Terzij De Horde & co. @ Downstage Vera

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
Richardus
Meganerd

Terzij De Horde & co. @ Downstage Vera

Bericht door Richardus » 25 sep 2011, 08:18

Soms is het een beetje onduidelijk wie nou de headliners vormen en wie het voorprogramma. Soms staat het in een promostukje maar soms is het ook raden. Ik had deze avond eigenlijk verwacht dat Terzij De Horde de headliners zouden zijn, en hun minder klinkende Ierse en Engelse vriendjes daaraan vooraf. Ik was gelukkig net op tijd, want onze nieuwe Nederlandse metaltrots moest het onderspit delven... Ik ga dan ook heel koppig de avond andersom reviewen; van headliner naar voorprogramma, van eigenlijk voorprogramma naar eigenlijke headliner.

Het was namelijk niet enkel om mijn intredende vermoeidheid om half 2 's nachts dat Five Will Die nogal niet boeide, dat weet ik zeker. Vooral vergeleken met het dynamische geweld wat er aan vooraf ging, was het nogal een eentonige bedoening. De enige afwisseling die er was, vond plaats tussen mooie riedelstukjes en een soort sludgecore die mij te dicht aan gewone hardcore schurkte. En dat kwam niet alleen door de vocalen. Het was gewoon....suf. Geen tempowisselingen behalve tussen die langzamer 'mooie' passages en het harde werk, statische performance van de wat oudere bandleden. Ik ben al heel gauw naar huis getogen.

De middelste band was heel andere koek. Sodeflikker wat moddervet was dat. Wizard's Beard klonk live (gelukkig...) heel wat anders dan hun site deed vermoeden. Rauw, intens en verrassend dynamisch. Ze gingen van Crowbar-achtige doomstukken naar bijna crustcore gedeelten waar de groovy registers helemaal open gingen. De zanger krijste, piepte en gruntte zich de longen uit het lijf terwijl de rest zichtbaar genoten van en opgingen in hun eigen spel. Objectief gezien biedt de band weinig nieuws, hoewel ze wel een heel breed spectrum aan harde stijlen bezeilden. Ik heb echt genoten van die luitjes, en één van de gitaristen maakte de bandnaam ook nog waar :p Geinige opmerking, waardoor zelfs een oud-Veraan zich nog altijd een beetje trots voelt, van de zangerd; 'You don't know how good it is for us to play here. Really. We had a fuckin' shower! On tour!' :lol: :) Jammer voor ze dat dat pas op de laatste avond van hun toer gebeurde :p

Headliners waren dus Terzij De Horde. Utrechtenaars die het nog heel ver kunnen schoppen. Want we hebben dan wel genoeg black metal bands in Nederland, maar hoeveel sludge-achtige bands hebben we? Ze zijn op één hand te tellen, geloof ik, en staan zo ongeveer allemaal in november op Slugfest in Eindhoven. Terzij De Horde doet iets wat zelfs internationaal vrijwel uniek en ongehoord is; ze spelen een mix tussen black metal en sludge. Dat zou niet moeten werken op papier, maar dat gaat in de praktijk dus héél erg goed.
Het is niet enkel dat ze de vaardigheid hebben een leuk bruggetje tussen beide stijlen te slaan, het valt per nummer ook als een consistente compositie in elkaar. En elk gedeelte klinkt als een klok. In de black zitten mooie melodieën verscholen, de (schijnbaar, want zelfde ritme) langzamer gedeelten bestonden uit goede, slopend zware riffs. En getuige een song van hun komende fulllength zijn ze nog vaardiger geworden in het muzikale territorium tussen snelle black en langzame sludge/doom te verkennen. Er kwamen namelijk stukken langs die je nauwelijks nog in een hard kadertje kunt proppen.
Intense zanger d'r overheen, goed geluid, goed materiaal. Die lui hebben een originele, goed uitgewerkte stijl en brengen dat professioneel en intens. Ze hadden niet voor niets al een show op Incubate te pakken, maar Roadburn is ze ook zeker gegund om bredere bekendheid te krijgen.
Komt er toch nog wat goeds uit Utrecht, hè iKel? :p
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Richardus
Meganerd

Re: Terzij De Horde & co. @ Downstage Vera

Bericht door Richardus » 25 sep 2011, 08:22

Volgende Downstage-uitje: Magdalene op 8 oktober :up:

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 25 sep 2011, 08:48

He toe zonnetje, post eens een live filmpje van die bands van gisteren, kunnen we weer even lachen.
Jij weet zelfs de Josti band nog als een meesterlijk symphonieorkest te omschrijven, dus ben benieuwd hoe groot dit keer het contrast is tussen jouw beoordelingsvermogen en de realiteit :upup:
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 sep 2011, 09:12

oh god, jij bent echt dom

1. live opnamen, vooral die op youtube, klinken nóóit zoals als je er zelf bij staat. Definitie en detail in geluid vervalt, intensiteit verdwijnt. Aangezien jij nooit concerten bijwoont, laat staan je durft te laten verrassen, blijk je dit inderdaad niet te weten.
2. jij houdt niet van de soorten muziek waar ik van houd, dus is het bij voorbaat een verloren wedstrijd; je kat het toch af omdat je wat muziek betreft in het algemeen, en deze stijlen in het bijzonder, stront in je oren hebt en daarbij wíl je niet overtuigd worden; je oordeel staat bij voorbaat al vast
3. er zijn geen opnamen van gisteravond (nog niet), net gezocht

dus ga jij maar je roze fietsbroekje aantrekken en door je verbrande duintjes fietsen op deze zonnige dag. Riesje gaat gewoon werken zo meteen. Of ga je weer tussen je stadse medepaupertjes op 't strand liggen bakken? Duitsertje spelen en kuilen graven? Of gewoon spelen met je zandmolentje en vliegertje?

