Invloeden

Deel hier uw muzikale ervaringen
frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Invloeden

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 16:44

Ons aller Siegfried is zo van streek door de onthulling (ik dacht dat het algemeen bekend was maar...) dat de Sex Pistols hebben aangegeven beïnvloed te zijn door o.a. Can en Van Der Graaf Generator, me dunkt dat dit onderwerp z'n eigen topic verdient. Zou hij ook weten dat Zappa beïnvloed was door o.a. Stravinsky en Edgard Varese? En Iron Maiden niet alleen door o.a. Jethro Tull, Wishbone Ash, Thin Lizzy en UFO maar ook onze eigen Golden Earring?

Dusss.... wanneer spreekt men van invloeden en ook wat zijn dat eigenlijk precies, invloeden? Definities? Onderbouwde meningen? :bounce:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Re: Invloeden

Bericht door Siegfried Stahl » 21 okt 2014, 17:41

Als Iron maiden Wagner als invloed op zou geven klonk dat overtuigender.

On topic...als een bandje in zijn bio opgeeft beinvloed te zijn door Lionel ritchie en Kanye West dan weet je een beetje wat voor muziek je van ze mag verwachten . Als dat bandje dan blijkt te klinken als Anal Cunt met de bassist van Slayer dan weet je dat ze er maar een beeje op los lopen lullen in die bio.
Dus kloppen hun genoemde invloeden niet.
Grappig genoeg is dat ook gebeurd met the Sex pistols....
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 17:52

frobbert schreef:En Iron Maiden niet alleen door o.a. Jethro Tull, Wishbone Ash, Thin Lizzy en UFO maar ook onze eigen Golden Earring?
:bounce: en door Genesis! :bounce:
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 18:07

Siegfried Stahl schreef:Als Iron maiden Wagner als invloed op zou geven klonk dat overtuigender.

On topic...als een bandje in zijn bio opgeeft beinvloed te zijn door Lionel ritchie en Kanye West dan weet je een beetje wat voor muziek je van ze mag verwachten . Als dat bandje dan blijkt te klinken als Anal Cunt met de bassist van Slayer dan weet je dat ze er maar een beeje op los lopen lullen in die bio.
Dus kloppen hun genoemde invloeden niet.
Als de zanger van datzelfde bandje hetzelfde opgeblazen ego heeft als West, en hetzelfde kapsel als Richie klopt het weer wel.
:pig:
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 18:40

Krautsurfer schreef:
Siegfried Stahl schreef:Als Iron maiden Wagner als invloed op zou geven klonk dat overtuigender.
Manowar en Bathory doen dat (serieus).. Joey DeMaio heeft z'n huis ook Wahnfried genoemd, naar Wagners optrekje in Bayreuth.

Afbeelding

Afbeelding

:lol:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 21 okt 2014, 18:49

Krautsurfer schreef: Als de zanger van datzelfde bandje hetzelfde opgeblazen ego heeft als West, en hetzelfde kapsel als Richie klopt het weer wel.
:pig:
Jeemig wat een domme opmerking.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 18:53

Oh ja joh?
Ik kan er anders ook nog wel een paar quoten.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 19:08

Siegfried Stahl schreef:Dus kloppen hun genoemde invloeden niet.
Dussssss.... invloeden moeten 'kloppen'? :crazy:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 19:16

Met groot plezier heb ik toentertijd de cd van de Pistols geluisterd. Ik heb er Halleluwah van Can door leren kennen. Dus van mij geen kwaad woord over die verzamelaar. Net als Siegfried vraag ik me wel af waaruit zou moeten blijken dat de Pistols door Can zijn beïnvloed. Misschien kenden ze het van de radio, misschien had mama Rotten de plaat wel in de kast staan en misschien, heel misschien, hebben de Pistols ervoor gekozen Can jaren na dato aan te wijzen als een band die een grote invloed had op hun muziek.
It's just not understanding...

