Het Groot Forumnerds Coronatopiekje

Opmerkingen of vragen over Forumnerds.nl? Hier kun je ze kwijt.
Richardus
Meganerd

Re: Het Groot Forumnerds Coronatopiekje

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 09:45

'Vaccinatiepuzzel moet opnieuw worden gelegd'
Nederland krijgt in het eerste kwartaal minder vaccins van farmaceut AstraZeneca, zo werd gisteravond bekend. Het gaat daarbij niet om de geplande 2,3 miljoen, maar om 'slechts' 920.000 doses van het vaccin dat AstraZeneca ontwikkelde met de universiteit van Oxford. De farmaceut schroeft de leveringen aan de EU met 60 procent terug vanwege productieproblemen.

"Het is een flinke tegenvaller. Hoe je dit ook gaat regelen, je moet de vaccinatiepuzzel opnieuw gaan leggen", zegt Ben van der Zeijst, emeritus hoogleraar vaccins, voormalig directeur van het Nederlandse Vaccin Instituut en voormalig hoofd Vaccins van het RIVM in het NOS Radio 1 Journaal.

Het terugschroeven van de inentingen gaat waarschijnlijk tot uitstel leiden voor sommige groepen, denkt Van der Zeijst. Volgens de planning zou meer dan de helft van de vaccinaties in het eerste kwartaal door AstraZeneca worden geleverd. Van der Zeijst ziet overigens wel kansen "er nog een mouw aan te passen". Bijvoorbeeld door de tweede prik met het AstraZeneca-vaccin uit te stellen. Vrijdag keurt het Europees Geneesmiddelenbureau EMA het vaccin waarschijnlijk goed voor gebruik in de EU.
Far beyond the tides of time

Facilitator, katalysator, transformator

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 09:46

Dit gaat langer duren dan dit jaar...iemand die ik ken die vies vaak gelijk krijgt heeft het over 2025. Met die meerdere varianten die zich heel anders gedragen, tot verdenking van immuniteit tegen de vaccins aan toe, gaat het er steeds somberder uitzien ipv beter

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 09:57

Richardus schreef:
23 jan 2021, 09:46
Dit gaat langer duren dan dit jaar...iemand die ik ken die vies vaak gelijk krijgt heeft het over 2025. Met die meerdere varianten die zich heel anders gedragen, tot verdenking van immuniteit tegen de vaccins aan toe, gaat het er steeds somberder uitzien ipv beter
Joh!
Dat beweer ik ook al een jaar lang.
Covid is sowieso nog maar een voorspel van wat er nog komen gaat.
Komt omdat men alleen maar bezig is met symptoonbestrijding. Pas reageren als er een pandemie is uitgebroken inplaats van pandemieën te voorkomen.
Maar om ze te voorkomen is een radicale omslag nodig in onze leefwijze. Plus actieve geboortebeperking.
Gaat nooit gebeuren dus er komen legio niewe pandemieën aan de komende decennia. De 1 nog dodelijker dan de andere. Nature strikes back baby.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 10:03

Oh Groot Daafje, wat ben je toch geweldig van het Goddelijk Niveau. Zeker weten dat je geen avatar van iKel bent?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 10:03

:yawn:

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 10:04

Het gaat me niet om de egotrip Riechertje.
Maar meer dat je zelf open deuren intrapt.

Alhoewel. Veel mensen lijken het nog steeds niet door te hebben dat dit alles de opmaat is voor wat er nog komen gaat. Hier al helemaal niet.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 10:24

Ik ben echt onder de indruk van je Grandiositeit hoor. Dat begrijp je wel hè. Ja, dat begrijp je wel.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 10:25

Richardus schreef:
23 jan 2021, 09:44
Meerdere OMT-leden overwogen op te stappen
Meerdere leden van het Outbreak Management Team (OMT) overwogen afgelopen jaar op te stappen. Dat blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant. De krant sprak sinds de eerste bijeenkomst van het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet over het coronavirus, morgen een jaar geleden, meerdere keren uitgebreid met vijf OMT-leden. Uit die gesprekken blijkt dat met name na de zomer de spanningen binnen het OMT door onderlinge irritaties en ergernis over bemoeienis van het kabinet flink opliepen.

