Actie: Ramcest moet vaker op dit forum komen!

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
iKer
Meganerd

Re: Actie: Ramcest moet vaker op dit forum komen!

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 19:52

Ik vind bij ongelovigen* toch vaak een behoorlijk gebrek aan kennis over de materie bestaan. Iemand als *Klaz, die hierboven Ysfoxy verrast met een 'neen' als antwoord is tekenend.
Veel mensen gaan er te vaak vanuit dat bijna alle gelovigen het geloof als zaligmakend en de eeuwige waarheid zien. Gelovigen die ik ken/waarover ik lees zijn vaak een stuk minder stellig en laten veel meer twijfel toe.

Op zich juich ik overigens dit soort discussies zeer toe.

* waarbij ik mezelf eigenlijk ook indeel
Extreemlinksche drammert

Guerrilla
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door Guerrilla » 13 apr 2009, 19:58

iKer schreef: Iemand als *Klaz, .

Je bent ook een Klaz? :drink:
I Love women, I have all their albums

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:02

Guerrilla schreef:
iKer schreef: Iemand als *Klaz, .

Je bent ook een Klaz? :drink:
Je bent niet bekend met verwijzingsregels?
Sterretje altijd direct NA het woord :protest:
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:03

iKer schreef:Ik vind bij ongelovigen* toch vaak een behoorlijk gebrek aan kennis over de materie bestaan. Iemand als *Klaz, die hierboven Ysfoxy verrast met een 'neen' als antwoord is tekenend.
Veel mensen gaan er te vaak vanuit dat bijna alle gelovigen het geloof als zaligmakend en de eeuwige waarheid zien. Gelovigen die ik ken/waarover ik lees zijn vaak een stuk minder stellig en laten veel meer twijfel toe.
Toch krijg ik vaak 't idee dat die twijfel vaak niet meer voorstelt dan een soort van verplichte exercitie in nederigheid, een noodzakelijk stadium om daarna "ja, ik geloof werkelijk" te kunnen zeggen." Waar die twijfel nou precies uit bestaat (vraagt men zich af of de god van de bijbel bestaat? Of dat eigenlijk de heidense of griekse/romeinde goden bestaan? Of de hindoeïstische? Of er überhaupt een god bestaat?) hoor je eigenlijk nooit.

Btw Moslims twijfelen sowieso niet hardop. Dat vinden hun niet-twijfelende geloofsgenoten niet goed.

iKer schreef:Op zich juich ik overigens dit soort discussies zeer toe.
Eigenlijk gaat het hier over Ramcest, niet over 'god'.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:08

iKer schreef:Ik vind bij ongelovigen* toch vaak een behoorlijk gebrek aan kennis over de materie bestaan
Hier las ik bijna overheen!

Waarom zou er bij ongelovigen kennis over "de materie" moeten bestaan? Je hoeft toch geen verstand van postzegels te hebben om te kunnen stellen dat postzegels verzamelen je maar een vreselijk saaie hobby lijkt?
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:10

Kryptozoid schreef:
iKer schreef:Ik vind bij ongelovigen* toch vaak een behoorlijk gebrek aan kennis over de materie bestaan

Waarom zou er bij ongelovigen kennis over "de materie" moeten bestaan? Je hoeft toch geen verstand van postzegels te hebben om te kunnen stellen dat postzegels verzamelen je maar een vreselijk saaie hobby lijkt?
Ik zeg dit omdat ik vaak -ook op dit forum- dingen lees die met meer kennis niet gezegd zouden worden.
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:17

iKer schreef:
Kryptozoid schreef:

Ik zeg dit omdat ik vaak -ook op dit forum- dingen lees die met meer kennis niet gezegd zouden worden.
Dat kan je de schrijver ervan dan toch ter plekke leuk onder de neus wrijven?
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:21

