Nieuwe Muziek vs. Muziek Die Je Al Kent

Deel hier uw muzikale ervaringen
Ysfoxy
Forumgod

Re: Nieuwe Muziek vs. Muziek Die Je Al Kent

Bericht door Ysfoxy » 18 okt 2014, 21:10

Afbeelding
"We take a Norwegian cruise but we don't go to Norway"

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 01:47

frobbert schreef:Belachelijk trouwens, dat je blijkbaar The Ramones niet eens kende. Die stonden anno 1980 gewoon in TopPop :roll:
Bijna niemand in Nederland kende The Ramones toen ze opkwamen (1976). Uiteraard ken ik hun hitje van 1980, maar toen begon het al melig te worden.
Voorheen Vlaecks.

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 19 okt 2014, 01:49

Flaaks schreef:
frobbert schreef:Belachelijk trouwens, dat je blijkbaar The Ramones niet eens kende. Die stonden anno 1980 gewoon in TopPop :roll:
Bijna niemand in Nederland kende The Ramones toen ze opkwamen (1976). Uiteraard ken ik hun hitje van 1980, maar toen begon het al melig te worden.
Wat was dat hitje en heb je ze ooit live gezien?
Forumspammer

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 01:59

frobbert schreef:Het gaat me niet eens zozeer om Steve Hackett. Niets ten nadele van zijn solowerk (een gedeelte daarvan althans) maar natuurlijk heeft die zijn beste tijd gehad bij de ouwe Genesis. Muziek die vroeger Symfonische Rock werd genoemd en tegenwoordig Progrock.
:lol: Net of ik dat niet weet. Wijsneus. :finger:
frobbert schreef:Dat is muziek ook die zich niets aantrekt van trends of hypes en daarom ook de tand des tijds zal doorstaan, in tegenstelling tot een middelmatig en volkomen inwisselbaar gitaarpopbandje als die stomme Arctic Monkeys. Ik bedoel kom op nou toch Flaakje, als je nou toch echt en daadwerkelijk van muziek houdt dan hoor je toch wel dat een band als Yes hier vele malen overheen stijgt?
Vergelijk nou eens rustig! Dit behoort wat mij betreft tot hun beste liedjes.

Link

Link

Jij vindt Yes echt vele malen beter? Ze doen er telkens wel erg lang over om hun bombastische ei te leggen. En ik schiet altijd in de lach als ze letterlijk vol op het orgel gaan. :lol:

Arctic Monkeys, daarentegen, dat bruist en knettert dat het een aard heeft. Jammer dat die drummer er niet meer bij zit.
Laatst gewijzigd door Flaaks op 19 okt 2014, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen Vlaecks.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 02:03

roadrunner schreef:
Flaaks schreef:
Wat was dat hitje en heb je ze ooit live gezien?

Link

Dit is op nummer 5 gekomen of zo.

Ik heb ze inderdaad live gezien, in Paradiso, maar dat was vele jaren later, toen het hun laatste tour was, de zoveelste laatste tour.
Voorheen Vlaecks.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 19 okt 2014, 09:29

Wat een één-dimensionale muziekbeleving wordt hier weer geëtaleerd zeg :erm:
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 19 okt 2014, 12:08

Het is gewoon gênant.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 19 okt 2014, 12:54

Ik ben het met Flaaks eens in deze. Yes maakte pretentieuze brol terwijl de arctic monkeys iedere keer weer leuke liedjes weten te brengen.

Maar ik begrijp de heren wel;de Arctic monkeys zijn populair en dan kun je ze als snob natuurlijk ze niet waarderen. Het wordt een beetje grotesk dat snobisme.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 19 okt 2014, 13:29

Dooddoener inmiddels, dat non-argument over 'populariteit', ga ik niet meer op in. Waarmee ik overigens niet ontken dat ik een snob ben B-)

Anyway:
frobbert schreef:Dat is muziek ook die zich niets aantrekt van trends of hypes en daarom ook de tand des tijds zal doorstaan, in tegenstelling tot een middelmatig en volkomen inwisselbaar gitaarpopbandje als die stomme Arctic Monkeys.
m.a.w. zullen we deze discussie voor de gein over 10 jaar eens voortzetten? Dan zien jullie vanzelf dat ik al die tijd gewoon gelijk had :belly:
Laatst gewijzigd door frobbert op 19 okt 2014, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
“May my mercy prevail over my wrath.”

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 13:33

frobbert schreef:Dooddoener inmiddels, dat non-argument over 'populariteit', ga ik niet meer op in. Waarmee ik overigens niet ontken dat ik een snob ben B-)

Anyway:
Flaaks schreef:Dat is muziek ook die zich niets aantrekt van trends of hypes en daarom ook de tand des tijds zal doorstaan, in tegenstelling tot een middelmatig en volkomen inwisselbaar gitaarpopbandje als die stomme Arctic Monkeys.
m.a.w. zullen we deze discussie voor de gein over 10 jaar eens voortzetten? Dan zien jullie vanzelf dat ik al die tijd gewoon gelijk had :belly:
Bovenstaande quote komt niet van mij. :nono:
Voorheen Vlaecks.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 13:35

Krautsurfer schreef:Het is gewoon gênant.
Inderdaad, de Arctic Monkeys benoemen als "middelmatig en inwisselbaar gitaarpopbandje". :nooo:
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 19 okt 2014, 13:38

Flaaks schreef:
frobbert schreef:Dooddoener inmiddels, dat non-argument over 'populariteit', ga ik niet meer op in. Waarmee ik overigens niet ontken dat ik een snob ben B-)

Anyway:
Flaaks schreef:Dat is muziek ook die zich niets aantrekt van trends of hypes en daarom ook de tand des tijds zal doorstaan, in tegenstelling tot een middelmatig en volkomen inwisselbaar gitaarpopbandje als die stomme Arctic Monkeys.
Bovenstaande quote komt niet van mij. :nono:
Koester dit moment, Flaakje. Je krijgt een keer gelijk van me :upup:

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 19 okt 2014, 13:57

Yes is een lachwekkende kloteband.
Eigenlijk belichaamt Yes alles wat ik kut vind aan blanke jaren 70 rock; Ze nemen zichzelf te serieus, zijn pretentieus, hebben te veel geld en tijd, egoversterkende ipv psychedelische drugs enzovoort.
De tijd zal het inderdaad leren. De jaren 60 en eind jaren 70 blijken nu al veel belangrijker dan de overvloedige, navelstaarderige midjaren 70. Yes heeft bovendien helemaal niet zo veel invloed gehad. Trevor Horn als producer wellicht, maar ik verafschuw zijn bombastische sound.
AM zullen jaren later nog herinnerd worden als belangrijkste Britse band van de jaren 00 (Hoewel The Libertines dat eigenlijk zijn :drink:).

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 14:00

Siegfried Stahl schreef:Ik ben het met Flaaks eens in deze. Yes maakte pretentieuze brol terwijl de arctic monkeys iedere keer weer leuke liedjes weten te
Dank voor je steun heer Siegfried. Overigens, we zijn het niet helemaal eens hoor. Met mate beluisterd is Yes namelijk best te genieten, afgezien dan van de loeiende protestantse orgels, geforceerde quasi-artistieke tempowisselingen en het schriele hoge luid van Anderson. Maar het paste bij die tijd, en in de eerste helft van de jaren 70 voer de symfonische muziek nu eenmaal de boventoon. Populaire muziek wordt altijd tot in het extreme doorgevoerd. Gelukkig veegde met name de punk dit allemaal van tafel en leeft het momenteel onder de schuilnaam progrock nog een bescheiden bestaan, weliswaar tot hun dood toe verdedigd door nostalgische en wereldvreemde veertigers en vijftigers, en een enkele vroegoude twintiger. Prima zo. Als we maar niet vergeten dat uiteindelijk het liedje altijd overwint.
Voorheen Vlaecks.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 19 okt 2014, 14:02

Flaaks schreef: Maar het paste bij die tijd, en in de eerste helft van de jaren 70 voer de symfonische muziek nu eenmaal de boventoon.

Een klote tijd was het. :drink:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 19 okt 2014, 14:17

Komt ie weer met z'n liedjes :yawn: En wat is er eigenlijk mis met pretenties? Ik ga dat steeds meer als een aanbeveling zien. Als een band van pretenties beticht wordt weet ik in ieder geval zeker dat ze niet als die stomme Arctic Monkeys klinken.

Jammer ook van die simplistische popencyclopedie-retoriek weer aangaande Yes en aanverwanten. Ja, de punk was een reactie op de bombast en pretenties van begin jaren '70 maar toch waren ook de Sex Pistols beïnvloed door Can en Van Der Graaf Generator. De werkelijkheid is complexer en weerbarstiger dan de popgeschiedenisboekjes weergeven, lieve mensen :yes:

En verder tonen jelui vooral aan een ietwat wereldvreemd te zijn. Volop jeugd is bands als Yes (en Camel, en Gentle Giant) mede door het pionierswerk van Steve Wilson en een band als Opeth juist aan het herontdekken :yes:

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 14:22

frobbert schreef:Komt ie weer met z'n liedjes :yawn: En wat is er eigenlijk mis met pretenties? Ik ga dat steeds meer als een aanbeveling zien. Als een band van pretenties beticht wordt weet ik in ieder geval zeker dat ze niet als die stomme Arctic Monkeys klinken.

Jammer ook van die simplistische popencyclopedie-retoriek weer aangaande Yes en aanverwanten. Ja, de punk was een reactie op de bombast en pretenties van begin jaren '70 maar toch waren ook de Sex Pistols beïnvloed door Can en Van Der Graaf Generator. De werkelijkheid is complexer en weerbarstiger dan de popgeschiedenisboekjes weergeven, lieve mensen :yes:

En verder tonen jelui vooral aan een ietwat wereldvreemd te zijn. Volop jeugd is bands als Yes (en Camel, en Gentle Giant) mede door het pionierswerk van Steve Wilson en een band als Opeth juist aan het herontdekken :yes:
Zoals ik zei, een enkele vroegoude twintiger. Camel. :lol:

De uitsluitend voor de commercie bedachte Sex Pistols zijn overschat. Ze wisten zelf wél Abba op waarde te schatten.
Voorheen Vlaecks.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 19 okt 2014, 14:30

frobbert schreef:Komt ie weer met z'n liedjes :yawn: En wat is er eigenlijk mis met pretenties? Ik ga dat steeds meer als een aanbeveling zien. Als een band van pretenties beticht wordt weet ik in ieder geval zeker dat ze niet als die stomme Arctic Monkeys klinken.

Niet eens een kwestie van liedjes. ik houd toch ook van jazz, krautrock, psychedelica en elektronica?
Bands als Can en 60s Floyd waren wellicht ook pretentieus en hadden niet het liedje op de voorgrond.
Jazz als John Coltrane of de de jaren 70 jazz-scene in New York waren ook avontuurlijk en grensverleggend en hadden niets met liedjes. Verschil is dat deze muziek nooit echt geforceerd klonk. Yes vind ik vooral pretentieus en niet veel meer dan dat. Dwangmatige tempowisselingen en virtuoos gepriegel. En dat bombastisch gebracht. Sorry, maar dat bezwijkt onder de bedoelingen.
Wellicht een kwestie van smaak, maar het is wat onnozel om dit als een Hendrix/ Anouk discussie af te doen, vandaar dat ik het nodig vond Flaaks te steunen.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 19 okt 2014, 17:32

frobbert schreef: maar toch waren ook de Sex Pistols beïnvloed door Can en Van Der Graaf Generator.

Stiekem grapjes maken he?
Johnny Lydon 1983

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 19 okt 2014, 18:11

1ofthemFaces schreef:Yes vind ik vooral pretentieus en niet veel meer dan dat. Dwangmatige tempowisselingen en virtuoos gepriegel. En dat bombastisch gebracht.
Noch Yes, nog de AM (die jij wel eens had getipt en waar ik toen een elpee van had gedownload) zijn bij mij echt aangeslagen; van Yes draai heel af en toe Close To The Edge, maar op de driedubbelverzamelaar die ik laatst een aantal keer gedraaid heb, bleek twee keer dat een nummer dat ik vond klinken als een karikatuur van het genre, van Yes bleek te zijn.

De oorspronkelijke domme opmerking van Flaaks was echter deze:
Flaaks schreef:Ongelooflijk! Dat kan toch echt niet meer, zulke sentimentele shit.
Dat ging over Steve Hackett, maar dat doet er niet eens toe. De spreker geeft er blijk van kennelijk te vinden dat artistieke uitingen wel of niet 'kunnen op grond van het sentiment dat ze volgens hem op willen roepen, en dat dat een kwestie van mode zou zijn, en kan daarom per definitie nooit meer iets zinnigs te zeggen hebben over welk fenomeen dan ook, waar het begrip 'smaak' een rol speelt.

En dan te bedenken dat die man iets met wetenschap doet :nooo: Gelukkig heeft ie ook nog wel coole vakgenoten.

Afbeelding
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 19 okt 2014, 19:15

Nou ja...ik zit nu toevallig naar dat steve H liedje te luisteren en het kan zo op een Celtic mist cd of meedoen aan het songfestival.
Het is echt bar slecht.
En dat kan echt niet meer,daar heeft flaaks gelijk in.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 19 okt 2014, 19:30

Overigens vind ik veel van die liedjes op de download bijzonder aardig , wat mij dan weer zorgen baart....ik kan mij vaak wel vinden in uw muziekkeuze terwijl u ook naar mijn oordeel niet helemaal jofel in het hoofd bent. En dat is toch angstig.
Johnny Lydon 1983

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 19 okt 2014, 23:26

Kryptozoid schreef:De spreker geeft er blijk van kennelijk te vinden dat artistieke uitingen wel of niet 'kunnen op grond van het sentiment dat ze volgens hem op willen roepen, en dat dat een kwestie van mode zou zijn, en kan daarom per definitie nooit meer iets zinnigs te zeggen hebben over welk fenomeen dan ook, waar het begrip 'smaak' een rol speelt.

En dan te bedenken dat die man iets met wetenschap doet :nooo:
Het gaat niet om smaak, het gaat om kwaliteit, en het intellectuele vermogen dat te herkennen.
Voorheen Vlaecks.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 20 okt 2014, 00:27

Flaaks schreef:
Kryptozoid schreef:De spreker geeft er blijk van kennelijk te vinden dat artistieke uitingen wel of niet 'kunnen op grond van het sentiment dat ze volgens hem op willen roepen, en dat dat een kwestie van mode zou zijn, en kan daarom per definitie nooit meer iets zinnigs te zeggen hebben over welk fenomeen dan ook, waar het begrip 'smaak' een rol speelt.

Het gaat niet om smaak, het gaat om kwaliteit, en het intellectuele vermogen dat te herkennen.
Het gaat helemaal niet om kwaliteit, tenminste niet om een soort objective kwaliteit die voor iedereen zo zou gelden of zou moeten gelden. Denk je nou echt dat er iemand anders naar een muziekstuk gaat luisteren nadat jij met quasi-objectieve maatstaven de 'kwaliteit' ervan hebt toegelicht? :crazy:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 01:08

Siegfried Stahl schreef:
frobbert schreef: maar toch waren ook de Sex Pistols beïnvloed door Can en Van Der Graaf Generator.

Is geen grap, is feit.
En Neu!.
Hawkwind waren ze ook fan van. Hoewel dat wat meer voor de hand ligt. En er zijn meer onverwachte connecties tussen prog en punk.
De gitarist van The Vibrators heeft opgenomen en getourd met Peter Gabriel
Keith Levine van The Clash en Pil was een roadie en fan van Yes:
They told me I could work with this guy Nunu, who was Alan's drum roadie. My job was to clean the cymbals and change the snare. I would sit behind Alan and watch him drum. He had every possible analog/acoustic percussion instrument you could imagine, including a moog drum (you'd plug it into a mini-moog and you didn't know what noise it was going to make). It was just INCREDIBLE, just watching your favorite band that got voted best band in the world, that you've been arguing about with people
The Damned waren dan weer Floyd-fans en wilden hun 2e plaat door Syd Barrett geproduceert hebben (hoewel Barrett erg moeilijk voor 'prog' kan doorgaan).

Je zou kunnen beargumenteren dat Yes in z'n eigen medium bijzonder succesvol was. En dat zou je ook kunnen beargumenteren voor AM. Yes heeft z'n hoogtijdagen natuurlijk alweer 40 jaar achter de rug. Maar ze zijn als benchmark binnen hun genre nog steeds relevant. Het moet natuurlijk nog blijken of dat AM ook gaat lukken.
Maar of ze dat nu lukt of niet, nog steeds is dat geen maatstaf voor kwaliteit. Yes had de pretentie om de grenzen van popmuziek op te rekken. Net zoals zoveel bands in de vroege jaren '70. Een nobel streven! Altijd vooruit. Totdat het omviel. AM probeert dan juist weer 'traditioneler' te klinken, en grijpen terug op het 'liedje'. Waar ze dan weer erg goed in zijn.
Wat heeft dan meer kwaliteit.
Het is maar wat je in muziek zoekt. Het zal jullie niet verbazen dat ik wel wat heb, (en vroeger nog veel meer) met bands die in ieder geval pretenties hebben. Je gaat niet in een band spelen omdat je zo lekker gewoon wilt blijven. Maar of die pretentie nu bestaat uit zo virtuoos mogelijk popdeuntjes uit te bouwen tot iets nieuws, of uit het vakkundig liedjes willen maken doet er eigenlijk niet toe.
Kortom, de maatstaven voor kwaliteit zijn subjectief en hoogst persoonlijk.
Om die maatstaven vervolgens over te dragen aan de waan van het moment is natuurlijk belachelijk, maar het is tegelijkertijd de motor achter het per definitie trendgevoelige medium 'popmuziek'.
En bedenk dan dat Yes ooit ook onder popmuziek viel.
(Bovendien komt Steve Howe, Yes' gitarist uit Tomorrow.. En die hebben me toch een paar fraaie liejes op hun naam staan..)
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 06:50

Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:

Is geen grap, is feit.
Is wel een grapje en bovendien ongelofelijke onzin. Ze hadden juist eens schurfthekel aan dergelijke bands en deden alles om er maar niet op te lijken. Nou ja, als dat beinvloed is... :no:
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 08:06

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 20 okt 2014, 08:32

Kryptozoid schreef:
Flaaks schreef:

Het gaat helemaal niet om kwaliteit, tenminste niet om een soort objective kwaliteit die voor iedereen zo zou gelden of zou moeten gelden. Denk je nou echt dat er iemand anders naar een muziekstuk gaat luisteren nadat jij met quasi-objectieve maatstaven de 'kwaliteit' ervan hebt toegelicht? :crazy:
:lol: ;)
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 08:43

Flaaks schreef:

Je hebt zeker een punt. Het gaat in jouw geval niet om smaak. Die heb je goed beschouwd namelijk helemaal niet :clown:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 09:01

Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 09:06

Siegfried Stahl schreef:
Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:

Is geen grap, is feit.
Is wel een grapje en bovendien ongelofelijke onzin. Ze hadden juist eens schurfthekel aan dergelijke bands en deden alles om er maar niet op te lijken. Nou ja, als dat beinvloed is... :no:
Siegje,

Je lult maar wat.
Lees je 'ns een beetje in.
Hier bijvoorbeeld:
Can mischen in den 70er Jahren Rock, Elektronik und konkrete Musik und bilden gemeinsam mit Kraftwerk die deutsche Rock-Avantgarde. Ihr Sänger Damo Suzuki singt nach eigenen Angaben in einer Steinzeitsprache. Heute kann der 58-Jährige stolz darauf sein, zu den innovativsten und einflussreichsten Bands aller Zeiten gehört zu haben. Zu ihren Fans gehörten Joy Division, David Bowie und Johnny Rotten, der in den 80ern fast Damos Nachfolger geworden wäre.
Ja, het is in het Duits, maar ik moet aan de slag, en het was zo'n beetje het eerste resultaat op Google.
:wave:

Nu ja, nog eentje dan. Check nummer vier:
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 20 okt 2014, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 20 okt 2014, 09:19

frobbert schreef:
Flaaks schreef:

Je hebt zeker een punt. Het gaat in jouw geval niet om smaak. Die heb je goed beschouwd namelijk helemaal niet :clown:
En jij hebt een beperkte intellectuele capaciteit! Zo komen we er niet, frobbeltje. Probeer nog maar eens. Als je daarbij een iets diplomatieker toon weet te treffen, in plaats van al dat geschreeuw, dan heb je je op dat punt al verbeterd. :up:

Nu moet ik echt gaan. Probeer er vandaag eens geen puinhoop van te maken frobbeltje.

:wave:
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 10:14

Flaaks schreef:Afbeelding
"Bàààààh dakannie dakannie bàààààh bàààààh"
Ik ben de rust zelve hoor maar inderdaad, diplomatiek blijven vind ik moeilijk bij iemand die zich presenteert als serieus muziekliefhebber maar redeneert als een kwijlend kuddeschaap.

Jouw meninkjes zijn ook maar meninkjes Flaakje, hoe stellig je ze hier ook als waarheden poneert. Jij een wat minder grote broek aantrekken als je 't over muziek hebt, ik jou niet meer uitlachen, jij begrijpen? Tot die tijd zul je mijn spot en hoon moeten verdragen :up:

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 11:38

Krautsurfer schreef:[Is wel een grapje en bovendien ongelofelijke onzin. Ze hadden juist eens schurfthekel aan dergelijke bands en deden alles om er maar niet op te lijken. Nou ja, als dat beinvloed is... :no
Zu ihren Fans gehörten Joy Division, David Bowie und Johnny Rotten, der in den 80ern fast Damos Nachfolger geworden wäre.

Dat ze er wel eens een plaatje van gehoord hebben is niet direct een invloed, Johnny Rotten was niet te intervieuwen in die tijd en brulde alleen maar onzin zoals gezegd qoutje, Er is werkelijk niet vergelijkbaars te herkennen in de zangstijlen van peter Hamil en Johnny Rotten en als laatste die duitse quote: Omdat ze in de 80er jaren fan waren zijn ze in 1974/75 beinvloed? :no:
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 11:57

Siegje zit in de ontkenningsfase en heeft kennelijk ook een wat beperkt idee over wat 'beïnvloed zijn door' zoal kan inhouden.

Ondergetekende is overigens de bezitter van onderstaand door de Pistols zelf samengestelde CD'tje. Ik zal maar niet verwachten dat dit Siegje overtuigt. Sommige mensen (m.n. die van religieuze grondslag schijnt 't) houden nu eenmaal graag krampachtig vast aan het zelfgeschapen wereldbeeld.
Afbeelding

Onderstaand filmpje zal dus ook wel niet waar zijn:

Link

Ik zie de volgende ontkennende drogredenering graag tegemoet :drink:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 13:00

Siegfried Stahl schreef:
Krautsurfer schreef:[Is wel een grapje en bovendien ongelofelijke onzin. Ze hadden juist eens schurfthekel aan dergelijke bands en deden alles om er maar niet op te lijken. Nou ja, als dat beinvloed is... :no
Zu ihren Fans gehörten Joy Division, David Bowie und Johnny Rotten, der in den 80ern fast Damos Nachfolger geworden wäre.

Dat ze er wel eens een plaatje van gehoord hebben is niet direct een invloed, Johnny Rotten was niet te intervieuwen in die tijd en brulde alleen maar onzin zoals gezegd qoutje, Er is werkelijk niet vergelijkbaars te herkennen in de zangstijlen van peter Hamil en Johnny Rotten en als laatste die duitse quote: Omdat ze in de 80er jaren fan waren zijn ze in 1974/75 beinvloed? :no:
Echt Sieg...
Je daalt in mijn achting.
Het zijn gewoon bekende feiten. Doe zelf je huiswerk maar. Gewoon effe Googelen.
En daarbij, dat je een zanger of band waardeert hoeft nog niet te betekenen dat je 'm moet kopieeren.
Weet je eigenlijk wel wat inspiratie betekent?

Nog een edit:
De Wiki's schreef:Lydon was also interested in dub music. McLaren was said to have been upset when Lydon revealed during a radio interview that his influences included progressive experimentalists like Magma, Can, Captain Beefheart and Van der Graaf Generator.
ennnnnn nog 1!
Een andere Wiki die over Neu! gaat schreef:Dinger's rock song "Hero" was an inspiration for many musicians of the time, including John Lydon of the Sex Pistols, and is since considered an example of proto-punk.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 19:18

Ach heden ...dat heb ik weer...een discussie met twee stokdoven...luister jongelui....als een muzikant beinvloed is door een andere muzikant moet je daar ook iets van terug kunnen horen in zijn muziek....Bernstein, Shostakovich, Tsjaikowski en Dvorak zijn allemaal beinvloed door Beethoven en dat kun je dan ook duidelijk horen....de Clash was beinvloed door de reggae en dat kun je horen. Het geluid van the Pistols was beinvloed door the new York Dolls ...en dat kun je horen. The pistols waren niet beinvloed door Can of vdg generator.
Dat johhny Rotton voor mijn part elke avond aan één stuk vdg en can zat te luisteren is fijn maar er is geen greintje invloed van die bands te bekennen in de muziek van de Pistols. Erger ,nog...Lydon had geen ene reet te vertellen hoe de muziek ging klinken want dat regelde Malcolm mcLaren...en die had echt niet het geluid van Peter Hamil in gedachten bij het gekrijs van Lydon. Gklen Matlock , de Bassist had wel eens een idee en kon gelijk opstappen...beinvloed...me reet!

O, en dan als heilig bewijs aan komen kakken met wat internet quotjes ,gemaakt door net zulke kritiekloze volgertjes als jullie die alle sardonische intervieuws van Johnny Rotten als serieuze waarheid hebben zitten neerpennen...ach en wee..

En als klap op de vuurpijl ook nog met een mojo cd ( ik herhaal even : cd....die werd vast niet meegeleverd met de 75 uitgave van de eerste singeltjes he) van give or take een jaar of 15 na dato, samengesteld door een minkukel van de mojo redactie die , net als jullie luistert met zijn ogen en niet met zijn oren.

Heren , u moet u schamen.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 19:43

frobbert schreef:Onderstaand filmpje zal dus ook wel niet waar zijn:

Link

Ik zie de volgende ontkennende drogredenering graag tegemoet :drink:

Dit heet een covertje doen bij een optreden...dit is niet beinvloed zijn door. Dit is een covertje....dit is niet beinvloed zijn door.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 19:46

Link

Nog een covertje....dit betekent niet dat blof is beinvloed door ACDC....want er is geen één blof liedje waar je ook maar iets van acdc in terug hoort. Dit is een covertje!
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 19:57

:lol: Hij moet er wel z'n best voor doen hè, Siegje, om iets te ontkrachten dat gewoon common knowledge is :clown:

Ach, pruttel maar lekker verder hoor. Ik neem de betrokkenen zelf wat dat betreft serieuzer. Johnny Rotten is trouwens ook een groot fan van Van Halen en (jawel!) Kate Bush :yes:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 19:59

Siegfried Stahl schreef:Ach heden ...dat heb ik weer...een discussie met twee stokdoven...luister jongelui....als een muzikant beinvloed is door een andere muzikant moet je daar ook iets van terug kunnen horen in zijn muziek....Bernstein, Shostakovich, Tsjaikowski en Dvorak zijn allemaal beinvloed door Beethoven en dat kun je dan ook duidelijk horen....de Clash was beinvloed door de reggae en dat kun je horen. Het geluid van the Pistols was beinvloed door the new York Dolls ...en dat kun je horen. The pistols waren niet beinvloed door Can of vdg generator.
Dat johhny Rotton voor mijn part elke avond aan één stuk vdg en can zat te luisteren is fijn maar er is geen greintje invloed van die bands te bekennen in de muziek van de Pistols. Erger ,nog...Lydon had geen ene reet te vertellen hoe de muziek ging klinken want dat regelde Malcolm mcLaren...en die had echt niet het geluid van Peter Hamil in gedachten bij het gekrijs van Lydon. Gklen Matlock , de Bassist had wel eens een idee en kon gelijk opstappen...beinvloed...me reet!

O, en dan als heilig bewijs aan komen kakken met wat internet quotjes ,gemaakt door net zulke kritiekloze volgertjes als jullie die alle sardonische intervieuws van Johnny Rotten als serieuze waarheid hebben zitten neerpennen...ach en wee..

En als klap op de vuurpijl ook nog met een mojo cd ( ik herhaal even : cd....die werd vast niet meegeleverd met de 75 uitgave van de eerste singeltjes he) van give or take een jaar of 15 na dato, samengesteld door een minkukel van de mojo redactie die , net als jullie luistert met zijn ogen en niet met zijn oren.

Siegfried, het is echt gelul.
Ik laat mij als illustrator ook beïnvloeden en inspireren door andere illustratoren, terwijl je het niet direct terugziet in mijn werk. Mischien een bepaalde kleur. Maar misschien laat ik me ook inspireren door een bepaalde schrijver. Of de beelden die bepaalde muziek bij me oproept.
Geen hond zou de bron kunnen herleiden.
Toen ik nog wel 's in bandjes speelden liet ik me ook beinvloeden door allerlei bands. Misschien een bepaalde attitude, misschien een bepaalde aanpak. Maar je zou het nooit direct kunnen horen.
Dat je dit proces niet snapt zegt vrij veel over je.
Ook de feiten die voor iedereen vaststaan afdoen als non-valide internetquotes komt over alsof je gewoon te eigenwijs bent om je ongelijk toe te geven.
Om bij het specifieke voorbeeld te blijven: ik (en vele anderen) was al voor het hele internet opkwam op de hoogte van de progrock-voorbeelden van bepaalde punkmuziekanten.
Lees anders misschien eens een boek of zo.
Of dit interview met Keith Levene
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 20 okt 2014, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 20:05

Siegfried Stahl schreef:Ach heden ...dat heb ik weer...een discussie met twee stokdoven...luister jongelui....als een muzikant beinvloed is door een andere muzikant moet je daar ook iets van terug kunnen horen in zijn muziek...
O ja joh? Waarom dan?

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 21:23

Ja, dat heb je met invloeden he...anders zijn het geen invloeden. .

Zo zou Marco Borsato zomaar kunnen zeggen dat hij heel erg beïnvloed is door Orange Goblin en in uw wereld wordt dat dat direct voor waar aangenomen terwijl ik dan eerst het bewijs in de muziek terug zou willen horen voordat ik e.e.a. zou beamen.

Zelfs al zou ik daarvoor naar Marco Borsato moeten luisteren.
Weet u frobbert, u leest te veel en luistert te weinig....juist dat waarvan u flaaks zoveel beschuldigd. Maar we waren het er al over eens dat u best veel op flaaks leek qua muziekbeleving toch?
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 okt 2014, 21:24

Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:Ach heden ...dat heb ik weer...een discussie met twee stokdoven...luister jongelui....als een muzikant beinvloed is door een andere muzikant moet je daar ook iets van terug kunnen horen in zijn muziek....Bernstein, Shostakovich, Tsjaikowski en Dvorak zijn allemaal beinvloed door Beethoven en dat kun je dan ook duidelijk horen....de Clash was beinvloed door de reggae en dat kun je horen. Het geluid van the Pistols was beinvloed door the new York Dolls ...en dat kun je horen. The pistols waren niet beinvloed door Can of vdg generator.

Ik laat mij als illustrator ook beïnvloeden en inspireren door andere illustratoren, terwijl je het niet direct terugziet in mijn werk. Mischien een bepaalde kleur. Maar misschien laat ik me ook inspireren door een bepaalde schrijver. Of de beelden die bepaalde muziek bij me oproept.
Toen ik nog wel 's in bandjes speelden liet ik me ook beinvloeden door allerlei bands. Misschien een bepaalde attitude, misschien een bepaalde aanpak. Maar je zou het nooit direct kunnen horen.
Ook de feiten die voor iedereen vaststaan afdoen als non-valide internetquotes komt over alsof je gewoon te eigenwijs bent om je ongelijk toe te geven.
Om bij het specifieke voorbeeld te blijven: ik (en vele anderen) was al voor het hele internet opkwam op de hoogte van de progrock-voorbeelden van bepaalde punkmuziekanten.

En op hoeveel plaatjes van the Clash heeft Keith Levine ook alweer meegespeeld?Nul toch?

Trouwens, je leest niet: Johnny Rotten had niks te vertellen over zijn muziek...hij was gewoon een zanger (!) van een bij elkaar gesprokkeld bandje (wel een leuk bandje , al schijnt de hele elpee door sessiemuzikanten ingespeeld te zijn...zo gaan de geruchten tenminste) en had geen...ik herhaal: geen invloed op het eindprodukt.

Dat hij later bij Pil wel zijn invloedjes mocht laten horen,nou ja het zal wel....echt goed werd het nooit meer.
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 22:26

Siegfried Stahl schreef:Ja, dat heb je met invloeden he...anders zijn het geen invloeden. .
:crazy: Says who?

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 20 okt 2014, 22:34

Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:

Is geen grap, is feit.
En Neu!.
Hawkwind waren ze ook fan van. Hoewel dat wat meer voor de hand ligt. En er zijn meer onverwachte connecties tussen prog en punk.
They told me I could work with this guy Nunu, who was Alan's drum roadie. My job was to clean the cymbals and change the snare. I would sit behind Alan and watch him drum. He had every possible analog/acoustic percussion instrument you could imagine, including a moog drum (you'd plug it into a mini-moog and you didn't know what noise it was going to make). It was just INCREDIBLE, just watching your favorite band that got voted best band in the world, that you've been arguing about with people
The Damned waren dan weer Floyd-fans en wilden hun 2e plaat door Syd Barrett geproduceert hebben (hoewel Barrett erg moeilijk voor 'prog' kan doorgaan).

Je zou kunnen beargumenteren dat Yes in z'n eigen medium bijzonder succesvol was. En dat zou je ook kunnen beargumenteren voor AM. Yes heeft z'n hoogtijdagen natuurlijk alweer 40 jaar achter de rug. Maar ze zijn als benchmark binnen hun genre nog steeds relevant. Het moet natuurlijk nog blijken of dat AM ook gaat lukken.
Maar of ze dat nu lukt of niet, nog steeds is dat geen maatstaf voor kwaliteit. Yes had de pretentie om de grenzen van popmuziek op te rekken. Net zoals zoveel bands in de vroege jaren '70. Een nobel streven! Altijd vooruit. Totdat het omviel. AM probeert dan juist weer 'traditioneler' te klinken, en grijpen terug op het 'liedje'. Waar ze dan weer erg goed in zijn.
Het is maar wat je in muziek zoekt. Het zal jullie niet verbazen dat ik wel wat heb, (en vroeger nog veel meer) met bands die in ieder geval pretenties hebben. Je gaat niet in een band spelen omdat je zo lekker gewoon wilt blijven. Maar of die pretentie nu bestaat uit zo virtuoos mogelijk popdeuntjes uit te bouwen tot iets nieuws, of uit het vakkundig liedjes willen maken doet er eigenlijk niet toe.
Om die maatstaven vervolgens over te dragen aan de waan van het moment is natuurlijk belachelijk, maar het is tegelijkertijd de motor achter het per definitie trendgevoelige medium 'popmuziek'.
(Bovendien komt Steve Howe, Yes' gitarist uit Tomorrow.. En die hebben me toch een paar fraaie liejes op hun naam staan..)
Mooi gesproken.
Tomorrow is toch ook van dat Grocer Jack liedje? :drink:

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 20 okt 2014, 22:36

Link

:up: Was inderdaad de zanger van Tomorrow. De band was not amused met dit liedje. :lol:

Zeg Flaaks...kan dit liedje eigenlijk nog? Ik vind van heel erg wel. :yes:
Laatst gewijzigd door 1ofthemFaces op 20 okt 2014, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 22:37

1ofthemFaces schreef:
Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:

Is geen grap, is feit.
En Neu!.

Mooi gesproken.
Tomorrow is toch ook van dat Grocer Hij-Wiens-Naam-Niet-Genoemd-Mag-Worden liedje? :drink:
Uit m'n blote hoofd; ja, dat was Keith West.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 20 okt 2014, 22:37

1ofthemFaces schreef: Mooi gesproken.
Tomorrow is toch ook van dat Grocer Hij-Wiens-Naam-Niet-Genoemd-Mag-Worden liedje? :drink:
Eigenlijk is het alleen Tomorrow-zanger Keith West met het orkestje van Mark Wirtz maar het staat wel op sommige persingen van het eerste (en volgens mij enige) Tomorrow-album (ook op de mijne).

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 okt 2014, 22:46

Siegfried Stahl schreef:
Krautsurfer schreef:

En op hoeveel plaatjes van the Clash heeft Keith Levine ook alweer meegespeeld?Nul toch?

Trouwens, je leest niet: Johnny Rotten had niks te vertellen over zijn muziek...hij was gewoon een zanger (!) van een bij elkaar gesprokkeld bandje (wel een leuk bandje , al schijnt de hele elpee door sessiemuzikanten ingespeeld te zijn...zo gaan de geruchten tenminste) en had geen...ik herhaal: geen invloed op het eindprodukt.

Dat hij later bij Pil wel zijn invloedjes mocht laten horen,nou ja het zal wel....echt goed werd het nooit meer.
Wat maakt het uit, Sieg. Hij heeft The Clash helpen oprichten. En Pil. En zat met Sid Vicious in een band. Hoe punk wil je het hebben? En hij was fan van Yes...
Johnny Rotten was fan van Can en Hawkwind. En Neu! (Die Neu! Invloed kun je wel degelijk horen, luister Hero van het album neu75 maar eens. Weet je gelijk waarom Rotten zo zingt. Heeft geen zak met McLaren te maken)
Kortom, er is inspiratie, waardering en invloed vanuit de progrock terug te vinden in de stroming die Punk heet. Natuurlijk ook een frisse hoeveelheid kritiek, maar zo zwart wit als jij het stelt is het nooit geweest. Die hele domme hokjes zijn nooit zo strak afgebakend geweest.
Zie ook mijn eerdere voorbeelden van de Peter Gabriel / Vibrators en Damned / Pink Floyd connectie.
Waarom zou je het ontkennen?
Heb je een weddenschap lopen of zo?

Plaats reactie