Jouw beste livebands

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Richardus
Meganerd

Jouw beste livebands

Bericht door Richardus » 28 jun 2016, 20:36

En dan bedoel ik niet dat je er ooit één (goed) concert van hebt gezien, maar bands die je meermaals zag en als ze in de buurt waren altijd je best voor hebt gedaan ze te zien en die moeite zult blijven doen omdat je je gegarandeerd voelt dat zij hun opperste best zullen doen en weer die ene snaar in je zullen raken.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

iKer
Meganerd

Re: Jouw beste livebands

Bericht door iKer » 28 jun 2016, 20:40

Hmm... Claw Boys Claw was vroeger zo'n band voor mij.
Soulwax zag ik 2x als band, de laatste x was zo goed dat ik ze direct weer zou gaan zien (als DJs doen ze me minder).
Motörhead was ooit zo'n band (3x gezien, laatste x (2012?) was niet zo goed)
Extreemlinksche drammert

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 28 jun 2016, 20:55

1. Circle
Ik weet nog dat ik er op hoopte ze überhaupt ooit live te zien, legendarisch als hun omvangrijke discografie was/is. Die eerste keer, op Roadburn, was een revelatie en alle keren daarna overdonderden ze evengoed. Die lui weten door een uitgekiende set de tijd en ruimte te laten verdwijnen zodat je even helemaal in de muziek opgenomen wordt. Weird, hard, grappig, subtiel zacht, theatraal...podiumbeesten en met hun discografie wat mij betreft de creatiefste en kwalitatief beste band ooit. Keren gezien...5? 6? Een keer in Stubnitz was wel 't leukst, dat ik ze vorig jaar april op hun laatste tour (achteraf om niks) heb moeten missen, baal ik nog stevig van.

2. Mono
Deze band heeft live altijd dusdanig op mijn emoties gewerkt dat ik er wel eens compleet in de kreukels wegkwam (Vera) en daarna ook wel eens niet weer heendurfde (Dour). Zo diep, zoooo gruuuuwelijk mooie melodieën met evenzo hevige uitbarstingen als die lui tevoorschijn toveren...en dat in songstructuren waar je enkel je pet voor kunt afnemen. Ik heb ze ook wel eens een minder concert zien doen, maar de laatste keer (Into The Void) was het weer... :*) ongelooflijke band. Deze toerbeesten wel stuk of 8 keer gezien, denk ik. En elke keer ben ik nog weer nerveus.

3. Yob
Doommetalgoden. Of God eigenlijk. Want Mike Scheidt is met Wino wel hét podiumicoon van de doom. En niet voor niets. De variatie in geluid, met tóch eigen geluid, en progressie daarin gedurende het bestaan van Yob zijn prachtig en live komt dat perfect samen in een overdonderende beleving, telkens weer. Telkens weer omdat Mike Scheidt niet alleen een charmente podiumpersoonlijkheid is, maar er ook elke keer écht álles in gooit :worship: Big smile en nekpijn gegarandeerd. Een keer of 7 gezien? VOoral dankzij dubbelconcerten op Roadburn.

4. Blonde Redhead
Die liedjes...zo quirky, veelzijdig en catchy. De sfeer ervan is op plaat al zo...unheimisch? Alien? Live helpt het beeld van de Italiaanse tweeling en de Aziatische schone alleen maar een magie te ontstaan die ik nooit zo bij een andere band heb ervaren. Heel bijzonder, en elke van de 4 keer weer een zalige belevenis.

5. The Thermals
Duh Turmols heerschen! Alle 9 keer (gok ik) zo ontiegelijk gezellig! Kathy stuitert zo guitig en geniet zo oprecht, Hutch z'n intensiteit is in de loop der jaren nauwelijks verminderd. Niet alleen die vele keren in Vera werd het een feest, een volle tent op Dour zag ik ze ook door het dak spelen. Simpele muziek maar oooo zo effectief, zeker als je het elke keer weer zo bevlogen brengt. Wordt tijd dat ze weer langskomen verdikkie!

6. AmenRa
Ik heb ze serieus wel eens laten lopen omdat ik ze al zo vaak gezien had en het elke keer op zich hetzelfde is. Maar als ik ze op een programma zie staan, maakt m'n hart toch weer een sprongetje en verheug ik me deze podiumdieren voor de tigste (15 ofzo?) keer live te zien. Vrijwel altijd even intens, duister...en vooral intens. Ik zal die eerste keer op Dour niet vergeten, de keer in een theater in Tilburg tijdens ZXZW en ook niet 2 jaar terug op Into The Void omdat dat voor mij een nogal heftige (en toch ook zeer welkome) timing was.

