RIP Luisterpaal VPRO

De plek voor alle luisterpalen.
Scalle
Heeft ECHT geen Leven

RIP Luisterpaal VPRO

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 16:06

Zo ver zijn we nog niet maar het gaat alleszins die richting uit.
Er worden nl steeds minder platen geplaatst de laatste maanden. Vandaag kunnen er bvb welgeteld 5 platen gestreamd worden, waarvan dan nog 2 compilaties.

Dat is ooit anders geweest. Op het hoogtepunt kregen we wekelijks soms tot 50 nieuwe platen voorgeschoteld.
Een emailtje naar de vpro met de vraag wat de toekomstplannen zijn bleef helaas onbeantwoord. Heel vriendelijk zijn ze daar toch niet me dunkt.

Ik moet zeggen dat ik qua nieuwe platen een beetje op droog zaad zit de laatste tijd. De luisterpaal is nl met de jaren mijn belangrijkste en ook enige bron geworden van nieuwe muziek.
Sufjan Stevens, Mastodon, LCD Soundsystem, Mars Volta, Flying Lotus of, hell, zelfs de vreselijke Adele: ik heb ze allen voor 't eerst op de paal gehoord. Needless to say: ik was best wel tevreden met hun van-alles-een-beetje mix.

Dus dus dus, wat zijn nu de alternatieven? Welke streamingsites kunnen de vergelijking doorstaan met de luisterpaal?
Ttz: diezelfde selectie van nieuwe indie, dance, metal, hitparade, rock of weetikveel platen?

Spreek!
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Richardus
Meganerd

Re: RIP Luisterpaal VPRO

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 16:19

Voor de luie mens die zelf niet wil zoeken dus? Geen idee. Verder: bandcamp, soundcloud, youtube enz etc :wave: moet je zelf even zoeken wat je wilt luisteren, reviewsites/blogs enzo

Ik heb die luisterpaal volgens mij al jaren niet meer bezocht, behalve een paar keer vluchtig om opnieuw bevestigd te zien dat er enkel meuk op verscheen :sadyes: dus dat ding mag lekker dood
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 16:57

Ik woon niet op Mars hee Ries, ik ken soundcloud, youtube, blogs etc ook hee.

Het gaat er om dat iemand een eerste selectie maakt en die streamingsgewijs online zet. Zoals de vpro dat doet/deed.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 16 aug 2016, 17:01

Ik zou Deezer, Apple Music, Spotify ofzo nemen en leren kennen. Check je tips daar.
Of struin op LastFM en check de tips die je krijgt via de scrobbler. Naast lezen over wat je leuk vind, en dat zoeken via PirateBay
(wel daarna naar concerten van de artiest gaan he. :nono: )

Zelf ben ik momenteel totáál niet bezig met muziek.
Dit is dus vast niet de optimale keuze.
Veel te druk voor.
De nieuwe Cave komt 9 september en ik ga vrijdag naar Philip Glass ( :bounce: )
Meer hoef ik niet te weten.
Extreemlinksche drammert

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 16 aug 2016, 17:05

Forumspammer

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 16 aug 2016, 17:25

Neen, dat was het. Was nog zo'n Engelse site waar je de gehele albums kunt beluisteren maar die kan ik niet meer vinden. Succes ermee. :drink:
Forumspammer

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 17:46

Scalle schreef:Ik woon niet op Mars hee Ries, ik ken soundcloud, youtube, blogs etc ook hee.

Het gaat er om dat iemand een eerste selectie maakt en die streamingsgewijs online zet. Zoals de vpro dat doet/deed.
Jij gelooft toch niet dat zij selecteerden hè op kwaliteit ofzo :lol: het was een marketingitem van bumastemra e.d. die iets gunden om dat gehypet te krijgen.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 17:49

Scalle schreef:Ik woon niet op Mars hee Ries, ik ken soundcloud, youtube, blogs etc ook hee.

.
:? Dan mis je den pael toch niet? Zelf selecteren is stuk beter en alles is te downloaden, zeker met soulseek

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 16 aug 2016, 18:11

http://www.indieshuffle.com/

Deze heb ik onlangs ontdekt; geen volledige albums te beluisteren weliswaar maar prima site. :up:
Forumspammer

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 18:25

:up:
Dat gelijkt er al meer op.
Maar is helaas ook verre van regelmatig: tussen 2 juni en 11 augustus is er nl niets gewijzigd.

Anyway: dankuwel!

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 18:32

Richardus schreef:

Jij gelooft toch niet dat zij selecteerden hè op kwaliteit ofzo :lol: het was een marketingitem van bumastemra e.d. die iets gunden om dat gehypet te krijgen.
En zelfs indien dat zo was, dat maakt mij geen ene reet uit mijn beste.
Ik was best tevreden met die, al dan niet, gesubsidieerde selectie.

En als ik naar de jaarlijstjes van Pitchfork (of andere) keek, was het mij duidelijk dat ik niet te veel gemist had. Haast al die lijstjesplaten waren ook paalplaten geweest.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 18:36

Richardus schreef:

.
:? Dan mis je den pael toch niet? Zelf selecteren is stuk beter en alles is te downloaden, zeker met soulseek
Zelf selecteren is inderdaad grondiger. Maar ik moet nog werken, slapen, eten en leven ook hee.

Ik trek trouwens dagelijks nog steeds een respectabel aantal albums binnen.
Meestal ouwe shit echter. Dus komt er ook nog bij.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 20:15

This stream is no longer available. This happens from time to time as official streams are usually used for promotional purposes only.
:yawn:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 20:18

Probleem is trouwens ook gewoon dat er vrijwel geen goeie muziek uitkomt momenteel :erm:

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 16 aug 2016, 20:47

Richardus schreef:Probleem is trouwens ook gewoon dat er vrijwel geen goeie muziek uitkomt momenteel :erm:
Ja mee eens, ben haast blij dat je het zegt. Want ik voel mij oud als ik zoiets denk.

Het is trouwens niet echt dat er geen goede muziek meer uitkomt. Er komt véél goeds uit, ontzettend véél. Misschien wel meer dan ooit. Althans die indruk heb je vandaag want internet heeft alles binnen handbereik gebracht.
Maar er steekt helaas weinig meer bovenuit, da's de keerzijde - zo denk ik erover. Het is één grote grijze pot nat.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 aug 2016, 21:08

Ja klopt. En dat t mss ook wel komt doordat wij oud en ovwrverzadigd zijn :erm:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 aug 2016, 08:33

Scalle schreef:
Richardus schreef:Probleem is trouwens ook gewoon dat er vrijwel geen goeie muziek uitkomt momenteel :erm:
Ja mee eens, ben haast blij dat je het zegt. Want ik voel mij oud als ik zoiets denk.
Hmm...nu vind ik Ries qua muziek etc. best een ouwe geest. Niks ten nadele daarvan overigens: Billy B was daar ook eentje van.

Toch bestrijd ik altijd dat 'er geen goeie muziek meer uitkomt'. Ik denk dat ieder mens steeds verder gebukt gaat onder zijn/haar verleden. En sowieso onder Hét Verleden. Als het je lukt daar mee om te gaan, dat een plekje te geven, kun je open staan voor nieuwe muziek.

Overigens hoeft die nieuwe muziek niet perse van nu of straks te zijn. Je kunt van pop naar het ontdekken van klassiek gaan als je de schoonheid/uitdaging vind in die abstracte compositie-opvattingen. Was voor mij een eye-opener, ooit.
Laatst gewijzigd door iKer op 17 aug 2016, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 aug 2016, 08:34

Stelletje ouwe kniezers.

Wat maakt het uit als je genoeg muziek hebt gehoord en niet meer per sé zit te wachten op iets nieuws?
Waarom zou dat erg zijn?

Ik weet al jaaaren wat ik fijn vind om te luisteren, en sporadisch komt er wat bij. Soms een nieuwe plaat, meestal ouwe platen. Steeds minder, dat wel.

Nou fucking en.

Je hebt muziek zat.
Geniet d'r van.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 aug 2016, 08:35

Ik vind de prikkeling van nieuwe muziek heel prettig.
Momenteel niet want voortdurend veel nieuwe dingen in mijn leven.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 aug 2016, 08:38

Ja, ik vind dat ook fijn.
Toch heb ik die behoefte lang niet meer zo sterk als toen ik achttien was en alles nog moest ontdekken. En het is zeker niet meer zo belangrijk.

Ik ben dan ook inmiddels zesenveertig, en weet je wat het is:
Jong zijn is meer iets voor de jeugd.

Het is een beetje vreemd om jezelf nog steeds dezelfde maatstaf op te leggen als toen je net aan je volwassen leven begon.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 09:27

De kick van iets nieuw genietbaars is gewoon geil :jerk: :yes: dat vind ik nog altijd fijn maar het gebeurt hoe langer hoe minder. En dat goeie wat ik ken en heb herluister ik wel ns maar om dat nou constant te doen...het echt orgastisch genietbare is daar ook bij t meeste er wel vanaf, paar toppareltjes daargelaten. Denk dat prikkeldrempel ook hoger wordt met de jaren en luisterervaringen.

Dus nu maar ouwelullenradio als sonisch behang. Tragisch. Terwijl ik zo hip als freakystyle hd kunnen wordn :lol: :drinkpig:
Laatst gewijzigd door Richardus op 17 aug 2016, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 17 aug 2016, 09:30

Krautsurfer schreef:Wat maakt het uit als je genoeg muziek hebt gehoord en niet meer per sé zit te wachten op iets nieuws?
Waarom zou dat erg zijn?
Tjaa... dat is toch fijn zeker? The first cut is the deepest, remember?

On topic: tot nu toe heeft niemand een link gepost die de vergelijking kan doorstaan met de hier zooo verguisde luisterpaal.

Dat bevestigt toch maar schoon mijn vermoeden...

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 09:31

Nie gewoon vakantie/komkommertijd bij VPRO?

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 17 aug 2016, 09:34

Ik denk van nie.

Het is al veeeeel langer bezig: er worden veel minder platen gepost dan, pakmbeet, 5 jaar geleden.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 09:39

Te weinig aantoonbaar rendement wrs.

Moest denken: JackN, als nestor hier na Snarf, klaagt al jaren dat er weinog goeds uitkomt en vindt jaarlijks maar 3-5 albums het aanschaffen waard...leeftijd? We weten natuurlijk nie meer hoe t bij Snarf is, dies meen ik nog tikkie archaischer dan JackN :drink:

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 17 aug 2016, 09:46

Links godverdomme, links wil ik zien!!!!

:protest:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 09:51

Afbeelding

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 aug 2016, 09:54

Ik denk dat het culturele kader van waaruit jij muziek benadert zo langzamerhand weinig invloed meer heeft.
Dus kun je niet verwachten dat er iets vergelijkbaars is als 3voor12.
Als je ziet welke immense concurrentie aan nieuwe platforms er zijn sinds (het begin van) 3voor12 en later Luisterpaal: ik denk dat men de bakens daar moet verzetten. Zie ook de teruglopende bezoekersaantallen op gerelateerde festivals (Lowlands met name).

Mijn advies: neem een pauze, bezin je op wat je belangrijk vind in nieuwe muziek en kijk open rond. Relativeer je smaak.
Je bent hier met je vraag, maar ook dit kleine clubje is zeer beperkt van horizon.

Het antwoord zal vanzelf tot je komen.
Extreemlinksche drammert

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 aug 2016, 09:54

Scalle schreef:Links godverdomme, links wil ik zien!!!!

Hiero ouwe mopperpot.
En voordat je denkt: 'Flauw'.
Bedenk wel dat ik hier jaaaren lang de meest waaanzinnige muziek heb ontdekt.
Mocht je namelijk iets vinden van je gading bij een gebruiker, dan kun je kijken wat die nog meer deelt. Met een beetje je best doen kom je dan dingen tegen waarvan je het bestaan niet vermoedde.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 17 aug 2016, 09:57

Krautsurfer schreef:

Hiero ouwe mopperpot.
Mocht je namelijk iets vinden van je gading bij een gebruiker, dan kun je kijken wat die nog meer deelt. Met een beetje je best doen kom je dan dingen tegen waarvan je het bestaan niet vermoedde.
iKer schreef:Ik denk dat het culturele kader van waaruit jij muziek benadert zo langzamerhand weinig invloed meer heeft.
Als je ziet welke immense concurrentie aan nieuwe platforms er zijn sinds (het begin van) 3voor12 en later Luisterpaal: ik denk dat men de bakens daar moet verzetten. Zie ook de teruglopende bezoekersaantallen op gerelateerde festivals (Lowlands met name).

Mijn advies: neem een pauze, bezin je op wat je belangrijk vind in nieuwe muziek en kijk open rond. Relativeer je smaak.
Je bent hier met je vraag, maar ook dit kleine clubje is zeer beperkt van horizon.

:roll:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 09:59

Klopt. Vroeger ook veel ontdekt door n user te vinden (die bv iets van mij nam of waar ik iets wegtrok) en hun mappen te browsen. Losse nummers van onbekende dingen luisteren... magoe, kan bij mij dus nie meer :protest:

Via de chat daar ook gesprekken over hele wereld gevoerd, ook leuk. Maar begint daar ook af te sterven langzamerhand...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 aug 2016, 10:06

Scalle schreef:
Krautsurfer schreef:

Hiero ouwe mopperpot.
Wie niet horen wil, die moet maar zoeken.
Of een Spotify abonnementje nemen. Dan krijg je van die fijne suggesties. Hoef je zelf niets meer te doen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 aug 2016, 15:18

Scalle schreef:

iKer schreef:Ik denk dat het culturele kader van waaruit jij muziek benadert zo langzamerhand weinig invloed meer heeft.

Probeer ik, superinteger, -filosofisch, -empathisch en -sympathiek als ik ben, je op je mogelijkheden en tekortkomingen te wijzen, krijg ik rollende ogen!

Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 17 aug 2016, 15:25

HIER DAN. Nummer 1 in Google onder 'muziektips' in NL.

Handpicked en alles; take it from the women.
Ik zou direct ff Maddy, Lzzy Hale en Tuxedo checken als ik jou was.
>:)
Extreemlinksche drammert

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 16:38

Scalle is toch een meisje, dus goeie tip :up:

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 17 aug 2016, 16:54

Richardus schreef:Scalle is toch een meisje, dus goeie tip :up:
Zucht.

Allemaal er naast.

Koppijn krijg ik van jullie.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 aug 2016, 16:57

:lol:

:D

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 17 aug 2016, 19:19

Scalle schreef:
Zucht.

Allemaal er naast.

:flowers:
Hier, wiedergutmachungblommetje.
En zet even Marquee Moon op van Television.
Voe je je gelijk een stuk beter.

Radiohoofdnz
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 18 aug 2016, 00:36

Krautsurfer schreef:
Scalle schreef:
Zucht.

Allemaal er naast.

:flowers:
Hier, wiedergutmachungblommetje.
En zet even Marquee Moon op van Television.
Voe je je gelijk een stuk beter.
Vanavond nog opgehad.
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 20 feb 2017, 15:26

En deze keer is het geen mop meer.
Want op de vernieuwde 3voor12 website staat sedert vandaag te lezen:

Waarschijnlijk heb je een vraag: is de Luisterpaal nou heel goed verstopt, of is ie er niet meer? Nou, met de lancering van het nieuwe 3voor12 is de Luisterpaal daadwerkelijk verdwenen.

Toen we met de Luisterpaal begonnen was het een van de weinige plekken waar je online albums kon beluisteren en labels vonden het een goede manier om jou kennis te laten maken met nieuwe muziek. Inmiddels gebruikt meer dan 80% van de Nederlandse muziekliefhebbers Spotify, anderen YouTube, Deezer, Soundcloud of Apple Music. Dus blijven we je op 3voor12 als eerste wijzen op de beste nieuwe muziek, maar dan vooral op die platforms, streaming services en sites waar jij al zit.

Ja, we kunnen natuurlijk nog steeds hele albums als stream aanbieden, en dat zullen we ook zeker doen, maar er is niet langer een complete sectie die representatief zou moeten zijn voor alle goede nieuwe albums van het moment. Uiteraard bieden we je ook nog steeds exclusieve opnames en bijzondere sessies, in video en audio.

Kortom: ik heb echt geen reden meer om naar de vpro te luisteren.

Jammer, heel jammer.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 feb 2017, 15:34

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 20 feb 2017, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 20 feb 2017, 15:35

Heb even de nieuwe site bekeken... wat een achteruitgang zeg. Jammer vd Luisterpaal ook. (it wasn't me).

hgrk(zk)
Forumnerd

Bericht door hgrk(zk) » 20 feb 2017, 19:33

Sinds het besluit om het forum te sluiten is met daar alleen maar bergafwaarts gegaan. Dit is het voorlopige dieptepunt. We hebben ze nog gewaarschuwd..
~W

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 feb 2017, 19:54

Visje! :eek:

:drinkpig:

hgrk(zk)
Forumnerd

Bericht door hgrk(zk) » 20 feb 2017, 20:51

Een running gag die na duizend jaar nog doorgaat. Dit is het het Neverland van het www.
~W

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 20 feb 2017, 20:57

Groundhogdejavu.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Radiohoofdnz
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 21 feb 2017, 00:47

Hufters
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 23 feb 2017, 10:57

dit zeiden ze op fb nadat ik een opmerking had gemaakt.
Met de lancering van het nieuwe 3voor12 is de Luisterpaal verdwenen. Toen we met de Luisterpaal begonnen was het een van de weinige plekken waar je online albums kon beluisteren en labels vonden het een goede manier om jou kennis te laten maken met nieuwe muziek. Inmiddels gebruikt meer dan 80% van de Nederlandse muziekliefhebbers Spotify, anderen YouTube, Deezer, Soundcloud of Apple Music. Dus wijzen we je op 3voor12 als eerste op de beste nieuwe muziek op die platforms, streaming services en sites waar jij al zit. Uiteraard bieden we je nog steeds exclusieve opnames en bijzondere sessies, in video en audio. Dit betekent ook dat de Luisterpaal App niet meer functioneert.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 23 feb 2017, 12:57

Op mijn reactie over het gemis van forum hebben ze vervolgens niet gereageerd.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 23 feb 2017, 13:47

(klaz*) schreef:Op mijn reactie over het gemis van forum hebben ze vervolgens niet gereageerd.
Forum?? Hoe bedoel je?

Plaats reactie