Discussies waar we nog niet klaar mee zijn.

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Re: Discussies waar we nog niet klaar mee zijn.

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 10:25

Waarom zouden we het trouwens eens moeten worden?
It's just not understanding...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 10:26

Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 10:22
Er was waardering voor en er werd geluisterd door JR (en andere muzikanten die later een rol zouden gaan spelen bij de stroming die inmiddels bekend staat als punk) naar sommige prog-en-aanverwante artiesten, al voordat er sprake was van The Sex Pistols.
Too Freud to live, too Jung to die.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 10:28

Krautsurfer schreef:
Als jij dat inspiratie of bewondering wilt noemen, vind ik dat ook best.
Beetje rigide. Deze manier van discussiëren.

We blijven het oneens.

:*)

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 10:47

gung ho schreef:
11 jun 2018, 10:28
Krautsurfer schreef:
Als jij dat inspiratie of bewondering wilt noemen, vind ik dat ook best.
Beetje rigide. Deze manier van discussiëren.

We blijven het oneens.

:*)
Ja, dat specifieke onderdeel, daar komen we al jaren niet uit.
Ging me even over dat andere dingetje, dat ik zo handig gequoot had.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 11:14

Kinders, kinders...

Kunnen we het over het volgende in ieder geval eens worden (behalve Sieg waarschijnlijk maar dat doet verder niet ter zake)? Goed, dus de jonge Johnny Rotten heeft naar Can en Van Der Graaf Generator geluisterd en deze muziek heeft hem niet onberoerd gelaten. Dit is interessant om vast te stellen aangezien het hier bands betreft die nominaal haaks stonden op het hele punkgebeuren en daar ging het om. En of je dit niet onberoerd gelaten zijn nu invloed of inspiratie of paardekeutels noemt dat doet er dan verder niet toe, OK? :drink:
“May my mercy prevail over my wrath.”

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 11:49

frobbert schreef:
11 jun 2018, 11:14
Goed, dus de jonge Johnny Rotten heeft naar Can en Van Der Graaf Generator geluisterd en deze muziek heeft hem niet onberoerd gelaten. Dit is interessant om vast te stellen aangezien het hier bands betreft die nominaal haaks stonden op het hele punkgebeuren en daar ging het om.
Daar ging het niet om.
frobbert schreef:
En of je dit niet onberoerd gelaten zijn nu invloed of inspiratie of paardekeutels noemt dat doet er dan verder niet toe, OK? :drink:
En daar ging het nu juist wel om. Zie je openingspost.
frobbert schreef:
21 okt 2014, 16:44
Ons aller Siegfried is zo van streek door de onthulling (ik dacht dat het algemeen bekend was maar...) dat de Sex Pistols hebben aangegeven beïnvloed te zijn door o.a. Can en Van Der Graaf Generator, me dunkt dat dit onderwerp z'n eigen topic verdient.

Dusss.... wanneer spreekt men van invloeden en ook wat zijn dat eigenlijk precies, invloeden? Definities? Onderbouwde meningen? :bounce:
We hebben het hele topic keurig netjes gediscussieerd over de definitie van invloeden en sommige mensen gaven zelfs onderbouwde meningen.

Uit de hele discussie is gebleken dat de Sex Pistols niet hebben aangegeven te zijn beïnvloed door o.a. Can en Van der Graaf Generator. Johnny Rotten heeft aangegeven te luisteren naar Can en Van der Graaf Generator. En hij is, zoals u wellicht weet, een lid van de Sex Pistols.

Al met al reden voor Sieg en mij om, opnieuw, een fles te ontkurken.

Champagne dit keer Sieg?

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 11:54

Wedden dat de volgende post van Kraut begint met de woorden: "En toch vind ik dat..."

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 12:08

frobbert schreef:
Kinders, kinders...

