Shellac @ Vera

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
Richardus
Meganerd

Shellac @ Vera

Bericht door Richardus » 13 mei 2009, 23:42

Om bepaalde redenen, mij nu onbekend, heb ik Shellac nooit eerder gezien. Niet in Vera niet, en niet elders niet. Nu ze weer langskwamen voelde ik me toch verplicht deze mustsee eens te gaan bekijken. Niet alleen om dhr. Albini, maar nog meer omdat ik de band als referentie genoemd heb in door mij geschreven stukken, en veel door mij geliefde bands er van gesnoept zouden hebben.

De muziek van Shellac was mij nauwelijks bekend, maar ging er in als zoete koek. Het is absoluut goed te horen dat deze strakke rockband vele telgen heeft beïnvloed. Hun vreemde songstructuren heeft hun natuurlijk altijd doen opvallen, maar nu dat niet meer bijzonder is, en zelfs voorspelbaar en makkelijk te volgen, vallen andere kwaliteiten van de muziek op. Want hoe de tijdssignaturen ook verspringen, hoe eenvoudig de riffs ook zijn, en hoe basaal het geluid eigenlijk is, Shellac weet in hun eigenzinnigheid boeiende nummers neer te zetten die warempel een verhaal lijken te vertellen. Een no-nonsense, minimalistisch rockgeluid vertolkt in tegendraadse structuren en spastische ritmes. En dat dan boordevol groove, soul ende schwung. En superstrak. Dat tezamen maakte duidelijk waarom Shellac de reputatie van een superband heeft, en waarom ik ze toch écht eens moest zien. Waarvan acte.

Oh, en die Albini....wat een nerd :lol: geweldig. Zijn uitgespuwde teksten, en het algehele spelplezier, deden me trouwens denken aan NoMeansNo. Evenzo een lolband, die veel plezier heeft, en tegelijk hartstikke goede muziek speelt. Niets dan lof van mijn kant.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

dj maus
Heeft niks beters te doen

Re: Shellac @ Vera

Bericht door dj maus » 14 mei 2009, 05:55

Richardus schreef:omdat ik de band als referentie genoemd heb in door mij geschreven stukken
[...]
De muziek van Shellac was mij nauwelijks bekend,
vreemd
http://www.concertzender.nl/thema/crosslinks/crosslinks-gids/
http://www.gonzocircus.com/author/maurice-dumont/

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 mei 2009, 06:17

:D
je moet een band die je nog niet kent toch linken aan iets bekenders voor 't publiek hè :D
Laatst gewijzigd door Richardus op 14 mei 2009, 06:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

DRUPGLID
Heeft niks beters te doen

Bericht door DRUPGLID » 14 mei 2009, 06:18

Google Hè :)
Jedem das Seine

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 mei 2009, 06:20