Nostalgie.

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Number9
Knuffelnerd
Berichten: 12603
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:37

Nostalgie.

Bericht door Number9 » 09 feb 2019, 12:43

Een nieuw topiek met berichtjes die een zeker nostalgisch gevoel opwekken. Nooit iets gehad met motorcross, maar ik denk dat ik namens velen spreek dat de namen Streuer en Schnieders op de tweespan wel een belletje doen rinkelen. Artikeltje in de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3130901 ... rt-streuer
Spoiler: show
Drievoudig wereldkampioen als kleurrijk ’schilderij’ in het Drents Museum

Het bonte levensverhaal van zijspancoureur Egbert Streuer
Door BERT DIJKSTRA

1 uur geleden in BINNENLAND


Een zijspancoureur als cultureel middelpunt, in Drenthe kan het. Drievoudig wereldkampioen Egbert Streuer (65) staat vanaf vandaag tot 1 september centraal tijdens een tentoonstelling in het Drents Museum van Assen. De levenskunst van een snelheidsduivel die twee keer zijn ’eigen’ TT won en het thuispubliek in extase bracht.

Drievoudig wereldkampioen Egbert Streuer: „Weet je dat bij de TT-baan een ader van de Drentse Aa ontspringt?”
Drievoudig wereldkampioen Egbert Streuer: „Weet je dat bij de TT-baan een ader van de Drentse Aa ontspringt?”Ⓒ FRANS PAALMAN
Dwarsfluiten? Ja, heden ten dage verdient de meest succesvolle Nederlandse motorcoureur aller tijden nog een paar centen met het frezen van onderdeeltjes voor die wonderlijke Berdien Stenberg-muziekinstrumenten. En met het slijpen van vrachtwagenonderdelen.


Maar schuif in de deel achter zijn wonderschone boerderij (een rijksmonument) aan de rand van Grolloo een Kreidler – zo’n brommertje uit vervlogen tijden – naar binnen en hij sleutelt er net zo lang aan tot het ding 200 km/u haalt. Eens een pk-profeet, altijd een pk-profeet.

„Je uitleven met dat spul, de uitdaging aangaan, dat houdt nooit op.”

"Die grote kop van hem… Alsof hij me overal in de gaten houdt"
Rij je zijn dorp binnen, dan staart hij je aan vanaf levensgrote billboards. „Ráár”, zegt zijn nog altijd prachtige vrouw Karin. „Die grote kop van hem… Alsof hij me overal in de gaten houdt.”

Posters
’Ráár’, vindt hij ook zelf die immense posters overal in de provincie, waarop staat aangekondigd dat vanaf vandaag in het Drents Museum te Assen een heuse tentoonstelling aan hem is gewijd, tot diep in de zomer nog wel. Hij, de koning van de eenvoud, de keizer van de zuinigheid. Hij, Egbert Streuer, in dat cultuurpaleis vereeuwigd als spraakmakende Drent, de nuchterheid in hem heeft er een beetje moeite mee.

Maar zo ráár is het dus niet, zijn zijspan als kunstvoorwerp. Die supersnelle sigaar op wielen was jarenlang onmiskenbaar een uiting van creativiteit. Met de coureur als schepper, die onverstoorbaar naar het motorblok kon kijken, peinzend hoe hij de driewieler nog sneller kon krijgen. En met z’n manager Lee van Dam als magiër, een trukendoos vol commerciële slimmigheden in de bagage.

Als kersverse wereldkampioenen op weg naar Nederland, met hun zijspan als medepassagier aan boord van het vliegtuig.
Als kersverse wereldkampioenen op weg naar Nederland, met hun zijspan als medepassagier aan boord van het vliegtuig.Ⓒ LEO VOGELZANG
Was Streuer samen met bakkenist Bernard Schnieders in het Zweedse Anderstorp voor het eerst wereldkampioen geworden, belde Van Dam met Studio Sport: of zijn winnaar in de uitzending mocht komen. ’Is goed’, sprak de regisseur van dienst, ’maar dan moet hij wel vanavond op zijn zijspan de studio in komen rijden’. Was een tikkeltje lastig, want ze zaten nog in Scandinavië en zo snel was de boot waarmee de motor vervoerd moest worden niet. Dus werd de KLM gebeld: konden uit de cityhopper waarmee fans en sponsors teruggevlogen werden, tien stoelen worden verwijderd om ruimte te scheppen voor het zijspan? Dat kon: het zijspan ging mee als passagier en reed een paar uur later met ronkende motor de NOS-studio binnen.

