Nick Cave & the Bad Seeds - Skeleton Tree

Jacinthe nodigt je uit om hier de platen op de 3voor12 Luisterpaal te bespreken!

Moderator: Jacinthe

Plaats reactie
Jacinthe
Hop hop

Nick Cave & the Bad Seeds - Skeleton Tree

Bericht door Jacinthe » 15 sep 2016, 09:22

Dus je bent een zanger die zijn brood verdient met teksten over mythen, moord, religie en dood. Je meet jezelf een verheven gedaante aan en reist de wereld rond om die teksten met alle gevoel voor drama de wereld in te rocken. Je bent de charmeur, de junk, de moordenaar, de wormtemmer.

Je maakt jezelf wijs dat je niet alleen maar een zanger bent. Je bent getrouwd en hebt twee kinderen. Je woont in een klein stadje en kan daar relatief ongestoord naar de supermarkt. Je wilt de levens uit elkaar houden, maar dat lukt je niet. De levens lopen in elkaar over. Je vrouw poseert naakt op de hoes van je laatste album en je kinderen figureren in een scène over de documentaire die over je is gemaakt. Je persoonlijke leven maakt deel uit van de pose. Of is het andersom?

Dan overlijdt één van je kinderen. Je woord wordt vlees en verdwijnt. Alle teksten zijn zinloos. Niets, niets, van wat je hebt geschreven lijkt op de pijn die je voelt. De leegte. En je staat alleen.

Je probeert de stilte te vullen met nieuwe woorden die net zo zinloos zijn als de oude.

Je stamelt, je citeert, je parafraseert, je praat door, maar de zinnen passen niet. Melodie is overbodig. Muziek is ruis. Alles is ruis. Je houvast is weg. En dat neem je op. Breng je uit. Deel je.

En kunnen we dus beoordelen. Wat vinden we d'r van nerdjes?

roadrunner
Forumspammer

Re: Nick Cave & the Bad Seeds - Skeleton Tree

Bericht door roadrunner » 15 sep 2016, 19:24

***1/2 Voldoende. Er staan zelfs een aantal prima tracks op maar laat 'm volgende keer een gedichtenbundel uitbrengen of zoiets. Woorden moeten gedragen worden door muziek, Nick. :drink:
Forumspammer

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 15 sep 2016, 19:33

****.

Prachtig album, en uitstekende aanpak. Vrijere songstructuren die op Push The Sky Away ook al prachtsongs opleverden.
Verder heb ik vaak pas na een paar jaar een eindoordeel over een Cave-album. Tot die tijd 4 sterren.

Wél lijkt het in de begeleidende making-off film ('One More Time With Feeling') dat Warren Ellis een minimaal even grote vinger in de pap heeft bij dit album. Cave+Ellis and the Bad Seeds lijkt een betere bandnaam zo langzamerhand. Dit is het album van het duo dat het meest hun soundtrackwerk benaderd qua sfeer.
Blut Boden Baudet

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 17 sep 2016, 13:41

staat helegaar nie op den pael, Jacinthe Ho :nono:
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 sep 2016, 08:11

Mooie plaat. Het is een beetje uitkijken met die herinneringsdocumenten- pathos ligt op de loer-, maar ik vind dat Cave aan de goede kant van de lijn blijft. Zeer ruim zelfs. Vooral het eerste nummer is prachtig.

Het gebeurt me niet vaak meer dat ik geraakt wordt door popmuziek of liedjes in het algemeen, maar dit vind ik een plaat met (hou je vast!) emotionele zeggingskracht.
I was cured all right

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 19 sep 2016, 12:45

Bij Cave past maar één commentaar; E.eee..ee..eeee!
Zalig hij, die durft geloven, ook wanneer het oog niet ziet.

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 19 sep 2016, 13:34

Siegfried Stahl schreef:Bij Cave past maar één commentaar; E.eee..ee..eeee!
Een heeel grotee artieeeest!
Blut Boden Baudet

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 19 sep 2016, 13:35

Die Warren Ellis is een near godlike musician.
Blut Boden Baudet

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 19 sep 2016, 14:13

De requiemroman van AFTH heb ik niet gelezen, omdat ik daar al snel een mening over had. Niks voor mij. Ik had de indruk dat Van der Heijden zijn verlies niet om kon zetten tot literatuur die verder zou reiken dan een persoonlijk weeklagen. Ik heb geen recensie gelezen en geen lezer gesproken die me er anders over heeft doen denken. Veel verder dan 'erg hoor, voor die man en zijn vrouw' zou mijn emotionele betrokkenheid niet zijn gegaan. Tonio is de Tears in heaven van de popliteratuur.

