Invloeden

Deel hier uw muzikale ervaringen
Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 14:44

frobbert schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:Hij plaatst punk namelijk overduidelijk in een breder verband.
En dat zouden meer mensen moeten doen!
:up:
Yep :up:

Lastig, want veel mensen zien punk nog altijd eerst en vooral als een 'genre' :erm:
Laat me raden: punk is een attitude?

Of: genres bestaan niet?
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 14:45

Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:Hij plaatst punk namelijk overduidelijk in een breder verband.
En dat zouden meer mensen moeten doen!
:up:
En in dat breder verband zullen de woorden Can, Krautrock en Germany niet voorkomen.

Die worden namelijk genoemd in het hoofdstuk daarna: 'dance stance'. :hitler:

Nou ja, Can wordt helemaal niet genoemd in dat boek, maar dat terzijde.
Het lijkt me dat dat boek aan een herziene uitgave toe is.
:p
Bij deze raad ik je het van harte aan. :yes:
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 25 jan 2017, 14:48

gung ho schreef:
frobbert schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:Hij plaatst punk namelijk overduidelijk in een breder verband.
En dat zouden meer mensen moeten doen!
:up:
Yep :up:

Lastig, want veel mensen zien punk nog altijd eerst en vooral als een 'genre' :erm:
Laat me raden: punk is een attitude?

Of: genres bestaan niet?
Als ik even mag...

Punk is zeker ook een attitude, maar een attitude die er al lang was voordat het label 'punk' erop geplakt werd.
Uiteindelijk bestaan genres niet, maar je zou een genre kunnen definieren als de omgeving van een punt in een meerdimensionaal verloop.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 25 jan 2017, 14:49

gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:Hij plaatst punk namelijk overduidelijk in een breder verband.
En dat zouden meer mensen moeten doen!
:up:
En in dat breder verband zullen de woorden Can, Krautrock en Germany niet voorkomen.

Die worden namelijk genoemd in het hoofdstuk daarna: 'dance stance'. :hitler:

Nou ja, Can wordt helemaal niet genoemd in dat boek, maar dat terzijde.
Het lijkt me dat dat boek aan een herziene uitgave toe is.
:p
Bij deze raad ik je het van harte aan. :yes:
Mooi.
Ik wacht nog even je recensie af.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 14:56

gung ho schreef:Afbeelding

Uitermate vermakelijk boek over de geschiedenis van populaire muziek. Van de de verkoop van bladmuziek in de negentiende eeuw via de eerste opname-en afspeeltechnieken naar jazz en zo verder. Ik ben nu op de helft van het boek en we zijn aangeland halverwege de jaren '60. Wat ik ontzettend goed vind aan het boek is dat Doggett de overbekende verhalen (Elvis, The Beatles) weglaat en beroemde bands en artiesten in een breder kader weet te plaatsen. Zo krijgt Sinatra meer aandacht dan Elvis, wordt Engeland een muzikaal achtergebleven gebied en geeft hij alle ruimte aan citaten uit kranten, muziekbladen e.d. Dat levert een prachtig beeld op van een behoudende industrie die moeizaam omgaat met sociale veranderingen.

Geschiedenis op z'n best.
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 25 jan 2017, 15:07

gung ho schreef:Laat me raden: punk is een attitude?
Zeker. Ook :yes:
gung ho schreef:Of: genres bestaan niet?
Túúrlijk bestaan genres wel. Maar hun voornaamste functie is m.i. die van handige richtlijn, ook omdat de zogenaamde grenzen ertussen vaag zijn en voortdurend verschuiven. Zo zie ik het althans. Er bestaan natuurlijk ook mensen die er hele rigide genre-grenzen op na houden, en die erg van streek raken als daaraan gemorreld wordt :drinkpig:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 15:09

