Borrowed Nostalgia For The Unremembered Eighties

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Plaats reactie
1ofthemFaces
Knuffelnerd

Borrowed Nostalgia For The Unremembered Eighties

Bericht door 1ofthemFaces » 13 sep 2015, 21:43

Yesyesyes.
Ik heb weer een laptop en kan eindelijk je swap bespreken.
Een goede swap met veel " kut new wave"
Precies zo ik voor ogen had mbt de hiaten in mijn muzikale kennis aangaande dit gebied.
Goed gedaan. :up:

01 The Raincoats: No Sight To Fall In
Afbeelding
Leuk toch? Plaatje erbij.
Vals zaagviooltje en en lekker punky baslijntje, casiootje met onvaste bongo en meisjessamenzang. Puik liedje.
Goede opener.

02 The Au Pairs: It's Obvious
Punkfunk uit de oudheid. Gave band. Kende deze al. Past prima op de swap.
Afbeelding

03 fIREHOSE: Another Theory Shot To Shit
Ik haat bandnamen waarin ze lollig doen met hoofdletters enzo.
Dit lijken wel te laat geboren beatniks. Niet het beste nummer op de swap, maar ook niet storend. Zo zou The Soft Machine klinken als ze niet konden spelen. :drink:

04 Fred Frith: Evolution
Afrikaanse funk in postpunkjas. Kewl. Dat Arabische surfgitaartje is ook gers. Fijn hoor! :belly:
Afbeelding

05 Miaow: When It All Comes Down
Dit klinkt als The Bangles, maar dat is de volgende band op de swap. The Bangles jodelen ook niet. Oude Blondie is ook niet ver weg. Puntig rammelliedje. Goede song!
Afbeelding

06 The Bangles: The Real World
Ik kende dit niet en was aangenaam verrast. Ik vind de ..ehm..top40Bangles ook leuk, maar dit is echt een prachtliedje. :headphone:

07 Fuzzbox: We've Got A Fuzzbox And We're Gonna Use It.
:lol: Geweldige titel. Deed me aan Nag Nag Nag denken. Nog geen anderhalve minuut en niet alleen daardoor zeer genietbaar.
Lekker.
Afbeelding

08 Third Circle: Real Eyes
Prima gejaagd liedje met Fall-achtige vocalen.
Klinkt als iets dat wij hadden kunnen maken. :lach:

09 The Jesus & Mary Chain: Inside Me
Psychocandy staat in de kast in huize Gezichtenman. Draai em nog regelmatig. :cd:

10 DAF: Verschwende Deine Jugend
:lach: Het is de zanger ernst lijkt me. Goede sound wel. Ze willen geen vrienden zijn met Amerika denk ik.

11 Lelulu's: Down My Spine
Die analoge synths klinken vet. Op dat countdowngeluid na dan. Mooie emotieloze zang.

12 ADN Crystel: Cocaina Vitamina
Afbeelding Goede themasong. Erg Duits ook. Erg grappig. Ik vind het geluid fijn.
Laatst gewijzigd door 1ofthemFaces op 13 sep 2015, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Re: Borrowed Nostalgia For The Unremembered Eighties

Bericht door 1ofthemFaces » 13 sep 2015, 21:44

13 Po: Vanite (alt.)
Fraai, vervreemdend liedje met eighties synths en hypnotiserend ijle vrouwenstem. Geweldig. :up:

14 Section 25: New Horizon.
Geweldig intro heeft dit nummer toch. Joy Division is de inspirator denk ik.

15 Acid Drops: Distance
Doom New wave. Wat ik vroeger dacht dat Goths luisterden. Dit is best een aardige weer.

16 A Certain Ratio: Felch Afbeelding
Vette punkfunk van een invloedrijk bandje. Killer dit. Stuntelgroove.

17 Colin Potter: For All You Know
Ik moet door die drums steeds aan Ultravox denken. Klinkt als een dreigend muziekje voor een slechte eighties zombiefilm.Prima dus.
Afbeelding

18 The Fall: I Am Damo Suzuki
Je zou Krautsurfer niet zijn als er geen concrete link naar krautrock zou zijn (hoewel DAF ws gewoon onder dat label valt en de invloeden ook niet van de lucht zijn op dees swap)
Bizar sfeertje in dit nummer. Heeft iets naargeestigs dat verdwijnt als je het tracht te duiden.

