Het Groote Vogeltopic

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
jackN
Forumjunk
Forumjunk

Re: Het Groote Vogeltopic

Bericht door jackN » 15 mei 2017, 21:10

:wave:
Richardus schreef:
15 mei 2017, 20:49
Jackie :bounce: met je superreisjes altijd mèèèèn, gaaf hoor. Groeten terug, ook aan je dame :wave:
Een echte heer gaat eenzaam zijn eigen weg.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 15 mei 2017, 21:13

jackN schreef:
15 mei 2017, 21:08
Helaas gaat het mijn muzikale ontwikkeling momentaal niet goed, ik kan niet enthousiast voor iets raken. Heb nog niets aangeschaft dit jaar. Met de hobbies gaat het erg goed, veel schilderwerk, veel leuke speelavonden, geen moment om mij te vervelen. Op gezondheid gebied een paar rake klappen gehad, maar we krabbelen weer overeind en we gaan door tot het gaatje. Die vogelreisjes blijven leuke uitstapjes, volgende week naar zuid Frankrijk, daarna verbouwen. Kortom we leveren onze bijdrage om de economie op gang te houden.
Hier gaat het allemaal goed zie ik, veel ouwe bekenden, weinig aanwas?
Hey JackN! :wave:
Leuk dat het goed gaat.
Weinig aanwas, maar nerds never die. They just faaaaade away.
Too Freud to live, too Jung to die.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 15 mei 2017, 21:17

Inderdaad gewoon doorgaan. Mmm misschien toch maar een kaartje kopen voor datextra optreden van the war on drugs?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 mei 2017, 05:10

Tuurlijk joh :up:

Gister btw eindelijk ns een bosrietxanger gehoord. Maar toen besefte ik me dat ik vergeten was mn foets op slot te doen, teken van mn vermoeidheid, en eindigde mn vogeldagje na een kwartier. Niet na gehoord/gezoen te hebben dus die brz, rietz, kleine kar, baardman, roerdomp, visdief, rietgors, bruine kiek, buizerd. Topplekjes altijd, matslootpolder
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 16 mei 2017, 08:47

Ben al blij met het horen van de gierzwaluwen boven ons huis. Wel weet ik nu in de nabije omgeving drie plaatsen te bezoeken waar de blauwborst broedt, de aantallen groeien dus. Ben nog steeds aan het afkicken van onze mooie reis naar Estland. Weliswaar geen wolven, beren of wilde zwijnen gezien, wel hun sporen, maar die inmense berkenbossen zijn wel zeer indrukwekkend. En wat je daar aan de rand van rietvelden en moerassen aan vogels hoort is ongekend. Niet een waterral, roerdomp, grote karekiet of buidelmees, nee het krioelt ervan, ook al laten roerdomp en waterral zich alleen horen, dat is al een feest op zich. Het spectaculairste is echter de ontmoeting geweest met een mannetjes auerhoen die plotseling op een bospad naar onze twee busjes kwam en zijn balts begon. Op het laatst stond hij pal naast de auto, wat prachtige plaatjes opleverde. Helaas werd hij toen zo agressief dat hij de auto te lijf ging en lakschade veroorzaakte. Zelfs bij het wegrijden kwam hij ons nog achterna, rennend zou je hem niet voor kunnen blijven. Blijft een spannende ontmoeting. Komende 3 weken gaan we naar zuid Frankrijk voor een echte vakantie. Gelukkig met een mooi natuurpark in de buurt om te wandelen en natuurlijk hopen we ook op mooie vogels. Ben nu bezig muziek in te laden voor onderweg.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 18 mei 2017, 09:39

Nou eens niet over een bijzondere eend, helaas toen dood gebeten door een loslopende hond. Heb daar zelfs een stukje over gepubliceerd in onze plaatselijke krant. Ben gister op die snikhete dag begonnen met het ontmantelen van een deel van de tuin. Want na onze vakantie gaan we over een paar weken een serre bouwen. Tijdens het loswrikken van struiken, vond ik tussen twee schuttingdelen een dode houtduif. Mogelijk is hij ' s avonds op de grond zittend gevonden door een kat en onder de schutting door gekropen om daar eenzaam te sterven. Vandaar dat elke avond de buurkat voor het schuifpui gaat zitten en ingespannen in een lege hoek begint te staren. Iets verder op in de tuin, zat een heel dikke kikker die onder de haag wat beschutting zocht tegen de hitte. Ik zette een bakje met water naast hem. 5 minuten later zat hij al pontificaal in het badje, gelukkig maar, want twee dooie beesten op een ochtend zou wat te veel van het goeie euh foute zijn geweest.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 18 mei 2017, 09:52