"Als wij aan de beurt zijn, is het verdomme al bijna donker"
’Waarom moeten wij altijd zo laat starten?’, mopperde Egbert Streuer theatraal na weer een race in de namiddag. ’Als wij aan de beurt zijn, is het verdomme al bijna donker’. En daar ging de trukendoos weer open: de combinatie Streuer/Schnieders verscheen bij de volgende Grand Prix met een brandende koplamp op het zijspan. Zo hield je sponsor Philips Autolampen wel tevreden.

Stunt
„Ach”, zegt Streuer, roerend in zijn koffie, „die verlichting woog hooguit 400 gram, dus ten koste van de snelheid ging de stunt niet. Als een bedrijf jou financieel steunt, moet je het ook waar voor zijn geld geven.”

Streuer en Schnieders zoals het publiek ze kent: ’vliegend’ in hun zijspan op een van de mondiale circuits.
Streuer en Schnieders zoals het publiek ze kent: ’vliegend’ in hun zijspan op een van de mondiale circuits.Ⓒ GETTY IMAGES
En profijt hadden de zakenlieden van die baardman, altijd en overal. Tot diep in zijn loopbaan, tot en met de mooiste (tweede) zege op zijn eigen TT-circuit. Als op één na laatste de eerste bocht in na een haperende start en net voor het ingaan van de laatste ronde de koppositie gepakt. Dat was maar goed ook, want het publiek bestormde massaal de baan toen Streuer met bakkenist Peter Brown over de finish kwam, waardoor de organisatie de wedstrijd moest stilleggen en de laatste ronde ongeldig werd verklaard. Zou hij iets later de kop hebben gepakt, dan was hij de winst misgelopen.

„Of er dan revolutie was uitgebroken op het circuit? In dat geval hadden de fans vooral boos moeten worden op zichzelf. Zíj liepen de baan op.”

"De fans hadden vooral boos moeten worden op zichzelf. Zíj liepen de baan op"
Zelf kwam Streuer als jochie op de fiets naar zijn eerste TT. Zoon van Assen, met grote ogen kijkend naar die snelle jongens in hun leren pakken. En daarna thuis in het schuurtje proberen om de van de buurman gekregen Solex uit 1950 nog verder op te voeren, om er het ooit zo strakke gazon in de ouderlijke tuin volledig mee om te ploegen. Van een andere buurman kreeg hij een NSU. „Daar zat al meer pit in.”

Leuk, zulke buurmannen.

Asbak
„Ja, kennelijk zagen ze wel wat in dat mannetje met zijn handen die chronisch zwart waren van de smeerolie.” Hij loopt naar de voorkamer en komt terug met een tinnen asbak. ’Van de buren’, staat er in gegraveerd. Gekregen na een kampioenschap, hij weet niet meer welk.

Wijzend door het raam: „Daar, bij die boerderij, eigenlijk op iedere hoek van de straat, overal knutselden hier op het Drentse platteland jongens aan brommers. Ik verhuisde van Assen naar Grolloo, voor meer sleutelruimte. Die tijd is voorbij. Tegenwoordig verdommen ze het zelfs om hun motortje schoon te maken als ze er op hebben geracet.”

"Tegenwoordig verdommen ze het zelfs om hun motortje schoon te maken als ze er op hebben geracet"
Zijn eigen zoon Bennie is een uitzondering. Niet uit de garage weg te slaan, die jongen. Moest en zou zijspancoureur worden, net als zijn vader. Hij werd zelfs wereldkampioen, maar voor hem geen 100.000 toeschouwers op de tribunes, want de zijspannen hebben geen hoofdrol meer in de internationale motorsport. Dat zag Egbert Streuer in de nadagen van zijn carrière al aankomen.

Een uitzinnig volksfeest barst los op het circuit van Assen nadat Streuer en Schnieders in 1987 voor het eerst de Dutch TT hebben gewonnen.
Een uitzinnig volksfeest barst los op het circuit van Assen nadat Streuer en Schnieders in 1987 voor het eerst de Dutch TT hebben gewonnen.Ⓒ ANP
In 1991 veranderde hij het circuit van Assen nog in een heksenketel met die tweede TT-zege voor eigen publiek, een jaar later stopte hij. „Ik wilde nog wel doorgaan, maar de zijspanklasse was uit het hoofdprogramma geschrapt en ik kon de sponsors niet langer tv-beelden garanderen. Dan moet je er mee kappen.”