De kracht van de plaat van Cave & Seeds zit in de onderkoelde manier van rouwen, in de afwezigheid van het Grote Gebaar. Er is genoeg ruimte voor de luisteraar. Nergens staat de muziek (of de persoonlijkheid van Cave) een eigen gedachte in de weg. Het is de Schaduwkind van de popmuziek.
I was cured all right

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 19 sep 2016, 14:34

Hoe weten jullie allemaal dat nou want hij staat nog steeds niet op Den Pael, wat Jacinthe Ho ook beweert.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 19 sep 2016, 16:40

Richardus schreef:Hoe weten jullie allemaal dat nou want hij staat nog steeds niet op Den Pael, wat Jacinthe Ho ook beweert.
Album stond de nacht voor uitkomen o.a. op Deezer en Spotify. De avond tevoren was de plaat te koop tijdens de docu One More Time With Feeling.
[LASTFM] As an artist whose music has consistently trafficked in death for over forty years, whether as metaphor or murder ballad, this is the first time he faces it head on. And while his son's specter looms over the record's eight tracks, Skeleton Tree is a much larger meditation on loss, grief, and the emptiness of life that ensues in the shadow of death.

...on Skeleton Tree there is no heaven. There are no empty platitudes, no godly logic, no heavenly reunions, inherent to the fate befallen him. There is only the rawness of now. As the album attests, the most culturally acceptable (and consumable) form of mourning is not the only valid form. And that's why Skeleton Tree is so necessary: It gives a space for nihilism to thrive in the cultural conversation about death.

On Skeleton Tree Nick Cave is not so much working through grief, but working around it. The loss of his son is so monolithic it can't be penetrated, it is simply something that will always exist. Even as the days move further away from the tragic incident, he'll always be tethered to it. As he so thoughtfully explains in the companion documentary One More Time With Feeling, time is elastic, sometimes stretching further away, but always snapping back to the moment his son died.
Blut Boden Baudet

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 19 sep 2016, 17:00

Richardus schreef:Hoe weten jullie allemaal dat nou
Soulseek :yes:
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 20 sep 2016, 11:20

Richardus schreef:Hoe weten jullie allemaal dat nou want hij staat nog steeds niet op Den Pael, wat Jacinthe Ho ook beweert.
In welke eeuw leef jij? Met streamingdiensten kun je behoorlijk veel platen luisteren. Ik heb bijvoorbeeld een Spotify-account en betaal daar een tientje per maand voor.
I was cured all right

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 20 sep 2016, 11:42

Een tientje? Toe maar...jij rijke man. :down:
Zalig hij, die durft geloven, ook wanneer het oog niet ziet.

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 20 sep 2016, 12:20

Siegfried Stahl schreef:Een tientje? Toe maar...jij rijke man. :down:
Kwestie van prioriteiten stellen. Ik eet heel weinig.
I was cured all right

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 sep 2016, 16:43

gung ho schreef:
In welke eeuw leef jij? Met streamingdiensten kun je behoorlijk veel platen luisteren. Ik heb bijvoorbeeld een Spotify-account en betaal daar een tientje per maand voor.
Daarvoor zou ik dan bv. m'n FNV lidmaatschap moeten opzeggen :drink:

niks voor mij joh; streamen. Ik download nog de spaarzame dingen die ik tegenkom die me t luisteren waard lijken. Vaak zie ik hier iemand klagen dat iets nog niet op spotify staat terwijl ik m dan al op de computer heb.

maar je moet zo'n topic niet in VPRO Luisterpaal aanmaken als ie daar niet opstaat. Doe dan in 'tips' of 'Forumnerds Luisterpaal' als je een stream of downloadlinkje hebt.

Zelf nog te lui geweest om hier een download van te zoeken omdat ik er eigenlijk helemaal niet benieuwd naar ben. Het soort gewone pop/rockmuziek van dit soort (Cave/Bowie enz) artiesten kan me vrijwel nooit boeien danwel bekoren. Qua stijl mij te MOR

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 20 sep 2016, 16:51

Richardus schreef:Qua stijl mij te MOR

Link
“On some great and glorious day the plain folks of the land will reach their heart’s desire at last and the White House will be adorned by a downright moron.” — H. L. Mencken

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door gung ho » 20 sep 2016, 19:50

Richardus schreef:maar je moet zo'n topic niet in VPRO Luisterpaal aanmaken als ie daar niet opstaat. Doe dan in 'tips' of 'Forumnerds Luisterpaal' als je een stream of downloadlinkje hebt.

Zelf nog te lui geweest om hier een download van te zoeken omdat ik er eigenlijk helemaal niet benieuwd naar ben. Het soort gewone pop/rockmuziek van dit soort (Cave/Bowie enz) artiesten kan me vrijwel nooit boeien danwel bekoren. Qua stijl mij te MOR
Ik heb er geen controle over wat Jacinthe doet en betwijfel of ze zich iets aantrekt over wat er volgens jou zou moeten.

Overigens hoef je van mij niet teveel streams of linkjes te verwachten. Ik heb Spotify, waarom zou ik het internet afstruinen voor een linkje?

Als laatste begrijp ik dat je Bowie en Cave MOR noemt. Ben ik het mee eens. :up:
I was cured all right

Krautsurfer
Forumgod

Bericht door Krautsurfer » 07 apr 2017, 17:31

Too Freud to live, too Jung to die.

Plaats reactie