Kryptozoid schreef:
iKer schreef:Veel mensen gaan er te vaak vanuit dat bijna alle gelovigen het geloof als zaligmakend en de eeuwige waarheid zien. Gelovigen die ik ken/waarover ik lees zijn vaak een stuk minder stellig en laten veel meer twijfel toe.
Toch krijg ik vaak 't idee dat die twijfel vaak niet meer voorstelt dan een soort van verplichte exercitie in nederigheid, een noodzakelijk stadium om daarna "ja, ik geloof werkelijk" te kunnen zeggen." Waar die twijfel nou precies uit bestaat (vraagt men zich af of de god van de bijbel bestaat? Of dat eigenlijk de heidense of griekse/romeinde goden bestaan? Of de hindoeïstische? Of er überhaupt een god bestaat?) hoor je eigenlijk nooit.
O, nou, volgens mij gaat het akkefietje van Knevel precies over twijfel. En misschien praat je te weinig met mensen die actief met hun geloof bezig zijn. Maar oké, je hebt gelijk als je stelt dat er zeker veel gemakzucht is bij gelovigen. Overigens is dat een zeer menselijk trekje, waar iedereen last van heeft.

Las trouwens vandaag dat aartsbisschop Eyck er vanuit gaat dat moslims en joden etc. allemaal in dezelfde god geloven.
Kryptozoid schreef:
iKer schreef:Op zich juich ik overigens dit soort discussies zeer toe.
Eigenlijk gaat het hier over Ramcest, niet over 'god'.
Jajajaja, weet ik ook. Ben het ook helemaal met dit topic eensch. Laat onverlet dat ik graag op hier offtopic gestelde dingen inga, so dann und wann.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:22

Kryptozoid schreef:
iKer schreef:
Kryptozoid schreef:Hier las ik bijna overheen!

Dat kan je de schrijver ervan dan toch ter plekke leuk onder de neus wrijven?
Ik kom niet door kennelijk.
:cry:
Extreemlinksche drammert

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:28

iKer schreef:Ik kom niet door kennelijk. :cry:
:crazy: Volgens mij wel hoor. Had je een andere reactie verwacht? :?
iKer schreef:Las trouwens vandaag dat aartsbisschop Eyck er vanuit gaat dat moslims en joden etc. allemaal in dezelfde god geloven.
Ik verkeer in de veronderstelling dat de meeste christenen, joden en moslims het hierover eens zijn... Is dat niet zo?
iKer schreef:Laat onverlet dat ik graag op hier offtopic gestelde dingen inga, so dann und wann.
Uiteraard, da's de charme van dit forum!
                                                — Kryptozoid, lid 69

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 13 apr 2009, 20:28

iKer schreef:
Las trouwens vandaag dat aartsbisschop Eyck er vanuit gaat dat moslims en joden etc. allemaal in dezelfde god geloven.

.
Nounou, wat een uitspraak. Dat is toch algemeen bekend? (behalve bij u klaarblijkelijk)

Wist u dat er pinda's in pindakaas zitten? :erm:

En dan gelovigen betichten van te weinig feitenkennis :lol:
Erelid der pro-multiculturele gedachtepolitie

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:37

Kryptozoid schreef:
iKer schreef:Las trouwens vandaag dat aartsbisschop Eyck er vanuit gaat dat moslims en joden etc. allemaal in dezelfde god geloven.
Ik verkeer in de veronderstelling dat de meeste christenen, joden en moslims het hierover eens zijn... Is dat niet zo?
Ik heb vaak het idee dat ongelovigen een andere indruk hebben.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:38

Billy Blitzkrieg schreef:En dan gelovigen betichten van te weinig feitenkennis :lol:
:crazy:
Extreemlinksche drammert