Too Freud to live, too Jung to die.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 20 mei 2017, 17:01

Oh en we hebben eindelijk weer eens een familie koolmees in vogelhuisje. Ze moeten er wel uit voordat de verbouwing begint.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 21 mei 2017, 21:25

Ik had vrijdagmiddag de mazzel een rode wouw over de auto te zien.
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 mei 2017, 21:31

Waar ik nu vertoef, zitten een paar koekoeks. Leuke beesten :) En ook eenden, en soms buizerds.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 28 mei 2017, 08:20

Zondagochtend kijkend vanaf ons plaatsje over de zonovergoten vallei hier in de provence. Ik hoor en zie de cirlgors, af en toe vliegt een putter over, in de verte hoor ik bijeneters en onze geliefde wielewaal. Rondom ons complex stikt het van de provencaalse grasmussen. Net hoorden we er een roepen. Ik gebruikte even de north european birdapp voor zijn geluidje en prompt komen er twee op ons afgevlogen en zitten nu n de boom boven ons. Heerlijk. Gister tijdens onze wandeling rondom het complex ook nog een slangenarend gezien en de zomertortel gehoord. Het zien valt overigens nog niet mee, het is hier vooral horen. Ach en dan vergeet ik nog wat paartjes kuifmees, die telkens langs komen. Een paradijs hier.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 28 mei 2017, 08:24

Gelukt, de provincaalse grasmus met zijn opgerichte staart en rooie oogjes een moment helemaal vrij zittend in de struik voor onze neus. Het zondagochtend cadeautje.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 28 mei 2017, 09:01

:roll: O mien fokking god, JALOOOOEEEHOOOOEEERSSSS!!! Mark my words; als m'n huis verbouwd is en m'n dingetjes afbetaald, dan ga ik jaarlijks ook naar dat soort plekken :finger: :yes: Tot die tijd; geniet ook maar lekker voor mij, Jack! Wat een heerlijkheid joh, allememachies :love:

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 28 mei 2017, 16:55

En dan vervolgens nog onze ochtendwandeling langs de rivier, zeker 50 prachtige bijeneters boven ons hoofd, onderweg regelmatig wielewalen gehoord en gelukig ook gezien, de koekoek kwam nog net niet op mijn hoofd zitten, maar kon mjn lokroep niet weerstaan en keek vanuit de boom woedend naar mij als was ik zijn grootste concurrent, de groene specht liet zich horen, het goudhaantje vloog met ons mee, op de terugweg waren het allemaal picknickende Fransen geworden die de rivier hadden opgezocht. Weer op het terras weet ik nu waar alle geluiden vanuit het dal vandaan komen, de rivier ligt pal onder ons complex op de heuvel. Heerlijke plek. Morgen gaan we meer de Haut var in, toeristje spelen, maar mogelijk zien we dan ook met wat geluk, lammergieren.
Laatst gewijzigd door jackN op 30 mei 2017, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 30 mei 2017, 16:55

Vandaag de Haut Var in gegaan naar natuurpark en kloof/ gorce du Verdon. 60 km haarspeldbochten en hoogtes.was prachtig, maar na dit ritje van 160 km zit ik er even door heen, want ik had al mijn aandacht voor de weg nodig dus behalve bij uitkijkpunten heb ik weinig van de kloof gezien. Maar Wat wel weer een kick gaf was het spotten van de enige lammergier van de dag. Net als toen 97 op weg naar Santiago de Compostela vloog hij ineens redelijk dicht boven ons. Door alle spullen om mijn nek, kostte het te veel tijd om een mooie foto te maken. Maar dat is minder erg, dat ene moment vlak boven ons, dat was uniek. Het gekke is, andere mensen reageerden niet eens, zonde want dit was wel de enige waarneming die ik kon maken, ook hier wordt hij zeldzaam.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 30 mei 2017, 17:04

Vliegt momenteel een jonge rond in NL. Uit zo'n reddingsproject uit Zwitserland of Frankrijk.
Heb ooit 1x eentje prachtig gezien in Spanje.

Blijf schrijven plz JackN, erg leuk!
:up:
Extreemlinksche drammert

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 03 jun 2017, 08:48

Wilden we net naar de rivier afdalen om te kijken of de wielewalen zin hadden, blijkt er een pinksterfestival op gang te komen, zelfs halverwege onze berg waar wij zitten, is de lamlendige disco al te horen, de wielewalen hebben duidelijk even hun heil elders gezocht.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 09:16

Das nu op veel plekken, ri Limburg en A'dam is niet te doen, tussen Utrecht en R'dam/DH geen treinen...ik twijfel tussen van Culemborg via Lexmond naar Leerdam te fietsen (steenuilen, purperreigers) of van Wijchen naar Cuijk (steenuil mss en verder geen idee, wel mooie omgeving, me dunkt)

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 03 jun 2017, 11:26

Hebben de braderie annex disco genegeerd en zijn een stuk langs de rivier gevolgd tot buiten het bereik van de geluidsinstallatie. Toen werd het toch nog heel mooi. Bijeneters, veel wielewalen gehoord en twee keer vlug gezien, plotseling viel ons oog op een prachtige zomertortel, daarnaast een cirlgors, daarnaast weer een bijeneter en een weg schichtende wielewaal. Zels een watersnip vloog op, we hoorden de groene specht en de hop, iets verder op. Verder de wat bekendere vogeltjes waaronder mezen, vinken en zelfs een goudhaantje. In de lucht 1 roofvogel, moeilijk te zeggen wat, ging te snel, mogelijk sperwer of man havik. Temperatuur 24 gr, zeer aangenaam. Tegen de avond nu wat meer onweer en zelfs wat gespetter. Komende week ook eens naar St Tropez.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 03 jun 2017, 11:28

Nu weer thuis op ons terras en wat horen wij de wiele wielewaal, wat een rijkdom. Alleen die disco moet zijn kop houden, ook al doen ze nog zo hip met hun reggaeton. Kutmuziek.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 11:49

Wacht ff, jij bent niet thuis en hollande :protest: snob!

Snif
Heeft niks beters te doen

Bericht door Snif » 03 jun 2017, 12:07

:nooo: Als JackN het over de Provence heeft denkt Richardus dat het over de provincie gaat.
Niet aardig.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 12:07

Waar staat dat dan?
jackN schreef:
03 jun 2017, 08:48
Wilden we net naar de rivier afdalen om te kijken of de wielewalen zin hadden, blijkt er een pinksterfestival op gang te komen, zelfs halverwege onze berg waar wij zitten, is de lamlendige disco al te horen, de wielewalen hebben duidelijk even hun heil elders gezocht.
Hoi snif! :wave:

Snif

Bericht door Snif » 03 jun 2017, 12:11

jackN schreef:
28 mei 2017, 08:20
Zondagochtend kijkend vanaf ons plaatsje over de zonovergoten vallei hier in de provence. Ik hoor en zie de cirlgors, af en toe vliegt een putter over, in de verte hoor ik bijeneters en onze geliefde wielewaal. Rondom ons complex stikt het van de provencaalse grasmussen. Net hoorden we er een roepen. Ik gebruikte even de north european birdapp voor zijn geluidje en prompt komen er twee op ons afgevlogen en zitten nu n de boom boven ons. Heerlijk. Gister tijdens onze wandeling rondom het complex ook nog een slangenarend gezien en de zomertortel gehoord. Het zien valt overigens nog niet mee, het is hier vooral horen. Ach en dan vergeet ik nog wat paartjes kuifmees, die telkens langs komen. Een paradijs hier.
:wave: Richardus
Niet aardig.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 03 jun 2017, 12:13

ries, kraut is er lekker niet om zn vogelaarstopic te bumpen :lol: :mean:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 12:22

@snif: da was 3 week geleden :protest: t kreng zit er nog te rentenieren! :hitler:

Snif

Bericht door Snif » 03 jun 2017, 12:25

:nono: Nou, 28 mei is niet helemaal drie weken geleden. Ik zou zeggen, hooguit 1. Ik merk al dat je er in al die jaren niet scherper op bent geworden. Jammer.
Niet aardig.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 12:27

:finger: ik lees al zn reutels niet :drink:

Snif

Bericht door Snif » 03 jun 2017, 12:32

Zijn reutels zijn toch beter leesbaar dan de keutels van mina. Maar misschien bevatten ze te veel woorden voor jou, om in een keer te bevatten.
Niet aardig.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 12:36

Wat ben jij lief geworden met de jaren :love:

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 03 jun 2017, 12:41

ik vroeg nog aan iemand, wie was snif ook alweer?
anwoord oh die was geloof ik niet zo aardig.

stimmt

Snif

Bericht door Snif » 03 jun 2017, 12:44

Aardig??! Dat is toch helemaal niet de bedoeling van dit forum?
Niet aardig.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 03 jun 2017, 12:49

:lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 jun 2017, 13:12

Vogels, go*verred*mme! :protest:

Vanochtend half 6 op, leverde me een mooie zichtwaarneming van waterral op.
Daarnaast lekgestoken door muggen, grauwe klauwier man en grauwe vliegenvanger.

Bargerveen, the place to be.
1 mens gezien buiten mezelf, een Duitser.
Extreemlinksche drammert

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 14:36

Hier bij Rhenen is stuk mooier :yes:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 18:00

Twee patrijzen hotspots gecheckt maar geen geluk. Cetti's zanger zat wel op cue te zingen. Verder erg mooie fietstocht van Veenendaal naar Wageningen via Rhenen. Wat kan Nederland toch mooi zijn.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 03 jun 2017, 19:51

Dat "kreng" zit nog lekker in d Provence dus. Niet dat dit allemaal hemelbestormend is hoor. Gewoon lekker op het terras van ons gehuurde huisje, mijmerend, kijkend over het dal, luisterend naar de vogel geluiden ondertussen een boek lezend en af en toe een wandeling of wat plaatsjes in de omgeving bezoekend. En lekker eten 's avonds met een goed glas wijn. Dus aldus, levend als een god in Frankrijk. Het is al met al goed uit te houden. ( leuk snif, ook een berichtje van jou)

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2017, 19:57

Richardus schreef:
03 jun 2017, 12:27
:finger: ik lees al zn reutels niet :drink:
Nou ja, eigenlijk wel :D

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 04 jun 2017, 08:45

Zalig Pinkster Ries. Was al vroeg flink warm dus dan maar het bed uitgestapt. Heel voorzichtig de tuin in en ja hoor pa en ma kleine zwartkop waanden zich onbespied en zaten lekker te kneuteren vlak bij me. Die rode oogjes die doen het hem. Een zacht briesje maakt dat hier de bomen zo prachtig ruizen, het lijkt de zee wel. Vandaag hier mooi en stabiel weer, na toch twee dagen met flinke onweersbuien. Het festival bij de rivier houdt zich nog redelijk rustig, maar hun muziek is behoorlijk onder de maat. Vandaag gaan we maar niet die kant op, want traditioneel wordt er nu overal gepicknickt en dan kan je maar beter weg blijven, overal is het druk. Hemelsbreed is St Tropez niet ver weg, maar er zit nog een bergrug tussen, dus de kust zien we van hieruit niet. Komende week toch eens bezoeken.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 08:57

Kleine zwartkop :love:

Jij ook fijn Pinksterweekend, Jack :up:

Ik ga straks rondje Culemborg-Lexmond-Leerdam doen. Vast wel purperreigers, mss steenuil en verder merk k t wel weer.

Morgen wat vroeger op en dan Tiel-Wijchen-Cuijk.

Mooie fietstochten door prachtig Nederland :)

Soortenjagen vind ik momenteel niet zo belangrijk. En die woudapen twitch ik bij R'dam nog wel als de treinen daarheen weer rijden.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 09:00

St Tropez is btw wel vermakelijk en juist die bergrug is mooie natuur, kurkbomen enzo :up:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 09:02

Ah buurt van Gorges du Verdon dus? Ooit ook gezeten, gaaf. Nog geen bal verstand van vogels toen. Klinkt als leuke plek voor n vakantie mét vogels :up: Hoe ben je er geraakt, jullie hebben toch geen auto, meende ik? :oops:

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 04 jun 2017, 09:11

Tuurlijk wel, de kloof ligt nog wat hoger in de bergen, maar er zat weinig water in en wandeln leek ons onmogelijk. Maar die lammergier was een cadeautje. 2 km hier vandaan ligt een kleine kloof met rivier en daar is het wel lekker lopen en de vele vogels bekijken maar het is nu Pinkster en dat festival ligt precies aan het begin van de wandeling op de parkeerplaats. Gaan we volgende week nog wel een keer doen. Qua vogels is de Provence natuurlijk geen partij voor extramadura natuurlijk, maar momenteel hebben we ook gewoon vakantie, want over twee weken hebben we een grote verbouwing thuis. We vermaken ons best, lekker veel lezen, ondertussen luisterend naar alle geluiden om ons heen.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 09:15

Extremadura is mij te afgeladen met vogeltoeristen. Ik zou eerder wat rustiger plekken opzoeken, en dan maar ietwat minder spectaculaire soorten. Wat jij daar ziet en hoort is toch ook al geweldig? En prachtige natuur!

Tja, zonder auto als ik wordt het altijd een tik moeilijker...fiets/ov of brommer hoeren, waar ik nog nooit op zat: broertje dood aan alles met een verbrandingsmotor.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 04 jun 2017, 09:23

Daarom zijn we begin mei naar Estland geweest, was geweldig maar vogelen bij -4 in mei is wel apart.veel kleding moeten dragen, maar verder bijzonder land om te mogen bezoeken. Heb op mijn facebook toch wat mooie fotoos kunnen plaatsen. Ook Roemenie en Polen zijn zeer d moeite waard.maar ik geef toe, goedkoop zijn die reizen helaas niet.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 09:26

Mwah, als je met trein/vliegtuig doet en daar n fiets scoort en kampeert...jullie doén het gewoon duur, vermoed ik ;)

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 04 jun 2017, 22:53

Richardus schreef:
03 jun 2017, 18:00
Twee patrijzen hotspots gecheckt maar geen geluk. Cetti's zanger zat wel op cue te zingen. Verder erg mooie fietstocht van Veenendaal naar Wageningen via Rhenen. Wat kan Nederland toch mooi zijn.
Daar woon ik nou, maar ik fiets eigenlijk alleen naar het station, een winkel of de tennisbaan. Had me even laten weten dat je in de buurt was, dan had ik je een kop koffie oid kunnen aanbieden.
Voorheen Vlaecks.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 05 jun 2017, 08:06

Aardig van je, tnx :up: Maar fiets ook eens in de omgeving rond joh, schitterend. Bosgebied tussen Veenendaal/Rhenen is ook bizar; erg oude bomen daar. En het gezicht op Rhenen van bij de Rijn is :eek: :love: Stukje fietsen langs Grebbeberg/Rijnse uiterwaarden is ook jippiejee. Mooi stukje NL! Wat een weelde om daar te wonen, maar mag ook wel met jouw status/standaard.

Groningen e.o. is toch altijd maar saai hoor. Geen echt bos hier, geen heide, geen mooi rivierlandschap. We moeten Drenthe al in voor 'n beetje leuks. Ok, Onlanden en Zuidlaardermeergebied hebben een bepaalde charme maar dat rietlandschap ben je al gauw op uitgekeken. Maar vergezichten als op de Lekdijk, of bos/heide afwisseling als Kampina, Dwingelderveld of Maasduinen :love: of donkere Roovertse bossen...gaaf.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 05 jun 2017, 08:10

Gister trouwens langs de Lek zo op goed geluk 2 Cetti's Zangers tegengekomen, en een subadulte zwartkopmeeuw :) maakte m'n dag wel goed op zich, vogelsgewijs. Verder niet veel soeps. Er zouden rond Lexmond massa's purperreigers op korte afstand te zien zijn. NOu, die houden niet van wind ofzo. Heb bij één rietstukkie toevallig 2 zien overvliegen maar had die makkelijker gewoon getwitcht bij de Auken nabij Steenwijk, as usual.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 05 jun 2017, 08:12

Waar ligt de Braak dan? Niet in Grun?

Plaats reactie