Wat lees je nu?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Richardus
Meganerd

Re: Wat lees je nu?

Bericht door Richardus » 31 mei 2009, 13:07

Afbeelding
Uit.

Wát een boek :worship:
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

snarf
Forumnerd

Bericht door snarf » 31 mei 2009, 22:33

Afbeelding
Vanavond in begonnen, ben op bladzijde 76, intrigerend tot nu, kon 'm moeilijk wegleggen.
Echt zo'n boek om in een adem uit te lezen:"pageturner" dus :worship:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 02 jun 2009, 18:41

Afbeelding

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 02 jun 2009, 20:19

En uit was het novelletje... Prachtige stijl, maar nou niet iets om lyrisch over te worden of door geraakt te voelen. Het is de geweldige stijl, en niet veel meer dan dat.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 02 jun 2009, 21:04

Dat vond ik ook. Tongkat vind ik ook beter :yes:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 jun 2009, 07:21

ga ik vandaag of morgen aan beginnen, ligt al klaar :up:
ben benieuwd of het Zwerm kan evenaren

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 08 jun 2009, 06:43

Afbeelding

Niet als Zwerm :no: en ook niet het abstractere stijltje van Memoires Van Een Luipaard :no:
Het is eigenlijk een doodgewone vertelling, qua stijl dan. De inhoud maakt het wel een heel bijzonder(e) sprookje/mythe. Maar nauwelijks dat bijzondere taalgebruik van 'm als in Zwerm en Memoires, ik vind dit zelfs redelijk saai omdat het gewoon zo'n rechttoerechtaan verhaaltje is. 't Is dat het 'n heel origineel verhaaltje is, anders had ik 'm allang weggelegd, en mss gebeurt dat alsnog. Geinige rode draad door zijn boeken: z'n liefdesscenes zijn uiterst origineel; hij benoemt de daad nooit maar weet er altijd suggestieve, abstracte synoniemen en metaforen voor te verzinnen.

rozebanaan
Heeft niks beters te doen
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 08 jun 2009, 07:52

hij heeft dan ook een sprookjesbordeel gehad. Een soort hoerenkot, maar waar je geen seks maar verhalen ingefluisterd kreeg...

was wel 'n groot succes destijds als ik het goed heb.
Er heeft zich in mij een uil genesteld, die 's nachts de muizenissen uit mijn dromen vangt.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 08 jun 2009, 14:23

Gaaf
Hij is absoluut een goed fantast :yes:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 10 jun 2009, 18:50

Nu ik hoofdstuk V: 'Tongkat (2)' uit heb, moet ik erkennen dat het een geweldig mooi boek is. Een prachtig verhaal, bloedmooi verteld. En de ondertitel 'Een verhalenbordeel' heeft een bijzonder mooie inhoud gekregen. Groot schrijver, die Verhelst :worship:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 10 jun 2009, 20:46

Wauw dude :love:
Geweldig hoe de vertellijnen verstrengeld zijn, en hij elke lijn een eigen stem geeft, en elk het verhaal uit een ander gezichtspunt laat zien.
Prachtig.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 10 jun 2009, 21:47

Ik las eens in een interview met Verhelst dat het hem bloed, zweet en tranen had gekost om Tongkat net niet kloppend te maken.

Snif

Bericht door Snif » 10 jun 2009, 21:49

Afbeelding
:drink:
Voorheen skcus-idlA.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2009, 06:41

(klaz*) schreef:Ik las eens in een interview met Verhelst dat het hem bloed, zweet en tranen had gekost om Tongkat net niet kloppend te maken.
Heel grappig, want ik zat me gisteravond te bedenken dat de lijnen volgens mij net niet met elkaar passen...

Trash
Contacteer:

Bericht door Trash » 11 jun 2009, 08:01

Voor de liefhebbers van thrillers is dit een aanrader. Ben er bijna doorheen...

Afbeelding
"Maar zal Planet Trash ( :bounce: ) idd weer eens wat vaker visiteren.. het enige kwalitatieve lichtpuntje op het web qua muzikale underground"

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 11 jun 2009, 14:38

vreemde ondertitel :crazy:

Truttig Tegeltje
Heeft Geen Leven

Bericht door Truttig Tegeltje » 11 jun 2009, 14:56

Afbeelding

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jun 2009, 15:06

Pff, die is van april 2008.

