Sadhaka @ Downstage Vera 26 mei

Naar een concert geweest? Schrijf hier je verslag. Waarom was het goed? Wat viel er tegen?
Plaats reactie
Richardus
Meganerd

Sadhaka @ Downstage Vera 26 mei

Bericht door Richardus » 26 mei 2013, 10:16

Mag er weer gerookt worden in de kroegen aub?! Gadverdamme, wat kunnen mensen stinken zeg! In wat grotere zalen heb je daar niet zo'n last van, maar in zo'n hol als Vera's kelder... :puke: dat was ik vergeten.

Zo lang was ik er dus niet geweest maar gister zag ik daar weer eens reden toe. Een Canadees blackmetal bandje met referenties naar Krallice en Wolves i/t Throne Room, en meermaals luisteren naar hun eerste album overtuigde me aardig ervoor op te blijven. Een sms uit Tilburg eergister ("übervette blackmetal band!") deden de rest. Toch is het voor een ochtendmensch als ik dan wel even doorbijten, als de band ipv 23.30u pas om een uur of twaalf de rij kaarsjes aanstak en begon te spelen.

Twee bebaarde langharige jongens (goed zo!) en twee alleraardigste meisjes (goed zo!) speelden een stuk of 6 kwartierlange nummers. Goeie nummers. Goede en goedgeplaatste afwisselingen in tempo, fijne melodieën in de gitaarherrie en de zangerd en zangeres (ja, een krijsend schattig blond meisje!) plaatsten hun braaksels er aardig overheen. Ik had zowaar af en toe kippenvel bij een fijne riff of lekkere overgang.

Hoe fijn het ook klonk, en hoe hoge kwaliteit muziek voor Downstage, ik vrees dat Sadhaka nog niet voldoende onderscheidend is van hun grote voorbeelden om echt al potten te gaan breken en een grote naam te worden. Een eigen geluid hebben ze niet, ook al is dat 'new'blackmetal geluid van de Krallices enzo van deze wereld nog niet veel gekopieerd. De kunst is er toch je eigen draai aan te geven. De goeie songstructuren en lekkere riffs konden niet verhullen dat in de snelle gedeelten té weinig melodie en inventiviteit school; iets wat de groten van de kleinen onderscheidt.

Ik had nog gehoopt dat ze de cd van 'Terma' bij zich zouden hebben, maar helaas enkel de cassette. D'r lag wel iets zwarts met een uil d'r op en die heb ik maar aangeschaft in de waan dat het een eerste demo of ep was ofzo. Bleek het 'Avifauna' van Fauna te zijn, gelieerd aan Sadhaka. Tientje verspild (of niet; moet 'm nog luisteren :D )..ach, soms ben ik een sukkel aan de merchtafel :oops: Vannacht de gewenste cd dus nog maar online besteld :up:

Link
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Re: Sadhaka @ Downstage Vera 26 mei

Bericht door 1ofthemFaces » 26 mei 2013, 10:37

Leuk verslagje hoor. Je doet je best weer nu je eigenaar bent heh.

Dat met dei zweetluchten herken ik wel.
Bring back the rowkers!

Bokkum
Hop hop

Bericht door Bokkum » 21 jun 2013, 14:12

Leuk dit hier te lezen!
Sadhaka speelde ook in Leiden, de dag ervoor... was ook erg tof!

Yianna, de gitariste, speelt/speelde ook nog in folk-trio, viola/banjo/gitaar. Ook vrij donker qua sound. 3 jaar terug tourden ze door Europe (10 weken ofzo...).
Ze hebben een lp uitgebracht... ik blijk de laatste te hebben die beschikbaar zijn. Nog 2 welgeteld... Mocht je interesse hebben, pm ff.
@ Richardus: ik ben met enige regelmaat in je geliefde Winsum/Groningen, dusseh..... :)

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 21 jun 2013, 16:08

geef maar 'n gil :up: en als je hier meeleest, kom je d'r wel achter wanneer ik weer 'ns in Vera ben... White Hills en AmenRa waarschijnlijk :upup:
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Bokkum
Hop hop

Bericht door Bokkum » 21 jun 2013, 21:56

Richardus schreef:geef maar 'n gil :up: en als je hier meeleest, kom je d'r wel achter wanneer ik weer 'ns in Vera ben... White Hills en AmenRa waarschijnlijk :upup:
Jaaah, dat ziet er goed uit... Amenra is altijd wel een roadtrip waard :)

Ik kan em ook via de punkpost meedoen met de mannen van Ortega. Die zie ik volgende maand;
http://new.sub071.nl/events/gromkost-fe ... -and-more/
Zeg 't maar :)

Plaats reactie