doet denken)... een 8.2

8. Dialoque avec mon jardinière
Sympathieke feel good movie over de vriendschap tussen een intellectuele Franse kunstenaar en zijn ogenschijnlijk wat simpele en boerse tuinman. Uiteraard blijkt de laatste over de ware levenswijsheden te beschikken. Billy heeft het doorgaans niet zo op de (vaak wat pathetische) Franse film, maar deze miste het pathos en was daarom goed te behappen. ... een 8

9. Caos Calmo
Italiaanse film die qua insteek wel wat weg heeft van Amelie. Geslaagde zakenman besluit na de dood van zijn vrouw zijn belangrijke zakelijke afspraken te negeren , en spendeert weken op een bankje nabij de school van zijn dochtertje om er altijd voor haar te kunnen zijn.
Bij dat bankje ontmoet hij bekenden en nieuwe mensen, en blijkt zijn nieuwe immateriële levenshouding geluk en enige verlichting te brengen voor de mensen om hem heen.
Af en toe wat geforceerd en gezocht, maar de thematiek sprak Billy wel aan en bovendien was de film minder 1dimensionaal dan Amelie. .. een 8

10. La graine et le mulet
Alegrijnse arbeider in Frankrijk verliest zijn baan en begint met hulp van zijn kleindochter een restaurant op een oude vervallen boot. Het amateurisme zorgt voor grote moeilijkheden. Het is niet zozeer het verhaal wat bijzonder is, maar de uitwerking ervan. Die is ongewoon realistisch (incluis lange scènes met discussies over luiers etc.) die echter een goed inzicht geven in de migrantencultuur. De übergeile buikdans van de kleindochter aan het einde van de film is daarnaast de natte droom voor elke (zeker middelbare) man...een 8
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 04 jan 2009, 00:28

Heerlijk billy...je filmlijstje is net zo indrukwekkend als Flaaks zijn muzieklijstjes!

Drees1
Knuffelnerd

Bericht door Drees1 » 04 jan 2009, 00:45

:puke:
Louis Sianna schreef:Heerlijk billy...je filmlijstje is net zo indrukwekkend als Flaaks zijn muzieklijstjes!
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af,dat scheelt twee glazen.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 09:59

Ach wat, is weer zo'n goedkoop aanmaak AE die niet onder zijn eigenlijke ae durft te posten. :yawn: En bovendien de ballen verstand heeft van films.

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 04 jan 2009, 11:54

Maar wel van lijstjes...en jouw lijstje zuigt weer eens bigtime!

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 12:16

Louis Sianna schreef:Maar wel van lijstjes...en jouw lijstje zuigt weer eens bigtime!
Nu ben ik toch wel heel erg benieuwd naar uw lijstje van de beste 2008 films. Als de mijne al zo zuigt, moet die van u wel uit louter meesterwerken bestaan. Kom op met die lijst! :bounce:

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 04 jan 2009, 12:25

Zelfs al doe ik een lijstje maken met alle k3 films erin zal ie nog beter zijn dan de jouwe,dus waarom zou ik de moeite nemen?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 12:31

Toch wil ik uw lijst. Al is het maar om daarna met de staart tussen de benen af te kunnen druipen :yes:

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 04 jan 2009, 12:32

Jij kan niet zo goed lezen zeker?

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 12:36

Jij niet blijkbaar. Ik gebruik niet voor niets het woord: toch :rolleyes:

Niet alleen een laf aanmaak AE, maar nog van een hele domme nerd ook.
Kan weer in de negeerstand dus. :wave:

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 04 jan 2009, 12:37

Ja jongen, doe dat maar....en op naar de volgende kutfilmbespreking dan maar.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 04 jan 2009, 12:38

Billy Blitzkrieg schreef:Godzijdank had ik 'm laatst naar een vriendin gemaild dus is ie bewaard gebleven. This one is for Flaaks:
[...]
Bedankt Billy! :up:

Had jij misschien nog interesse in mijn muzieklijstje over 2008? :drink:
Voorheen Vlaecks.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 04 jan 2009, 12:40

Flaaks schreef:
Had jij misschien nog interesse in mijn muzieklijstje over 2008? :drink:
:lol:

Ik ga maar weer eens wat nuttigs doen denk ik :wave:

eva.
Hop hop

Bericht door eva. » 04 jan 2009, 12:43

Louis Sianna schreef:Jij kan niet zo goed lezen zeker?
dat heb ík nou weer vaker gelezen, niets nieuws onder de zon.

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 04 jan 2009, 23:39

Afbeelding
Weduwnaar in Armenie gaat iedere dag naar het kerkhof om het graf van zijn overleden vrouw te bezoeken. Daar wordt hij verliefd op een weduwe die ook elke dag naar het kerkhof gaat om haar overleden man te bezoeken. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie houdt de hoofdpersoon zich in leven met een miniem pensioentje en het verkopen van zijn hele huisraad.
Ik vond het wel een mooie film. Een soort van lievere versie van Kusturica-films als Black Cat, White Cat. Bedaard van tempo, lief en met schitterend camerawerk.
(8)

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 05 jan 2009, 19:48

The Unbearable Lightness of Being
Wat een tegenvaller. :nooo: Het boek vind ik prachtig, maar de film is een stuk oppervlakkiger en mede daardoor ook ondraaglijk (haha) traag en saai. Niet altijd even goed geacteerd ook, om nog maar te zwijgen van die zogenaamde Tsjechische accenten waar ze mee praten, inclusief dat irritante piepstemmetje van Binoche. :down:

Nachtrit
Wel aardig, maar niet meer dan dat.
Shine a little light on my darkness, babe

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 06 jan 2009, 23:18

Afbeelding
17-jarige Igby wordt door zijn moeder naar kostschool gestuurd, maar hij duikt onder in New York bij de minnares van zijn oom.
Leuke film wel. Nadeel is wel dat het me allemaal deed denken aan een soort update van Brighton Beach Memoires vermengd met wat John Irving.
En ik vond de montage af en toe ietwat storend te opvallend. Maar leuk om een keer gezien te hebben.
(7)

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 jan 2009, 23:26

Billy Blitzkrieg schreef:Niet alleen een laf aanmaak AE, maar nog van een hele domme nerd ook.
Och Billy, kom toch eens lezen in het topic van onze premier! Wat ze daar niet allemaal voor wijsheid te berde brengt... iKer staat niet vaak paf. Maar paffer kan echt niet. :up:
Extreemlinksche drammert

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 07 jan 2009, 14:00

Afbeelding
De nomaden van Kazachstan worden in de 18e eeuw voortdurend aangevallen door hun buurlanden. Binnen de nomaden is geen eenheid, maar er is een profetie dat er op een dag een leider op zal staan die alle nomaden-volkeren weet te verbinden.
Vond de hele film nogal lijken op zoiets als The Last Samurai. En ik zie toch liever de over the top films van Tsui Hark of de filosofische achtergrond van Akira Kurosawa.
Dit is gewoon een soort van standaard Hollywood-formulewerk. Ondanks het feit dat de film geen Hollywood-productie is.
Al vaker gezien en meestal vele malen beter.
Zelfs de hoofdpersoon heeft meer weg van Justin Timberlake dan van een echte Kazachstanier.
(6)

rozebanaan
Heeft niks beters te doen
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 07 jan 2009, 14:24

Burn after reading van The Coen Brothers.

Niemendalletje, maar wel 'n hilarische :lol:

Na zo'n film besef je ook hoe weinig goede komedies er eigenlijk bestaan.
De meeste vervallen al snel in platvloersheid.

deze is
Er heeft zich in mij een uil genesteld, die 's nachts de muizenissen uit mijn dromen vangt.

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 09 jan 2009, 23:16

Afbeelding
Veroordeelde pedofiel Walter komt na 12 jaar gevangenis weer op vrije voeten en probeert weer een normaal leven te beginnen.
Zeer boeiende tegenstelling: Natuurlijk hoop je als kijker het met hoofdpersoon Walter goed afloopt, maar vervolgens wordt je er dan weer aan herrinnerd dat hoofdpersoon Walter 12 jaar in de gevangenis heeft gezeten voor het plegen van ontucht met 10 a 11-jarige meisjes.
Eerlijk gezegd zou ik hem ook niet als buurman willen.
En daarin ligt het sterke punt van deze film. In hoeverre kan je sympathie/medeleven hebben met deze pedofiel en wanneer denk je weer met afschuw aan waarvoor hij veroordeeld is.
Denk ook niet dat het de bedoeling van de film is geweest een discussie over pedofilie op te starten, maar dat het meer is gekozen als thema, omdat pedofilie iets is wat bij vrijwel iedereen afschuw oproept.
(8)

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 09 jan 2009, 23:25

Afbeelding
Tony Stark is multimiljonair en rijk geworden met het ontwikkelen van wapens. Als hij in Afghanistan ontvoerd wordt bouwt hij een super-pantserwapen om te ontsnappen. Dan besluit hij te stoppen met het ontwikkelen van wapens en het pantser in te zetten ten goede door als de Iron Man op te duiken bij gewapende conflicten.
Prima aktie in deze film, maar het leek af en toe wel erg op Ang Lee's Hulk. An sich geen probleem. Ik ben 1 van de weinigen die dat een goede film vonden. Alleen begrijp ik niet zo heel goed waarom deze film bij zowel critici als publiek beter scoort.
Vond alleen Tony Stark een beetje overdreven macho.
(7)

Louis Sianna
Hop hop

Bericht door Louis Sianna » 10 jan 2009, 20:23

Ik vond het een hele leuke film .....beter dan de opgehemelde Dark Knight.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 10 jan 2009, 21:47

Afbeelding
Niet veel om het lijf, kruising tussen LotR en Narnia. De ijsberen zijn wel erg mooi gemaakt, en van dat beeldschone meisje gaan we nog héél wat meer horen (als ze niet vroegtijdig ontspoort), dat kan een grote actrice (en vamp) worden...hier schittert ze iig in haar debuut
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 10 jan 2009, 22:44

Lijkt me een tochtig filmpje.
Voorheen Vlaecks.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jan 2009, 01:15

Afbeelding
Voor de miljardste keer (kon niet slapen en was op tv): wat een práchtige film! :worship: :love:
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Venezici
Forumnerd

Bericht door Venezici » 11 jan 2009, 01:25

'K ga nu beginnen aan Rocknrolla. ('t is volle maan)
Afbeelding
Computer says: "no"

dingske
Wannabe Forumnerd

Bericht door dingske » 11 jan 2009, 02:03

gist'ren:
Afbeelding
vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Allen erg goed :drink:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 11 jan 2009, 02:08

Vrouwe Ysfoxy had Ysfoxy gevraagd om bij de lokale videoboer The English Patient te gaan halen, maar gelukkig hadden ze enkel het doosje en niet de DVD. :drink: :mean: :D
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

wendyvortex
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door wendyvortex » 11 jan 2009, 10:31

Afbeelding
Biografische film over Chris die na het halen van zijn diploma gaat zwerven door de VS. Zijn uiteindelijke doel is de wildernis van Alaska.
Prachtige roadmovie, prachtige beelden. Eerlijk gezegd krijg je mij nog niet eens in een tentje op een camping, maar bij het verlangen naar vrijheid van de hoofdpersoon kan ik me wel iets voorstellen.
Wel een klein puntje van kritiek: De hoofdpersoon wordt hier wel erg voorgesteld als een heilige. Weinig tot geen donkere kanten in zijn karakter.
Aan de andere kant bevat de film een aantal erg mooie scenes. Bij het afscheid van Ron moest ik wel een traantje wegpinken.
(8)

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jan 2009, 12:05

Gisterenavond/nacht drie films gekeken:

'V for Vendetta'

'No Country for Old Men' (waarom er nou zoveel lof voor deze film?!)

'TBS'

doornroosje
Hop hop

Bericht door doornroosje » 11 jan 2009, 12:10

Zal doornroosje toch maar voor IHW gaan leren of Madelief - Krassen in het tafelblad, gaan kijken?

doornroosje
Hop hop

Bericht door doornroosje » 11 jan 2009, 12:10

(klaz*) schreef:Gisterenavond/nacht drie films gekeken:

'V for Vendetta'

'TBS'
:|
En nu overdag slapen dan?

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 jan 2009, 12:13

(klaz*) schreef:'No Country for Old Men' (waarom er nou zoveel lof voor deze film?!)
Wat mij betreft alleen al voor de laatste scene. Zelden zo'n overdonderende anti-climax gezien.
It's just not understanding...

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jan 2009, 12:17

doornroosje schreef:
(klaz*) schreef:Gisterenavond/nacht drie films gekeken:

'V for Vendetta'

'TBS'
:|
En nu overdag slapen dan?
Nee, overdag het EK allround kijken en tijdens de dweilpauzes (oftewel wanneer Mart Smeets ten tonele verschijnt) even lezen.

elephant
Forumnerd

Bericht door elephant » 11 jan 2009, 13:05

Billemans! Ik heb goed nieuws! Ik hoorde gisteren dat er een soort Pathepas komt voor alle bioscopen behalve de Pathe in A'dam. :D Hoe vet is dat?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 11 jan 2009, 13:27

elephant schreef:Billemans! Ik heb goed nieuws! Ik hoorde gisteren dat er een soort Pathepas komt voor alle bioscopen behalve de Pathe in A'dam. :D Hoe vet is dat?
Maakt me weinig meer uit, heb toch nauwelijks tijd meer om 's middags films te kijken en 's avonds zit er alleen maar popcornvolk die erdoorheen lopen te kwekken. Dacht er dus al aan 'm in te leveren.

On topic: gisteren in de rialto (= beste bioscoop van a'dam, dit even voor de provinciaaltjes onder ons) gezien:

Afbeelding

Nieuwste film van 1 van Ruslands bekendste regisseurs: Nikita Mikhalkov, die de laatste jaren in onmin was geraakt bij de kritische filmliefhebber omdat het het schoothondje van Poetin was geworden wat ten koste ging van de scherpte in zijn films uiteraard.
Met deze film bekritiseert de regisseur echter weer als vanouds het Russische systeem en dan vooral de rechtsgang. 12 Juryleden moeten beslissen over het lot van een vermeende Tjetstjeense moordenaar en doen dat in een gymzaal omdat de nieuwe rechtszaal nog in aanbouw is. Wat volgt is een discussie van 2 en half uur (af en toe doorsneden met vaak prachtige flash back beelden) met een mix van van absurdisme, ethnische diep verankerde vooroordelen en een verloop die zich kenmerkt door een afweging op basis van emoties inplaats van rationele argumenten.
De jury als metafoor voor de Russische samenleving derhalve.

Qua thematiek zeer interessant dus, en ook het acteerwerk is vaak sterk. Toch vond Billy 'm wat tegenvallen. De momenten in de film waarin een serieuze annex gevoelige snaar geraakt moeten worden dmv persoonlijke verhalen van de juryleden kwamen hem geforceerd en onnatuurlijk over, en de toneelmatige setting an sich (bijna de gehele film speelt zich af op 1 locatie; de gymzaal) maakte het geheel wat langdradig.
De 2 vrienden van Billy hebben het echter wel als een bijzondere film ervaren dus zo zie je maar dat het oordeel van 1 dodo ook weinig zegt.

Zeker een aparte film, zelfs met meerdere lagen, maar voor Billy wat te veel toneelstukkerig qua opzet en te weinig impact om te beklijven voor bijv een plaatsje in de top 10 van 2009

Kom derhalve niet hoger uit dan een 7 :drink:

Plaats reactie