Windows activation vraag

Hier vind u handleidingen voor allerlei uiteenlopende zaken
Plaats reactie
Kryptozoid
Forumgod

Windows activation vraag

Bericht door Kryptozoid » 06 aug 2011, 00:19

De Situatie

Ik heb deze laptop een paar maanden geleden gekocht, met Win7 er op. Legaal, activation key op de sticker etc.

Werkt prima, maar kortgeleden crashte ie, nota bene na een !@#$ Windows update. Alle hulp- en reparatieprogrammaatjes mogen niet meer baten.

Ik heb natuurlijk geen installatie-cd (die krijg je er immers maar zelden bij) en regel via een vriend dezelfde Windows versie en installeer deze. En daarna al m'n andere software.

Nu krijg ik steeds prompts (elke nacht eentje, zo rond 12:00 uur zal wel) dat de activation key niet klopt, en ik fat deze opnieuw in moet vullen. Ik vermoed dat het wel eens zou kunnen komen, dat de opnieuw geïnstalleerde versie alreeds met SP1 is (er zijn ook zoveel kutversies van Win7 dat we daar niet op gelet hebben; het was al heel wat dat er een goede Win7 64 bits Home Premium te vinden was).

De Vragen

1) Kan dit verder kwaad? Loopt er nu een soort teller in m'n laptop waardoor ik 'm na een maand niet meer kan gebruiken ofzo? Of is het slechts een kwestie van 'goed fatsoen' om de goede key in te voeren (mwoehaha), en blijft mijn schade beperkt tot het wegklikken van die prompt?

2) Zou contact opnemen met Microsoft in m'n voordeel zijn? Uiteraard heb ik betaald voor een Win7 licentie, en heb ik m'n best gedaan om dezelfde versie te herinstalleren (ipv de vermoedelijke betere Pro versie) en zijn zij me excuses verschuldigd omdat het door hun auto-update komt, maar ik weet niet of MS hier zelf ook zo over denkt (of liever gezged: of de zielloze zombies uit India die in perfect maar wezenloos Nederlands de in Mumbay gelokaliseerde helpdesks van Microsoft Nederland bemannen, bij machte zijn in te schatten dat ik gelijk heb, en me daarom helpen hoewel dat naar de letter van de regels niet mag)
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

DRUPGLID
Heeft niks beters te doen

Re: Windows activation vraag

Bericht door DRUPGLID » 06 aug 2011, 08:07

Snoep verstandig koop een Apple :?
Jedem das Seine

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 06 aug 2011, 10:20

Zou contact opnemen met Microsoft in m'n voordeel zijn

:drinkpig: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 06 aug 2011, 12:55

:bounce: *bump* :hitler:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 06 aug 2011, 13:57

Siegfried Stahl schreef:

:drinkpig: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 06 aug 2011, 14:08

Siegfried, ik waardeer je zeer als medeforumnerd. Maar ik zou geen tweedehands auto van je kopen.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 06 aug 2011, 14:24

"However, if activation either is not performed within 30 days of the installation of the operating system (or if the system clock is changed after Windows is installed), or fails because of an invalid license key, then a number of different things can occur, depending on the operating system:

* From Windows Vista with Service Pack 1 onwards and on Windows 7, the system will add a text message stating that the copy of Windows in question is not valid, reset the desktop background to black every hour and give periodic reminders to activate the operating system."
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Venezici
Forumnerd

Bericht door Venezici » 06 aug 2011, 15:11

Kryptozoid schreef:Ik heb natuurlijk geen installatie-cd (die krijg je er immers maar zelden bij)
Dat klopt niet. Die hoor jij wel te krijgen, daar heb je voor betaald. Vaak gaat het om een OEM-versie die alleen werkt op de aangeschafte pc en daardoor goedkoper is.

Original Equipment Manufacturer-versie
Een versie (van Windows bijvoorbeeld) die niet los verkocht wordt in een mooie doos, maar een versie die tegelijk met een ander product (bijvoorbeeld een computer) wordt verkocht zonder speciale verpakking. Deze OEM-versie is dan ook goedkoper voor de verkoper (maar niet voor de consument).

http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... nstalleren
http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... OEM-versie
Computer says: "no"

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 06 aug 2011, 15:28

Venezici schreef:
Kryptozoid schreef:Ik heb natuurlijk geen installatie-cd (die krijg je er immers maar zelden bij)
Dat klopt niet. Die hoor jij wel te krijgen, daar heb je voor betaald. Vaak gaat het om een OEM-versie die alleen werkt op de aangeschafte pc en daardoor goedkoper is.

Original Equipment Manufacturer-versie
Een versie (van Windows bijvoorbeeld) die niet los verkocht wordt in een mooie doos, maar een versie die tegelijk met een ander product (bijvoorbeeld een computer) wordt verkocht zonder speciale verpakking. Deze OEM-versie is dan ook goedkoper voor de verkoper (maar niet voor de consument).

http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... nstalleren
http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... OEM-versie
Thanks voor de info (links overigens nu niet gelezen - zit op visite bij mensen. Groenlinks en D'66 stemmers overigens, meen ik :roll: )

Maar - wat heb ik concreet aan die info. Kan ik er mee naar Dixons. om te eisen dat ik alsnog zo'n cd krijg?

Trouwens kut - ik heb Windows al weer geïnstalleerd, en heb weinig zin dat wederom te doen. Dus als ik verder geen last krijg in de zin van dat ik op een gegeven moemtn mijn laptop niet meer kan gebruiken, vind ik het wel best zo (en wens ik de betreffende managers van Microsoft en Dixons de ziekte toe waarvan mijn vriend momenteel wordt verdacht)
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 aug 2011, 10:28

Ysfoxy schreef:"However, if activation either is not performed within 30 days of the installation of the operating system (or if the system clock is changed after Windows is installed), or fails because of an invalid license key, then a number of different things can occur, depending on the operating system:

* From Windows Vista with Service Pack 1 onwards and on Windows 7, the system will add a text message stating that the copy of Windows in question is not valid, reset the desktop background to black every hour and give periodic reminders to activate the operating system."
Hee dit bericht had ik gemist. Meer plagen dan echt je systeem om zeep helpen. Wel mild waar het om echte illegaalgebruikers gaat, maar wel weer lullig voor een betaald-hebbende kleinburger als ik.

Affijn, ik heb net maar geactiveerd, per telefoon, en ik heb geen mededeling gekregen dat het niet goed zou zijn. Ook niet overduidelijk dat ie dat wel zou zijn, met "gefeliciteerd" ofzo; dat hoop ik dan maar.
                                                — Kryptozoid, lid 69

MadSteven
Forumnerd

Bericht door MadSteven » 07 aug 2011, 12:35

En nu even serieus...
Kryptozoid schreef:2) Zou contact opnemen met Microsoft in m'n voordeel zijn?
Ja. Ik lees het wel eens op andere fora (één forum, twee fora - toch?) dat mensen na het vervangen van hun moederbord dat defect was geraakt even Microsoft moesten bellen om hun versie te heractiveren.

Jij hebt een soorgelijke situatie, dus dat zou zo opgelost moeten kunnen worden.

Hope that helps.
Sometimes life is like blues. Sometimes life is like jazz.

MadSteven
Forumnerd

Bericht door MadSteven » 07 aug 2011, 12:39

Kryptozoid schreef: Affijn, ik heb net maar geactiveerd, per telefoon, en ik heb geen mededeling gekregen dat het niet goed zou zijn. Ook niet overduidelijk dat ie dat wel zou zijn, met "gefeliciteerd" ofzo; dat hoop ik dan maar.
Ach, dit nog niet eens gelezen. Zie je? Zo erg is dat Microsoft ook weer niet. :)

Maar de computerbouwers zijn vaak een ellende. Leveren inderdaad niet een een dvd-rom mee waar Windows op staat, stoppen er maar wat b-kwaliteit componenten in en dan hopen ze dat toch de populatie niet gaat klagen dat Windows-pc's "slechter" zijn dan Apple-pc's, die gebouwd zijn door een uitstekende computerbouwer.

De werkelijkheid is natuurlijk dat er ook uitstekend gebouwde Windows-pc's zijn. En daar betaal je net zoveel voor als voor een goede Apple. Nogal logisch, zeker tegenwoordig: Apple's gebruiken immers dezelfde hardware, staat alleen een ander besturingssysteem op, die je alleen kan kopen samen met zo'n Apple-pc. Voor de rest zijn het dezelfde machines, maar dat snapt het grote publiek niet.
Sometimes life is like blues. Sometimes life is like jazz.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 aug 2011, 12:52

MadSteven schreef:En nu even serieus...
Kryptozoid schreef:2) Zou contact opnemen met Microsoft in m'n voordeel zijn?
Ja. Ik lees het wel eens op andere fora (één forum, twee fora - toch?) dat mensen na het vervangen van hun moederbord dat defect was geraakt even Microsoft moesten bellen om hun versie te heractiveren.

Jij hebt een soorgelijke situatie, dus dat zou zo opgelost moeten kunnen worden.

Hope that helps.
Bedankt (hoewel ik inmiddels zelf de gok al had genomen).

Met m'n andere (desktop) pc (XP Eng Pro - legaal!) heb ik overigens iets raars: Bij het opstarten, nog voor het inloggen zegt ie dat ik opnieuw moet activeren, omdat er inmiddels teveel hardware zou zijn veranderd. Doet me denken aan wat jij schrijft over dat moedr bord. Maar:
- ten eerste is dat niet zo (heb ik er niks aan veranderd, hardwarematig)
- ten tweede heb ik dat heractiveren een keer gedaan (immers legale WinXP versie waarvan ik *wel* de cd-rom heb - of althans had) maar na een paar dagen begin ie het weer te vragen.

Mijn oplossing, als ie dat doet: cold reboot, dan vraagt ie 't de keer daarop niet, en er is vraagt ie er niet meer om.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Venezici
Forumnerd

Bericht door Venezici » 07 aug 2011, 14:24

Microsoft wil versneld van de XP-gebruikers af. Zoveel is duidelijk. Want de opvologer van win7 staat er ook al weer aan te komen.
Computer says: "no"

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 07 aug 2011, 14:28

Venezici schreef:Microsoft wil versneld van de XP-gebruikers af. Zoveel is duidelijk. Want de opvologer van win7 staat er ook al weer aan te komen.
Misschien wel. Wel erg - XP vond ik totnogtoe de fijnste Windowsversie. Hoewel ik inmiddels ook wel aan Seven gewend ben, en er eigenlijk geen ergernissen van ondervind (maar in XP heb ik geleerd allerlei geavanceerde dingetjes zelf te regelen, en ik er baal ervan dat ik die kennis niet zomaar kan toepassen in nieuwere windowsversies).

Eigenlijk wel schandalig van MS :down: Hoevaak komen er voor de Mac eigelijk nieuwe OSen uit?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Plaats reactie