Fuck Buttons

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
iKer
Meganerd

Fuck Buttons

Bericht door iKer » 01 dec 2012, 12:21

Na al jaren 2 geweldige platen kregen ze dit jaar een slot tijdens -als ik me niet vergis- de openingsceremonie van de Olympische Spelen.
Ze hebben belangrijke beschermheren in de alternatieve dance (producer/dj Andrew Weatherall en Underworld), en dat betaalt zich uit in bekendheid. Tivoli OG was het toneel, en het openingsnummer hakte er keihard in met een oorverdovend complexe beat. Een nummer dat ik niet ken, waarschijnlijk nieuw, en ook het tweede was rond een complex ritme opgebouwd, en onbekend.

Gedurende de eerste paar nummers verliet een flink deel van het ferstivalpubliek de zaal. Altijd een goed teken, de fijnproevers blijven over.

Gaande het concert kwamen steeds nieuwe nummers tussendoor. Die lijken weer een beetje een terugkeer naar de eerste plaat, maar met een stevige complexe beat als basis. De zaal reageerde duidelijk het meest enthousiast op de nummers van de tweede plaat, maar dat is logisch vanwege de simpele beat en de opzwepende opbouw.

Al met al stoorde vooral de doodsaaiepresentatie van de 2. De muziek zit geramd, visueel was het nog het meest te vergelijken met 2 weggelopen zware autisten.

Muziek: 15+
Presentatie: 3-
Show: 8
Eindcijfer: 8,6

Na afloop o.a. in m'n oude stamkroeg geweest.
Tot m'n stomme verbazing stond m'n stuitend jonge buurvrouw daar achter de bar.
Dat was erg grappig.
Ik ben net zo'n humorloze droplul als jij maar ik heb behoorlijk wat streepjes op je voor

roadrunner
Forumspammer

Re: Fuck Buttons

Bericht door roadrunner » 02 dec 2012, 19:56

Prima optreden. Op de bijna-ontmoeting met iKer (met baard) na niet willen missen :up: Trillingen ...

Link
Forumspammer

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 dec 2012, 11:02

Na een lange stilte rond Fuck Buttons staat het duo weer eens op een podium in Nederland. De hypnotiserende elektronische drones/noise muziek van Andrew Hung en Benjamin John Power tovert de grote zaal van Tivoli om tot een intieme nachtclub. Het is donker in de zaal en het volume is torenhoog. Het repertoire van het duo is aangevuld met heel wat nieuw materiaal. De eerste nieuwe nummers die gespeeld worden zijn donkerder dan we gewend zijn, terwijl in de tweede helft van de set juist tracks aan bod komen die richting hypnotiserende en keiharde UK garage gaan. Dat belooft veel goeds voor een eventueel nieuw album. (LB)
Bron: OOr.
Ik ben net zo'n humorloze droplul als jij maar ik heb behoorlijk wat streepjes op je voor

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 dec 2012, 11:06

Gisteren stond een duo dat voortdurend door buzz omgeven is in Tivoli Oudegracht: Fuck Buttons, bestaande uit de Britten Andrew Hung and Benjamin John Power. Het tweemanschap zit nog altijd in de opwaartse spiraal van de thermiek die hun tweede album Tarot Sports veroorzaakte. Die opwaartse spiraal is ondanks de break die de band afgelopen jaar nam om ruimte te geven aan Blanck Mass, het soloproject van Hung. Ter illustratie: de bezwerende single ‘Surf Solar’ en het anthemische ‘Olympians’ waren beide te horen tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen deze zomer.

CONCERT

Fuck Buttons, Le Guess Who?, Tivoli Oudegracht, vrijdag 30 november 2012

MUZIEK
Getergd als een peuter die een moeilijke blokkenpuzzel aan het oplossen is, is de popjournalistiek op zoek naar het juiste labeltje voor de muziek van Fuck Buttons. Rock is het niet, maar dance? Hmmm...echt lekker wil het nog niet lukken. Wij houden het op extatische psyche-noise.

PLUS
De eerste schifting die Fuck Buttons aanbrengt in een volle Tivoli Oudegracht is er één tussen bezoekers mét en zonder oordoppen. Treintjes mensen vluchten met vingers in hun oren naar de foyer tijdens opener ‘Surf Solar’. De mannen spelen hard, heel erg hard. Maar doppen of niet, Fuck Buttons ervaar je niet alleen met je oren, maar met je hele lichaam. De bassen van de beats, het slagwerk en de brommende synths voelen van je wimpers tot aan je stuitje aan als een weldadig bad van trillingen. De op-/afbouw en de overgangen tussen nummers worden ingeleid door kleine knikjes en korte momenten van oogcontact tussen Hung en Power. Mooi om te zien. Het abrupte einde van de set doet denken aan ‘Flight of the Feathered Serpent’ uit de beste dagen van Underworld. Het brengt een gelukzalig dansende groep voor het podium terug naar de echte wereld. Power doet een high five met een meisje voor het podium.

MIN

Bestaat er niet al een live-recensie als deze? Zou goed kunnen, want in de basis is de show van Fuck Buttons afgelopen jaren niet wezenlijk veranderd. De grote vraag is natuurlijk wanneer de mannen met nieuw materiaal zullen komen, want die is drie jaar na het verschijnen van ‘Tarot Sport’ wel zo legitiem. Daarnaast is het vanwege de ontwikkeling die de band doormaakte na voorganger ‘Street Horrrsing’ ook nog eens interessant. De vraag blijft vanavond onbeantwoord.

CONCLUSIE 

De live-vertaling van de twee sterke albums van Fuck Buttons maakt nog altijd een onuitwisbare indruk. De nu voorspelbare stap van de band is er één naar nog grotere zalen. Fuck Buttons heeft het in zich om een Lowlandstent af te breken, zoveel is zeker. De onvoorspelbare stap is welke Power en Hung op artistiek gebied zullen zetten om de onvermijdelijke slijtplekken in deze set voor te zijn. Die zijn vanavond gelukkig niet zichtbaar. Fijn dat ze terug zijn. Een acht!

CIJFER
8
Bron: 3v12

Guerrilla
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door Guerrilla » 03 dec 2012, 11:50

Iker werkt bij 3voor12 :eek:
I Love women, I have all their albums

Plaats reactie