Kunnen we het over het volgende in ieder geval eens worden (behalve Sieg waarschijnlijk maar dat doet verder niet ter zake)? Goed, dus de jonge Johnny Rotten heeft naar Can en Van Der Graaf Generator geluisterd en deze muziek heeft hem niet onberoerd gelaten. Dit is interessant om vast te stellen aangezien het hier bands betreft die nominaal haaks stonden op het hele punkgebeuren en daar ging het om. En of je dit niet onberoerd gelaten zijn nu invloed of inspiratie of paardekeutels noemt dat doet er dan verder niet toe, OK? :drink:
Deal.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 12:09

gung ho schreef:
11 jun 2018, 11:54
Wedden dat de volgende post van Kraut begint met de woorden: "En toch vind ik dat..."
:oops:
Sorry, ik las dat postje van frobbert eerst.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 12:10

gung ho schreef:
11 jun 2018, 11:49
frobbert schreef:
Goed, dus de jonge Johnny Rotten heeft naar Can en Van Der Graaf Generator geluisterd en deze muziek heeft hem niet onberoerd gelaten. Dit is interessant om vast te stellen aangezien het hier bands betreft die nominaal haaks stonden op het hele punkgebeuren en daar ging het om.
Daar ging het niet om.
Welles.
:yes:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 12:11

gung ho schreef:
Daar ging het niet om.
Mij wel:
frobbert schreef:
21 okt 2014, 20:44
Maar ach, deze discussie ging er in eerste instantie alleen maar over dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.
Dus:
Afbeelding

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 12:24

frobbert schreef:
11 jun 2018, 12:11
gung ho schreef:
Daar ging het niet om.
Mij wel:
frobbert schreef:
Maar ach, deze discussie ging er in eerste instantie alleen maar over dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.
Dus:
Afbeelding
Ik begrijp dat jullie nu ineens gaan beweren dat deze discussie over iets anders ging, omdat het niet leuk is om ongelijk te krijgen, maar
frobbert schreef:
Ons aller Siegfried is zo van streek door de onthulling (ik dacht dat het algemeen bekend was maar...) dat de Sex Pistols hebben aangegeven beïnvloed te zijn door o.a. Can en Van Der Graaf Generator, me dunkt dat dit onderwerp z'n eigen topic verdient. Zou hij ook weten dat Zappa beïnvloed was door o.a. Stravinsky en Edgard Varese? En Iron Maiden niet alleen door o.a. Jethro Tull, Wishbone Ash, Thin Lizzy en UFO maar ook onze eigen Golden Earring?

Dusss.... wanneer spreekt men van invloeden en ook wat zijn dat eigenlijk precies, invloeden? Definities? Onderbouwde meningen? :bounce:
dit was de openingspost en dat was de aanleiding voor de discussie.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 jun 2018, 12:39

gung ho schreef:
frobbert schreef:
Daar ging het niet om.
frobbert schreef:
En of je dit niet onberoerd gelaten zijn nu invloed of inspiratie of paardekeutels noemt dat doet er dan verder niet toe, OK? :drink:
En daar ging het nu juist wel om. Zie je openingspost.
frobbert schreef:
Ons aller Siegfried is zo van streek door de onthulling (ik dacht dat het algemeen bekend was maar...) dat de Sex Pistols hebben aangegeven beïnvloed te zijn door o.a. Can en Van Der Graaf Generator, me dunkt dat dit onderwerp z'n eigen topic verdient.

We hebben het hele topic keurig netjes gediscussieerd over de definitie van invloeden en sommige mensen gaven zelfs onderbouwde meningen.

Uit de hele discussie is gebleken dat de Sex Pistols niet hebben aangegeven te zijn beïnvloed door o.a. Can en Van der Graaf Generator. Johnny Rotten heeft aangegeven te luisteren naar Can en Van der Graaf Generator. En hij is, zoals u wellicht weet, een lid van de Sex Pistols.

Al met al reden voor Sieg en mij om, opnieuw, een fles te ontkurken.

Champagne dit keer Sieg?
Mwah....de vorige keer een beetje te heftig feestgevierd...ik hou het bij een watertje.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 jun 2018, 12:41

Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 12:08
frobbert schreef:
Kinders, kinders...

Deal.
Jullie waren het al eens. Hadden het wel fout maar dat doet er voor jullie blijkbaar niet toe.
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 12:41

gung ho schreef:
11 jun 2018, 12:24
dit was de openingspost en dat was de aanleiding voor de discussie.
..die er alleen maar over ging dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.