19 Abwarts: Beim Ehrstenmahl Tut's Immer Weh
Gaaf nowave liedje met nerveuze krasgitaren en Duitse vocalen.

20 The Nightingales: Look Satisfied
Klinkt erg als oude Joy Division. Er zit dan nog energie in het pessimisme. Dat heeft iets ongemakkelijks.

21 UT: Confidential
Dit gaat was richting New York Noise. Klinkt goed.

Kraut! het is een geweldige swap geworden. Ik draai em nog regelmatig en met de herfst in het vizier zie ik daar voorllopig geen verandering in komen.
Er staat geen slecht nummer op. Gebeurt ook niet vaak heh. :bier:

Nou tot swaps :groove:

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 13 sep 2015, 21:54

Ha, heerlijk, weer eens een geweldige swapbespreking te dezent! :bloemetjes:

Met een prachtige quote voor te onthouden: "Heeft iets naargeestigs dat verdwijnt als je het tracht te duiden." Veel dieper gaat het niet qua recensietaal. :hulde: :klapklap:
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 13 sep 2015, 21:56

Heej Nijn.
Wat aardig.
Alles goed met de forumouderling?

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 13 sep 2015, 22:02

Zeker, Broeder. Moge het u goed gaan.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 13 sep 2015, 22:08

De hoes had u al voor me geupload, waarvoor dank,
Afbeelding

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 20 sep 2015, 14:21

Zeg..waar blijft de kraut met zijn reactie? :protest:

Oved
Forum Diva

Bericht door Oved » 20 sep 2015, 14:22

check kargokult :drink:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 sep 2015, 14:23

Stond op kargokult.
Ik ga d'r maandag dieper op in, maar veel dank voor je toffe bespreking.
:up:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 sep 2015, 14:34

Number9 schreef:Ha, heerlijk, weer eens een geweldige swapbespreking te dezent! :bloemetjes:

Met een prachtige quote voor te onthouden: "Heeft iets naargeestigs dat verdwijnt als je het tracht te duiden." Veel dieper gaat het niet qua recensietaal. :hulde: :klapklap:
Die vond ik ook erg goed. Zowaar een fraaie metafoor voor de eighties.
Too Freud to live
Too Jung to die

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 20 sep 2015, 14:35

oh..okay..zal em direct checken.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 20 sep 2015, 14:36

Ja, nee, dat was nog geen waardige reactie. Die komt hopelijk morgen. Vandaag geen tijd. Of althans weinig.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 sep 2015, 13:15