Truttig Tegeltje
Heeft Geen Leven

Bericht door Truttig Tegeltje » 11 jun 2009, 15:07

kon de nieuwe niet vinden
maar heb girlz+ cosmo girl samen voor 3.99

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jun 2009, 15:08

Dat is dan vier euro teveel.

Truttig Tegeltje
Heeft Geen Leven

Bericht door Truttig Tegeltje » 11 jun 2009, 15:11

ik bespaar 1.90 :nono:

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 11 jun 2009, 15:12

Het was ook helemaal wat geweest om er 5,89 voor neer te leggen.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 jun 2009, 11:16

Afbeelding
Uit. :worship: :love:
Prachtboek, en zeker iets om vaker te lezen en beter te doorgronden.
Ik herhaal: wát een schrijver! :worship:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 jun 2009, 11:23

Waarom staan er eigenlijk nummers onderaan de pagina's van een boek? Waarom zou je ze moeten of willen tellen? Een verhaal is toch een doorlopend geheel, enkel kunstmatig uiteengereten door die verschillende bladen waarover het verspreid staat? Is een rol niet een veel logischer drukvorm?

Als ik ooit een roman schrijf, worden de bladen niet geteld :no:

dingske
Wannabe Forumnerd

Bericht door dingske » 13 jun 2009, 13:27

Dat deel je dan met Middeleeuwers. Maar die zagen bijvoorbeeld ook het nut van een titel en een auteur (of enige kaftinformatie in 't algemeen) niet in. Een verhaal is toch een verhaal, hein? Heeft geen titel nodig. Maar pagina's zijn best wel handig voor positionering in het verhaal als je je leesproces bv. onderbreekt. En voor het drukproces is het ook wel handig om te controleren of de pagina's elkaar juist opvolgen (anders krijg je postmoderne literatuur).

Die 'Tongkat' lijkt me eigenlijk wel iets voor mij.. waarom zeg je trouwens eerst dat de stijl niet opmerkelijk en paar hoofdstukken later dat het prachtig verteld is? Zo'n verschil? Tijd nodig om erin te komen?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 jun 2009, 15:11

Tijd nodig om er in te komen. Op den duur wordt het wisselen van vertelposities erg boeiend, en wordt de stijl op de een of andere manier diverser. Ik vond ook, vanaf het punt dat ik 'er in kwam', het taalgebruik mooier en stijlvoller worden...niet alleen een sprookjesachtig verhaal, maar ook de taal werd wat onwerkelijker. I like that. Misschien dat dat in het begin ook zo was, maar dat het verhaal me meer in het oog sprong ofzo. Beetje doorlezen dus, erg mooi boek.

Kaftinformatie vind ik ook onzin. Nou ja, titel en schrijver vind ik wel handig en informatief maar verder ontsiert enig ander tekst of afbeelding de omslag m.i.
Voor leesonderbrekingen heb je bladwijzers... Drukkers gebruikten vroeger letters in de paginahoeken om na het drukken te zien hoe ze moesten vouwen en snijden. Natuurlijk vergemakkelijkt het hun drukproces wel, bv. 'Niets dan omwentelingen' is hevig vertraagd omdat het postmoderne aan de layout nogal een ingewikkeld drukproces betekent... Ik blijf het onnodig en zelfs storend vinden, beetje velletjes papier lopen tellen :crazy:

Trash
Contacteer:

Bericht door Trash » 13 jun 2009, 15:18

Net begonnen met lezen. Totdat alle buurtkinderen besloten in onze tuin te komen spelen...

Afbeelding
"Maar zal Planet Trash ( :bounce: ) idd weer eens wat vaker visiteren.. het enige kwalitatieve lichtpuntje op het web qua muzikale underground"

dingske
Wannabe Forumnerd

Bericht door dingske » 13 jun 2009, 17:00

Nu ja, die lettertjes (per katterne of zo, weet het niet meer precies) is ook een manier van 'tellen' hè. Maar ja. Het stoort me niet zo :drink: Al die "contextuele" informatie vind ik zelfs interessant, en de veranderingen daarin (bv het kaft van 'De Aanslag' dat in Amerika als een soort horrorpubliek tracht te bereiken met een bloederige kaftafbeelding :D). Maar goed, da's voor over een aantal jaartjes om me daar in onder te dompelen.