MarkS
Heeft niks beters te doen
Contacteer:

Bericht door MarkS » 25 sep 2011, 09:46

Tenzij De Horde was, op de naam na, erg goed, vooral de gitaristen.
Wizard's Beard vond ik tegenvallen. Moddervet geluid inderdaad, maar bij het eerste nummer dacht ik al: "Als ze het nummer zo hadden gedaan dan was het een veel sterker nummer geweest." Bovendien verwachte ik dat elk nummer hetzelfde zou klinken, dus ben maar op m'n gebruikelijke hangplek in de gang gaan staan (ze waren trouwens toch maar met z'n drieën, Ries?)
Five Will Die klonk veelbelovend, maar waarom moet er bij elk nummer gebruld worden? Met gewone zang was het heel goed geweest, nu ben ik na een nummer weggegaan.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 25 sep 2011, 09:48

Richardus schreef:oh god, jij bent echt dom

1. live opnamen, vooral die op youtube, klinken nóóit zoals als je er zelf bij staat. Definitie en detail in geluid vervalt, intensiteit verdwijnt. Aangezien jij nooit concerten bijwoont, laat staan je durft te laten verrassen, blijk je dit inderdaad niet te weten.
Waarom post je die live filmpjes dan toch regelmatig? :?

dus ga jij maar je roze fietsbroekje aantrekken en door je verbrande duintjes fietsen op deze zonnige dag. Riesje gaat gewoon werken zo meteen. Of ga je weer tussen je stadse medepaupertjes op 't strand liggen bakken? Duitsertje spelen en kuilen graven? Of gewoon spelen met je zandmolentje en vliegertje?
Ik ga straks inderdaad mountainbiken door de duintjes zonnetje. En als je een beetje lief bent maak ik daar ook nog een verslagje van. :up:

MarkS
Contacteer:

Bericht door MarkS » 25 sep 2011, 09:57

Richard, heb jij My Disco nog gezien in de Kelderbar? Hoorde dat dat ook heel goed was. Een soort Helmet maar dan zonder al die brakes of zo.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 25 sep 2011, 10:00

MarkS schreef:maar waarom moet er bij elk nummer gebruld worden?
Omdat metal over het geheel genomen een infantiel genre is wellicht?
Tevens 1 van de redenen waarom ik er niet naar kan luisteren. Altijd dat eeuwige metalgitaargeluid (boorrrrrrring) en dat geforceerde gebrul of gekrijs eroverheen. Het is echt muziek voor al dan niet overjaarde puberjongetjes die zichzelf heel stoer of 'doom' vinden als ze dit soort muziek maken/luisteren. :lol: :erm:
Valt me ook altijd op dat het gros van die metalfans nog steeds in bandshirtjes rondlopen, ook al zijn ze ver in de veertig (of zelfs nog ouder). Moeten zichzelf nog steeds profileren op die manier. Te treurig voor woorden. Maar ook wel weer lachwekkend. Maar iig niet serieus te nemen

MarkS
Contacteer:

Bericht door MarkS » 25 sep 2011, 10:12

Mmm, twee mp3's gevonden, klinkt behoorlijk tam eigenlijk.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 sep 2011, 14:49

MarkS schreef:Richard, heb jij My Disco nog gezien in de Kelderbar? Hoorde dat dat ook heel goed was. Een soort Helmet maar dan zonder al die brakes of zo.
Nee, toen was ik op Incubate. Daar heb ik ze wel even gezien :) check m'n verslag in 't topic.

enneh, Wizard's Beard was met hun 4en toch? Begin nou ook te twijfelen;
Comprising of 4 individuals
Afbeelding

MarkS
Contacteer:

Bericht door MarkS » 25 sep 2011, 16:11

Ja, met z'n vieren, edoch met maar 1 guitarist.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 25 sep 2011, 16:33

Ja, toen ik het typte verwarde ik het geloof ik met Terzij De Horde die (toch) wel met z'n 5en waren. Maar een basgitarist is toch ook een gitarist? :D

Phers
Hop hop

Bericht door Phers » 11 jul 2012, 08:52

Even dit topiek maar gebruiken :drink:

HOE werkt dat in die downstage? Ik ben namelijk van plan om zaterdag naar Graf Orlock te gaan (poging nummer zoveel :mumble: ), maar er staat in dat programma bij dat het van 23:00 tot 4:00 duurt... Kan het dan gebeuren dat ik echt moet wachten tot bv. 3 uur voor een kwartiertje pure takke...grafherrie? :drink:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jul 2012, 08:58

Nee, 1e band begint meestal half 12, 2e om half 1 ofzo...

Phers
Hop hop

Bericht door Phers » 11 jul 2012, 09:06

Thanks! :)

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jul 2012, 09:07

:up:

Phers
Hop hop

Bericht door Phers » 11 jul 2012, 09:09

Verder nog kroegen of iets waar ik daarna heen kan gaan? :drink:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jul 2012, 09:11

geen idee van tegenwoordig (zag bv laatst pas dat Ster dood is?!) gewoon ff Peperstraat induiken :up:

Plaats reactie