Zo stonden microbiologen Jan Kluytmans en Alex Friedrich en Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, in het najaar op het punt uit het OMT te stappen. Ze vonden dat OMT-voorzitter Jaap van Dissel door zijn bezoeken aan het Catshuis op zondag, kort voor vergaderingen van het OMT op maandag, te veel werd beïnvloed door het kabinet. De maatregelen zouden in het Catshuis al worden bepaald. OMT-leden kregen daardoor het gevoel kregen dat ze niet meer onafhankelijk konden opereren en dat ze "bij het kruisje" moesten tekenen.

Ook vinden de OMT-leden dat in de zomer de teugels te veel los zijn gelaten en dat er na de zomer te laat is ingegrepen. Volgens microbioloog Kluytmans had er begin september bijvoorbeeld al een lockdown ingesteld moeten worden, in plaats van half oktober. GGD-arts Anja Schreijer omschrijft de zomer als "een gigantische fout". Pas nadat Van Dissel - die door de OMT-leden vanwege zijn lastige en zware rol in de crisis wel alom wordt geroemd - had besloten de OMT-vergaderingen naar vrijdag te halen, verdween er veel ergernis. Met name omdat leden toen niet meer het gevoel hadden dat het kabinet vooraf invloed kon uitoefenen op de vergaderagenda.
https://nos.nl/liveblog/2365568-vaccina ... appen.html
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... Fnos.nl%2F (paywall)

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 10:29

Richardus schreef:
23 jan 2021, 10:24
Ik ben echt onder de indruk van je Grandiositeit hoor. Dat begrijp je wel hè. Ja, dat begrijp je wel.
Niet nodig. Ik bedenk deze toekomstvisie niet zelf. Dat hebben bepaalde deskundigen al voor me gedaan.
Maar toch bedankt voor je bewondering.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 12:01

Richardus schreef:
Dit gaat langer duren dan dit jaar...
:lol:

Duh... iedere winter is het griepseizoen. Normaliter hadden we varianten op het Spaanse Griepvirus (heb ik me laten vertellen). Het gaat nu potentieel decennia duren voor het menselijk genoom aangepast is aan deze nieuwe virusvariant. Dus de stress rond Covid gaat wel ff aanhouden.
'Het hele internet draait om iKer' -Snif, 2020

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 12:25

Richardus schreef:
23 jan 2021, 10:25
Richardus schreef:
23 jan 2021, 09:44
Meerdere OMT-leden overwogen op te stappen
Meerdere leden van het Outbreak Management Team (OMT) overwogen afgelopen jaar op te stappen. Dat blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant. De krant sprak sinds de eerste bijeenkomst van het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet over het coronavirus, morgen een jaar geleden, meerdere keren uitgebreid met vijf OMT-leden. Uit die gesprekken blijkt dat met name na de zomer de spanningen binnen het OMT door onderlinge irritaties en ergernis over bemoeienis van het kabinet flink opliepen.

Zo stonden microbiologen Jan Kluytmans en Alex Friedrich en Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, in het najaar op het punt uit het OMT te stappen. Ze vonden dat OMT-voorzitter Jaap van Dissel door zijn bezoeken aan het Catshuis op zondag, kort voor vergaderingen van het OMT op maandag, te veel werd beïnvloed door het kabinet. De maatregelen zouden in het Catshuis al worden bepaald. OMT-leden kregen daardoor het gevoel kregen dat ze niet meer onafhankelijk konden opereren en dat ze "bij het kruisje" moesten tekenen.

Ook vinden de OMT-leden dat in de zomer de teugels te veel los zijn gelaten en dat er na de zomer te laat is ingegrepen. Volgens microbioloog Kluytmans had er begin september bijvoorbeeld al een lockdown ingesteld moeten worden, in plaats van half oktober. GGD-arts Anja Schreijer omschrijft de zomer als "een gigantische fout". Pas nadat Van Dissel - die door de OMT-leden vanwege zijn lastige en zware rol in de crisis wel alom wordt geroemd - had besloten de OMT-vergaderingen naar vrijdag te halen, verdween er veel ergernis. Met name omdat leden toen niet meer het gevoel hadden dat het kabinet vooraf invloed kon uitoefenen op de vergaderagenda.
https://nos.nl/liveblog/2365568-vaccina ... appen.html
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... Fnos.nl%2F (paywall)
'Van Dissel zette streep door uitbreiden OMT'
Leden van het Outbreak Management Team (OMT) hebben vorig jaar in de zomer onderling gediscussieerd over de vraag of er bijvoorbeeld sociologen, gedragswetenschappers en economen toegevoegd moesten worden aan het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet in de coronacrisis. De experts vroegen zich af of hun blik op de coronapandemie niet "te nauw" was, schrijft de Volkskrant in een reconstructie.

Het OMT bestaat hoofdzakelijk uit medisch experts. Wel kan het adviesorgaan "afhankelijk van de agendapunten" soms andere experts uitnodigen, schrijft het RIVM. De leden vroegen zich na de eerste coronagolf af ze in hun adviezen voldoende oog hadden voor het effect van de maatregelen op bijvoorbeeld kinderen en ondernemers. OMT-voorzitter Jaap van Dissel maakte volgens de krant een einde aan die discussie.

"Het OMT moet zich buigen over het virus, over testen, over een exitstrategie (...) We zitten er om de kwaal te bestrijden, niet voor de bijwerkingen", zou hij hebben gezegd. Het OMT zat met enkel medisch experts aan tafel lang niet altijd op één lijn. Met nog meer experts aan tafel zou het vinden van een consensus helemaal niet meer te doen zijn, zo vreesde Van Dissel.

https://nos.nl/liveblog/2365568-van-dis ... eneca.html

Schandalig. Daar gaat je bloed toch van koken. Medische dictatuur. Kan niet wachten op de Parlementaire Enquête naar de 'aanpak' van de coronacrisis. Daar zullen koppen rollen. Bijltjesdag! :protest:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.
˙uǝpɐɹƃ 08Ɩ ɯɹǝɥɔsplǝǝq ʍn ǝoʇɹǝᴉɥ ᴉɐɐɹp ˙ʇɟᴉɹɥɔsuǝʌoq uǝǝ ɹooʌ ƃǝouǝƃ looƆ

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 12:26

iKer schreef:
23 jan 2021, 12:01
Richardus schreef:

Duh... iedere winter is het griepseizoen. Normaliter hadden we varianten op het Spaanse Griepvirus (heb ik me laten vertellen). Het gaat nu potentieel decennia duren voor het menselijk genoom aangepast is aan deze nieuwe virusvariant. Dus de stress rond Covid gaat wel ff aanhouden.
Wow, jij begrijpt echt geen ene reet van virologie en epidemiologie hè :lol:
Laatst gewijzigd door Richardus op 23 jan 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 12:28

Wie, ik? Nee, dat klopt. Ik weet wel iets over wat volstrekte perspectiefloosheid doet met mensen. En ik zie ook wat de draconische maatregelen kapot maken: bijna alles.
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 12:33

Nee die blaataap boven je, sorry

Ik ben het ronduit eens met je beoordeling van Van Dissel :up: er komt steeds meer aanstootgevends boven tafel over de achtergronden van onze maatregelen...

(klaz*)
Forum Diva

Bericht door (klaz*) » 23 jan 2021, 13:08

Ik ben een ongeduldige intensivist natuurlijk, maar ik snap er niks van: eerst is er kabinetsberaad op vrijdag, op zondag in het Catshuis is er weer overleg en dan moet het tot dinsdag duren tot er een besluit valt dat weer later ingaat. Het virus houdt daar geen rekening mee. Als ik zolang twijfel op een ic dan is een patiënt al overleden
https://www.ad.nl/binnenland/diederik-g ... ~aea672da/

Een uitspraak van Gommers van een maandje geleden. Als je met zulke vergelijkingen komt zit je volgens mij niet helemaal goed op je plaats in het OMT.

(nu we toch bezig zijn met pek en veren :drink: )

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 13:18

(klaz*) schreef:
23 jan 2021, 13:08
Ik ben een ongeduldige intensivist natuurlijk, maar ik snap er niks van: eerst is er kabinetsberaad op vrijdag, op zondag in het Catshuis is er weer overleg en dan moet het tot dinsdag duren tot er een besluit valt dat weer later ingaat. Het virus houdt daar geen rekening mee. Als ik zolang twijfel op een ic dan is een patiënt al overleden
https://www.ad.nl/binnenland/diederik-g ... ~aea672da/

Een uitspraak van Gommers van een maandje geleden. Als je met zulke vergelijkingen komt zit je volgens mij niet helemaal goed op je plaats in het OMT.

(nu we toch bezig zijn met pek en veren :drink: )
Zeker niet als je je niet realiseert dat 'voor de zekerheid' nagenoeg het hele onderwijs (bijvoorbeeld) maar zes weken sluiten - of nee, doe maar tot 1 april, of langer, een hele generatie leerlingen naar de tyfus helpt.
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 13:20

En dan ook nog het gore lef hebben 'de burger' (dus iedereen) te verwijten geen oog te hebben voor de ernst van de situatie. Iets met balk en splinter.
Number9, lid nummer 25.

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 23 jan 2021, 13:23

Ik bemerk woede bij je, No9.
I don't think you're ready for this jelly.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 jan 2021, 13:24

Nutteloos weetje; Gommers heeft de zelfde kapper als ik.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 jan 2021, 13:26

Of zoals Iker zou zeggen; ik ben slechts één handshake van Gommers verwijderd. B-)
Johnny Lydon 1983

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 13:26

Siegfried Stahl schreef:
23 jan 2021, 13:24
Met als verschil: hij kan die kapper nu wel bezoeken en jij niet, zeker?
Number9, lid nummer 25.

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 23 jan 2021, 13:26

Een hand die je echter niet mag shaken.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 jan 2021, 13:26

Maar verder zegt dat niets. Dussssss....
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 23 jan 2021, 13:29

Number9 schreef:
23 jan 2021, 13:26
Siegfried Stahl schreef:
23 jan 2021, 13:24
Met als verschil: hij kan die kapper nu wel bezoeken en jij niet, zeker?
Nee, die kapperszaak zit ontzettend op slot.

Wel leuk vond ik toen de boel nog open was; Nee, u kunt alleen op afspraak geknipt worden. Ok...wanneer heeft u tijd? Mmmm...ik heb over een kwartier nog ruimte. Ok, ik wil graag een afspraak maken voor over een kwartier.

En dat was geen probleem.
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 23 jan 2021, 13:30

Rainy Day Woman schreef:
Nee, dat kun je wel shaken.
"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write 'fuck' on their aeroplanes because it's obscene!"

Rainy Day Woman
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Rainy Day Woman » 23 jan 2021, 13:31

Krautsurfer schreef:
23 jan 2021, 13:30
Rainy Day Woman schreef:
Nee, dat kun je wel shaken.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 13:34

Richardus schreef:
23 jan 2021, 12:26
iKer schreef:
23 jan 2021, 12:01
Richardus schreef:

Wow, jij begrijpt echt geen ene reet van virologie en epidemiologie hè :lol:
Vertel O wijze benjamin.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 14:05

Wijze Salomo, Benjamin was van een ander verhaal.
Number9, lid nummer 25.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 14:14

Retardus is de jongste. Benjamin denkt dat hij Salomon kan zijn, dus mag hij vertellen hoe het zit.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 14:17

De Eigen Verklaring Avondklok is er ook in het Fries, en aangezien Fries één van de officiële landstalen zou je die overal in Nederland moeten kunnen gebruiken. :bounce:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... klok-fries
Number9, lid nummer 25.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 14:21

En wat blijft het toch een gotspe dat dit ook één van de voorgedrukte opties is:

- Ik ben onderweg van of naar een live-programma en kan dit aantonen met een uitnodiging van de omroep die dit programma uitzendt.

Dus zeg maar een geestelijk verzorger die op weg is naar een stervende om hem de laatste sacramenten toe te dienen of anderszins pastorale zorg te verlenen moet je zelf een toelichting geven, maar voor de BN'ers is er een aparte categorie op dit formulier.

Dit land ons land is gek geworden meneer.
Number9, lid nummer 25.

Snif
Heeft Geen Leven

Bericht door Snif » 23 jan 2021, 14:27

Number9 schreef:
23 jan 2021, 14:17
De Eigen Verklaring Avondklok is er ook in het Fries, en aangezien Fries één van de officiële landstalen zou je die overal in Nederland moeten kunnen gebruiken. :bounce:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... klok-fries
Ik denk dat de plaatselijke (niet-Friese) BOA je meteen peppersprayt als je een dergelijke verklaring onder zijn/haar neus duwt.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 15:50

Afbeelding

Geen halve maatregelen. Geruststellend dat er nog verscherpingen in de maatregelen mogelijk zijn indien nodig. :up:
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 15:53

iKer schreef:
23 jan 2021, 14:14
Retardus is de jongste. Benjamin denkt dat hij Salomon kan zijn, dus mag hij vertellen hoe het zit.
Oh, dus dar gebazel komt door je hoge ouderdom. Nou, dan zij de eeuwige wartaal je vergeven hoor, ouwe!

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 17:57

Kom Rietard. Je moet me dingen uitleggen want ik heb ergens geen kaas van gegeten.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 18:25

Verenigd Koninkrijk op weg naar zes miljoenste vaccinatie

In het Verenigd Koninkrijk zijn gisteren bijna een half miljoen mensen gevaccineerd tegen corona, volgens officiële cijfers is dat een dagrecord. In totaal zijn nu 5,86 miljoen mensen voor de eerste keer ingeënt.

- NOS

En hoeveel was het hier? 70.000 ofzo?
Laatst gewijzigd door Richardus op 23 jan 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 18:37

Famke Louise leidt politie naar illegaal geopende kapsalon

De politie heeft vrijdagmiddag een kapsalon op een industrieterrein in Wateringen in het Westland aangetroffen, meldt de nieuwssite WOS. Vier stoelen waren bezet en een vijfde klant wachtte op zijn beurt. De aanwezige personen hebben een proces verbaal gekregen.

De agenten kwamen de zaak op het spoor door een Instagrambericht van BN'er Famke Louise. Zij haalde een vriend op die bij de bewuste kapsalon was geweest. De agenten herkenden de omgeving en kwamen in actie.

Anderhalve week geleden kwam Famke Louise ook in het nieuws toen bleek dat ze in een loods in het Noord-Hollandse dorp Lijnden met een grote groep mensen een muziekclip opnam. Er werden 66 coronaboetes uitgedeeld.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 19:05

Richardus schreef:
23 jan 2021, 18:25

In het Verenigd Koninkrijk zijn gisteren bijna een half miljoen mensen gevaccineerd tegen corona, volgens officiële cijfers is dat een dagrecord. In totaal zijn nu 5,86 miljoen mensen voor de eerste keer ingeënt.

- NOS

Zoiets.

In plaats van grootscheepse vaccinatie in NL grootscheeps falen.
Opvallend dat de Britse regering nu eens niet faalt.

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 23 jan 2021, 19:28

iKer schreef:
23 jan 2021, 19:05
Richardus schreef:
23 jan 2021, 18:25

- NOS

Zoiets.

In plaats van grootscheepse vaccinatie in NL grootscheeps falen.
Opvallend dat de Britse regering nu eens niet faalt.
Behalve dat ze alle doses die voor de tweede vaccinatie bedoeld waren nu aan het opsouperen zijn...
Broeva! Haro! Dinges heeft gelijk!

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 23 jan 2021, 20:15

Rainy Day Woman schreef:
23 jan 2021, 13:23
Ik heb hier de hele dag over gedacht. Woede? Nee, ik geloof dat dat het niet precies is. Dat is net te sterk. Irritatie daarentegen is te licht. Onrust is wel een element van het gevoel. Het is iets van een diep ervaren gevoel van onrechtvaardigheid, van frustratie, enorme bezorgdheid, van mede-lijden met mensen die écht onder de (in mijn ogen) disproportionele of in elk geval eenzijdige maatregelen lijden. Een combinatie van wanhopig en obstinaat, zoekend naar mildheid, vrezend dat niet te vinden.

Weet ik veel. Kruik en koord lonken soms, kruik vaak, koord gelukkig nauwelijks.
Number9, lid nummer 25.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 21:17

"De horeca en niet-essentiële winkels zijn in Tsjechië al sinds oktober dicht, met een korte uitzonderingsperiode voor Kerstmis. Tsjechië zit sinds die tijd in een tweede lockdown met besmettingscijfers die tot de hoogste ter wereld behoren."

Hoe kan dat dan? Hoge besmettingscijfers ín een lockdown? Of is het ongelukkig uitgedrukt?

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 21:40

Number9 schreef:
23 jan 2021, 20:15
Rainy Day Woman schreef:
Ik heb hier de hele dag over gedacht. Woede? Nee, ik geloof dat dat het niet precies is. Dat is net te sterk. Irritatie daarentegen is te licht. Onrust is wel een element van het gevoel. Het is iets van een diep ervaren gevoel van onrechtvaardigheid, van frustratie, enorme bezorgdheid, van mede-lijden met mensen die écht onder de (in mijn ogen) disproportionele of in elk geval eenzijdige maatregelen lijden. Een combinatie van wanhopig en obstinaat, zoekend naar mildheid, vrezend dat niet te vinden.

Weet ik veel. Kruik en koord lonken soms, kruik vaak, koord gelukkig nauwelijks.
Ooit wel eens beseft dat de mens dit alles aan zichzelf te danken heeft?
Dat deze pandemieën veroorzaakt worden door de overbevolking en onze moderne levensstijl waarbij onverantwoordelijk wordt omgegaan met dier en milieu? Die laatste film van Attenborough is daarbij ook een extra eye-opener.

Ik vind het maar raar dat iedereen alleen maar loopt te klagen over de maatregelen maar niemand de oorzaak van de hele ontstane ellende (in elk geval deels) bij zichzelf legt. Iedereen wil zo snel mogelijk weer naar het oude normaal. Terwijl dat oude normaal nou precies de reden is dat we nu in het nieuwe normaal zitten.

Mijn ogen zijn in elk geval wel open gegaan. En ik kan je zeggen dat dat je nederig maakt en minder klagerig over de lockdown.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 jan 2021, 22:01

David schreef:
23 jan 2021, 21:40
Number9 schreef:
23 jan 2021, 20:15
Rainy Day Woman schreef:

Ooit wel eens beseft dat de mens dit alles aan zichzelf te danken heeft?
Nee! Daaf, wat geweldig dat je dat bedacht hebt! Man man man wat fantastisch toch, helder licht dat je bent!

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 22:06

Richardus schreef:
23 jan 2021, 22:01

Nee! Daaf, wat geweldig dat je dat bedacht hebt! Man man man wat fantastisch toch, helder licht dat je bent!
Had ik je al uitgelegd. heb dat niet zelf bedacht. Dat is door vooraanstaande virologen en allerhande onderzoekers en documentairemakers aangetoond.
Ik reageer puur omdat ik zo moe word van al dat slachtofferige gejank over die lockdown.
Ja, pas dan eerst je eigen leven eens aan zou ik zeggen! Je bent geen slachtoffer van covid en de lockdown maar medeverantwoordelijke!
Geldt ook voor mezelf overigens.
Op oude voet verdergaan betekent op zeker nieuwe pandemieën in de nabije toekomst die mogelijk nog veel dodelijker zijn en de lockdowns vele vele malen strenger.

En omdat niemand hier dat geluid laat horen (iedereen volhardt maar in slachtoffertje spelen) doe ik dat maar even.
Live with it sucker!

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 22:21

Number9 schreef:
23 jan 2021, 13:18
Zeker niet als je je niet realiseert dat 'voor de zekerheid' nagenoeg het hele onderwijs (bijvoorbeeld) maar zes weken sluiten - of nee, doe maar tot 1 april, of langer, een hele generatie leerlingen naar de tyfus helpt.
Het alternatief is een waarschijnlijk massaal sterven.
Tot nu toe is de oversterfte beperkt. Significant, maar beperkt.

Dat 'voor de zekerheid' geldt uiteraard voor al die maatregelen. Maar wat wel opvallend is is dat 'we' (lees: de regeringspartijen) niet voor het risico van massale sterfte hebben gekozen.
Is dit te zien zoals al onze maatregelen die gezondheid bevorderen en lijden beperken moeten? Zoals medicatie, ziekenhuizen, huisartsen etcetera?

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 22:28

David schreef:
23 jan 2021, 22:06
Richardus schreef:
23 jan 2021, 22:01

Had ik je al uitgelegd. heb dat niet zelf bedacht. Dat is door vooraanstaande virologen en allerhande onderzoekers en documentairemakers aangetoond.
Ik reageer puur omdat ik zo moe word van al dat slachtofferige gejank over die lockdown.
Ja, pas dan eerst je eigen leven eens aan zou ik zeggen! Je bent geen slachtoffer van covid en de lockdown maar medeverantwoordelijke!
Geldt ook voor mezelf overigens.
Op oude voet verdergaan betekent op zeker nieuwe pandemieën in de nabije toekomst die mogelijk nog veel dodelijker zijn en de lockdowns vele vele malen strenger.

En omdat niemand hier dat geluid laat horen (iedereen volhardt maar in slachtoffertje spelen) doe ik dat maar even.
Live with it sucker!
Opvallend dat dit weer een betoog is dat Billy ook had kunnen houden.
Hoe dan ook, ik vrees (als non-deskundige) dat dit klopt. Maar ook dat er eerst regelmatig pandemieën met enorme sterfte moeten komen om ons te waarschuwen iets fundamenteels te veranderen.

En dan nog: klimaatverandering is heftig en een alledaags verschijnsel tegenwoordig.
En wat doet de mensheid? Zo goed als niets.

Nee, ik ben niet optimistisch.

MarkS
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 23 jan 2021, 22:51

David schreef:
23 jan 2021, 22:06
Dat weten virologen al lang. Mijn vader (oud-viroloog in het UMCG) werd laatst gebeld door zijn zwager.
"Je had gelijk!"
"Natuurlijk, maar waarmee?"
Blijkt dat hij twintig jaar geleden deze/een pandemie had voorspeld. En hij zegt: er komen nog meer.
Laatst gewijzigd door MarkS op 23 jan 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Broeva! Haro! Dinges heeft gelijk!

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 22:52

iKer schreef:
23 jan 2021, 22:28
Opvallend dat dit weer een betoog is dat Billy ook had kunnen houden.
Is dat zo raar? Dat ik het op bepaalde punten met Billy ééns kan zijn?
Voor mij is het eigenlijk pas sinds corona dat ik hier meer over na ben gaan denken en me er meer in ben gaan verdiepen.
Je hoeft echt niet uitgesproken links te zijn om te ontdekken dat dit alles te maken heeft met een doorgeschoten levensstijl (qua omgang met dier en milieu) en met de groeiende overbevolking.
Zie ook die Attenborough docu.
Hoe dan ook, ik vrees (als non-deskundige) dat dit klopt. Maar ook dat er eerst regelmatig pandemieën met enorme sterfte moeten komen om ons te waarschuwen iets fundamenteels te veranderen.

En dan nog: klimaatverandering is heftig en een alledaags verschijnsel tegenwoordig.
En wat doet de mensheid? Zo goed als niets.

Nee, ik ben niet optimistisch.
Ik ben ook niet optimistisch.
Dat is ook precies de reden dat ik nu al weet dat we over pakweg 20 jaar op de covidperiode terugkijken als iets dat hartstikke meeviel vergeleken met wat we daarna allemaal te verwerken kregen.
Maar over iets zeuren wat je zelf veroorzaakt hebt en blijft veroorzaken is ongepast wat mij betreft.
Dus zolang ik blijf vliegen, autorijden, kinderen heb, vlees eet en noem alles maar op vind ik niet dat ik het recht heb te janken over de lockdown.
Wie het vuurtje heeft opstookt en heeft laten verspreiden moet ook op de brandblaren zitten.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 23 jan 2021, 23:04

David schreef:
23 jan 2021, 22:52
Dat is ook precies de reden dat ik nu al weet dat we over pakweg 20 jaar op de covidperiode terugkijken als iets dat hartstikke meeviel vergeleken met wat we daarna allemaal te verwerken kregen.
Laten we eerlijk zijn: het valt ook gewoon mee.

1919-1921: een pandemie doodt 50-100 miljoen mensen. Wereldbevolking: 2 miljard.
2020-2021: een pandemie doodt 2 miljoen mensen tot nu. Wereldbevolking: 7,5 miljard.

Dit is een aangename vakantie.

Mensen reageren vreemd op deze crisis.
Laatst gewijzigd door iKer op 23 jan 2021, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

David
Forumnerd

Bericht door David » 23 jan 2021, 23:06

Maar de medische wetenschap staat ook op een veel hoger niveau dan in 1919. Bovendien had men toen nog geen notie van wat een virus was. Laat staan hoe men wist hoe je zoiets kon indammen.

(Laat onverlet dat de Spaanse griep sowieso dodelijker was dan covid).

Plaats reactie