Disclaimer: Vele updates en wijzigingen in deze post zullen volgen. Stay tuned.
1ofthemFaces schreef:Yesyesyes.
Ik heb weer een laptop en kan eindelijk je swap bespreken.
Een goede swap met veel " kut new wave"
Precies zo ik voor ogen had mbt de hiaten in mijn muzikale kennis aangaande dit gebied.
Goed gedaan. :up:
Thanks! :) Was voor mij ook een goede aanleiding veel ouwe meuk weer eens uit te checken en hier-en-daar weer eens wat nieuws te ontdekken. Ik heb met name veel verzamelaars geplunderd die ik eigenlijk nog niet voldoende had uitgechecked..
1ofthemFaces schreef:01 The Raincoats: No Sight To Fall In
Afbeelding
Leuk toch? Plaatje erbij.
Vals zaagviooltje en en lekker punky baslijntje, casiootje met onvaste bongo en meisjessamenzang. Puik liedje.
Goede opener.
En dat was dus een nieuwe ontdekking voor me. Terwijl ik ze in principe al heeel erg lang ken. (Maar nooit voldoende beluisterd)
1ofthemFaces schreef:02 The Au Pairs: It's Obvious
Punkfunk uit de oudheid. Gave band. Kende deze al. Past prima op de swap.
Afbeelding
En sloot ook zo mooi aan bij het vorige nummer.. Affijn. Daar doe ik ook zoveel mogelijk m'n best op, om alles een beetje in context te plaatsen en beluisterbaar te houden. Niks zo erg als een swap met slechts een verzameling losse nummers. Maar goed. The Au Pairs dus. Stond vroeger in de platenkast van m'n ouders.
Afbeelding
Prachtige hoes.
1ofthemFaces schreef:03 fIREHOSE: Another Theory Shot To Shit
Ik haat bandnamen waarin ze lollig doen met hoofdletters enzo.
Dit lijken wel te laat geboren beatniks. Niet het beste nummer op de swap, maar ook niet storend. Zo zou The Soft Machine klinken als ze niet konden spelen. :drink:
Ik haat dat ook. Of zogenaamd grappige spellingswijze. Na een weekje in een platenzaak werken weet je hoe lollig dat kan uitpakken.
Dit is zo'n bandje wat snel gaat irriteren. Maar desondanks een paar prachtige nummers heeft gemaakt.
Afbeelding
Voortzetting van The Minutemen, een band die ik nog steeds eens uit moet checken.
:erm:
1ofthemFaces schreef:04 Fred Frith: Evolution
Afrikaanse funk in postpunkjas. Kewl. Dat Arabische surfgitaartje is ook gers. Fijn hoor! :belly:
Afbeelding
Een van mijn allerfavorietste favorieten: Fred Frith! Een muzikant die lang relevant is gebleven, en zichzelf vaak wist te vernieuwen. Ik kan iedere muziekliefhebber Step Across The Border aanraden, een documentaire over de beste man. Met puike soundtrack.
1ofthemFaces schreef:05 Miaow: When It All Comes Down
Dit klinkt als The Bangles, maar dat is de volgende band op de swap. The Bangles jodelen ook niet. Oude Blondie is ook niet ver weg. Puntig rammelliedje. Goede song!
Afbeelding
Ja! Wist wel dat je deze zou waarderen. Komt van een factory-verzamelaar die ik uit de inventaris van de oude Sounds in Delft heb gered. Komen al een paar mooie ontdekkingen van af. Staat ook een hoop klotezooi op, trouwens.
Afbeelding
1ofthemFaces schreef:06 The Bangles: The Real World
Ik kende dit niet en was aangenaam verrast. Ik vind de ..ehm..top40Bangles ook leuk, maar dit is echt een prachtliedje. :headphone:
Ja, vond ik ook. Stond op de '80's nuggets verzamelaar. Vier cd's met bands die als een 60's garage-bandje proberen te klinken. Soms werkt het.. Meestal niet. Geloof me, ik heb flink wat meuk te verstouwen gehad om deze swap te maken. Maar hier werkt het. Schijnt van de eerste EP van The Bangles te komen. Fijn nummertje! :up:
1ofthemFaces schreef:07 Fuzzbox: We've Got A Fuzzbox And We're Gonna Use It.
:lol: Geweldige titel. Deed me aan Nag Nag Nag denken. Nog geen anderhalve minuut en niet alleen daardoor zeer genietbaar.
Lekker.
Afbeelding
Kende 'em nog uit m'n vleermuizen-jaren. Was altijd een fijne stamper op de dansvloer.
1ofthemFaces schreef:08 Third Circle: Real Eyes
Prima gejaagd liedje met Fall-achtige vocalen.
Klinkt als iets dat wij hadden kunnen maken. :lach:
Hij duurt wel 25 seconden langer dan z'n voorganger! Maar ik houd erg van het gejaagde sfeertje in dit nummer, en het geluid, het geluid is fantastisch. Ik ken nog wel een paar nummers van ze, maar deze dendert het lekkerst.
1ofthemFaces schreef:09 The Jesus & Mary Chain: Inside Me
Psychocandy staat in de kast in huize Gezichtenman. Draai em nog regelmatig. :cd:
Niks aan toe te voegen. Ik dacht wel dat je 'm kende, maar kon het toch niet laten. Hij pastte er zo mooi tussen. En dit specifieke nummer stond op een hele oude tape met noisy muziek uit de 70's en 80's die een goede vriend voor me maakte, ooit, ergens in '88. Dat was een tape die m'n muzikale landschap voorgoed veranderde. Na dit nummer kwam Something Against You van The Pixies die toen een nieuw en upcoming bandje waren..
Aaah...
Zoete nostalgie.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 23 sep 2015, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 21 sep 2015, 19:48

