Spinvis kruispunttheater Barendrecht 17-04-09

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
1ofthemFaces
Knuffelnerd

Spinvis kruispunttheater Barendrecht 17-04-09

Bericht door 1ofthemFaces » 17 apr 2009, 22:27

Theatervoorstellingen.
Met dat theaterpubliek.
60% abbonementhouders.
"Ben benieuwd wat we vanavond weer krijgen".

Ik heb een (inmiddels ex)collega met zo een lidmaatschap.8 maanden geleden had ik de kaartjes al en dus zat ik eerste rij.
Spinvis was dit keer alleen.
In een nagebootste zolderkamer met een tal aan instrumenten, of zaken die als instrument dienst deden, speelde hij de liedjes laag voor laag in.
In de kamer waren drie vensters waar soms loops van gastmuzikanten te zien en horen waren.
Dit pakte de eerste liedjes maar zozo uit.
De drumloops liepen soms niet lekker en de verhouding van de volumes liet te wensen over.
Na een nummertje of 3 ging het beter en bracht de man soms magie te weeg (Een prachtige "Aan de oevers van de tijd").
Na de pauze kreeg het suffe theaterpubliek freejazz, elektronica en punkrock (Een geweldige versie van "kus me dan en bijt mijn tong af".)
De liedjes waren allen compleet anders gearrangeerd dan op de plaat hetgeen wisselend uitpakte, maar in ieder geval de voorstelling interessant maakte.
Ik heb maar twee nieuwe liedjes gehoord die niet echt zijn blijven hangen (eentje over de zon geloof ik)
Met het half gevulde theater en de zolderkamer wist Spinvis een intieme sfeer te creeeren door tussen de liedjes door op enigzins verlegen wijze uitleg te geven bij de liedjes.
Aan het eind kreeg hij een staande ovatie, waarna hij terugkwam om iedereen bijna peroonlijk te bedanken; het leek echt offie onder de indruk was van de ovatie.
Hij gaf daarna trouwens geen toegift, maar de roes van vaag sentiment zoemde nog in mijn hoofd.

Leuk om te zien en horen en zeker een aanrader :up:
Maar ik ben wel een beetje een fan.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Re: Spinvis kruispunttheater Barendrecht 17-04-09

Bericht door 1ofthemFaces » 18 apr 2009, 09:08

3voor12 interview over deze tour:

De Nieuwegeinse samplemuzikant Spinvis reist de komende maanden de theaters van Nederland af. Niet met band, zoals we gewend zijn, maar ‘op zijn eentje’. Dat wil zeggen: op het podium wordt hij begeleid door drie videoschermen. “Ik heb het afgelopen jaar heel veel mensen langs laten komen in mijn studio”, vertelt Erik de Jong. “Die hebben viool gespeeld, trompet, dat soort dingen. Op het podium zijn ze levensgroot te zien op grote plasmaschermen. Die kan ik aan- en uitzetten wanneer ik wil. In feite breng ik mijn studio naar het podium. Daarom heet de voorstelling Kamermuziek.”

Het idee voor de theatershow ontstond uit een opdracht van het Gemeentearchief in Utrecht. “Het archief verhuisde naar een nieuwe locatie en kreeg een speciale expositieruimte. Ik heb toen op tv schermen vier Utrechters met elkaar laten praten, alsof ze opgesloten zaten in het archief. Ik dacht: als die mensen nou eens muziek maken? De techniek erachter is vrij ingewikkeld. Het is nu behoorlijk stabiel, maar daar ging een lange weg aan vooraf.”

De voorstelling moet ook laten zien hoe de muziek van Spinvis precies in elkaar zit. De liedjes bestaan voor een groot deel uit repeterende samples. “Ik heb mijn muziek de laatste jaren met een band uitgevoerd. De mechanische liedjes veranderen dan in iets van vlees en bloed. Ik heb er het afgelopen jaar over nagedacht hoe ik juist dat exacte herhalen kon vertalen naar het podium. Ik begin met een klein geluidje, een koffiebekertje of een zakje knikkers, en daar bouw ik loops van.” Bang om te veel uit te leggen en zo de magie uit zijn liedjes te halen, is De Jong niet. “Ik ben geen goochelaar”, zegt hij. “Al probeer ik wel te toveren. Maar je kunt uitleggen wat je wilt, het gebeurt toch wel onder je vingers."

Spinvisklassiekers als Bagagedrager en Staat van Narcose krijgen met deze techniek een heel nieuw uiterlijk. “In de loop der jaren verandert je relatie met een liedje”, legt De Jong uit. “Doordat je het heel vaak speelt, maar ook door zo’n nieuwe techniek. Voor Ik Vergeet speel ik met een autoharp, een soort harp voor dummies. Met je linkerhand kun je akkoorden intoetsen, met de rechter heb je een harp. Het klinkt nu heel anders dan alle andere uitvoeringen.”

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 18 apr 2009, 09:09

Jezus christus, tyf eens ff op met die 3 voor 12 meuk van je.
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 18 apr 2009, 09:12

Billy Blitzkrieg schreef:Jezus christus, tyf eens ff op met die 3 voor 12 meuk van je.
Hou je bek ranzige 020er.

Guerrilla
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door Guerrilla » 18 apr 2009, 09:36

Ik was er vorige week bij, het was appart, maar wist niet precies of ik het nou heel goed of slecht moest vinden.
I Love women, I have all their albums

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 18 apr 2009, 11:50

Ik heb ALS ik me niet vergis 2 kritische stukjes gelezen.
Extreemlinksche drammert

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 18 apr 2009, 13:42

iKer schreef:Ik heb ALS ik me niet vergis 2 kritische stukjes gelezen.
Volkskrant Elsevier en NRC waren positief.
Maar er viel heus wat op aan te merken (zie mijn stukje)

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 19 apr 2009, 10:30

Ik zag het in de Kleine Komedie en vond het erg goed. De gabber waarmee ik was heeft een schurfthekel aan Spinvis en vooral aan het nummer Kindje van God. Toen hij daarmee opende was mijn avond al geslaagd. Bij ons kwam het ook pas vanaf het derde nummer goed op gang. Maar dan ook echt goed.

Spinvis is een verrassend goede muzikant en ondanks dat zijn podiumpresentatie op het lullige af is (roze koeken :lol:) werkte het, samen met die drie beeldschermen, op een grandioze manier. Extra leuk was dat we naast Vinkenoog en zijn vrouw en Hans Dagelet zaten, die kwamen alle drie voor op de beeldschermen, dat gaf de avond nog een surreëel tintje. Vooral door de enorme weedwalm die na de pauze meedreef. Na 'de staat van narcose' was zelfs me mattie bereid toe te geven dat het zo slecht nog niet was.
It's just not understanding...

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 19 apr 2009, 11:05

'de staat van narcose'
Was inderdaad ook een hoogtepunt.
Die Vinkenoog blowt nogal wat af heh; mamamiamarihuana!

Plaats reactie