7. NoMeansNo
LOL! Vroegâh kende ik ze niet, dus ik dacht...rare oude roadies heeft die band. Tot die ene opa achter de drums ging zitten in z'n sloffe kloffie en rare bril op, en de andere de bass pakte en de ietwat jongere de gitaar. Wtf? En ze speelden zoals jonge broekies het niet kunnen. Mathrock met humor, en een techniek, jonguh!!! Ik was verbijsterd en nadien elke keer (4 in totaal ofzo?) weer met een big smile voor 't podium gestaan. Wat een band, wat een muzikanten.

8. Black Cobra
Ik ga er geen stad en land voor afreizen maar als het even kan wil ik ze zien! Er is geen duo die zo'n muur van lawaai voortbrengt met zulke vette nummers! Ik zal nooit vergeten hoe ze als afsluiter op Roadburn mochten staan, dus na de headliner in de grote zaal... Twee kleine gassies op dat grote podium. Maar ik had ze al een keer of wat (2? 3?) bezig gezien dus stond met grijns op m'n kop te wachten of ze het daar ook zouden kunnen... En ja hoor: de zatte al bijna verdwenen Roadburners stroomden langzaam verbaasd de Grote Zaal weer in en Black Cobra speelde het plat :worship: diep diep respect.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 28 jun 2016, 21:14

Hmmm... Lastig...
Ik ben eigenlijk steeds minder naar live-muziek gaan kijken de laatste jaren. Ik ga meer voor albums.
Evengoed: ik heb menig bandje zien spelen.

Te binnen schieten nu:
The Ex & Tom Cora. (Sowieso The Ex, ook zonder Tom vzmh)
The Pixies zo'n drie keer gezien.
Sonic Youth (het enige concert ooit waarbij ik echt kippevel kreeg, kelere wat waren die goed)
The Thermals, elke keer goed.
Nick Cave & The Bad Seeds
Swans
Eerste concert aller tijden: Marillion.
Boris
Motorpsycho
The Cure (vanwege de omhelzing van één van de mooiste meisjes ooit)
The Exploited (vanwege de totale ravage en gesloopte medewerkers tijdens m'n vrijwilligerswerk in de garderobe van De Piek)
Mano Negra
Iggy Pop
Orbital
Sisters of Mercy
The Beasty Boys
Iva Bittova
The Musical Box
Faust
LCD Soundsystem
Huun Huur Tu
The Orphans of the Fourth Degree
The Jesus & Mary Chain

Pfff...
Later wellicht meer.

Oh ja, Einstürzende Neubauten natuurlijk in Eindhoven, in het muziekcentrum in aanbouw.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 29 jun 2016, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live, too Jung to die.

Drees1
Knuffelnerd

Bericht door Drees1 » 28 jun 2016, 23:15

Zolang ze meedoen..........SWANS.
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af,dat scheelt twee glazen.

Radiohoofdnz
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 28 jun 2016, 23:30

Cardiacs
Radiohead
Trockener kecks
The Scene
Gravenhurst
Arbouretum
Shearwater
Eels
...
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 29 jun 2016, 10:01

Jezus, kunnen jullie niet wat meer vertellen dan enkel een lijst plempen? En hebben jullie die hele waslijsten meerdere keren gezien en gaan jullie moeite doen ze weer te zien omdat ze live zo geweldig zijn? Wel ff goed lezen en put some damn effort in it! Wat hebben we nou aan die waslijsyen zonder enoge uitleg waaaarom een band al die keren live zo geweldig was?!

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 jun 2016, 10:17

Meh, geen zin in.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 29 jun 2016, 10:21

Nou oké:

Claw Boys Claw:
Dat ging ik keer op keer kijken omdat er altijd wel iets gebeurde. Vaak werd er iets van het interieur gesloopt. Ooit in Vera viel de luchtverversing uit. De zaal was kletsnat, Peter kroop met bezweet ontbloot bovenlijf op handen en voeten over het podium, worstelde met een roadie aan de zijkant van het podium, werd door de zaal geluidsman gepiepeld door een effect over zijn stem waardoor hij een hoog piepstemmetje kreeg. Op gegeven ogenblik maande hij de zaal tot zitten, wat iedereen deed.
Platen zijn erg afwisselend van sound en aanpak (de gitarist heeft een dedain voor bands als Ramones, die altijd hetzelfde deden volgens hem).

De Boegies:
Was altijd hilarisch. Simpele Nederlandstalige punk, knetterleipe zanger. Uitgelaten zaal, veel drank. Had er geen noot muziek van thuis, maar ze tourden veel en ik zag ze zo'n 10x. Videofilmpje spreekt voor zich.