Dus:
Afbeelding

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 12:46

frobbert schreef:
11 jun 2018, 12:41
..die er alleen maar over ging dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.
Maar dat topic heb je pas vier dagen geleden aangemaakt. :roll:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 12:50

Siegfried Stahl schreef:
Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 12:08
frobbert schreef:
Kinders, kinders...

Deal.
Jullie waren het al eens. Hadden het wel fout maar dat doet er voor jullie blijkbaar niet toe.
Oh?
En waaruit blijkt dat dan, Oh Siegfried?
Ik heb nog niets anders van je gehoord dan je ononderbouwde mening, en een verkeerd geïnterpreteerd citaat.

Ben ik niet zo van onder de indruk.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 12:51

gung ho schreef:
11 jun 2018, 12:46
frobbert schreef:
...gebaseerd op dezelfde opmerking van pagina 1 van het oorspronkelijke topic (kijk maar na).

Dus:
Afbeelding

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 13:03

frobbert schreef:
11 jun 2018, 12:51
gung ho schreef:
11 jun 2018, 12:46
frobbert schreef:
...gebaseerd op dezelfde opmerking van pagina 1 van het oorspronkelijke topic (kijk maar na).

Tja, had daar maar een paar jaar geleden een topic voor aangemaakt. Dat had je verhaal aannemelijker gemaakt.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 13:05

frobbert schreef:
[...] niet onberoerd gelaten zijn nu invloed of inspiratie of paardekeutels noemt dat doet er dan verder niet toe, OK? :drink:
Dat onderscheid, of beter gezegd de beredeneerde keuze voor een zekere mate van onderscheid, is nu juist het enige voor mij interessante aan de discussie.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 15:33

gung ho schreef:
11 jun 2018, 13:03
Tja, had daar maar een paar jaar geleden een topic voor aangemaakt. Dat had je verhaal aannemelijker gemaakt.
Had inhoudelijk gereageerd op de diverse malen dat ik het aandroeg. Dat had ik heel dat topic niet hoeven aanmaken :roll:
Kryptozoid schreef:
11 jun 2018, 13:05
Dat onderscheid, of beter gezegd de beredeneerde keuze voor een zekere mate van onderscheid, is nu juist het enige voor mij interessante aan de discussie.
Ook daarover verschillen we dan van mening want mij boeit dat verder geen hol :yawn:
Afbeelding

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 16:00

frobbert schreef:
11 jun 2018, 15:33
Kryptozoid schreef:
Ook daarover verschillen we dan van mening want mij boeit dat verder geen hol :yawn:
Daarmee zijn wij dan ten opzichte van elkaar wèl klaar met deze discussie, en bevind jij je dus in de verkeerde draad.

EDIT ik lees nu net een door Gung Ho opgegraven postje van jou, Frobbert, waarin jij zegt "wat zijn dat eigenlijk, invloeden? Definities? Onderbouwde meningen?". Dus je liegt in bovenstaande postje!
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 11 jun 2018, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 11 jun 2018, 16:03

Komt er nog een samenvatting van deze discussie?
"Het is allemaal van het niveau van een kermisattractie, en het is verbazingwekkend dat mensen van boven de zeven bij zoiets serieus kunnen blijven."

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 16:05

Kryptozoid schreef:
11 jun 2018, 16:00
frobbert schreef:
11 jun 2018, 15:33
Kryptozoid schreef:
Daarmee zijn wij dan ten opzichte van elkaar wèl klaar met deze discussie, en bevind jij je dus in de verkeerde draad.
Afbeelding

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 16:09

Te vroeg, Frobbert. Ik heb inmiddels ontdekt dat je zat te liegen. Zie mijn billy-edit.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 16:19

Rainy Day Woman schreef:
11 jun 2018, 16:03
Er zijn er al diverse gepost in de loop der jaren.

