Jack White - Boarding house reach

Jacinthe nodigt je uit om hier de platen op de 3voor12 Luisterpaal te bespreken!

Moderator: Jacinthe

Jacinthe
Hop hop

Jack White - Boarding house reach

Bericht door Jacinthe » 16 mar 2018, 09:34

Er was een tijd dat Jack White niks verkeerd kon doen en iedereen van hem hield. Die tijden lijken voorbij. Soms krijgen wij hier op de redactie het idee dat het 'in' is om Jack White niet leuk meer te vinden. Daarom bij deze de vraag om met open oren naar zijn nieuwe album te luisteren en daarover hieronder je mening te geven.

:wave:

gung ho
Forumjunk
Forumjunk

Re: Jack White - Boarding house reach

Bericht door gung ho » 23 mar 2018, 09:42

Een paar rake observaties in de Pitchforkrecensie van vandaag.

1. But then I watched White gaze out a limo, en route to a summit with fellow guitarist millionaires The Edge and Jimmy Page, and gravely prophesy a “fist fight.” This, I thought, was bad ridiculous— pointless, embarrassing, self-serving.

Ik heb een klein deel van die stomme docu gekeken en heb nooit begrepen waarom ze Jack White daarvoor uitnodigden in plaats van Josh Homme. Wat mij betreft ligt de laatste veel meer in de lijn van de eerste twee als het gaat om het bedenken van machtige riffs en liefde voor de gitaar.

2. After the Stripes broke up, and as he began to dress more and more like Johnny Depp in a Tim Burton film, he started to carry himself like Depp too: A former boy-genius soured into a man, an iconoclast trapped in an icon’s body.

En dat is exact hoe ik erover dacht!
It's just not understanding...

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 23 mar 2018, 10:20

gung ho schreef:
23 mar 2018, 09:42
2. After the Stripes broke up, and as he began to dress more and more like Johnny Depp in a Tim Burton film, he started to carry himself like Depp too: A former boy-genius soured into a man, an iconoclast trapped in an icon’s body.

En dat is exact hoe ik erover dacht!
Dat is er recht op idd.

White solo heeft me nooit kunnen bekoren.
Ik beluister trouw zijn platen maar delete ze nog veel trouwer daarna. Niets blijft hangen.

De eerste track die ik gehoord heb van deze plaat belooft andermaal weinig...
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Ysfoxy
Forumgod

Bericht door Ysfoxy » 24 mar 2018, 21:11

Jacinthe schreef:
16 mar 2018, 09:34
wij hier op de redactie
:lol:
"Why can't I be different and unusual... like everyone else?"

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 06 apr 2018, 22:15

Eindelijk een goede soloplaat van Jack White. Wat zeg ik, het is een uitstekende plaat geworden, zijn beste sinds Elephant!

De variatie is groot, het lef is groot, de inspiratie is enorm. Hier is een aardig voorbeeld:

Link
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 02 mei 2018, 10:23

Ach ja, Jack White. The Raconteurs vond ik serieus een goeie band. Van The White Stripes begreep ik nooit zo goed waar men zich nou zo druk over maakte. Niet dat het slecht was maar ze klonken niet noemenswaardig anders dan die hon-der-den voornamelijk Amerikaanse garagebands die hier eind jaren 80/begin jaren 90 wekelijks stonden (The Cows, The Honeymoonkillers, The Laughing Hyenas, Dead Moon, Killdozer en ga zo maar door) en die ik vrijwel al-le-maal gezien heb. En voor de rest.... Jack White is een succesvolle garagepunker die een kapitaal ter beschikking heeft gekregen en daarmee mag doen wat ie wil. En dat is 'm gegund. Of ik er per sé naar wil luisteren is een ander verhaal....
“May my mercy prevail over my wrath.”