En dank voor je beschrijving. Ik ben momenteel nog wat aan het zoeken welke boeken mij het meest 'liggen' en als dat in het verlengde van mijn film- en muzieksmaak is, moet 'Tongkat' wel een aantal potten breken dan wel snaren raken bij mij.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 jun 2009, 17:06

't is een surrealistisch mythisch sprookje, met een maatschappelijke twist

dingske
Wannabe Forumnerd

Bericht door dingske » 13 jun 2009, 21:37

Dat zijn vijf trefwoorden :up:

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 14 jun 2009, 11:31

Bloedstollend spannende historische verhaal van één dag D Day with the screaming eagles van George E Koskimaki, zelf lid van de 101 Airborne divsion.
Tot nu toe meest uitgebreide en complete verslag van die eerste dag van de 6' juni van de luchtlandingen in het corentin gebied. Hoofdstukken per regiment/compagnie gerangschikt met veel ooggetuigenverslagen.
Moest er wel een overzichtskaart bijnemen om niet zelf het overzicht te verliezen.
Een mooie uitspraak in het boek: "in the compleet chaos of the day; the American paratroopers fought and died, not knowing where they were, but knew what they were doing. While the germans knew where they were, but not knowing what was happening"
Dit geeft de situatie van de dag perfect weer.
Tijdens het lezen kreeg ik het absolute gevoel van totale mislukking van een groot deel van de landingen.
Aan het eind van de eerste dag waren slechts pakweg 2000 van de 6000 gedropte para's in de een of andere vorm georganiseerd aan het vechten om de doelen te bereiken. De rest vocht incidenteel of in kleine groepjes daar waar ze verkeerd geland waren. Velen waren gewond geraakt doordat ze te laag gedropt waren met een te grote snelheid, waardoor er veel botbreuken waren. flink wat zijn er verzopen in ondergelopen gebieden of moerassen, of al tijdens het landen gedood of gevangen genomen door de Duitsers.
Al lezend krijg je het gevoel, dit wordt een absolute mislukking. Maar juist al die verspreide landingen over het gehele schiereiland gaven de Duitsers het gevoel dat dit allemaal onderdeel was van een groter plan waardoor ze niet meer wisten waar ze nu prioriteit aan moesten geven. Zo versnipperden ze hun eigen troepen over het hele gebied waardoor ze eigenlijk ineffectief werden als gevechtseenheid. Door het doorsnijden van de communicatiemiddelen en het falen van de koeriersdiensten, wisten de commandanten ook niet meer waar ze aan toe waren.
Nu aan het eind van het boek ben ik nog verbaasd dat uiteindelijk op die eerste dag toch nog veel van de gestelde doelen zijn bereikt, door kleine groepjes uit verschillende onderdelen samengestelde soldaten, waardoor de luchtlandingen als een succes kunnen worden bestempeld.
Het onderwerp boeit mij zeer en ik heb nog wat werk over dit onderwerp net besteld.
Is het iets voor jou Billy? Bij Bol betaal ik voor deze deeltjes 7.90 euro. Dat is nog te doen.
Een echte heer gaat eenzaam zijn eigen weg.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 14 jun 2009, 12:57

Jammer ik heb het uit. Het hele boek gaat slechts over de eerste dag van D Day. Ik had graag gelezen op de zelfde manier geschreven, hoe zij de dagen na D Day hebben doorgebracht. In de D Day film krijg je het idee dat nadat de stranden zijn veroverd het wel zo'n beetje bekeken was.
Het boek van Ambrose van D day to Berlijn laat echter zien dat de geallieerden nog tot eind juli hebben moeten vechten voordat er een uitbraak uit dit gebied mogelijk was. en uiteindelijk dat alleen doordat de geallieerde luchtmacht rond 25 juli het hele front zo met bommen hebben bestrooid dat alles met de grond is gelijk gemaakt.