Ja ik had idd niet vermeld dat de verzamelaar als eenheid zeer geslaagd is.
Is al zo vanzelfsprekend bij joe swaps dat ik vergat te melden. :drink:

1ofthemFaces
Knuffelnerd

Bericht door 1ofthemFaces » 21 sep 2015, 19:53

Step Across The Border al aan het downloaden nu. De soundtrack dan heh. :drink:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 21 sep 2015, 21:03

Benieuwd wat je daar van gaat vinden.
:)
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 23 sep 2015, 13:40

1ofthemFaces schreef:10 DAF: Verschwende Deine Jugend
:lach: Het is de zanger ernst lijkt me. Goede sound wel. Ze willen geen vrienden zijn met Amerika denk ik.
Stonden op datzelfde bandje.. Je hebt het er later over dat je dit als Krautrock ziet.
Is het natuurlijk ook. Daarbij, labels...
:roll:
Maar goed. Als je echt zou gaan zitten haarkloven, dan is het Neue Deutsche Welle. Net zoals Abwarts verderop en bijvoorbeeld Einstuerzende Neubauten.
Het verschil zit 'm in pak-em-beet vijf jaar later dan de hoogtijjaren des Krautrocks plus een fikse dosis agressie. Verder is de esthetiek niet al teveel veranderd. Monotome ritmes,... Industriele geluiden..
Wat ik erg fijn vind bij DAF zijn die keiharde synth-geluiden, waarbij ze zelfs de moeite hebben genomen om 'm af en toe vals te laten klinken.
:up:
1ofthemFaces schreef:11 Lelulu's: Down My Spine
Die analoge synths klinken vet. Op dat countdowngeluid na dan. Mooie emotieloze zang.
Komt van een rees zeer interessante verzamelaars:
Insane Music for Insane People. Er zijn geloof ik zo'n 30 delen.. Ik heb er een stuk of acht, mp3's, uiteraard, maar allemaal beroerd geindexeerd. Origineel uitgebracht als Cassette's door een obscuur Belgisch label. Ik heb de eigenaar nog wel 's gemailed, om ze op cdr aan te schaffen, maar hij wilde er 20 pleuro per stuk voor hebben. Dan niet...
Evengoed staan die tapes vol met obscure psychedelische eighties nuggets. Ik geloof dat er nog wel ergens een nummer van op deze compilatie staat, maar ik heb de acht die ik heb nog bij lange na niet voldoende uitgeplozen. Het vult wel heel fraai een soort 80's niche op, waarvan ik vermoedde dat-ie er was, maar waar ik nooit precies de vinger op (of m'n oor) op kon leggen.
1ofthemFaces schreef:12 ADN Crystel: Cocaina Vitamina
Afbeelding Goede themasong. Erg Duits ook. Erg grappig. Ik vind het geluid fijn.
Jah...
Komt van een verzamelaar die ik ooit 's na een concert in Worm kreeg uitgedeeld...
Volgens de metatags is het een nummer uit '82, maar het zou wel 'ns veel recenter kunnen zijn, vermoed ik.
Boeien.
Het is een puik nummer, en past er naadloos tussen.
Altijd goed om Den Mof een beetje in het zonnetje te zetten.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 23 sep 2015, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 23 sep 2015, 13:55