Ik doe nog eens een poging:
ooit ging Siegfried helemaal uit zijn garagedak toen er beweerd werd dat bepaalde invloedrijke punkers wel eens wat anders luisterden dan punk.
Toen heeft frob daarover een topic geopend, het Grote Niet te Vermijden Invloeden topic.
Daarin werd gesteld dat bepaalde invloedrijke punkers wel eens wat anders luisterden dan punk.
Met als één van de specifieke voorbeelden dat de Sex Pistols beinvloed zouden zijn door Can en Van der Graaf Generator.
Toen wilde Gung Ho graag het naadje van de kous weten, want die vond (samen met Krypt) dat invloeden op de een of andere manier terug te horen dienen te zijn.
Dat vonden frobbert en ik niet.
Siegfried en Gung Ho wel.
Ondertussen haalde Sieg de meest waanzinnige ideëen boven water om maar niet toe te hoeven geven dat dergelijke dingen gewoon gebeurden.
Ik doe een greep:
-Sid Vicious (die naar john's zeggen John voor het eerst Can liet horen) zou Rotten pas aan het eind van The Sex Pistols hebben leren kennen.
-Interviews van vroeger zijn niet meer betrouwbaar als ze op internet staan, want in Siegs verdwenen boeken stond wat anders
-Johnny Rotten heeft zijn voorliefde voor dergelijke bands later uit zijn duim gezogen
-etc, etc.
Inmiddels is Gung Ho het er wel mee eens dat JR wel degelijk naar Can luisterde, en ze goed vond.
Daar hoor je Siegfried dan weer niet over.
Wat nog wel steeds staat, is dat dat geen invloed mag heten, maar slechts inspiratie of waardering.
Er is nog altijd geen concrete uitspraak opgedoken uit '76 of '77 waarin JR letterlijk zegt: Can en VDGG hebben mij beinvloed.
Wel talrijke andere interviews en quotes waaruit blijkt dat JR onder andere bij Can gesolliciteerd heeft als zanger.

Toen was er vorige week een quoot van mijn hand waarin JR stelde dat-ie heus niet alleen naar Can luisterde. (Wat, overigens, niemand hier beweerde, behalve Siegfried met zijn vele stropoppen) En dat-ie een broertje dood had aan mensen die PIL een kopie van Can noemden.
Dat werd door Ho en Sieg triomfantelijk aangegrepen om te stellen dat JR de genoemde invloeden geheel ontkent.
Hetgeen natuurlijk onzin is.

Da's ongeveeeeer de stand van zaken nu.

Tenzij er een keiharde quote uit een zeer betrouwbare bron uit het jaar '76 (of liever eerder) opduikt waarin Johnnyboy steld: "Ik ben beinvloed door Can, en dat kun je horen op de 12-inch van Belsen Was A Gas, want daar gaat het verloop van de zang van couplet naar refrein op precies dezelfde manier van A-majeur naar D-mineur als op Can's Future Days op 3 minuut 33" gaan we hier nooit uitkomen.

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 11 jun 2018, 16:19

Rainy Day Woman schreef:
Madonna is beïnvloed door de Sex Pistols.

Link
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 16:22

Kryptozoid schreef:
11 jun 2018, 16:00
EDIT ik lees nu net een door Gung Ho opgegraven postje van jou, Frobbert, waarin jij zegt "wat zijn dat eigenlijk, invloeden? Definities? Onderbouwde meningen?". Dus je liegt in bovenstaande postje!
*zucht*

Lees even mijn postje in hetzelfde topic op dezelfde pagina van 21 okt 2014 (NB: Dezelfde dag dat dit topic startte) om 21:44. 't Is notabene een reactie op jou :roll:

Wacht, ik zal 'm even in zijn geheel quoten:
frobbert schreef:
Kryptozoid schreef:Het lijkt mij er niet zoveel toe te doen wat jij - of ik - wel of niet geloven, maar dat het alleen maar nut heeft om een begrip 'invloed' te hanteren als dat op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is.
Daar verschillen we dan over van mening. Invloed kan meer inhouden dan letterlijk de door jou bewonderde band of muzikant na proberen te spelen. En dat er wel of niet in kunnen horen is ook een kwestie van daadwerkelijk luisteren. Ik hoor ook niet direct John Coltrane in Magma maar denk wel te begrijpen wat ze ermee bedoelen als ze zeggen dat zijn muziek/muzikale benaderingswijze van invloed op hun geluid is geweest.
Kryptozoid schreef:Dat een muzikant het werk van een andere muzikant waardeert, en daar zelfs in z'n jonge jaren veel en vaak naar luisterde, maakt een bepaalde invloed aannemelijk - maar zolang je die niet weet te benoemen in het werk van de muzikant, blijft het bij een veronderstelling.
Als een muzikant aangeeft door deze of gene beïnvloed te zijn, wie ben ik (of jij) om daar dan aan te twijfelen, enkel en alleen omdat die invloed niet direct te horen is?

Ik zal het wellicht niet handig geformuleerd hebben allemaal maar om nu van liegen beticht te worden... Jammer hoor, dit :(

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 11 jun 2018, 16:22

Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 16:19
Rainy Day Woman schreef:
Er zijn er al diverse gepost in de loop der jaren.

Ik doe nog eens een poging:
ooit ging Siegfried helemaal uit zijn garagedak toen er beweerd werd dat bepaalde invloedrijke punkers wel eens wat anders luisterden dan punk.
Toen heeft frob daarover een topic geopend, het Grote Niet te Vermijden Invloeden topic.
Daarin werd gesteld dat bepaalde invloedrijke punkers wel eens wat anders luisterden dan punk.
Met als één van de specifieke voorbeelden dat de Sex Pistols beinvloed zouden zijn door Can en Van der Graaf Generator.
Toen wilde Gung Ho graag het naadje van de kous weten, want die vond (samen met Krypt) dat invloeden op de een of andere manier terug te horen dienen te zijn.
Dat vonden frobbert en ik niet.
Siegfried en Gung Ho wel.
Ondertussen haalde Sieg de meest waanzinnige ideëen boven water om maar niet toe te hoeven geven dat dergelijke dingen gewoon gebeurden.
Ik doe een greep:
-Sid Vicious (die naar john's zeggen John voor het eerst Can liet horen) zou Rotten pas aan het eind van The Sex Pistols hebben leren kennen.
-Interviews van vroeger zijn niet meer betrouwbaar als ze op internet staan, want in Siegs verdwenen boeken stond wat anders
-Johnny Rotten heeft zijn voorliefde voor dergelijke bands later uit zijn duim gezogen
-etc, etc.
Inmiddels is Gung Ho het er wel mee eens dat JR wel degelijk naar Can luisterde, en ze goed vond.
Daar hoor je Siegfried dan weer niet over.
Wat nog wel steeds staat, is dat dat geen invloed mag heten, maar slechts inspiratie of waardering.
Er is nog altijd geen concrete uitspraak opgedoken uit '76 of '77 waarin JR letterlijk zegt: Can en VDGG hebben mij beinvloed.
Wel talrijke andere interviews en quotes waaruit blijkt dat JR onder andere bij Can gesolliciteerd heeft als zanger.

Toen was er vorige week een quoot van mijn hand waarin JR stelde dat-ie heus niet alleen naar Can luisterde. (Wat, overigens, niemand hier beweerde, behalve Siegfried met zijn vele stropoppen) En dat-ie een broertje dood had aan mensen die PIL een kopie van Can noemden.
Dat werd door Ho en Sieg triomfantelijk aangegrepen om te stellen dat JR de genoemde invloeden geheel ontkent.
Hetgeen natuurlijk onzin is.

Da's ongeveeeeer de stand van zaken nu.

Tenzij er een keiharde quote uit een zeer betrouwbare bron uit het jaar '76 (of liever eerder) opduikt waarin Johnnyboy steld: "Ik ben beinvloed door Can, en dat kun je horen op de 12-inch van Belsen Was A Gas, want daar gaat het verloop van de zang van couplet naar refrein op precies dezelfde manier van A-majeur naar D-mineur als op Can's Future Days op 3 minuut 33" gaan we hier nooit uitkomen.
:eek: Deze discussie loopt al jaren?! Ik dacht pas sinds een paar weken. :erm:

Maar, dank voor de update. :up:
"Het is allemaal van het niveau van een kermisattractie, en het is verbazingwekkend dat mensen van boven de zeven bij zoiets serieus kunnen blijven."

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 16:23

Rainy Day Woman schreef:
Uiteindelijk wel. Het is je aan te raden in tussentijd Wittgensteins Tractatus
Logico-Philosophicus
te lezen.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 jun 2018, 16:25

O, als je een beetje zoekt vindt je ook wel quotes van Rotten waarin hij verklaart Yes en Pink Floyd te gek te vinden. Maar ja, dat is de Rotten van nu. Die van 75 riep wat anders.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 jun 2018, 16:27

frobbert schreef:
11 jun 2018, 16:22

Ik zal het wellicht niet handig geformuleerd hebben allemaal maar om nu van liegen beticht te worden... Jammer hoor, dit :(
Ach ja, het zal een leugentje om bestwil geweest zijn.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 16:30

Siegfried Stahl schreef:
11 jun 2018, 16:25
O, als je een beetje zoekt vindt je ook wel quotes van Rotten waarin hij verklaart Yes en Pink Floyd te gek te vinden. Maar ja, dat is de Rotten van nu. Die van 75 riep wat anders.
Yes niet, dat was Levine.
:nono:
Die van '71 jatte de singletjes en de albums.

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 11 jun 2018, 16:31

Het staat gewoon op Wikipedia hoor jongens:
Lydon was also interested in dub music. McLaren was said to have been upset when Lydon revealed during a radio interview that his influences included progressive experimentalists like Magma, Can, Captain Beefheart and Van der Graaf Generator.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 16:37

Rainy Day Woman schreef:
11 jun 2018, 16:31
Lydon was also interested in dub music. McLaren was said to have been upset when Lydon revealed during a radio interview that his influences included progressive experimentalists like Magma, Can, Captain Beefheart and Van der Graaf Generator.
:lol:
Dat weet ik.
Maar Ho heeft dat interview opgesnord, en daaruit blijkt dat het woord 'invloed' niet genoemd wordt, en dus niet als bewijs mag dienen.

Ondertussen heb ik talloze quotes gevonden waarin gesteld wordt dat JR beinvloed was door onder andere Can, maar nooit in een direct interview met zo'n directe vraag.

De discussie liep langzaam dood.

Twee weken terug of zo kwam ik erachter via een bespreking met Irmin Schmidt (De drummer van Can) over het boek over Can achter dat Johnny Rotten het management van Can meerdere malen telefonisch benaderd had omdat hij vlak na of tijdens het uiteenvallen van The Sex Pistols bij Can wilde zingen.

Ook dat was geen direct bewijs van ook maar de minste invloed van Can op johnny Rotten, maar de discussie laaide wel weer in alle hevigheid op.
:up:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 11 jun 2018, 16:38

Ik opende dat topic over invloeden omdat a) Sieg tot mijn verbazing zo spastisch reageerde en b) omdat (zoals ik nu al meerdere keren heb proberen aan te geven) de 'strijd' tussen punk en de muziek waartegen het zogezegd ageerde volgens mij een stuk genuanceerder lag. Dat liep vervolgens gigantisch uit de spreekwoordelijke klauwen en nee, ik pleit mezelf hierin niet vrij.

Nu hoopte ik met dat andere topic weer een beetje luchtigheid aan te brengen maar de hele ellende begint weer van voren af aan en het wordt alleen maar erger.

Kennelijk doe ik iets niet goed..

Mea Maxima Culpa hoor... :erm:

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 11 jun 2018, 16:40

Dus om te bepalen of iets beïnvloed is, moet het woord 'invloed' letterlijk genoemd worden? Okee... Ik ga me hier verder maar niet in mengen.

Als iemand nog een leuk alledaags topic heeft over een of ander huishoudelijk product wat ie recentelijk heeft aangeschaft houd ik me aanbevolen :bounce:

Succes verder! :up:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 17:06

Dat,
En het moet ook nog 's aantoonbaar te herleiden zijn.
Anders zwamt de artiest maar wat.
Volgens Ho en Sieg dan he.

Komt goed!

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 19:05

Rainy Day Woman schreef:
11 jun 2018, 16:40
Dus om te bepalen of iets beïnvloed is, moet het woord 'invloed' letterlijk genoemd worden?
Nee dat is onzin.

Om te bepalen of 'iets' beïnvloed is, moet aangetoond kunnen worden dat 'iets' beïnvloed is. Het doet er dan behoorlijk toe, in deze context, of 'iets' de artiest, of diens werk betreft. Als de opa van Jerry Garcia (ik verzin maar even wat) de jonge Jerry stimuleerde om gitaar te gaan spelen, hem aanmoedigde om veel te oefenen en gitaren voor 'm kocht, dan lijkt 't me duidelijk dat Jerry Garcia door z'n opa beïnvloed is. Maar om in één beweging door dan tevens te stellen dat Jerry Garcia's stijl en/of composities en/of performances door z'n opa beïnvloed zouden zijn, zou de betekenis van het woord 'invloed', in de context van het waarderen van artiestieke voortbrengselen, vervagen, en dat zou jammer zijn, omdat het handig is als woorden in een bepaalde context een specifieke betekenis hebben. Vooral omdat er al een ander prima woord is dat die bredere betekenis dekt, namelijk 'inspiratie'.

Ik sluit helemaal niet uit dat ik me kan vinden in de bewering dat Johnny Rotten beïnvloed is door Can. Ik ken het werk van PIL en van Can daarvoor niet goed genoeg. Maar al vrij snel in die discussie pleitten de 'voorstanders' van die bewering voor een zo ruim mogelijke interpretatie van 'invloed', wat de boel juist niet verduidelijkt, en hun stelling verdacht maakte. Een zwaktebod heet zoiets.

En wat Johnny Rotten daar zelf van vindt, is niet meer of minder belangrijk dan wat Frobbert, Siegfried, Gung Ho of Kraut daarover te zeggen hebben; dat zou het wèl kunnen zijn als ie zich daar meer specifiek over uitgelaten zou hebben. En misschien komen er nog wel interviews boven tafel waarin ie dat doet. En het hoeft dan nog steeds geen kopiëren te zijn, maar wel iets dat op één of andere manier aannemelijk te maken moet zijn in de voortbrengselen van Johnny Rotten.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 jun 2018, 19:07

Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 17:06
Dat,
En volgens mij ook; zie boven. Althans, aannemelijk te maken, in de zin van 'als Johnny Rotten nooit naar Can had geluisterd, dan had ie dit of dat niet zo gedaan'.

Lijkt me niet teveel gevraagd, zelfs als Johnny Rotten in de liner notes van al z'n platen had vermeld dat deze plaat beïnvloed is door Can.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2018, 19:14

Kryptozoid schreef:
11 jun 2018, 19:07
Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 17:06
Dat,
En volgens mij ook; zie boven. Althans, aannemelijk te maken, in de zin van 'als Johnny Rotten nooit naar Can had geluisterd, dan had ie dit of dat niet zo gedaan'.

Lijkt me niet teveel gevraagd, zelfs als Johnny Rotten in de liner notes van al z'n platen had vermeld dat deze plaat beïnvloed is door Can.
Dan zul je JR een heel specifieke vraag moeten stellen.
Voorloig houd ik me bij mijn definitie, die aardig aansluit bij Garcia's opa. Ik heb nooit beweerd dat de Pistols klinken als Can.
En ik blijf bij alle quotes (al dan niet uit tweede hand) en feiten die ik heb gevonden.
Vind ik overtuigend genoeg, temeer dat ik het helemaal niet onaannemelijk vind, dat beīnvloedingsgebeuren.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 11 jun 2018, 19:32

Rigide van je zeg.

David
Hop hop

Bericht door David » 11 jun 2018, 19:39

Ik post niet veel maar als ik post post ik de waarheid.
Ik wil Gung Ho, Siegfried en Kryptozoid feliciteren met de waarheid
Als we het extreem ruime begrip van 'invloed' van Krautsurfer, Frobbert en Rainy day woman aanhouden dan zou elk bandje in z'n bio zo'n 2000 namen van artiesten en bands op moeten sommen. Onwerkbaar. Afbakening is een must omdat het einde anders zoek is en de term 'invloed' dan inderdaad geen effectieve waarde meer heeft.

Hiermee is de discussie ten einde.

David
Hop hop

Bericht door David » 11 jun 2018, 19:46

Ik geef overigens cursussen waarheidsvinding. Kan ik voor een speciaal prijsje aanbieden (voor jullie €289,- excl.) Voor een kleine reiskostenvergoeding kom ik bij je thuis. Zelfs. Dus.