BurgermanChaostrophy
Wannabe Forumnerd

Bericht door BurgermanChaostrophy » 14 jun 2009, 13:02

Richardus schreef:Als ik ooit een roman schrijf, worden de bladen niet geteld :no:
:lol: Alsof jij een roman kan schrijven :yawn:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 14 jun 2009, 13:43

Richardus schreef:Waarom staan er eigenlijk nummers onderaan de pagina's van een boek? Waarom zou je ze moeten of willen tellen? Een verhaal is toch een doorlopend geheel, enkel kunstmatig uiteengereten door die verschillende bladen waarover het verspreid staat? Is een rol niet een veel logischer drukvorm?

Da's mooi Richardus.
Reden 1:
"Waar was ik ook alweer? Oh ja, pagina 44"
Reden 2:
"Nog een keer dat mooie hoofdstuk / die passage op pagina 78 doornemen"

Gaat niet lekker met een rol. :no:
Ze zijn d'r niet voor niets vanaf gestapt.
Om maar te zwijgen van het drukken van een rol van pak-em-beet 100 meter lang.
'We zijn bezig het ongedwongene van het forum te killen met de constante metacommunicatie en analyses.'

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 14 jun 2009, 15:11

Ook interessant die Animositeit tussen de Amerikaanse en Engelse legerleiders. Montgomery komt op mij over als een irritant, pedant mannetje.

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 14 jun 2009, 17:23

BurgermanChaostrophy schreef:
Richardus schreef:Als ik ooit een roman schrijf, worden de bladen niet geteld :no:
:lol: Alsof jij een roman kan schrijven :yawn:
'Tiny telt plantjes'

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 jun 2009, 21:44

Krautsurfer schreef:
Richardus schreef:Waarom staan er eigenlijk nummers onderaan de pagina's van een boek? Waarom zou je ze moeten of willen tellen? Een verhaal is toch een doorlopend geheel, enkel kunstmatig uiteengereten door die verschillende bladen waarover het verspreid staat? Is een rol niet een veel logischer drukvorm?

Da's mooi Richardus.
Reden 1:
Reden 2:

1. bladwijzer
2. een hoofdstuk of passage hoort niet afzonderlijk van het geheel gelezen te worden :nooo: het geheel is meer dan de som der delen

hoeft ook niet op een rol, snap het praktische best van boekvorm, maar van mij hoeft er geen telling onderaan de vellen

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 14 jun 2009, 22:25

Yukio Mishima - Een zeeman door de zee verstoten

typisch japans verhaal (maar dan wel modern), vanwege het overheersende thema van schaamte (en daarmee gepaard: vernedering), en vanwege het (al dan niet impliciete) geweld, dat hier enorm sec beschreven wordt.

Hoe meer japanse schrijvers ik lees (Mishima, maar ook Kenzaburo Oë vb.) hoe meer ik besef hoe Haruki Murakami absoluut niet in die traditie past. Eigenlijk is murakami stiekem 'n Amerikaanse schrijver, met Japans bloed.

Gisteren ook eindelijk de kortverhalen van Borges uitgelezen die ik nog te gaan had (geweldig intellectueel, maar ook geweldig inspirerend...Zelfs als je niet al de culturele referenties meehebt, kan je alleen maar de mans eruditie bewonderen :worship: vooral over het verhaal van de gevangene die alleen maar een jaguar ziet voorbijkomen in de cel naast hem, en plots ontdekt dat in die vlekken het raadsel god verborgen zit....:love: )

daarnaast blader ik de laatste dagen ook in the Rough Guide to Cult Fiction.. 'n leuk naslagwerkje met schrijvers die me grotendeels interesseren (maar niet allemaal)...in elk geval leuk om nieuwe namen in te ontdekken.

nog vergeten: de voorbij week ook nieuw Nederlands boek gelezen (niet zelf gekozen, maar ter recensie): Auke Hulst - Wolfskleren. Een ietwat te veel van zelfbeklag overlopend boekje die ergens een magisch-realistische zweem probeert op te roepen, maar daar niet in slaagt, met 'n plot die niet hard is uitgewerkt en daardoor ook iets te niemendallig is. Klinkt nu wel erg hard, want op zich is het wel leesbaar.
Laatst gewijzigd door rozebanaan op 14 jun 2009, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Er heeft zich in mij een uil genesteld, die 's nachts de muizenissen uit mijn dromen vangt.