1ofthemFaces schreef:13 Po: Vanite (alt.)
Fraai, vervreemdend liedje met eighties synths en hypnotiserend ijle vrouwenstem. Geweldig. :up:
Vind ik ook. P'O is de zoveelste incarnatie van Dome, dat weer de experimentele helft van Wire was, nadat ze na de derde plaat uit elkaar gingen. Deze plaat, kan ik je vertellen, is volkomen kut.
Met als uitzondering dit prachtige nummer. Het contrast is echt bizar groot.
Afbeelding
1ofthemFaces schreef:14 Section 25: New Horizon.
Geweldig intro heeft dit nummer toch. Joy Division is de inspirator denk ik.
Jah, dat denk ik ook. Ze staan zelfs op hetzelfde label, en komen van een ander deel van de Factory sampler. Ik houd erg van hoe het bijna dark-ambient intro overgaat in wat een zeer geslaagde Joy Division demo zou kunnen zijn, zo ergens tussen Unknown Pleasures en Closer in. Ik zou eigenlijk meer van ze uit moeten checken. So much to do, so little time...
1ofthemFaces schreef:15 Acid Drops: Distance
Doom New wave. Wat ik vroeger dacht dat Goths luisterden. Dit is best een aardige weer.
Goths luisterden naar Bauhaus en zo. Heb ik er bewust afgelaten hier, al die veels te Goth nummers. Bovendien zijn de Goths niet Unremembered. Okee. The Jesus and Mary Chain (waar overigens ook flink wat Goths naar luisterden, meen ik mij te herinneren) ook niet, maar je moet wat. In ieder geval geen te zwaar aangezette en potsierlijke doom op deze swap.
Dit komt van een verzamelaar genaamd Messthetics deel 5. DIY muziek begin '80's uit de UK. Staan flink wat goede nummers op! Heb je er al een aantal doorgespeeld op vorige swaps, dacht ik. Wat ik hier wel charmant aan vond was de manier waarop de bassist bast. Basismelodie met losse snaar d'r bij... heb zelf ook veel van dat soort lijntjes gespeeld, met dito geluid.
1ofthemFaces schreef:16 A Certain Ratio: Felch Afbeelding
Vette punkfunk van een invloedrijk bandje. Killer dit. Stuntelgroove.
Zo stuntelig klinkt het anders niet, vind ik. Best redelijk strak. Verder is het natuurlijk een prima voorbeeld van de vreselijke term Punkfunk. A Certain Ratio zat ook op het Factory label. Over de titel:
The Zap collective published two sexually themed comic books, Snatch and Jiz, and decided to continue pushing the envelope by publishing a book named Felch. According to Williams:
“ OK, since we didn’t get in any trouble with Snatch and Jiz, and a couple of these other comics, I was partying one night with Crumb, Wilson and these other guys. And Wilson mentioned to me, he says, "I was talking to Ken Weaver and he had this real interesting word." I said what, "What is it?" "A word called 'felch.'" I said, "What does that mean?" He said, "It is a real old term and it means orally withdrawing semen from someone’s lower digestive tract after having anal sex." I said, "There’s a word for something like that?" That’s incredible that not only is there a word like that, but it has a provenance. Hell yeah, we’re going to do a felch comic. So I talked to Crumb, "Yeah, we’re going to do a felch comic."
Afbeelding
1ofthemFaces schreef:17 Colin Potter: For All You Know
Ik moet door die drums steeds aan Ultravox denken. Klinkt als een dreigend muziekje voor een slechte eighties zombiefilm.Prima dus.
Afbeelding
Ha, ja, die slechte drumcomputer met white noise. :lol: Komt overigens van Insane Music for Insane People deel 21 af... Vooruit, nog wat info vanaf Discogs: THIS IS A COMPLETE NIALA EFFEN PRODUCTION.

