roadrunner schreef:Drees1 schreef:
Zijn dat tieten of de Charlitent op lowlands, Drees/

Hallo roadrunner,
Het beïnvloeden dmv handmatig bediende schakelaars is op velerlei manieren mogelijk binnen het systeem van Mecktronics.
Wil je een of meerdere blokken afstoppen, dan kun je, zoals Wil reeds aangaf, op de a-, b- en/of c-ingangen van de STP- en SSS-schakelingen en de a- en b-ingangen van de SRS-schakelingen een +12V=signaal plaatsen.
De aldus afgestopte blokken blijven dan net zo lang afgestopt als dat het signaal aanwezig is.
Pas je dit toe binnen een (schaduw)stationsituatie dan zul je zien dat als je in geval van 2 sporen (voorbeeld) 1 spoor afstopt, het 2de spoor uiteindelijk ook tot stilstand komt omdat de VRS (voorrangsschakeling) of de FF-schakeling aangesproken blijft door het spoor dat afgestopt wordt.
Heb je meer dan 2 sporen, dan zul je zien dat ook de overige sporen hierdoor beïnvloed worden en mogellijk afgestopt worden door de aangesproken voorrangsregeling.
Dit is te omzeilen door mbv een 2 standen schakelaar (1 x OM) het T-signaal van het af te stoppen spoor via de schakelaar te laten lopen. De normale staand is dat het T-signaal afgegeven wordt op een van de ingangen van de VRS (a-, b-, c- of d-) in de andere stand wordt het signaal aan de a-, b- of c-ingang van de SSS-print teruggegeven. Dit blok stopt zichzelf dan als het ware af als en zolang er een trein op staat en de schakelaar in die stand blijft staan.
In deze stand spreekt het T-signaal dan echter niet de VRS meer aan en zal de voorrangsregeling niet beïnvloed worden.
Het is aan te raden om de draad vanaf de schakelaar naar de a-, b- of c-ingang bij de aansluiting op de schakelaar via een weerstand van 47Kohm met de (-) van het systeem te verbinden. Zwerfspanningen in deze aansluiting kunnen anders een ongewenst potentiaal opbouwen/vasthouden in deze draad waardoor de SSS-print op de ingang alsnog afgestopt blijft ook al staat de schakelaar in de andere stand.
Wissels kun je handmatig beïnvloeden door op de X- en/of Y-ingang dmv een schakelaar of FF een +12V= signaal af te geven.
Plaats je op de X-ingang een +12V=signaal dan gebeurt er niets totdat de wissel geschakeld moet worden. Echter de WIS (-P) print denkt dat de A-richting van de wissel bezet is.
Zet je op de Y-ingang een +12V= signaal dan denkt de wissel dat de B-richting van de wissel bezet is.
Plaats je op de Y-ingang van de WIS-print een +12V-signaal en maar is er geen trein op het spoor dat een T-signaal af moet geven op de B-ingang van de WIS-print dan gaan alle treinen naar het spoor of de achterliggende wissel(s) welk(e) een T-signaal afgeeft op de A-ingang van de WIS-print.
Is het A-spoor bezet dan wordt het blok VOOR de betreffende wissel afgestopt door het T-signaal van de WIS-print, of als het T-signaal afgegeven wordt aan een voorliggende wissel dan wordt die richting als bezet gelezen.
Laat je de beïnvloeding van de X- en/of Y-ingang van de WIS-print via een FF geschieden dan kun je eenvoudig een wisselstraat kiezen dmv EEN druk op een moment schakelaar.
Dit kun je ook dmv een reedkontakt en een magneetje onder een lok of wagon laten gebeuren.
Met een magneetje gaat dan een trein altijd naar het gekozen spoor, tenzij je weer met een schakelaar de werking van het reedkontakt buitenspel zet.
Je kunt dus echt op veel manieren en op veel plaatsen handmatig ingrijpen.
Heb je hier specifieke vragen over voor een gewenste situatie dan kun je dat hier op het forum kenbaar maken.
groet, Drees1.
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af,dat scheelt twee glazen.