Wat luister je nu?

Deel hier uw muzikale ervaringen
Richardus
Meganerd

Re: Wat luister je nu?

Bericht door Richardus » 10 okt 2019, 06:38

Kryptozoid schreef:
10 okt 2019, 06:11
Richardus schreef:
10 okt 2019, 06:08
HRŮZA ZVÍTĚZÍ ("horror will prevail") has been created as a monument to death. Not a fantastical death with promises something beyond this world, but the cessation of being which looms at the end of all lives. As I wrote the songs which became HRŮZA ZVÍTĚZÍ, I was obsessed by my own death, constantly fighting off panic attacks relating to dying, and living in a constant suffocating dread. Every section was written with the explicit goal of conveying this dread, while also pushing my own limits as an artist. Retrospectively, I believe this album to have been meditative and liberating for me: much of the anxiety that once plagued me is now enshrined here, forever.
:up:

Wat vind je van de plaat Ries? Kende jij 'm al? Ik hoop dat ze 'm in Delft hebben; staat nog niet op Discogs.
Geen tijd om helemaal en goed te luisteren, paar snippets klonken wel alsof het boven de gemiddelde eenmansblack-brei uitstijgt door wat meer variatie en creativiteit.

Is nergens vermelding van een fysieke release.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 10 okt 2019, 07:08

Richardus schreef:
10 okt 2019, 06:38
Geen tijd om helemaal en goed te luisteren, paar snippets klonken wel alsof het boven de gemiddelde eenmansblack-brei uitstijgt door wat meer variatie en creativiteit.
:up:
Richardus schreef:
10 okt 2019, 06:38
Is nergens vermelding van een fysieke release.
Verrek dat zou ook nog kunnen, dat ie gewoon nog niet uit is. Gelukkig wel gedownload op 320kbps, maar een echt tastbaar CDtje vind ik toch leuker als het echt wat is.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Stargazer
Wannabe Forumnerd

Bericht door Stargazer » 10 okt 2019, 09:39

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 10 okt 2019, 11:10

Afbeelding

Fontaines DC met hun debuut Dogrel.
En er zijn betere bands die minder aandacht krijgen dan FDC. Ze hoeven niet te klagen dus.

De eerste referentie die je hoort is natuurlijk The Fall.
En de flauwe afsluiter Dublin City sky lijkt wel heel erg op de Pogues. Zanger Grian Chatten is Shane MacGowan niet - daar was ie beter afgebleven.
Ook de popuitstapjes zoals Television screens of Roy's tune, waarin Chatten zingt/probeert te zingen zijn niet echt onvergetelijk. Met uitzondering van het heerlijke Liberty bell.

Maar de rest is wel smullen.
Bijtende tracks zoals Big, (het geweldige) Hurricane laughter en (het even geweldige) Boys in the better land of Chequeless reckless: allemaal blijvers.
Al bij al een uitstekend debuut.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

MarkS
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door MarkS » 10 okt 2019, 12:36

Vind ik ook.
It's a question of mind over matter. I don't mind, and you don't matter.

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 10 okt 2019, 18:09

Inderdaad, fijne plaat. Dat laatste nummer sla ik altijd over, want helemaal niks. Het beste nummer is Too Real, vind ik.
Voorheen Vlaecks.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 10 okt 2019, 18:28

(klaz*) schreef:
05 okt 2019, 18:18

Link

Het nieuwste album van 65daysofstatic! :bounce:
Ik ben positief verrast! :up: Het hele album heeft een erg mooie donkere futuristische sfeer.

Link

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 10 okt 2019, 18:59

En nu:
Afbeelding

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 10 okt 2019, 20:14

(klaz*) schreef:
10 okt 2019, 18:28
(klaz*) schreef:
05 okt 2019, 18:18

Link

Het nieuwste album van 65daysofstatic! :bounce:
Ik ben positief verrast! :up: Het hele album heeft een erg mooie donkere futuristische sfeer.

Link
Nogal een ommezwaai he.
Sterke plaat toch was mijn eerste indruk.
A human being is a part of the whole called by us 'Universe', a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest. -Einstein, 1950

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 10 okt 2019, 20:15

Kryptozoid schreef:
10 okt 2019, 07:08
maar een echt tastbaar CDtje vind ik toch leuker als het echt wat is.
Daar ga jij nog jaaaaaren plezier van hebben!
A human being is a part of the whole called by us 'Universe', a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest. -Einstein, 1950

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 10 okt 2019, 20:18

Afbeelding

Een plaat die voor altijd gekoppeld is aan het schilderen van mijn eerste kamers in het centrum van Groningen. Volkomen andere instrumentele aanpak dan Psychocandy, maar zeer zeker een sterk album.

En hoera! Volgend jaar gaan ze op toer om dit album integraal te spelen. Wel voor zowat 45 fucking euro's. Dat is nogal wat voor vergane glorie.

Dan vind ik de €47 die Underworld moet kosten in Ziggo dome redelijker.
Toch denk ik dat ik ga... dit album is nu eenmaal belangrijk voor me geweest.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 10 okt 2019, 21:46

Ik vind dat een heel mooi album.
Put the Rainy to the Day to the Woman.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 okt 2019, 06:34

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 11 okt 2019, 10:09

Had zin om weer eens Novastar te luisteren, want daar was van de week een mooie aflevering van Belpop over.

Another Lonely Soul. Prachtig album. :love:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 11 okt 2019, 10:51

Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 11 okt 2019, 11:29

iKer schreef:
10 okt 2019, 20:18
Afbeelding

Een plaat die voor altijd gekoppeld is aan het schilderen van mijn eerste kamers in het centrum van Groningen. Volkomen andere instrumentele aanpak dan Psychocandy, maar zeer zeker een sterk album.

En hoera! Volgend jaar gaan ze op toer om dit album integraal te spelen. Wel voor zowat 45 fucking euro's. Dat is nogal wat voor vergane glorie.

Dan vind ik de €47 die Underworld moet kosten in Ziggo dome redelijker.
Toch denk ik dat ik ga... dit album is nu eenmaal belangrijk voor me geweest.
Ook gekocht eind jaren 80, in de weggeefbak van de bib voor een 20tal belgische frankskes, zoiets.

Anyway: ik vind dat ie scherpte mist. De plaat dommelt zichzelf precies in slaap. Geef mij maar het debuut.

On topic, ik luister naar:

Afbeelding

All time present van Chris Forsyth, dit jaar verschenen.
Opgepikt via de first listen website van npr (iets waar ze helaas mee opgehouden zijn deze zomer).
Instrumentale stuff, met centraal de gitaar. Een kruising van Richard Thompson en Television (de solos).
Geweldig, geweldig gitarist deze meneer.

Maar als geheel is het net niet sterk genoeg. Toch in de gaten houden.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 11 okt 2019, 11:34

Afbeelding

Heerlijk.
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 okt 2019, 12:00

iKer schreef:
10 okt 2019, 20:15
Kryptozoid schreef:
10 okt 2019, 07:08
maar een echt tastbaar CDtje vind ik toch leuker als het echt wat is.
Daar ga jij nog jaaaaaren plezier van hebben!
:roll:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 okt 2019, 12:11

Scalle schreef:
11 okt 2019, 11:29
Ook gekocht eind jaren 80, in de weggeefbak van de bib voor een 20tal belgische frankskes, zoiets.

Anyway: ik vind dat ie scherpte mist. De plaat dommelt zichzelf precies in slaap. Geef mij maar het debuut.
Exactemundo. Psychocandy is de enige J&MC plaat die er toe doet.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 okt 2019, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 okt 2019, 12:39

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 12 okt 2019, 13:42

Tool - Fear Inoculum
Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love
Coheed And Cambria - Second Stage Turbine Blade

Dan komt Tool echwel pas op 3e plaats; kil, obligaat, te berekend en niet meeslepend noch beklijvend.

Deafheaven op eenzame hoogte.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 12 okt 2019, 16:40

De nieuwe Nick Cave.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 12 okt 2019, 18:36

Rainy Day Woman schreef:
12 okt 2019, 16:40
De nieuwe Nick Cave.
Die is heel mooi, vind ik.
Number9, lid nummer 25.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 13 okt 2019, 13:36

Number9 schreef:
12 okt 2019, 18:36
Rainy Day Woman schreef:
12 okt 2019, 16:40
De nieuwe Nick Cave.
Die is heel mooi, vind ik.
Dat vind ik ook; ik moet hem nog wat vaker luisteren om hem nog beter te laten doordringen.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 13 okt 2019, 19:21

Afbeelding

Head over heels van de Cocteau Twins, hun tweede full uit 1983.

En de laatste CT plaat die ik nog niet kende.

Dus kan ik nu zonder blikken of blozen schrijven dat debuut Garlands en het dromerige Victorialand wat mij betreft de beste CT schijven zijn.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 14 okt 2019, 08:49

Afbeelding
Een album voor treinfanaten.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 14 okt 2019, 12:21

Een album voor muziekfanaten! Geweldige plaat.
Whatever happened to...

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 14 okt 2019, 13:31

Afbeelding

Satis factory van Mattiel.

Opgepikt via Mojo die het superfijne Keep the change op hun maandelijkse verzamel CD gezet had.

Maar in het geheel net iets te vrijblijvend, deze sympathieke mix van pop, indie en (oude) R&B.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 14 okt 2019, 14:05

Scalle schreef:
10 okt 2019, 11:10
Afbeelding

Fontaines DC met hun debuut Dogrel.

Al bij al een uitstekend debuut.
Helaas, ik moet daar toch een andere mening tegenover stellen. Sterker: ik heb de plaat wegens verveling uitgezet. Dit is muziek die sinds de tachtiger jaren vaker én béter is gedaan.

En dat is een verrassing. Want ik verwachtte een hele behoorlijke plaat vanwege het goed te genieten optreden dat ik zag in Amsterdam deze zomer.
Maar het zelfvertrouwen van de zanger heeft zich niet in een spetterende plaat vertaald. Het zeurt, het verveelt, het is middelmatig. En dat is jammer, want de traditionele gitaarmuziek heeft als genre hevig last van bloedarmoede.

Stargazer
Wannabe Forumnerd

Bericht door Stargazer » 15 okt 2019, 10:35

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 11:18

Duh. Luister al anderhalf jaar bijna niks anders, grijp er steeds naar terug. Bloedmooi en briljant. Meesterwerk dat tijdloos zal blijken te zijn. Eeuwigheidswaarde zoals weinig albums laatste jaren, decennia zelfs.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2019, 11:24

Richardus schreef:
15 okt 2019, 11:18

Duh. Luister al anderhalf jaar bijna niks anders, grijp er steeds naar terug. Bloedmooi en briljant. Meesterwerk dat tijdloos zal blijken te zijn. Eeuwigheidswaarde zoals weinig albums laatste jaren, decennia zelfs.
Ga ik eens proberen.

Het begint wel een stuk gematigder dan ik verwachtte. Een goed gearrangeerd, maar gewoon liedje. O god, hoor ik nu zo'n krijs die door moet gaan voor angstaanjagend?

Uitslag tweede nummer: sorry, maar ik schoot in de lach van de zang. En het is ook nog eens veel te fucking lang. Bij minuut 5 van de ruim 11 (!) veriest de gitarist zich in een volkomen niet ter zake doende solo. Wat jammer is want het nummer kent ook sterkere stukken. Alles tussen 5 en 8 minuten kun je overslaan, dit is allemaal al eens vele malen beter gedaan, en is stomvervelend. Het emmert maar door en emmert maar door. Want daarna begint het outro, een ellenlange solo rond niet bijster interessante thema's. Niet onplezant anderzijds.

Ha, gelukkig! Reclame voor Abbey Road tussendoor! De geneugten van een gratis Deezer account.

Canary Yellow, het derde nummer. Weer twaalf minuten, wat het ergste doet vrezen. Maar het begint niet onaardig. Sterker; de eerste minuut boeit, maar na anderhalve minuut is het thema zodanig uitgemolken dat ik de neiging heb te skippen. Sterker: dat doe ik. Pas na 2,5 minuut gebeurt er iets, maar helaas is het alweer met die kleuterzang. Toegegeven: het is verder leuk.
Na 4 minuten komen andere themaatjes langs, maar nu valt op dat de gitarist steeds in herhaling valt. Steeds dezelfde trucjes, en dat is lastig de aandacht vasthouden als je een nummer van een kwartier maakt. Maar het lukt wel tot ongeveer 6,5 minuut. Ik ben bang dat de gitarist nu weer minutenlang de tijd gaat krijgen dus we laten dit nummer voor wat het is.

Near begint als non-descript alternatief liedje, met lieflijke gitaar. Niks opvallends allemaal. Lieve meisjespop van substandaard niveau. Prettig in het gehoor, dus je weet wat er gaat komen in een poging te verrassen: harde gitaar en dat kleutergekrijs.
Fout iKer! Sukkel! Het nummer ontpopt zich met een rustige vage mannenstem. Verder niet iets van opvallend niveau maar het duurt voor de verandering niet te lang en de kleuter komt (dus) niet langs. Eén hoera voor een vrij geslaagde spanningsboog.

Glint, daarna, begint met een aardig themaatje. Weer dat lievige non-descript alternatieve, en dat ligt prima in het gehoor. Maar ook hier is lengte een dingetje. Het gaat bijna 3 minuten door. Zou de kleuterkrijs met harde gitaar hier nu voor 'de verrassing' gaan zorgen?

Ja hoor! Volgens het boekje komt die er na 2 minuut 45 in. O o o, de opwinding! 'Opwinding' bedoel ik. Maar het is wel zo gedaan dat het boeit, dat moet gezegd. Want al na 4,5 minuut verandert het nummer van tempo in rustig naar wervelwind. Een vrij atypisch tempo voor deze band en het voelt verfrissend aan. De eerste 6 minuten boeien.
De geschiedenis leert edoch dat de laatste 4 best weleens een tegenvaller kunnen zijn, maar je moet het een kans geven. Op krap 7 minuten komt daar een solo...

Later meer.
Laatst gewijzigd door iKer op 15 okt 2019, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 11:29

In het album ligt het "verraderlijke" in het "gewone" van de melodieën. Dat zorgt voor emotionele toegankelijkheid. De structuren van de compositie maken het avontuurlijk, episch en intiem tegelijk.

Niks erbij gaan doen, zoals jij pleegt bij muziek (en films ook volgens mij). Gewoon luisteren, liefst met koptelefoon/oordopjes

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2019, 12:52

Richardus schreef:
15 okt 2019, 11:29
In het album ligt het "verraderlijke" in het "gewone" van de melodieën. Dat zorgt voor emotionele toegankelijkheid. De structuren van de compositie maken het avontuurlijk, episch en intiem tegelijk.

Niks erbij gaan doen, zoals jij pleegt bij muziek (en films ook volgens mij). Gewoon luisteren, liefst met koptelefoon/oordopjes
Dat heb ik gedaan. Zie boven.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2019, 12:54

Voorlopige hoogtepunten web: nummer 1, 4 en 5. Over Glint ben ik zelfs enthousiast!

Voorlopig dieptepunt: nummer 3. Niet heel diep, maar het zakt door ellenlang gejengel van de gitarist door het ijs. Nummer had in 4 minuten gekund qua ideeën. Dan hadden ze de slechte er wel uit moeten halen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2019, 12:58

Nummer 6 is weer aan te merken als niemendalletje dat geen kwaad kan. Zeker niet onaardig, maar als je zo'n traditionele aanpak in je muziek hebt moet je oppassen dat het niet obligaat klinkt. Dit nummer ontsnapt daar maar net aan, op de stukken met piano na. Die piano kan écht niet. Het is zo verschrikkelijk clichématig kitscherig dat ik misselijk wordt. Laat dat achterwege en het is een heel aardig nummer.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 15 okt 2019, 13:00

Moon Duo. Trippy doch aanstekelijk met lekkere spacy geluidjes en bliepjes.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 okt 2019, 13:09

Het gitaarintro van het laatste nummer zou zo passen op een hardrockalbum uit 1982. Maar toen was die zang nog niet uitgevonden. De combi werkt erg goed. Zou dit dan toch een indrukwekkend nummer worden?

Op 2,5 minuut ben ik toe aan een ander thema, een break, wat dan ook. En dat komt!
Moet toegeven: het klinkt erg als vullertje van een vroeg Smashing Pumpkins album. Na 4 minuten gebeurt er alweer wat, wat een duizelingwekkend tempo voor een band die ideetjes minutenlang pleegt aan te houden.

De vraag die zich al eerder opdrong: is de gitarist heel oud? Echt fris is het gitaarwerk niet meestal. Generiek alternatief negentiger jaren met referenties naar (jawel) Smashing Pumpkins en My Bloody Valentine. Maar: hier werkt het wel.

Ik snap de appeal van dit album, alleen werkt die bij mij vaak niet door de ellenlange nummers. Waar een Beethoven symfonie makkelijk 9 minuten kan boeien doet het dat hier niet, al worden zeer verwante compositorische trucs uitgehaald. Anderzijds zitten er genoeg mooie momenten in om te zeggen 'deze plaat zou ik nog een keertje moeten luisteren'.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 15:10

Gaat ie erbij zitten nadenken :crazy: :roll: gewoon luisteren en genieten, lul!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 15:35

Vond je de emotie halverwege Worthless Animal ook niet prachtig uitkomen dankzij die riff die daar doorbreekt? En Glint, geweldig meeslepend werkstukje, niewaer?!

Dude, leer geduld, onbevangenheid, meestromen.

Laat maar, zie nou dak 't tegen iKel heb :oops: hopeless animal is dan beter gezrgd

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 15:45

Snap ik meteen de obsessie met leeftijd en zelflegitimisering die uit de post spreekt

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 15 okt 2019, 16:29

Portico Quartet. Post-jazz, of zoiets.

(klaz*)
Forumgod