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 21 okt 2014, 19:20

frobbert schreef:
Siegfried Stahl schreef:Dus kloppen hun genoemde invloeden niet.
Dussssss.... invloeden moeten 'kloppen'? :crazy:
Siegfried bedoelt dat als genoemde invloeden niet terug te vinden zijn in het werk, dat dan die invloeden feitelijk niet kloppen. Zo'n artiest roept dan maar wat.

Je moet nu ook eens ophouden alles hardop te vragen, frobbeltje, dat begint wat irritant te worden. Misschien moet je even wachten hoe een discussie zich ontwikkelt, om dan iets slimmer voor de dag te komen.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 19:26

gung ho schreef:Net als Siegfried vraag ik me wel af waaruit zou moeten blijken dat de Pistols door Can zijn beïnvloed.
Flaaks schreef:Siegfried bedoelt dat als genoemde invloeden niet terug te vinden zijn in het werk, dat dan die invloeden feitelijk niet kloppen. Zo'n artiest roept dan maar wat.
Waarom zouden invloeden 'te horen' moeten zijn?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 19:40

Ik ben het volledig met frobbert eens.
Je kan je net zo goed laten beïnvloeden door een bepaalde houding of aanpak.
Daarbij stelt Sieg dat alle punks per definitie een hekel hadden aan prog, terwijl frobbert en ik nu al een paar dagen met voorbeelden aankomen waaruit blijkt dat dat niet zo simpel lag.

Waar punks een hekel aan hadden (ik ga effe kort door de bocht) was overpretentieusheid. Het idee dat je alleen muziek kan maken als je voor tonnen aan apparatuur op het podium kunt neerzetten, bijvoorbeeld.
Maar met bands als Van der Graaf Generator en Can is dat nooit het geval geweest.
Rotten vond ze okee. Maar Siegje wil dat maar niet aannemen.
Levene vond Yes geweldig.. Maar volgens Siegje heeft-ie dan ineens niks meer met punk te maken...
Hij blijft maar hameren dat als iets niet direct terug te horen valt in de muziek, dat het dan geen invloed heeft. Daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn, want dat veronderstelt een bord voor je kop van epische proporties.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 21 okt 2014, 19:45

frobbert schreef: Waarom zouden invloeden 'te horen' moeten zijn?
Zucht, daar gaan we weer. Welnu, frobbeltje, invloeden 'moeten' niet te horen zijn. Dat zeggen wij niet! Je kunt wel constateren dat genoemde invloeden er eventueel 'niet' zijn.

Ter vergelijking: als iemand zegt dat jij 'niet' gek bent, dan betekent dat niet per sé dat jij gek zou 'moeten' zijn.

Overigens, dit is een fictief voorbeeld, maar soms vraag ik me af...
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 19:54

Flaaks schreef:Dat zeggen wij niet!
Flaaks schreef:Je kunt wel constateren dat genoemde invloeden er eventueel 'niet' zijn.
Maar wie ben jij om dat te 'constateren'?

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 19:57

Verder, wat Kraut zegt. Me dunkt dat degenen die zo'n simplistische kijk op het begrip 'invloed' hebben zelf nog nooit iets creatiefs gedaan hebben. Dat of er is hier sprake van ronduit treurigstemmende bekrompenheid en verregaand purisme :nooo:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 20:08

Krautsurfer schreef:IHij blijft maar hameren dat als iets niet direct terug te horen valt in de muziek, dat het dan geen invloed heeft. Daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn, want dat veronderstelt een bord voor je kop van epische proporties.
Het is dat ik de context ken en het beloop van dit draadje ken, anders zou ik hier geneigd zijn het eerder met [de door jou gemaakte weergave van] Siegfried's stellingname eens te zijn, dan deze te verwerpen. Want ga je zo het begrip 'invloed' niet dermate breed maken, dat het vrijwel betekenisloos wordt?

