Uw klassieke tips worden hier altijd met veel interesse aangeklikt. Europa heeft klassieke muziek voortgebracht, de VS jazz. Is gewoon geschiedenis, zo moet u dat zien.
Is dit iets, een cover van een Sound of music-liedje.
Er zit een wereld van verschil tussen Coltrane en wat veel van die semi-klassieke hardrock-notenkakkers op hun gitaar doen.
Vai wil ik daar niet helemaal onder rekenen. Zijn werk bij Zappa en David Lee Roth alsook zijn eerste plaat Flex-Able zijn heel genietbaar. Alleen dat latere spierballenwerk is tamelijk onverdraaglijk, hoe knap het technisch gezien ook allemaal mag zijn.
Waar denk je dat al die spandex gitaristen van begin jaren negentig helemaal kwijt van waren: precies, Coltrane....die frasering, die snelheid,dat breien rond één thema....
Eindresultaat was net als met de deuntjes van Coltrane drie keer niks, maar goed...
Beinvloed door en je kunt het nog horen ook. Nou ja, u blijkbaar niet maar dat komt wel meer voor.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Waar denk je dat al die spandex gitaristen van begin jaren negentig helemaal kwijt van waren:
Eddie van Halen, Michael Schenker en Gary Moore, wellicht Al DiMeola en Allan Holdsworth (als er al sprake was van een Coltrane-invloed kwam ie hier vandaan), en Bach (of zoals Yngwie J. Malmsteen regelmatig aangaf in interviews: "Bach is my God")
En als je wat intenser luistert nog steeds.
Waar denk je dat al die spandex gitaristen van begin jaren negentig helemaal kwijt van waren: precies, Coltrane....die frasering, die snelheid,dat breien rond één thema....
Eindresultaat was net als met de deuntjes van Coltrane drie keer niks, maar goed...
Crap. Kletskoek. Tonterías. Kwatsch.
Alsof dat mensen die véél noten spelen allen uit hetzelfde vaatje zouden tappen.
En als je wat intenser luistert nog steeds.
Waar denk je dat al die spandex gitaristen van begin jaren negentig helemaal kwijt van waren: precies, Coltrane....die frasering, die snelheid,dat breien rond één thema....
Eindresultaat was net als met de deuntjes van Coltrane drie keer niks, maar goed...
Crap. Kletskoek. Tonterías. Kwatsch.
Alsof dat mensen die véél noten spelen allen uit hetzelfde vaatje zouden tappen.
Ze zijn beinvloed door, Scalle...Beinvloed...en in tegenstelling tot de sex pistols die door Can beïnvloed zouden zijn ( de gedachte alleen al) is het bij veel van die jaren 80 gitaristen vaak heel goed te horen...eindigend in niet al te beste gitaarsolo's. Wel met heel veel noten er in. Net als de solo's va Coltrane.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Ze zijn beinvloed door, Scalle...Beinvloed...en in tegenstelling tot de sex pistols die door Can beïnvloed zouden zijn ( de gedachte alleen al) is het bij veel van die jaren 80 gitaristen vaak heel goed te horen...eindigend in niet al te beste gitaarsolo's. Wel met heel veel noten er in. Net als de solo's va Coltrane.
Nog steeds nul komma nul overtuigd.
Haal es jouw bronnen aan. En 'heel goed te horen' is geen bron. Want ik hoor geen kloten jazz in metalsolo's. Echt niet.
Ze zijn beinvloed door, Scalle...Beinvloed...en in tegenstelling tot de sex pistols die door Can beïnvloed zouden zijn ( de gedachte alleen al) is het bij veel van die jaren 80 gitaristen vaak heel goed te horen...eindigend in niet al te beste gitaarsolo's. Wel met heel veel noten er in. Net als de solo's va Coltrane.
Nog steeds nul komma nul overtuigd.
Haal es jouw bronnen aan. En 'heel goed te horen' is geen bron. Want ik hoor geen kloten jazz in metalsolo's. Echt niet.
Dat klopt. Die metalgitaristen waar Sieg het over heeft waren vooral beïnvloed door klassieke muziek. Klassiek ja, geen jazz, tenzij je dus Allan Holdsworth daaronder rekent (zoals ik al zei dus). Ik vergat in dat verband als belangrijke invloed Ritchie Blackmore te noemen, koploper in het verhardrocken van de werkjes van o.a. Beethoven.
Als Scalle en ik het ergens over eens zijn komt het er misschien nog wel eens van, die vrede op het forum
Nou ja, het zijn natuurlijk wel de mindere goden die Coltrane als invloed opgeven...dat wil ik dan wel toegeven...zoals deze vrij onbekende gitarist van het metal bandje Metalica...weleens van gehoord?
Je had het over Vai en consorten, dus daar refereerde ik aan (niet aan Metallica). De Malmsteens, de MacAlpines, de Vinnie Moores en andere shredders die in de jaren 80 en 90 zo populair waren en waar de jazz-invloeden bij te verwaarlozen zijn.
Nou ja, het zijn natuurlijk wel de mindere goden die Coltrane als invloed opgeven...dat wil ik dan wel toegeven...zoals deze vrij onbekende gitarist van het metal bandje Metalica...weleens van gehoord?
Je had het over Vai en consorten, dus daar refereerde ik aan (niet aan Metallica). De Malmsteens, de MacAlpines, de Vinnie Moores en andere shredders die in de jaren 80 en 90 zo populair waren en waar de jazz-invloeden bij te verwaarlozen zijn.
Zwak zwak zwak zwak....tssssss.....
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Goed hoor, heb jij ook een beetje gelijk. En toch blijf ik erbij dat er een wereld van verschil is tussen Coltrane en de door jou genoemde hardrockgitaristen. En verder zie ik het probleem niet zo. Je houdt niet eens van jazz
Je had het over Vai en consorten, dus daar refereerde ik aan (niet aan Metallica). De Malmsteens, de MacAlpines, de Vinnie Moores en andere shredders die in de jaren 80 en 90 zo populair waren en waar de jazz-invloeden bij te verwaarlozen zijn.
Trouwens...als jij zegt dat de jazz invloeden te verwaarlozen zijn betekent dit dan dat je invloed ook moet kunnen horen?
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Goed hoor, heb jij ook een beetje gelijk. En toch blijf ik erbij dat er een wereld van verschil is tussen Coltrane en de door jou genoemde hardrockgitaristen. En verder zie ik het probleem niet zo. Je houdt niet eens van jazz
Ik heb er inderdaad nogal een hekel aan ja.
Laatst gewijzigd door Siegfried Stahl op 05 feb 2018, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Coltrane omzetten in gitaar.. Kan me wel iets bij de posts van Siegfried voorstellen, maar virtuoze notenbrij is toch niet van toepassing bij Coltrane, is een flow. Hoor je meteen!