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 02 mei 2018, 10:37

Zie daar het cruciale verschil in muzikale beleving: frobbert mikt op hoe iets klinkt, maar het gaat natuurlijk om de liedjes. Jack White is een begenadigd componist, zoals geïllustreerd door deze puike plaat. Hij is bovendien een uitstekend performer en visueel vernieuwer, maar dat is slechts bonus.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 02 mei 2018, 10:56

M'n vriendin heeft een CD van Jack White. Weet zo gauw niet welke, die met die blauwige hoes. In mijn beleving emuleert ie daar voornamelijk de ouwe Rolling Stones (amongst other things) en daarmee (zij het indirect) dus veel ouwe blues. En dat doet ie overigens geheel niet onverdienstelijk. Verder geen zin in een discussie hierover.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 02 mei 2018, 11:06

Flaaks schreef:
02 mei 2018, 10:37
maar het gaat natuurlijk om de liedjes.
:no:
Too Freud to live, too Jung to die.

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 02 mei 2018, 11:33

frobbert schreef:
02 mei 2018, 10:56
M'n vriendin heeft een CD van Jack White. Weet zo gauw niet welke, die met die blauwige hoes. In mijn beleving emuleert ie daar voornamelijk de ouwe Rolling Stones (amongst other things) en daarmee (zij het indirect) dus veel ouwe blues. En dat doet ie overigens geheel niet onverdienstelijk. Verder geen zin in een discussie hierover.
Na het op De Stijl geïnspireerde rood-wit-zwart van The White Stripes gebruikt hij blauw voor al z'n solowerk. Die vorige twee platen (daar zal je vriendin eentje van hebben) waren niet zo goed, ondanks de loftuitingen van oa OOR. Maar deze nieuwe plaat is dus weer uitstekend. Probeer het eens!
Voorheen Vlaecks.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 02 mei 2018, 11:34

gung ho schreef:
23 mar 2018, 09:42

Ik heb een klein deel van die stomme docu gekeken en heb nooit begrepen waarom ze Jack White daarvoor uitnodigden in plaats van Josh Homme. Wat mij betreft ligt de laatste veel meer in de lijn van de eerste twee als het gaat om het bedenken van machtige riffs en liefde voor de gitaar.

Ik zeg: Seven nation army ! En daarmee is de discussie gesloten want Josh H. heeft niets maar dan ook niets zo iets groots weten te bedenken.

Ik bedoel;https://www.youtube.com/results?search_ ... ation+army
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 14:10

Flaaks schreef:
02 mei 2018, 10:37
Jack White is een begenadigd componist.
Ik ben het eens met Flaaks ééns!
:eek:

Ik heb na Raconteurs nooit meer iets beluisterd van hem, maar White Stripes vond ik echt ver superieur boven Killdozer en Dead Moon die Frobbert noemt (de rest wat hij noemt ken ik niet). Ze waren de ultieme retro-act die decennia van rock wisten om te smeden in pakkende songs. Veruit superieur aan DM* of Killdozer*

Disclaimer: Beiden heb ik wel al zo'n 20 jaar niet meer beluisterd. Edoch. Het klopt wat ik zeg. :clown: DM vond ik live trouwens behoorlijk slaapverwekkend. Eerste Europese optreden in Vera gezien, ik haalde einde concert niet.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 02 mei 2018, 15:34

Ik snap de beweegredenen van Ikel en Flaakert om dat te vinden. Ik hoop dat zij op hun beurt snappen dat om precies diezelfde redenen The White Stripes (én The Strokes, én zo'n beetje die hele grunge-beweging daarvoor al) voor mij een beetje mosterd na de maaltijd was. Been there done that zogezegd B-)

Flaaks
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Flaaks » 02 mei 2018, 18:07

Goede liedjes zijn goede liedjes in alle tijden. Hoe en vooral óf iets klinkt is tijdgebonden. Dus neen, ik begrijp je beweegredenen niet, zeker niet als die op dezelfde grond zijn als de onze.
Voorheen Vlaecks.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 02 mei 2018, 18:43

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 22:31

frobbert schreef:
02 mei 2018, 15:34
Ik snap de beweegredenen van Ikel en Flaakert om dat te vinden. Ik hoop dat zij op hun beurt snappen dat om precies diezelfde redenen The White Stripes (én The Strokes, én zo'n beetje die hele grunge-beweging daarvoor al) voor mij een beetje mosterd na de maaltijd was. Been there done that zogezegd B-)
Klopt als een bus natuurlijk. Maar we hebben het hier dan ook over retromuziek.
DeadMoon kwam ook altijd al uiterst retro op me over, maar het had wel iets. Die grunge, hoe leuk ook, was helemaal een retrohype. Britpop's (m.n. Oasis en ook deels Blur) dito natuurlijk.

De enigen die eind jaren tachtig/begin jaren negentig muzikaal iets vernieuwends leken te hebben was crossover a la de Fishbones, RHCPs, UDS van deze wereld, en de bigbeat-artiesten.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 22:40

Flaaks schreef:
02 mei 2018, 18:07
Goede liedjes zijn goede liedjes in alle tijden.
Dat denk ik niet.
Stel je al die reizende artiesten uit de Middeleeuwen voor... daar ging men vast dorp na dorp plat met dat repertoire.
Denk je dat dat nu nog steeds geldt? Eg nie.

Doet me beetje denken aan dat geneuzel in de nrc laatste tijd.
Daar vinden mensen dat er ontlezing plaatsvind omdat Couperus nauwelijks meer wordt gelezen.
Ik bedoel: fokking hell, dan ben je toch wel echt de weg volkomen kwijt. Christus.
De man is al 100 jaar dood.
Hele betogen met dat argument... :lol:
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 02 mei 2018, 22:46

iKer schreef:
02 mei 2018, 22:31
Klopt als een bus natuurlijk. Maar we hebben het hier dan ook over retromuziek.
Inderdaad, evenals The White Stripes dus, want volgens jou (en ik citeer):
iKer schreef:
02 mei 2018, 14:10
de ultieme retro-act
iKer schreef:
02 mei 2018, 22:31
De enigen die eind jaren tachtig/begin jaren negentig muzikaal iets vernieuwends leken te hebben was crossover a la de Fishbones, RHCPs, UDS van deze wereld, en de bigbeat-artiesten.
Leken inderdaad, want als je dan eenmaal bands en artiesten als Parliament, Funkadelic, The Meters, Mandrill en The Jimmy Castor Bunch leert kennen bleek het allemaal wel mee te vallen met die zogenaamde vernieuwing.

Het komt allemaal neer op het hebben van een muzikaal referentiekader, kennis van zaken en niet zo schijtebroekerig te reageren iedere keer als er muziek ter sprake komt die ouder is dan jijzelf.

Waar ik ook nog eens aan toe wil voegen dat het gros van die zogenaamde big beat de tand des tijds buitengewoon slecht doorstaan heeft. Dan klinkt zelfs de gemiddelde sixtiesgaragerockverzamelaar nog frisser :yes:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 23:07

frobbert schreef:
02 mei 2018, 22:46
Waar ik ook nog eens aan toe wil voegen dat het gros van die zogenaamde big beat de tand des tijds buitengewoon slecht doorstaan heeft. Dan klinkt zelfs de gemiddelde sixtiesgaragerockverzamelaar nog frisser :yes:
Da's gewoon jouw smaak. Ik luister veel liever naar een ouwe ChemBros plaat dan een sixtiesgaragerockverzamelaar.
Die Big Beat was gewoon toen de logische opvolger van rock. Rockmuziek met andere instrumenten.
Als je luistert heeft het veel meer een rockvibe dan andere dance.

En idd Parliament etc etc. Die kende ik uiteraard toen (Nah oké, kennen als in de zin van zelf veel luisteren niet).
Maar de combi met samples of mixen van stijlen: wie deed dat op die manier eerder dan?
Voor mij was dat nieuw (zeker UDS trouwens, RHCP was meer funk on speed vond ik).
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 23:07

frobbert schreef:
02 mei 2018, 22:46
Da's gewoon jouw smaak. Ik luister veel liever naar een ouwe ChemBros plaat dan een sixtiesgaragerockverzamelaar.
Die Big Beat was gewoon toen de logische opvolger van rock. Rockmuziek met andere instrumenten.

En idd Parliament etc etc. Die kende ik uiteraard toen (Nah oké, kennen als in de zin van zelf veel luisteren niet).
Maar de combi met samples of mixen van stijlen: wie deed dat op die manier eerder dan?
Voor mij was dat nieuw (zeker UDS trouwens, RHCP was meer funk on speed vond ik).
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 mei 2018, 23:11

Neem Jilted Generation of Dubnobasswithmyheadman.
Mag jij mij vertellen welke muziek tussen 1990 en 1995 beter de tand des tijds heeft doorstaan.
Alleen wat vroeg werk van Oasis en likely lads als Nick Cave. Ik zou zo snel niks anders weten.
Extreemlinksche drammert

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 03 mei 2018, 05:56

Deze bijvoorbeeld ?
Afbeelding
Johnny Lydon 1983

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 06:40

iKer schreef:
02 mei 2018, 23:07
Fair enough, de sample-techniek was redelijk nieuw. Enkele bands die stijlen mixten heb ik net genoemd (jij noemt er hier ook een) :roll:
iKer schreef:
02 mei 2018, 23:11
Neem Jilted Generation of Dubnobasswithmyheadman.
Mag jij mij vertellen welke muziek tussen 1990 en 1995 beter de tand des tijds heeft doorstaan.
Alleen wat vroeg werk van Oasis en likely lads als Nick Cave. Ik zou zo snel niks anders weten.
Fugazi, Godflesh, Pixies, Primus, Slayer, Suicidal Tendencies, Massive Attack, the Melvins, Nomeansno, Slint, Swans, Kyuss, Meat Beat Manifesto, Ministry, Monster Magnet, Sonic Youth, Butthole Surfers, Einstürzende Neubauten, The God Machine, Immortal, Motorpsycho, Harvey Milk, Jeff Buckley, Lush, Portishead, Shellac, Soul Coughing, Stereolab en inderdaad Underworld en Urban Dance Squad.

En Dubnobasswithmyheadman is geen big beat.

United Hope
Heeft Geen Leven

Bericht door United Hope » 03 mei 2018, 08:08

nooit van gehoord :drink:
668 neighbour of the beast

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 13:49

Siegfried Stahl schreef:
03 mei 2018, 05:56
Deze bijvoorbeeld ?
Afbeelding
Vreselijk, maar dat vond ik toen ook al.
Die pathetiek van die Eddie Vedder heb ik nooit getrokken.
Van de grunge vind ik alleen Mellon Collie Infinite Sadness van Smashing Pumpkins nog steeds het beluisteren waard.
De rest was vaak niet onverdienstelijk (Nevermind en In Utero bijvoorbeeld), maar echt zonder vullertjes zijn die albums niet.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 14:23

frobbert schreef:
03 mei 2018, 06:40
(Godflesh), (Slayer), (Suicidal Tendencies), MASSIVE ATTACK, Primus (the Melvins), Swans, (Meat Beat Manifesto), Einstürzende Neubauten, (Immortal), (Harvey Milk), PORTISHEAD, Ministry (Soul Coughing), Urban Dance Squad.

MY BLOODY VALENTINE!, Public Enemy
1 In vette kapitalen de bands die wmb absolute toppers maakten die zich kunnen meten met Dubnobasswithmyheadman of Jilted Generation
2 In vet en onderkast bands die opvallend goeie platen maakten
3 Tussen haakjes de bands waar ik onvoldoende of geen kennis van heb in die periode
4 Weggelaten de bands die wat mij betreft geen grote klassiekers maakten.
• My Bloody Valentine en Public Enemy toegevoegd. En uiteraard geen chemical/bigbeat en verwanten erbij gezet, al gebeurde er veel bijzonders in die hoek dat zich zeker kan meten in met categorie 2.

Stereolab, Ministry en Primus heb ik erg over getwijfeld. Geen van allen maakten werk dat zich kan meten met categorie 1.
Dat Pixies op je lijst staat verbaast me enorm! Ik draai het nog steeds graag (ook nieuw werk), maar het was in de nineties al vrij conventionele MOR-rock. Ramones maakten ook nog steeds beluisterbare platen, maar er moet wel een element van verrassing in zitten om het tot echte klassieker te schoppen.

frobbert schreef:
03 mei 2018, 06:40
En Dubnobasswithmyheadman is geen big beat.
Laatste klopt. Wel een enorme klassieker uit die periode. Second Toughest in the Infants is wel bigbeat (maar mindere klassieker dan Dubnobass imho). Orbital werd er ook vaak toe gerekend (terecht of niet, volgens mij is het gewoon rave, en nog steeds uiterst beluisterbaar).
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 14:50

Qua Britpop maakten wat mij betreft Oasis, Suede, Blur en Pulp goeie platen. Maar alleen Definitely Maybe kan mee in categorie 1 voor mij, hoewel ik Blur in the long run wel gemiddeld veel interessantere albums vond maken. Enfin... ik kan door blijven gaan geloof ik. Timeless van Goldie valt ook nog in deze periode. Selected Ambient Works van A Twin... etc.
Laatst gewijzigd door iKer op 03 mei 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 14:55

iKer schreef:
03 mei 2018, 14:23
Dat Pixies op je lijst staat verbaast me enorm! Ik draai het nog steeds graag (ook nieuw werk), maar het was in de nineties al vrij conventionele MOR-rock.
...maaarrrrrrr daar ging het niet over. De vraag was of het de tand des tijds doorstaan heeft of niet. En dat heeft het, ook in jouw optiek dus kennelijk.

In plaats van wijdlopig te doen en subtiel van onderwerp te veranderen kun je ook toegeven dat ik gewoon gelijk heb te dezent B-) (nou ja, volgens mij kun je dat niet)

Maar goed, terug on-topic: Begenadigd componist? Dat is een gemeenplaats, blaadjesterminologie. Burt Bacharach, Lennon/McCartney, de Tin Pan Alley-kliek, dát waren begenadigde componisten. Jack White is geen betere componist dan stijlgenoten als Mick Collins of Fred Cole (ik durf zelf zondermeer te stellen dat de laatste een betere componist is. Of was eigenlijk). Hij heeft alleen meer geld om zijn doorsnee garagerockdeuntjes van een gelikte productie te voorzien. Dat is niet erg maar met componeertalent heeft dat niets te maken.

Maar goed, waarom hebben we het hier eigenlijk over? Geniet lekker van je Jack White en laat mij een andere mening hebben :drink:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 15:08

frobbert schreef:
03 mei 2018, 14:55
iKer schreef:
Dat Pixies op je lijst staat verbaast me enorm! Ik draai het nog steeds graag (ook nieuw werk), maar het was in de nineties al vrij conventionele MOR-rock.
...maaarrrrrrr daar ging het niet over. De vraag was of het de tand des tijds doorstaan heeft of niet. En dat heeft het, ook in jouw optiek dus kennelijk
Je hebt gelijk dat het de tand des tijds min of meer heeft doorstaan (voor mij). Toch weet ik 100% zeker dat de platen die ik in categorie 1 heb gezet veel grotere klassiekers zijn. Dat deze platen in de toekomst op grotere belangstelling kunnen rekenen dan jaren '90 Pixies. Ga je naar een Prodigy-optreden zie je dat een publiek nog nauwelijks grijs is (heb dat v horen zeggen btw). Kom daar maar eens om bij de Pixies...
frobbert schreef:
In plaats van wijdlopig te doen en subtiel van onderwerp te veranderen kun je ook toegeven dat ik gewoon gelijk heb te dezent B-) (nou ja, volgens mij kun je dat niet)
Ja hoor, je hebt gelijk.
Maar t in de toekomst zal blijken dat big beat de handjes bij jongere generaties op elkaar blijft krijgen. Alleen al vanwege de grote hoeveelheid hits, die de door ons hier genoemde andere bands nauwelijks tot niet hadden.
frobbert schreef:
Maar goed, waarom hebben we het hier eigenlijk over? Geniet lekker van je Jack White en laat mij een andere mening hebben :drink:
Jack White? Dat was 10-15 jaar geleden. Heb wel wat anders te doen.
Laatst gewijzigd door iKer op 03 mei 2018, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 15:09

iKer schreef:
4 Weggelaten de bands die wat mij betreft geen grote klassiekers maakten.
:roll:

Ik had het simpelweg over muziek die de tand des tijds doorstaan heeft. Jij maakt daar 'grote klassiekers' van. Dat bedoel ik dus met dat subtiel van onderwerp veranderen. Iets dat jij steevast doet :nooo:

Overigens zijn Repeater en Wrong wel degelijk klassiekers :yes:

Maar goed, je geeft in ieder geval toe dat je het merendeel nauwelijks tot niet kent :up:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 15:12

...en nu gaat het ineens weer over hits en de leeftijd cq. haarkleur van het publiek :crazy:

Anyway, ik zal deze maar bewaren for future reference :drink: B-)
iKer schreef:
03 mei 2018, 15:08
Ja hoor, je hebt gelijk.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 15:14

iKer schreef:
Maar t in de toekomst zal blijken dat big beat de handjes bij jongere generaties op elkaar blijft krijgen. Alleen al vanwege de grote hoeveelheid hits, die de door ons hier genoemde andere bands nauwelijks tot niet hadden.
Het hele repertoire van Fatboy Slim alsook The Fat Of The Land klinken anno nu langs elke meetlat volkomen belachelijk. Be-la-che-lijk! Niks nieuwe rock, eerder volwaardige opvolgers van Stock, Aitken & Waterman :lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 15:16

frobbert schreef:
03 mei 2018, 15:09
Ik had het simpelweg over muziek die de tand des tijds doorstaan heeft. Jij maakt daar 'grote klassiekers' van. Dat bedoel ik dus met dat subtiel van onderwerp veranderen. Iets dat jij steevast doet
Dat zie je verkeerd. Die bands -of hun albums- hebben de tand des tijds niet doorstaan. Hoezeer ik ook fan van Robin Shepherd/Sophia ben, The God Machine luister ik echt never ever meer.
Kortom: we hebben het over exact hetzelfde.
frobbert schreef:
03 mei 2018, 15:09
Overigens zijn Repeater en Wrong wel degelijk klassiekers :yes:
Repeater en Wrong zijn toch eighties? Repeater is wel een klassieker,
Eerdere platen van Nomeansno zijn stukken beter, met Wrong had ik het wel gehad met ze.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 15:21

frobbert schreef:
03 mei 2018, 15:12
...en nu gaat het ineens weer over hits en de leeftijd cq. haarkleur van het publiek
Kom op zeg, probeer es mee te komen. Ik zeg volkomen logische dingen. In de eighties kon je zien aankomen dat Michael Jackson, Prince en Madonna herinnerd zouden worden. Denk maar niet dat mijn kids ooit van Einstürzende Neubauten gehoord hebben. Mijn kids kennen Madonna en Jackson's muziek, omdat dat in hun omgeving gedraaid wordt (niet in ons huis, mind you)
Hits en jong publiek zijn nu eenmaal aanwijzingen voor hoe lang een artiest herinnert wordt om hun muziek. Ik kan daar ook niks aan doen. André Hazes zal altijd een grotere klassieke status toegedicht krijgen als Sonic Youth. Terwijl god weet dat ik t/m Goo die band aanbad, en Hazes toen verafschuwde.
Laatst gewijzigd door iKer op 03 mei 2018, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 15:23

iKer schreef:
03 mei 2018, 15:16
Dat zie je verkeerd. Die bands -of hun albums- hebben de tand des tijds niet doorstaan. Hoezeer ik ook fan van Robin Shepherd/Sophia ben, The God Machine luister ik echt never ever meer.
iKer schreef:
Da's gewoon jouw smaak.
't Is me duidelijk Ikel. Ga nou maar lekker naar je big beat luisteren. Wellicht dat Fatboy Slim een leuke Jack White-remix heeft gemaakt :wave:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 15:27

iKer The Great schreef:
frobbert schreef:
iKer The Great schreef:Maar t in de toekomst zal blijken dat big beat de handjes bij jongere generaties op elkaar blijft krijgen. Alleen al vanwege de grote hoeveelheid hits, die de door ons hier genoemde andere bands nauwelijks tot niet hadden.
Het hele repertoire van Fatboy Slim alsook The Fat Of The Land klinken anno nu langs elke meetlat volkomen belachelijk.
Fatboy Slim heeft 1 uiterst goed album gemaakt (You've come a long way, baby).
Hmm... zo goed is het album bij herbeluistering toch niet. De vier bekende hits zijn nog steeds geweldig. De rest ronduit mager tot kut.

Da's niet het hele repertoire zoals jij beweert, maar toch een belangrijke correctie op mijn herinnering.
Laatst gewijzigd door iKer op 03 mei 2018, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 16:33

Oftewel:
iKer schreef:
Ja hoor, je hebt gelijk.
Je moet 's niet zo best doen om het met me oneens te willen zijn. Fatboy Slim is gewoon vadsige boerenklompenrock, maar dan met een sample-apparaat i.p.v. gitaren. Zoals ik al zei. Dus :nono:

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 17:09

Verder geef ik niks om hits (feitelijk maar een klein gedeelte van het totale muziekgebeuren), betekent Hazes alleen in Nederland iets en is het een stomme gewoonte om kinderen als maatstaf te nemen. Zolang kinderen kinderen zijn zijn het culturele nitwits, de meesten althans. Kinderen weten niks. Kinderen denken dat je moet 'kunnen zingen' om goeie muziek te maken. Wat jonge bands en artiesten doen (dus diezelfde kids maar dan met wat meer levenservaring en culturele bagage) is veel interessanter. Led Zeppelin is de afgelopen decennia al vele malen dood danwel irrelevant verklaard, door journalisten, door respectievelijk de punk- en dance-scenes en ook al meerdere malen op dit forum, maar ze blijven ie-de-re keer maar weer geïmiteerd worden. Nu weer door het snotneuzenbandje Greta Van Fleet. Staan in zalen als The Fillmore, The House of Blues en binnenkort op Pinkpop. Ik vind het zelf ook verschrikkelijk (niet half zo verschrikkelijk als de plaatselijke techno- en drum&bass-scene hier die al drie decennia bezig is de gitaar dood te verklaren :lol: ) maar dát bepaalt wat de tand des tijds doorstaan heeft. En daarom staat het lijstje bands dat ik zojuist genoemd heb als de spreekwoordelijke paal boven water en heb ik (wederom) gewoon gelijk B-)

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 03 mei 2018, 18:25

Ik heb het even gecheckt en inderdaad: Primus heeft de tand des tijds prima doorstaan. Het is nog net zo kut als vroeger.Goed voorbeeld.
Johnny Lydon 1983

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 19:35

frobbert schreef:
03 mei 2018, 16:33
Fatboy Slim is gewoon vadsige boerenklompenrock, maar dan met een sample-apparaat i.p.v. gitaren. Zoals ik al zei. Dus :nono:
Jezus man.
Je geeft MIJ dus ook mijn beurt gelijk.
Zoals ik al zei:
iKer schreef:
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 19:47

frobbert schreef:
03 mei 2018, 17:09
Verder geef ik niks om hits (feitelijk maar een klein gedeelte van het totale muziekgebeuren), betekent Hazes alleen in Nederland iets en is het een stomme gewoonte om kinderen als maatstaf te nemen. Zolang kinderen kinderen zijn zijn het culturele nitwits, de meesten althans. Kinderen weten niks. Kinderen denken dat je moet 'kunnen zingen' om goeie muziek te maken. Wat jonge bands en artiesten doen (dus diezelfde kids maar dan met wat meer levenservaring en culturele bagage) is veel interessanter. Led Zeppelin is de afgelopen decennia al vele malen dood danwel irrelevant verklaard, door journalisten, door respectievelijk de punk- en dance-scenes en ook al meerdere malen op dit forum, maar ze blijven ie-de-re keer maar weer geïmiteerd worden. Nu weer door het snotneuzenbandje Greta Van Fleet. Staan in zalen als The Fillmore, The House of Blues en binnenkort op Pinkpop. Ik vind het zelf ook verschrikkelijk (niet half zo verschrikkelijk als de plaatselijke techno- en drum&bass-scene hier die al drie decennia bezig is de gitaar dood te verklaren :lol: ) maar dát bepaalt wat de tand des tijds doorstaan heeft. En daarom staat het lijstje bands dat ik zojuist genoemd heb als de spreekwoordelijke paal boven water en heb ik (wederom) gewoon gelijk B-)
Tja. De viool is ook vaak dood verklaard.
En in wezen is het dat natuurlijk ook: er is maar een klein deel van het publiek dat nog muziek luistert waarin violen een rol spelen.
Anderzijds zijn er twee hele vaderlandse radiokanalen voor (Radio4 en Classic FM) voor (samen circa 4,5% marktaandeel). En zo zie je dat de rol van de gitaar ook steeds meer op de achtergrond verdwijnt.

Kijk maar naar de enige popzender die zich niet op 40 plussers richt en vnl.gitaarmuziek programmeert.
Radio 3.
De kijkcijfers kachelen werkelijk al JAAAAREN achteruit. Het is inmiddels een ronduit marginale zender (< 6% marktaandeel)

Ik kan het ook niet helpen.
Als jij beweert dat gitaar niet dood is: klopt.
Maar als je anderzijds in de waan bent dat het uiterst populair is: klopt niet.
Je lult als je denkt dat zo'n bandje als 'Greta Van Fleet' (nooit van gehoord trouwens) tegen de alomtegenwoordige populariteit van electronica op kan.
Het is niet meer dan een marginal verschijnsel. En om je uit de waan te halen: de generatie van 45 min heeft vrijwel NIETS met Led Zeppelin. Het is voor fijnproevers (zoals hier op het forum). Voor de rest zegt het die mensen nauwelijks meer dan 'ja, van gehoord' en waarschijnlijk dat Stairway to Heaven ze bekend voorkomt. Mevr. iKer (kast vol Ministry, Therapy en Bad Religion/NOFX en grunge toen ik haar tegenkwam) vind het verschrikkelijk als ik iets opzet a la Ramones of Stooges opzet. "Je zou die ouwe meuk toch niet opzetten als ik erbij ben?"
Laatst gewijzigd door iKer op 03 mei 2018, 19:58, 3 keer totaal gewijzigd.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 19:50

iKer schreef:
03 mei 2018, 19:35
frobbert schreef:
03 mei 2018, 16:33
Fatboy Slim is gewoon vadsige boerenklompenrock, maar dan met een sample-apparaat i.p.v. gitaren. Zoals ik al zei. Dus :nono:
Jezus man.
Je geeft MIJ dus ook mijn beurt gelijk.
Zoals ik al zei:
iKer schreef:
Nope. Een fletse imitatie is niet hetzelfde als een heuse 'opvolger'. Trouwens onzin dat rock een 'opvolger' zou moeten hebben. Dat vinden alleen verstokte puristen en quasi-hippe bejaarden die in hun midlife zijn blijven hangen.
iKer schreef:
03 mei 2018, 19:35
Afbeelding
"Rock? Nee joh, ik luister alleen nog maar naar big beat"
:p

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 19:55

Ja joh.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 19:57

iKer schreef:
03 mei 2018, 19:47
bla bla bla klein deel van het publiek dat nog muziek luistert bla bla bla vaderlandse radiokanalen bla bla bla rol van de gitaar ook steeds meer op de achtergrond bla bla bla enige popzender die zich niet op 40 plussers bla bla bla kijkcijfers bla bla bla ronduit marginale marktaandeel alomtegenwoordige populariteit van electronica op bla bla bla marginal verschijnsel bla bla bla...
Je stokpaardje is ernstig door z'n rug aan het gaan, dierenbeul >:)

Nou ja, daarom heten het natuurlijk ook gemeenplaatsen :nooo:

Je zegt met een heleboel woorden feitelijk helemaal niets, Ikel. Nou ja, dat kan ook niet anders als je met weinig feitelijke kennis veel mening wenst te verkondigen.

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 20:00

Ach wat schattig, na de kids wordt ook mevouw Ikel er bijgehaald. Voor Ikel die nog nauwelijks de deur uitkomt (behalve om wat mottig pluimvee te beloeren) is dat natuurlijk de hele wereld. Dat en Pitchfork :lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 20:01

Ik vertel je wel degelijk met cijfermatige onderbouwing waarom je kunt zien dat gitaar drastisch minder populair is geworden.
Niet dood: gewoon minder populair.

Jouw tegenwerping dat een volkomen onbekend bandje waar geen hond naar luistert zich baseert op Led Zeppelin...
Dat is pas treurig.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 20:07

Anyway, lang verhaal kort: Dáárom is Jack White dus een 'begenadigd componist'.

Dat en waarschijnlijk omdat Ikel anders op z'n lazer krijgt van vrouwlief :lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 20:08

Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 mei 2018, 20:09

De eerste keer dat ik Hotel Yorba draaide in de auto moest het af.
'Je weet toch dat ik niet van ouwe meuk hou?'

M'n beide kids kunnen Seven Nation Army op de piano.
Revenge IS Sweet.
Extreemlinksche drammert

frobbert
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door frobbert » 03 mei 2018, 20:12

Mijn vrouw laat mij wel in m'n waarde. Ik haar ook :love:

Plaats reactie