Rugpijn

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
Plaats reactie
Richardus
Meganerd

Rugpijn

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 06:28

Few people want to be told that their pain is psychological or emotional in origin, but there's quite a bit of evidence that backs this up.

The late Dr. John Sarno, a professor of rehabilitation medicine, used mind-body techniques to treat patients with severe low back pain. His specialty was those who have already had surgery for low back pain and did not get any relief. This is a tough group of patients, yet he claimed to have a greater than 80 percent success rate using techniques like the Emotional Freedom Techniques (EFT).

As noted by Sarno "I tell [my patient] what's going on, and lo and behold, it stops hurting." The "what" that is going on is not a physical problem at all — it's emotions: anger; fear; frustration; rage. One of the most controversial aspects of Sarno's theory is that spine and disc abnormalities have no bearing on pain. In this 20/20 segment, Sarno dismisses these issues as "normal abnormalities" that are unrelated to any pain you may be experiencing. Many with back pain have no detectable abnormalities or structural problems while some that do have them suffer no pain.

According to Sarno, you unconsciously cause your own pain. In a nutshell, the pain you're experiencing is your brain's response to unaddressed stress, anger or fear. When these kinds of emotions are suppressed, your brain redirects the emotional impulses to restrict blood flow to certain parts of your body, such as your back, neck or shoulder, thereby triggering pain.

This pain acts as a distraction from the anger, fear or rage you don't want to feel or think about. The pain essentially acts as a lid, keeping unwanted emotions from erupting. You may feel anger at the pain, but you won't have to face the fact that you're actually angry at your spouse, your children or your best friend, or that you hate your job, or the fact that you feel taken advantage of.

As noted by Sarno, working hard and constantly trying to do everything perfectly to keep everybody around you happy, "is enraging to the unconscious mind." The term Sarno coined for this psychosomatic pain condition is "tension myoneural syndrome,"7 and he firmly believed most people can overcome their pain by acknowledging its psychological roots.

While many of Sarno's patients got well without psychiatric help, he would often recommend seeking out a psychotherapist to explore repressed emotions, or to take up journaling to put your feelings on paper.
https://articles.mercola.com/sites/arti ... tions.aspx
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Richardus
Meganerd

Re: Rugpijn

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 06:30

Ooit gaat men de psychoenergetische en nutritionele aspecten van ziekte en kwalen beter inschatten.
Laatst gewijzigd door Richardus op 11 jun 2019, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Oved
Meganerd

Bericht door Oved » 11 jun 2019, 06:49

alles is stress gerelateerd

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 07:14

Mwah, een botbreuk...o wacht, dat juist hè :upup:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2019, 09:19

Richardus schreef:
11 jun 2019, 06:30
Ooit gaat men de psychoenergetische en nutritionele aspecten van ziekte en kwalen beter inschatten.
interessante invalshoek.
Dat energetische geloofde ik niet in, tot ik met mijn rugpijn een reiki-sessie kreeg.
Ze heeft me met geen vinger aangeraakt. De pijn was een hele dag weg na die sessie.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 11 jun 2019, 09:21

placebo is een van de meest effectieve medicijnen hè
:belly: Hambu Ho do :belly:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 09:23

iKer schreef:
11 jun 2019, 09:19
Richardus schreef:
11 jun 2019, 06:30
interessante invalshoek.
Dat energetische geloofde ik niet in, tot ik met mijn rugpijn een reiki-sessie kreeg.
Ze heeft me met geen vinger aangeraakt. De pijn was een hele dag weg na die sessie.
Lekker kortzichtige visie op energie. Emoties en gedachten zijn ook energie. En je weet wat gedrag kan doen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2019, 09:23

United Hope schreef:
11 jun 2019, 09:21
placebo is een van de meest effectieve medicijnen hè
Het bomt mij niet wat het deed. Het werkte, zij het tijdelijk.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jun 2019, 09:27

Bestaat er trouwens ook een omgekeerd placebo-effect? Ik heb namelijk het idee dat mijn hooikoortsmedicijnen helemaal niet werken, maar misschien zit dat dus alleen maar tussen de oren.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 09:29

Ja tuurlijk. Als jij je meds hebt laten opdringen tegen je wil, of je kocht ze bij 'n winkel waar je eigenlijk tegen bent, of je hooikoorts komt je op een min of meer (on)bewust wel goed uit... Of je hebt geen hooikoorts.