Krautsurfer schreef:
je zou een genre kunnen definieren als de omgeving van een punt in een meerdimensionaal verloop.
Heb je Google Translate gebruikt?
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 15:11

frobbert schreef:
gung ho schreef:Laat me raden: punk is een attitude?
Zeker. Ook :yes:
gung ho schreef:Of: genres bestaan niet?
Túúrlijk bestaan genres wel. Maar hun voornaamste functie is m.i. die van handige richtlijn, ook omdat de zogenaamde grenzen ertussen vaag zijn en voortdurend verschuiven. Zo zie ik het althans. Er bestaan natuurlijk ook mensen die er hele rigide genre-grenzen op na houden, en die erg van streek raken als daaraan gemorreld wordt :drinkpig:
Laat me raden: niemand op dit forum hoeft zich aangesproken te voelen.
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 25 jan 2017, 15:14

gung ho schreef:
frobbert schreef:
gung ho schreef:Laat me raden: punk is een attitude?
Zeker. Ook :yes:
gung ho schreef:Of: genres bestaan niet?
Túúrlijk bestaan genres wel. Maar hun voornaamste functie is m.i. die van handige richtlijn, ook omdat de zogenaamde grenzen ertussen vaag zijn en voortdurend verschuiven. Zo zie ik het althans. Er bestaan natuurlijk ook mensen die er hele rigide genre-grenzen op na houden, en die erg van streek raken als daaraan gemorreld wordt :drinkpig:
Laat me raden: niemand op dit forum hoeft zich aangesproken te voelen.
:crazy:

Da's toch niet aan mij om dat te bepalen?

Jij natuurlijk niet, met je 'genre-vrij' en je 'eclectisch' :drinkpig:

Is dat een geruststelling? :upup:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 25 jan 2017, 15:42

gung ho schreef:
gung ho schreef:Afbeelding

Uitermate vermakelijk boek over de geschiedenis van populaire muziek. Van de de verkoop van bladmuziek in de negentiende eeuw via de eerste opname-en afspeeltechnieken naar jazz en zo verder. Ik ben nu op de helft van het boek en we zijn aangeland halverwege de jaren '60. Wat ik ontzettend goed vind aan het boek is dat Doggett de overbekende verhalen (Elvis, The Beatles) weglaat en beroemde bands en artiesten in een breder kader weet te plaatsen. Zo krijgt Sinatra meer aandacht dan Elvis, wordt Engeland een muzikaal achtergebleven gebied en geeft hij alle ruimte aan citaten uit kranten, muziekbladen e.d. Dat levert een prachtig beeld op van een behoudende industrie die moeizaam omgaat met sociale veranderingen.

Geschiedenis op z'n best.
ok, staat in de wishlist.
:up:
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 25 jan 2017, 15:43

gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
je zou een genre kunnen definieren als de omgeving van een punt in een meerdimensionaal verloop.
Heb je Google Translate gebruikt?
Nee, maar dat zou ongetwijfeld hilarische resultaten opleveren.

Ik weet dat het wat zwammig klinkt, maar ik zat tussen een vergadering en een brainstorm in.
Jelui doet het er maar mee.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 15:59

Peter Doggett plaatst de invloeden van Engelse punk halverwege de jaren '60 en begin jaren '70. Ergens tussen pop, garage en glamrock in. Punk is volgens hem geen schisma, maar een verjonging. Punk kan terug naar de basis (Ramones) of wat meer geproduceerd (Pistols) klinken, maar is met opzet 'dom'.
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 16:09

frobbert schreef: :crazy:

Da's toch niet aan mij om dat te bepalen?

Jij natuurlijk niet, met je 'genre-vrij' en je 'eclectisch' :drinkpig:

Is dat een geruststelling? :upup:
Het werkt bevreemdend. Je geeft je mening over mensen die niet participeren in deze discussie. Enfin: je zult zelf wel weten wat je bedoeling was.

Daarnaast schreef ik: genre-overstijgend. Wat genrevrij is weet ik niet.
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 25 jan 2017, 16:36

Da's mooi want de hele aanleiding van deze discussie was (en is) m.i. iets bevreemdends.

Maar ik sluit me verder aan bij Kraut en zijn mening dat het hier louter semantiek betreft :up:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
gung ho
Forumjunk
Forumjunk
Berichten: 9887
Lid geworden op: 03 jan 2009, 18:28

Re: Invloeden

Bericht door gung ho » 25 jan 2017, 17:22

:yawn:
It's just not understanding...

Gebruikersavatar
Coyote
Heeft Geen Leven
Berichten: 3669
Lid geworden op: 04 jan 2009, 22:47

Re: Invloeden

Bericht door Coyote » 25 jan 2017, 20:09

Dit lijkt me voorlopig een betrouwbare site
Coyote schreef:http://inflooenz.com/


Can wordt inderdaad als derde genoemd bij P.I.L.
http://inflooenz.com/?artist=P.I.L.&submit=Search


Echter niet bij Sid Vicious en de Sex Pistols

http://inflooenz.com/?artist=sid+vicous&submit=Search

http://inflooenz.com/?artist=sex+pistols&submit=Search
Nimia familiaritas parit contemptum

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 25 jan 2017, 22:50

Goh, dat is wel vreemd want het is algemeen bekend bij de ware kenner dat juist een band als Can heeft bijgedragen aan de muzikale stijl van the Sex pistols.

Zit die site er niet volledig naast? Want F. uit Goes heeft dit zelf ooit eens gelezen in een stukje van iemand die er ook geen verstand van had, dussss ...........

Toch graag even contact opnemen met de beheerder van die site of het wel klopt?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 28 jan 2017, 23:00

Siegfried Stahl schreef:Goh, dat is wel vreemd want het is algemeen bekend bij de ware kenner dat juist een band als Can heeft bijgedragen aan de muzikale stijl van the Sex pistols.

Zit die site er niet volledig naast? Want F. uit Goes heeft dit zelf ooit eens gelezen in een stukje van iemand die er ook geen verstand van had, dussss ...........

Toch graag even contact opnemen met de beheerder van die site of het wel klopt?
Blijven zuigen he.
Heeft Sid inmiddels Johnny-boy leren kennen toen-ie al dood was?
Zit je haar nog goed?
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 28 jan 2017, 23:41

Heb je al geklaagd bij de beheerder van die site?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Ysfoxy
Forumgod
Berichten: 17798
Lid geworden op: 02 jan 2009, 13:52
Locatie: Erps Kwerps

Re: Invloeden

Bericht door Ysfoxy » 28 jan 2017, 23:44

Grote Goedheid, waarom zijn jullie er weer? :p
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 00:06

Grote goedheid?..... Nou nou Ysfoxy....u mag mij best Siegfried noemen hoor!
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Ysfoxy
Forumgod
Berichten: 17798
Lid geworden op: 02 jan 2009, 13:52
Locatie: Erps Kwerps

Re: Invloeden

Bericht door Ysfoxy » 29 jan 2017, 00:20

Allez, vooruit dan, best Siegfried!

Maar, je post uit het hiernamaals?

Afbeelding
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 12:39

Het was een mooie dienst. Zeker!
Goed lettertype ook. Daaruit blijkt wel waar mijn sympathie lag dacht ik zo.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Rckty
Hop hop
Berichten: 256
Lid geworden op: 07 aug 2014, 19:29

Re: Invloeden

Bericht door Rckty » 29 jan 2017, 13:27

Voll Dankbarkeit für alle Liebe und Güte, die er uns in seinem Leben schenkte...

Sluit ik me graag bij aan. Siegfried, nog bedankt voor alles. :cry: :flowers:

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 14:11

Och, het was niets.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 14:11

Och, het was niets.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 14:11

Het was 2 keer niks dus.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 29 jan 2017, 15:49

Voor de mensen die het allemaal niet meer kunnen volgen zal ik 'm even kort samenvatten:

Frob: “Invloeden. Wat zijn dat eigenlijk?”
Kraut: “Ook een attitude kan een invloed zijn”
Sieg: “Zo dus jullie vinden Can punk!?”
Gung: “Nee, een invloed moet je kunnen horen”
Krypt: “Je moet het kunnen horen, zelfs als je het niet kunt horen”
Iker: “Ik heb ook wel eens iets gemaakt dat ergens door beïnvloed was”
Sieg: “Jullie zijn allemaal stom en snappen niks van punk!”
Gung: “Jullie definitie van de term invloeden is te breed”
Frob: “Met puristen valt niet te discussiëren”
Gung: “Zo, dat is nogal op de man gespeeld!”
Kraut: “Het is een semantische discussie”
Sieg: “Nietes nietes nietes punk punk punk stom stom stom met je kont door de helft!”

:up:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 16:53

:? ?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 29 jan 2017, 19:34

Siegfried Stahl schreef:Geïnspireerd is wat anders dan beïnvloed
Is dat zo? Zoja, wat is dan het verschil? Iemand?
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 20:21

O ja...sorry...jij kent nog niet de betekenis van alle woordjes....sorry, was ik even vergeten.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 20:23

Nou vooruit:

http://www.encyclo.nl/begrip/invloed
http://www.encyclo.nl/begrip/inspiratie

Misschien wat moeilijk voor je maar probeer het gewoon eens te lezen.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 29 jan 2017, 20:24

Siegfried Stahl schreef:O ja...sorry...jij kent nog niet de betekenis van alle woordjes....sorry, was ik even vergeten.
...en jij wel natuurlijk. Goed, leg maar uit dan. Ben benieuwd :up:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
frobbert
Forumspammer
Forumspammer
Berichten: 7056
Lid geworden op: 26 jul 2009, 14:48

Re: Invloeden

Bericht door frobbert » 29 jan 2017, 20:25

Siegfried Stahl schreef:Nou vooruit:

http://www.encyclo.nl/begrip/invloed
http://www.encyclo.nl/begrip/inspiratie

Misschien wat moeilijk voor je maar probeer het gewoon eens te lezen.
Heb 't gelezen. En hoe vertaalt zich dit in muziektermen volgens jou?
“May my mercy prevail over my wrath.”

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 20:30

:clap:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 29 jan 2017, 20:34

frobbert schreef:
Siegfried Stahl schreef:Nou vooruit:

http://www.encyclo.nl/begrip/invloed
http://www.encyclo.nl/begrip/inspiratie

Misschien wat moeilijk voor je maar probeer het gewoon eens te lezen.
Heb 't gelezen. En hoe vertaalt zich dit in muziektermen volgens jou?
Maar goed, zelfs jij snapt dat het verschillende begrippen zijn. Nou, en in muziektermen zijn het ook nog steeds verschillende begrippen..
Lees de gegeven linkjes anders gewoon nog even een paar keer door. Je bent wat traag van begrip maar ik weet zeker dat ook bij jouw het kwartje weleens zal vallen!
Ooit!
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Number9
Knuffelnerd
Berichten: 12265
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:37

Re: Invloeden

Bericht door Number9 » 29 jan 2017, 22:25

Siegfried Stahl schreef:
frobbert schreef:
Siegfried Stahl schreef:Nou vooruit:

http://www.encyclo.nl/begrip/invloed
http://www.encyclo.nl/begrip/inspiratie

Misschien wat moeilijk voor je maar probeer het gewoon eens te lezen.
Heb 't gelezen. En hoe vertaalt zich dit in muziektermen volgens jou?
Maar goed, zelfs jij snapt dat het verschillende begrippen zijn. Nou, en in muziektermen zijn het ook nog steeds verschillende begrippen..
Lees de gegeven linkjes anders gewoon nog even een paar keer door. Je bent wat traag van begrip maar ik weet zeker dat ook bij jouw het kwartje weleens zal vallen!
Ooit!
'Kwartje'... :lol:
'The Little Quarter of Cock'. :pig:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 01 jun 2018, 13:46

Goh, waar ik nú ineens tegenaan loop..
They never found another full-time vocalist, though in a fascinating case of what-if, Can super-fan John Lydon contacted the band’s office in the wake of the Sex Pistols’ split, offering his services. “Maybe it would have been wonderful,” says Schmidt, “but it was too late”: Can had run its course.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 15:43

Je zal wel gewoon tegen de kastdeur gelopen zijn want als ik dat linkje aanklik krijg ik 404 page not found. Heb je dat citaat zelf geschreven?

Superfan! :lol: :worship: :lol:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 15:44

Een beetje te opvallend he?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 01 jun 2018, 15:54

Linkje doet het gewoon hoor.
Maar hee, omdat ik weet dat je je voor dergelijke materie interesseert hier de volledige tekst:

In the dining room of his rambling farmhouse in Provence, Irmin Schmidt pours a glass of rosé in preparation for being interviewed. At 81, he is twinkly, genial company, a little at odds with the image he projected as the keyboard player in Can, the Cologne band once described as “the most influential and revered avant-garde band of the late 20th century”. While his bandmate Holger Czukay used to play up for the camera, Schmidt tended to stare sternly down it from between a pair of immense sideburns, every inch the serious musician who had trained under Karlheinz Stockhausen.

Since the band split up in 1979, he has made solo albums, conducted, written film scores, penned an opera. He says he doesn’t much concern himself with the past. He is dismissive of Can’s brief late-80s reunion on the grounds that it “sounded too much like Can” and balked at a suggestion that he should join an all-star Can tribute group at the Barbican’s 2017 celebration of the band’s 50th anniversary: “It was a wonderful performance they did, but I mean, playing a Can piece as a song, having to learn the fucking piece and remember it …” He laughs. “We never cared about what people expected. I always imagined if one day we would go onstage again, people would think: ‘No, this isn’t Can. This is another group – we are in the wrong place.’”

But, of late, he has been dwelling on the band’s history. For one thing, 2017 left him the sole survivor of Can’s original four-piece line-up. Guitarist Michael Karoli died of cancer in 2001, while drummer Jaki Liebezeit and bassist Holger Czukay both died last year, the latter in the disused Weilerswist cinema that had once housed Can’s Inner Space studio, and where Czukay had continued to live after the band broke up. And then, at the urging of Hildegard, his partner of 51 years and Can’s manager since the early 70s, he has co-authored, with Rob Young, a definitive biography of the band, All Gates Open.

It is a fascinating book, not least because Schmidt’s life was extraordinary even before he formed Can. Born in Berlin in 1937, he can remember seeing Allied planes strafe a German military train with gunfire while he was an evacuee in Austria; returning to Germany in 1946, he found it “absolutely flattened by bombing. I grew up in these total ruins. That was an experience that is still deeply within me: growing up in this town, this land, where everything was devastated, all the buildings, all the culture.” His teenage years were marked not just by the usual adolescent surliness but by an obsessive fury over his homeland’s recent history: he was expelled from school for using its student magazine to expose his teachers’ Nazi pasts, while his relationship with his father – another Nazi supporter who had done nothing to intervene when their Jewish neighbours were taken to Auschwitz – was “pure war”. “Always asking, ‘Why did you do this?’, ‘Why didn’t you do that?’, ‘How could you? How could you?’ I think there is this kind of … mourning within me which I can never get rid of.”

By all accounts a brilliant musician from an early age, he was already a professional classical pianist when he signed up to study under Stockhausen at Cologne’s Rheinische Musikschule. Czukay was a fellow pupil, and Schmidt is rather proud of the fact that, when Stockhausen was later played a selection of experimental German rock tracks, he dismissed all of them except Can’s 1971 track Aumgn. “When he found out who had made it, he said: ‘Well, of course it’s good – these were my students.’”

Schmidt was all set for a life in classical music until a 1965 trip to New York changed his mind. “Germany was very strict; there was this phrase ‘serious music’. But in New York, there was no barrier – people were only interested in whether music was wild and interesting and beautiful.”

On his return, energised by both rock music’s more avant fringe – Frank Zappa, Jimi Hendrix, the Velvet Underground – and by the funk of James Brown and Sly Stone, he recruited Czukay, free-jazz drummer Liebezeit and Karoli. None of them seems to have had any idea what they wanted to do, other than make “new music”. “But when we came together, we all knew what the other had done and where he came from and what he was able to do, and we all had quite a confidence – a brilliant jazz drummer, a bass player who was classically trained but was also a strange and powerful musician, a guitarist who was immensely gifted and inventive, very sensitive. It was that atmosphere of 1968: let’s dare something, let’s have an adventure, we will find an art.”

But even given their backgrounds and the work they put in – they improvised for 12 hours a day, seven days a week, recording everything on tapes pinched by Czukay from Stockhausen’s studio – the art that Can found seems utterly extraordinary. While their music was avant garde, it never sounded like a cerebral exercise. Quite the opposite. It was raw and propulsive and funky, Liebzeit reacting against his free-jazz background by playing hypnotic, cyclical dancefloor grooves. “That was something we had in common,” Schmidt says. “We wanted music that relates to the body. Holger and me, with all this Stockhausen and contemporary music experience, we wanted to be free – we definitely didn’t want intellectual games. If it was intellectual, it never showed. It was even banned in interviews: if I would start talking about sophisticated things, Holger would always butt in: ‘I’ve never read a book in my life!’”

They recruited vocalists – first American expat Malcolm Mooney, later an itinerant Japanese street performer called Damo Suzuki – and between 1969 and 1973 released five of the most acclaimed and influential albums in rock history: Monster Movie, Soundtracks, Tago Mago, Ege Bamyasi and the sublime Future Days. They began playing gigs, always completely improvised. “Ask Hildegard how awful we were when it didn’t work,” chuckles Schmidt. “The astonishing thing in the concerts that went totally wrong, where we didn’t get the groove and it didn’t come together, was that the public didn’t run away or scream ‘Shit!’ – they suffered with us, they didn’t give up. You felt that empathy, and very often we’d play a second set and it would click.”

Indeed, how quickly Can found an audience is one of the more remarkable aspects of All Gates Open. Given that the contents of their albums bore virtually no resemblance to any music that had come before, you might expect them to have been greeted with bewilderment, but no. They had hit singles in Germany and won music press polls. Schmidt remembers a gig in Glasgow where one punter expressed his delight by jumping onstage and hugging him so tightly that one of his ribs broke. They enjoyed themselves in time-honoured rock’n’roll fashion: Schmidt’s method of killing time on the road involved ingesting “a microscopic dose of LSD” and then taking the wheel. “Wonderful!” he insists, noting my horrified expression. “You get extremely concentrated, but it is like driving through a movie. You have to drive extremely carefully. Never had an accident.”

It was, he says, “the most wonderful time of my life”; but still, from the outside, life in Can seems oddly stressful. As well as the constant, obsessive rehearsing, and the high-wire act of their improvised gigs, there was the ongoing tumult of German counter-culture, which had curdled from hippydom to political anger to terrorism and which Can did their best to scrupulously avoid (“I met Andreas Baader in a commune in Munich once and from the first view, I didn’t like him,” says Schmidt). Both Mooney and Suzuki left in cloudy circumstances – the former had a nervous breakdown, the latter joined the Jehovah’s Witnesses – and it’s tempting to wonder if day-to-day life in Can wasn’t a contributory factor. Schmidt says no: he thinks Mooney’s precarious mental state was down to the fact that he was dodging the Vietnam draft and thought he would be caught, while Suzuki was “not fragile at all … He thought: ‘That was Can and now that’s enough.’ Maybe he also felt that it would become a routine, which we actually felt that later on it was.”

They never found another full-time vocalist, though in a fascinating case of what-if, Can super-fan John Lydon contacted the band’s office in the wake of the Sex Pistols’ split, offering his services. “Maybe it would have been wonderful,” says Schmidt, “but it was too late”: Can had run its course. They had always argued ferociously about their music, but the divisions in the band were becoming too wide, and their albums were audibly less focused than they once had been; the spontaneity that had fuelled them had sagged.

The second part of All Gates Open, a selection of interviews and journal entries edited by journalists Max Dax and Robert Defcon, is testament to Can’s nonpareil ability to turn the most curmudgeonly musicians into gushing fans: the late Mark E Smith, nobody’s definition of a suck-up, seems genuinely overawed to meet Schmidt (“He kept cuddling me,” he smiles); Portishead’s Geoff Barrow describes himself as “a stalker” and pumps Schmidt for information about how Can did it. The thing is, Schmidt says, he doesn’t really know. Something inexplicable happened between the four of them, that all his musical training can’t get to the bottom of. “Like in physics,” he says. “Different parts, when they come together, it creates something new. And that’s what Can is. It’s not the sum of us four – it’s something new.”

All Gates Open: The Story of Can, by Rob Young and Irmin Schmidt, is published by Faber & Faber (£25 rrp). To order a copy for £21.25 with free UK p&p, go to guardianbookshop.com
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 01 jun 2018, 16:07

we zullen dóóóóóóóóóórgaan! schreef:JL: Oh those would be minor points, really, in comparison to the vast amount of music that was always readily available to my working class cultural background. I come from a place called Finsbury Park, which is north London. We know it as Arsenal land. I grew up with kids of many different races, creeds, and colors. But the one thing that we had in common was that we were all poor. Music was always everywhere. I grew up with reggae as naturally as I did with British pop music, with Captain Beefheart, with Can, with Miles Davis, as anything else, including Greek and Turkish folk music. As well as Irish [music]. And so music was always readily available, and that is one of the blessings of poorer areas. Musically, we're far more open-minded. And so, my influences are everything ever made by anybody that meant what he was saying. So long as I felt the content was honest and true, it would be instantly loved by me.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 17:59

:lol: Zegt ie dus 40 jaar na dato...
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 18:00

Super fan! Nou zal hij eens een plaatje van Can gehoord hebben...maar superfan? :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 18:01

En hij blijkt ook nog beinvloed door Turkse muziek....jaja, ik dacht altijd al zoiets te horen in Belsen was a gas!
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
MarkS
Heeft niks beters te doen
Berichten: 2667
Lid geworden op: 30 mar 2009, 15:30
Locatie: Stad
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door MarkS » 01 jun 2018, 18:21

:p

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 01 jun 2018, 20:29

Siegfried Stahl schreef:
01 jun 2018, 17:59
:lol: Zegt ie dus 40 jaar na dato...
Ach, als je daadwerkelijk had gelezen had je kunnen weten dat-ie zulke dingen al eerder had gezegd. 40 jaar geleden bijvoorbeeld. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld waaruit blijkt dat zelfs punkertjes als JR niet vies waren van wat progressievere muziek. maar dat-ie zelfs had gesolliciteerd bij Can was nieuw voor me.

Maar goed, het zal allemaal geen invloed op 'm gehad hebben. Ook niet als-ie dat zelf zegt. Ook niet als-ie bij Can om werk vraagt. Ook niet als Can op door hem samengestelde radioavondjes voorbij komt. Want The Sex Pistols klinken niet als Can. Dus had Can geen invloed op JR. Maar dan ook helemaal niks. En al die voorbeelden zijn niet waar, want dan moet Sieg van de harde lijn af, en dat doet pijn.
Too Freud to live, too Jung to die.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 20:48

Gaan we weer: de 20 jarige Rotten dacht heel anders dan de huidige. Zie in het Groningen topic de verwording van Hans Anders: Zo een ontwikkeling heeft dhr. Lydon ook meegemaakt....lijkt geestelijk niet meer op dat pukkelige jochie van vroeger
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Siegfried Stahl
Forumgod
Berichten: 18687
Lid geworden op: 20 jan 2009, 17:36
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 01 jun 2018, 20:50

Trouwens; bij het fraaie no fun hoor je duidelijk ook zoveel meer Grieks en Ierse folk muziek doorklinken dan bij het origineel van Iggy Pop.

Jaja, ik ben om hoor.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983


Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Gebruikersavatar
Krautsurfer
Forum Diva
Berichten: 20243
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:19
Locatie: Berlijn

Re: Invloeden

Bericht door Krautsurfer » 01 jun 2018, 20:54

Siegfried Stahl schreef:
01 jun 2018, 20:48
Gaan we weer: de 20 jarige Rotten dacht heel anders dan de huidige. Zie in het Groningen topic de verwording van Hans Anders: Zo een ontwikkeling heeft dhr. Lydon ook meegemaakt....lijkt geestelijk niet meer op dat pukkelige jochie van vroeger
Gaan we weer.
Hij zegt precies dezelfde dingen nu, als tien jaar geleden, als twintig jaar geleden, als dertig jaar geleden en als veertig jaar geleden. Hij vindt Can een goede band, kent ze al van voor zijn tijd bij de Pistols, heeft ze op de radio gedraaid, en heeft ze zelfs zijn diensten als zanger aangeboden.
De man is wat dat betreft vrij consistent, hij vindt Can minstens zo goed als ik ze vind.

Maar goed.
Doen we het anders.

Kun jij misschien met een interview op de proppen komen waaruit blijkt dat-ie een enorme hekel had aan Can en Van Der Graaf Generator?
Dat zou fijn zijn.
Too Freud to live, too Jung to die.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten