De Hemel | NBE & Bart Moeyaert @ Grote Kerk Muiden

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
(klaz*)
Forumgod

De Hemel | NBE & Bart Moeyaert @ Grote Kerk Muiden

Bericht door (klaz*) » 23 jan 2015, 11:50

Afbeelding
muziek Joseph Haydn – Die sieben letzte Worte | bewerking Hans van der Heide
tekst & verteller Bart Moeyaert
Na tien jaar is het werk af: met Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Joseph Haydn als uitgangspunt creëerden de Vlaamse schrijver/dichter Bart Moeyaert en het NBE een eigen universum met De Schepping (2004) en Het Paradijs (2010). Met de laatste episode De Hemel (2014) wordt de cyclus afgerond en is het verhaal verteld. In de bijzondere voor het NBE gemaakte bewerking, klinken de zeven adagio’s van Haydn’s Sieben letzte Worte zoals ze nog nooit hebben geklonken, met Moeyaert zelf als begenadigd verteller.
Het was alweer een tijdje geleden dat ik naar een optreden was geweest, maar dit was meteen een heel bijzondere! Een fraaie vertolking van Haydns 'Letzte Worte' door het Nederlands Blazersensemble, die een geheel vormt met het gesproken woord van mijn favoriete dichter Bart Moeyaert. Uit zijn mond klinken de woorden nog mooier dan op papier! Woorden die in hun eenvoud hun diepgang vinden. De vertelling draait om een jongen die een laatste afspraakje heeft met de dood - aan zee, op woensdag, want dan wordt er mooi weer voorspeld. Dit alles in de intieme setting van de Grote Kerk van Muiden. Niet vaak heb ik met zoveel plezier op een kerkbank gezeten.

Mocht u nieuwsgierig worden: twijfel niet, maar ga! De voorstelling wordt nog door heel Nederland uitgevoerd (http://www.nbe.nl/programma/de-hemel).

Plaats reactie