Mevrouw iKer
Hop hop

Bericht door Mevrouw iKer » 11 jun 2018, 20:09

Krautsurfer schreef:
11 jun 2018, 16:37
Rainy Day Woman schreef:
Dat weet ik.
Maar Ho heeft dat interview opgesnord, en daaruit blijkt dat het woord 'invloed' niet genoemd wordt, en dus niet als bewijs mag dienen.
Geruststellend dat iKer zich hier niet in gemengd heeft.

Ik heb de discussie even doorgelezen.

Rainy Day Woman
Heeft Geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 11 jun 2018, 20:35

David schreef:
11 jun 2018, 19:39
Ik post niet veel maar als ik post post ik de waarheid.
Ik wil Gung Ho, Siegfried en Kryptozoid feliciteren met de waarheid
Als we het extreem ruime begrip van 'invloed' van Krautsurfer, Frobbert en Rainy day woman aanhouden dan zou elk bandje in z'n bio zo'n 2000 namen van artiesten en bands op moeten sommen. Onwerkbaar. Afbakening is een must omdat het einde anders zoek is en de term 'invloed' dan inderdaad geen effectieve waarde meer heeft.

Hiermee is de discussie ten einde.
Hee hallo, wil je mij niet onder de deelnemers aan deze discussie scharen? :hitler: Ik ben slechts een buitenstaander, die alleen wat prikkelende terzijdes opwerpt.

David
Hop hop

Bericht door David » 11 jun 2018, 20:46

Rainy Day Woman schreef:
Het staat gewoon op Wikipedia hoor jongens

Rainy Day Woman schreef:
11 jun 2018, 16:40
Dus om te bepalen of iets beïnvloed is, moet het woord 'invloed' letterlijk genoemd worden? Okee..
Hiermee collaboreert u met de retorisch onnozelen en bent daarmede medeschuldig

Over deze uitspraak kan niet gecorrespondeerd worden omdat de discussie ten einde is
Wel kunt u voor 289 euro een curus waarheidsvinding bij uw thuis bestellen :naughty:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2018, 20:57

Ik weet niet...David, David... echt zo'n zionistennaam.
Niet bepaald betrouwbare types. En dat blijkt ook wel. Want de definitie van het andere kamp is 'onwerkbaar', omdat het niet in de bio past.
Que?
Sieg -herstel: David-, die redenering was een redelijk domme move.

Ik had me er niet in gemengd maar Sieg blijkt niet zo heel goed (intellectueel, semantisch, analytisch) te kunnen discussiëren. Met name het onderdeel 'overtuiging' is lastig voor hem.
Gung Ho is een stuk uitgenaster. Maar ik ben bang dat ik Can voldoende van invloed vind op de Sex Pistols aan de hand van deze discussie.

Kortom. Discussie gesloten.
Geheel belangeloos heb ik meegelezen en geconcludeerd dat Frobb en Krautsurfer overtuigender zijn.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2018, 21:03

Overigens is Motörhead door Abba beïnvloed.
Bewijs is niet moeilijk: Lemmy vond Abba fantastische songschrijvers.
Lemmy deed uiteraard zijn eigen ding (en schreef mee aan enórme poppy rockkassiekers)
Maar hij vond Abba van een hogere orde. Hij vergeleek dus op enig moment in de tijd zijn werk met dat van Abba, waardeerde zijn werk aan de hand van Abba.
Om zoiets te doen moet je Abba luisteren, kennen en analyseren.

Dat is invloed dames en heren.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2018, 21:10

En vwb Can: Johnny kan wel zijn fascinatie voor Can niet kwijt hebben gekund in de Sex Pistols.
En Dat kan tot spanningen hebben geleid in de band. Of gewoon dat Johnny op een avond dacht 'kut, kon ik maar in Can zingen in plaats van nu met de SP op te treden.'

Ook dat zou ik onder de noemer 'invloed' durven scharen.

En vandaag werd ik sterk door Jezus, Hitler, Trump beïnvloed.
Ik haalde ze alle drie aan in een lezing die ik gaf.
Extreemlinksche drammert

Plaats reactie