Link
Extreemlinksche drammert

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 29 jun 2016, 10:44

Dead Moon: verschillende keren gezien begin jaren 90.
Tragically Hip: idem
Nick Cave: 3 maal gezien. Mijn favoriete keer blijft 1988.
LCD Soundsystem: 4 maal gezien maar de eertse maal (2005), was beestachtig.
Radiohead: 3 maal gezien. Best was in 2003.
No Means No: 2 of 3 maal gezien.
Thee Oh Sees
...

Verder vind ik het spijtig dat ik volgende bands nooit meer gezien heb dan eenmaal ttz
Wipers: gezien in 1996
The Triffids: ik droom nog steeds van dat ene optreden in 1987
...
Te veel om op te noemen eigenlijk.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 29 jun 2016, 10:50

Beastie Boys

Vanaf '93 alle concerten in Nederland gezien. Altijd even geweldig met genoeg verrassingen om de boel levendig te houden. Of ze nu meer de punk kant lieten zien, zich verkleedden als Mariachi band of ubercool stonden te rappen over pannenkoeken, de Beasties hebben me nooit in de steek gelaten (dit in tegenstelling tot mijn moeder die... of wacht, misschien moet ik voor die verhalen een ander topic aanmaken).

Gnod

Pas twee optredens van gezien, maar als we weer in Nederland komen, ga ik heen en ben ik bereid te reizen. Zie onder: Psych Lab.

Swans in de huidige samenstelling

Oorverwoestend, botten verpulverend, vleeskrullend, duivelsuitdrijvend. Zie onder: Gnod op Psych Lab. Net als Drees reis ik wederom af naar Eindhoven om ze live te gaan zien.

Thee oh sees

130 keer live gezien in de meest aftandse zaaltjes en voor een klein publiek, maar nimmer versagend gaan ze tekeer alsof ze 17 zijn en hun eerste optreden mogen doen. Helaas hebben ze al een tijdje geen plaat meer uitgebracht (normaal gesproken minimaal twee per jaar) en is de vorige samenstelling uiteen gevallen. Mocht je geen vertrouwen meer hebben in de huidige lichting gitaarbandjes, gaat heen en laat u overtuigen door het pure speelplezier.

Overigens stond ik bij het laatste live-optreden van Thee oh sees samen met de zanger te wachten bij de toiletten. Ik ging zeiken, hij ging snel even kakken. Blijkbaar zit er nog steeds spanning op voor ieder optreden. :up:

Radiohead

Vaak live gezien. Te vaak. De kans dat ik ooit nog heen ga als ik zelf mijn kaartje moet betalen is nihil.

Wil graag zien:

Death Grips
King Gizzard & the lizard wizard
Fat white family (pas één keer live gezien en dat is te weinig voor deze lijst...)
It's just not understanding...

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 29 jun 2016, 11:00

Kristin Hersh

Aantal keer gezien in de jaren '90. Ik was verliefd. Helaas zijn we elkaar een beetje uit het oog verloren. Ik vermoed dat het live nog steeds een ervaring is. Haar optreden met een cellist in Paradiso is één van de beste optredens ooit.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 29 jun 2016, 11:02

Wat me opvalt is dat anderen bands noemen die mij soms enorm tegen vielen (LCD SS, Swans, Nick Cave -al ben ik megafan: maar 1 optreden was legendarisch, eentje ronduit slecht. Zag de man 5x geloof ik.)
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 29 jun 2016, 11:06

O wacht! Topband live:
MUSE!
Denk dat ik ze 4x zag. Stelde nooit teleur. Inmiddels megalomane show, maar jezus, wat was dat goed!
Ik wacht tot mijn dochter zin heeft met me te gaan, ze is sinds haar 6e fan nu twaalf.

Amon Tobin.
Ga ik gewoon volgende x kijken. Twee -totaal verschillende- shows van gezien. Eentje waar ik voor naar België ging en waar mijn 3 mede-reisgenoten binnen een kwartier afhaakten, eentje met een verbluffende visuele show. Zie hier:

Link

The Knife:
Weliswaar maar 1x gezien, dat was één der beste shows ever die ik zag. Muziek was zeer mooi, periode Silent Shout, maar de setting was ronduit subliem. Zou zo weer gaan mits ze weer een goeie plaat maken.
Zag Karen ook solo (Flaaks was daar ook). Dat was ook erg oké.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 29 jun 2016, 12:28

Wat mij ooit opviel bij een concert van Swans (Ergens in de '90's in De Effenaar) was dat als het volume echt heel erg hoog is, je een soort vreemde boventonen gaat horen, terwijl de grote massa van het geluid doorkomt als via een slecht ontvangen radiozender. Het verandert de muziek, en het is eigenlijk moeilijk uit te leggen. Misschien als de fysieke ervaring van wat volume met muziek kan doen.

Overigens is mijn gehoor voor zover ik kan vaststellen best okee. De resolutie van m'n gehoor is wel wat afgesleten. Als er meerdere geluidsbronnen tegelijkertijd lawaai maken kan ik een gesprek nog maar met moeite volgen. Was vroeger makkelijker.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 29 jun 2016, 19:34

Richardus schreef:put some damn effort in it!
Wat ben jij gedreven ineens?

Anyway, ik heb zulks niet; vind het al gauw te veel moeite en te veel gedoe, en te weinig de moeite waard.

Hoewel ik Chick Corea nog wel een keer live zou willen zien, als me dat niet al te veel moeite (en geld) zou kosten. Paar jaar terug vond ik dat verrassend mooi (was m'n kennismaking; daarvoor onbekend met de hele man. Naast z'n muziek, is ook leuk dat ie op elke elpee L. Ron Hubbard bedankt voor de "inspiratie als mens", ofzoiets :up: )

Oh, en The Musical Box, misschien, omdat die erg sfeervol en kwalitatief goed de Genesis-concerten uit de early 1970s reproduceren.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 29 jun 2016, 20:11

Ik durf niet meer, anders moet ik een heel epistel schrijven.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 29 jun 2016, 20:16

Krautsurfer schreef:Wat mij ooit opviel bij een concert van Swans (Ergens in de '90's in De Effenaar) was dat als het volume echt heel erg hoog is, je een soort vreemde boventonen gaat horen, terwijl de grote massa van het geluid doorkomt als via een slecht ontvangen radiozender. Het verandert de muziek, en het is eigenlijk moeilijk uit te leggen. Misschien als de fysieke ervaring van wat volume met muziek kan doen.
Mogwai heeft dat ook tijdens optredens (3x gezien) Stuk harder dan Swans trouwens (3x gezien) Dinosaur was ook harder (1x gezien)
Krautsurfer schreef:Overigens is mijn gehoor voor zover ik kan vaststellen best okee. De resolutie van m'n gehoor is wel wat afgesleten. Als er meerdere geluidsbronnen tegelijkertijd lawaai maken kan ik een gesprek nog maar met moeite volgen. Was vroeger makkelijker.
Klinkt als ouderdom. Heb vorige week mijn oren nog laten testen. Fors gehoorverlies maar normaal voor vijftigjarige. Ik heb overigens ALTIJD oordoppen bij concerten in.
Extreemlinksche drammert

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 29 jun 2016, 20:36

Hell, dan was ik nog John Zorn vergeten. Ik denk dat ik m 5 maal gezien heb. En nu ik dit schrijf, krijg ik er weer zin in.

En Kimmoooooo! Kimmo Pohjonen.

Luidste concerten: ik herinner me Teenage Fanclub ten tijde van Bandwagonesque in de VK in Brussel. We zijn naar buiten moeten gaan. Niet te harden.
En zonder twijfel ook Kyuss.
Dat was dan nog geeneens in een zaal godverdomme. Maar op een festival (Pukkelpop).
Homme is a madman.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Drees1
Knuffelnerd

Bericht door Drees1 » 29 jun 2016, 20:36

Krautsurfer schreef:Wat mij ooit opviel bij een concert van Swans (Ergens in de '90's in De Effenaar) was dat als het volume echt heel erg hoog is, je een soort vreemde boventonen gaat horen, terwijl de grote massa van het geluid doorkomt als via een slecht ontvangen radiozender. Het verandert de muziek, en het is eigenlijk moeilijk uit te leggen. Misschien als de fysieke ervaring van wat volume met muziek kan doen.
Toen was het nog in de oude linnenfabriek natuurlijk.
We gaan het 7 oktober wel eens ervaren in de Effenaar anno 2005 :bounce: :bounce: :bounce:
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af,dat scheelt twee glazen.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 30 jun 2016, 10:44

Overigens is mijn gehoor voor zover ik kan vaststellen best okee. De resolutie van m'n gehoor is wel wat afgesleten. Als er meerdere geluidsbronnen tegelijkertijd lawaai maken kan ik een gesprek nog maar met moeite volgen. Was vroeger makkelijker.
Een soortgelijke ervaring had ik bij Spiritualized. Daarna nog een paar keer concerten bezocht zonder oordoppen en toen besloten dat ik te weinig instrumenten kon onderscheiden (ja, drum en iets wat op een loeiharde, samengestelde brom leek). Nu doe ik altijd oordoppen in.

Beetje laat, want ik ben redelijk doof.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 30 jun 2016, 10:54

Scalle schreef: En Kimmoooooo! Kimmo Pohjonen.
Ja! Die heb ik ooit ook eens live mogen aanschouwen. Geweldig! :bounce:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 30 jun 2016, 10:56

Ik heb veeel oorverdovende concerten meegemaakt maar nog niet doof noch gebruik ik oordoppen (krengen, ik zou ook aangemeten moeten hebben=duur). Maar naar t schijnt openbaart zich dat na je 40e...da wordt nog wat... (gehoorapparaten wrs)

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 30 jun 2016, 11:04

Richardus schreef:Ik heb veeel oorverdovende concerten meegemaakt maar nog niet doof noch gebruik ik oordoppen (krengen, ik zou ook aangemeten moeten hebben=duur). Maar naar t schijnt openbaart zich dat na je 40e...da wordt nog wat... (gehoorapparaten wrs)
Eerlijk gezegd denk ik dat het bij komt door walk- en discman gebruik. Ik gok dat ik een jaar of tien nooit mijn huis heb verlaten zonder dopjes in mijn oren.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 jun 2016, 11:39

Ik heb enige malen Fervid live mogen zien. En dat waren nogal verschillende ervaringen want soms angstaanjagend goed maar soms ook tenenkrommend slecht.

Maar bij de goede concerten viel me altijd op dat het publiek stopte met er doorheen te praten maar zowaar een liedje echt beluisterde.

En dat een paar keer per concert.
Heb ik nog niet veel bands voor elkaar zien krijgen.
Eigenlijk geen één.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 jun 2016, 11:41

gung ho schreef:
Richardus schreef:Ik heb veeel oorverdovende concerten meegemaakt maar nog niet doof noch gebruik ik oordoppen (krengen, ik zou ook aangemeten moeten hebben=duur). Maar naar t schijnt openbaart zich dat na je 40e...da wordt nog wat... (gehoorapparaten wrs)
Eerlijk gezegd denk ik dat het bij komt door walk- en discman gebruik. Ik gok dat ik een jaar of tien nooit mijn huis heb verlaten zonder dopjes in mijn oren.
Dat helpt niet echt echt nee, maar de orkaan van geluid van een live bandje een uurtje lang op je oortjes is blijvend slopend.
Johnny Lydon 1983

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 30 jun 2016, 12:02

Waarom moet het geluid dan ook zo debiel hard?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 jun 2016, 12:02

Drees1 schreef:
We gaan het 7 oktober wel eens ervaren in de Effenaar anno 2005 :bounce: :bounce: :bounce:
Het kunnen ook de '00's zijn geweest.
In ieder geval in Eindhoven.
Dacht ik.
En het waren Swans.

Dacht ik.

Neubauten was ook hard.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 jun 2016, 12:09

iKer schreef:
Mogwai heeft dat ook tijdens optredens (3x gezien) Stuk harder dan Swans trouwens (3x gezien) Dinosaur was ook harder (1x gezien)
Krautsurfer schreef:Overigens is mijn gehoor voor zover ik kan vaststellen best okee. De resolutie van m'n gehoor is wel wat afgesleten. Als er meerdere geluidsbronnen tegelijkertijd lawaai maken kan ik een gesprek nog maar met moeite volgen. Was vroeger makkelijker.
Klinkt als ouderdom. Heb vorige week mijn oren nog laten testen. Fors gehoorverlies maar normaal voor vijftigjarige. Ik heb overigens ALTIJD oordoppen bij concerten in.
Nooit oordoppen gebruikt.
Zou dat overigens nu wel doen, maar ik heb al in geen jaren een fatsoenlijk optreden gezien.

Qua gehoorschade:
Ik denk dat wat ik heb, heb opgelopen door een jaar of vijftien elke week te repeteren met de bandjes* waarin ik gezeten heb. (waarvan ik, herinner ik me nu ineens, de laatste jaren toch wel degelijk soms met oordoppen oefende)
En da's de schuld van de drummers.
Die hebben een onversterkt akoestisch instrument, en die moeten hard meppen om goed te kunnen drummen. Zodat de sticks fijn terugveren.(tenminste, als ze niet al te getalenteerd zijn, hetgeen de meeste dus niet zijn).
Om dan nog een beetje een goede mix te krijgen moet de rest ook harder.
In kleine oefenruimtes is dat funest.
Eigenlijk heb ik inmiddels gruwelijk de pest aan snare-drums. Die krengen hebben een uiterst onplezierige volume/frequentie verhouding.

Uiteindelijk valt het me nog mee.
Ik ga rustigjes richting de vijftig, en luister nog altijd zonder bril.

*Flat battery (gitaar (strat kloon) , backing vocals), Na Und (gitaar (strat kloon), Synth (Korg MS10), backing vocals), Ouro Preto (basgitaar (hofner), orgel (Philicorda), backing vocals) en dywerse korte projecten.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 jun 2016, 12:32

(klaz*) schreef:Waarom moet het geluid dan ook zo debiel hard?
Goede vraag.
Bloedende oren, blijvende schade en braken hoeft voor mij niet.
Net onder de pijngrens zou het beste zijn.
Die fysieke impact van volume is toch wel een wezenlijk onderdeel van een live-ervaring.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 30 jun 2016, 12:55

Eenieder die wel eens in het Concertgebouw is geweest, weet dat een orkest een orkaan aan geluid voort kan brengen, zo heftig dat de stoelen trillen. Het hoort bij de ervaring van live muziek. Zelfs onversterkt klinkt een instrument hard. Bij het concert van Spiritualized stond het hele podium vol met blazers, wil je daar als zanger overheen komen, moet het volume omhoog. Logisch. Bands als Swans en Gnod gebruiken het volume om een fysieke ervaring op te roepen. Daar begrijp ik de intentie.

Bij andere bands begrijp ik er niets van. Beste voorbeeld: de Fun Loving Criminals. Op de plaat een relaxte band, live van alle subtiliteit ontdaan door een woest om zich heen maaiende drummer. Hoe langer het concert duurde, hoe groter de hits, hoe harder het volume. Zinloos.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 30 jun 2016, 13:51

Officieel mag een zaal in NL niet boven een bepaald volume (ik dacht 110dB).
Daar zag ik -athans in Tivoli- in jaren 00 handhaving op. Ik denk dat dat inmiddels niet meer gebeurt...

En oefenhokken zijn killing.
Extreemlinksche drammert

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 30 jun 2016, 13:56

.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 30 jun 2016, 14:48

gung ho schreef:Bij andere bands begrijp ik er niets van. Beste voorbeeld: de Fun Loving Criminals. Op de plaat een relaxte band, live van alle subtiliteit ontdaan door een woest om zich heen maaiende drummer. Hoe langer het concert duurde, hoe groter de hits, hoe harder het volume. Zinloos.
Die zijn (en velen met hen) dan ten prooi gevallen aan het principe van de idioot: een beetje zout is lekker, dus dan is heel veel zout heel erg lekker.
Eén van de pijlers van rockmuziek in het algemeen is toch gehoord willen worden. Harder schreeuwen dan de rest. Dat is stoer. Kijk mij eens met mijn grote pik. En dat is een vereiste geworden die lang niet elke band ten goede komt.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 jun 2016, 19:13

Ik ben enige malen in de doelen geweest bij een klassiek concert maar zo,n orkest op vol vermogen valt nog best mee hoor....Zelfs een uitvoering van een stuk van Strauss met het orgel op vol vermogen was nog niet een fractie van het geluid dat een bandje in een kroeg kan produceren.
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 jun 2016, 19:16

Het is ooit begonnen met bandjes als the Who die boven het gepraat van het publiek uit wilden komen...Stapelden een paar versterkers op elkaar en op vol vermogen blazen.

En het publiek vond het te gek.
Johnny Lydon 1983

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 30 jun 2016, 21:33

Siegfried Stahl schreef:Het is ooit begonnen met bandjes als the Who die boven het gepraat van het publiek uit wilden komen...Stapelden een paar versterkers op elkaar en op vol vermogen blazen.

En het publiek vond het te gek.
Sowieso live-muziek waar je het publiek niet hoort: :up:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Drees1
Knuffelnerd

Bericht door Drees1 » 01 jul 2016, 00:21

Krautsurfer schreef:
Drees1 schreef:
Het kunnen ook de '00's zijn geweest.
In ieder geval in Eindhoven.
Dacht ik.
En het waren Swans.

Dacht ik.

Neubauten was ook hard.
Na wij dachten.

Drees1
Knuffelnerd

Bericht door Drees1 » 01 jul 2016, 01:14

De avond begint met:

Link

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 02 jul 2016, 19:07

Mono EU tour, met Alcest helaas want weinig boeiend en daardoor wrs tickets duurder dan met kleinere band. 19 nov 013, 20 nov p60. Maar naar 013, 20e wel voor over want treinreis vrijwel gratis :)

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 02 jul 2016, 19:35

Afbeelding
Goed, mijn onbetwiste nummer 1: Animal Collective. De eerste keer zag ik ze tijdens de periode van Feels, op 12 november 2005 in Utrecht (als onderdeel van het Rumor festival). Ik was compleet overdonderd. Na afloop schreef Kindamuzik erover:
Wat er vanavond van Animal Collective afdroop is pure, aurale LSD. In tegenstelling tot de IIslanders weten zij elke noot, die zijn oorsprong heeft in de chaos van een effectentoverdoos, om te zetten in een hypnotiserende trance waarin speelsheid en (schijnbaar) ongecontroleerde gekte de hoofdingrediënten zijn. (...) Een ervaring die niet snel vergeten zal worden.
De spijker op de kop. Hoe goed de albums ook zijn, live zijn ze nóg beter! Daarna zag ik ze weer op Dour (met verschillende nummers die later op Strawberry Jam zouden verschijnen), in Brussel en de laatste keer in Leuven. Dat was in 2009.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 02 jul 2016, 20:08

Is waar; ik zag ze ook daar op Dour en dat was geweldig. Was sowieso met 2009 de beste editie van Dour. De keer ervoor op Motel Mozaique drong het nog niet zo tot me door, helaas. Múm toen wel, en later in Paradiso ook weer, die 2 concerten waren ook pure magie.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 04 jun 2017, 08:31

Eerste officiele concert v.d. Black rebel motorcycle club in Nederland ergens rond 2002 in paradiso was geweldig. Vlak daarna Wire met hun nieuwe werk van album Send ook in paradiso en een paar dagen later Killing Joke met hun toen nieuwste plaat. 3 geweldige concerten. Iron maiden, Motorhead en Metallica hadden meestal ook goede concerten, net als Dreamtheater. Maar afgelopen jaar bijna alle concerten v.d. Cure bekeken, waaronder die van Rock am Ring 2014 of nog later en ik ging weer helemaal uit mijn dak. Terwijl ik in 94 op Pinkpop bijna gapend in slaap viel, maar ja toen had je Pearl Jam als goedmaker en Reed. Slechts bij 1 artiest zijn we letterlijk weg gelopen omdat ze maar bleef zeiken over een vriendje dat niet kwam opdagen; Catpower. O ja mjn vrouw noemt nog het allereerste concert van Arcade fire in de de Melkweg, na het concert kwamen we in contact met leden v.d. Band en ik voorspelde ze een grote toekomst. Had ik beter niet kunnen doen. Goed concerten waren ook die eerste van Music ( wie kent ze nog) the Soft Machine ( magisch) 16 horse power in Tivolie, Madrugada, Tivolie, en Einsturzende Neubauten in Paradiso. Ach en vanwege het publiek die ouwe concerten van Marilyn Manson, geweldig.
Een echte heer gaat eenzaam zijn eigen weg.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 04 jun 2017, 08:36

Richardus schreef:
28 jun 2016, 20:55
1. Circle
Ik weet nog dat ik er op hoopte ze überhaupt ooit live te zien, legendarisch als hun omvangrijke discografie was/is. Die eerste keer, op Roadburn, was een revelatie en alle keren daarna overdonderden ze evengoed. Die lui weten door een uitgekiende set de tijd en ruimte te laten verdwijnen zodat je even helemaal in de muziek opgenomen wordt. Weird, hard, grappig, subtiel zacht, theatraal...podiumbeesten en met hun discografie wat mij betreft de creatiefste en kwalitatief beste band ooit. Keren gezien...5? 6? Een keer in Stubnitz was wel 't leukst, dat ik ze vorig jaar april op hun laatste tour (achteraf om niks) heb moeten missen, baal ik nog stevig van.

2. Mono
Deze band heeft live altijd dusdanig op mijn emoties gewerkt dat ik er wel eens compleet in de kreukels wegkwam (Vera) en daarna ook wel eens niet weer heendurfde (Dour). Zo diep, zoooo gruuuuwelijk mooie melodieën met evenzo hevige uitbarstingen als die lui tevoorschijn toveren...en dat in songstructuren waar je enkel je pet voor kunt afnemen. Ik heb ze ook wel eens een minder concert zien doen, maar de laatste keer (Into The Void) was het weer... :*) ongelooflijke band. Deze toerbeesten wel stuk of 8 keer gezien, denk ik. En elke keer ben ik nog weer nerveus.

3. Yob
Doommetalgoden. Of God eigenlijk. Want Mike Scheidt is met Wino wel hét podiumicoon van de doom. En niet voor niets. De variatie in geluid, met tóch eigen geluid, en progressie daarin gedurende het bestaan van Yob zijn prachtig en live komt dat perfect samen in een overdonderende beleving, telkens weer. Telkens weer omdat Mike Scheidt niet alleen een charmente podiumpersoonlijkheid is, maar er ook elke keer écht álles in gooit :worship: Big smile en nekpijn gegarandeerd. Een keer of 7 gezien? VOoral dankzij dubbelconcerten op Roadburn.

4. Blonde Redhead
Die liedjes...zo quirky, veelzijdig en catchy. De sfeer ervan is op plaat al zo...unheimisch? Alien? Live helpt het beeld van de Italiaanse tweeling en de Aziatische schone alleen maar een magie te ontstaan die ik nooit zo bij een andere band heb ervaren. Heel bijzonder, en elke van de 4 keer weer een zalige belevenis.

5. The Thermals
Duh Turmols heerschen! Alle 9 keer (gok ik) zo ontiegelijk gezellig! Kathy stuitert zo guitig en geniet zo oprecht, Hutch z'n intensiteit is in de loop der jaren nauwelijks verminderd. Niet alleen die vele keren in Vera werd het een feest, een volle tent op Dour zag ik ze ook door het dak spelen. Simpele muziek maar oooo zo effectief, zeker als je het elke keer weer zo bevlogen brengt. Wordt tijd dat ze weer langskomen verdikkie!

6. AmenRa
Ik heb ze serieus wel eens laten lopen omdat ik ze al zo vaak gezien had en het elke keer op zich hetzelfde is. Maar als ik ze op een programma zie staan, maakt m'n hart toch weer een sprongetje en verheug ik me deze podiumdieren voor de tigste (15 ofzo?) keer live te zien. Vrijwel altijd even intens, duister...en vooral intens. Ik zal die eerste keer op Dour niet vergeten, de keer in een theater in Tilburg tijdens ZXZW en ook niet 2 jaar terug op Into The Void omdat dat voor mij een nogal heftige (en toch ook zeer welkome) timing was.

7. NoMeansNo
LOL! Vroegâh kende ik ze niet, dus ik dacht...rare oude roadies heeft die band. Tot die ene opa achter de drums ging zitten in z'n sloffe kloffie en rare bril op, en de andere de bass pakte en de ietwat jongere de gitaar. Wtf? En ze speelden zoals jonge broekies het niet kunnen. Mathrock met humor, en een techniek, jonguh!!! Ik was verbijsterd en nadien elke keer (4 in totaal ofzo?) weer met een big smile voor 't podium gestaan. Wat een band, wat een muzikanten.

8. Black Cobra
Ik ga er geen stad en land voor afreizen maar als het even kan wil ik ze zien! Er is geen duo die zo'n muur van lawaai voortbrengt met zulke vette nummers! Ik zal nooit vergeten hoe ze als afsluiter op Roadburn mochten staan, dus na de headliner in de grote zaal... Twee kleine gassies op dat grote podium. Maar ik had ze al een keer of wat (2? 3?) bezig gezien dus stond met grijns op m'n kop te wachten of ze het daar ook zouden kunnen... En ja hoor: de zatte al bijna verdwenen Roadburners stroomden langzaam verbaasd de Grote Zaal weer in en Black Cobra speelde het plat :worship: diep diep respect.
+1 :drink: nog steeds mee eens maar eigwnlijk moet Patrick Walker (40 Watt Sun/Warning) in de top 4. Circle blijft sws op 1

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 09 jun 2017, 11:18

Yob had ik ook wel eens live willen zien.
Een echte heer gaat eenzaam zijn eigen weg.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 jun 2017, 11:41

Ach wat:

Link
Johnny Lydon 1983

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 09 jun 2017, 11:44

12 euro voor cd :eek:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 09 jun 2017, 15:00

jackN schreef:
09 jun 2017, 11:18
Yob had ik ook wel eens live willen zien.
Die kans komt wel weer

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 09 jun 2017, 20:57

Bad Brains in het ouwe Noorderligt is nog steeds één van de beste dingen die ik ooit gezien heb. 1989 alweer :drink:
“May my mercy prevail over my wrath.”

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 10 jun 2017, 16:21

The Posies
Green
Giant Sand
Gomez
Sloan

Dat zijn dan ook wel meteen de enige groepen die Ysfoxy meer dan één keer heeft gezien. Oh ja, er is ook Soulwax (een keer als openingsact voor Masters of Reality en dan per abuis nog eens tijdens Leuven Marktrock), maar die twee optredens behoren eerder tot het slechtste dat Ysfoxy ooit heeft gezien en gehoord (ha, ha!). Ysfoxy heeft, na 2 Many DJ's en de andere meer dancegerichte platen, zijn mening over Soulwax als groep wel moeten herzien.

Beste concert dat Ysfoxy heeft gezien was Ween in Hof ter lo in Antwerpen tijdens de Chocolate & Cheese tour. Bomvolle, oververhitte zaal. Een magistrale dertig minuten durende versie van Vallejo (met gedeeltelijk 'Arabische' zang). Wilde achtervolging van een heckler op het podium. Na twee en een half uur met een grote grijns op het gezicht de zaal uit en met enkel een t-shirt aan als bovenkledij anderhalf uur lang naar huis gewandeld in de sneeuw en geen kou gevoeld!

Johnny Dowd was speciaal zoals enkel Johnny Dowd dat kan zijn. Jonathan Richman (slechts hemzelf en een drummer) was heerlijk onschuldig en aanstekelijk.

The Residents waren live minder opwindend dan wat Ysfoxy had verwacht op basis van de platen (ze waren dan ook al ver gevorderd in jaren) maar het was wel speciaal om hen eindelijk eens live te zien en om, net vóór het optreden, een meter verwijderd te staan van een eyeball in a tux.
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Plaats reactie