Maar goed, ik ken de context en het beloop van dit draadje wel.
                                                — Kryptozoid, lid 69

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 20:12

frobbert schreef:Verder, wat Kraut zegt. Me dunkt dat degenen die zo'n simplistische kijk op het begrip 'invloed' hebben zelf nog nooit iets creatiefs gedaan hebben. Dat of er is hier sprake van ronduit treurigstemmende bekrompenheid en verregaand purisme :nooo:
Zozo. Word ik hier even weggezet: niet creatief, bekrompen. Zijn de argumenten nu al op? Ik zou wel overtuigd willen worden met een fraai citaat van Sid Vicious waarin hij Holger Czukay bewierookt. Echte argumenten voor muzikale beïnvloeding heb ik nog niet gelezen. Komt vast nog...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 20:18

Het is geen zwart wit dingetje. Wat mij betreft scoort Sieg een punt qua Pistols als je invloed zo nauw wilt zien. Ze klinken niet als Van Der Graaf Generator inderdaad.
Maar wat mij betreft gaat invloed verder dan dat.
Wat de zaak kwalijk maakt is dat Sieg domweg ontkent dat lui als Lydon en Levene en The Damned waardering hadden voor bands die je als prog zou kunnen omschrijven, hoewel er voorbeelden te over zijn. Tsjah...
:erm:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 20:19

gung ho schreef:
frobbert schreef:Verder, wat Kraut zegt. Me dunkt dat degenen die zo'n simplistische kijk op het begrip 'invloed' hebben zelf nog nooit iets creatiefs gedaan hebben. Dat of er is hier sprake van ronduit treurigstemmende bekrompenheid en verregaand purisme :nooo:
Zozo. Word ik hier even weggezet: niet creatief, bekrompen. Zijn de argumenten nu al op? Ik zou wel overtuigd willen worden met een fraai citaat van Sid Vicious waarin hij Holger Czukay bewierookt. Echte argumenten voor muzikale beïnvloeding heb ik nog niet gelezen. Komt vast nog...
Check PIL...
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 21 okt 2014, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 20:21

Kryptozoid schreef:Want ga je zo het begrip 'invloed' niet dermate breed maken, dat het vrijwel betekenisloos wordt?
Wat betekent het volgens jou dan, dat begrip 'invloed'. Want sommigen alhier (en kan het ook niet helpen dat jij je nu aangesproken voelt, Gungetje :p) lijken niet veel verder te komen dan "je mot 't kenne hore, anders is 't er nie". En daar geloof ik persoonlijk dus niet zo in..

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 20:26

frobbert schreef:
Kryptozoid schreef:Want ga je zo het begrip 'invloed' niet dermate breed maken, dat het vrijwel betekenisloos wordt?
Wat betekent het volgens jou dan, dat begrip 'invloed'. Want sommigen alhier (en kan het ook niet helpen dat jij je nu aangesproken voelt, Gungetje :p) lijken niet veel verder te komen dan "je mot 't kenne hore, anders is 't er nie". En daar geloof ik persoonlijk dus niet zo in..
Het lijkt mij er niet zoveel toe te doen wat jij - of ik - wel of niet geloven, maar dat het alleen maar nut heeft om een begrip 'invloed' te hanteren als dat op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is.

Dat een muzikant het werk van een andere muzikant waardeert, en daar zelfs in z'n jonge jaren veel en vaak naar luisterde, maakt een bepaalde invloed aannemelijk - maar zolang je die niet weet te benoemen in het werk van de muzikant, blijft het bij een veronderstelling.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 20:28

De schilder Don Van Vliet (voorheen bekend als muzikant Captain Beefheart) was een bewonderaar van Vincent van Gogh. Veronderstelt dat een invloed?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
                                                — Kryptozoid, lid 69

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 20:29

Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Check PIL...
Public image limited Ltd is natuurlijk iets anders dan de Pistols. Jah Wobble is vast en zeker beïnvloed door Can. Maar daar hadden we het niet over.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 20:32

frobbert schreef:
Dus als iemand zegt dat hij ergens door is beïnvloed is dat voor jou voldoende? Je gaat verder niet na of dat klopt?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 20:36

gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Check PIL...
Public image limited Ltd is natuurlijk iets anders dan de Pistols. Jah Wobble is vast en zeker beïnvloed door Can. Maar daar hadden we het niet over.
Ik had het over punk en prog...
Anyway, qua Pistols:
Hammill is also the prototype of the uncompromising do-your-own-thing artist
Vooruit:
Space" and "The Can" before finally settling on "CAN". Liebezeit subsequently suggested the backronym "communism, anarchism, nihilism" for the band's name.
Nah:
Mooney's bizarre ranting vocals emphasized the sheer strangeness and hypnotic quality of the music, which was influenced particularly by garage rock, psychedelic rock and funk.
Ik hoor ze misschien niet, die invloeden, maar ik denk dat ik er toch een paar zie.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 20:39

gung ho schreef:
frobbert schreef:
Dus als iemand zegt dat hij ergens door is beïnvloed is dat voor jou voldoende? Je gaat verder niet na of dat klopt?
En als er dan voorbeelden te over zijn waaruit blijkt dat Lydon fan is van Van der Graaf en Can kun je dat niet meenemen?

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 21 okt 2014, 20:41

gung ho schreef:
frobbert schreef:
Nee, ze luisteren met hun ogen...het staat er zo geschreven dus zal het ook zo zijn. :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Johnny Lydon 1983

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 20:43

Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
frobbert schreef:
En als er dan voorbeelden te over zijn waaruit blijkt dat Lydon fan is van Van der Graaf en Can kun je dat niet meenemen?
Dan denk ik dat het fanschap na de Sex Pistols pas muzikaal tot uiting is gekomen.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 20:44

Kryptozoid schreef:Het lijkt mij er niet zoveel toe te doen wat jij - of ik - wel of niet geloven, maar dat het alleen maar nut heeft om een begrip 'invloed' te hanteren als dat op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is.
Daar verschillen we dan over van mening. Invloed kan meer inhouden dan letterlijk de door jou bewonderde band of muzikant na proberen te spelen. En dat er wel of niet in kunnen horen is ook een kwestie van daadwerkelijk luisteren. Ik hoor ook niet direct John Coltrane in Magma maar denk wel te begrijpen wat ze ermee bedoelen als ze zeggen dat zijn muziek/muzikale benaderingswijze van invloed op hun geluid is geweest.
Kryptozoid schreef:Dat een muzikant het werk van een andere muzikant waardeert, en daar zelfs in z'n jonge jaren veel en vaak naar luisterde, maakt een bepaalde invloed aannemelijk - maar zolang je die niet weet te benoemen in het werk van de muzikant, blijft het bij een veronderstelling.
Als een muzikant aangeeft door deze of gene beïnvloed te zijn, wie ben ik (of jij) om daar dan aan te twijfelen, enkel en alleen omdat die invloed niet direct te horen is?

Maar ach, deze discussie ging er in eerste instantie alleen maar over dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 20:53

gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
frobbert schreef:
Dan denk ik dat het fanschap na de Sex Pistols pas muzikaal tot uiting is gekomen.
Dat denk ik ook. Als je het zo zwart wit wilt stellen. Toch, de info uit m'n quootjes over DIY ethiek, anarchisme, confronterende zang etc. zou wellicht toch een rol hebben kunnen spelen.
En daarbij blijft staan dat Siegje ongelijk had met z'n ongenuanceerde uitspraak dat alle punks een hekel hadden aan prog.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 21 okt 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 20:58

frobbert schreef:
Maar ach, deze discussie ging er in eerste instantie alleen maar over dat die zogenaamde punk-vs.-prog-discussie helemaal niet zo verzuild was als algemeen aangenomen wordt.
Mijn invalshoek is anders. Ik denk dat de discussie toentertijd zeer verzuild was (om jouw woorden te gebruiken). Pas naderhand veranderde dit en werden punkers minder bang hun bewondering voor bepaalde artiesten te uiten. Over de 'eerlijkheid' aangaande deze bewondering kun je overigens je twijfels hebben.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 21:01

gung ho schreef:
frobbert schreef:
Mijn invalshoek is anders. Ik denk dat de discussie toentertijd zeer verzuild was (om jouw woorden te gebruiken). Pas naderhand veranderde dit en werden punkers minder bang hun bewondering voor bepaalde artiesten te uiten. Over de 'eerlijkheid' aangaande deze bewondering kun je overigens je twijfels hebben.
Zoals ik al zei: dat interview kwam uit '77. Dat-ie later met Yes-fan en Clash oprichter Levene Pil oprichtte lijkt me voldoende legitimatie.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 21:04

frobbert schreef:
Kryptozoid schreef:Het lijkt mij er niet zoveel toe te doen wat jij - of ik - wel of niet geloven, maar dat het alleen maar nut heeft om een begrip 'invloed' te hanteren als dat op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is.
Daar verschillen we dan over van mening.
Het komt mij eerder voor dat jij überhaupt graag van mening verschilt.
frobbert schreef:Invloed kan meer inhouden dan letterlijk de door jou bewonderde band of muzikant na proberen te spelen.
Uiteraard, en dat beweer ik dan ook niet.

Jij lijkt echt een fictieve discussie te willen voeren waarbij de inbreng van je gesprekspartners vervormt tot een extreme stellingname en daar dan nog eens een simplistische karikatuur van maakt :crazy:
frobbert schreef:En dat er wel of niet in kunnen horen is ook een kwestie van daadwerkelijk luisteren.
Dat klopt; die uitspraak is dan ook een spreekwoordelijke open deur.
frobbert schreef:Als een muzikant aangeeft door deze of gene beïnvloed te zijn, wie ben ik (of jij) om daar dan aan te twijfelen, enkel en alleen omdat die invloed niet direct te horen is?
Waarom zou ik daar niet aan twijfelen? Beter nog, waarom zou ik me voor zo'n uitspraak interesseren? Het gaat er om of zo'n uitspraak voor mij interessant is, bij voorbeeld doordat de relatie (tussen de sprekende artiest en de genoemde invloed) op één of andere manier terug te horen is (daarvoor moet ik ze sowieso beide kennen) of omdat ik me afvraag "goh, hoe zou deze artiest tot dit werk gekomen zijn?" Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te weten dat Rondo van The Nice teruggaat op een Dave Brubeck nummer; ik ga er vanuit dat The Nice zelf weer een flinke invloed op Deep Purple heeft gehad, maar dat heb ik nooit iemand zien of horen beweren.

Link

Link
                                                — Kryptozoid, lid 69

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 21:15

Kryptozoid schreef:Het komt mij eerder voor dat jij überhaupt graag van mening verschilt.
Dat valt best mee.
Kryptozoid schreef:Waarom zou ik daar niet aan twijfelen? Beter nog, waarom zou ik me voor zo'n uitspraak interesseren? Het gaat er om of zo'n uitspraak voor mij interessant is, bij voorbeeld doordat de relatie (tussen de sprekende artiest en de genoemde invloed) op één of andere manier terug te horen is (daarvoor moet ik ze sowieso beide kennen) of omdat ik me afvraag "goh, hoe zou deze artiest tot dit werk gekomen zijn?" Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te weten dat Rondo van The Nice teruggaat op een Dave Brubeck nummer. Maar vaak boeit het me ook niet.
Laten we het dan maar op een verschil in interesses houden. Ik vind dat soort dingen vaak juist erg interessant, waar muzikanten zelf naar luisteren en hoe zich dit verhoudt tot hun eigen creatieve output. Baker's Dozen is wat dat betreft mijn favoriete rubriek op The Quietus.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 21 okt 2014, 21:23

Krautsurfer schreef:

En daarbij blijft staan dat Siegje ongelijk had met z'n ongenuanceerde uitspraak dat alle punks een hekel hadden aan prog.
Zoek eens even op waar ik dat gezegd heb? Kan best zijn hoor maar volgens mij heb ik het beperkt tot de sex pistols.
Johnny Lydon 1983

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 21:26

frobbert schreef:
Kryptozoid schreef:Het komt mij eerder voor dat jij überhaupt graag van mening verschilt.
Dat valt best mee.
Kryptozoid schreef:Waarom zou ik daar niet aan twijfelen? Beter nog, waarom zou ik me voor zo'n uitspraak interesseren? Het gaat er om of zo'n uitspraak voor mij interessant is, bij voorbeeld doordat de relatie (tussen de sprekende artiest en de genoemde invloed) op één of andere manier terug te horen is (daarvoor moet ik ze sowieso beide kennen) of omdat ik me afvraag "goh, hoe zou deze artiest tot dit werk gekomen zijn?" Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te weten dat Rondo van The Nice teruggaat op een Dave Brubeck nummer. Maar vaak boeit het me ook niet.
Laten we het dan maar op een verschil in interesses houden. Ik vind dat soort dingen vaak juist erg interessant, waar muzikanten zelf naar luisteren en hoe zich dit verhoudt tot hun eigen creatieve output. Baker's Dozen is wat dat betreft mijn favoriete rubriek op The Quietus.
Die van mij ook. Ik kan je van harte de Baker's Dozen van Drew Daniel (Matmos, The soft pink truth) aanraden. Hij doet uit de doeken hoe het werkt...

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 21:26

frobbert schreef:
Dat valt best mee.
Laten we het dan maar op een verschil in interesses houden.
Dat is prima, maar ook niet eens zo zwart-wit. Het kan best dat ik dergelijke dingen wel eens interessant vind.

Dat zeg ik er even expliciet bij, want als jij mijn "op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is" reduceert tot "letterlijk de door jou bewonderde band of muzikant na proberen te spelen", dan kan ik me voorstellen dat jij mij nu ziet als iemand 'die totaal, in de verste verte geen, maar dan ook ech echt echt helemaal geen enkele interesse heeft in wat een artiest beïnvloed heeft'.
                                                — Kryptozoid, lid 69

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 okt 2014, 21:29

Kryptozoid schreef:
frobbert schreef:
Dat valt best mee.
Laten we het dan maar op een verschil in interesses houden.
Dat is prima, maar ook niet eens zo zwart-wit. Het kan best dat ik dergelijke dingen wel eens interessant vind.

Dat zeg ik er even expliciet bij, want als jij mijn "op één of andere manier benoemd kan worden in de muziek - kortom, inderdaad als dat te horen is" reduceert tot "letterlijk de door jou bewonderde band of muzikant na proberen te spelen", dan kan ik me voorstellen dat jij mij nu ziet als iemand 'die totaal, in de verste verte geen, maar dan ook ech echt echt helemaal geen enkele interesse heeft in wat een artiest beïnvloed heeft'.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 21 okt 2014, 21:31

Kryptozoid schreef: Jij lijkt echt een fictieve discussie te willen voeren waarbij de inbreng van je gesprekspartners vervormt tot een extreme stellingname en daar dan nog eens een simplistische karikatuur van maakt :crazy:
Dit roep ik ook al enige tijd, maar dan minder eloquent verwoord. Het wordt me steeds duidelijker dat frobbert het zelf niet door heeft. Dat maakt het een beetje triest.
Voorheen Vlaecks.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 21:31

Siegfried Stahl schreef:
Zoek eens even op waar ik dat gezegd heb? Kan best zijn hoor maar volgens mij heb ik het beperkt tot de sex pistols.

Dat was helemaal in het begin, maar onze discussie loopt inmiddels door vier topics of zo, dus da's lastig zoeken... Maar ik geloof je best als je zegt dat je het over de pistols had. Je stelde dat die jongens (ik interpreteerde dat als punks in het algemeen) een enorme hekel aan prog hadden. Inmiddels zijn er zoveel voorbeelden voorbijgekomen waaruit blijkt dat Rotten (en andere punkertjes) sommige prog prima trok, dat het me oprecht verbaast dat je dat nog steeds ontkent. Het issue over 'invloed' is inmiddels verworden tot een semantisch dingetje...
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 21 okt 2014, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 21:35

Kryptozoid schreef:Dat is prima, maar ook niet eens zo zwart-wit. Het kan best dat ik dergelijke dingen wel eens interessant vind.

Misschien gooide ik je met bovenstaande opmerking even op één hoop met enkele meer puristisch ingestelde medeforummers in dit draadje. Dat was dan bij nader inzien dus wellicht een ietwat kort door de bocht. Sorry daarvoor.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 21 okt 2014, 21:43

frobbert schreef:
Flaaks schreef:Dat zeggen wij niet!
Flaaks schreef:Je kunt wel constateren dat genoemde invloeden er eventueel 'niet' zijn.
Maar wie ben jij om dat te 'constateren'?
Inderdaad, dat zeiden wij niet. Lees maar na. Het is je eigen onlogische gevolgtrekking, die je ons vervolgens verwijt. Ik dacht ooit dat dit soort praktijken een slimme truc van je was, maar ik ben inmiddels van mening dat het je gewoon overkomt. Jammer.

De vraag over wie het al dan niet bestaan van invloeden mag constateren is een nieuwe. Daar hadden we het hier nog niet over. Wat mij betreft is het antwoord dat het iedereen vrij staat om daar een oordeel over te hebben, en het oordeel van de artiest is er slechts één van. Waar invloeden overgaan in citeren/kopiëren, een vage overgang, daar is het eventueel zelfs aan de rechter. Alleen dan is het subjectieve om te vormen tot iets objectiefs.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 21:46

:crazy: Namens welke groepering spreek je?

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 21 okt 2014, 21:49

frobbert schreef::crazy: Namens welke groepering spreek je?
Vragen, vragen, vragen. Een deken van vragen over je eigen onzekerheid.
Voorheen Vlaecks.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 21:52

Frob trekt het begrip 'invloed' wat breder dan de meesten hier, net zoals ik.
Da's alles. Vermoed ik. Correct me if I'm wrong, frobbert.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 21 okt 2014, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 21:54

Flaaks schreef:
frobbert schreef::crazy: Namens welke groepering spreek je?
Vragen, vragen, vragen. Een deken van vragen over je eigen onzekerheid.
...en een deken van boosheid over jouw eigen (gebrek aan) inhoudelijkheid. Misschien verstandig om eerst even af te koelen, Flaakje :D

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 21 okt 2014, 22:01

Krautsurfer schreef:Frob trekt het begrip 'invloed' wat breder dan de meesten hier, net zoals ik.
Nee, je bent absolutely right, Krautje. Maar goed, buiten Siegje die niet graag buiten z'n comfort zone treedt hebben we nu natuurlijk te maken met Flaakje die m'n bloed momenteel wel kan zuipen en Gungert is volgens mij ook al niet m'n grootste fan. En nu heb ik zelfs de altijd zo beheerste Krypt al op de kast gekregen. Al die hoog oplopende emoties maken het discussiëren wat lastig. Misschien moet ik me voor vandaag even bescheiden terugtrekken :oops:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 22:02

Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
frobbert schreef:
Zoals ik al zei: dat interview kwam uit '77. Dat-ie later met Yes-fan en Clash oprichter Levene Pil oprichtte lijkt me voldoende legitimatie.
Ho! :protest: ik heb het tegen je!

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 okt 2014, 22:04

frobbert schreef:
Krautsurfer schreef:Frob trekt het begrip 'invloed' wat breder dan de meesten hier, net zoals ik.
Nee, je bent absolutely right, Krautje. Maar goed, buiten Siegje die niet graag buiten z'n comfort zone treedt hebben we nu natuurlijk te maken met Flaakje die m'n bloed momenteel wel kan zuipen en Gungert is volgens mij ook al niet m'n grootste fan. En nu heb ik zelfs de altijd zo beheerste Krypt al op de kast gekregen. Al die hoog oplopende emoties maken het discussiëren wat lastig. Misschien moet ik me voor vandaag even bescheiden terugtrekken :oops:
Het is weer 'ns verworden tot een potje verpissen met jullie, ja.
Lastig discussiëren zo. Ik vraag me af of Sieg tussen al die semantische verwarringen m'n antwoorden nog een beetje kan terugvinden.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 21 okt 2014, 22:14

frobbert schreef: En nu heb ik zelfs de altijd zo beheerste Krypt al op de kast gekregen.
In het geheel niet; ik wees je alleen op een merkwaardige interpretatie die je maakte van wat ik zei. Volgens Flaaks doe je dat vaker, en daar kan ik me iets bij voorstellen. Uiteraard gaan we daar nou allemaal op letten de komende tijd :mrgreen:
                                                — Kryptozoid, lid 69

Plaats reactie