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 11 jun 2019, 09:59

Reiki is een gecompliceerd soort handoplegging waarbij universele levensenergie wordt doorgegeven en energetische blokkades worden opgeheven. Uit een recente enquête onder 800 Amerikaanse ziekenhuizen bleek dat 15 procent reiki aanbood. Verscheidene oncologische afdelingen zien het als een manier om het welbevinden van patiënten te bevorderen.

Anita Catlin (2011), professor of nursing aan een universiteit in Californië, leidde een onderzoek waarbij reiki met pseudo-reiki werd vergeleken. De reikibehandeling werd uitgevoerd door een oncologisch verpleegkundige die in reiki was opgeleid en daar ook les in gaf. Zij volgde een vast protocol van twintig minuten, waarbij ze haar handen in verschillende posities op het lichaam van de patiënt plaatste. Ze begon met het hoofd en werkte over de kleding heen naar beneden. Zes veronderstelde energiecentra werden behandeld, waaronder de kruinchakra, de keelchakra en de hartchakra.

De pseudotherapeut was eveneens een oncologisch verpleegkundige. Zij volgde hetzelfde voorgeschreven protocol. Er werden vier reiki-instructeurs ingeschakeld om ervoor te zorgen dat ze vrijwel precies hetzelfde deed als de echte therapeut. Dr. Catlin zorgde er ook voor dat beide behandelaars in zoveel mogelijk opzichten op elkaar leken. Een verschil was dat de placebobehandelaar niet in levensenergieën geloofde, geen reiki-inwijding had ontvangen, en tijdens de behandeling in gedachten rekensommen maakte of een boodschappenlijst opstelde.

De patiënten waren naar een kliniek gekomen voor een infuus met chemotherapie. Daar werden ze op de hoogte gesteld van de mogelijkheid aan het onderzoek deel te nemen. In totaal waren er 189 patiënten die eraan meededen. Zij moesten eerst een Comfort Questionnaire en een Well-Being Analog Scale invullen, met allerlei vragen over hoe ze zich voelden. Een op de drie deelnemers ontving alleen chemotherapie en werd verder niet behandeld. De rest kreeg reiki of pseudo-reiki terwijl ze aan het infuus lagen. Er was ook een reguliere verpleegkundige aanwezig, maar zij wist niet wie de echte reikibehandelaar was.

De dagen waarop reiki, pseudo-reiki of niets werd gegeven, waren aselect gekozen. De behandeling die de patiënten kregen, hing af van de dag waarop ze naar de kliniek kwamen, want het was praktisch gezien niet goed mogelijk om voor elke patiënt een afzonderlijke toevalskeuze te maken. Na afloop van de handopleggingen liet men de patiënten de eerdere vragenlijsten opnieuw invullen om het effect van de behandeling te meten.

Een reiki-sessie bleek het mentale welzijn van de patiënten significant te verbeteren. Maar dat gold in precies dezelfde mate voor de pseudo-reiki. Vermoedelijk was Catlin er goed in geslaagd om uiterlijke verschillen tussen echt en nep te elimineren. Op het lichamelijk welzijn had de behandeling minder effect. Al boekte de pseudo-reiki als enige een significant resultaat wat betreft ‘physical comfort’. De namaakbehandeling was dus toevallig nog iets effectiever dan de echte. Catlin concludeerde dat men het welzijn van de patiënten kan bevorderen door ze wat extra aandacht te geven.
https://www.skepsis.nl/blog/2012/11/ond ... nt-page-1/

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 10:15

Mooi neutrale bron :up:

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 11 jun 2019, 10:16

schiet de boodschapper?

lijkt me een gedegen manier van onderzoek

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 10:33

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2019, 10:46

Richardus schreef:
11 jun 2019, 10:15
Minstens zo neutraal als de jouwe.
Bovendien eens met UH:
Lijkt mij een prima onderzoek.

Bovendien ben ik allergisch voor termen als:
'universele levensenergie' en 'energetische blokkades'.

En ik houd er ook niet zo van als de schuld voor bijvoorbeeld rugklachten bij de patient wordt gelegd, zoals blijkt uit: "he firmly believed most people can overcome their pain by acknowledging its psychological roots."
Too Freud to live
Too Jung to die

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2019, 10:53

Krautsurfer schreef:
11 jun 2019, 10:46
Richardus schreef:
:crazy:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2019, 12:18

Richardus schreef:
11 jun 2019, 10:53
Krautsurfer schreef:
Richardus schreef:
Afbeelding
#1 Natural Health Newsletter
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 11 jun 2019, 12:53

Krautsurfer schreef:
11 jun 2019, 12:18
Richardus schreef:
Krautsurfer schreef:
Richardus schreef:
Afbeelding
Nee hoor - superbetrouwbare bron
https://hoaxwiki.wordpress.com/2014/06/ ... #Biografie

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2019, 13:26

Tja, uiteraard moet scepsis, maar als je het bekijkt vanuit de invalshoek van 'de patiënt krijgt aandacht en voelt zich daarom beter', is dat dan geen (al dan niet tijdelijke) verbetering? Mijn ervaring was een verbetering van een dag. Noem het placebo, noem het (auto)suggestie, noem het energie, noem het wat je wilt: onder de streep voelde ik me een dag pijnvrij.

En Ries noemde niet alleen energetische maar ook nutritionele aspecten van ziekte. Dat laatste lijkt mij onomstreden. Zie bijvoorbeeld de voortschrijdende inzichten over voeding en ontstekingen.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2019, 13:43

iKer schreef:
11 jun 2019, 13:26
Tja, uiteraard moet scepsis, maar als je het bekijkt vanuit de invalshoek van 'de patiënt krijgt aandacht en voelt zich daarom beter', is dat dan geen (al dan niet tijdelijke) verbetering? Mijn ervaring was een verbetering van een dag. Noem het placebo, noem het (auto)suggestie, noem het energie, noem het wat je wilt: onder de streep voelde ik me een dag pijnvrij.
Mooi zo.
Ik heb alleen een broertje dood aan kwakzalverij.
Dus: Valt aan te tonen dat het werkt, prima. Blijkt uit blinde testen dat het onzin is: Afschaffen. lopen al genoeg charlatans rond.
Blijkt het puur om aandacht te gaan: Reguliere geneeskunde aanpassen. Lijkt mij sowieso geen slecht idee. Ga het geld daarvoor maar bij de verzekeraars met hun miljardenwinsten halen.
iKer schreef:
11 jun 2019, 13:26
En Ries noemde niet alleen energetische maar ook nutritionele aspecten van ziekte. Dat laatste lijkt mij onomstreden. Zie bijvoorbeeld de voortschrijdende inzichten over voeding en ontstekingen.
Ongezond eten is ongezond.
Geen speld tussen te krijgen.
Too Freud to live
Too Jung to die

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 jun 2019, 14:34

Even voor de goede orde: ik heb geen cent betaald voor die reiki sessie.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2019, 14:49

Het gaat niet alleen over jou, iKer.

Oud nieuws, maar ik heb het druk:
¯\_(ツ)_/¯
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 jun 2019, 14:53

United Hope schreef:
11 jun 2019, 12:53
Krautsurfer schreef:
11 jun 2019, 12:18
Richardus schreef:
Krautsurfer schreef:
Richardus schreef:
Afbeelding
Nee hoor - superbetrouwbare bron
https://hoaxwiki.wordpress.com/2014/06/ ... #Biografie
Homeopathie werkt! Niet dus. Erger is dat Mercola beweert dat homeopathie in staat zou zijn om autisme te genezen[7].
De microgolfoven vernietigt voedingsstoffen in voedsel[8], wat volslagen onzin is[9].
Fluoride in water is vergif en een farmaceutisch complot[10]!
Aspartaam is dodelijk[11] (en toch schijnt er maar niemand aan te willen sterven).
Morgellons ziekte: pseudowetenschappelijke beschrijving van een onverklaarbare huidaandoening waarbij patiënten denken dat er parasieten of insecten onder hun huid zitten terwijl dit helemaal niet het geval is[12]
GMO is niet enkel schadelijk en dodelijk[13], maar ook een complot[14]!
Alternatieve diabetesbehandelingen worden blijkbaar geheim gehouden als onderdeel van een complot[15].

Gevaarlijker zijn volgende beweringen:

HIV ontkennning: HIV veroorzaakt geen AIDS, maar mensen sterven toch ten gevolge van een “psychologisch trauma”. Als oplossing biedt Mercola de pseudowetenschappelijke superfood te koop aan als miraculeus geneesmiddel[16].
Vaccinatie ontkenning: vaccins zouden meer schade aanrichten dan goed doen, en dit zou ook onderdeel zijn van een complot tegen de mensheid.
Zowel een verkoudheid als asthma zouden kunnen worden “genezen” met vitamine D[17][18].
Alzheimer zou kunnen worden “genezen” met een “oud kruid”[19].
Valse kankertherapieën: Mercola propagandeert “verboden kankerbehandelingen”[20] (lees: frauduleuze kwakzalverij), beweert dat je met look kanker kan genezen[21], en raadt chemotherapie af[22] (want met wat geluk gaat de kanker gewoon vanzelf weer weg[23]) waardoor hij indirect de dood van kankerpatiënten kan veroorzaken.
Kortom:
Een gore kwakzalver.
:down:
Flikker maar op met je lower back pain verhaal.
:puke:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 jun 2019, 16:15

Overigens,
best alweer een dikke week last van m'n onderrug.
:mumble:
Vanavond maar weer dat setje ellendige oefeningen doen.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 12 jun 2019, 16:18

:up:

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 12 jun 2019, 16:20

you unconsciously cause your own pain
ik maar denken dat het van die zware rugzak kwam

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 12 jun 2019, 16:30

Krautsurfer schreef:
12 jun 2019, 16:15
Overigens,
Staand gaan werken, Kraut.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 jun 2019, 16:37

iKer schreef:
12 jun 2019, 16:30
Krautsurfer schreef:
Overigens,
Staand gaan werken, Kraut.
Dat nooit.
Ik heb vroeger een jaartje of twee in een winkel gestaan, en als er iets de tering is voor je rug, is dat het wel.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 12 jun 2019, 16:39

gewoon onderbewust

in berlijn zijn vast heel veel reikihipsters even vinger in je reet en klaar is kraut :up:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 jun 2019, 16:43

United Hope schreef:
12 jun 2019, 16:39
gewoon onderbewust

in berlijn zijn vast heel veel reikihipsters even vinger in je reet en klaar is kraut :up:
Zeer bewust. Ooit m'n onderrug goed om zeep geholpen op aanraden van een physiotherapeut, na de eerste vage klachten tijdens sit-ups.
Sindsdien zit ik er maar mooi mee.
Wel een setje oefeningen gekregen (van een andere physiotherapeut) dat doorgaans goed werkt.
(Maar die erg onprettig zijn)
Vanavond maar weer 's doen.
Morgenochtend ook. Morgenavond ook. Dan gaat het wel weer weg.
:erm:

Ik wil overigens geen reikihipstervingers in mijn goddelijke aarsje.
Die komen er mooi niet in. :finger:
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door United Hope » 12 jun 2019, 16:53

you unconsciously cause your own pain

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 12 jun 2019, 21:05

Krautsurfer schreef:
Overigens,
Last van de onderrug straalt dan weer uit op de onderbuik. Zou verkeerd zitten in kantoortuinen de opkomst van het populisme verklaren? #dtv
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 12 jun 2019, 21:18

Nee.

Plaats reactie