Jóhann Jóhannsson @ Melkweg 09/04/09

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
elephant
Forumnerd

Jóhann Jóhannsson @ Melkweg 09/04/09

Bericht door elephant » 10 apr 2009, 08:59

Gisteren in een half gevulde kleine zaal genoten van een dik uur Jóhann Jóhannsson. Hij werd bijgestaan door een effecten/electronicaman en een strijkkwartet. Zijn muziek is ook precies dat, een combinatie tussen electronica/ambient/soundscapes en klassieke muziek. Melkweg is dan niet de eerste tent die bij mij op komt om zo'n act te boeken, maar gelukkig gedroeg het publiek zich keurig en was het afgezien van een hier en daar vallende beker verder opvallend stil (het kan wel, ook in de Randstad!). Op de achtergrond werd een grofkorrelige zwart wit film geprojecteerd (die was echter te kort en moest na een uur opnieuw gestart worden), was voor mij niet nodig, het is eerder ogen dicht en genieten muziek. Uiterst bescheiden man die het applaus buigend in ontvangst nam en nog terug kwam voor een toegift.

Wat een geweldig concert. :worship: Voor wie nog naar MoMo gaat zeker een aanrader!
Laatst gewijzigd door elephant op 10 apr 2009, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

iKer
Meganerd

Re: Jóhann Jóhannsson @ Melkweg 10/04/09

Bericht door iKer » 10 apr 2009, 09:04

elephant schreef:Gisteren in een half gevulde kleine zaal genoten van een dik uur Jóhann Jóhannsson.
Halfvolle Kleine Zaal? :eek:
Die verdiend absoluut meer. :yes:
Extreemlinksche drammert

Born_2B_Scorned
Forumnerd

Re: Jóhann Jóhannsson @ Melkweg 09/04/09

Bericht door Born_2B_Scorned » 10 apr 2009, 14:14

Eclectro schreef:Met dank aan Cut-up was ik gisteren bij Jóhann Jóhannsson in de Melkweg, zodat ik tijdens Motel Mozaique rustig in de Schouwburg kan blijven om Nico Muhly, Fever Ray en Royksopp te bekijken. Aangezien er nogal wat mensen zijn die (onder meer) speciaal voor Jóhannsson naar de Watt gaan, kun je hieronder alvast kijken wat je te wachten staat op basis van zijn optreden in Amsterdam.

‘Odi et Amo’ vormde gisteren de bijzonder mooie toegift bij een concert waarvan je jezelf mag afvragen wat de meerwaarde ervan is boven de cd. Minimaal 75% van alles wat je hoort is identiek aan de albumversie (logischerwijs is vooral Fordlandia sterk vertegenwoordigd, inclusief het ongelofelijk mooie ‘Melodia’), wat zowel knap is als vervreemdend werkt. Natuurlijk kun je niet zomaar de nummers uitbreiden met minutenlange jamsessies, maar welke meerwaarde heeft zo’n optreden dan wel?

Daarnaast is het de vraag of Jóhann Jóhannsson - gisteren gelukkig in de relatief kleine Oude Zaal van de Melkweg - ooit heel de Watt het zwijgen op kan leggen, inclusief de vele mensen die tijdens het concert in- en uitlopen. Lukt dat niet, dan loopt de muziek het gevaar te verworden tot niets meer dan behang.

Ik hoor graag je mening over de punten hierboven in de reacties bij dit bericht!
Oh my achin' hands, from rackin' dem grands and breakin' dem mic-stands.

Plaats reactie