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 13 apr 2009, 20:41

iKer schreef:Ik heb vaak het idee dat ongelovigen een andere indruk hebben.
En u wist het dus ook niet. Anders doet u die quote van die bisschop niet. Daarmee bent u dus ook zo'n ongelovige die niet genoeg kennis van de materie heeft.
Zoals u over zoveel weinig inhoudelijks weet overigens (behalve over Israël dan misschien)
Laatst gewijzigd door Billy Blitzkrieg op 13 apr 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:42

iKer schreef:
Kryptozoid schreef:
Ik heb vaak het idee dat ongelovigen een andere indruk hebben.
Vanuit het oogpunt van ongelovige is er geen god om in te geloven. Wat er dan wel is, zijn de door mensen bedachte, en van generatie op generatie doorgeven regeltjes, ritueeltjes etc. Die verschillen enigszins per religie (op zich al reden voor iedere niet-zwakbegaafde om zijn religie op te geven, zou je denken), dus de godsbeleving kan per religie best anders overkomen op de gemiddelde ongelovige.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 13 apr 2009, 20:43

Als Ram6 dit soort discussies uitlokt, dan moet hij maar voor altijd wegblijven.
Voorheen Vlaecks.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 20:45

Billy Blitzkrieg schreef:En u wist het dus ook niet. Anders doet u die quote van die bisschop niet.
Het ligt iets anders: ik weet (-blijkt-, te) weinig van de roomse top, dus ik vond dit leuk. Ik weet wel dat veel gelovigen ervan uitgaan dat ze het over hetzelfde hebben. En veel niet. Die denken echt in een andere god te geloven.
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 20:46

Het is natuurlijk enorm hip om religies en godgeloof te bashen, maar wat als mensen troost halen uit het idee dat er een god zou bestaan? Als dat het leven draaglijker maakt. Wie ben jij dan dat achterlijk te noemen?

Dat achterlijk is een verwijzing naar ons Pimmetje.
It's just not understanding...

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:47

Flaaks schreef:Als Ram6 dit soort discussies uitlokt, dan moet hij maar voor altijd wegblijven.
Hoezo? Vind je het niet leuk?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 13 apr 2009, 20:48

Kryptozoid schreef:
Flaaks schreef:Als Ram6 dit soort discussies uitlokt, dan moet hij maar voor altijd wegblijven.
Geen donder aan.
Voorheen Vlaecks.

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 13 apr 2009, 20:52

iKer schreef: Die denken echt in een andere god te geloven.
Ze denken enkel dat die anderen het woord van god niet begrepen hebben.
En als ze echt denken in een andere god te geloven, weten ze er nog minder vanaf dan u (wat me sterk lijkt).

Maar goed, u laat zich tenminste nog onderwijzen door mede-nerds :drink:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:53

gung ho schreef:Het is natuurlijk enorm hip om religies en godgeloof te bashen,
Oja?? Volgens mij roeren de godgelovigen zich juist om belediging van hun religie strafbaar te stellen, en anderzijds hun ideeen op te dringen. In Nederland is die discussie over het verbod op godslastering naar ik meen voorlopig weer even van de baan, maar in Amerika zijn er toch stevige lobbies die bijvoorbeeld het creationisme op school gedoceerd willen hebben,
gung ho schreef:maar wat als mensen troost halen uit het idee dat er een god zou bestaan? Als dat het leven draaglijker maakt. Wie ben jij dan dat achterlijk te noemen?
Waarom zou ik niet mogen zeggen dat het achterlijk is om troost te putten uit een imaginary friend, die zogenaamd alles geschapen zou hebben, en de mens zogenaamd regels opgelegd zou hebben? Waarom zou religie bijzonder respect verdienen? Er wordt hier geregeld iemands muzieksmaak afgezeken. Waarom zou dat minder erg zijn dan wannneer iemands religie wordt afgezeken?

PS Ik ken best een aantal gelovigen die ik aardig vind, respecteer etc. Maar dat is dan altijd wel ondanks hun geloof in een god-de-schepper.
Laatst gewijzigd door Kryptozoid op 13 apr 2009, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 20:57

Flaaks schreef:
Kryptozoid schreef:
Geen donder aan.
Welnu, het goede nieuws is, dat je niet hoeft te participeren :up:

Kan je niet weer eens een draadje openen over biologische oorlogsvoering in China?
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 21:05

Kryptozoid schreef:Vanuit het oogpunt van ongelovige is er geen god om in te geloven. Wat er dan wel is, zijn de door mensen bedachte, en van generatie op generatie doorgeven regeltjes, ritueeltjes etc. Die verschillen enigszins per religie (op zich al reden voor iedere niet-zwakbegaafde om zijn religie op te geven, zou je denken), dus de godsbeleving kan per religie best anders overkomen op de gemiddelde ongelovige.
Ik vraag me eigenlijk op dit moment vooral af of de gemiddelde gelovige zich realiseert dat alle religies menselijke constructies zijn. Een positief antwoord hierop zou me verbazen, eerlijk gezegd. Eerlijk is eerlijk: ik weet het niet.
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 21:07

Kryptozoid schreef: Volgens mij roeren de godgelovigen zich juist om belediging van hun religie strafbaar te stellen, en anderzijds hun ideeen op te dringen. In Nederland is die discussie over het verbod op godslastering naar ik meen voorlopig weer even van de baan, maar in Amerika zijn er toch stevige lobbies die bijvoorbeeld het creationisme op school gedoceerd willen hebben,

Waarom zou ik niet mogen zeggen dat het achterlijk is om troost te putten uit een imaginary friend, die zogenaamd alles geschapen zou hebben, en de mens zogenaamd regels opgelegd zou hebben? Waarom zou religie bijzonder respect verdienen? Er wordt hier geregeld iemands muzieksmaak afgezeken. Waarom zou dat minder erg zijn dan wannneer iemands religie wordt afgezeken?
Je bent niet op de hoogte van het werk van Richard Dawkins of Sam Harris? Ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen abortuswetgeving, euthanasie en nog zo wat van die moderniteiten opgedrongen vinden.

En van mij mag je zeggen wat je wilt hoor. Ik vind wel dat dat zonder beledigingen kan. Overigens heb ik nergens gezegd dat religie bijzonder respect verdient. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 21:08

Billy Blitzkrieg schreef:
iKer schreef: Die denken echt in een andere god te geloven.
Ze denken enkel dat die anderen het woord van god niet begrepen hebben.
Ik denk allebei. En wat nog meer is: sommigen denken dat 'de anderen' het verkeerde boek volgen.
Extreemlinksche drammert

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 13 apr 2009, 21:12

Het is idd overduidelijk dat religies ontstaan en na verloop van tijd (in de zin van enkele duizenden jaren) ook weer verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe (omdat de oude niet meer functioneel zijn; religie is er immers alleen maar als verklarings-en bindingsfactor, en/of om nieuwe machtsstructuren van fundament te voorzien..daarnaast is het een escapisme omdat de gedachte van een zinloos bestaan voor velen niet leefbaar is-daarom blijft het ook altijd bestaan, ondanks de wetenschap).
Het monotheïsme is daarbij ook alleen maar ontstaan omdat de samenlevingen met het ontstaan van grote steden te complex werden om er meerdere goden op na te houden (dat is niet werkbaar).

Zo, even heel kort de simpele waarheid samengevat, omdat ik geen zin heb hele lappen pagina's te tikken. M'n werk zit er weer op voor vandaag :wave:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 21:16

Billy Blitzkrieg schreef:Het monotheïsme is daarbij ook alleen maar ontstaan omdat de samenlevingen met het ontstaan van grote steden te complex werden en om er meerdere goden op na te houden (dat is niet werkbaar).
Als ik een religie zou bedenken zou ik zorgen dat mijn God alle andere kleine godjes in elkaar zou kunnen slaan.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 13 apr 2009, 21:20

gung ho schreef:Je bent niet op de hoogte van het werk van Richard Dawkins
Ik heb gisteren The God Delusion voltooid. De laatste jaren was ik wat milder ten aanzien van religie en de religieuzen. O.a. door Dawkins zie ik nu het nut er weer van in om wat uitgesprokener het geloof af te schilderen voor wat het is (namelijk gebaseerd op niks).
gung ho schreef:Ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen abortuswetgeving, euthanasie en nog zo wat van die moderniteiten opgedrongen vinden.
Niemand wordt gedwongen tot abortus of euthanasie; de mogelijkheid daartoe wordt geboden. Gelovigen daarentegen willen wel hun visie opdringen aan anderen, door abortus en euthanasie te verbieden. Het valt me nogal van je tegen dat jij nu net doet alsof die zaken (toestaan/verbieden) gelijk opgaan.
gung ho schreef:En van mij mag je zeggen wat je wilt hoor. Ik vind wel dat dat zonder beledigingen kan. Overigens heb ik nergens gezegd dat religie bijzonder respect verdient. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
Die indruk wekte je. Met dat beledigen valt het m.i. wel mee. Ik beledig mensen niet erger op grond van hun geloof dan vanwege andere redenen. En ik heb niet de indruk dat jij je overal op dit forum ertussen mengt als er naar jouw zin even teveel beledigingen gebruikt worden. Vandaar mijn assumptie omtrent je motieven :)

Daarnaast benadruk ik over het algemeen dat ik vaak alleen iemands geloof dom vind, niet de persoon als geheel.
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 21:32

O god, was die kale er ook? Wat een aanwinst toch altijd, die opmerkingen. :worship:
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 22:07

Kryptozoid schreef:Ik heb gisteren The God Delusion voltooid. De laatste jaren was ik wat milder ten aanzien van religie en de religieuzen. O.a. door Dawkins zie ik nu het nut er weer van in om wat uitgesprokener het geloof af te schilderen voor wat het is (namelijk gebaseerd op niks).
Dankzij Dawkins (maar vooral Sam Harris) ben ik er juist achter gekomen dat deze manier van discussiëren me tegenstaat. Je zou kunnen zeggen dat gelovigen menen dat zij de waarheid in pacht hebben en daar kun je je flink tegen afzetten (wat de heren dan ook op haast puberale wijze doen.) Daarmee draai je een interessante discussie de nek om. Zie wat hier op dit forum gebeurt. Let wel: geen woord over de inhoud. Het gaat me om de toon.
Kryptozoid schreef:Niemand wordt gedwongen tot abortus of euthanasie; de mogelijkheid daartoe wordt geboden. Gelovigen daarentegen willen wel hun visie opdringen aan anderen, door abortus en euthanasie te verbieden. Het valt me nogal van je tegen dat jij nu net doet alsof die zaken (toestaan/verbieden) gelijk opgaan.
O ja. Valt je dat van me tegen? Of probeer je me nu te vleien? Je kunt je niet voorstellen dat sommige mensen geschokt raken door zaken die in tegenspraak zijn met hun geloof? Dat is vreemd. Volgens Dawkins is empathie heel goed mogelijk zonder geloof. Je zou die kwaliteit dus moeten bezitten.
Kryptozoid schreef:Die indruk wekte je.
:nono:
Kryptozoid schreef: Met dat beledigen valt het m.i. wel mee. Ik beledig mensen niet erger op grond van hun geloof dan vanwege andere redenen. En ik heb niet de indruk dat jij je overal op dit forum ertussen mengt als er naar jouw zin even teveel beledigingen gebruikt worden. Vandaar mijn assumptie omtrent je motieven :)

Daarnaast benadruk ik over het algemeen dat ik vaak alleen iemands geloof dom vind, niet de persoon als geheel.
:lol: Ik heb niets tegen beledigingen hoor. Zo ben ik niet bang een bulbgirl of een iKer te beledigen met hun enorme ouderdom. Het is iets anders als de belediging ook ervaren wordt als een belediging. De tenen van de gelovige lijken langer dan die van de ongelovige omdat het geloof een zekere kern (lelijk woord maar ach) lijkt te vertegenwoordigen. Meer dan leeftijd of muzieksmaak. Beledigen op huidskleur doe ik niet, op religie ook niet meer. Vroeger wel. Ik kan me herinneren dat ik op zestienjarige leeftijd eens een klap in mijn gezicht kreeg van een bejaarde omdat ik zei dat ie op moest rotten met z'n God. Ach ja. Pubers.

O, en bulbgirl en iKer. Ik meende het niet hoor!

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 22:10

gung ho schreef:O, en bulbgirl en iKer. Ik meende het niet hoor!
Dat zal wel. >:[
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 22:12

O jee.

:flower:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 22:18

gung ho schreef:O jee.

:flower:
Volgens mij ben jij ook al ruimschoots 34+, net als ik. :yes:
Extreemlinksche drammert

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 apr 2009, 22:21

:no:
33
:D

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 13 apr 2009, 22:38

gung ho schreef::no:
33
:D
O sorry. Dan kom je nogal vroegoud over.
Extreemlinksche drammert

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 apr 2009, 22:41

Kryptozoid schreef:
Ik heb gisteren The God Delusion voltooid.
Uitgelezen bedoel je, me dunkt? :roll:
Of heb je 'm overgeschreven :lol:
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 apr 2009, 22:42

Kryptozoid schreef:Vandaar mijn assumptie omtrent je motieven :)
Stop je die vaseline en nepkaviaar tegelijk in je muil of omstebeurt? :roll: :puke:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 14 apr 2009, 07:49

Richardus schreef:
Kryptozoid schreef:
Ik heb gisteren The God Delusion voltooid.

Uitgelezen bedoel je, me dunkt? :roll:
Of heb je 'm overgeschreven :lol:
Uitgelezen bedoel ik ja. :lol:

Dit is nu eens een leuk grapje van je, Richardus! :upup:

Richardus schreef:
Kryptozoid schreef:Vandaar mijn assumptie omtrent je motieven :)
Stop je die vaseline en nepkaviaar tegelijk in je muil of omstebeurt? :roll: :puke:
Deze, waarschijnlijk als een gevatte en scherpe sneer bedoelde opmerking, komt daarentegen weer niet goed uit de verf.

Misschien bevinden jouw retorische capaciteiten zich nog in het stadium van het derde wortelras?

Afbeelding
                                                — Kryptozoid, lid 69

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 15 apr 2009, 09:58

Kryptozoid schreef: Toch krijg ik vaak 't idee dat die twijfel vaak niet meer voorstelt dan een soort van verplichte exercitie in nederigheid, een noodzakelijk stadium om daarna "ja, ik geloof werkelijk" te kunnen zeggen." Waar die twijfel nou precies uit bestaat (vraagt men zich af of de god van de bijbel bestaat? Of dat eigenlijk de heidense of griekse/romeinde goden bestaan? Of de hindoeïstische? Of er überhaupt een god bestaat?) hoor je eigenlijk nooit.
Twijfel zie ik eerder als iets dat permanent verbonden is aan de houding waarmee je in het leven staat dan als een stadium waar je even doorheen moet om het daarna achter je te laten. Een gelovige heeft geen pasklare antwoorden op al het lijden dat in de wereld plaatsvindt. Door het aanhalen van bijbelcitaten neem je de rouw van een weduwe of de honger van een arme niet weg. Vragen komen dan naar boven: "Hoe lang nog verbergt U Uw gelaat?" Geloven heeft ook veel meer met vertrouwen en overgave te maken dan met het aannemen van leerstellingen. Ik heb zelf dan ook een hekel aan christenen die volledig van hun eigen kennis overtuigd zijn hoe de bijbelse leer is en hoe de wereld precies in elkaar zit. Vaak gaat daar hoogmoed en een niet voldoende ernstig nemen van problemen en tragische situaties mee gepaard. Ik als gelovige weet het vaak niet en leef met veel onzekerheden. Geloven sluit twijfel niet uit waardoor verder nadenken niet meer nodig is, maar het geloof zet mij juist aan tot nadenken. Toch kan ook ik zeggen: "Ja, ik geloof werkelijk." Echter niet na een afgesloten stadium van twijfel, maar dwars door de twijfel heen, die in de ene periode sterker is dan in de andere, maar wel telkens blijft.

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 15 apr 2009, 15:36

(klaz*) schreef:
Kryptozoid schreef: Toch krijg ik vaak 't idee dat die twijfel vaak niet meer voorstelt dan een soort van verplichte exercitie in nederigheid, een noodzakelijk stadium om daarna "ja, ik geloof werkelijk" te kunnen zeggen." Waar die twijfel nou precies uit bestaat (vraagt men zich af of de god van de bijbel bestaat? Of dat eigenlijk de heidense of griekse/romeinde goden bestaan? Of de hindoeïstische? Of er überhaupt een god bestaat?) hoor je eigenlijk nooit.
Twijfel zie ik eerder als iets dat permanent verbonden is aan de houding waarmee je in het leven staat dan als een stadium waar je even doorheen moet om het daarna achter je te laten. Een gelovige heeft geen pasklare antwoorden op al het lijden dat in de wereld plaatsvindt. Door het aanhalen van bijbelcitaten neem je de rouw van een weduwe of de honger van een arme niet weg. Vragen komen dan naar boven: "Hoe lang nog verbergt U Uw gelaat?" Geloven heeft ook veel meer met vertrouwen en overgave te maken dan met het aannemen van leerstellingen. Ik heb zelf dan ook een hekel aan christenen die volledig van hun eigen kennis overtuigd zijn hoe de bijbelse leer is en hoe de wereld precies in elkaar zit. Vaak gaat daar hoogmoed en een niet voldoende ernstig nemen van problemen en tragische situaties mee gepaard. Ik als gelovige weet het vaak niet en leef met veel onzekerheden. Geloven sluit twijfel niet uit waardoor verder nadenken niet meer nodig is, maar het geloof zet mij juist aan tot nadenken. Toch kan ook ik zeggen: "Ja, ik geloof werkelijk." Echter niet na een afgesloten stadium van twijfel, maar dwars door de twijfel heen, die in de ene periode sterker is dan in de andere, maar wel telkens blijft.
Ik mot helees weg nu, dus geen tijd voor fatsoenlijk antwoord.

Ik wil alleen effe kwijt dat jij me

a) geen lul, en
b) niet dom lijkt

en

c) dat mijn geagiteerd-antigodsdienstige postjes niet bedoeld zijn om andere mensen hun schulp in te duwen, maar juist tot weerwoord proberen te stimuleren
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 15 apr 2009, 16:57

[
c) dat mijn geagiteerd-antigodsdienstige postjes niet bedoeld zijn om andere mensen hun schulp in te duwen, maar juist tot weerwoord proberen te stimuleren[/size]

Zodra je eens wat zinnigs er over weet te zeggen krijg je weerwoord.

Ach ja...
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 apr 2009, 17:47

Kryptozoid schreef:en

c) dat mijn geagiteerd-antigodsdienstige postjes niet bedoeld zijn om andere mensen hun schulp in te duwen, maar juist tot weerwoord proberen te stimuleren
man on a mission?
:puke:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 15 apr 2009, 18:39

Richardus schreef: :puke:
Is dat nou iets typisch voor theosofen, zo'n zwakke maag?
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 15 apr 2009, 18:46

(klaz*) schreef:Twijfel zie ik eerder als iets dat permanent verbonden is aan de houding waarmee je in het leven staat dan als een stadium waar je even doorheen moet om het daarna achter je te laten. Een gelovige heeft geen pasklare antwoorden op al het lijden dat in de wereld plaatsvindt. Door het aanhalen van bijbelcitaten neem je de rouw van een weduwe of de honger van een arme niet weg. Vragen komen dan naar boven: "Hoe lang nog verbergt U Uw gelaat?" Geloven heeft ook veel meer met vertrouwen en overgave te maken dan met het aannemen van leerstellingen. Ik heb zelf dan ook een hekel aan christenen die volledig van hun eigen kennis overtuigd zijn hoe de bijbelse leer is en hoe de wereld precies in elkaar zit. Vaak gaat daar hoogmoed en een niet voldoende ernstig nemen van problemen en tragische situaties mee gepaard. Ik als gelovige weet het vaak niet en leef met veel onzekerheden. Geloven sluit twijfel niet uit waardoor verder nadenken niet meer nodig is, maar het geloof zet mij juist aan tot nadenken. Toch kan ook ik zeggen: "Ja, ik geloof werkelijk." Echter niet na een afgesloten stadium van twijfel, maar dwars door de twijfel heen, die in de ene periode sterker is dan in de andere, maar wel telkens blijft.
Okee, mooi verhaal, maar je twijfel lijkt vooral gericht op moraliteit: waarom is er ellende op de wereld terwijl God, zoals ik Hem meen te kennen via de bijbel etc., dat niet wil?

Ik vraag me af of je ook op een meer basaal niveau twijfelt: op grond waarvan ga jij er nou vanuit dat er überhaupt een scheppende god zou moeten bestaan? Waarom zou er van begin af aan iemand geweest moeten zijn in het heelal die het allemaal bedacht heeft? Waarom is dat meer voorstelbaar dan dat er niet zo iemand zou zijn? Die iemand moet per slot van rekening ook ergens vandaan komen, dus je schuift de vraag alleen een plaatsje op.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 15 apr 2009, 18:51

Siegfried Stahl schreef:Zodra je eens wat zinnigs er over weet te zeggen krijg je weerwoord.
Hoewel ik over het algemeen jouw tegendraadsheid op dit forum wel op prijs stel, meen ik het jou niet echt gegeven is om in meer beschouwelijke discussies te participeren. (Ik zou het overigens wel op prijs stellen als je me in dit opzicht met mijn ongelijk confronteert.)
                                                — Kryptozoid, lid 69

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 apr 2009, 18:54

Kryptozoid schreef:
Richardus schreef: :puke:
Is dat nou iets typisch voor theosofen, zo'n zwakke maag?
Oeh, pijnlijk hoor!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 apr 2009, 18:57

Kryptozoid schreef:
Siegfried Stahl schreef:Zodra je eens wat zinnigs er over weet te zeggen krijg je weerwoord.
Hoewel ik over het algemeen jouw tegendraadsheid op dit forum wel op prijs stel, meen ik het jou niet echt gegeven is om in meer beschouwelijke discussies te participeren. (Ik zou het overigens wel op prijs stellen als je me in dit opzicht met mijn ongelijk confronteert.)
Je moet wel telkens van je af vechten hè :lol:
arme jongen... *aai*

Billy Blitzkrieg
Forum Diva

Bericht door Billy Blitzkrieg » 15 apr 2009, 19:01

Mwoh, voor een verkapte neo-nazi lijkt kryptozoid nog wel oprecht geïnteresseerd in andermans visie (ook al doet hij vaak aan misquoten en misinterpretaties, maar dat deden de oldskool nazi's ook al met nietzsche en schopenhauer etc, dus dat zit in het DNA en is 'm derhalve een weinig kwalijk te nemen).

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 apr 2009, 19:09

lijkt
daar blijft het bij
dan blaat hij graag z'n eigen dogma's er overheen

Plaats reactie