Machteloos
Hij heeft Bennie nooit aangemoedigd om coureur te worden. Integendeel. De gedachte om als vader langs de baan te moeten staan benauwde hem. „Zolang je zelf het stuur in handen hebt, is er niks aan de hand. Maar als vader machteloos aan de kant staan wanneer je eigen vlees en bloed met achterlijk hoge snelheden een bocht in vliegt… Nee, ik ben ook niet voor hem gaan sleutelen, dat kon hij prima zelf.”

Streuer kocht zijn eerste zijspan van de legendarische Asser kroegbaas Jaap Geerts, uitbater van café Ongeregeld en destijds ook Nederlands kampioen. De perfectionist keek ernaar en zei: ’Hier word ik geen wereldkampioen mee’. Beter moest het, professioneler, sneller. En daar diende ook Lee van Dam voor te zorgen. „Hij zag meteen grote mogelijkheden, want op een gewone racemotor kun je nauwelijks reclame kwijt en ik had een complete bak tot mijn beschikking.”

"Ben je al drie keer wereldkampioen, heb je nog iets om naar uit te kijken"
De beste jaren beleefde Streuer met bakkenist Bernard Schnieders, ook een jongen van doe-maar-gewoon. Streuer was de kapitein, Schnieders legde zijn lot in diens handen, met drie wereldtitels tot gevolg. „Zoals die jongen zich overgaf… Ik had dat niet gekund.” Wat lang bleef was De Vloek van Assen: overal winnen, maar niet op het eigen TT-circuit. Pas in 1987 was het raak. „Leuk dat het zo ging”, zegt hij nu. „Ben je al drie keer wereldkampioen, heb je nog iets om naar uit te kijken.”

Blueslegende
Bernard Schnieders leeft al lang niet meer, net als eerste bakkenist Johan van der Kaap. Vorig jaar vielen twee trouwe monteurs weg, Rinus van Kasteren (’Mijn bouwjaar’) en Hans Klaassens. En blueslegende Harry Muskee uiteraard, zijn kameraad uit hetzelfde Grolloo.

"Weet je dat bij de TT-baan een ader van de Drentse Aa ontspringt?"
Allemaal al dood. „Ráár”, zegt hij. „Onwerkelijk.” Met Muskee stapte hij iedere woensdag in de auto, zonder een flauw benul waar ze terecht zouden komen. Ze stopten bij molens en musea waar de wagen hun toevallig bracht. Cultuur snuiven, maar vooral het geluk voelen om ’Drentenaar’ te zijn. „Het heuvelt hier”, zegt hij. „Het landschap glooit en dat maakt het mooi, met al die slingerende beekjes.” Hij laat een stilte vallen die in dit decor ook echt een stilte is. Zwijgend kijken we door het boerderijraam. Stukje verderop woont Johan Derksen. „Weet je dat bij de TT-baan een ader van de Drentse Aa ontspringt?” zegt Streuer.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 22570
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Nostalgie.

Bericht door Krautsurfer » 09 feb 2019, 13:06

‘s Nachts, het geluid van misthoorns op de Schelde, en het diepe geluid van de scheepsmotoren op de grens van het hoorbare in mijn slaapkamer.
Too Freud to live
Too Jung to die

Gebruikersavatar
Snif
Heeft Geen Leven
Berichten: 3030
Lid geworden op: 03 jan 2009, 23:16

Re: Nostalgie.

Bericht door Snif » 09 feb 2019, 13:09

Ja, de Telegraaf, dat zegt me wel vaag iets. Was dat niet zo'n papieren nieuwssite? En fout in de oorlog bovendien? Leest u dat?
Voorheen skcus-idlA.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forum Diva
Berichten: 20445
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Nostalgie.

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2019, 17:14

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forum Diva
Berichten: 20445
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Nostalgie.

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2019, 17:15

Afbeelding
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forum Diva
Berichten: 20445
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Nostalgie.

Bericht door Siegfried Stahl » 09 feb 2019, 17:25

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Oved
Meganerd
Berichten: 26548
Lid geworden op: 25 sep 2013, 16:40

Re: Nostalgie.

Bericht door Oved » 09 feb 2019, 18:23

Vanwaar die punt N9?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten