Uw favoriete Pink floyd liedje?

Deel hier uw muzikale ervaringen
gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Re: Uw favoriete Pink floyd liedje?

Bericht door gung ho » 28 mar 2018, 16:41

Krautsurfer schreef:
28 mar 2018, 15:42
gung ho schreef:
28 mar 2018, 13:17

1. Careful with that axe, Eugene (de Ummagumma versie)
2. Main theme
3. Interstellar overdrive
4. Remember a day
5. Pow R. Toc. H
6. Cirrus Minor
7. Chapter 24
8. Cymbaline
9. Let there be more light
10. One of these days
Goede lijst! :up:
Niks van Atom Heart Mother?

(En kun je die Beatles top-10 posten?)
Funky Dung viel net buiten de top 10. ;)

Van jou staat er ook niks in toch?

De Beatle top 10 volgt.
It's just not understanding...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 mar 2018, 16:44

gung ho schreef:
28 mar 2018, 16:41

Verhip.
Summer '68 heeft het niet gehaald..
Too Freud to live, too Jung to die.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 28 mar 2018, 21:53

Okay. Wel goed dat iedere top 10 tot nu toe de focus voor DSotM legt.

1 See Emily Play
2 Echoes
3 Interstellar Overdrive
4 Set the Controls for the Heart of the Sun
5 Bike
6 Careful with that axe, Eugene (de single versie!)
7 Lucifer Sam
8 Paintbox
9 Remember a Day
10 One of these days

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 28 mar 2018, 22:09

Krautsurfer schreef:
28 mar 2018, 16:44
gung ho schreef:
28 mar 2018, 16:41

Verhip.
Summer '68 heeft het niet gehaald..
Funky Dung staat er bij niet op.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 29 mar 2018, 01:14

Me beperkend tot liedjes, dus niet meenemende de instrumentalen en de meer experimentele performances zoals Quicksilver en Saucerful of Secrets, en niet noodzakelijkerwijs in een rangorde:

01. Mathilda Mother (zoals ie op PatGoD staat; niet die paar jaar geleden uitgebrachte versie met heel andere lyrics)
02. Flaming
03. Chapter 24
04. The Scarecrow
05. Grantchester Meadows
06. The Narrow Way (deel 3 is met gezongen tekst, dus een liedje. Maar ik bedoel hier alle delen achter elkaar)
07. Cymbaline
08. Rain in the Country (dat, toen het uiteindelijk officieel gereleased werd, decennia later, een andere titel kreeg die me nu even ontsnapt)
09. Remember a Day
10. Childhood's End
11. Julia Dream
12. A Pillow of Winds
13. Jugband Blues

En, doe dan toch ook nog maar een rijtje met instrumentalen:

01. Moonhead (soundtrack voor de BBC live uitzending van de maanlanding in 1969)
02. Quicksilver
03. A Saucerful of Secrets (zo'n liveversie van een half uur)
04. De naamloze track waarvan er een aantal in de Zabriskie Point outtakes zitten en die op bootlegs (te beginnen met de legendarische Omay Yad) "Oenone" genoemd wordt
05. Obscured by Clouds / When You're In (inderdaad zo'n lange live versie uit '73)
06. Interstellar Overdrive (zo'n lange live versie met Gilmour ipv Barrett)
07. Careful with that Axe Eugene (een live versie)
08. One of These Days
09. Sysyphus (vooral de eerste helft van deel 3)
10. Main Theme from More
11. die ingekorte versie zonder orkest van Atom Heart Mother (een arrangement om live te spelen. Soms speelden ze deze compositie twee keer in dezelfde show: in de eerste helft, met in de tweede helft zonder orkest)
12. Behold The Temple of Light!
13. Absolutely Curtains (hoewel dat stuk met die meezingende bosjesmannen wel een stuk korter had mogen zijn)

En dan nog wat niet goed te classificeren cq. overstijgende composities:

01. Echoes (ontstaan uit een serie losse jams)
02. soundtrack van The Committee (hoewel de versie die ik het meest waardeer, een versie is die (arguably pretentieuze, quasi-existentialistische) dialogen uit die film bevat, en ik denk dat dat eerder een keuze geweest is van de bootlegger dan van Floyd; op de Early Years box staan er maar twee nummers van en zonder dialogen, maar die eerstenoemde versie waardeer ik dus 't meest)
03. The Massed Gadgets of Auximenes, a.k.a. The Man & the Journey (een dubbele suite bestaande uit liedjes uit hun repertoire die hier en daar deels herschreven / geïnterpreteerd zijn om binnen het thema te passen. In conceptuele zin een voorloper van Dark Side of the Moon, en de volgende heavy concept albums, maar hier nog luchtig en niet al te gepolijst)
04. live bij John Peel voor de BBC aan elkaar gespeeld: Green is the Colour, Beset by Creatures of the Deep (in wezen Careful with that Axe Eugene maar dan zonder het gillen) en The Narrow Way (ik denk dat dit een ingekorte versie van The Journey is)
05. Atom Heart Mother (hoort dan ook in dit rijtje thuis, op de laatste plaats. Zelfde werkwijze en idee als Echoes eigenlijk, maar twee jaar eerder gemaakt)
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 29 mar 2018, 01:21

1ofthemFaces schreef:
28 mar 2018, 22:09
Funky Dung staat er bij niet op.
Da's een 'nummer' binnen de Atom Heart Mother suite:

I. "Father's Shout"
II. "Breast Milky"
III. "Mother Fore"
IV. "Funky Dung"
V. "Mind Your Throats Please"
VI. "Remergence"
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 mar 2018, 09:47

Kryptozoid schreef:
29 mar 2018, 01:14
Me beperkend tot liedjes, dus niet meenemende de instrumentalen en de meer experimentele performances zoals Quicksilver en Saucerful of Secrets, en niet noodzakelijkerwijs in een rangorde:

01. Mathilda Mother (zoals ie op PatGoD staat; niet die paar jaar geleden uitgebrachte versie met heel andere lyrics)
02. Flaming
03. Chapter 24
04. The Scarecrow
05. Grantchester Meadows
06. The Narrow Way (deel 3 is met gezongen tekst, dus een liedje. Maar ik bedoel hier alle delen achter elkaar)
07. Cymbaline
08. Rain in the Country (dat, toen het uiteindelijk officieel gereleased werd, decennia later, een andere titel kreeg die me nu even ontsnapt)
09. Remember a Day
10. Childhood's End
11. Julia Dream
12. A Pillow of Winds
13. Jugband Blues

En, doe dan toch ook nog maar een rijtje met instrumentalen:

01. Moonhead (soundtrack voor de BBC live uitzending van de maanlanding in 1969)
02. Quicksilver
03. A Saucerful of Secrets (zo'n liveversie van een half uur)
04. De naamloze track waarvan er een aantal in de Zabriskie Point outtakes zitten en die op bootlegs (te beginnen met de legendarische Omay Yad) "Oenone" genoemd wordt
05. Obscured by Clouds / When You're In (inderdaad zo'n lange live versie uit '73)
06. Interstellar Overdrive (zo'n lange live versie met Gilmour ipv Barrett)
07. Careful with that Axe Eugene (een live versie)
08. One of These Days
09. Sysyphus (vooral de eerste helft van deel 3)
10. Main Theme from More
11. die ingekorte versie zonder orkest van Atom Heart Mother (een arrangement om live te spelen. Soms speelden ze deze compositie twee keer in dezelfde show: in de eerste helft, met in de tweede helft zonder orkest)
12. Behold The Temple of Light!
13. Absolutely Curtains (hoewel dat stuk met die meezingende bosjesmannen wel een stuk korter had mogen zijn)

En dan nog wat niet goed te classificeren cq. overstijgende composities:

01. Echoes (ontstaan uit een serie losse jams)
02. soundtrack van The Committee (hoewel de versie die ik het meest waardeer, een versie is die (arguably pretentieuze, quasi-existentialistische) dialogen uit die film bevat, en ik denk dat dat eerder een keuze geweest is van de bootlegger dan van Floyd; op de Early Years box staan er maar twee nummers van en zonder dialogen, maar die eerstenoemde versie waardeer ik dus 't meest)
03. The Massed Gadgets of Auximenes, a.k.a. The Man & the Journey (een dubbele suite bestaande uit liedjes uit hun repertoire die hier en daar deels herschreven / geïnterpreteerd zijn om binnen het thema te passen. In conceptuele zin een voorloper van Dark Side of the Moon, en de volgende heavy concept albums, maar hier nog luchtig en niet al te gepolijst)
04. live bij John Peel voor de BBC aan elkaar gespeeld: Green is the Colour, Beset by Creatures of the Deep (in wezen Careful with that Axe Eugene maar dan zonder het gillen) en The Narrow Way (ik denk dat dit een ingekorte versie van The Journey is)
05. Atom Heart Mother (hoort dan ook in dit rijtje thuis, op de laatste plaats. Zelfde werkwijze en idee als Echoes eigenlijk, maar twee jaar eerder gemaakt)
Prima lijst!
:up:
Rain In the Country heet tegenwoordig Unknown Song. Jammer, wel.
Oenone (Waar een stuk of vijf versies van zijn) heet dan weer Love Scene. (Waar er ook een hele zwik van zijn, die nogal van elkaar verschillen. Moet dat 'ns een keer goed uitzoeken.)

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 29 mar 2018, 09:58

Krautsurfer schreef:
29 mar 2018, 09:47
Oenone (Waar een stuk of vijf versies van zijn) heet dan weer Love Scene. (Waar er ook een hele zwik van zijn, die nogal van elkaar verschillen. Moet dat 'ns een keer goed uitzoeken.)
Oja "Unknown Song"... MAAR er staat me bij dat ie ook ergens in de Early Years box zit en dan wéér anders heet?

"Love Scene" werd volgens mij niet alleen gebruikt voor de versies van wat wij al kenden als "Oenone" (of abusievelijk als "One One"), maar ook voor andere instrumentalen die (naar het idee van Floyd) die functie binnen de ZP soundtrack zouden kunnen krijgen; volgens mij zat daar ook zo'n voorloper van Us and Them tussen? Of, iig een pianostuk van Wright. Vandaar da'k die naam niet zo bijster nuttig vind.

Die versie op More Relics vind ik nog steeds 't mooist; helaas is de overgeleverde kwaliteit daarvan matig.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 mar 2018, 10:03

Kryptozoid schreef:
29 mar 2018, 09:58
Krautsurfer schreef:
Oja "Unknown Song"... MAAR er staat me bij dat ie ook ergens in de Early Years box zit en dan wéér anders heet?

"Love Scene" werd volgens mij niet alleen gebruikt voor de versies van wat wij al kenden als "Oenone" (of abusievelijk als "One One"), maar ook voor andere instrumentalen die (naar het idee van Floyd) die functie binnen de ZP soundtrack zouden kunnen krijgen; volgens mij zat daar ook zo'n voorloper van Us and Them tussen? Of, iig een pianostuk van Wright. Vandaar da'k die naam niet zo bijster nuttig vind.

Die versie op More Relics vind ik nog steeds 't mooist; helaas is de overgeleverde kwaliteit daarvan matig.
Ja, ze hebben verschillende ideëen geprobeerd voor die love scene. Zelfs zo'n oersaaie blues.. Er zijn verschillende versies, en daarvan weer verschillende takes.. Ook piano-stukken. Dat stuk waar jij aan refereert heet dan weer the violence sequence. Dat werd us and them. (En staat niet op Early Years).
Unknown song staat onder die titel op de early years (en op de 2cd-versie van de officiele soundtrack), maar er is ook een Peel-sessie van, en dan heet-ie weer baby blue shuffle in D major.
lastig.
En dan is er nog die bootleg, The Ultimate Zabriskie Point, met nog meer versies en takes...

Die Oenone-versie (en soms heet-ie Oneone...) van More Relics is inderdaad prachtig. (De opgepoetste versie staat op de Early years of op die 2cd versie. Zou inmiddels echt niet meer weten welke. :lol:) Die brakke geluidskwaliteit hoort er onlosmakelijk bij. Ik prefereer 'm boven de opgepoetste versie.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 29 mar 2018, 10:32

Krautsurfer schreef:
29 mar 2018, 10:03
Kryptozoid schreef:
29 mar 2018, 09:58
Krautsurfer schreef:

Ja, ze hebben verschillende ideëen geprobeerd voor die love scene. Zelfs zo'n oersaaie blues.. Er zijn verschillende versies, en daarvan weer verschillende takes.. Ook piano-stukken. Dat stuk waar jij aan refereert heet dan weer the violence sequence. Dat werd us and them. (En staat niet op Early Years).
Unknown song staat onder die titel op de early years (en op de 2cd-versie van de officiele soundtrack), maar er is ook een Peel-sessie van, en dan heet-ie weer baby blue shuffle in D major.
lastig.
En dan is er nog die bootleg, The Ultimate Zabriskie Point, met nog meer versies en takes...

Die Oenone-versie (en soms heet-ie Oneone...) van More Relics is inderdaad prachtig. (De opgepoetste versie staat op de Early years of op die 2cd versie. Zou inmiddels echt niet meer weten welke. :lol:) Die brakke geluidskwaliteit hoort er onlosmakelijk bij. Ik prefereer 'm boven de opgepoetste versie.
Dit gaat mij te ver.
It's just not understanding...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 mar 2018, 10:34

gung ho schreef:
29 mar 2018, 10:32
Dit gaat mij te ver.
:lol:

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 01 apr 2018, 13:48

"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 03 apr 2018, 13:50

Beste Interstellar Overdrive versie met Gilmour:
:up:

Link

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 03 apr 2018, 15:51

Ook op Omay Yad! Dat moet destijds toch wel een soort heilige graal der bootlegs geweest zijn!

Jammer dat ze op Discogs het verkopen van bootlegs blokkeren. Tegenwoordig op markten in Nederland zie je best bootlegs op vinyl, maar het schijnt dat sommige (vele?) daarvan gewoon geperst worden van een digitale bron. Dus misschien wel gewoon dezelfde mp3tjes die je kan downloaden.

Alles wat op Omay yad staat, heb ik w.s. al gewoon op andere bootlegs. Maar het is wel echt zo'n icoon om te hebben. En misschien zelfs wel om op je dichtgeklapte fornuis neer te zetten en een foto van te uploaden, net als Ries met die monumentale banden van Isis Ontsluierd :up:
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 03 apr 2018, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 03 apr 2018, 15:54

Kryptozoid schreef:
03 apr 2018, 15:51
Ook op Omay Yad! Dat moet destijds toch wel een soort heilige graal der bootlegs geweest zijn!
Het was er in ieder geval eentje waar ik een moord voor had gedaan, zo begin jaren '90.
Ik zag vandaag dat-ie voor 100 $ op ebay staat..

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 03 apr 2018, 15:57

Krautsurfer schreef:
03 apr 2018, 15:54
Kryptozoid schreef:
Het was er in ieder geval eentje waar ik een moord voor had gedaan, zo begin jaren '90.
Godverdomme ik was m'n berichtje nog aan het billyen :protest:

100$ is niet extreem veel **mits** ie echt, en in goede staat is.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 03 apr 2018, 16:36

Kryptozoid schreef:
03 apr 2018, 15:57
Krautsurfer schreef:
03 apr 2018, 15:54
Kryptozoid schreef:
Godverdomme ik was m'n berichtje nog aan het billyen :protest:

100$ is niet extreem veel **mits** ie echt, en in goede staat is.
Leek best echt, en voor twee tientjes max zou ik 'm nog meenemen, maar no way dat ik 100 dollar ga neerleggen voor een plak vinyl waar ik alle nummers al van ken.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 03 apr 2018, 17:11

Krautsurfer schreef:
03 apr 2018, 16:36
Leek best echt, en voor twee tientjes max zou ik 'm nog meenemen, maar no way dat ik 100 dollar ga neerleggen voor een plak vinyl waar ik alle nummers al van ken.
Nee ik zou 't ook niet doen.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 03 apr 2018, 19:35

Kryptozoid schreef:
Jammer dat ze op Discogs het verkopen van bootlegs blokkeren. Tegenwoordig op markten in Nederland zie je best bootlegs op vinyl, maar het schijnt dat sommige (vele?) daarvan gewoon geperst worden van een digitale bron. Dus misschien wel gewoon dezelfde mp3tjes die je kan downloaden.
Op ebay kan het dan weer wel.

Hoorde een tijdje terug iets over een Russische bootleg op vinyl met allerlei obscuur spul van The Cure. Bleek allemaal terug te vinden te zijn op de special editions van een jaar of vijftien terug..
Maar ja.. vinyl he. D'r is een markt voor.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 03 apr 2018, 20:51

Krautsurfer schreef:
03 apr 2018, 19:35
Maar ja.. vinyl he. D'r is een markt voor.
Maar, je weet helaas dus niet hoe authentiek het is. Ik heb een tijdje geleden op een markt te, als ik 't goed heb, Alkmaar, een soort alternatieve live kant van Ummagumma gekocht, met live performances uit dezelfde periode (zelfde tour zelfs, meen ik). Best A-kwaliteit qua opnames. Maar diezelfde nummers heb ik ook gedownload als 320kbps mp3tjes. Misschien zijn ze er ook nog wel in een lossless format. Het punt is, dat iemand met een vinylpers, dat gewoon weer op een plaat kan persen. Dat zou dan met zo'n Omay Yad voor $100 op Ebay ook best 't geval kunnen zijn.

Die ummagumma-bootleg was trouwens iets tussen de €15 en €20 em klinkt goed, dus zelfs als die van een gedownloade digitale bron geperst zou blijken te zijn, zou ik me niet bekocht voelen.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 03 apr 2018, 22:15

Ik denk dat het hele begrip authenticiteit er steeds minder toe doet. In ieder geval voor mij. Als je 't prima vindt om voor twintig pop een plaat met mp3's te kopen, waarom niet? Als ik zoiets zou tegenkomen zou ik het er misschien ook voor neerleggen in een goede bui.
Maar als ik het zonder veel moeite zou kunnen downloaden zou ik dat doen.
Het is op zich wel grappig dat hele hordes nieuwbakken vinylliefhebbers zich in de luren laten leggen met fake analoog geluid.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 24 apr 2018, 13:12

Link

Briljante overgang tussen Grantchester Meadows en Astronomy Domine. Santa Monica 1970

Plaats reactie