snarf
Forumnerd

Bericht door snarf » 14 jun 2009, 22:37

Afbeelding

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 14 jun 2009, 23:01

snarf schreef:Afbeelding
snarf :love:

trollie wallie
Hop hop

Bericht door trollie wallie » 15 jun 2009, 07:22

Afbeelding

Net uitgelezen. Brouwers legt uit waarom hij destijds de Prijs der Nederlanden uiteindelijk weigerde en weet op een prachtige wijze Haantje Hoedemans (=minister Plasterk) en de Taalunie af te branden. Heerlijk.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 jun 2009, 07:23

Krautsurfer schreef:

Da's mooi Richardus.
Reden 1:
Reden 2:

toen schreven ze het ook gewoon :')
waren d'r wel wat minder van
vertaald naar nu betekent dat minder 'geld' :yesno:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 jun 2009, 07:25

nog mooier: kalligrafie in zand. Het gaat toch om het uitdrukken, tot fysieke leven wekken, van het idee? Niet persé om het delen ervan, laat staan het genereren van inkomsten...

rozebanaan
Contacteer:

Bericht door rozebanaan » 15 jun 2009, 08:30

Richardus schreef:
Krautsurfer schreef:

Da's mooi Richardus.
Reden 1:
Reden 2:

toen schreven ze het ook gewoon :')
waren d'r wel wat minder van
vertaald naar nu betekent dat minder 'geld' :yesno:
daar moet je voor 'n deel mee leren leven natuurlijk.
Geldt namelijk ook voor muziek en andere expressievormen....
Toch valt er tussen al dat commerciële geweld zoveel moois te vinden, dat je anders wellich tnooit had kunnen lezen (dan had je het wellicht ook wel niet gemist, maar toch...)
En veel tweedehands kopen he....met boeken gaat dat perfect :up:
(of sites als Bookmooch, waar je je ongewenste boeken ruilt met mensen over de hele wereld. Daar krijg je dan punten voor en zo kan je zelf ook ruilboeken ontvangen..Geweldig systeem, al ben je wel afhankelijk van het aanbod)

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 15 jun 2009, 13:00

Afbeelding

Als wiskundig bioloog kan ik dit boek natuurlijk niet ongelezen laten.
Voorheen Vlaecks.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 15 jun 2009, 19:00

Friedrich Nietzsche, De geboorte van de tragedie
Laatst gewijzigd door (klaz*) op 25 jun 2009, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.

jackN
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door jackN » 15 jun 2009, 19:17

jackN schreef:Jammer ik heb het uit. Het hele boek gaat slechts over de eerste dag van D Day. Ik had graag gelezen op de zelfde manier geschreven, hoe zij de dagen na D Day hebben doorgebracht. In de D Day film krijg je het idee dat nadat de stranden zijn veroverd het wel zo'n beetje bekeken was.
Het boek van Ambrose van D day to Berlijn laat echter zien dat de geallieerden nog tot eind juli hebben moeten vechten voordat er een uitbraak uit dit gebied mogelijk was. en uiteindelijk dat alleen doordat de geallieerde luchtmacht rond 25 juli het hele front zo met bommen hebben bestrooid dat alles met de grond is gelijk gemaakt.

Heb nu het boek 101 Airborne van mark Bando er bij genomen. Met veel plaatwerk.
Daar wordt onomwonden weergegeven dat beide strijdende partijen zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden.
Incidenteel hebben para's gevangen genomen of zelfs gewonde duitsers afgemaakt.
Leden van de 17 SS panzergrenadierdivision hebben tientallen gewonde para's in een first aid station afgemaakt uit wraak omdat ze niet konden winnen. (Graigness, near Carentin op 11 juni 1944)
Bij mijn weten is nooit iemand voor deze daden tijdens deze invasiedagen voor oorlosgsmisdaden veroordeeld.
War is a nasty business.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 16 jun 2009, 21:13

Ik was begonnen in
Afbeelding
maar da's niks voor mij :no:

nu begonnen in
Afbeelding

terwijl ik ook bezig ben in
Afbeelding

en
Afbeelding

en af en toe een stukje lees in
Afbeelding

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 16 jun 2009, 21:52

Die beide boeken van Buber zal ik ook nog eens kopen.

mr.T
Heeft Geen Leven

Bericht door mr.T » 17 jun 2009, 20:24

lukraak gekozen in bib

Claire Kilroy - de hele zomer

Plaats reactie