MarkS schreef: ↑04 jan 2021, 20:43
En met Benoit Poelvoorde zie ik. Die kon lang niet stuk bij mij vanwege
C'est arrivé prêt de chez vous.
Dat zal altijd wel de rol blijven waarmee Poelvoorde geassocieerd wordt.
On topic:
The house that Jack built van Lars Von Trier.
En het valt mij de laatste jaren wat zwaar om naar een Von Trier film te kijken.
Zeker als het nog over een serial killer gaat ook: je weet al op voorhand dat het gruwelijk en
bloody gaat worden.
Ik ben trouwens niet alleen met die mening. Als ik mij goed herinner, heeft THTJB niet meer 2 dan weken in de bioscopen gedraaid hier in Brussel (vandaar ik m gemist heb ook). Ik denk dat we wel degelijk over een commerciele
flop kunnen spreken dus.
Dat is ooit nog anders geweest met de
schockfilms van Von Trier.
Bovendien vind ik niet echt dat Von Trier hier nieuw terrein verkent: opnieuw is zijn film opgedeeld in hoofdstukken (
incidenten heet het nu), opnieuw worden de gebeurtenissen offscreen verteld/bekommentarieerd (met dat typische filosofische geleuter erover - gelardeerd met feiten/voorbeelden uit onze lange geschiedenis), andermaal eindigt het geheel met de val (hier letterlijk te nemen).
Ik heb sedert het schitterrende
The boss of it all niets meer nieuws gezien van het enfant terrible vd europese cinema.
En ik denk dat ik nu weet wat het is dat ik mis bij Von Trier:
humor. Het totale gebrek aan humor maakt zijn films moeilijk te verteren tegenwoordig.
Vandaar dat ik
The kingdom waarschijnlijk zijn allerbeste werk vind: die heeft, naast al de bekende Von Trier thema's, wel degelijk HUMOR.
Deel 3 van deze serie staat naar het schijnt in de steigers... dat belooft!
O ja, over
The house that Jack built: goede film. Uiteraard!
Maar de verwondering is er niet meer. Niet bij mij toch.