originally released on cassette, C60
1981
Belgium
INSANE MUSIC
SANDWICH RECORDS SR13
pseudo product 4
second human attempt

this is a compilation of tracks of various projects of, by, and related to Alain Neffe

You can obtain this album on CDR, with much better sound quality, taken directly from the open reel master tape, directly from Alain Neffe
alainneffe at yahoo dot fr
1ofthemFaces schreef:18 The Fall: I Am Damo Suzuki
Je zou Krautsurfer niet zijn als er geen concrete link naar krautrock zou zijn (hoewel DAF ws gewoon onder dat label valt en de invloeden ook niet van de lucht zijn op dees swap)
Bizar sfeertje in dit nummer. Heeft iets naargeestigs dat verdwijnt als je het tracht te duiden.
Schitterende omschrijving, mes compliments! :worship:
The Fall dus.. Moet ik ook nog veel meer van gaan luisteren. Deze komt van This Nation's Saving Grace, en is vrij direct een cover van Can's Oh Yeah, plus nog wat Can-snippers hier en daar. Het is een direct bewijs dat de Engelse Post-Punk scene nogal beinvloed was door de door John Peel gepromote Teutonen, zoals daar zijn: Can Neu! Faust Amon Duul II Tangerine Dream, etc, etc. Hoewel ik dat waarschijnlijk niet mag zeggen van Siegfried Stahl. :p
1ofthemFaces schreef:19 Abwarts: Beim Ehrstenmahl Tut's Immer Weh
Gaaf nowave liedje met nerveuze krasgitaren en Duitse vocalen.
Abwarts, met FM Einheit op drums. De drummer van Einstuerzende Neubauten. Puik nummer. Zeer Duits.
Afbeelding
1ofthemFaces schreef:20 The Nightingales: Look Satisfied
Klinkt erg als oude Joy Division. Er zit dan nog energie in het pessimisme. Dat heeft iets ongemakkelijks.
Vind je? Energie heeft het zeker wel. Ik vind vooral de slepende gitaarrif erg mooi, in contrast met de wat gehaaste zang. Overigens heb ik deze MP3 via een linkje van Ysfoxy binnengesleept. Waarvoor dank. Dit nummer ken ik al heel erg lang... :')
Afbeelding
Kuthoes. :drink:
1ofthemFaces schreef:21 UT: Confidential
Dit gaat was richting New York Noise. Klinkt goed.
No Wave van UT. Ook weer van zo'n heeeel oude cassette van me. Een damesband. Wat de swap weer rond maakt, gezien de sterke vrouwelijke aanwezigheid op het eerste handvol nummers van deze swap. Ik vind dit geweldig. Een prachtige drone, die maar door lijkt te gaan, en toch nog een soort popliedje in zich lijkt te hebben. Ik vind het echt een schitterend in zichzelf gekeerd geluid. Ik heb zelden zin in dit nummer, maar ik kan het nooit afzetten en daarna wil ik meer...
Van het album Conviction:
Afbeelding
Schitterende foto, in combinatie met die titel.
1ofthemFaces schreef:Kraut! het is een geweldige swap geworden. Ik draai em nog regelmatig en met de herfst in het vizier zie ik daar voorllopig geen verandering in komen.
Er staat geen slecht nummer op. Gebeurt ook niet vaak heh. :bier:

Nou tot swaps :groove:
Thanks!
:)
Fijn dat-ie zo goed viel. De titel komt overigens uit Loosing My Edge van LCD Soundsystem. Geweldig nummer blijft dat toch. En hoe passend voor een 80's swap met kut-new wave.
To all the kids in Tokyo and Berlin.
I'm losing my edge to the art-school Brooklynites in little jackets and borrowed nostalgia for the unremembered eighties.

Link
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie